لوگو طاقچه
بهترین داستان‌ها و رمان‌های دهه ۹۰ ایران

بهترین داستان‌ها و رمان‌های دهه ۹۰ ایران

داستان‌ها و رمان‌های زیادی در دهه‌ی ۹۰ شمسی شکُفتند و اسم نویسنده‌شان را بر زبان مخاطبان داستان فارسی جاری کردند. این در حالی است که این دهه داستان‌نویسان جوانی را هم به چشم دید که داستان‌های تمام‌عیارشان کمتر خوانده شد. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، به سراغ داستان‌ها و رمان‌هایی رفتیم که در دهه‌ی ۹۰ یا کمی قبل‌تر از دهه‌ی ۹۰ نوشته شدند و خواندن آن‌ها برای مخاطبان لذت‌بخش و جذاب بوده است.  

اندوه مونالیزا

اندوه مونالیزا

نویسنده: شاهرخ گیوا

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب اندوه مونالیزا دنباله‌ای بر کتاب «مونالیزای منتشر» است و داستان آن در ایران و در قرن بیستم می‌گذرد. نثر داستان بسیار ساده و روان است و جذابیت قصه می‌تواند مخاطب را تا انتهای کتاب با خود همراه نگه دارد. 

دوستی‌ها و به‌انتهارسیدن دوستی‌ها و روابط یکی از تم‌های مهم این داستان هستند، اما نکته‌ای که داستان اندوه مونالیزا را تبدیل به یک داستان خاص ایرانی می‌کند طرز تفکر سنتی است که در گوشه‌گوشه‌ی داستان به چشم می‌خورد و نقدی است که به آن وارد می‌شود.

داستان مونالیزا پر است از اصطلاحات و عبارات ناب ایرانی که این روزها کمتر شنیده می‌شوند، بنابراین گوش‌دادن به چنین داستانی می‌تواند لذت شگفت‌انگیزی را برای مخاطب به ارمغان بیاورد. علاوه بر نسخه‌ی متنی، نسخه‌ی صوتی آن هم در دسترس قرار گرفته که به گویندگی علی تاج‌میر است. 

اندوه مونالیزا نوشته‌ی شاهرخ گیوا است که متولد ۱۳۵۵ است و داستان‌های جالب و حیرت‌انگیز دیگری مثل «فیل‌ها» و «مسیح، سین، فنجان قهوه و سیگار نیم‌سوخته» را هم در دهه‌ی ۹۰ شمسی نوشته و داستان‌های کودک و نوجوان هم از او منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی اندوه مونالیزا را بشنوید.

اندوه مونالیزا شاهرخ گیوا

گوینده: علی تاج‌میر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ابر صورتی

ابر صورتی

نویسنده: علیرضا محمودی‌ایرانمهر

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ابر صورتی از علیرضا محمودی ایرانمهر است و ۹ داستان ازیادنرفتنی را در خود گنجانده. داستان اولی که نام آن روی کتاب قرار گرفته، ماجرای یک سرباز است که ماجرای عاشقانه‌ی خود را تعریف می‌کند. اما این تمام ماجرا نیست. چراکه سرباز این داستان قرار است یک شوک و یک ضربه‌ی کاری را به مخاطب بزند که تا مدت‌ها از یاد او نمی‌رود! داستان دوم ماجرای گم‌شدن دخترکی است که روایت جالب و منحصربه‌فردی دارد و در ذهن خواننده باقی می‌ماند. داستان سوم اودیسه نام دارد و در روز تولد شخصیت اصلی می‌گذرد. داستان چهارمی موزه‌های قاضی است که داستانی نمادین است. پنج داستان بعدی به‌ترتیب یک جلد چنین گفت زرتشت با شمشیر سامورایی، بستنی شکلاتی، گربه‌های نیمه‌شب، سنجاقک، خواب فینگلوس نام دارد. 

فضای این داستان‌ها به کلی با یکدیگر متفاوت‌اند، اما وجه مشترک تمامی آن‌ها این است که به شکلی هنرمندانه طراحی و نوشته شده‌اند و سبکی خاص دارند که به‌خوبی مخاطب را با خود درگیر می‌کنند.

لب‌خوانی

لب‌خوانی

نویسنده: ابوذر قاسمیان

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

لب‌خوانی اولین مجموعه‌ داستان از ابوذر قاسمیان است که مخاطبان پروپاقرص داستان ایرانی، داستان‌های او را در مجله‌ی همشهری داستان خوانده بودند. این مجموعه‌ی داستان سبک و سیاقی متفاوت دارد و نشر نگاه آن‌ها را منتشر کرده است. یکی از داستان‌های این مجموعه به نام «نسخه‌پیچ» در سال ۱۳۹۴ به عنوان سومین داستان برنده‌ی جایزه‌ی بهرام صادقی شناخته شد. 

علاوه بر آن در سال ۱۳۹۱ یک داستان کوتاه دیگر از قاسمیان به نام «پروانه‌ای در موهای توست» برنده‌ی جایزه‌ی ادبی تبریز شده بود. بنابراین، کتاب لب‌خوانی نویسنده‌ای جوان دارد که داستان‌نویس خوبی است و استفاده از ظرفیت‌های داستان را به‌خوبی می‌شناسد.

مجموعه داستان لب‌خوانی ۹ داستان کوتاه را دربرمی‌گیرد که «بازی در مدارِ بسته»، «مینی‌سیتی»، «زمین لرزه»، «نسخه‌پیچ»، «سیلاب»، «قبیله‌ی قاب»، «کتاب حیات»، «جراحت» و «شنود» نام دارند. 

خلاقیت، سبک روایت منحصربه‌فرد و نثر روان و دلنشینی که ابوذر قاسمیان برای نوشتن این داستان‌ها انتخاب و بعضا ابداع کرده، توانسته مخاطبان داستان را سر ذوق بیاورد و با خود همراه نگه دارد. 

زن در پیاده‌رو راه می‌رود

زن در پیاده‌رو راه می‌رود

نویسنده: قاسم کشکولی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب زن در پیاده رو راه می‌رود را قاسم کشکولی نوشته و نشر ثالث منتشر کرده. جالب است بدانیم او پیش از اینکه دست به نوشتن داستان ببرد، کارمند بانک بوده و اکنون بازنشسته شده است. این مجموعه ۷ داستان را در خود گنجانده که ایده‌ی اصلی تمام داستان‌های این کتاب از دل وقایعی به ظاهر ساده و معمولی بیرون آمده‌اند، اما شاعرانگی و دید یک هنرمند پست مدرن به این وقایع است که آن‌ها را تبدیل به داستان‌های قابل‌توجه و خواندنی کرده است. 

مثلا داستان اول که رجعت نام دارد، درمورد بازگشت به شهری است که شخصیت اصلی، آن را سال‌ها قبل ترک کرده و حالا دوباره به آن بازمی‌گردد. اما کسی در این شهر منتظر او نیست، چراکه اغلب آشنایان او از دنیا رفته‌اند. چنین داستانی به‌راحتی می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما نویسنده طوری به چنین ماجرای ساده‌ای نگاه کرده که خواننده را با خود درگیر می‌کند.

داستان دوم «سرنوشت زنی که از دنده‌ی چپ من متولد شد» نام دارد و نگاهی نو به زندگی زنانی دارد که در سایه‌ی مردان قرار گرفتند. همانند نام جذابی که دارد، سبک روایت جذاب و جالبی هم دارد. 

و حالا عصر است

و حالا عصر است

نویسنده: طیبه گوهری

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «و حالا عصر است» شامل ۱۲ داستان کوتاه جذاب از طیبه گوهری است. این مجموعه داستان را که در سال ۱۳۸۹ از سوی هیئت داوران جایزه‌ی ادبی مهرگان ادب تحسین شد، نشر ثالث منتشر کرده است. 

داستانی که نام آن بر روی کتاب قرار گرفته، ماجرای یک خیانت است که در لایه‌های مختلف روایت پنهان شده و در نهایت ضربه‌ای سهمگین را به مخاطب وارد می‌کند. داستان‌های طیبه گوهری در عین سادگی، جذاب هستند و می‌توانند مخاطب را با جریان خود همراه کنند و تا پایان مشتاق نگه دارند. داستان‌هایی که در این کتاب آورده شده‌اند هزار و یک بار، آهه، لرزه‌های خیس، پل، چترباز، پلاتین، چشم‌های فرضی، مهمان آخر، اینجا همه خوابیده‌اند، نشان‌های مفرغی، حلقه‌ی داغ، و حالا عصر است نام دارند.

کتاب‌های برف سرخ و گلوگاه از جمله داستان‌های منتشر شده از همین نویسنده هستند که جوایز مهمی مثل جایزه‌ی ادبی هوشنگ گلشیری، هفت اقلیم هنر و مهرگان ادب را برای این نویسنده به ارمغان آوردند.  

هتل مارکوپولو

هتل مارکوپولو

نویسنده: خسرو دوامی

انتشارات نیلوفر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب هتل مارکوپولو ده داستان کوتاه در خود دارد که همگی شخصیت‌های اصلی ایرانی دارند که خارج از ایران زندگی می‌کنند. یکی از نکات درخشان و پراهمیت در داستان‌های خسرو دوامی این است که موضوع مهاجرت در آن بسیار پررنگ است. کتاب حاضر هم از زوایای مختلف به زندگی مهاجران ایرانی پراکنده در دنیا می‌پردازد. 

خسرو دوامی سال‌هاست که در آمریکا زندگی می‌کند و به همین علت است که تم مهاجرت و موضوعات وابسته به آن در داستان‌های او تکرار می‌شود؛ بدون آنکه تکراری شود!

کتاب هتل مارکوپولو داستان‌هایی جالب و درخور توجهی در خود دارد که رویاها، شکست‌ها، بدبیاری‌ها و عاشقانه‌های مهاجران را به تصویر می‌کشد. سادگی و وفاداری به واقعیت از جمله ویژگی‌های بارز داستان‌های این کتاب است که در سال ۱۳۸۳ برنده‌ی جایزه‌ی مهرگان ادب هم شد. کسب جایزه و موفقیت برای این کتاب باعث شد تا در دهه‌ی ۹۰ بین خوانندگان طرفداران زیادی پیدا کند و دست به دست بشود.

داستان‌های هتل مارکوپولو، رودخانه‌ی تمبی، پارک، سپید، سیاوش، خرگوش، پله، شاهد، دیدار، مهتاب، آقای مشکاتی در این کتاب آمده‌اند و البته کتاب هم به صورت متنی و هم به صورت صوتی در دسترس است و شنیدن آن لذتی چند برابر دارد. 

بخشی از کتاب صوتی هتل مارکوپولو را بشنوید.

هتل مارکوپولو خسرو دوامی

گوینده: اشکان عقیلی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بماند…

بماند…

نویسنده: بهناز علیپور گسکری

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

مجموعه داستان «بماند…» داستان‌هایی به‌یادماندنی را در خود گنجانده که از یک سو در ژانر رئالیسم جادویی جای دارند و از سوی دیگر ریشه‌هایی در دنیای فلسفه، روانشناسی و جامعه دارد. بادهایی که از هندوکش می‌وزند، سنگواره، انتخاب شیطان، مرده‌ها دروغ می‌گویند؟، حاشیه‌نشین، بوتیمار، زنی از جنس مس، کوررنگ، مادرم مرا خورده است نام‌های سحرکننده‌ای هستند که بهناز علی‌پور عسگری برای داستان‌های رمزآمیز خیال‌آلوده‌ی خود در این کتاب انتخاب کرده است. 

بعضی از داستان‌های کتاب بماند در ژانر جنایی می‌گنجند و مخاطب را به فضایی خونین و سرد می‌برند، اما همچنان جادو و خیال در آن‌ها پررنگ است. مثل داستان‌های مادرم مرا خورده است و مرده‌ها دروغ می‌گویند. متن در عین سادگی، سرگرم‌کننده و خیال‌بافانه است و ذهن مخاطب را به داستان طوری بند می‌کند که کنارگذاشتنش پیش از انتها غیرممکن است.

داستان‌های کتاب بماند سروشکلی پست‌مدرن دارند و طبیعی است که طرفداران داستان‌های کلاسیک آن‌قدرها نتوانند آن را دوست داشته باشند. اما همین کتاب توانسته در سال ۱۳۸۹ جایزه‌ی بهترین مجموعه داستان کوتاه مهرگان ادب را دریافت کند.

رقص سالسای جاستین تیمبرلیک بر سر مزار صدام کافر

رقص سالسای جاستین تیمبرلیک بر سر مزار صدام کافر

نویسنده: آذردخت بهرامی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

همانطور که از اسم کتاب رقص سالسای جاستین تیمبرلیک برمی‌آید با یک کتاب در ژانر کمدی مواجه هستیم که در خود پنج داستان و یک نمایشنامه‌ی طنزآلود را گنجانده است. 

بخش‌های این کتاب از نظر فرم و ساختار به‌ظاهر به هم بی‌ربط می‌آیند، اما وقتی که به محتوای داستان‌ها و نمایشنامه‌ی تک‌پرده‌ای نگاه می‌کنیم، تنش، اضطراب و شوخ‌طبعی چیزهایی هستند که در سراسر آن قابل مشاهده هستند. 

آذردخت بهرامی برای نوشتن این کتاب به زندگی روزمره نگاه عمیقی انداخته و ایده‌های داستان‌هایش را از جامعه بیرون آورده. همین موضوع باعث شده تا کتاب برای مخاطب قابل‌درک و شایسته‌ی تحسین باشد.

رقص سالسای جاستین تیمبرلیک، اینباکس، گزارش یک کودک‌آزاری، مستراح خانه‌ی دکتر شلنگ ندارد، شنود، یک محصول خوب و مطمئن نام‌های جسورانه‌ای هستند که نویسنده برای داستان‌هایش انتخاب کرده. البته همین جسارت را چاشنی خلاقیت کرده و در ساختار داستان‌ها هم استفاده کرده است که به جذابیت آن‌ها اضافه می‌کند. مثلا داستان اینباکس تماما در میان پیام‌های متنی رد و بدل شده بین شخصیت اصلی و دیگران می‌گذرد. چیزی که این روزها با گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی به تاریخ پیوسته، اما این داستان خلاقانه ما را به دوران پیش از گوشی‌های هوشمند و روزهای اوایل دهه‌ی ۹۰ شمسی می‌برد! 

من مجردم، خانوم!

من مجردم، خانوم!

نویسنده: مرتضی کربلایی لو

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

من مجردم خانوم نوشته‌ی مرتضی کربلائی‌لو است که بیشتر با مقالات فلسفی‌اش می‌شناسند. این کتاب را نشر ققنوس منتشر کرده و شامل هشت داستان جالب و روزمره است که من مجردم خانوم، تکون نخور! الان برق میاد، عاشق، خوبه که عرق نمی‌کنی، عقاب، آلبالوپلو، مگه این طرف‌ها روباه هم پیدا می‌شه نام دارند. 

نویسنده‌ی من مجردم خانوم برای کتاب‌های دیگری مثل مفید آقا مقام اول داستان اصفهان را در سال 1390 کسب کرد، برای داستان روباه جایزه‌ی روزی روزگاری را برنده شد و رمان قاراچوبان او داستان برگزیده‌ی جایزه‌ی هفت اقلیم هنر شد.

این کتاب هم نسخه‌ی متنی دارد و هم نسخه‌ی صوتی که از نظر مخاطبان نسخه‌ی صوتی اجرای جالب و دلنشینی دارد. مریم محبوب و حامد فعال گویندگان نسخه‌ی صوتی من مجردم خانوم هستند و نشر نوین کتاب آن را منتشر کرده است. 

رمان چهره‌ی برافروخته، مجموعه داستان گیسوف و کتاب زنی با چکمه‌ی ساق بلند سبز از جمله آثار دیگر مرتضی کربلائی‌لو است که تا به امروز منتشر شده‌اند. 

شرط بندی روی اسب مسابقه و قصه های دیگر

شرط بندی روی اسب مسابقه و قصه های دیگر

نویسنده: امیرحسین خورشیدفر

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب شرط‌‌بندی روی اسب مسابقه داستان یک معلم نقاشی است به نام شاهپور صبری که در ذهن خود ماجراهای عاطفی، بدبیاری و خوش‌شانسی‌هایی را می‌پروراند. این داستان را امیرحسن خورشیدفر نوشته که با داستان‌های درخشانش جوایز مختلفی مثل هوشنگ گلشیری، مهرگان ادب و روزی روزگاری را دریافت کرده است. 

کتاب شرط بندی روی اسب مسابقه هجده داستان کوتاه‌ را روایت می‌کند که همگی در ذهن شخصیت اصلی یعنی شاپور شکل گرفته و زبان داستان آنقدر صمیمانه و آلوده به طنز است که همین موضوع جذابیت و شیرینی نسخه‌ی صوتی را چندین برابر می‌کند. ریتم تند و حرف‌های جالب هر یک از داستان‌ها دلایل دیگری هستند که مخاطب را تا انتها با داستان شاپور همراه نگه می‌دارد.

علاوه بر این داستان، کتاب‌های تهرانی‌ها و زندگی مطابق خواسته‌ی تو پیش می‌رود از جمله آثار داستانی تحسین‌شده‌ی امیرحسین خورشیدفر هستند و ولگردی با قصد قبلی کتابی است که او به فارسی ترجمه کرده است. 

بخشی از کتاب صوتی شرطبندی روی اسب مسابقه و قصه‌های دیگر را بشنوید.

شرطبندی روی اسب مسابقه و قصه‌های دیگر امیرحسین خورشیدفر

گوینده: امیرحسین خورشیدفر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

خواب با چشمان باز

خواب با چشمان باز

نویسنده: ندا کاووسی‌فر

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب خواب با چشمان باز ۱۴ داستان کوتاه را در خود گنجانده‌ که وجه مشترک همگی این داستان‌ها عالم خواب و رویا است. ندا کاووسی‌فر نویسنده‌ی این داستان است که توانسته مرز میان خواب و بیداری را در این داستان‌ها از میان بردارد و پای افراد شناخته‌شده در هر رشته‌ای را به داستان‌هایش باز کند. از دالی گرفته تا اساطیر یونانی در داستان‌های او حضور دارند و در فضاهای تاریک و وهم‌آلود حرکت می‌کنند. 

کتاب خواب با چشمان باز را نشر چشمه منتشر کرده و ایستگاه هشتم، بدیل، بستنی گل یخ، چهل ستون، خواب با چشمان باز، سبز نارنج، شصت دالی، فصل شکار، لاک پشت، محاق، نامت را به من بده، خوشبختی ذوزنقه‌ای، کلید و آکواریوم نام داستان‌های این کتاب هستند که داستان برگزیده‌ی مهرگان ادب در سال ۱۳۸۹ و بهترین داستان سال جایزه‌ی هوشنگ گلشیری را برای نویسنده‌ به ارمغان آوردند.

پیراهن بی‌درز مریم نام اثر داستانی دیگری از ندا کاووسی‌فر است و ماجرایی طولانی در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ شمسی را روایت می‌کند. 

دیگر داستان‌ها و رمان‌های برجسته‌ی دهه‌ ۹۰ ایران

پوست بر زنگار: داستان پوست برزنگار یک داستان تریلر، روانشناس و جنایی است که اشکان اختیاری آن را به رشته‌ی تحریر درآورده. داستان از جایی شروع می‌شود که یک روانشناس برای درمان سربازانی که اقدام به خودکشی کرده‌اند وارد پادگان می‌شود و با اوضاع وخیم روحی و روان آسیب‌دیده‌ی سربازان مواجه می‌شود. 

بخشی از کتاب صوتی پوست بر زنگار را بشنوید.

پوست بر زنگار اشکان اختیاری

گوینده: علی خسروی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

طرز تهیه خوراک فرشته: یک مجموعه‌ی داستان متشکل از ۱۰ داستان ایرانی با پایان‌های غیرمنتظره است. مردگان و دنیای آن‌ها به‌شدت در فضای داستان‌ها حضور دارند. پویا منشی‌زاده آن‌ها را نوشته و نشر چشمه منتشر کرده است. 

شب مارهای آبی: کتاب شب مارهای آبی شامل ۹ داستان کوتاه است که فرهاد رفیعی آن‌ها را نوشته و نشر ثالث منتشر کرده است. 

باریک تاریک: باریک تاریک سه داستان کوتاه را در خود گنجانده که باغ زرشک، چرا شکلات نمی‌چسبد و حرام‌زاده‌گری نام دارند. این داستان‌ها را مهدی عباسی زهان نوشته و نشر بوتیمار منتشر کرده است. 

افغانی کشی: افغانی‌کِشی یک داستان بلند است که ماجرای عاطفی میان یک پسر راننده تاکسی و دختری به نام فیروزه را روایت می‌کند. 

بخشی از کتاب صوتی افغانی‌ کشی را بشنوید.

افغانی‌ کشی محمدرضا ذوالعلی

گوینده: زهرا بهروزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

برف و سمفونی ابری: برف و سمفونی ابری ۷ داستان کوتاه دارد که همگی در فضای ابری و پوشیده از برف غرب ایران می‌گذرند. این داستان‌ها را پیمان اسماعیلی نوشته و نشر چشمه منتشر کرده است. 

غریبه‌ای زیر درخت نارنج: کتاب غریبه‌ای زیر درخت نارنج ۱۱ داستان کوتاه دارد و درمورد مردی است که از دنیا رفته، اما در میان دنیاهای مختلف سرگردان است. این داستان‌ها را کرم رضا تاج مهر نوشته و نشر ثالث منتشر کرده است. 

بوی قیر داغ: مجموعه داستان بوی قیر داغ از جمله آثار داستانی است که نویسنده از تکنیک‌های داستانی و زوایای دید کمتر استفاده‌شده در ادبیات فارسی بهره برده است تا داستان‌هایی جذاب را روایت کند. 

دوربرگردان: دوربرگردان ۱۰ داستان کوتاه دارد که میثم کیانی آن‌ها را نوشته. هر یک از داستان‌ها در فضایی متفاوت شکل می‌گیرد و از گورستان تا میدان جنگ را می‌توان در آنها پیدا کرد.  

دوازده نت برای سکوت: دوازده نت برای سکوت ده داستان متصل به یکدیگر هستند که عنصر تعلیق در آن‌ها پررنگ است و تم‌هایی مثل جنگ، فقر و بدبختی در آن‌ها پررنگ هستند. کیوان صادقی نویسنده‌ی این داستان‌هاست و نشر نیماژ آنها را منتشر کرده است. 

کاج های مورب: کاج‌های مورب ۷ داستان کوتاه خوش‌خوان و روان را در خود گنجانده که علی چنگیزی آن‌ها را نوشته، شهرناز اعتمادی ویراستاری آن را انجام داده و نشر چشمه منتشر کرده است. 

فارسی بخند: کتاب فارسی بخند ۹ داستان زنانه را روایت می‌کند که سپیده سیاوشی آن را نوشته و جایزه‌ی ادبی هوشنگ گلشیری را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد. 

زیر آفتاب خوش خیال عصر: داستان زیر آفتاب خوش خیال عصر داستان عشقی است که میان دختری یهودی و پسری مسلمان شکل می‌گیرد. مونا تغییر دین می‌دهد، اما مشکلات این زن و شوهر تازه شروع می‌شود.  

بخشی از کتاب صوتی زیر آفتاب خوش‌خیال عصر را بشنوید.

زیر آفتاب خوش‌خیال عصر جیران گاهان

گوینده: کتایون اعظمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
3 بازدید
برچسب ها

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه