لوگو طاقچه
بهترین کتاب‌های معروف دنیا برای نوجوانان

بهترین کتاب‌های معروف دنیا برای نوجوانان

8,431 بازدید

نوجوانی را می‌توان دوره‌ی شکل‌گیری بسیاری از عادت‌های مؤثر بزرگسالی دانست که کتاب خواندن یکی از آن‌ها است؛ بنابراین کتاب‌هایی که یک نوجوان می‌خواند، نه‌تنها بر میزان علاقه‌ی او به مطالعه تأثیرگذار است، بلکه بخشی از شخصیت آینده‌ی او را نیز شکل می‌دهد. تمامی این مسائل می‌تواند انتخاب کتاب مناسب برای گروه سنی نوجوان را به چالشی سخت تبدیل کند؛ اما کتاب‌های بسیاری نیز وجود دارند که در این زمینه امتحان خود را پس داده‌اند.‌ 

در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین کتاب‌های معروف دنیا برای نوجوانان می‌پردازیم که توانسته‌اند علاوه‌بر ترویج مفاهیم انسانی در قالب داستان‌های جذاب و پرکشش خود، نوجوانان بسیاری از سرتاسر جهان را به دنیای کتاب علاقه‌مند سازند.

بخشنده

بخشنده

نویسنده: لوئیس لوری

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان بخشنده، اثری درخشان از لوئیس لوری، نویسنده‌ی آمریکایی است که داستان زندگی نوجوانی دوازده ساله به نام یوناس را در دنیایی آرمانی روایت می‌کند. دنیایی که یوناس در آن زندگی می‌کند، در ابتدا به‌صورت آرمانشهری تصویر می‌شود که هیچ درد و رنجی در آن وجود ندارد، اما رفته‌رفته مخاطب درمی‌یابد که تمام عواطف و احساسات بشری نیز در این دنیا بی‌معنا است و تنها دو شخصیت بخشنده و گیرنده هستند که می‌توانند طعم خاطرات، دردها و شادی‌های زندگی را بچشند. در چنین دنیایی، یوناس به‌عنوان گیرنده برگزیده می‌شود تا واقعیت زندگی را از استاد پیر و سالخورده‌ی خود دریافت کند.

رمان بخشنده درواقع هشداری است از سوی نویسنده به جامعه‌ی مدرن امروز که معنای بسیاری از روابط انسانی در آن دگرگون شده است. 

جذابیت ایده‌ی این کتاب باعث شد تا فیلیپ نویس، کارگردان مطرح هالیوود، در سال ۲۰۱۴ فیلمی براساس آن با بازی مریل استریپ و جف بریجز بسازد که با استقبال خوبی از سوی منتقدین و مخاطبان مواجه شد.

اشتباه در ستاره‌های بخت ما (نحسی ستاره های بخت ما)

اشتباه در ستاره‌های بخت ما (نحسی ستاره های بخت ما)

نویسنده: جان گرین

مترجم: مهرداد بازیاری

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

اشتباه در ستاره‌های بخت ما، نوشته‌ی جان گرین، روایتی عاشقانه از رابطه‌ی میان هیزل گریس و آگوستوس واترز، دو نوجوان مبتلا به بیماری سرطان است که در جلسات گروه‌درمانی با یکدیگر آشنا شده‌اند. آن‌ها پس از نخستین دیدارها متوجه می‌شوند که هردو دیوانه‌وار عاشق رمانی از پیتر ون هوتن هستند و پس از مجادلات بسیار با خانواده و پزشکان، تصمیم می‌گیرند برای دیدار با نویسنده‌ی رمان محبوب خود راهی آمستردام شوند.

موفقیت‌های پرشمار این کتاب از جمله قرارگیری در فهرست پرفروش‌‌های نیویورک‌تایمز و کسب عنوان بهترین کتاب داستانی گودریدز در ادبیات نوجوان، نشان‌دهنده‌ی آن است که عشق و رموز پنهانش هنوز هم می‌تواند به‌عنوان بهترین عنصر جذب هم‌دلی و همراهی از سوی مخاطب عمل کند.

دو سال پس از انتشار کتاب اشتباه در ستاره‌های بخت ما، فیلمی به همین نام به کارگردانی جان بوش ساخته و تیزر آن در ۲۴ ساعت نخست پخش، بیش از ۳ میلیون بار دیده شد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

دختری که به اعماق دریا افتاد

دختری که به اعماق دریا افتاد

نویسنده: اکسی اوه

مترجم: کیمیا فضایی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب دختری که به اعماق دریا افتاد نوشته‌ی اکسی اوه رمانی تخیلی درباره‌ی دختری به نام مینا و ماجراجویی او برای نجات جان برادرش است. داستان از این قرار است که طوفان‌های مرگبار سال‌هاست که سرزمین مادری مینا قهرمان داستان را ویران کرده است. سیل تمام روستاها را با خود می‌برد و جنگ‌های خونین بر سر منابع معدود باقی‌مانده به راه افتاده است. مردم سرزمین معتقدند که خدای دریا که زمانی محافظ آن‌ها بوده است، اکنون آن‌ها را با مرگ و ناامیدی نفرین می‌کند. به همین خاطر و در تلاش برای دلجویی از خدای دریا، هر سال یک دوشیزه زیبا به دریا می‌اندازند تا به‌عنوان عروس خدای دریا خدمت کند، به این امید که روزی «عروس واقعی» انتخاب شود و به این رنج پایان دهد.

‌‌اگر از این رمان جذاب خوشتان آمده است، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت کتاب‌هایی شبیه به کتاب «دختری که به اعماق دریا افتاد» را نیز مطالعه کنید.

‌‌

باغ مخفی

باغ مخفی

نویسنده: فرانسس هاجسن برنت

مترجم: مهرداد مهدویان

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان باغ مخفی برای اولین بار به‌صورت داستان دنباله‌‌دار در «مجله‌‌ی آمریکایی» منتشر و سپس نسخه‌‌ی کامل آن در قالب کتاب روانه‌‌ی بازار گردید. محوریت رمان پیرامون مری لنوکس، دختر ۱۰ساله‌‌ای است که با خانواده‌‌ی ثروتمندش در هند زندگی می‌‌کند. مری، دختری خودخواه و بداخلاق است که لوس بار آمده و توسط والدین بی‌‌خیالش، مورد بی‌‌توجهی قرار گرفته است. زمانی که در پی یک بیماری، پدر و مادرش می‌‌میرند، او تنها می‌‌شود. در یک فعل و انفعال، او را به انگلستان می‌‌فرستند تا با عمویش زندگی کند. مری به‌‌تدریج شروع به کشف یک باغ مخفی در محوطه‌‌ی باغ خانه‌‌ی عمویش می‌‌کند. در همین حین، مری با دیدن پسرعمویش که دقیقا مانند او خودخواه و بداخلاق است، شروع به تغییر دادن رفتارش می‌‌کند.

کتاب باغ مخفی یکی از مطرح‌‌ترین رمان‌‌های نوجوانان در یک قرن اخیر بوده است. این رمان، پس از انتشار در قالب کتاب، به‌سرعت میان خوانندگان دست‌به‌دست شد تا این‌‌که به فاصله‌‌ی یک ماه به چاپ دوم رسید. آثار هاجسن برنت، علاوه‌بر کودکان و نوجوانان، خوانندگان بزرگسال را نیز با خود همراه می‌‌کرد. باغ مخفی هم از این قاعده مستثنی نبود. این کتاب در اکثر نظرسنجی‌‌های مراجع مختلف، طی بیش از ۱۰۰ سال در بین محبوب‌‌ترین و مطرح‌‌ترین رمان‌‌هایی بوده است که کودکان و نوجوانان را با خود همراه کرده است.

غرور و تعصب

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستین

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

غرور و تعصب، یکی از بهترین رمان‌های عاشقانه‌ی تاریخ و نمایشی جذاب از عشق و پیش‌داوری‌هایی است که مسیر تحقق آن را ناهموار می‌سازد. این کتاب که منتقدین آن را بهترین اثر جین آستین می‌دانند بیش از ۱۷ سال توسط ناشرین مختلف رد شد تا سرانجام در سال ۱۸۱۳ به چاپ رسید.

جین آستین در این کتاب با روایت داستان پرتلاطم عشق و نفرت میان دختری زیبا از خانواده‌ای معمولی و مردی نجیب‌زاده و ثروتمند، تصویری دقیق از فرهنگ زندگی در انگلستان سده‌ی نوزده را به تصویر می‌کشد.

این رمان کلاسیک بارها دست‌مایه‌ی اقتباس سینمایی قرار گرفته است که معروف‌ترین آن‌ها را می‌توان فیلمی به همین نام با بازی کیرا نایتلی و مَتیو مَک‌فادین دانست که در سال ۲۰۰۵  اکران شد و توانست جوایز و افتخاراتی نظیر بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین موسیقی متن، بهترین فیلم موزیکال و بهترین بازیگر نقش اول زن را در جشنواره‌ی گلدن گلوب به‌دست آورد.

بخشی از کتاب صوتی غرور و تعصب را بشنوید.

غرور و تعصب جین آستِین

گوینده: سحر بیرانوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هر روز

هر روز

نویسنده: دیوید لویتان

مترجم: فاطمه جابیک

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان هرروز، اثر دیوید لویتان، ماجرای روحی است که هرروز در یک کالبد جدید تجلی یافته و زندگی تازه‌ای را تجربه می‌کند. او یک روز پسری سرکش است، یک روز دختری در جست‌وجوی عشق و یک روز کارگری غیرقانونی؛ اما داستان از جایی شروع می‌شود که این روح در پنج‌هزارونهصدونودوچهارمین کالبد خود عشق را تجربه کرده و از آن به بعد، این عشق را با خود از کالبدی به کالبد دیگر و از زندگی‌ای به زندگی دیگر می‌برد.

لویتان در این کتاب چهل روز از زندگی موجودی را روایت می‌کند که هرروز در کالبد یک نوجوان قرار گرفته و مجبور است علاوه‌بر عشق خود، بار مشکلات او را نیز به دوش ‌کشد. او می‌کوشد معضلات پیچیده‌ی دوران نوجوانی را در قالب یک داستان فانتزی بررسی کرده و به مسائلی نظیر حس ازخودبیگانگی، گم کردن جایگاه اجتماعی و خانوادگی، بحران هویت، انزوا و عشق بپردازد. 

رمان هرروز در سال ۲۰۱۲ منتشرشد و توانست جایزه‌ی ادبی لوخس -که مخصوص ادبیات کودکان و نوجوانان است- را برای لویتان به ارمغان آورد. استقبال از این کتاب به‌حدی بود که نه‌تنها به‌سرعت در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت، بلکه مایکل ساکسی، کارگردان مطرح هالیوود، آن را دست‌مایه‌ی ساخت فیلمی به همین نام قرار داد.

هابیت

هابیت

نویسنده: جی. آر. آر. تالکین

مترجم: سپیده حبیبی

موسسه موسسه نگارش الکترونیک کتاب (ماناکتاب)

اطلاعات بیشتر و خرید

هابیت (با نام دیگر آن‌جا و بازگشت دوباره)، یکی از جذاب‌ترین رمان‌های علمی-تخیلی است که در سال ۱۹۳۷ از جی.آر.آر. تالکین، نویسنده‌ی مجموعه پرفروش ارباب حلقه‌ها، منتشر شد. این کتاب به‌عنوان پیش‌درآمدی بر رمان ارباب حلقه‌ها، روایتی است از سفر یک هابیت به نام بیلبو بگینز در جست‌وجوی گنجی افسانه‌ای، که با وقوع حوادث و مخاطرات بسیار، او را از یک هابیت معمولی به موجودی شجاع تبدیل می‌کند.

تالکین در این رمان قدرت تخیل و توانایی خود در شرح صحنه‌های منحصربه‌فرد را به‌خوبی نشان داده است؛ چنان‌که روایت خیالی او توانسته همراهی همه‌جانبه‌ی مخاطب را برانگیخته و به یکی از محبوب‌ترین رمان‌های کلاسیک حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان تبدیل شود. محبوبیت این کتاب به‌حدی است که با گذشت بیش از هشتاد سال از انتشار، همچنان در میان پرفروش‌ترین کتاب‌های علمی-تخیلی جای دارد و سه‌گانه‌ی اقتباس‌شده‌ی پیتر جکسون از آن، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های ژانر حماسه‌ای-فانتزی-ماجراجویی شناخته می‌شود.

نیکولا کوچولو و دوستان

نیکولا کوچولو و دوستان

نویسنده: ژان ژاک سامپه

مترجم: دینا کاویانی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

نیکولا کوچولو و دوستان، یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی جذاب و خواندنی ماجراهای نیکولا کوچولو به قلم رنه گوسینی، نویسنده‌ی فرانسوی است. نیکولا، پسری است که مثل اغلب نوجوانان دنیا به ارزش‌های دوستی پایبند است و بخش زیادی از زمانش را با دوستانش سپری می‌کند، با خانواده‌اش مشکلاتی دارد اما به‌شدت آن‌ها را دوست دارد، در مدرسه شاگرد متوسطی است که گاه تنبیه و گاه تشویق می‌شود و خلاصه اینکه معمولی‌بودن مهم‌ترین ویژگی او است و همین مسئله، همراهی و هم‌ذات‌پنداری با او را برای مخاطب نوجوان آسان می‌کند.

انتشار نخستین جلد از مجموعه‌ی ماجراهای نیکولاکوچولو در سال ۱۹۵۹، به شکل‌گیری همکاری ارزشمندی میان رنه گوسینی و ژان ژاک سامپه، تصویرگر و کاریکاتوریست فرانسوی انجامید. این همکاری چنان با استقبال مواجه شد که آثار این دو امروزه با نام سامپه-گوسینی شناخته می‌شوند.

با اینکه ماجراهای نیکولا کوچولو مجموعه‌ای است که به شرح حال یک پسربچه‌ی فرانسوی در دهه‌ی پنجاه میلادی می‌پردازد، اما خواندن آن می‌تواند برای تمام نوجوانان -و همه‌ی کسانی که روزی نوجوان بوده‌اند- از جذابیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

بینوایان (جلد اول)

بینوایان (جلد اول)

نویسنده: ویکتور هوگو

مترجم: ناهید ملکوتی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

بینوایان، اثر جاودان ویکتور هوگو، یکی از رمان‌هایی است که با داستان پرکشش خود می‌تواند نوجوانان را به کتاب خواندن علاقه‌مند کرده و در خلال داستان، مفاهیم اخلاقی بسیاری را نیز به آن‌ها منتقل کند. شخصیت اصلی این کتاب -که ماجرای آن در فرانسه‌ی قرن هجدهم می‌گذرد- مردی است به نام ژان والژان. او که به خاطر دزدیدن یک قرص نان، نوزده سال از عمر خود را در زندان گذرانده، پس از آزادی در جست‌وجوی یک سرپناه به کلیسا می‌رود و با دیدن ظروف نقره‌ی اسقف، وسوسه شده و آن‌ها را برمی‌دارد. همه‌چیز مثل نوزده سال قبل پیش می‌رود و ژان مجدداً دستگیر می‌شود، اما این‌بار، گذشت و بزرگواری اسقف به نقطه‌ی عطف زندگی ژان تبدیل شده و او را متحول می‌سازد.

با توجه به ‌اینکه بینوایان یکی از طولانی‌ترین رمان‌های کلاسیک ادبیات جهان به شمار می‌رود، خلاصه‌ها و کتاب‌های کمیک بسیاری بر اساس نسخه‌ی اصلی آن منتشر شده است که می‌تواند برای نوجوانانی که در ابتدای مسیر مطالعه‌ی رمان‌ قرار دارند، از جذابیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

بخشی از کتاب صوتی بینوایان را بشنوید.

بینوایان ویکتور هوگو

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سالار مگس‌ها

سالار مگس‌ها

نویسنده: ویلیام گلدینگ

مترجم: حمید رفیعی

انتشارات بهجت

اطلاعات بیشتر و خرید

سالار مگس‌ها، نوشته‌ی ویلیام گلدینگ، نویسنده‌ی شهیر بریتانیایی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات است که سرگذشت یک گروه نوجوان پس از سقوط هواپیمایشان در یک جزیره‌ی متروکه را روایت می‌کند. این رمان با تأکید بر لزوم حاکمیت قانون در جوامع انسانی، تلاش بازماندگان این حادثه را در جهت بقا و شکل دادن به زندگی اجتماعی خود به تصویر می‌کشد.

سالار مگس‌ها که یکی از شاهکارهای ادبیات مدرن جهان به ‌شمار می‌رود، نخستین‌بار در سال ۱۹۵۴ منتشر شد و در ادامه بارها در آثار سینمایی و تلویزیونی مورد اقتباس قرار گرفت. از معروف‌ترین آثاری که بر اساس این رمان ساخته شده، می‌توان به فیلمی به همین نام به کارگردانی هری هوک اشاره کرد که در سال ۱۹۹۰ اکران شد. علاوه‌بر این، نقل است که نویسندگان سریال پربیننده‌ی گمشدگان نیز بسیاری از مضامین سریال را با الهام از این رمان نگاشته‌اند.

خانه خیابان مانگو

خانه‌ خیابان مانگو، رمانی کوتاه به قلم ساندرا سیسنروس، شاعر و نویسنده‌ی توانای آمریکایی-اسپانیایی است. این اثر که در واقع انعکاسی از تجربه‌ی زیسته‌ی خود نویسنده به شمار می‌رود، از ۴۵ داستان مجزا تشکیل شده که در هرکدام، زندگی یکی از ساکنین خیابان مانگو از زاویه‌ی دید دختری نوجوان به نام اسپرانزا روایت می‌شود. او که در محله‌ی اسپانیایی‌نشین شیکاگو به دنیا آمده، طی دوران رشد و بلوغ خود با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه بوده است که دشوارترین آن‌ها را می‌توان تحمل بی‌مهری‌های اطرافیان دانست.

خانه خیابان مانگو تمی زنانه دارد، راوی آن یک زن است و از سوی نویسنده به تمام زنان دنیا پیش‌کش شده است؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان ادعا کرد که این قابلیت را دارد که حس همذات‌پنداری را در بسیاری از زنان دنیا برانگیزد و علاوه‌بر مسائل انسانی، نوجوانان را با دغدغه‌های زنانه نیز آشنا سازد.

این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴ منتشر شد و توانست علاوه‌بر مخاطبین و منتقدین ادبی، با پرداختن به مضامینی چون مهاجرت، فقر و تبعیض نظر پژوهشگران حوزه‌ی علوم انسانی را نیز به خود جلب کرده و ‌عنوان بهترین کتاب سال آمریکا را ازآن خود کند.

بخشی از کتاب صوتی خانه خیابان مانگو را بشنوید.

خانه خیابان مانگو ساندرا سیسنروس

گوینده: شرگان انورزاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پنج قدم فاصله

پنج قدم فاصله

نویسنده: ریچل لیپینکات

مترجم: فاطمه صبحی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان پنج قدم فاصله، نوشته‌ی ریچل لیپینکت، میکی داتری و توبیاس ایاکونیس، ماجرای عاشقانه‌ی دو جوان به نام‌های ویل و استلا را به تصویر می‌کشد که هر دو درگیر یک بیماری سخت بوده و در طول انجام درمان با یکدیگر آشنا شده‌اند. آن‌ها مجبورند هر چند مدت یک‌بار برای بررسی وضعیت بیماری‌شان در بیمارستان بستری شوند و همین موضوع باب آشنایی را میان آن‌ها باز می‌کند.

استلا و ویل، هر دو با بیماری فیبروز کیستیک -که یک بیماری دستگاه تنفسی است- دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، اما ویل به بیماری دیگری نیز دچار است که لاعلاج بوده و در صورت تماس با استلا او را نیز مبتلا خواهد کرد؛ همین مسئله نیز باعث می‌شود آن‌ها همواره مجبور به رعایت فاصله از یکدیگر باشند.

پنج قدم فاصله را می‌توان نمایشی جذاب از قدرت عشق دانست؛ عشقی فراتر از مرزهای جسمانی که حتی در هنگام بروز ناملایمات زندگی نیز به آن رنگ و بوی متفاوتی می‌دهد. 

استقبال از این کتاب به حدی بود که در سال ۲۰۱۹  فیلمی با اقتباس از آن به کارگردانی جاستین بالدونی ساخته شد و تنها در ایالات متحده به فروشی بیش از ۹۰  میلیون دلار رسید.

بچه‌های عجیب و غریب یتیم‌خانه‌ی خانم پرگرین

بچه‌های عجیب و غریب یتیم‌خانه‌ی خانم پرگرین

نویسنده: رنسام ریگز

مترجم: شبنم سعادت

انتشارات پریان

اطلاعات بیشتر و خرید

بچه‌های عجیب و غریب یتیم‌خانه‌ی خانم پرگرین، یک رمان فانتزی جذاب به قلم رنسام ریگز، نویسنده‌ی جوان آمریکایی است. روای داستان این رمان، جیکوب، نوجوانی است که دوران کودکی خود را با شنیدن خاطرات عجیب پدربزرگش از زندگی در یک یتیم‌خانه سپری کرده است، اما گذر زمان و قرارگیری جیکوب در آستانه‌ی ورود به دنیای بزرگ‌سالی سبب می‌شود دیگر نتواند حرف‌های پدربزرگ را باور کند. همه‌چیز عادی پیش می‌رود تا اینکه پدربزرگ پیش از مرگش با جیکوب تماس گرفته و به او می‌گوید «آن‌ها» بالاخره پیدایش کرده‌اند.

این رمان مایه‌هایی از ژانر وحشت را نیز در خود دارد که وجود المان‌هایی چون یک جزیره‌ی اسرارآمیز و یتیم‌خانه‌ی متروکه‌ی آن از مهم‌ترین نشانه‌های آن‌ به شمار می‌روند.

آن‌چه بچه‌های عجیب و غریب یتیم‌خانه‌ی خانم پرگرین را از دیگر رمان‌های مشابه متمایز می‌سازد، عکس‌های قدیمی و جالبی است که لابه‌لای متن کتاب قرار گرفته و می‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب و زمینه‌ی همراهی او را با شخصیت‌های داستان فراهم کند.

بابا لنگ دراز

بابا لنگ دراز

نویسنده: جین وبستر

مترجم: میمنت دانا

انتشارات فرشته

اطلاعات بیشتر و خرید

بابا لنگ‌دراز، اثر معروف جین وبستر، نویسنده‌ی آمریکایی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۱۲ منتشر شد. قهرمان این رمان، دختر یتیمی به نام جروشا آبوت است که برخلاف روال پرورشگاه تا سن ۱۸سالگی در آن‌جا مانده و مسئولیت تعدادی از بچه‌های کوچک‌تر از خود را به عهده گرفته است. 

جروشا که همه او را جودی صدا می‌کنند، دختر شاد و خلاقی است که در آرزوی رفتن به دانشگاه روزگار می‌گذراند و این آروزی او، با آمدن مرد ثروتمندی به پرورشگاه محقق می‌شود. درواقع کتاب بابا لنگ‌دراز مجموعه‌ای از نامه‌هایی است که جودی آبوت به سرپرست نادیده‌ی خود -که تنها سایه‌ی او را بر دیوار پرورشگاه دیده است- می‌نویسد و در آن، وقایع روزمره، تجربیات و احساسات خود را با جزئیات شرح می‌دهد.

بابالنگ‌دراز برای آن دسته از افرادی که نوجوانی‌شان را در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ گذرانده‌اند -به‌واسطه‌ی پخش تلویزیونی انیمه‌ای که یک شرکت ژاپنی براساس کتاب جین وبستر ساخته بود- نامی آشنا است؛ اما بسیاری از مضامین انسانی این کتاب نظیر بخشش، نو‌ع‌دوستی، صبر و پایداری، در کنار جنبه‌های سرگرم‌کننده‌ی آن می‌تواند برای نوجوانان امروز نیز جذاب و آموزنده باشد.

بخشی از کتاب صوتی بابا لنگ دراز را بشنوید.

بابا لنگ دراز جین وبستر

گوینده: محمد ولیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شش کلاغ

شش کلاغ

نویسنده: لی باردوگو

مترجم: مریم رفیعی

ایران‌بان

اطلاعات بیشتر و خرید

شش کلاغ، اثر لی باردوگو، نویسنده‌ی آمریکایی است که ماجرای آن در شهری شلوغ و تجاری به نام کتردام می‌گذرد. باردوگو این شهر خیالی را به‌عنوان مرکز مجموعه‌ای از فعالیت‌های غیرقانونی مانند دزدی، رشوه، قاچاق و قمار تصویر کرده که گروه‌های تبهکاری بسیاری در آن به رقابت می‌پردازند. در این میان، سروکله‌ی یک خلافکار نابغه به نام کز برکر پیدا شده و فرصت انجام یک سرقت بزرگ را به دست می‌آورد، اما او به تنهایی قادر به انجام این کار نیست و چندین شخصیت در انجام آن به او کمک خواهند کرد: یک مجرم با عطش انتقام، یک تیرانداز ماهر که نمی‌تواند از پول بگذرد، یک فراری با گذشته‌ای عجیب، یک جاسوس که با نام شبح شناخته می‌شود، یک جادوگر ماهر و در نهایت دزدی که همیشه راهی برای فرار از موقعیت‌های دشوار پیدا می‌کند.

شش کلاغ به‌عنوان یکی از مشهورترین رمان‌های فانتزی قرن ۲۱، قسمت اول یک دوگانه را تشکیل می‌دهد که با کتاب دیگری به نام قلمرو خلافکاران کامل می‌شود. این دو کتاب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به بازار عرضه شدند و در سال ۲۰۲۱، سرویس پخش نتفلیکس سریالی به نام سایه و استخوان بر اساس یکی از آن‌ها منتشر ساخت.

سیزده دلیل برای اینکه … (ویراست جدید)

سیزده دلیل برای اینکه … (ویراست جدید)

نویسنده: جی. اشر

مترجم: فرمهر امیردوست

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

سیزده دلیل برای این‌که…، نوشته‌ی جی اشر ، نویسنده‌ی آمریکایی است که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و ۴ سال بعد به صدر فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز رسید. این کتاب ماجرای دختر نوجوانی به نام هانا بیکر را نقل می‌کند که در دبیرستان محل تحصیل خود تازه‌وارد محسوب بوده و سعی می‌کند با تعدادی از دانش‌آموزان ارتباط برقرار کند، اما هربار به دلیلی شکست می‌خورد. این اتفاق در کنار مسائل دیگری که هانا در زندگی با آن‌ها مواجه است باعث می‌شود او دست به خودکشی بزند؛ اما پیش از اقدام به این کار، دلایل خود را در ۱۳ کاست ضبط کرده و طوری برنامه‌ریزی می‌کند که پس از مرگش، هر کاست به دست یکی از اطرافیانش برسد.

جی اشر که این کتاب را بر اساس تجربه‌ی واقعی یکی از دوستانش نوشته، تلاش می‌کند در آن بر اهمیت تأثیر گفتار و رفتار انسان‌ها بر زندگی یکدیگر، به‌ویژه در دوران حساس بلوغ، تأکید کند. 

محبوبیت این کتاب در میان نوجوانان، باعث شد سروی ‌پخش نتفلیکس نسبت به ساخت یک سریال بر اساس آن و با نگاه ویژه به مسائل نوجوانان اقدام کند که تاکنون ۴ فصل از آن منتشر شده است.

جزیره گنج

جزیره گنج

نویسنده: رابرت‌لوئیس استیونسون

مترجم: آرمین هدایتی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

جزیره‌ گنج، رمانی خواندنی از رابرت لویی استیونسن، نویسنده‌ی اسکاتلندی است که برای اولین‌بار در سال ۱۸۸۳ منتشر شد. داستان این کتاب درباره‌ی جوانی به نام جیم هاوکینز است که همراه پدرش مهمان‌خانه‌ای را اداره می‌کند. حضور جیم در لحظات پایانی عمر یک مرد سالخورده بر بستر او، باعث می‌شود به نقشه‌ی گنجی دست پیدا کند که به دزد دریایی بدنامی به نام کاپیتان فلینت تعلق دارد و در جزیره‌ای دورافتاده مدفون است. تصمیم جیمز برای پیداکردن این گنج، نقطه‌ی شروع ماجرایی است که یکی از جذاب‌ترین داستان‌های ماجراجویی تاریخ به شمار می‌رود.

جزیره گنج نه‌تنها خواننده را به دنیایی هیجان‌انگیز از ماجراها می‌برد، بلکه در خلال داستان‌گویی جذاب خود به برخی از مباحثی اخلاقی و انسانی مانند دوستی، گذشت و استقامت نیز می‌پردازد. این کتاب به دلیل توصیف استادانه‌ی نویسنده از شخصیت‌ها و رویدادها بارها توسط منتقدان ستایش و اجراهای متعدد آن بر روی صحنه‌ی تئاتر و پرده‌ی سینما، همواره با استقبال مواجه شده است.

بخشی از کتاب صوتی جزیره گنج را بشنوید.

جزیره گنج

گوینده: عادله نهاوندیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

خاطرات صددرصد واقعی یک سرخپوست پاره وقت

خاطرات صددرصد واقعی یک سرخپوست پاره وقت

نویسنده: شرمن الکسی

مترجم: رضی هیرمندی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب خاطرات صد درصد واقعی یک سرخ‌پوست پاره‌وقت، رمانی از شرمن الکسی است که بر اساس تجربیات شخصی او نوشته شده است. این کتاب از زبان یک پسر ۱۴ساله به نام آرنولد روایت می‌شود که از سرخ‌پوست‌های اسپوکن است. آرنولد با مشکلات متعدد جسمی و خانوادگی دست‌به‌گریبان است، اما روحیه‌ی مقاوم او و علاقه‌اش به نقاشی و کاریکاتور باعث می‌شود برای خروج از محله‌ی سرخ‌پوست‌ها و رفتن به مدارس دولتی سفیدپوست‌ها در واشنگتن اقدام کند؛ تصمیمی که تبعات بسیاری برای او، هم از جانب سرخ‌پوست‌ها و هم از سوی سفید‌پوست‌ها به دنبال دارد.

در کنار لحن طنزآلود الکسی، تصویرسازی‌های جذاب کتاب یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود که باعث ایجاد حس نزدیکی میان خواننده و شخصیت اصلی داستان می‌شود.

این رمان با انتشار در سال ۲۰۰۷، توجهات بسیاری را به‌سوی خود جلب کرد و توانست علاوه‌بر کسب عنوان کتاب سال آمریکا، جایزه‌ی ادیسه را نیز برای نویسنده‌اش به ارمغان بیاورد.

8,431 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه ارغوان


اشتراک گذاری یادداشت
3.7 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه