لوگو طاقچه
تصویر جی کی رولینگ و هری پاتر

نگاهی به زندگی و آثار جی کی رولینگ، نویسنده هری پاتر

11,474 بازدید

بیست و پنج سال از روزی که مردم دنیا متوجه شدند دنیای دیگری به نام دنیای جادویی وجود دارد، گذشته است. بیست و پنج سال از زمانی که مردم دنیا به دو دسته جادویی و مشنگ (ماگل) تقسیم شدند، گذشته است. سال‌های سال است که تعداد زیادی کودک و نوجوان و حتی بزرگسال، به لطف جی کی رولینگ ، در انتظار نامه‌ای هستند که قرار است با پست جغدی به دستشان برسد؛ این نامه قرار است از آن‌ها دعوت کند تا برای ادامه تحصیلاتشان به مدرسه جادویی هاگوارتز بروند و یک سال عجیب را پشت‌سر بگذارند. سالی که پر است از جادو، کتاب‌های سخنگو، چوب‌دستی‌های سحرآمیز، خوراکی‌های خوشمزه و معلم‌هایی که می‌توانند پرواز کنند، از جایی غیب شوند و در جایی دیگر ظاهر شوند، تبدیل به گربه شوند و هزار کار دیگر انجام دهند.

دنیا پر است از گیاهانی که جیغ می‌کشند، معجون‌هایی که می‌توانند ما را به یک آدم دیگر تبدیل کنند، وردهایی که موجودات پلید را فراری می‌دهند و جاروهایی که پرواز می‌کنند. فقط باید جای درستش را پیدا کنیم! اگر شما هم فکر می‌کنید در دنیای اشتباهی زندگی می‌کنید و به این جهان جادویی تعلق دارید، این یادداشت را دنبال کنید. در این یادداشت، قرار است به سراغ زندگی خالق این دنیا، نویسنده هری پاتر، یعنی جی. کی. رولینگ سرکی بکشیم و جهان کتاب‌های او را بهتر بشناسیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز» را هم بخوانید.

ایده هری پاتر از کجا شکل گرفت؟

وقتی هری‌ پاتر به اوج رسید و قله‌های محبوبیت را یکی یکی زیر پا گذاشت، حدس و گمان‌های زیادی در مورد ایده‌ی خلق این داستان مطرح شد. بسیاری می‌گفتند: رولینگ اولین آجرهای این داستان را در کافه‌ای در زادگاهش ادینبرو روی هم گذاشته و کلماتش را روی کاغذ آورده است، ولی گفته‌های  رولینگ این فرضیه را رد کرده‌ است . 

شاید باورش برایتان سخت باشد اما ایده‌ی اولیه‌ی هری پاتر کاملاً اتفاقی و در یک قطار در ذهن رولینگ نشست. در سال ۱۹۹۰ رولینگ تصمیم گرفت همراه دوستش با قطار از منچستر به لندن برود. در طول مسیر ناگهان ایده‌ی نوشتن هری پاتر در سرش جرقه زد و هر لحظه کامل و کامل‌تر شد.

رولینگ در مورد آن لحظه‌ی طلایی گفته است: «خیلی تصادفی بود؛ قلمی برای نوشتن نداشتم و خجالتی‌تر از آن بودم که بخواهم از کسی در قطار درخواست قلم کنم. در آن زمان ناامید بودم اما وقتی به عقب نگاه می‌کنم می‌بینم بهترین لحظات برای من بودند. در طول چهار ساعت در درون قطار به تمام ایده‌هایی که اکنون در کتاب‌هایم می‌خوانید، فکر کردم.»

البته جی کی رولینگ نتوانست ایده‌ی درخشان‌اش را زود پرورش دهد و وارد مرحله‌ی نوشتن داستان شود؛ او درگیر بیماری مادرش شد و بعد، حوادث مختلفی مثل مهاجرت و جدایی از همسر، زندگی‌اش را دستخوش تغییر قرار دادند. 

اولین بار سال ۱۹۹۵ بود که داستان هری‌ پاتر و سنگ جادو کامل شد و شروع مسیری شد که هنوز کسی نمی‌دانست چقدر خوش‌منظره و عجیب است.

مادر دنیای جادویی

جی. کی. رولینگ (Joanne Rowling)، نویسنده‌ای توانا است که در آفریدن دنیای فانتزی، خیلی خوب عمل کرده است. او در سال ۱۹۶۵ در شهر یاته نزدیک بریستول انگلستان به دنیا آمد. در دانشگاه در رشته زبان فرانسه تحصیل می‌کرد و روزی که در انتظار قطار بود، ایده‌ای به ذهنش آمد؛ نوشتن مجموعه کتاب‌هایی که حالا از پرطرفدارترین کتاب‌ها در تمام جهان است. رولینگ در سال  ۱۹۹۲ با جرج آرانتس، روزنامه‌نگار پرتغالی ازدواج کرد و به زودی فرزند دخترش به دنیا آمد. اما البته این ازدواج شکست خورد. بعد از جدایی، افسرده شده بود. او خودش را انسانی شکست‌خورده می‌دید. همین موضوع سبب شد تا دست به خودکشی بزند و مدتی را هم در یک آسایشگاه بستری شود. اما با این حال، ذهن خلاق او همچنان مشغول ایده‌پردازی بود. او حتی از بیماری افسردگی و سردی و رخوت ناشی از آن هم الهام گرفت تا شخصیت‌های کتابش را خلق کند: دیوانه‌سازها.

جی کی رولینگ: نویسنده‌ای موفق

حالا در جهان جی کی رولینگ را به عنوان یکی از موفق‌ترین نویسنده‌ها، تاثیرگذارترین زنان و تحسین‌شده‌ترین شخصیت‌ها می‌شناسند. او اولین جلد از مجموعه کتاب‌های هری پاتر را در سال ۱۹۹۷ منتشر کرد. این کتاب بیشترین جایزه‌های کتاب بریتانیا را که توسط کودکان داوری می‌شد، از آن خودش کرد. بیش از صدوبیست میلیون نسخه فروخت و سومین کتاب پرفروش در سراسر جهان است. علاوه بر این، در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار داشت.

رولینگ، نویسنده هری پاتر، در حال حاضر، موسسه‌های خیریه بسیاری را مدیریت می‌کند. موسسه جینجربرد که هدف اصلی‌اش، حمایت از خانواده‌های تک‌سرپرست و مادران مجرد است و موسسه لوموس که در راستای حمایت از کودکانی گام برمی‌دارد که مورد آزار جنسی یا جسمی قرار گرفته‌اند و یا در معرض فقر و معلولیت هستند.

جی کی رولینگ بعد از ازدواج ناموفقش، با نیل ماری ازدواج کرد. در حال حاضر سه فرزند دارد و به عنوان یکی از بیست نویسنده برتر زن جهان شناخته می‌شود. در این فهرست، نام او بعد از هارپر لی (نویسنده کتاب کشتن مرغ مقلد)، مارگارت اتوود (نویسنده کتاب سرگذشت ندیمه) و شارلوت برونته (نویسنده کتاب جین ایر) در جایگاه چهارم قرار دارد. معیار این فهرست، انتخاب نویسندگانی بوده است که بیشترین تاثیر را بر روی خوانندگان خود داشته‌اند.

افتخارات و جوایز جی کی رولینگ

برشمردن تمام جوایز و افتخارات جی.کی .رولینگ ساده نیست! چون این جوایز و افتخارات آن‌قدر زیاد و متنوع هستند که هرچقدر به‌شان اشاره کنیم بالاخره یکی‌شان از قلم می‌افتد. اولین کتاب از مجموعه‌ی هری‌ پاتر به چنان موفقیتی رسید که تمام جوایز کودک و نوجوان بریتانیا را از آن خود کرد و برای رولینگ در نقش یک آسانسور تندروی موفقیت ظاهر شد و او را به چنان شهرتی رساند که کمتر نویسنده‌ای در طول تاریخ تجربه‌اش کرده است.

جایزه ادبی نسل اسمارتیس بوک، جایزه‌ی کتاب کودک سال بریتانیا، جایزه ادبی کاستا بوک، جایزه برترین رمان هوگو، جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن، جایزه افتخاری خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا و… تنها بخشی از جوایزی هستند که جلدهای مجموعه‌ی هری‌ پاتر برای خالق‌شان به ارمغان آورده‌اند. 

و اما خود رولینگ فارغ از آثارش جوایز بسیاری دریافت کرد و نامش بارها در لیست بهترین‌ها برده شد؛ سال ۲۰۰۷ بود که مجله‌ی تایم این نویسنده را به‌عنوان تاثیرگذارترین فرد سال بعد از ولادیمیر پوتین شناخت، سال ۲۰۱۴ رولینگ در فهرست بیست نویسنده‌ی تاثیرگذار زن در مقام چهارم ایستاد، بسیاری از رکوردها را شکست و تبدیل به یکی از ثروتمندترین زنان دنیا شد. 

هری پاتر: آغاز داستان

هری پاتر، پسرک عینکی کوچولو و ریزه‌میزه‌ای است که همراه با خاله، شوهرخاله و پسرخاله‌اش در خانه آن‌ها زندگی می‌کند. البته چه زندگی‌ای! او در انباری زیرپله‌ها می‌خوابد و در طول روز، باید تمام کارهای خانه را انجام دهد. البته تمام این‌ها را می‌شود تحمل کرد اما به شرطی که پسرخاله‌اش، دادلی سربه سرش نگذارد و با شوخی‌ها و حرف‌هایش مغز هری را نخورد! به هری گفته‌اند که وقتی خیلی کوچک بوده، پدر و مادرش در یک تصادف رانندگی جانشان را از دست داده‌اند. هیچکسی هم حاضر نیست به هری دلیل اتفاقات عجیب‌وغریبی را توضیح بدهد که همیشه در حضور او رخ می‌دهد؛ مثلا چرا موهایش اینقدر سریع رشد می‌کنند، چرا می‌تواند با پرش‌های خیلی بلند به پشتبام مدرسه برسد، چرا در خواب‌هایش همیشه یک نور سبزرنگ و یک موتورسیکلت پرنده را می‌بیند و… .

به هرحال هری همینطور زندگی می‌کند تا اینکه یک روز اتفاق خیلی عجیبی می‌افتد. نامه‌ای به دستش می‌رسد که نشان می‌دهد او یک آدم معمولی نیست! او یک جادوگر است و می‌تواند برای تکمیل تحصیلاتش به مدرسه هاگوارتز (Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry) برود. مدرسه‌ای که مدیر آن، آلبوس دامبلدور (Albus Dumbledore)، یکی از برجسته‌ترین و قدرتمندترین جادوگران تاریخ است. حالا هری باید از سد خاله و شوهرخاله‌اش، که از بزرگترین مخالفان جادو هستند، عبور کند تا بتواند به مدرسه برسد…

کتاب‌های مجموعه هری پاتر

داستان هری پاتر اینطوری آغاز می‌شود. هفت کتاب جذاب که مجموعه ماجراهای هری و دوستانش در مدرسه جادوگری و همچنین مقابله آن‌ها با یکی از قوی‌ترین جادوگران سیاه تمام قرن، یعنی لرد ولدمورت (Lord Voldemort) است. هری پاتر و سنگ جادو (Harry Potter and the Philosopher’s Stoneهری پاتر و حفره اسرارآمیز یا تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secretsهری پاتر و زندانی آزکابان (Harry Potter and the Prisoner of Azkabanهری پاتر و جام آتش (Harry Potter and the Goblet of Fireهری پاتر و محفل ققنوس (Harry Potter and the Order of the Phoenixهری پاتر و شاهزاده دورگه (Harry Potter and the Half-Blood Prince) و هری پاتر و یادگاران مرگ (Harry Potter and the Deathly Hallows) نام جلدهای این مجموعه هستند.

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هری پاتر و فرزند نفرین شده

هری پاتر و فرزند نفرین شده

نویسنده: جان تیفانی

مترجم: دانیال قاسمی

ناشر مؤلف

اطلاعات بیشتر و خرید

در سال ۲۰۱۶ نمایشنامه‌ای از جی کی رولینگ، جک ثورن و جان تیفانی به روی صحنه رفت که برای تمام طرفداران هری پاتر، یادآور خاطرات شیرین گذشته بود. این نمایشنامه به صورت رسمی، هشتمین کتاب این مجموعه است که البته داستانی متفاوت دارد. ماجرای پسر هری و پسر دراکو (دشمن هری در مدرسه) که تصمیم گرفته‌اند زمان را به عقب برگردانند و کارها را به صورتی متفاوت انجام دهند. این نمایشنامه در زمان انتشارش، ۶۸۰ هزار جلد فروش کرد و نه جایزه الیویر را هم از آن خود کرد.

کتاب‌های جانبی

دنیایی که نویسنده هری پاتر، جی کی رولینگ خلق کرد، دنیایی کامل بود. اما بعضی چیزها آنچنان واضح نبودند. مثلا یک بار وقتی از او خواستند درباره قوانین بازی کوییدیچ توضیح دهد، او کتابی کامل به نام کوییدیچ در گذر زمان درباره این موضوع نوشت. او همچنین کتابی درباره جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها نوشته بود که مدت‌ها کتاب درسی بچه‌ها در هاگوارتز بود. اگر هم دوست دارید از قصه یادگاران مرگ و سه برادر باخبر شوید، می‌توان سراغ کتاب قصه‌های بیدل نقال بروید.

داستان هایی از دنیای جادویی هری پاتر

داستان هایی از دنیای جادویی هری پاتر

نویسنده: جی.کی. رولینگ

مترجم: امیرحسین رستمی

مهرگان خرد

اطلاعات بیشتر و خرید

جی کی رولینگ همچنین در وبسایت پاترمور، درباره مدرسه هاگوارتز، معلم‌های مدرسه، کتاب‌های درسی، اشباح و موجودات مزاحم مدرسه و … هم مطالبی می‌نوشت. مجموعه این مطالب را می‌توانید در کتاب داستان‌هایی از دنیای جادویی هری پاتر که ترجمه‌ای از کتاب سه‌گانه پاترمور است، بخوانید.

کتاب‌های هری پاتر آنچنان در دنیا تاثیرگذار بودند که کتابخانه بریتانیا به سراغ جمع‌آوری ریشه‌های جادویی رفت که در کتاب‌ها به کار رفته بودند. این کتاب به نام چهارگانه تاریخ جادوگری منتشر شد و برگرفته از نمایشگاه تاریخ جادوگری بود. اگر دوست دارید مستندی را که درباره این نمایشگاه ساخته شد ببینید، می‌توان این کلیدواژه را جستجو کنید: مستند هری پاتر: تاریخچه جادو. چند دقیقه از این مستند را در ادامه ببینید.

دکمه پخش

مستند هری پاتر: تاریخچه جادو

کتاب‌های الهام‌گرفته از هری پاتر

جادو فروش؛ با ۵۵۵ تماس بگیرید!

جادو فروش؛ با ۵۵۵ تماس بگیرید!

نویسنده: اوبرت اسکای

مترجم: زهرا توفیقی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

کم پیش می‌آید کسی کتاب‌های هری پاتر را خوانده باشد و آرزو نکرده باشد که سری به این مدرسه جادویی بزند. جغدی از راه برسد و نامه‌ای به دستش برساند که نشان می‌دهد او قرار است به مدرسه جادویی برود. اوزی چهارده‌ساله هم وقتی صدای جغدی را شنید که از دور هوهو می‌کرد به یاد هری و جغدش هدویگ افتاد. کاش او هم آدم معمولی نبود. اینطوری با کمک جادو می‌توانست پدر و مادرش را پیدا کند؛ پدر و مادری که وقتی هفت ساله بود، جلوی چشمانش، دزدیده شده بودند.

مجیستریوم؛ جلد اول

مجیستریوم؛ جلد اول

نویسنده: کاساندرا کلر

مترجم: محیا کمالوند

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر خبردار شوید که یک مدرسه جادویی نزدیک شماست، چه می‌کنید؟ تقریبا تمام نوجوان‌ها خودشان را به آب و آتش می‌زنند که در این مدرسه قبول شوند، همه به جز کال. پدرش او را حسابی از مدرسه جادوگری و جادو ترسانده است و او هم تمام تلاشش را می‌کند که در آزمون ورودی مدرسه قبول نشود. اما انگار قرار است اتفاقات دیگری برایش بیفتد!

کتاب‌های دیگری از نویسنده هری پاتر

جی. کی. رولینگ علاوه بر کتاب‌های هری پاتر، کتاب‌های دیگری هم نوشته است:

افسانه ایکاباگ

افسانه ایکاباگ

نویسنده: جی.کی. رولینگ

مترجم: سیدعمادالدین خاتمی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

افسانه ایکا باگ یک قصه پریان است که ماجرای پر هیجان دارد و درباره موجودی افسانه‌ای صحبت می‌کند. موجودی که به هیچکس رحم نمی‌کند. این کتاب همراه با نقاشی‌هایی چاپ شد که بچه‌ها از سراسر دنیا برای نویسنده هری پاتر کشیده بودند.

کریسمس در گم و گورآباد

کریسمس در گم و گورآباد

نویسنده: جی. کی. رولینگ

مترجم: آرزو مقدس

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان کریسمس در گم‌وگورآباد ماجراجویی جک و یک خوک عروسکی برای پیدا کردن بهترین دوست جک، یعنی آکو است. آکو، عروسک بچگی جک، همیشه و همه‌جا کنارش بوده. تا اینکه یک روز مانده به کریسمس اتفاق هولناکی رخ می‌دهد… آکو گم می‌شود.

جی کی رولینگ همچنین مجموعه فیلمنامه‌هایی را نوشته است که ماجراهای رویارویی نیوت اسکمندر و آلبوس دامبلدور با یکی از سیاه‌ترین جادوگران قبل از لردولدمورت است: گریندل والد. این فیلمنامه‌ها هم به فیلم تبدیل شدند. هرچند این فیلم‌ها به موفقیت هری پاتر نبودند اما جذابیت خاص خودشان را داشتند.

رولینگ علاوه بر کتاب‌های فانتزی‌اش، چند کتاب جنایی هم منتشر کرده است. البته این کتاب‌ها همگی با نام مستعار روبرت گالبریث منتشر شده‌اند. اگر دوست دارید این کتاب‌ها را بخوانید باید سراغ مجموعه کورمورن استرایک را بگیرید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

ترجمه جدید فارسی هری پاتر در ایران

مجموعه کتاب هری پاتر به زبان‌های بسیار زیادی ترجمه شد که یکی‌شان هم زبان فارسی است. این مجموعه به قدری محبوب و زنده است که هنوز مترجمان در کشورهای مختلف به سراغش می‌روند و سعی می‌کنند نسخه‌ای ارائه دهند که از نسخه‌های قبلی به اثر بزرگ رولینگ نزدیک‌تر باشد. در ایران هم مترجم‌های مختلفی این اثر را به فارسی برگردانده‌اند. 

ترجمه جدید فارسی هری پاتر در ایران با ترجمه‌ی امید کرات، حسین غریبی و شیرین اسماعیلی به چاپ رسیده است.

از دیگر ترجمه‌های فارسی هری پاتر در ایران هم میتوان به ترجمه‌ی آرزو مقدسی و تصویرگری معراج قنبری اشاره کرد که با کمک نشر پرتقال به چاپ رسیده است.

حقایق جالب در مورد جی کی رولینگ و هری پاتر:

  • تاخیر چهارساعته قطار باعث ایده‌پردازی هری پاتر شد.

بله اگر آن روز قطاری که مسافران را از منچستر به لندن می‌برد تاخیر نداشت، شاید ما الان هری پاتر و دنیای جادویی‌اش را نداشتیم. این تاخیر باعث شد ذهن رولینگ ناگهان ایده‌ی ساختن یک دنیای جادویی را پیدا کند؛ ایده‌ای که شاید آن موقع خود رولینگ هم تصورش را نمی‌کرد تا این حد محبوب شود. 

  • جریان سکوی ۹ و ۳/۴

سکوی نه و سه چهارم، ایستگاه رفتن به هاگوارتز است. این سکو در واقع یکی از سکوهای ایستگاه کینگزکراس یا مرکز راه‌آهن لندن است که توسط جادوگرها طلسم شده است. دانش‌آموزان مدرسه‌ی هاگوارتز در این ایستگاه سوار قطار می‌شوند؛ شیوه‌ی رفتن به سکو هم به این شکل است که باید بین سکوی نه و ده به سرعت به سمت دیوار بدوید تا قطار حاضر شود. رولینگ در مورد این ایستگاه گفته است: «هنگام انتخاب عدد سکویی که جادوگران جوان را به هاگوارتز می‌برد، به نظرم رسید که عدد آن باید چیزی بین سکوهای مشنگی باشد که به وضوح عددی کسری می‌شد. شماره‌ی نه و سه چهارم خودش کاملا ناگهانی به ذهنم خطور کرد و من همان موقع ازش خوشم آمد.»

  • جی کی رولینگ، جوان رولینگ یا روبرت گالبرایت؟

نام اصلی و واقعی جی کی رولینگ، جوآن رولینگ است. او آثاری را هم با نام روبرت گالبرایت نوشته است. رولینگ دلایل مختلفی برای انتخاب نام مستعار آورده است؛ یکی از دلایل رولینگ دور بودن از فشار شهرت و رسانه‌ها بود. دلیل دیگر هم این بود که ناشر به رولینگ توصیه کرده بود با نامی مستعار بنویسد چون مخاطبان، این نوع داستان‌ها را با قلم مردها می‌خوانند و اگر بدانند نویسنده زن است، استقبال چندانی نخواهند کرد. این‌طور بود که جوآن رولینگ تبدیل شد به جوآن کتلین رولینگ یا جی کی رولینگِ مشهور. 

جی از نام خودش یعنی جوآن برگرفته شده و کتلین نام مادربزرگ جوآن بود.

  • تاریخ تولد مشابه با هری پاتر

هری پاتر روز ۳۱ ژوئن متولد شد، یعنی دقیقاً روز تولد نویسنده‌اش! 

  • الهام‌بخش مخاطبان

هری‌ پاتر بین مخاطبان به‌قدری محبوب شد که افراد بسیاری از سرتاسر جهان داستان‌هایی با الهام از این داستان نوشتند! تعداد این داستان‌ها باورنکردنی است؛ چیزی حدود ۶۰۰ هزار داستان!

  • انتظار بی‌پایان خوانندگان

سال ۱۹۹۹، روزی که قرار بود سومین کتاب از مجموعه‌ی هری‌ پاتر منتشر شود، بچه‌های زیادی با پوشیدن لباس جادوگری به کتاب‌فروشی‌ها رفتند و منتظر از راه رسیدن جلد تازه‌ی هری پاتر شدند.

پیش از این هیچ کتابی با این حجم از استقبال مواجه نشده بود و چنین صف انتظار طویلی را پدید نیاورده بود. 

استقبال‌ها تا حدی پیش رفت که زمان  انتشار جلد چهارم هری پاتر، بعضی از طرفداران جلوی کتاب‌فروشی‌ها خوابیده بودند!

  • خداحافظی جی کی رولینگ با هری

رولینگ ۱۷ سال از عمر عزیزش را صرف نوشتن مجموعه‌ی هری پاتر کرد. سال ۲۰۰۷ بود که جلد آخر این کتاب به پایان رسید. رولینگ در آن روز مفصل اشک ریخت و با شخصیت‌های محبوبش خداحافظی کرد. 

  • خانه‌تکانی در سرانه‌ی مطالعه!

انتشار هری پاتر سرانه‌ی مطالعه را جابه‌جا کرد. این مجموعه کودکانی را که دیگر به مطالعه علاقه نداشتند پای کتاب کشاند. سال ۲۰۰۱ نشریه‌ای ادعا کرد هر ۳۰ ثانیه یک نفر در جهان مطالعه‌ی هری پاتر را شروع می‌کند. 

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

هری پاتر در دنیای سینما!

اولین کتاب مجموعه‌ی هری‌ پاتر که منتشر شد، آوازه‌اش در همه‌جا پیچید. این شهرت و استقبال باعث شد کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی یکی بعد از دیگری به سراغ رولینگ بیایند تا اثر خوش‌اقبالش را وارد دنیای سینما کنند. 

اوایل تمام درخواست‌ها با مخالفت شدید رولینگ روبه‌رو شدند! او دوست نداشت کسی در جهان در داستانش دخالت کند و مسیر شخصیت‌ها را تغییر دهد. شرکت‌های مشهوری مثل مایکروسافت، بوئینگ، دیزنی و سونی هم جزو پیشنهاددهندگان بودند ولی او نپذیرفت!

همه‌چیز وقتی تغییر کرد که پای کمپانی وارنر به میان کشیده شد و بالاخره نویسنده کتاب هری پاتر رضایت داد تا کتابش مورد اقتباس سینمایی قرار بگیرد. انفجار دیگری در راه بود. بعد از یک قرارداد چشم‌گیر یک میلیون پوندی، رولینگ کتابش را به شرط وفاداری به این کمپانی واگذار کرد. کریس کلمبوس کارگردانی فیلم را برعهده گرفت و همه‌چیز برای ساخت فیلم آماده شد. 

فیلم هری پاتر در جلب رضایت مخاطب، محبوبیت و بر پا کردن شور و هیجان، دست‌کمی از کتابش نداشت و حتی در مواقعی پا را فراتر هم گذاشت.

فیلم هری پاتر و سنگ جادو رکوردها را جابه‌جا کرد؛ در دنیا به قله‌های موفقیت رسید و مخاطبان را پای صفحه‌های نمایش قفل کرد. مجموعه سریال هری پاتر ۱۲ بار نامزد جایزه‌ی اسکار شد و در فهرست ۵۰ فیلم پرفروش تاریخ قرار گرفت. فروش این فیلم تاکنون حدود ۷.۷ میلیارد دلار محاسبه شده است. 

فیلم هری پاتر و سنگ جادو در سال ۲۰۰۱ منتشر شد؛ هری پاتر و تالار اسرار در سال ۲۰۰۲، هری پاتر و زندانی آزکابان در سال ۲۰۰۴، هری پاتر و جام آتش در سال ۲۰۰۵، هری پاتر و محفل ققنوس در سال ۲۰۰۷، هری پاتر و شاهزاده دورگه در سال ۲۰۰۹، هری پاتر و یادگاران مرگ ۱ در سال ۲۰۱۰ و هری پاتر و یادگاران مرگ ۲ در سال ۲۰۱۱ روانه‌ی بازار شدند.

فیلم و کتاب هری پاتر‍ چه تفاوت‌هایی دارند؟ 

شرط اصلی نویسنده کتاب هری پاتر برای بخشیدن امتیاز هری پاتر، وفاداری بود؛ بااین‌حال طبیعتاً رسانه‌های سینما و ادبیات تفاوت‌های اساسی دارند و فضای متفاوتی می‌طلبند.

 بعضی از تفاوت‌های فیلم و کتاب هری پاتر به شرح زیر است: 

  • در فیلم هری پاتر خبری از خواب هری در اولین شب حضورش در هاگوارتز نیست. این خواب در کتاب مطرح شده و تاثیر بسیاری در ادامه‌ی داستان دارد؛ فیلم‌ هم با حذف این مسئله در قسمت‌های بعد به مشکل خورد. 
  • گروه غارتگران همان ۴ نفر از گروه گریفیندور که در سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸ در هاگوارتز تحصیل می‌کردند و در قانون‌شکنی و شطینت مهارت زیادی داشتند؛ در فیلم حذف شده‌اند. 
  • شخصیت دامبلدور در فیلم به شکلی متفاوت و با جزئیات کمتری حضور یافته است. 
  • در کتاب‌های هری پاتر خبری از علاقه‌ی بین نویل و لونا نیست، در حالی که فیلم این مسئله را نمایش می‌دهد.

فیلم‌های هری پاتر

جی کی رولینگ حق امتیاز ساخت فیلم از روی کتاب‌هایش را در سال ۱۹۹۸ به کمپانی برادران وارنر (Warner Bros) فروخت. فیلم‌هایی که دری به دنیای جادویی ساخته ذهن او هستند. در این فیلم‌ها، دنیل ردکلیف (Daniel Radcliffe) نقش هری را بازی می‌کند و بهترین دوستانش هرماینی گرنجر با بازی اما واتسون (Emma Watson) و رونالد ویزلی با بازی روپرت گرینت (Rupert Grint) هستند. او همچنین دشمن درجه یکی به نام دراکو مالفوی در مدرسه دارد که تام فلتون (Thomas Felton) نقشش را بازی می‌کند. هنرمندان محبوبی در این سری فیلم‌ها بازی کردند و موسیقی سه فیلم اول که زمینه‌ای جادویی دارد و بسیار مشهور است، کار جان ویلیامز، آهنگساز نودساله آمریکایی است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

بازگشت به هاگوارتز

حالا که بیست سالی از ساخته شدن اولین فیلم مجموعه هری پاتر گذشته است، وقت آن رسیده که بازیگران و عوامل فیلم، دوباره دور هم جمع شوند. بازگشت به هاگوارتز نامی بود که بر این دورهمی گذاشته بودند. دورهمی هنرمندان و عوامل فیلم که برای تمام دوست‌داران و علاقه‌مندان به این مجموعه، جذابیت داشت و هیجان خیلی زیادی هم به‌پا کرده بود. این برنامه در روز اول ژانویه سال ۲۰۲۰ از شبکه HBO Max پخش شد.


پی‌نوشت: بخش‌هایی از یادداشتی که خواندید به‌قلم سپیده بیگدلی، نویسنده‌ی وبلاگ طاقچه، بود.

11,474 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
4 7 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه