لوگو طاقچه
نمایشنامه های معروف شکسپیر

بهترین نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر که باید بخوانیم

4,543 بازدید

ویلیام شکسپیر با داشتن ۳۸ نمایشنامه و ۱۵۴ غزل در کارنامه‌ی خود، احتمالا به عنوان مشهورترین نمایشنامه‌نویس در تمام طول تاریخ شناخته می‌شود. شکسپیر اسطوره‌ای است که بیشتر به واسطه‌ی نمایشنامه‌هایش شناخته می‌شود، اگرچه شاعر و بازیگری ماهر نیز بود. با این همه، زمانی که به شکسپیر فکر می‌کنیم، بلافاصله نمایشنامه‌هایی مانند رومئو و ژولیت، هملت و هیاهوی بسیار برای هیچ به ذهنمان خطور می‌کند.

یک واقعیت قابل توجه در مورد نمایشنامه‌های شکسپیر، این است که محققان نمی‌توانند در مورد تعداد دقیق آثار او به توافق برسند. در حال حاضر، تعداد ۳۸ نمایشنامه پرمخاطب‌ترین فرضیه در رابطه با تعداد نمایشنامه‌های شکسپیر است. در این یادداشت وبلاگ طاقچه قصد داریم به معرفی ویلیام شکسپیر، افتخارات او و همچنین تعدادی از بهترین و مشهورترین نمایشنامه‌های شکسپیر بپردازیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «نمایشنامه‌های کوتاه معروف» را از دست ندهید.

معرفی ویلیام شکسپیر و اهمیت آثار او

ویلیام شکسپیر (زاده‌ی ۱۵۶۴ – درگذشته‌ی ۱۶۱۶) به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویس تمام دوران و همچنین تاثیرگذارترین نویسنده در تاریخ زبان انگلیسی شناخته می‌شود. او صدها کلمه و عبارتی را ایجاد کرد که انگلیسی‌زبانان امروزه نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین نمی‌توان تاثیر گسترده‌ و قدرتمند او بر ادبیات را کتمان کرد.

شکسپیر در مورد مضامینی مانند زندگی و مرگ، جوانی و پیری، عشق و نفرت، سرنوشت و اراده‌ی آزاد نوشته است. استفاده‌ی شکسپیر از مضامین به گونه‌ای هوشمندانه بود که امروزه و پس از گذشت بیش از ۴۰۰ سال از نوشته شدن نمایشنامه‌های او، این موضوعات شاید بیشتر از همیشه با زندگی ما مرتبط باشند.

شکسپیر نه تنها در مورد خودمان و انسانیت به ما می‌آموزد، بلکه حدود ۱۷۰۰ کلمه را نیز اختراع کرده که هنوز در زبان انگلیسی روزمره از آن‌ها استفاده می‌شود. او اغلب نام‌ها را به فعل و افعال را به صفت تبدیل می‌کرد و با وصل کردن کلمات به یکدیگر، آن‌ها را کاملا تغییر می‌داد.

در نهایت، شکسپیر در ۲۳ آوریل ۱۶۱۶ در خانه‌ی خود در استنفورد و در حالی که تنها ۵۲ سال داشت، چشم از جهان فروبست.

افتخارات شکسپیر

شکسپیر در دوره‌ای زندگی می‌کرد که چندان جایزه‌ای برای اهدا کردن به او وجود نداشت، با این حال افتخارات بسیاری را از آن خود کرده است. امروزه آثار او به بیش از ۸۰ زبان ترجمه شده‌اند و تاثیر شگفت‌انگیزی بر زبان انگلیسی گذاشته‌اند. نمایشنامه‌های شکسپیر که شامل موضوعات متعددی در وصف شرایط انسان هستند، کماکان در سراسر جهان به روی صحنه می‌روند و اقتباس‌های بسیاری از آن‌ها می‌گیرد، بنابراین بی‌دلیل نیست که او را پدر نمایشنامه‌نویسی انگلستان می‌خوانند. البته آثار شکسپیر فقط اکنون مشهور نیستند و در زمان حیات او نیز به طور گسترده‌ای مورد استقبال قرار می گرفتند، زیرا او به قدری کسب درآمد کرده بود که بتواند در منطقه‌ای خوب در لندن زندگی کند و بسیاری از آثار مشهور خود را نیز در همین منطقه بنویسد.

تاثیر شکسپیر بر دنیای نمایش و تئاتر را نمی‌توان نادیده انگاشت. شکسپیر از طریق نمایشنامه‌هایش، همواره شخصیت‌های جدیدی خلق می‌کرد که هر یک باید نقش خود را به صورت مجزا اجرا می‌کردند. آثار او همیشه موضوعات جدیدی را به نمایش می‌گذاشتند و هیچ‌یک از آن‌ها به یکدیگر شباهت موضوعی زیادی ندارند و همواره سرشار از ایده‌ها و شخصیت‌های نو هستند.

بسیاری از نمایشنامه‌های شکسپیر در زمان حیات او در نسخه‌هایی باکیفیت منتشر شدند. با این حال، در سال ۱۶۲۳، جان همینگز و هنری کندل، دو هنرپیشه و دوست شکسپیر، یک نسخه‌‌ی جمع‌آوری‌شده از آثار نمایشی شکسپیر منتشر کردند که شامل تمام نمایشنامه‌های او به جز دو مورد بود. پیشگفتار آن نیز شعری از بن جانسون، رقیب سابق شکسپیر بود، که شکسپیر را «نه برای یک دوره، بلکه برای تمام دوران» توصیف می‌کرد.

به نظر می رسد که شکسپیر در سال ۱۵۹۶، درخواست منقضی‌شده‌ی پدرش برای دریافت نشان خانوادگی را احیا کرده است. محققان معتقدند که این درخواست، نشان می‌دهد که او در آن زمان به همان اندازه که یک نمایشنامه‌نویس بااستعداد بود، یک تاجر موفق نیز بود.

شکسپیر سهام‌دار یک گروه تئاتر و بازیگری به نام مردان لرد چمبرلین بود که پس از مرگ الیزابت اول، این گروه توسط پادشاه جیمز اول (پادشاه ششم اسکاتلند) یک حق امتیاز سلطنتی دریافت کرد و به گروه مردان پادشاه تبدیل شد.

معرفی نمایشنامه‌های معروف شکسپیر

شکسپیر غالبا در سه ژانر می‌نوشت: تراژدی، کمدی و تاریخی. البته که در بسیاری از موارد، این ژانرها با یکدیگر ترکیب نیز می‌شوند.

تراژدی

برخی از مشهورترین نمایشنامه‌های شکسپیر در ژانر تراژدی هستند و متعارف بود که این نمایشنامه‌ها ظهور و سقوط یک نجیب‌زاده‌ی قدرتمند را به تصویر بکشند. تمام قهرمانان تراژیک شکسپیر نقصی مهلک دارند که آن‌ها را به سوی پایان خونین خود سوق می‌دهد. از جمله تراژدی‌های معروف او می‌توان به هملت، رومئو و ژولیت، لیر شاه و مکبث اشاره کرد.

کمدی

کمدی‌های شکسپیر دارای ادبیات، روایت‌های پیچیده‌ و هویت‌های چندگانه هستند. یک قانون سرانگشتی خوب، این است که اگر شخصیتی در یک نمایشنامه خود را با جنسیت مخالف جا زد، می‌توانید آن نمایشنامه را کمدی تلقی کنید. کمدی‌های معروف عبارتند از هیاهوی بسیار برای هیچ و تاجر ونیزی.

تاریخی

شکسپیر از نمایشنامه‌های تاریخی خود برای تفسیر اجتماعی و سیاسی استفاده می‌کرد. بنابراین، آن‌ها از نظر تاریخی درست به همان شکلی نیستند که ما از یک درام تاریخی مدرن انتظار داریم. شکسپیر از طیف وسیعی از منابع تاریخی استفاده می‌کرد و بیشتر نمایشنامه‌های تاریخی خود را در طول جنگ صد ساله با فرانسه تنظیم کرد. نمایشنامه‌های تاریخی محبوب شکسپیر شامل هنری پنجم و ریچارد سوم هستند.

در ادامه به معرفی تعدادی از نمایشنامه‌های مشهور شکسپیر می‌پردازیم.

هملت (دوزبانه)

هملت (دوزبانه)

نویسنده: ویلیام شکسپیر

مترجم: علی سلامی

انتشارات مهراندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان عمیقا تکان‌دهنده‌ی هملت توسط بسیاری از منتقدان ادبی به عنوان بزرگ‌ترین نمایشنامه‌ی شکسپیر شناخته می‌شود. این نمایشنامه داستان هملت، شاهزاده‌ی دانمارک را روایت می‌کند، در حالی که برای پدرش غمگین است و انتقام مرگ او را می‌گیرد. نمایشنامه‌ی هملت که احتمالا بر اساس تجربه‌ی شخصی شکسپیر از از دست دادن پسر خود، همنت در سال ۱۵۹۶، نوشته شده، موفق می‌شود روانشناسی پیچیده‌ی قهرمان جوان خود را صدها سال قبل از ظهور روانشناسی به عنوان یک مفهوم بررسی‌کند؛ به همین دلیل، هملت شایسته‌ی کسب رتبه‌ی اول این فهرست است.

رومئو و ژولیت

رومئو و ژولیت

نویسنده: ویلیام شکسپیر

مترجم: ابوالحسن تهامی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

شکسپیر شاید بیشتر برای رومئو و ژولیت، داستان کلاسیک و تراژیک دو عاشق مشهور باشد. قهرمانان این نمایشنامه، دختر و پسری از دو خانواده‌ی رقیب و بزرگ شهر ورونا هستند که با یکدیگر دشمنی و اختلاف دیرینه دارند، اما رومئو و ژولیت در نهایت عاشق یکدیگر می‌شوند. این نمایشنامه در ناخودآگاه فرهنگ عامه نفوذ کرده، برای مثال اگر بخواهیم کسی را رومانتیک توصیف کنیم، ممکن است او را «رومئو» بخوانیم.

دلیل اصلی محبوبیت رومئو و ژولیت مضامین همیشه تازه‌ی آن است؛ امروزه نیز هر کس در هر سنی می‌تواند با داستانی در مورد دو نفر با پیشینه‌های بسیار متفاوت که عاشق یکدیگر می‌شوند، ارتباط برقرار کند.

مکبث

مکبث

نویسنده: حمید الیاسی

روشنگران و مطالعات زنان

اطلاعات بیشتر و خرید

مکبث یک قطعه‌ی درام کوتاه، گیرا و قوی است که ظهور و سقوط مکبث را از سربازی به پادشاهی و از پادشاهی به ظالم شدن نشان می‌دهد. این نمایشنامه شماری از بهترین نوشته‌های شکسپیر را به نمایش می‌گذارد. اگرچه تمام شخصیت‌ها به خوبی ترسیم شده‌اند و طرح داستان کاملا فرموله شده است، این لیدی مکبث است که نمایش را از آن خود می‌کند. او یکی از ماندگارترین شخصیت‌های شرور شکسپیر است و این جاه‌طلبی شدید اوست که نمایشنامه را پیش می‌برد. این درام جنایی به قدری میان مخاطبان محبوب است که الهام‌بخش بیش از ۱۰ فیلم اقتباسی شده است.

بخشی از کتاب صوتی مکبث را بشنوید.

مکبث ویلیام شکسپیر

گوینده: گروه گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

جولیوس قیصر

جولیوس قیصر

نویسنده: ویلیام شکسپیر

مترجم: ابوالحسن تهامی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

نمایشنامه‌ی جولیوس قیصر که با عنوان ژولیوس سزار هم شناخته می‌شود و مورد علاقه‌ی بسیاری از افراد است، روی داستان سناتور رومی، مارکوس بروتوس و مشارکت او در ترور امپراتور روم، ژولیوس سزار تمرکز دارد. کسانی که نمایشنامه را نخوانده‌اند، زمانی که آن را می‌خوانند، اغلب از اینکه سزار فقط در چند صحنه ظاهر می‌شود، شگفت‌زده می‌شوند. در عوض، تراژدی بر اخلاق متضاد بروتوس و آشفتگی روانی او متمرکز است، زیرا او توطئه‌ای را فراهم می‌کند که تاریخ را متحول خواهد کرد.

هیاهوی بسیار برای هیچ

هیاهوی بسیار برای هیچ، محبوب‌ترین کمدی شکسپیر محسوب می‌شود. این نمایشنامه طنز و تراژدی را در هم می‌آمیزد و از منظر سبکی، یکی از جذاب‌ترین متن‌های شکسپیر است. کلید محبوبیت این نمایشنامه بر رابطه‌ی آشفته‌ی عشق و نفرت میان بندیک و بئاتریس استوار است. در طول نمایشنامه، این دو درگیر نبرد عقلانی هستند و اگرچه می‌دانیم که آنها واقعا یکدیگر را دوست دارند، نمی‌توانند این موضوع را اعتراف کنند. برخی از منتقدان هیاهوی بسیار برای هیچ را یک کمدی اخلاقی می‌دانند، زیرا این نمایشنامه رفتار و زبان اشرافی را به سخره می‌گیرد.

لیرشاه

لیرشاه

نویسنده: ویلیام شکسپیر

مترجم: میلاد میناکار

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

لیر شاه یکی دیگر از نمایشنامه‌های تاثیرگذار شکسپیر است که داستان آن در بریتانیا رخ می‌دهد. این تراژدی علی‌رغم ریشه‌های اولیه‌اش، مخاطبانش را مجبور می‌کند تا با مضامین ماندگاری از جمله مرز میان طبیعت در مقابل فرهنگ، نقش مشروعیت و مسئله‌ی سلسله‌مراتب دست‌و‌پنجه نرم کنند و به همین خاطر، تاثیر قدرتمند خود را حتی تا به امروز حفظ کرده است.

لیرشاه داستان پادشاه سالخورده‌ی بریتانیا، لیر و سه دخترش، گونریل، ریگان و کوردلیا را روایت می‌کند. هنگامی که لیر از دخترانش می‌خواهد در ازای یک سوم پادشاهی او، عشقشان را به او ثابت کنند، همه به جز کوردلیا موفق می‌شوند به خوبی چاپلوسی او را کنند، با اینکه کوردلیا نسبت به آن دو عشق بیشتری به پدرش دارد و داستان ادامه پیدا می‌کند.

اتلو

اتلو (با نام کامل تراژدی اتلو، مغربی ونیز) یکی دیگر از تراژدی‌های مشهور شکسپیر است که در دوره‌ی جنگ عثمانی و ونیز (۱۵۷۰ تا ۱۵۷۳) بر سر در اختیارگیری جزیره‌ی قبرس رخ می‌دهد. در این تراژدی، یاگوی شرور با رودریگو علیه اتلو نقشه می‌کشند. رودریگو در آرزوی به دست آوردن همسر اتلو، دزدمونا است، در حالی که یاگو به دنبال این است که اتلو را از حسادت اینکه دزدمونا به او خیانت کرده است دیوانه کند، با اینکه دزدمونا چنین نکرده است.

رویای نیمه شب تابستان

رویای نیمه شب تابستان یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین نمایشنامه‌های مشهور شکسپیر در ژانر کمدی است. داستان نمایشنامه در آتن رخ می‌دهد و شامل چندین داستان فرعی است که حول محور ازدواج تسئوس، پادشاه آتن و هیپولیتا، ملکه‌ی آمازون می‌گردد و داستان آشتی دو جفت عاشق و همچنین عروسی پادشاه تسئوس و عروسش هیپولیتا را روایت می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی رویای نیمه شب تابستان را بشنوید.

رویای نیمه شب تابستان مری لمب

گوینده: ندا آسمانی زاد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

طوفان

طوفان از دیگر نمایشنامه‌های کمدی شکسپیر است که ماخذ ادبی کاملا مطمئنی برای آن شناخته نشده، اما شخصیت اصلی داستان و شخصیت‌های مشابه او، در ادبیات ایتالیایی به فراوانی دیده می‌شوند. نمایشنامه‌ی طوفان از جنبه‌های مختلفی جادویی محسوب می‌شود؛ شخصیت‌های متعدد برای رسیدن به اهداف خود از جادو استفاده می‌کنند، طرح نمایشنامه عمدتا با اعمال جادویی هدایت می‌شود و حتی لحن جادویی در برخی از مکالمه‌هایی که در طول نمایش استفاده می‌شود، وجود دارد. در طوفان، شکسپیر از روابط برده و خدمتکاران استفاده می‌کند تا نشان دهد قدرت و سوء استفاده از آن چگونه کار می‌کند.

رام کردن زن سرکش

رام کردن زن سرکش

نویسنده: ویلیام شکسپیر

مترجم: محسن قاسمی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

رام کردن زن سرکش یکی دیگر از نمایشنامه‌های کمدی شکسپیر محسوب می‌شود. طرح اصلی داستان درباره‌ی مراسم خواستگاری پتروچیو از کاترینا، زن زیرک، سرسخت و گستاخ را به تصویر می‌کشد. در طول نمایش، پتروچیو کاترینا را با عذاب‌های روحی و جسمی مختلف، از جمله بازداشتن او از خوردن و آشامیدن، «رام» می‌کند تا زمانی که به عروسی مطلوب و مطیع تبدیل شود.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

4,543 بازدید
برچسب ها

Avatar

مریم شعبانی


اشتراک گذاری یادداشت
4 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه