لوگو طاقچه
بهترین رمانهای تاریخی ایرانی

معرفی بهترین رمان‌های تاریخی ایرانی

26,767 بازدید

آخرین باری که با یک پادشاه ساسانی به جنگ رفته‌اید را به خاطر می‌آورید؟ آخرین باری که در مراسم ازدواج یک شاهزاده‌ی باستانی شرکت کردید را به یاد دارید؟ تابه‌حال در حرمسرای پادشاه، در قصری مخوف بوده‌اید؟ رمان‌های تاریخی شما را به دیدن تجربه‌هایی جذاب می‌برند و می‌توانید با آدم‌هایی که در قرن‌های گذشته زندگی می‌کردند ملاقات کنید. در این یادداشت به سراغ رمان های تاریخی جذاب ایرانی می‌رویم و چند عنوان از بهترین‌هایشان را به شما معرفی می‌کنیم.

مسافران زمان

رمان‌ تاریخی اثری داستانی است که در کنار خط اصلی داستان بخشی از وقایع تاریخ را هم روایت می‌کند. عنصر مشترک در رمان‌های تاریخی این است که همه در گذشته روایت می‌شوند. نویسنده به گذشته می‌رود و با استفاده از شخصیت‌های واقعی و خیالی داستانش را بازگو می‌کند.

در ایران رمان تاریخی به شکل مدرن با پاورقی‌نویسی آغاز شد. این نوع داستان‌ها در دهه‌ی ۲۰ شروع شدند. در این دوران داستان‌های تاریخی به شکل پاورقی در پایین صفحات مجلات منتشر می‌شدند و بعد از تمام‌شدن داستان، نویسنده اثرش را یک‌جا به شکل کتاب منتشر می‌کرد.  

با خواندن رمان تاریخی می‌توانید اتفاقات هیجان‌انگیزی را تجربه کنید که فقط در کتاب‌های تاریخ خوانده‌اید. شما در این کتاب‌ها از نگاه شخصیت‌های واقعی یا خیالی به قلب حوادث می‌روید و تاریخ را با هیجان بیشتری تجربه می‌کنید. اگر به رمان‌های تاریخی ایرانی علاقه دارید، در این یادداشت تعدادی از مشهورترین کتاب‌های این ژانر را به شما معرفی می‌کنیم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

ایرال دخت

ایرال دخت

نویسنده: شیلا چابلی

انتشارات آرنا

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ایرال دخت نوشته‌ی شیلا چابلی است. کتاب ایرال دخت در زمان حکومت ماد‌ها روایت می‌شود. مادها یکی از اقوامی بودند که سه هزار سال پیش از میلاد مسیح به بخش غربی فلات ایران وارد شدند و کم‌کم حکومت خود را شکل دادند. کتاب ایرال دخت از زبان دختری روایت می‌شود که مادرش دخترخوانده‌ی هوخشتره پادشاه ماد است. این رمان تاریخی سرگذشت ایران را در زمانی روایت می‌کند که ایلامی‌ها در جنوب غربی ایران و پارس‌ها در پارسوماش زندگی می‌کردند و آشوری‌ها هم در غرب قدرت داشتند. ایرال دخت داستان جنگ هوخشتره با آشوری‌ها تا سقوط ماد و به قدرت رسیدن پارس‌ها و دو نسل از خانواده‌‌ حاکم بر این سرزمین را روایت می‌کند. اگر می‌خواهید به گذشته‌ٔ ایران سفر کنید از کتاب ایرال دخت لذت خواهید برد.

آتوسا

آتوسا

نویسنده: هلن افشار

انتشارات توس

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب آتوسا؛ دختر کوروش بزرگ نوشته‌ی هلن افشار است. این رمان عاشقانه تاریخی ایرانی شما را به قلب دوران هخامنشی در ایران می‌برد. در این کتاب داستان زندگی آتوسا؛ دختر کوروش را از نوجوانی‌اش تا به پادشاهی رساندن خشایارشای اول می‌خوانید. او در سال‌های ۵۵۰ – ۴۷۰ پیش از میلاد زندگی می‌کرده و تندیسی از جنس سنگ فیروزه که در اطراف تخت‌جمشید پیدا شده است نشان می‌دهد او حضور و قدرت بسیاری در زمان حکومت همسرش داریوش داشته است. با کتاب آتوسا به قصر‌های بزرگ هخامنشیان می‌روید و تاریخ ایران باستان را از نزدیک می‌بینید.

آی سودا

آی سودا

نویسنده: ناهید گلکار

نشر داستان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب آی سودا نوشته‌ی ناهید گلکار است. اتفاقات رمان تاریخی آی سودا در زمان پهلوی اول روایت می‌شود. آی سودا دختری زیبا و نوه‌ی جانی‌خان قشقایی است. آی سودا زندگی آرامی دارد و قرار است به‌زودی با نامزدش ایل‌خان ازدواج کند؛ اما در سفر قزاق‌ها به منطقه‌ی زندگی آن‌ها، یکی از قزاق‌های رضاخان به آی‌سودا علاقه‌مند می‌شود و او را می‌دزدد و با خود به تهران می‌آورد. نامزد او برای پیداکردن آی‌سودا راهی تهران می‌شود. اگر به رمان‌های تاریخی که در تاریخ معاصر اتفاق می‌افتند علاقه دارید این کتاب را از دست ندهید.

کیمیاخاتون

کیمیاخاتون

نویسنده: سعیده قدس

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب کیمیا خاتون نوشته سعیده قدس به روایت زندگی جذاب دخترخوانده‌ی مولانا جلال‌الدین بلخی می‌پردازد و جلوه‌های تازه‌ای از زندگی شمس و مولانا را به خواننده معرفی می‌کند. کتاب کیمیا خاتون اولین بار در سال ۱۳۸۳ توسط نشر چشمه منتشر شد و به چاپ چهل‌وچهارم هم رسید. کیمیا خاتون پس از انتشار به‌مدت دوازده‌ماه در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های ایران بود. بعد از مدتی به زبان ترکی هم ترجمه شد و در ترکیه هم جزو آثار پرفروش شد. این اثر در سال ۲۰۰۵ جایزه‌ی کتاب سال پروین اعتصامی را از آن خود کرد و در سال ۲۰۱۱ به زبان انگلیسی نیز ترجمه شد.

سعیده قدس، نویسنده‌ی کتاب صوتی کیمیا خاتون، از سفری می‌گوید که باعث شد ایده‌ی این داستان در ذهن او شکل بگیرد. او وقتی به پاکستان سفر کرده بود به دیدن مقبره‌ای می‌رود که بنا به روایتی مقبره‌ی شمس تبریزی است، اما به گمان وی مقبره‌ی شمس باید جایی در ترکیه باشد. همین شک و تردید باعث می‌شود تصمیم بگیرد درباره‌ی شمس بیشتر تحقیق کند. این تحقیق باعث می‌شود ابعاد دیگری از زندگی شمس هم نمایان شود. زمانی که بین تاریخ در جستجوی شمس بود، متوجه ردپایی از دختری ایرانی در زندگی او می‌شود. دختری به نام کیمیا خاتون. حالا تحقیق رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و معطوف به این دختر می‌شود. در نهایت، نتیجه‌ی جست‌وجو و کنکاش نویسنده، به کتاب «کیمیا خاتون» ختم می‌شود. کتابی که حرف و حدیث‌های بسیاری را با خود به همراه داشت.

بخشی از کتاب صوتی کیمیا خاتون را بشنوید.

کیمیا خاتون سعیده قدس

گوینده: پروین محمدیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بانوی سربدار

بانوی سربدار

نویسنده: حمزه سردادور

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب بانوی سربدار نوشته‌ی یکی از مشهورترین رمان‌تاریخی‌نویسان ایران حمزه سردادور است. حمزه سردادور یکی از مشهورترین پاورقی‌نویسان ایران و متولد ۱۲۷۵ است. سربداران گروهی از مردم مبارز بودند که پس از حمله‌ی مغول با شعار «سر به دار می‌دهیم تن به ذلت نمی‌دهیم» روی کار آمدند و علیه مغول مبارزه کردند. کتاب بانوی سربدار داستانی جذاب است که به این دوران می‌پردازد. نویسنده در این کتاب داستان زنی به نام «آزاده» را روایت می‌کند که آغازگر قدرت و قیام سربداران بود. اگر به رمان‌های تاریخی که به داستان‌های جنگ و مبارزه می‌پردازند علاقه دارید، بانوی سربدار را از دست ندهید.

شمس و طغرا

شمس و طغرا

نویسنده: محمّدباقر میرزا خسروی

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب شمس و طغرا نوشته‌ی محمدباقر میرزا خسروی را اولین رمان تاریخی ایران می‌دانند. این کتاب در سال ۱۲۸۷ هجری قمری نوشته شده است. شمس و طغرا سه جلد داشته که امروزه در یک جلد منتشر می‌شود. داستان شمس و طغرا روایت ۲۴ سال حکومت «مهدعلیا آبش خاتون» در قرن هفتم است. در این کتاب داستان عشق شمس‌الدین یکی از شاهزادگان اتابکان فارس به دختر امیر مغول را می‌خوانید و با حوادث دوران مغول آشنا می‌شوید. این کتاب یکی از مهم‌ترین آثار ادبیات فارسی است؛ چون آغازگر رمان تاریخی مدرن بوده. نویسنده با ترکیب یادگار ادبیات گذشته‌ی ایران یعنی سمک عیار و استفاده از سبک نویسنده‌های جدید مانند الکساندر دوما کتابی جذاب خلق کرده است. 

اگر به داستان‌های عاشقانه‌ی تاریخی علاقه دارید کتاب شمس و طغرا برای شما جذاب خواهد بود. 

کوروش پسر ماندانا

کوروش پسر ماندانا

نویسنده: ولی محمد روستا

نشر تیرگان

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب کوروش پسر ماندانا نوشته‌ی ولی محمد روستان داستان مشهورترین پادشاه دنیای کهن است. کتاب کوروش پسر ماندانا روایت زندگی کوروش بنیان‌گذار و نخستین شاه سلسله‌ی هخامنشیان است. کوروش را یکی از عادل‌ترین پادشاهان جهان باستان می‌دانند که بعد از تمام‌شدن جنگ‌ها به مردم و دین و آداب و رسومشان احترام می‌گذاشت و اجازه می‌داد آنان در آزادی کامل در دین و آیین خود باقی بمانند. این خوش‌نامی تاریخی باعث شده است نویسندگان زیادی رمانی درباره‌ی زندگی او بنویسند. رمان کوروش پسر ماندانا یکی از موفق‌ترین رمان‌های تاریخی درباره‌ی زندگی کوروش است. اگر می‌خواهید درباره‌ی کوروش بزرگ داستانی جذاب بخوانید کتاب کوروش پسر ماندانا را از دست ندهید.

دختر قهرمان

دختر قهرمان

نویسنده: حمزه سردادور

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب دختر قهرمان رمان تاریخی دیگری از حمزه سردادور است که اولین بار به‌صورت پاورقی منتشر شده است. کتاب دختر قهرمان به دوران پادشاهی شاه اسماعیل صفوی می‌پردازد. رمان فضای دینی، سیاسی و اجتماعی دوران صفویه و ماجرای به قدرت رسیدن شاه اسماعیل را روایت می‌کند. این کتاب داستان زندگی شاه اسماعیل و علاقه‌ی دختری به نام «تاجلی» به او است که در حکومت صفویه نقش پررنگی داشته است. در این کتاب وارد دربار حکومت صفوی می‌شوید و تقسیم قدرت را در این حکومت مطالعه می‌کنید. 

اگر به داستان‌های تاریخی و عاشقانه که رنگ و بوی سیاست دارند علاقه دارید کتاب دختر قهرمان را بخوانید. 

کاساندان: تنها همسر کوروش‌کبیر طبق کتب مستند تاریخ

کاساندان: تنها همسر کوروش‌کبیر طبق کتب مستند تاریخ

نویسنده: معصومه پاکروان

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کاساندان نوشته‌ی معصومه پاکروان داستان زندگی همسر کوروش بزرگ است. کاساندان یا کساندان فرزند فرناسپ هخامنشی و قدرتمندترین زن جهان در دوران هخامنشی است. او مادر کمبوجیه، بردیا، آتوسا، آرتیستون و رکسانا بود. با اینکه دربار هخامنشیان امکان حضور زنان در قدرت را فراهم نمی‌کرد؛ اما کاساندان با حضور پررنگش در زندگی کوروش قدرتمندترین زن جهان بود. او باهوش و زیرک بود و از هوش و توانایی‌اش در مسیر انسانیت استفاده می‌کرد. 

اگر به تاریخ دوران هخامنشی و زندگی کوروش بزرگ علاقه‌مندید کتاب کاساندان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

ده نفر قزلباش؛ جلد اول

ده نفر قزلباش؛ جلد اول

نویسنده: حسین مسرور

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ده نفر قزلباش نوشته‌ی حسین مسرور در دو جلد منتشر شده است. این کتاب داستان حکومت صفویان در زمان شاه اسماعیل، شاه‌طهماسب و شاه‌عباس است. داستان کتاب جایی آغاز می‌شود که بعد از قرن‌ها تسلط حکومت‌های بیگانه در ایران، صفویان با سلاح تشیع و ایرانیت برخاستند تا ایران را متحد کنند و دست بیگانگان را از خاک آن کوتاه کنند.

داستان رمان ده نفر قزلباش روایت زمانی است که حرمسرای سلطنتی شاه‌طهماسب، در ارگ تربت‌حیدریه، به‌ محاصره‌ی عبد‌الله خان ازبک درآمده است. شاه‌طهماسب که ازدست‌رفتن حرمسرا را ازدست‌رفتن آبروی ایران می‌داند، او به ۱۸ قزلباش (سربازان ارتش صفویه) دستور می‌دهد شبانه‌روز حرکت کنند و در کوتاه‌ترین زمان از قزوین به تربت‌حیدریه برسند. آنان باید از صف محاصره ازبک‌ها عبور کنند و حکم مرگ زنان حرمسرای شاه را به دست رئیس قراولان برسانند. از ۱۸ نفر ۱۰ نفر زنده می‌مانند و کتاب داستان مسیر و زندگی این افراد است.

خواندن کتاب ده نفر قزلباش را به تمام علاقه‌مندان به رمانهای تاریخی پرهیجان پیشنهاد می‌کنیم. 

شاخه نبات

شاخه نبات

نویسنده: حمزه سردادور

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب شاخه نبات رمانی عاشقانه تاریخی نوشته‌ی پاورقی‌نویس مشهور حمزه سردادور است. نویسنده در کتاب شاخه نبات سراغ پادشاهان و جنگ‌ها و عشق‌هایشان نرفته است. او سراغ یکی از مشهورترین شاعران ایرانی یعنی خواجه شمس‌الدین محمد مشهور به حافظ شیرازی رفته است. 

هرکس که حافظ را بشناسد معشوق او شاخه نبات را هم می‌شناسد. این کتاب داستان عشق و وفاداری حافظ و شاخه نبات است که کنار هم زندگی کردند و در مشکلات، غم و شادی‌ها زندگی خود را ساختند.

اگر به ادبیات ایران و داستان‌ تاریخی درباره‌ی چهره‌های مشهور ادبیات علاقه دارید، کتاب شاخه نبات برای شما جذاب خواهد بود. 

بخشی از کتاب صوتی شاخه نبات را بشنوید.

شاخه نبات حمزه سردادور

گوینده: شیما مسیبی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سرگذشت آب و آتش؛ مهرگان

سرگذشت آب و آتش؛ مهرگان

نویسنده: بهار برادران

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب مهرگان؛ سرگذشت آب و آتش نوشته‌ی بهار برادران است. این کتاب در دوران اوج قدرت حکومت ساسانیان روایت می‌شود. دختری به اسم دایانا درگیر عشقی آتشین است. معشوق که او هم او را دیوانه‌وار می‌پرستد ولیعهد پادشاه ایران است. کتاب روایتی جذاب و پرکشش و عاشقانه دارد. این کتاب جلد اول یک مجموعه‌ی سه‌جلدی است که شخصیت‌ها و موقعیت‌هایشان را معرفی می‌کند. نام‌های سه جلد کتاب از جشن‌های مشهور ایران باستان الهام گرفته شده است. مهرگان جشنی مشهور است که ایرانیان آن را مانند نوروز بزرگ می‌دانستند. 

اگر به داستان‌های عاشقانه‌ی عهد ساسانی علاقه دارید کتاب مهرگان؛ سرگذشت آب و آتش را از دست ندهید. 

سرگذشت آب و آتش؛ آبانگان

سرگذشت آب و آتش؛ آبانگان

نویسنده: بهار برادران

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب سرگذشت آب و آتش؛ آبانگان ادامه‌ی کتاب جذاب مهرگان؛ سرگذشت آب و آتش نوشته‌ی بهار برادران است. 

این کتاب که در قرن ششم میلادی روایت می‌شود ادامه‌ی زندگی دایانا را پیش می‌گیرد. دایانا نوه‌ی مرزبان ارمنستان است که از تیسفون به وطنش آمده است و او می‌فهمد باید با پسرعمویش هوان ازدواج کند؛ اما دایانا عاشق پوریا شاهزاده‌ی ایرانی است. 

این کتاب داستانی پرکشش و جذاب از عشق است که خواننده را با خود به دربار حکومت ساسانیان می‌برد و تجربه‌های متفاوتی برای او می‌سازد.  

اگر کتاب مهرگان؛ سرگذشت آب و آتش را دوست داشتید از کتاب سرگذشت آب و آتش؛ آبانگان هم لذت خواهید برد.  

سرگذشت آب و آتش؛ آذرگان

سرگذشت آب و آتش؛ آذرگان

نویسنده: بهار برادران

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب آذرگان؛ سرگذشت آب و آتش نوشته‌ی بهار برادران و ادامه‌ی کتاب‌های مهرگان و آبانگان است. 

در این کتاب ماجرای پوریا و دایانا به پایان می‌رسد. اگر کتاب‌های قبلی را خوانده باشید در این کتاب می‌توانید با شخصیت‌ها همراه شوید تا سرنوشتشان را بدانید. داستان مانند دو کتاب قبلی در قرن ششم میلادی و در زمان حکومت ساسانیان روایت می‌شود و نویسنده در کنار اتفاقات داستان اطلاعات تاریخی جذابی هم در اختیار خواننده قرار می‌دهد. 

پری‌خان خاتون

پری‌خان خاتون

نویسنده: معصومه پاکروان

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب پری‌خان خاتون نوشته‌ی معصومه پاکروان داستان یکی از قدرتمندترین زنان دربار صفوی است. پری‌خان خاتون با قدرت و نفوذ خود توانست دو نفر از پادشاهان صفوی را به قدرت برساند. او دختر شاه‌طهماسب اول بود و دایی‌اش شمخال سلطان رئیس سپاهیان چرکس دربار شاهنشاهی صفوی بود. او خوب درس خوانده بود و بسیار باهوش و زیرک بود. در تاریخ آمده است که او به حدی توانا و محبوب بود که پدرش؛ شاه‌طهماسب اول حاضر نبود او را شوهر دهد و از دربار دور کند. او نقش مهمی در تقسیم قدرت در درباره صفویه داشت. این کتاب در کنار روایت زندگی یکی از قدرتمندترین زنان تاریخ ایران اطلاعات کاملی از درباره صفویه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. 

اگر به تأثیر زنان در دربارهای پادشاهان ایران علاقه دارید کتاب پری‌خان خاتون برای شما بسیار جذاب خواهد بود. 

شیرزاد

شیرزاد

نویسنده: احمد ناظرزاده کرمانی

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب شیرزاد نوشته‌ی احمد ناظرزاده کرمانی است. کتاب شیرزاد داستان مرد جوانی است که عاشق دختری به اسم نوشین می‌شود. پدر نوشین از مردان ثروتمند شهر است و با ازدواج شیرزاد با دخترش مخالف است و به قاضی شهر رشوه می‌دهد تا شیرزاد را از سر راه بردارد. قاضی دستور می‌دهد شیرزاد را در میدان شهر به چوب ببندند و شلاق بزنند. شیرزاد بعد از تحمل درد تازیانه و تحقیر تصمیم می‌گیرد از همه انتقام بگیرد و تبدیل به یکی از ترسناک‌ترین راهزنان کوهستان می‌شود. اتفاقاتی که در زندگی شیرزاد پیش می‌آید او را به سمت مبارزه با مغولان هدایت می‌کند و از او یک قهرمان می‌سازد.

در کتاب شیرزاد وقایع دوران زندگی حافظ نقل می‌شود و با بسیاری از شخصیت‌هایی که حافظ در اشعارش از آن‌ها نام برده است آشنا می‌شوید.

اگر به رمان‌های تاریخی  پرهیجان و پر از اتفاقات نفس‌گیر علاقه دارید کتاب شیرزاد را از دست ندهید. 

شبهای بغداد: دلدادگی هارون به دختر آذرین،سردار ایرانی

شبهای بغداد: دلدادگی هارون به دختر آذرین،سردار ایرانی

نویسنده: لطف‌الله ترقی

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب شبهای بغداد: دلدادگی هارون به دختر آذرین، سردار ایرانی نوشته‌ی لطف‌الله طرقی است. این کتاب در دربار هارون‌الرشید یکی از مشهورترین خلفای عباسی روایت می‌شود. هارون‌الرشید عاشق دختر یکی از سرداران ایرانی می‌شود و این کتاب شرح این عشق است. نویسنده در کنار داستان عشق و عاشقی خلیفه خواننده را با خود به قلب کاخ هارون در بغداد می‌برد و ویژگی‌های حکومت او را بازگو می‌کند. در کنار روایت زندگی هارون ماجرای زندگی و سرنوشت وزیر باهوش او جعفر برمکی هم روایت می‌کند. این کتاب تصویری از یکی از مشهورترین خلفای عباسی؛ هارون‌الرشید است که داستان‌هایش طی قرن‌ها به کتاب‌های مختلفی از جمله هزار و یک شب هم وارد شده است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

26,768 بازدید

Avatar

مرضیه صادقی


اشتراک گذاری یادداشت
3.3 7 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه