لوگو طاقچه
کتاب روانشناسی برای نوجوان

معرفی کتاب‌هایی با درون‌مایه و محتوای روانشناسی برای نوجوانان

22,721 بازدید

نوجوانی، دوران عجیبی است. از یک طرف، آنقدر بزرگ شده‌ایم که برخی تصمیمات را خودمان بگیریم و از سوی دیگر، هنوز ما را بچه می‌پندارند. انرژی زیادی داریم و این انرژی، با افتادن در مسیر درست، می‌تواند به شکلی سازنده بر روی زندگی و آینده ما تاثیرگذار باشد. نوجوانی را آغاز دوران انتخاب‌های دشوار و تمام‌نشدنی زندگی هم می‌دانند. پس چه بهتر که خودمان را به اندیشه و دانش، مسلح کنیم و به سوی آینده قدم برداریم. در این یادداشت وبلاگ طاقچه، تعدادی از کتاب‌هایی را معرفی کرده‌ایم که درون‌مایه‌ی روانشناسی دارند و برای نوجوانان جذابند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها

هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها

نویسنده: مارک منسون

مترجم: میلاد بشیری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

دوران نوجوانی، احتمالا سرآغاز دورانی است که باید با دغدغه‌های گوناگونی مواجه شویم. برخی ممکن است ساده باشند و برخی ممکن است برای مدت طولانی ذهنمان را به خود درگیر کنند. اما چطور می‌توانیم دریابیم که کدام دغدغه‌ها راه درست را آمده‌اند و کدام یک را باید کنار بگذاریم؟ چطور باید بفهمیم که از میان هزاران هزار دغدغه و فکری که به سرمان می‌زند، کدام ارزش وقت‌ گذاشتن دارد و کدام یک، باید سریعاً کنار گذاشته شود؟

مارک منسون در کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها به این سوالات ما پاسخ می‌دهد. ما نمی‌توانیم زندگی بدون دغدغه‌ای داشته باشیم. بخشی از طبیعت انسانی ما در طلب دغدغه ساختن و اهمیت دادن به مسائل گوناگون است. پس شاید مهم باشد بفهمیم که چطور می‌توانیم در زندگی، روی همه‌چیز خط بکشیم و جا را برای مسائل مهم باز کنیم. 

برتری خفیف

برتری خفیف

نویسنده: جف اولسون

مترجم: حمید کلایی‌راد

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

عادت‌های ما، همان کارهای کوچکی که هر روز انجام می‌دهیم، زندگی ما را می‌سازد. چه نیم ساعت پیاده‌روی کردن باشد و چه خوابیدندر بعدازظهر. اما چطور می‌توانیم این عادت‌های کوچک را به برتری خفیف برای خودمان تبدیل کنیم و از آن در سراسر زندگی نفع ببریم؟ 

جف اولسون، راه رسیدن به خوشبختی نامحدود را در برتری خفیف می‌بیند. یعنی تبدیل اقدامات ساده و منظم روزانه به پلکانی برای پیشرفت. این کتاب موفقیت را صرفا محدود به موفقیت مالی نمی‌داند. بنابراین هرکسی، می‌تواند با هر دیدگاهی از خواندنش لذت ببرد و سبک زندگی‌اش را تغییر دهد.

آشنایی با استرس: استرس شغلی، غلبه بر استرس، روش‌های آرام‌سازی

آشنایی با استرس: استرس شغلی، غلبه بر استرس، روش‌های آرام‌سازی

نویسنده: امیرمسعود احمدی

انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب آشنایی با استرس یک کتاب کوتاه و کاربردی از مجموعه کتاب‌های بهداشت روان، انتشارات فنی ایران است. این کتاب می‌تواند به همه‌ی ما، چه نوجوان باشیم و چه نوجوان نباشیم، کمک کند تا استرس و انواع آن را بشناسیم. استرس علائم خاصی دارد و ممکن است در مواقع خاصی بروز کند. اگر ما علامت‌ها و نحوه‌ی غلبه بر آن را بشناسیم، می‌توانیم پای اضطراب را از خانه‌‌مان ببریم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

سلامت روان: اعتماد به نفس، مدیریت خشم و غلبه بر تنهایی

سلامت روان: اعتماد به نفس، مدیریت خشم و غلبه بر تنهایی

نویسنده:

مترجم: امیرمسعود احمدی

انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب سلامت روان، یکی دیگر از کتاب‌های مجموعه بهداشت روان است. در این کتاب به سه موضوع مهم و اساسی می‌پردازیم که برای بسیاری از نوجوانان دردسر ایجاد می‌کند! اعتماد به نفس، کنترل خشم و عصبانیت و غلبه بر تنهایی!

شجاع باش دختر

شجاع باش دختر

نویسنده: ریشما سوجانی

مترجم: شبنم اسماعیلی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

برای دختران، نه تنها در ایران که در سراسر جهان، محدودیت‌هایی وجود دارد. بسیاری از زنان طوری تربیت شده‌اند که اهل ریسک کردن نباشند، از شکست خوردن بترسند و کمال‌طلبی بیش از حدشان به آن‌ها اجازه‌ کار کردن و پیشرفت کردن ندهد. اما ریشما سوجانی نظر متفاوتی دارد. او وکیل و سیاست‌مدار زن هندی آمریکایی است که موفق شد تا این کمال‌طلبی مقابله کند و از همان موقع پیشرفتش آغاز شد. 

شجاع باش دختر، تجربه‌ زندگی زنانی است که موفق شدند تا محدودیت‌ها را کنار بزنند. اما کتابی است که فارغ از هر جنسیتی می‌توان خواند، از آن لذت برد و یک قدم بزرگ‌تر به سوی آگاهی از شرایط زنان در جامعه برداشت. 

موهبت شگفت انگیز خشم

موهبت شگفت انگیز خشم

نویسنده: مارشال بی. روزنبرگ

مترجم: ندا رحیمیان

انتشارات اختران

اطلاعات بیشتر و خرید

همیشه خشم و عصبانیت نکوهش شده‌اند. مردم دیگر حرف کسی را که خشمگین می‌شود، نمی‌فهمند، بلکه فقط صدای او را می‌شنوند. اما خشم یکی از احساساتی است که همه ما در طول زندگی خود تجربه می‌کنیم. تجربه‌ احساس خشم، فقط مختص دوران کودکی، نوجوانی یا جوانی نیست. این احساس همیشه و در تمام طول زندگی ما را همراهی می‌کند. فقط اگر راهی بلد باشیم که خشممان را به صورت درست ابراز کنیم، مشکلمان حل می‌شود. صدایمان شنیده و حرفمان فهمیده می‌شود.

مارشال روزنبرگ که بنیان‌گذار یک روش ارتباطی به نام ارتباط بدون خشونت است، در کتاب موهبت شگفت‌انگیز خشم، به ما روش ابراز صحیح خشم را می‌آموزد. او به ما یاد می‌دهد چطور خشم را به وسیله‌ای تبدیل کنیم که به کمک آن بتوانیم نیازی را که داریم، کشف کنیم و راهبردی برای پاسخ دادن به آن نیاز پیدا کنیم. 

شغل مورد علاقه

شغل مورد علاقه

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: محمدهادی حاجی‌بیگلو

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر نوجوان هستید یا دوران نوجوانی خود را به یاد دارید، حتما یادتان می‌آید که بزرگ‌ترها بارها و بارها ازتان پرسیده‌اند: در آینده می‌خواهی چه‌کاره شوی؟ البته سوال مهمی است و احتمالا ما هم بارها به جوابش فکر کردیم. اما شغل‌های امروز دنیا، با شغل‌های چندسال پیش خیلی فرق دارند. هر لحظه شغل جدیدی به دنیا می‌آید و شغلی قدیمی را کنار می‌زند. چطور می‌توانیم بفهمیم که به چه کاری علاقه داریم تا برای ادامه زندگی به آن فکر کنیم؟ آن هم وقتی که اول راه هستیم؟ 

آلن دوباتن در یکی از کتاب‌های مجموعه‌ مدرسه‌ زندگی، به ما کمک می‌کند به این سوال پاسخ بدهیم. شغل مورد علاقه‌ ما چیست؟ قرار است شغلی را انتخاب کنیم که به ما لذت می‌دهد و از آن احساس مفید بودن می‌کنیم، اما مسیر پیدا کردن این شغل مشکل است. خواندن کتاب شغل مورد علاقه می‌تواند به ما کمک کند تا ذهنمان نظم و وضوحی پیدا کند که برایش لازم است!

بخشی از کتاب صوتی شغل مورد علاقه را بشنوید.

شغل مورد علاقه آلن دو باتن

گوینده: کامبیز خلیلی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

۴۰ فکر سمی

۴۰ فکر سمی

نویسنده: کیلفورد لازاروس

مترجم: الهام آرام‌نیا

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

همه ما مدام در معرض نصیحت‌ها و پندهای مختلف اطرافیان هستیم. آدم‌های مختلف به این بهانه که خیروصلاح ما را بهتر از خودمان می‌دانند، درباره‌ تک‌تک جزئیات زندگی‌مان اظهار نظر می‌کنند. بعضی از تجربه‌ها می‌توانند در زندگی به ما کمک کنند. اما برخی دیگر، افکاری تاریخ مصرف گذشته هستند که باید کنار گذاشته شوند. چطور می‌توانیم تشخیص بدهیم کدام فکرها سمی و کدام فکرهای سالم و به درد بخورند؟ 

کتاب ۴۰ فکر سمی، قرار است به ما کمک کند تا افکار سمی را بشناسیم، پادزهرهایی برای خنثی کردن تاثیراتش در مغز و روحمان پیدا کنیم و آن را با فکر و باور اصلاحی دیگری، جایگزین کنیم. 

بخشی از کتاب صوتی ۴۰ فکر سمی را بشنوید.

۴۰ فکر سمی کیلفورد لازاروس

گوینده: میلاد میرزائی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب چطور وقتی هیچ حسابمان می‌کنند، زنده بمانیم؟

دیده نشدن در دوران نوجوانی، یکی از رایج‌ترین اتفاقات است. بزرگ‌ترها نوجوان‌ها را به حساب نمی‌آورند و آن‌ها را بچه می‌دانند. اما از طرف دیگر از نوجوان‌ها انتظار دارند که درست مانند یک بزرگسال رفتار کند! این هم از عجایب بزرگسال بودن است. بهرحال هرکداممان ممکن است از نمره‌های کم، تغییر ناگهانی وزن و ظاهرمان، یا اختلاف نظرهایی که با خانواده داریم، ناراحت شده باشیم. اما کتاب چطور وقتی هیچ حسابمان می‌کنند، زنده بمانیم، به ما کمک می‌کند تا بتوانیم خودمان را در برابر این واکنش‌ها و برخوردها، قوی کنیم و به زندگی‌مان ادامه بدهیم. از همین مجموعه می‌توانید کتاب‌های دیگری مانند چطور باید در بحران بلوغ زنده بمانیم؟ و چطور باید بچه‌ی طلاق زنده بماند؟ را هم بخوانید.

کتاب‌های مجموعه چاشنی‌های آدم بودن

مجموعه‌ چاشنی‌های آدم بودن، یک مجموعه کتاب جالب با درونمایه روانشناسی برای نوجوانان است. در هر جلد از این کتاب‌ها یکی از مسائلی که نوجوانان با آن درگیرند، مطرح شده است. مسائلی مانند مدیریت زمان، شناخت ارزش‌های مثبت زندگی، پیدا کردن هویت مثبت، یافتن حد و حدود و انتظارات از خودمان، حمایت کردن و حمایت شدن، قدرتمند شدن و تعهد دادن به یادگیری. اما قرار نیست در این کتاب فقط درباره این درگیری‌ها بخوانیم. هر جلد با یک ماجرا آغاز می‌شود. مثالی که از دل زندگی‌ها بیرون آمده است و موقعیتی مشابه آنچه را که همه تجربه کرده‌ایم، برایمان می‌سازد. اما در ادامه کتاب و با پیش رفتن سیر داستان، می‌توانیم دریابیم که چطور با این مشکلات و مسائل، روبه‌رو شویم.

هنر دختربودن! فقط دخترها بخوانند

هنر دختربودن! فقط دخترها بخوانند

نویسنده: راضیه کیماسی

انتشارات زائر رضوی

اطلاعات بیشتر و خرید

دوره‌ی نوجوانی را می‌توان همزمان با دوران بلوغ دانست. بدن ما تغییراتی را تجربه می‌کند که همه تجربه کرده‌اند. همه چیز قرار است تغییر کند: از احساساتمان گرفته تا بدنمان. رشد شکل عجیبی به خودش می‌گیرد و سرعتش هم خیلی زیاد می‌شود. همه این اتفاقات ممکن است گیج کننده باشند. اما کتاب فقط دخترها بخوانند، به تمام سوالات و پرسش‌های دختران درباره بلوغ و این تغییر و تحولات پاسخ داده است.

بخشی از کتاب صوتی هنر دختر بودن را بشنوید.

هنر دختر بودن راضیه کیماسی

گوینده: لیلی بیدار
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سکوی پرتاب؛ فقط پسرها بخوانند!

سکوی پرتاب؛ فقط پسرها بخوانند!

نویسنده: سید عبدالمجید کریمی

انتشارات زائر رضوی

اطلاعات بیشتر و خرید

پسران هم مانند دختران به بلوغ می‌رسند و تغییراتی را پشت‌سر می‌گذارند، هم جسمی و هم روانی. کنار آمدن با اعضای خانواده سخت می‌شود، ممکن است دوستانمان درک‌مان نکنند و … البته تمام این تغییرات طبیعی است و همه تجربه‌اش کردند. اما دانستن راجع به آنچه پیش رو داریم، به ما کمک می‌کند آن را راحت‌تر از سر بگذرانیم. کتاب فقط پسرها بخوانند، به تمام سوالات پسران درباره‌ی بلوغ، جواب می‌دهد.

چند داستان با طعم روانشناسی برای نوجوانان

ترکیب ادب و روانشناسی معجزه می‌کند. ترکیب روانشناسی و داستان، ترکیبی جالب است. خیلی از مخاطبان ادبیات، علاقه‌ای به خواندن کتاب‌های روانشناسی ندارند اما از طرف دیگر، خواندن کتاب‌های داستانی را دوست دارند. چنین ترکیبی می‌تواند برای این افراد مناسب باشد. 

میک هارته این‌جا بود

میک هارته این‌جا بود

نویسنده: باربارا پارک

مترجم: نازنین دیهیمی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

برای بسیاری از ما سوگواری کردن کاری دشوار است. بلد نیستیم چطور برای جان‌های از دست رفته سوگواری کنیم. چطور گرفتار احساس گناه و عذاب وجدان نشویم. چطور پس از چنین واقعه‌ای به زندگی‌مان ادامه بدهیم و قوی باقی بمانیم؟ آیا اصلا لازم است قوی باشیم؟ 

باربارا پارک در کتاب میک هارته اینجا بود، داستانی لطیف از زندگی میک هارته را نوشته است. پسرکی که زندگی‌اش را از دست می‌دهد. حالا اعضای خانواده‌ او چطور می‌توانند زندگی‌شان را پس از چنین فاجعه‌ای سروسامان دهند؟ این داستان با نگاه و درون‌مایه روانشناسانه به ما کمک می‌کند تا بعد از وقوع چنین حوادثی، کنترل زندگی، افکار و احساساتمان را به دست بگیریم. 

باربارا پارک کتاب‌های دیگری هم دارد که به کودکان و نوجوانانی که درگیر مشکلاتی از قبیل جدایی والدین، ازدواج مجدد پدر و مادرها و یا روابط نه چندان صمیمانه‌ خواهر و برادری هستند، کمک کند. 

آوا در آینه

آوا در آینه

نویسنده: فائزه دائمی

انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)

اطلاعات بیشتر و خرید

آوا در آینه، داستانی از فائزه دائمی است. داستان درباره‌ی دختری است که تجربه‌ی تجاوز جنسی را پشت‌سر گذاشته است. اما باید بتواند به زندگی‌اش ادامه دهد. آوا تلاش می‌کند تا اندوهش را درک کند و البته از جایش بلند شود. زندگی ادامه دارد و آوا نمی‌تواند و نباید اجازه دهد که این تجربه، او را از بقیه‌ی زندگی‌اش محروم کند. این داستان کوتاه، اولین کتاب تالیفی است که در ایران، با موضوع تربیت جنسی و تجاوز منتشر شده است و خواندنش، برای تمام نوجوان‌ها و حتی پدر و مادرهایشان هم جالب است.

انسان در جستجوی معنا

انسان در جستجوی معنا

نویسنده: ویکتور فرانکل

مترجم: امیر لاهوتی

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید همه‌ ما بارها از خودمان پرسیده باشیم که معنای زندگی‌مان چیست؟ چطور باید رسالتمان را در زندگی پیدا کنیم و چه هدفی می‌تواند به زندگی ما معنی دهد. دوره‌ی نوجوانی، برای بسیاری از افراد اولین دوره‌ای است که تجربه‌ مواجهه با جهان را به دست می‌آورند. اولین باری که چنین سوالاتی را از خودمان می‌پرسیم. جواب را می‌توانیم در کتاب انسان در جستجوی معنا پیدا کنیم.

ویکتور فرانکل در این اثر از روزهای سیاهی می‌گوید که در اردوگاه‌های کار اجباری گذرانده بود. روزهایی که تمام دوستان، اعضای خانواده و نزدیکانش را از دست داده بود اما همچنان به دنبال یافتن معنایی برای زندگی بود تا امیدش را از دست ندهد. او خودش تجربه‌ زندگی کردن در بخش سیاهی از تاریک حیات بشر را دارد، می‌تواند پاسخی قابل اعتماد و اطمینان بخش به ما درباره‌ی معنی زندگی بدهد.

بخشی از کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا را بشنوید.

انسان در جستجوی معنا ویکتور فرانکل

گوینده: میلاد میرزایی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

22,722 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.4 7 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه