لوگو طاقچه
بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان

معرفی کتاب های فلسفی برای کودکان و نوجوانان

12,887 بازدید

زمانی که پای فلسفه به میان می‌آید، با دو واکنش طرف هستیم؛ عده‌ای آن را علمی بیهوده می‌دانند که از حرف آغاز می‌شود و به حرف تمام می‌شود. عده‌ای دیگر نیز آن را یک رکن اصلی پیشرفت‌های علمی می‌دانند. چرا که فلسفه با سوال پرسیدن عجین شده است و هرکسی که سوالی را پرسیده است، به دنبال جوابی قانع‌کننده برای آن گشته و از طریق جستجوهایش، به پیشرفت علم و آگاهی بشر کمک‌های بسیاری کرده است. شاید هم بتوان فلسفه را دنیایی اعجاب‌انگیز دانست که تلاش می‌کند تا هر مسئله‌ای را از بعد دیگری نگاه کند. با تمام این اوصاف، فلسفه نشان داده که چقدر می‌تواند مفید باشد و به بشر، در بزنگاه‌های تاریخی کمک کند. در این یادداشت به سراغ کتاب های فلسفی برای نوجوانان می‌رویم؛ کتاب‌هایی که برای آشنا کردن نوجوانان با فلسفه بسیار مناسب‌اند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

دنیای سوفی

دنیای سوفی

نویسنده: یوستاین گاآردر

مترجم: مهدی سمسار

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

دنیای سوفی، سفری به دل تاریخ فلسفه است. سفری که با یک پرسش عجیب آغاز می‌شود: تو کیستی؟ این سوال که روی که تکه کاغذی نوشته شده است، آغاز سفری است به کوچه پس‌کوچه‌های یونان باستان. همانجایی که اولین فیلسوف‌های عالم، قدم می‌زدند و با مردم خوش‌وبش می‌کردند و سعی می‌کردند ذهن آن‌ها را به موضوعی جلب کنند که به نظر بسیار بی‌ارزش و بی‌اهمیت می‌آید: زندگی چیست؟

یوستین گاردر با نوشتن دنیای سوفی، در واقع در تلاش بود تا متن مناسبی آماده کند که دانشجویانش در کلاس‌های فلسفه بتوانند از آن استفاده کنند. متنی که چند ویژگی مهم داشته باشد: تاریخ فلسفه را در قالب داستان بیان کند. فلسفه را به صورتی طبقه‌بندی‌شده و به زبان ساده بیاموزد و از همه مهم‌تر، داستانی باشد تا بتواند برای مخاطبانش جذاب باشد. و همه‌ی این ویژگی‌ها باعث شده این رمان یکی از بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان و بزرگسالان بشود.

بخشی از کتاب صوتی دنیای سوفی را بشنوید.

دنیای سوفی یوستین گوردر

گوینده: سارا فیض
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

محفل فیلسوفان خاموش

نگاه نوجوانان به دنیا، نگاهی سرشار از اعجاز و شگفتی است. همین شگفتی که در دنیای پیرامون خود می‌بینند، سبب می‌شود تا ذهنشان آماده پرسیدن سوال باشد. سوال‌هایی که نمی‌توان برای پاسخ‌هایشان حد و مرزی تعیین کرد. سوال‌هایی که آن‌ها می‌پرسند جواب‌هایی به همان اعجازانگیزی دارد.

نورا، دختر یازده‌ساله‌ای است که علاقه زیادی به فلسفه دارد و مدام سوال می‌پرسد. او سوال‌هایش را از ویتوریو هوسله، استاد فلسفه دانشگاه آلمان، می‌پرسد. نامه‌نگاری میان این دو نفر از ژانویه‌ی سال ۱۹۹۴ آغاز می‌شود و تا ژانویه‌ی سال ۱۹۹۶ طول می‌کشد. نورا سوال می‌کند و هوسله، به دقت و البته با زبانی ساده و قابل فهم به او جواب می‌دهد. حاصل این ارتباط یک کتاب فلسفی برای نوجوانان دنیا می‌شود. در کتاب محفل فیلسوفان خاموش، می‌توان ردپایی از تمام فیلسوفان را دید: از افلاطون گرفته تا هگل و حتی فروید. در این کتاب از مسائل مهم زندگی سخن به میان می‌آید و دیدگاه‌های مختلف درباره موضوعاتی مانند خداپرستی، ایمان، عشق و زندگی پس از مرگ نیز مطرح می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی محفل فیلسوفان خاموش را بشنوید.

محفل فیلسوفان خاموش نورا ک

گوینده: محمد سلیمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

شازده کوچولو

شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری

مترجم: احمد شاملو

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

شازده کوچولو کتابی است که نامش را می‌توانید در فهرست‌های مختلف پیدا کنید. در فهرست کتاب‌هایی که باید پیش از مرگ خواند، کتاب‌هایی که پرفروشند، بیش از همه کتاب‌های فرانسوی در جهان خوانده و یا ترجمه شده‌اند و … . این بار هم نامش در فهرست کتاب‌هایی برای آشنایی با فلسفه برای نوجوانان آمده است. جای چندان تعجبی هم نیست. این کتاب کوچک و کم‌حجم بیشتر از هزاران هزار ساعت درس و آموزش می‌تواند فلسفه زندگی را بیان کند.

آنتوان دوسنت اگزوپری در این کتاب که مرور خاطرات و گفتگوهای خلبانی با یک مسافر کوچک است، از زندگی صحبت می‌کند. در این کتاب، روح فلسفه جریان دارد؛ همان شگفتی معصومانه و کودکانه‌ای که مسافر کوچولو در سفرهایش تجربه می‌کند و همان سوال مهم همیشگی که در تمام بحث‌های فلسفی وجود داشته است، در این کتاب وجود دارد. مسافر کوچک سوال می‌پرسد و مدام می‌خواهد از همه‌چیز سردربیاورد. او می‌خواهد چرایی همه‌چیز را بداند و با این سوال پرسیدن‌هایش است که در نهایت یکی از جذاب‌ترین کتاب‌های دنیا را می‌سازد.

بخشی از کتاب صوتی شازده کوچولو را بشنوید.

شازده کوچولو آنتوان دوسنت اگزوپری

گوینده: جمعی از گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

جاناتان مرغ دریایی

جاناتان مرغ دریایی

نویسنده: ریچارد باخ

مترجم: نسیم امیرعظیمی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

همیشه، وقتی پای فلسفه به میان می‌آید، ذهن به سمت سوالاتی از این دست می‌رود: ما که هستیم؟ برای چه زندگی می‌کنیم؟ یا به عبارت بهتر

از کجا آمده‌ام؟ آمدنم بهر چه بود؟ / به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم

به هرحال، این تجربه میان تمام انسان‌ها مشترک است. فکر کردن درباره اینکه چه کسی هستند و چه رسالتی در زندگی خود دارند. از طرف دیگر گاه باید جرات به خرج داد و در انتظار تغییرات، دست به کاری زد. جاناتان لیوینگستون، مرغ دریایی بود که این سوال را از خودش پرسیده بود و به پاسخ هم رسیده بود. او دوست داشت پرواز را تجربه کند. پروازی بلند، طولانی و در ارتفاعی بالا. جایی که هرگز پای هیچ مرغ دریایی دیگری به آنجا نرسیده است. اما این فکر جاناتان، به مذاق دیگران خوش نمی‌آید. پدر و مادرش سخت نگران حال او هستند و دیگر مرغ‌ها، او را دیوانه می‌پندارند. آرزوی پرواز برای مرغ دریایی، زیاد از حد به نظر می‌رسد. روزی می‌رسد که همه مرغ‌های دریایی، جلسه‌ای تشکیل می‌دهند تا درباره جاناتان تصمیم‌گیری کنند…

جاناتان، مرغ دریایی، داستانی کوتاه و خوش‌خوان است که مطمئنا لذت را به تمام خوانندگانش هدیه می‌کند و یکی از بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان است.

بخشی از کتاب صوتی جاناتان مرغ دریایی را بشنوید.

جاناتان مرغ دریایی ریچارد باخ

گوینده: امیرمحمد صمصامی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کندوکاو فلسفی برای نوجوانان

کندوکاو فلسفی برای نوجوانان

نویسنده: فاطمه یونسی

نشر کرگدن

اطلاعات بیشتر و خرید

کندوکاو فلسفی برای نوجوانان کتابی راهنما برای فراگیری فلسفه نوشته سعید ناجی، سمانه عسکری و فاطمه یونسی است. در این کتاب فلسفه در قالب داستان آموزش داده شده است. این داستان‌ها کمک می‌کنند کودکان با سفری تخیلی به زندگی شخصی‌شان گره‌های اساسی یا فلسفی زندگی خود را به یاد آورند و آنها را به‌منظور بررسی یا یافتن راه‌حل از زبان شخصیت‌های داستان مطرح کنند تا با همفکری و کمک دوستانشان در حلقهٔ کندوکاو راهی برای درک و فهم و حل آنها بیابند.

همه‌ چیز، همه ‌چیز

همه‌ چیز، همه ‌چیز

نویسنده: نیکولا یون

مترجم: میترا امیری

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

دنیا برای ما انسان‌ها، مجالی است برای کسب تجربه‌های متفاوت. از خوردن غذاهای سرزمین‌های گوناگون گرفته تا دیدن دنیا و عاشق شدن. هرکدام از این تجربیات می‌توانند نگاهمان را به زندگی تغییر دهند و خرد یا آگاهی دیگری به ما ببخشند. اما گاهی، رخدادها و اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای مسیر زندگی را متفاوت می‌کنند. مثل یک بیماری عجیب. این همان اتفاقی است که در کتاب همه چیز، همه چیز، رخ می‌دهد.

شخصیت اصلی این کتاب فلسفی برای نوجوانان، مادلین، دختری جوان است که تا به حال پایش را از خانه بیرون نگذاشته است. برخلاف هفده‌ساله‌های دوروبرش زندگی‌اش از مسیر مدرسه، کلاب، جشن‌های مدرسه و دورهمی‌های دوستانه خالی است. دنیای او از مادرش، پرستارش و کتاب‌هایش تشکیل شده است. زندگی او در یک قرنطینه دائمی می‌گذرد که البته برای حفظ سلامتی و حفظ جانش ضروری است. اما از روزی که همسایه‌های جدید به محله آن‌ها اسباب‌کشی می‌کند، زندگی مادلین هم تغییر می‌کند و دوروبرش با چیزهای جدیدی پر می‌شود. تجربه‌هایی متفاوت…

بخشی از کتاب صوتی همه چیز همه چیز را بشنوید.

همه چیز همه چیز نیکولا یون

گوینده: مریم محبوب
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

راز فال ورق

اگر دوست دارید با فلسفه آشنا شوید و البته حال و حوصله متن‌های طولانی را ندارید، یا دلتان می‌خواهد فلسفه را در قالب یک داستان جذاب خیالی فرابگیرید، راز فال ورق همان کتابی است که باید انتخاب کنید. یوستین گردر در کتاب راز فال ورق، بار دیگر مهارتش را در داستان‌پردازی به رخ کشیده است. این داستان جذاب که درونمایه فلسفی دارد، ماجرای سفر طولانی پسری به نام هانس توماس است که همراه با پدرش، در جستجوی مادرش هستند. مادری که سال‌ها پیش آن‌ها را ترک کرده بود. اما این کتاب را نباید فقط یک داستان فلسفی ساده، یا یک سفرنامه خشک و خالی دانست. این کتاب ترکیبی است از خیال و واقعیت. ماجراهای عجیبی که ارتباطاتی پیچیده با هم دارند و معماهایی که هرکدام، مسافران را یک قدم به هدفشان نزدیک می‌کند. داستان‌گوی ماهری به نام یوستین گردر، در این کتاب هم مانند کتاب‌های دیگرش، قصه، افسانه، تخیل، واقعیت و فلسفه را درهم می‌آمیزد و دوباره و دوباره به طرح همان سوال‌هایی مشغول می‌شود که همه ما بارها از خود پرسیده‌ایم: هدف زندگی چیست؟

اگر از سبک نگارش و داستان‌پردازی این استاد فلسفه و نویسنده توانا لذت برده‌اید، سراغ کتاب‌های دیگر او مانند دختر پرتقالی و آریل را هم بگیرید. ردپای فلسفه در در این کتاب‌ها هم می‌توانید پیدا کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

انسان در جستجوی معنا

انسان در جستجوی معنا

نویسنده: ویکتور فرانکل

مترجم: امیر لاهوتی

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

 یاس فلسفی چیزی است که شاید تجربه‌اش کرده باشیم. لحظاتی دردناک که شرایط روحی و روانی خودمان به هم ریخته است و از طرف دیگر، شرایط اجتماعی نیز هر چراغ امیدی را خاموش می‌کند. امیدوار ماندن و ایمان داشتن به زندگی و ساختن هدف، در چنین شرایطی از همیشه سخت‌تر است. اما اگر بتوانیم به تجربه‌های متفاوت دست پیدا کنیم، کنار آمدن با شرایط و تلاش برای بهبودی برایمان آسان‌تر می‌شود.

ویکتور فرانکل، درست زمانی که در اردوگاه کار اجباری بود و تمام اعضای خانواده‌اش را از دست داده بود، به معنای زندگی فکر می‌کرد. در جستجوی دستاویزی که به آن چنگ بزند و زندگی‌اش را دوباره سرهم کند. خوشبختانه او موفق شد و بعدا، خاطرات و تجربه‌های آن دوران را در کتاب مشهورش، انسان در جستجوی معنا منتشر کرد. هرچند این اثر یک کتاب فلسفی برای نوجوانان نیست اما اگر تمام کتاب‌های قبلی را خوانده‌اید، حالا می‌توانید به سراغ این کتاب هم بروید.

بخشی از کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا را بشنوید.

انسان در جستجوی معنا ویکتور فرانکل

گوینده: میلاد میرزایی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کتاب فلسفی برای کودکان

بعد از معرفی کتاب‌هایی که نوجوانان را با فلسفه آشنا می‌کند، وقت آن رسیده که کتاب های فلسفی برای کودکان را هم معرفی کنیم.

آبی کوچولو، زرد کوچولو

اگر نخواهیم که مستقیم به بچه‌ها درس فلسفه بدهیم، باید تلاش کنیم آن‌ها را با کتاب‌هایی آشنا کنیم که خوراک ذهنی برایشان بسازد و آن‌ها را وادارد تا سوال بپرسند و به دنبال پاسخ برای سوالاتشان باشند. آبی کوچولو، زرد کوچولو، داستان کوتاه و بامزه‌ای است که به بزرگسالان کمک می‌کند تا باب گفتگو را با کودکشان باز کنند و فلسفه برای کودک را از نوع جذابش، تجربه کنند.

کارل و معنای زندگی

کارل و معنای زندگی

نویسنده: دبورا فریدمن

مترجم: آناهیتا حضرتی کیاوندانی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

کارل و معنای زندگی، یکی دیگر از داستان‌های بامزه‌ای است که می‌توان به همین منظور خواند. کارل کرم کوچکی است که به زندگی عادی کرم‌ها مشغول است؛ تونل می‌سازد و از زندگی‌اش راضی است. اما زمانی که با یک موش صحرایی برخورد می‌کند، تمام معادلاتش به هم می‌ریزد. موش از کارل می‌پرسد که تونل کندن برای چیست؟ این آغاز سفر کارل، برای پیدا کردن این جواب این پرسش است…

فلسفه را بچشیم

بسیاری از اوقات می‌توان کودکان را در گروه‌های کوچک گردهم آورد و یک گفتگوی جالب میانشان به راه انداخت. گفتگو درباره مسائلی که در دنیا اتفاق می‌افتد و کودکان هم جزیی از آن هستند یا به نحوی از آن تاثیر می‌گیرند. مجموعه فلسفه را بچشیم، مجموعه جالبی است که می‌تواند در همین مسیر به شما کمک کند. داستان‌های کوتاه و پرسش‌هایی که بعد از هر داستان مطرح می‌شود، از مسائل مهم دنیا حکایت می‌کند: عشق و دوستی، بودن و داشتن، کلام و سکوت، خشونت و عدم خشونت، عادی بودن و عادی نبودن و…

کلام آخر

فلسفه خواندن ساده نیست. اما زندگی بدون فلسفه، بدون سوال پرسیدن و دنبال جواب گشتن، خالی به نظر می‌رسد. شما هم این فهرست را ادامه بدهید تا تعداد کتاب‌های جذابی که فلسفه را ساده و آسان، در دلشان جای داده‌اند، کامل‌تر شود و با تعداد بیشتری کتاب فلسفی برای نوجوانان آشنا بشویم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

12,888 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه