لوگو طاقچه
کتاب در مورد دوستی و دوست خوب

معرفی کتاب‌هایی با دوستی‌های به‌یادماندنی

10,422 بازدید

دوست، خانواده‌ای است که خودمان انتخابش می‌کنیم. دوست به ما انرژی می‌دهد و امید برای ادامه زندگی. دوست می‌تواند در مسیر زندگی همراه ما باشد، درددل‌هایمان را بشنود، در آغوشمان بگیرد، اشک‌هایمان را پاک کند و پابه‌پایمان بخندد. دوست می‌تواند نیاز ما را به ارتباط برآورده کند و کمکمان کند تا تجربه‌های جدید بسازیم. تجربه‌هایی که زندگی را ارزشمند و غنی می‌کند. در این یادداشت طاقچه به سراغ کتاب‌هایی رفته‌ایم که دوستی‌هایی به یادماندنی دارند. دوستی‌هایی که درست مانند یک ستاره روشن در آسمان می‌‌درخشند و انسان را به ادامه زندگی دلگرم می‌کنند. با ما همراه باشید و با کتاب هایی در مورد دوستی و دوست خوب آشنا بشوید.

ماتیلدا

ماتیلدا

نویسنده: رولد دال

مترجم: محبوبه نجف‌خانی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

شما می‌توانید با آدم‌هایی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از خودتان دوست شوید؟ معیارتان برای انتخاب دوست چیست؟ ماتیلدا از خانواده عجیبی آمده است. هرچند دختر نابغه‌ای است اما خانواده‌اش برای او ارزش و احترامی قائل نیستند. او که از قدرت عجیب و توانایی‌های خاص خودش خبر ندارد، روزی تصمیم می‌گیرد با تنها بزرگ‌تر قابل اعتمادی که می‌شناسد، یعنی معلمش، صحبت و مشورت کند. این مشورت چند دقیقه‌ای در خانه خانم معلم، زندگی هردویشان را تغییر می‌دهد و آن‌ها را به دوستانی نزدیک و صمیمی تبدیل می‌کند. اما برای لذت بردن از هیجان ماجرا، بهتر است خودتان به سراغ کتاب بروید و در مورد دوستی آن‌ها بخوانید و در آن غرق شوید. 

بخشی از کتاب صوتی ماتیلدا را بشنوید.

ماتیلدا رولد دال

گوینده: زهره زاهدی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دوست بازیافته

دوست بازیافته

نویسنده: فرد اولمن

مترجم: مهدی سحابی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

دوستی‌ها بر چه اساسی شکل می‌گیرند و بر چه اساسی به پایان می‌رسند؟ فرد اولمن در کتاب دوست بازیافته این ماجرا را به زیباترین شکل ممکن بیان کرده است. ماجرای کتاب در زمانی رخ می‌دهد که آلمان درگیر حکومت فاشیستی هیتلر است. آدم‌ها مجبورند تا زندگی‌شان را به شیوه دیگری پیش ببرند. دروغ گفتن، پنهان کردن و در نهایت فرار کردن برای حفظ جان و نیز ارزش‌ها، شیوه زندگی بسیاری از مردم در آن روزگار شده است و دامن دو دوست این کتاب، هانس و کنراد را هم می‌گیرد. دو دوستی که یکی از خانواده‌ای یهودی و دیگری از خانواده‌ای اشرافی است. با این حال، عمق دارد. پر از وقت گذراندن‌های مشترک و پر از گفتگوهای عمیق است. اما سرنوشت چنین دوستی در یک حکومت فاشیست چه می‌شود؟

بخشی از کتاب صوتی دوست بازیافته را بشنوید.

دوست بازیافته فرد اولمن

گوینده: مهدی صفری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مردی به نام اوه

مردی به نام اوه

نویسنده: فردریک بکمن

مترجم: الناز فرحناکیان

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

نشریه اشپیگل درباره این کتاب این‌طور گفته بود: کسی که از مردی به نام اوه خوشش نیاید، بهتر است هیچ کتابی نخواند! چه چیزی در این داستان وجود دارد که آن را به کتابی چنین خواندنی بدل کرده است؟ طنز ظریف فردریک بکمن یکی از ویژگی‌های اصلی و تاثیرگذار این کتاب است. داستان روان و اتفاقات جذابی که در سرتاسر رمان رخ می‌دهد و پایان‌بندی درست و دقیق از عوامل موفقیت این کتاب است. اما رابطه دوستانه‌ای که میان اوه و همسایه‌های ایرانی جدیدش شکل می‌گیرد و پایه و اساس داستان است را می‌توان مهم‌ترین ویژگی آن دانست. زندگی با داشتن دوست بهتر است. هرچند عامل دوستی، تصادف ماشین با صندوق پست باشد!

بخشی از کتاب صوتی مردی به نام اوه را بشنوید.

مردی به نام اوه فردریک بکمن

گوینده: سمانه شیرخانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

الینور آلیفنت کاملا خوب است

الینور آلیفنت کاملا خوب است

نویسنده: گیل هانیمن

مترجم: آرتمیس مسعودی

نشر آموت

اطلاعات بیشتر و خرید

دوستی به همه ما کمک می‌کند تا در روزهای سخت و دشوار، زنده بمانیم. دوستی به ما کمک می‌کند تا روزهای خسته کننده و شب‌های طولانی و کسل‌کننده را به ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز تبدیل کنیم. دوستی کمکمان می‌کند تا احساساتی مانند دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه کنیم.

گیل هانیمن در کتاب الینور آلیفنت کاملا خوب است، داستان یک دوستی بامزه را به تصویر کشیده است. دوستی میان دختری به نام الینور با همکار جدیدش که نقطه مقابل اوست. الینور همیشه از روابط اجتماعی فراری است و برای تک‌تک لحظات زندگی‌اش برنامه‌ریزی دقیقی دارد. اما درست از وقتی که همکار جدید، بی‌برنامه و شلخته وارد زندگی‌ الینور می‌شود، همه‌چیز تغییر می‌کند. دوستی میان آن‌ها تغییری در زندگیشان ایجاد می‌کند؛ رهایی از رنج، انزوا و البته کسب تجربه‌های جدید…

بخشی از کتاب صوتی الینور آلیفنت کاملا خوب است را بشنوید.

الینور آلیفنت کاملا خوب است گیل هانیمن

گوینده: شیما درخشش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بادبادک‌باز

بادبادک‌باز

نویسنده: خالد حسینی

مترجم: پریسا سلیمان زاده

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

همه دوستی‌ها شاید سرانجام خوشی نداشته باشند، اما همیشه راهی برای جبران مافات وجود دارد. امیر و حسن، سلاطین کابل، دوستان صمیمی و نزدیکی برای یکدیگر هستند. هرچند امیر، پسر ارباب است و حسن، پسر خدمتکارشان. با اینحال، رابطه میان آن‌ها رابطه‌ای عمیق است که میان دو دوست شکل می‌گیرد. اما روزی، این رابطه شکاف می‌خورد و لحظه به لحظه عمیق‌تر می‌شود. امیر که خوب می‌داند مشکل کار کجاست، همه‌چیز را به دست فراموشی می‌‌سپارد اما یک تماس تلفنی زندگی او را زیرورو می‌کند. تلفنی که از او می‌خواهد برای وصله کردن آن شکاف عمیق، کاری انجام دهد. 

خالد حسینی در کتاب بادبادک باز یک زندگی را به تصویر کشیده است. زندگی که خوب بود و خوب پیش می‌رفت و البته مانند تمام زندگی‌ها، فراز و نشیب‌های خاص خودش را داشت. اما با ورود طالبان، همه زیبایی‌های آن زندگی به باد رفت. اما در نهایت این کتاب روایتی از یک دوستی است و اشاره به ماجراهای سیاسی و تاریخی افغانستان در حاشیه داستان انجام می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی بادبادک باز را بشنوید.

بادبادک باز خالد حسینی

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ارباب حلقه ها

همه ما در زندگی خسته می‌شویم و گاهی نیز ممکن است احساس کنیم که توانی برای ادامه دادن نداریم. اما زندگی ادامه دارد و ما نیز با آن ادامه می‌دهیم. چه چیزی باعث می‌شود خستگی‌های ما دربرود؟ چه چیزی می‌تواند امید و نیروی دوباره به ما بدهد تا ادامه بدهیم و قوی باشیم؟ این سوال را می‌توانید با خواندن کتاب ارباب حلقه‌ها، پاسخ دهید. زمانی که گندالف از فرودو درخواست می‌کند تا حلقه سائورون، ارباب تاریکی را از شایر ببرد، فرودو همراهی برای این مسیر انتخاب می‌کند. همراهانی که او را در مسیر طولانی و سختش تنها نمی‌گذارند و کمکش می‌کنند تا کاری را که باید به انجام برساند، پایان دهد.

بخشی از کتاب صوتی ارباب حلقه ها (جلد اول یاران حلقه) را بشنوید.

ارباب حلقه ها (جلد اول یاران حلقه) جی. آر. آر. تالکین

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هری پاتر

شنیدن نام هری پاتر، آن هم برای آن‌هایی که کتاب‌هایش را خوانده‌اند و یا فیلم‌هایش را دیده‌اند، یادآور خاطرات خیلی خوب، تجربه‌های جادویی و احتمالا انتظار کشیدن برای دریافت نامه از طرف هاگوارتز است. اما مجموعه این اتفاقات هیجان‌انگیز و ماجراهای جذابش، به لطف سه دوست رخ داد. هری، رون و هرماینی که حاضر نبودند از همدیگر جدا شوند و با وجود پیوندهای عمیق دوستی میانشان، توانستند از پس تمام مشکلاتشان بربیایند. چه مشکلاتی که در دنیای مدرسه داشتند و چه چالش‌هایی که جادوگر سیاه دوران، لرد ولدمورت برایشان درست می‌کرد. 

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چشم گربه

چشم گربه

نویسنده: مارگارت اتوود

مترجم: سهیل سمی

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

مارگارت اتوود در کتاب چشم گربه، داستان نقاشی را روایت می‌کند که در تلاش است تا گره‌های زندگی‌اش را باز کند. ماجرا از زمانی آغاز می‌شود که او برای بازبینی آثار قدیمی‌اش به تورنتو می‌رود. شهری که دوران جوانی‌اش را در آن گذرانده است و خاطرات بسیاری از آن دارد. خاطراتی از یک گروه دوستی سه نفره که مجوز ورود او را به دنیای دوستی، آرزوها، خیانت‌ها و … بود. حالا این نقاش، دنیای گذشته‌اش را دوباره می‌بیند و تلاش می‌کند تا مسائل حل‌نشده‌اش را حل کند.

کلارا و خورشید

کلارا و خورشید

نویسنده: کازوئو ایشی گورو

مترجم: شیرین شکراللهی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

دوستی‌های معمول در زندگی ما، دوستی میان دو انسان است. اما اگر زمانی فرا برسد که دوستی‌ها شکل و شمایل دیگری به خود بگیرد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مثلا بتوانیم دوست‌های رباتی را از مغازه‌ها خریداری کنیم. این، ماجرای رمان کلارا و خورشید است. تازه‌ترین کتابی که از کازوئو ایشی گورو منتشر شده است. خواندن ماجرای دوستی میان کلارای ربات، که البته با ربات‌های دیگر حسابی فرق دارد، و دختری مریض‌احوال و ضعیف به نام جوسی، می‌تواند لحظات خوشی را برایتان رقم بزند و زندگی دیگری را برایتان به تصویر بکشد.

بخشی از کتاب صوتی کلارا و خورشید را بشنوید.

کلارا و خورشید کازوئو ایشی گورو

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‫ظرافت جوجه تیغی

‌‫ظرافت جوجه تیغی

نویسنده: موریل باربری

مترجم: مرتضی کلانتریان

انتشارات آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

«هیچ دوستی‌ای نمی‌تواند عمیق‌تر از دوستی‌ای باشد که میان دو انسانی شکل می‌گیرد که به کتاب‌های مشترکی علاقه دارند». این کتاب‌ها می‌توانند پلی بزنند میان دختر دوازده‌ساله‌ خانواده‌ای ثروتمند که در ساختمانی مجلل زندگی می‌کند و زنی که به عنوان سرایدار همان ساختمان کار می‌کند. زنی که کتاب‌های فلسفه را از کتابخانه امانت می‌گیرد و آن را در زنبیلش، زیر خرید روزانه غذای گربه‌اش قایم می‌کند. دوستی میان پالوما و خانم رنه، سرایدار ساختمان و رازی که آن‌ها از دیگران پنهان می‌کنند، داستان ظرافت جوجه تیغی است.

تو تنها نیستی

تو تنها نیستی

نویسنده: جکلین وودسون

مترجم: میترا امیری

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

همه ما در زندگی دردها و رنج‌هایی را به دوش می‌کشیم. غم‌هایی عمیق یا تجربه‌های تلخی که آرامش را از ما می‌گیرند. نیاز به یک پناهگاه داشتن، یا داشتن گوشه‌ای امن که بتوانیم حرف‌هایمان را بزنیم، بارمان را سبک می‌کند. بچه‌های کلاس خانم لاورن هم با راهنمایی او، تصمیم می‌گیرند که این پناهگاه امن را برای خودشان بسازند. گوشه‌ای داشته باشند که در آن بتوانند با آرامش خیال حرف بزنند و مزه امنیت و دوستی امن را بچشند. کتاب تو تنها نیستی، داستانی است در ستایش دوستی و شریک کردن دیگران در احساسات مثبت آن هم در دنیایی که همیشه فردیت را بر هر چیز دیگری مقدم می‌داند.

حقیقت آن طور که میسون باتل گفت

حقیقت آن طور که میسون باتل گفت

نویسنده: لسلی کانر

مترجم: فرح بهبهانی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

خیلی اوقات، دوستی‌ها در دام امتحان‌هایی گرفتار می‌‌شوند. امتحان‌هایی که وفاداری، صداقت، امیدواری و … را محک می‌زند. میسون باتل دوست صمیمی‌اش را از دست داده است. همه به او شک دارند و هرازگاهی سروکله پلیس‌ها پیدا می‌شود تا از میسون سوال و جواب کنند. خانواده دوست میسون، دیگر کمترین تمایلی برای ارتباط برقرار کردن با دوست صمیمی فرزندشان از خود نشان نمی‌دهند و کسی هم حرف او را باور نمی‌کند. دوستی میسون با کالوین، پسرک ریزه میزه کلاس، حال میسون را خوب می‌کند که اتفاق وحشتناک دیگری می‌افتد. کالوین گم می‌شود. حالا میسون چطور باید ثابت کند که در این ماجرا دستی نداشته است؟

کلاه شادی

کلاه شادی

نویسنده: برایان وُن

مترجم: مریم بنایی

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

دوستی برای همه است. کوچک و بزرگ به دوست نیاز دارند و باید برای داشتن یک دوست و ساختن یک رابطه صمیمانه و مراقبت از این ارتباط، تلاش کرد. اما اگر روزی بیاید که حالمان خوش نباشد، می‌توانیم به دوستانی که داریم پناه ببریم؟ کلاه شادی، جواب این سوال را به شما می‌دهد.

دوستی برای شما چه تعریفی دارد؟ اگر قرار باشد از دوستی‌های به یاد ماندنی در زندگی‌تان صحبت کنید، از چه چیزی حرف می‌زنید؟ کدام خاطره از دوستانتان است که یادآوری‌اش لبخند به لبتان می‌آورد؟ شما هم از کتاب‌هایی بگویید که درمورد دوستی و دوست خوب بوده‌اند و برایتان دوست، دوستی، دوست داشتن و دوست داشته شدن را به تصویر کشیده‌اند و به ما در کامل کردن این فهرست کمک کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

10,423 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.8 4 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه