لوگو طاقچه
بهترین و پرفروش‌ترین کتاب های مدیریت

معرفی بهترین و پرفروش ترین کتاب های مدیریت و رهبری

51,607 بازدید

برای اینکه مدیر خوبی باشیم علاوه بر داشتن قابلیت‌ها و پتانسیل‌های درونی آموزش‌هایی نیز نیاز داریم. آموزش‌هایی در حوزه تخصصی رشته‌ای که در آن فعال هستیم و مواردی در حوزه‌های مختلف دیگر نظیر ارتباطات، علوم انسانی، تعاملات بینافردی و… هرکدام از این موارد بخش‌هایی از درون ما را ساخته و به‌تدریج و در کنار هم ما را آماده مواجهه با مسائل و حل‌وفصل کردن آنها می‌کند. ناگفته پیداست که برای این امر انتهایی متصور نیست و هرچقدر هم که بدانیم بازهم کم است. علوم مختلف روزبه‌روز در حال تحول و پیشرفت هستند و لازم است برای موفق بودن به‌روز باشیم. در این یادداشت تلاش کرده‌ایم به معرفی کتاب هایی بپردازیم که در حوزه مدیریت کمک خوبی هستند. این کتاب های مدیریتی در یک دسته‌بندی کلی‌تر و در دو قالب «کتاب‌هایی برای آشنایی با مفهوم مدیریت یک سازمان» و «کتاب‌هایی برای ارتقای روحیه رهبری» ارائه و معرفی می‌شوند. این تفکیک وقتی بسیار کارآمد خواهد بود که به‌طور خاص در پی کسب اطلاعاتی در یکی از این حوزه‌ها باشیم و یا در ابتدای راه بوده و اطلاع درستی از کلیت کتاب‌ها در دست نداشته باشیم. کتاب‌های دسته اول سعی در معرفی مفهوم مدیریت دارند آنها به وجوه مختلفی می‌پردازند که در پی وجود یک مدیریت قوی و کامل می‌توانند رشد پیداکرده و باعث موفقیت مجموعه و یا سازمان شوند. کتاب‌های دسته دوم اما در پی شناخت و تبیین نقش یک مدیر در موفقیت مجموعه است. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این یادداشت با ما همراه باشید.

فرهنگ ساختن فرهنگ

فرهنگ ساختن فرهنگ

نویسنده: بن هاروویتز

مترجم: سعید قدوسی‌نژاد

انتشارات آریانا قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

بن هاروویتز در کتاب فرهنگ ساختن فرهنگ سخن خود را با بررسی چهار نمونه‌ی تاریخی رهبری شروع می‌کند و سپس توضیحات خود در حیطه‌ی تکنیک‌های فرهنگ سازمانی را با مثال‌هایی امروزی ادامه می‌دهد. در فصول اولیه دیدگاه رهبرانی چون چنگیزخان و توسن لوورتور مطرح می‌شود و پس از آن رهبران امروزی مانند رید هستینگز رئیس نتفلیکس و هیلاری کیلیتون بررسی می‌شوند. در این فصول بن هاروویتز به مخاطب نشان می‌دهد که این رهبران امروزی چگونه از شیوه‌های رهبری و مدیریت نمونه‌های تاریخی استفاده می‌کنند. پس از شرح مساله با مثال از رهبران شهیر تاریخی و امروزی، در بخش دوم کتاب فرهنگ ساختن فرهنگ بن هاروویتز به‌صورت گام‌به‌گام به خواننده کمک می‌کند تا شخصیت خود و استراتژی خود را برای ساختن فرهنگ مناسب سازمان خود بشناسد و از این شناخت برای ساخت فرهنگی که سازمان را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد استفاده کند. سپس هاروویتز به بیان چالش‌هایی که ممکن است مخاطب در مسیر ساختن فرهنگ سازمانی با آن روبه‌رو شود و شیوه‌های برطرف کردن آن می‌پردازد و در نهایت فهرستی از اصول اساسی فرهنگ‌ها اشاره می‌کند.

کتاب‌هایی برای آشنایی با مفهوم مدیریت یک سازمان

از خوب به عالی (چرا بعضی از شرکت‌ها جهشی پیروزمندانه دارند اما بعضی دیگرنه؟)

از خوب به عالی (چرا بعضی از شرکت‌ها جهشی پیروزمندانه دارند اما بعضی دیگرنه؟)

نویسنده: جیم کالینز

مترجم: فاطمه باغستانی

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

روند حرکت هر کاری از شروع تا مرحله‌ی خوب بودن، تا حدی ممکن و قابل‌تصور است؛ اما وقتی به مرحله‌ای از رشد و تکامل رسیدیم که آن را می‌توانیم «خوب» ارزیابی کنیم، کار تمام نشده است. گرچه بسیاری در همین مرحله توقف می‌کنند و ترجیح می‌دهند از اینجا به بعد‌ دمی بیاسایند و رنج بیشتری بر شانه‌های خویش حمل نکنند اما هستند معدود کسانی که لذت رسیدن به قله و شعف ناشی از عالی بودن رهایشان نمی‌کند و همین می‌شود که پا در راه پیش رفتن به‌سوی نقطه‌ای که از آن به «عالی» یاد می‌شود،‌ می‌گذارند و سختی‌های آن را به جان می‌خرند. سختی‌هایی گاه غیرقابل‌تصور و به‌مراتب دشوارتر از چیزهایی که تا به اینجا سر راهشان بوده و از آنها گذشته‌اند. «جیم کالینز» در این کتاب دلایل شکست شرکت‌ها و سازمان‌ها را بررسی می‌کند و این نکته می‌پردازد که چگونه یک شرکت می‌تواند رقبا را پشت سر گذاشته و از تمامی هم‌رده‌های خود پیشی گرفته به نقطه‌ای عالی دست یابد.

بازی بی‌نهایت

بازی بی‌نهایت

نویسنده: سایمون سینک

مترجم: تیم ترجمه نشر نوین

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

سرگرمی‌هایی که تحت عنوان بازی به آنها می‌پردازیم از آنجاکه در نهایت در یک نقطه به پایان می‌رسند و در تعریفی دیگر می‌توان در آنها برنده شد، هیچ‌گاه جذابیت خود را از دست نمی‌دهند. وقتی پایان مسیر برای ما مشخص است انگار نوعی برنامه‌ریزی ذهنی ناخودآگاه برای آن اتفاق خواهیم داشت. می‌دانیم کی شروع می‌شود،‌ چه مراحلی پیش روی ما خواهد بود و درنهایت کجا و چگونه به اتمام خواهد رسید. همین قابل حدس بودن و وجود قوانین آنها را دوست‌داشتنی کرده و از سرگرم شدن به آنها خسته و کسل نمی‌شویم. امور دیگر زندگی اما این‌گونه نیستند. به‌عنوان‌مثال کسب‌وکار شخصی به‌شدت غیرقابل‌پیش‌بینی و همراه با تلاطم‌هایی است که نه‌تنها از دست و اختیار ما خارج است که گاه حتی در مخیله‌مان هم نمی‌گنجد که چنان اتفاقی ممکن است پیش روی ما باشد. «سایمون سینک» با همین تفکر کتاب «بازی بینهایت» را نوشته است. او در مواجهه با سوال «چگونه در یک بازی که هیچ خط پایانی ندارد، رو به پیشرفت باشیم و دوام بیاوریم؟» در مقام پاسخگویی برآمده و در این کتاب در حوزه مدیریت کسب و کار به شرح این موضوع پرداخته و انعطاف‌پذیری و پذیرش بالای افراد را کلید موفقیت آنها برمی‌شمرد.

سایمون سینک در حوزه مدیریت و کسب و کار کتاب ها، مقاله‌ها و سخنرانی‌های بسیاری دارد. همچنین وبلاگ شخصی او هم می‌تواند منبع مهمی برای آموختن از افکار و تحقیقات او باشد. پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ او از طریق این لینک سری بزنید و با او بیشتر آشنا شوید. همچنین توصیه می‌کنیم اگر فرصتی دارید، این ویدیو را هم ببینید:

رسیدن به رشد سریع

رسیدن به رشد سریع

نویسنده: غلامرضا توکلی

محمدحسین غفوری

اطلاعات بیشتر و خرید

دنیای مدرن ویژگی‌ها و الزامات خاص خود را به همراه آورده است. انسان‌ها در این دنیا برای برقراری ارتباط، انجام امور روزمره و کسب‌وکار راه‌هایی تازه را می‌آزمایند که هرکدام از آنها در گام ابتدایی و در مراحل نخستین مشکلات خاص خود را دارند. تجربه کردن راهی جدید به دلیل پایین بودن شناخت ریسک‌هایی را به همراه دارد و البته در بسیاری موارد موفقیت در پی تغییر حاصل می‌شود. یکی از اتفاق‌هایی که در دنیای امروز ریشه دوانیده و با سرعت در حال پیشروی است پا گرفتن شرکت‌های نوپا در فناوری هستند. استارتاپ‌هایی که در پی هم و برای حل مشکلات و مسائل مختلف می‌آیند و هرکدام سهمی از بازار را برای خود می‌خواهند اما به همین آسانی‌ها هم نیست و بسیاری از آنها در همان گام‌های ابتدایی فراموش‌شده و ناکام می‌مانند. راه فرار از شکست، مواجهه درست با مشکلات و فائق آمدن بر آن‌هاست. نکته مثبت این است که مشکلات پیش رو برای اکثر مردم یکی بوده و درنتیجه می‌توان از تجاربی که دیگران در این راه‌ها به دست آورده‌اند استفاده کرد. سید محمدحسین غفوری، غلامرضا توکلی و مهدی الیاسی در این کتاب به همین موضوع پرداخته‌اند و رشد شرکت‌های نوپا و موفقیت آنها را در کسب‌وکار بررسی کرده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی ۱۰ کتاب برای شروع کسب و کار» را هم بخوانید.

از صفر به یک

از صفر به یک

نویسنده: بلیک مسترز

مترجم: بهمن فروزنده

انتشارات آموخته

اطلاعات بیشتر و خرید

شرکت‌های بزرگی که همه‌روزه با آنها سروکار داریم و یا در پی کاری با آنها آشنا می‌شویم از روز نخست چگونه بودند؟ آیا همین‌طور موفق و پیشرو و بدون هیچ ایراد و اشکالی تاسیس‌شده و کار خود را شروع کرده‌اند؟ قطعا جواب منفی است. هرکدام از این شرکت‌ها در پس ایده‌ای معمولی و گاه ناب و با پیگیری کسانی که مشتاق به عمل رساندن آن ایده بوده‌اند، شکل‌گرفته و به‌تدریج پله‌های ترقی را پیموده‌اند. «پیتر پتل» نویسنده این کتاب که خود نیز کارآفرینی موفق به‌حساب می‌آید تلاش کرده در قالب این کتاب به همین مسائل بپردازد. کتاب «صفر تا یک» از زمان انتشارش همواره بازخوردهای خوبی از خوانندگانش دریافت کرده، همیشه در صدر پرفروش‌های حوزه نوآوری، کارآفرینی و استارتاپ‌ها بوده و تحسین بسیاری از افراد موفق در حوزه‌های مختلف را برانگیخته است.

ساختن برای ماندن

ساختن برای ماندن

نویسنده: جیم کالینز

مترجم: ناصر گشتایی

انتشارات الماس دانش

اطلاعات بیشتر و خرید

زمان معیار خوبی برای سنجش هر چیزی ازجمله کارایی شرکت‌هایی است که در حوزه‌های مختلف تاسیس و مشغول به فعالیت شده‌اند. گذر زمان، عبور از پیچ‌وخم‌های مختلف و فائق آمدن بر مشکلات متعدد برآمده از تجربه، پشتکار، ‌هوشمندی و عوامل موثر دیگر است که هرکدام از آنها نیروهای محرکه متعددی برای خود دارند. برای اینکه بتوانیم در کار خود موفق باشیم بهره گرفتن از تجارب آن‌هایی که پیش از ما شروع کرده و ازقضا موفق نیز بوده‌اند کمک بسیار بزرگی است. دلیلی ندارد تمامی راه‌ها را برویم و همه جوانب را شخصا بسنجیم. کافی است شنونده و بیننده باهوشی باشیم. با شنیدن حرف آنها که پیش از ما دست به اقدام زده‌اند و بررسی مسیری که پیموده‌اند، می‌توانیم همان تجارب را داشته باشیم بی‌آنکه در آن مورد خاص شکستی خورده و یا هزینه گزافی را متحمل شده باشیم. کتاب «ساختن برای ماندن» از همان دسته کتاب‌هایی است که در این راه می‌تواند کمک احوال ما باشد. نویسنده در این کتاب به سراغ مجموعه شرکت‌های آرمانی رفته و آنها را از زمان تاسیس تا رسیدن به فازهای متفاوت توسعه، بررسی کرده است. سوال اصلی در این کتاب این است که «چه چیزی باعث تفاوت شرکت‌های فوق‌العاده با شرکت‌های دیگر می‌شود؟» و برای رسیدن به پاسخی مناسب برای این سوال بررسی‌ها را پیش برده است.

اگر به فکر به راه انداختن یک کسب و کار خانگی هستید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب‌هایی برای شروع یک کسب و کار خانگی» را هم بخوانید.

کتاب‌هایی برای ارتقای روحیه رهبری

مدیران بزرگ به دنیا نمی‌‌آیند، ساخته می‌‌شوند

مدیران بزرگ به دنیا نمی‌‌آیند، ساخته می‌‌شوند

نویسنده: جولی ژو

مترجم: حمید زعیمی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

کارهای بزرگ نه‌تنها از پس ایده‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر پدید می‌آیند که قطعا مدیری لایق و توانا را همراه خود داشته‌اند. مدیریت امور دانشی است که هرچه بیشتر از آن بدانیم بازهم نکته‌ها و مفاهیمی وجود دارند که با آگاه شدن از آنها مدیر لایق‌تری خواهیم بود و این کار دشواری است. تسلط بر تمامی جوانب هر کاری، بروز رفتار مناسب و بهینه با افرادی که در حوزه‌های مختلف آن کار مشغول فعالیت هستند و توانایی همگام ساختن تمامی جنبه‌های داخلی و امور خارجی وابسته به آن تنها بخشی از توانایی‌های یک مدیر خوب است و البته که از مدیر خوب تا مدیر بزرگ، راهی طولانی پیش رو است. مدیران بزرگ از پس تجارب بیرون می‌آیند، آنها ساخته می‌شوند. «جولی ژو» در مسیر فعالیت خود به‌عنوان مدیر درنهایت به همین نتیجه رسید. او زمانی به این اعتقاد رسید که در روند کاری خود به عینه می‌دید که با گذر زمان و تجربه اتفاق‌های بیشتر و گذر کردن از تلاطم‌های بزرگ‌تر و سخت‌تر، توانایی‌اش در حیطه مدیریت مجموعه‌ها افزایش می‌یابد. همین امر سبب شد تا در این کتاب آموخته‌های خود از حوزه مدیریت را با دیگران به اشتراک بگذارد.

رهبران آخر غذا می‌خورند

رهبران آخر غذا می‌خورند

نویسنده: سایمون سینک

مترجم: الهام نورانی پور

انتشارات آریانا قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

از وظایف تعریف‌شده برای رهبران خدمت رساندن به دیگران است. در حوزه وظایف آنها سود سهامداران و یا شخص خودش جایگاهی ندارد. این کار را پذیرفته‌اند تا بتوانند مشکلات بیشتری را حل‌وفصل کنند و راه‌های آسان‌تری برای پیشبرد امور و دست یافتن به اهداف بیابند. نحوه چگونگی عملکرد این افراد ارتباط مستقیمی با عملکرد مجموعه داشته و می‌توان گفت که رسیدن به مراحل بعدی را تضمین می‌کنند. مدیر مجموعه نقش موثری در همکاری و یا عدم همکاری اعضای گروه و یا مجموعه دارد و این رفتار  مدیران است که سبب می‌شود افراد بتوانند در کنار هم کار کنند و یا از بودن در جوار یکدیگر آزرده‌خاطر باشند. کتاب «رهبران آخر از همه غذا می‌خورند» اثری موفق در حوزه کسب‌وکار و موفقیت در آن به‌حساب می‌آید با این تفاوت که تاکید این کتاب بر نقش رهبران مجموعه‌هاست. نویسنده در این کتاب تلاش کرده از هر دو نمونه موفق و ناموفق درس‌هایی را به خواننده منتقل کند.

هفت عادت مردمان موثر

هفت عادت مردمان موثر

نویسنده: استفن آر. کاوی

مترجم: صدیقه فرهادی

انتشارات هورمزد

اطلاعات بیشتر و خرید

بهتر شدن و بهتر بودن همواره راه‌هایی دارد که گاه در تربیت خانوادگی خود می‌آموزیم، یا در مراحل تحصیل و از دبستان تا دانشگاه آنها را فرامی‌گیریم، یا در پی جستجوهای شخصی و برحسب اتفاق به آنها می‌رسیم و یا کاملا هدفمند و همسو با علاقه‌مندی خود چیزهایی در این رابطه می‌خوانیم و می‌شنویم و نتایج حاصله را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم. «استفان کاوری» نویسنده این کتاب که علاوه بر نویسنده بودن یک سخنران انگیزشی نیز هست، در این کتاب تلاش کرده تا خواننده را با مفاهیمی چون ارزش‌ها، رابطه و نحوه برقراری ارتباط آشنا کند. این کتاب در زمان مناسبی منتشر شد. نیاز جامعه به دانستن چنین مفاهیمی در پی قرار گرفتن در عصر ارتباطات بیش از زمان‌های گذشته به چشم می‌آمد. زندگی مدرن مقتضیاتی داشت که در دنیای گذشته تعریف و چارچوبی برای آنها ارائه نشده بود و درنتیجه طرفداران بی‌شماری پیدا کرد. این کتاب به خواننده کمک می‌کند تا وقتی که با چالشی رودررو می‌شود و یا در زمان‌هایی که نظم فکری‌اش در اثر هجوم اطلاعات به هم می‌ریزد، توانایی تصمیم‌گیری صحیح را داشته باشد.

مهم‌ها را بسنجید

مهم‌ها را بسنجید

نویسنده: جان دوئر

مترجم: محمدمهدی محسنی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

«اوکی‌آر» یک سیستم هدف‌گذاری و مخفف اهداف و نتایج کلیدی (Objectives and Key Results) است. این سیستم از اهداف مشخص ما و روش‌های معین و مشخص دستیابی به آنها در زمان مشخص بهره می‌برد. مجموعه‌ای که از این سیستم استفاده می‌کند در حقیقت بر اهداف تمام افراد آن مجموعه از صدر تا ذیل آگاه است. بهره‌گیری از این سیستم در مجموعه‌ها و شرکت‌ها به‌شرط اینکه تمامی موارد سر جای خود قرار داشته باشند کمک شایانی به پیشرفت آنها خواهد کرد هرچند که هرگز نمی‌توان گفت که می‌توان از یک سیستم به‌جای بهره بردن از منطق و اصول آن استفاده کرد. تمرکز در این کتاب بر اهمیت اجرا و اطمینان دادن به مدیریت مجموعه برای به سرانجام رسیدن همه اهداف شرکت است. اجرایی شدن اهداف و خواسته‌ها همان چیزی است که موفقیت را در پی خویش به ارمغان می‌آورد و این همان چیزی است که شرکت‌های بزرگ با آن به اینجا رسیده‌اند.

ساختار سازمانی؛ طراحی گام به گام ریچارد ام برتن، بوگ اوبل، دورته دویباک هکونسون

ساختار سازمانی؛ طراحی گام به گام ریچارد ام برتن، بوگ اوبل، دورته دویباک هکونسون

نویسنده: دورته دویباک هکونسون

مترجم: محمدحسین بیرامی

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

طراحی یک سازمان مراحلی چون مشخص کردن اهداف کلان، تعیین استراتژی، تبیین فرآیند، انتخاب افراد، انجام هماهنگی‌های مربوطه، کنترل و پرداخت‌ها را شامل می‌شود. این کتاب کمک بسیار مناسبی برای مدیریت اجرایی یک مجموعه است. در کنار آن قطعا می‌تواند کمک‌حال علاقه‌مندان به این حوزه نیز باشد. نویسندگان تلاش کرده‌اند به‌تمامی مراحل طراحی سازمان از نقطه نخست و عارضه‌یابی گرفته تا طراحی و پیاده‌سازی آن را توضیح دهد و مرحله‌به‌مرحله خواننده را تا انتها با خود همراه کند.

51,607 بازدید
برچسب ها

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه