لوگو طاقچه
کتاب هایی درباره مدیریت منابع انسانی

معرفی کتاب هایی درباره مدیریت منابع انسانی

12,272 بازدید

مدیریت منابع انسانی یکی از رشته‌های درسی و کاری است که در شرایط کسب و کار امروز، بسیار مهم است. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، بسیاری از کسب و کارها که در فکر توسعه و گسترش کارشان هستند از مدیران منابع انسانی کمک می‌گیرند. البته نباید فراموش کرد که هر کسب و کاری برای آنکه شرایط کاری مطلوبی برای اعضای تیم فراهم کند، می‌تواند از متخصصی در این زمینه کمک بگیرد اما اکثر اوقات، سازمان‌های بزرگ به سراغ مدیران منابع انسانی می‌روند. باید دید کار مدیر منابع انسانی یا همان Human Resource Management چیست؟ در این یادداشت علاوه بر اینکه درباره این تخصص صحبت می‌کنیم، چند کتاب مفید درباره مدیریت منابع انسانی معرفی می‌کنیم.

مدیر منابع انسانی چه وظایفی بر عهده دارد؟

مدیر منابع انسانی کسی است که به طور خاص با افراد و اعضای تیم سروکار دارد و در تلاش است تا محیطی منصفانه برای کار، برای همه افراد ایجاد کند. مدیر منابع انسانی کار جذب همکاران جدید، آموزش آنان، مشخص کردن نیازها، برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف آموزشی و همچنین ارزیابی آموزشی را بر عهده دارد. علاوه بر این، سیستم پاداش دهی و محاسبه پاداش را تنظیم می‌کند.

یکی دیگر از وظایف مدیر منابع انسانی رسیدگی به مسائل انضباطی مختلف مانند تاخیر، غیبت‌ها و … است. او برای تقویت رفتارهای مثبت برنامه‌ریزی می‌کند و می‌تواند میزان درآمد هر پست کاری را نیز مشخص کند. البته تمام این‌ها قرار است به ایجاد یک محیط و فضای مثبت و سازنده کاری برای اعضای تیم منجر شود.

از طرف دیگر، اگر بخواهیم از نگاه صاحبان کسب و کار به این شغل نگاه کنیم، درمی‌یابیم که نیاز آن‌ها به حضور تیم مدیران منابع انسانی، کمک به تمام کارمندان است، تا در بازه زمانی مشخص، بتوانند حداکثر کارآیی خود را به اثبات برسانند و به سازمان کمک کنند تا در جهت اهدافش گام بردارد.

این مبحث بسیار گسترده است و در دانشگاه‌ها یک رشته تحصیلی به حساب می‌آید. اما همیشه یادگیری را نمی‌توان از طریق کتاب‌های درسی به دست آورد. کتاب‌های بسیاری هستند که به ما کمک می‌کنند هم با این شغل بیشتر آشنا شویم و هم مهارت‌های خودمان را در این زمینه بالا ببریم. در این یادداشت تعدادی کتاب درباره مدیریت منابع انسانی معرفی می‌کنیم.

رهبران نوین (قدرت هوش هیجانی در رهبری)

رهبران نوین (قدرت هوش هیجانی در رهبری)

نویسنده: آنی مک کی

مترجم: امیرمحمد قدس شریفی

انتشارات گرایش تازه

اطلاعات بیشتر و خرید

رهبران نوین کتابی است که به بررسی نقش هوش هیجانی در مدیریت می‌پردازد و با ارائه تعریفی دقیق و کامل از سبک‌های مختلف رهبری، به تمام مدیران کمک می‌کند تا تعامل بهتری با همکاران خود داشته باشند. در حقیقت کار این کتاب این است که توجه شما را به هوش هیجانی جلب کند و به شما کمک کند تا با بهره گرفتن از هوش هیجانی خود و اعضای تیم‌تان، ارتباطی سالم و سازنده به وجود بیاورید. رهبران نوین کسانی هستند که می‌توانند میزان زیادی از انرژی به اعضای تیم تزریق کنند.

انرژی که به افراد انگیزه ببخشد، حرکات و قدم‌های آنان را جهت بدهد و ذهنشان را برای پرورش ایده‌های جدید آماده کند. علاوه بر این، یک مدیر کارآمد به خوبی می‌داند که چطور در موقعیت‌های مختلف از سبک‌های متفاوت مدیریتی کمک بگیرد تا به بهترین نتیجه ممکن برسد.

تغییر مسیر

تغییر مسیر

نویسنده: شریل سندبرگ

مترجم: سارا ارجمند

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

چه مدیر باشید چه زندگی خودتان را اداره کنید، باید یاد بگیرید در زمان‌های مهم زندگی، یا در حین گرفتن تصمیم‌های بزرگ و مهم، تغییر مسیر بدهید. اهمیت این موضوع هنگامی که قرار است قدمی بزرگ و مهم برای سازمان بردارید، دوچندان می‌شود. شریل سندبرگ که سال‌هاست به عنوان یکی از مدیران ارشد فیسبوک فعالیت می‌کند در این کتاب درباره این موضوع صحبت کرده است و تغییر مسیرهایی را که بارها تجربه کرده است، بیان می‌کند.

تغییر مسیرهایی او، آغاز به کار، رسیدن به موفقیت، بارداری و چالش‌هایی که بعد از آن، برایش رخ دادند، تبعیض‌هایی که در تمام دنیا بر علیه زنان وجود دارد و سواستفاده‌هایی که در دنیای تجارت از زنان می‌شود، بودند و مواجهه با هر چالش، یادگیری برای او به همراه داشته است.

هوش هیجانی و استخدام

هوش هیجانی و استخدام

نویسنده: ادل بی. لین

مترجم: سمیرا صادق‌ابدلی

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر در پست مدیر منابع انسانی یک سازمان فعالیت می‌کنید، حتما می‌دانید که بخشی از کاری که باید انجام بدهید، استخدام کارمندان جدید است. فرصت مصاحبه، زمانی عالی در اختیار شما قرار می‌دهد تا با شخص جدید آشنا شوید و از طریق گفتگویی که با او دارید، دریابید آیا این فرد می‌تواند برای کار شما، شخص مناسبی باشد؟ آیا این شخص می‌تواند هم راستا با اهداف سازمان جلو برود و به اعضای دیگر تیم هم برای رسیدن به هدفشان کمک کند؟ حالا اگر قرار است چنین کاری انجام دهید، این کتاب مخصوص شما است.

 ادل بی. لین در کتاب هوش هیجانی و استخدام به مدیران کمک می‌کند تا مهارت‌های هوش هیجانی داوطلبان را ارزیابی کنند. آشنایی با مهارت‌های هوش هیجانی، بیان مثال‌های متعدد برای شناخت بهتر هر کدام در موقعیت مختلف، پرسش‌هایی که به مصاحبه کننده کمک می‌کند تا مهارت‌های مصاحبه شونده را ارزیابی کند و تجزیه و تحلیل این پاسخ‌ها، بخشی از مطالب این کتاب است.

پاداش

پاداش

نویسنده: دن آریلی

مترجم: سید امیرحسین میرابوطالبی

انتشارات ترجمان علوم انسانی

اطلاعات بیشتر و خرید

پاداش چیست؟ حتما شما هم در این مورد با ما هم عقیده‌ هستید که بسیاری از اوقات، منطقی پنهان، انگیزه‌های ما را شکل می‌دهد. گاهی اوقات عنصری که انگیزه‌های ما را شکل می‌دهد، تقویت کننده و گاهی مخرب است. بهرحال، شناختن عناصر هدایت کننده و در کنترل در آوردن آن‌ها به ما کمک می‌کند تا عملکرد و رفتار خودمان را در روابط کاری و روابط اجتماعی، ارزیابی کنیم و گامی برای بهبود هرکدام برداریم.

از مدیر خوب به مدیر عالی

از مدیر خوب به مدیر عالی

نویسنده: پیمان احمدی

موسسه آموزشی تالیفی ارشدان

اطلاعات بیشتر و خرید

از مدیر خوب به مدیر عالی کتابی است که پر از راهکارهای مختلف برای بهبود عملکرد مدیران است. می‌توان این کتاب را چکیده‌ای از بسیاری کتاب‌های مدیریتی دانست که با نظر داشتن تمام آزمون و خطاهای عرصه مدیریت جمعی نوشته شده است. بسیاری از مفاهیمی که در کتاب‌های مختلف مدیریتی می‌خوانید در این کتاب به صورت ساده و با زبانی قابل فهم بیان شده‌اند و بعد از مطالعه این کتاب، یا شنیدن نسخه صوتی آن، می‌توانید تعریفی از یک مدیر موفق داشته باشید.

تعهد؛ فلسفه‌ی مدیریت منابع انسانی هوآوی

تعهد؛ فلسفه‌ی مدیریت منابع انسانی هوآوی

نویسنده: هوآنگ وی‌وی

مترجم: شهاب لطفعلی

همبودگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

هوآوی را به عنوان یکی از شرکت‌های موفق در زمینه کسب و کار و همچنین یکی از عاملان پیشرو در صنعت ارتباطات جهانی می‌دانند. اگر برای شما هم جالب است بدانید که شرکتی با این عظمت و گستردگی چگونه موفق شده است تا در عرصه رقابت جهانی بدرخشد، این کتاب را بخوانید. اما با خواندن این اثر، علاوه بر آگاهی از این موضوع با نحوه مدیریت منابع انسانی شرکت هوآی هم آشنا می‌شوید. رشد هوآی مدیون سه عامل است: مشتری‌محور ماندن، انگیزه بخشیدن برای تعهد، پشت کار و رشد به‌وسیله تفکر و تعمق. مدیران این شرکت با ایجاد چنین فضایی برای کارمندان خود موفق شده‌اند تا صد و پنجاه هزار کارمند را گرد هم بیاورند.

فرهنگ ساختن فرهنگ

فرهنگ ساختن فرهنگ

نویسنده: بن هاروویتز

مترجم: سعید قدوسی‌نژاد

انتشارات آریانا قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

بن هاروویتز در کتاب فرهنگ ساختن فرهنگ سخن خود را با بررسی چهار نمونه‌ی تاریخی رهبری شروع می‌کند و سپس توضیحات خود در حیطه‌ی تکنیک‌های فرهنگ سازمانی را با مثال‌هایی امروزی ادامه می‌دهد. در فصول اولیه دیدگاه رهبرانی چون چنگیزخان و توسن لوورتور مطرح می‌شود و پس از آن رهبران امروزی مانند رید هستینگز رئیس نتفلیکس و هیلاری کیلیتون بررسی می‌شوند. در این فصول بن هاروویتز به مخاطب نشان می‌دهد که این رهبران امروزی چگونه از شیوه‌های رهبری و مدیریت نمونه‌های تاریخی استفاده می‌کنند. پس از شرح مساله با مثال از رهبران شهیر تاریخی و امروزی، در بخش دوم کتاب فرهنگ ساختن فرهنگ بن هاروویتز به‌صورت گام‌به‌گام به خواننده کمک می‌کند تا شخصیت خود و استراتژی خود را برای ساختن فرهنگ مناسب سازمان خود بشناسد و از این شناخت برای ساخت فرهنگی که سازمان را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد استفاده کند. سپس هاروویتز به بیان چالش‌هایی که ممکن است مخاطب در مسیر ساختن فرهنگ سازمانی با آن روبه‌رو شود و شیوه‌های برطرف کردن آن می‌پردازد و در نهایت فهرستی از اصول اساسی فرهنگ‌ها اشاره می‌کند.

این کتاب به همه کسانی که در حوزه مدیریت و سازمان‌دهی فعالیت می‌کنند، از جمله مدیران، کارشناسان منابع انسانی، مشاوران، کارشناسان و دانشجویان مدیریت، پیشنهاد می‌شود. همچنین، این کتاب برای افرادی که به یادگیری فرهنگ سازمانی و به‌کارگیری نکات مهم موفقیت در حوزه‌ی تجارت علاقه‌مند هستند نیز توصیه می‌شود.

با چرا شروع کنید

با چرا شروع کنید

نویسنده: سایمون سینک

مترجم: نازنین فرهنگ

شادن پژواک

اطلاعات بیشتر و خرید

کاری که رهبران بزرگ در دنیا انجام می‌دهند، شگفت آور است. آن‌ها چگونه می‌توانند یک سازمان بزرگ را مدیریت و رهبری کنند و چطور می‌توانند گروهی از مردم را برای رسیدن به یک هدف بزرگ با هم همراه کنند؟ این کتاب به شما کمک می‌کند تا پاسخ این پرسش‌ها را پیدا کنید. اما تنها به یک شرط: با چرا شروع کنید. شما باید مدام از خودتان بپرسید که چرا برخی افراد موفق هستند؟ چرا برخی تیم‌ها می‌توانند مشکلاتی را که ایجاد می‌شود، مدیریت و حل کنند؟ چرا بعضی از افراد نسبت به بعضی دیگر در کارشان متمایزتر هستند؟

اگر همیشه با چرا شروع کنید و در پی پیدا کردن جوابی برای آن باشید، موفق می‌شوید که برخی تفاوت‌های ظریف را که در این میان وجود دارد، دریابید. همان تفاوت‌های ظریفی که به شما کمک می‌کنند تا خودتان را هم در دسته افراد موفق جای بدهید یا به تیم مدیران بزرگ و الهام بخش دنیا، دعوت شوید.

‌چرا باید مهم‌ها را سنجید؟

یک راه و روش عالی برای رسیدن به یک رشد انفجاری و سریع می‌خواهید؟ این روش البته توسط شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و بنیاد گیتس، آزمایش شده و به نتیجه رسیده است. اما این روش جنجالی و پربازده چیست؟ حتما عبارت اوکی آر به گوش شما هم خورده است. اوکی آر ((OKR روشی است که به شما کمک می‌کند تا اهداف کلیدی را بشناسید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید.

(Objectives and Key Results) یک روش هدفگذاری مشارکتی برای شرکت‌ها، تیم‌ها و افراد است.
(O – Objectives) بیانگر اهداف عینی و چیزهایی است که قصد داریم به آن برسیم. (KR – Key Results) هم به ما نشان می‌دهد تا چگونه از طریق کارهای مشخص، قابل اندازه‌گیری و همچنین در یک بازه زمانی مشخص به اهدافمان برسیم. این روش به شرکت‌های بزرگ دنیا کمک کرده است تا به پیشرفتی بزرگ برسند و حالا شما هم می‌توانید با بهره‌گیری از این روش، به پیشرفت سازمان و کسب و کارتان کمک کنید.

هر کاری، علاوه بر مطالعه، به تجربه نیاز دارد. این کتاب‌ها به شما کمک می‌کنند تا از تجربیات عده وسیعی از مردم استفاده کنید و روش‌هایی را که موفقیت آمیز بوده و برایشان نتیجه مثبتی داشته است، در سازمان و تیم خودتان هم اجرا کنید. خواندن کتاب‌ها می‌توانند دید شما را وسعت ببخشند و کمکتان کنند تا برخی از اشتباهات را که دیگران مرتکب شده‌اند، شما تکرار نکنید. شما چه کتاب‌های دیگری در زمینه مدیریت منابع انسانی می‌شناسید؟

12,272 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه