لوگو طاقچه
بهترین کتاب‌ها درباره صادق هدایت

کتاب‌هایی درباره صادق هدایت

صادق هدایت را اگر مرموزترین و ناشناخته‌ترین نویسنده‌ی معاصر ایرانی ندانیم، حسابی در حق او و آثار حیرت‌انگیزش جفا و بی‌لطفی کرده‌ایم. داستان‌های هنرمندانه و هراس‌انگیزش، طرز فکر منحصربه‌فردش، زندگی عجیب و مرگ شوکه‌کننده‌اش آنقدر وجوه استثنایی در خود گنجانده‌اند که بیش از یک قرن از تولد او و چیزی حدود هفتاد سال از مرگ او می‌گذرد؛ اما گرد زمان بر نام صادق هدایت نمی‌نشیند و ستاره‌ی او در آسمان ادبیات ایران و جهان هر روز پرجلاتر از قبل می‌‌درخشد. در این یادداشت از بلاگ طاقچه، به سراغ کتاب‌هایی رفتیم که از صادق هدایت صحبت می‌کنند و ناگفته‌های بسیاری را به زبان می‌آورند.

صادق هدایت و مرگ نویسنده

صادق هدایت و مرگ نویسنده

نویسنده: محمدعلی همایون کاتوزیان

انتشارات: نشر مرکز

خرید کتاب

کتاب صادق هدایت و مرگ نویسنده نوشته‌ی دکتر محمدعلی همایون کاتوزیان است که در میان اهالی ادبیات و جامعه‌شناسی با نام همایون کاتوزیان شهرت دارد. به گفته‌ی دکتر کاتوزیان این کتاب قرار بود که تنها یک تک‌نگاشت یا منوگراف درمورد صادق هدایت باشد، اما در نهایت تبدیل به مقالاتی کوتاه شد که در نشریات ادبی منتشر شدند. 

کتاب صادق هدایت و مرگ مجموعه‌ای از مقالات است که نه‌تنها زندگی و مرگ این نویسنده را مقابل چشمان مخاطب ترسیم می‌کند، بلکه در پنج مقاله‌ی انتهایی کتاب موضوعاتی مثل زن در آثار هدایت، تاریکخانه‌ یا زهدان آثار هدایت، صادق هدایت در هند و خودکشی هدایت را بررسی می‌کند.

کتاب صادق هدایت و مرگ از مقاله‌ای به نام بن‌بست شروع می‌شود که زندگی به‌بن‌بست‌رسیده‌ی نویسنده را توضیح می‌دهد. همین موضوع دلیل شکل‌گیری دیگر مقالات کتاب می‌شود و مرگ صادق هدایت را دوباره دستخوش تجزیه و تحلیل می‌کند. چراکه زندگی و مرگ هدایت و همچنین این دو عنصر در آثار او به هیچ عنوان از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و هریک به دیگری منتهی می‌شود. 

همایون کاتوزیان کتاب‌های بی‌نظیر دیگری هم درمورد صادق هدایت دارد که یکی از آن‌ها با نام درباره‌ بوف کور، تحلیلی شگرف از بوف کور به مخاطب می‌دهد. 

صادق هدایت: مرگ در پاریس 

کتاب صادق هدایت: مرگ در پاریس نوشته‌ی ناصر پاکدامن است. او در لحظاتی از زندگی پرسه زده که نویسنده‌ی داستان‌های حیرت‌انگیزی مثل بوف کور و سه قطره خون پیش از پایان‌دادن به زندگی خود از سر گذرانده است. 

پاکدامن برای نوشتن این کتاب دست به تحقیقی گسترده زده و نامه‌نگاری‌های هدایت را تجزیه و تحلیل کرده و علاوه بر آن با کسانی مصاحبه کرده که در دو سال انتهایی زندگی هدایت با او دمخور و همنشین بوده‌اند. حاصل تلاش‌های ناصر پاکدامن یک اثر تحقیقی و تحلیلی درمورد زندگی و مرگ صادق هدایت است و تحلیل بسیار دقیقی از این نویسنده‌ی مشهور و اثرگذار ایرانی به مخاطب ارائه می‌دهد. علاوه بر این، کتاب حاضر برای درک جهان داستان‌های هدایت بسیار کاربردی است و دید خوبی از  معنا و محتوای داستان‌های هدایت به دست می‌دهد. 

این اثر هم درست مثل دیگر آثار ناصر پاکدامن در دوری از وطن به رشته‌ی تحریر درآمدند، اما از نظر صحت و درستی مو لای درز کار پاکدامن نمی‌رود. چراکه او یکی از بهترین و خبره‌ترین پژوهشگران ادبیات فارسی بود و علاوه بر آن، یکی از مترجمان به نام ادبیات فرانسه در نسل خود به شمار می‌رفت. 

بستن تبلیغ

صادق هدایت

صادق هدایت

نویسنده: همایون کاتوزیان

مترجم: فیروزه مهاجر

انتشارات: نشر مرکز

خرید کتاب

هفتاد و سه سال از مرگ خودخواسته‌ی صادق هدایت می‌گذرد، اما حتی مرگ و گذر دهه‌ها نتوانسته خط و خشی بر اعتبار و حیثیت داستان‌های او بیفکند. کتابی که همایون کاتوزیان درمورد صادق هدایت به رشته‌ی تحریر درآورده، نخستین اثری است که بر زندگی، مرگ و آثار هدایت متمرکز شد و در سال ۱۹۹۱ برای اولین بار منتشر شد و فیروزه مهاجر آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. 

صادق هدایت در جامعه‌ای تاریک زندگی کرد و تاثیر این تاریکی حتی در پاریس هم با او همراه بود. این تاریکی در آثار هدایت به اشکال هنرمندانه و روانشناسانه‌ای دیده می‌شوند. به همین علت، نمی‌توان صادق هدایت را از آثار شگفت‌انگیز و هراس‌آورش جداگانه تحلیل کرد. علاوه بر آن، روشنفکری همچون هدایت و پایان زندگی‌اش محصولی برآمده از جامعه‌ی ایرانی بود و نمی‌توان او را بدون تاثیر جامعه‌ی اطرافش بررسی کرد.

کتاب صادق هدایت از افسانه تا واقعیت نه‌تنها یک مطالعه‌ی جامع، کامل و دقیق بلکه یک مکاشفه‌ی عمیق در زندگی یکی از مهم‌ترین و مرموزترین چهره‌های ادبی ایرانی در قرن بیستم به‌شمار می‌رود. ارزش و اعتبار این کتاب وقتی بیشتر می‌شود که زندگی صادق هدایت را در جامعه و سیر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران بررسی می‌کند و این نویسنده را در دل وقایعْ مورد موشکافی نقادانه قرار می‌دهد. 

صادق هدایت و هراس از مرگ

صادق هدایت و هراس از مرگ

نویسنده: محمد صنعتی

انتشارات: نشر مرکز

خرید کتاب

کتاب صادق هدایت و هراس از مرگ یک تحلیل روانکاوانه بر داستان‌های صادق هدایت است که این داستان‌ها را از زوایای اسطوره‌ای، فرهنگی و تاریخی مورد بررسی قرار می‌دهد.

دکتر محمد صنعتی روان‌پزشک و نویسنده درمورد کتابش اینطور توضیح می‌دهد که فروید رویاها را شاهراه رسیدن به ناخودآگاه می‌داند، اما برای تحلیل یک جامعه، ادبیات شاهراه دستیابی به ناخودآگاه است. او در این کتاب دنیای درونی صادق هدایت را واکاوی می‌کند و بعد به سراغ تحلیل داستان‌ها و آثار به‌جامانده از هدایت می‌رود. عشق، مرگ، هراس، میل به جاودانگی، اسطوره‌کشی، همزاد، خداپنداری، تاریکی و اضطراب نابودی از جمله موضوعاتی هستند که در بستر داستان بوف کور هدایت مورد تحلیل روانکاوانه قرار می‌گیرند.

نویسنده‌ی کتاب هدایت و هراس از مرگ دلایلش برای انتخاب بوف کور برای تحلیل روانکاوانه از فرهنگ و تاریخ ایرانی را این طور بیان می‌کند که داستان بوف کور کاملا در ذهن و روان می‌گذشت و به‌خودی‌خود یک دریچه‌ی کاملا باز به روان داشت که عبور از آن و آشنایی با مفاهیم روانشناسانه را برای کسانی که آشنایی چندانی با روانکاوی نداشتند سهل‌تر می‌کرد. دلیل دوم برای انتخاب داستان بوف کور این بود که این قصه سرشار از اِلمان‌های فرهنگی و اسطوره‌ای است اما کمر به قتل اسطوره‌های هزاران‌ساله‌ای می‌بندد که در تاروپود فرهنگ فرورفته است. این خصوصیت اسطوره‌زدایی یک امکان ویژه در اختیار مخاطب می‌گذارد که بتواند جهان را از زوایایی جدید بدون پیش‌فرض‌ها و کلیشه‌ها ببیند.  

صادق هدایت به روایت انجوی شیرازی

صادق هدایت به روایت انجوی شیرازی

نویسنده:

انتشارات: انتشارات نیلوفر

خرید کتاب

انجوی شیرازی ملقب به نجوا، محقق مشهور و حافظه‌ی تاریخی فرهنگ مردم ایران بود. اما او چه ربطی به صادق هدایت دارد که ولی‌الله درودیان باید هدایت را از نگاه او روایت می‌کرد؟ انجوی شیرازی دوست نزدیک و دیرینه‌ی صادق هدایت بود که تاثیری عمیق و ماندگار بر او و زندگی‌اش داشت. 

پس از مرگ صادق هدایت تمام کسانی که با او آشنایی دور و نزدیکی داشتند به زبان آمدند و در شرایطی که هر کسی از ظن خود یار او شده بود، انجوی شیرازی سکوت محض را پیشه‌ی خود کرد. ولی‌الله درودیان بالاخره توانست این گنجینه‌ی مسکوت را راضی به صحبت کند و حقایقی راستین را از زوایای مختلف زندگی صادق هدایت مکتوب و منتشر کند.

این کتاب دو بخش دارد که بخش اول برای دوست‌داران صادق هدایت به رشته‌ی تحریر درآمده و بخش دوم حاوی زندگی‌نامه‌ی انجوی شیرازی است و دل شیفتگان فرهنگ ایرانی را به دست خواهد آورد. 

صادق هدایت در تار عنکبوت

صادق هدایت در تار عنکبوت

نویسنده: م. ف. فرزانه

انتشارات: نشر مرکز

خرید کتاب

کتاب صادق هدایت در تار عنکبوت نوشته‌ی مصطفی فرزانه نویسنده‌ی ایرانی مقیم فرانسه است که دوستی و همنشینی دیرینه‌ای با صادق هدایت داشت و کتاب مشهور دیگر او «آشنایی با صادق هدایت» است. 

مصطفی فرزانه در کتاب صادق هدایت در تار عنکبوت، خاطراتش از معاشرت‌های گاه‌وبی‌گاه با صادق هدایت را نوشته و منتشر کرده است. پس از خودکشی صادق هدایت، اطرافیان و آشنایان هدایت شایعات و دروغ‌هایی را به شکلی جنون‌آمیز درمورد او در نشریات و جراید منتشر می‌کردند. همین موضوع فرزانه را به فکر انداخت تا شایعات را از زندگی دوست ازدست‌رفته‌اش بزداید.

کتاب تلاش می‌کند تا واقعیت راستین از زندگی هدایت را پیش چشمان مخاطب ترسیم کند و حرف‌وحدیث‌های مه‌آلود را از این نویسنده‌ی مرموز و جذاب ایرانی بزداید. در نهایت یک فصل را هم به پژوهشگران و مخاطبانی که به کنکاش در زندگی هدایت علاقه‌مند هستند اختصاص می‌دهد تا در دام گفته‌های نادرست گرفتار نشوند. 

راز شهرت صادق هدایت

راز شهرت صادق هدایت

نویسنده: محمدرضا سرشار

انتشارات: کانون اندیشه جوان

خرید کتاب

کتاب راز شهرت صادق هدایت عواملی را بررسی می‌کند که باعث شهرت صادق هدایت پس از گذشتن دهه‌ها و همچنین پرفروغ‌شدن آثار هدایت شده‌اند. این کتاب به بررسی تمام گفته‌ها حول محور شخصیت صادق هدایت پرداخته است. 

راز شهرت صادق هدایت را نشر کانون اندیشه‌ی جوان منتشر کرده و نویسنده‌ی آن محمدرضا سرشار است. از جمله کتاب‌هایی است که باید با دیدگاهی همه‌جانبه خواند تا یک دید عمیق و پر از جزئیات را به دست آورد. چراکه کتاب دیدگاهی همراه با شک و تردید را درخصوص صادق هدایت ضمیمه‌ی کار کرده است که می‌تواند یک زاویه‌ی جدید برای نگاه به این شخصیت‌ را به دست دهد.

دوستان هدایت، حزب توده، سازوکار چهره‌سازی در دنیای امروز، سه دوران متفاوت در طرز فکر هدایت، چرا صادق هدایت در غرب مشهور است، نفرت از فرهنگ و موسیقی ایرانی، وحشت‌ از زن، غربزدگی و هیچ‌انگاری از جمله‌ی موضوعاتی هستند که در کتاب راز شهرت صادق هدایت مطرح می‌شوند. 

ازآنجایی‌که نویسنده‌ی این کتاب در چند جای دیگر هم درمورد صادق هدایت سخنان مناقشه‌برانگیز و پرحاشیه‌ای مطرح کرده است، این کتاب می‌تواند به‌صورت مکتوب، پژوهشگران و طرفداران هدایت را با شکلی دیگر از نقدها نسبت به او و نیت نویسنده آشنا کند.

پژوهشگری به نام صادق هدایت

پژوهشگری به نام صادق هدایت

نویسنده: سیمین دخت گودرزی

انتشارات: موسسه موسسه نگارش الکترونیک کتاب (ماناکتاب)

خرید کتاب

صادق هدایت را عموما با داستان‌های تکرارنشدنی‌اش می‌شناسند، اما او آثار تحقیقاتی هم دارد که کمتر مورد لطف و عنایت قرار گرفته‌اند. کتاب پژوهشگری به نام صادق هدایت به آثاری از او می‌پردازد که موضوع و محتوای پژوهشی درمورد ایران باستان، فرهنگ ایران و ایران‌شناسی دارند. 

سیمین‌دخت گودرزی، نویسنده‌ی کتاب، پژوهشگری به نام صادق هدایت است که کتاب دیگری به نام دو نمایشنامه‌ی اساطیری را هم در کارنامه‌ی تالیفات خود دارد. او در این کتاب علاوه بر زدودن گردوغبار از آثار فراموش‌شده‌ی صادق هدایت، زندگی‌نامه‌ی او را هم از یاد نبرده و به سبک و سیاق خاص او در زندگی و تفکر هم اشاره می‌کند.

این کتاب نثری ساده و روان دارد، سرشار از نکته‌هایی است که درمورد هدایت گفته نشده و البته به کوتاه‌ترین و موجزترین شکل ممکن به موضوعات ناگفته درمورد هدایت می‌پردازد. کتاب را نشر مانا کتاب منتشر کرده و جهانگیر هدایت (برادرزاده‌ی هدایت) هم برای آن مقدمه‌ای نوشته است.

زندگی عشق و مرگ از دیدگاه صادق هدایت

زندگی عشق و مرگ از دیدگاه صادق هدایت

نویسنده: شاپور جورکش

انتشارات: انتشارات آگاه

خرید کتاب

زندگی عشق مرگ از دیدگاه صادق هدایت کتابی متفاوت از شاپور جورکش و نگاهی جدید به داستان ماندگار بوف کور است. شاپور جورکش، منتقد ادبی، شاعر، نویسنده‌ و مترجم ایرانی، در اواخر دهه‌ی هفتاد شمسی این کتاب را به رشته‌ی تحریر درآورد. او در این کتاب زیستن، عشق و نابودی را بررسی کرده و تلاش کرده تا نوع نگاه صادق هدایت را در این داستان واکاوی کند. 

اختگی، مالیخولیا، بیگانگی، میل به قتل، ناامیدی، سلطه‌جویی و شیءانگاری از جمله مفاهیمی هستند که به شکل مجزا از یکدیگر در داستان بوف کور تحلیل و بررسی می‌شوند. علاوه بر این مفاهیم، این کتاب شامل یک تحلیل دراماتیک بر داستان است و همچنین دیدگاه هدایت نسبت به گناه و کیفر و عقاید دیگرش را هم در بستر داستان مورد واکاوی قرار می‌دهد.

در فصول پایانی این کتاب که انتشارات آگاه منتشر کرده، نقاط اشتراک صادق هدایت و نویسندگان هم‌عصر خود مثل کافکا بررسی می‌شود و البته نویسنده به تبیین جایگاه هدایت در دنیای ادبیات غرب می‌پردازد. 

گفت و گو با صادق هدایت

گفت و گو با صادق هدایت

نویسنده: یوسف یزدانی

انتشارات: انتشارات گیوا

خرید کتاب

کتاب گفت‌وگو با صادق هدایت حاصل کار و خلاقیت یوسف یزدانی است. او در این کتاب یک گفت‌وگوی خیالی را با صادق هدایت انجام داده و به سراغ سوال‌هایی رفته که جواب آن‌ها را خودش با تحقیق و پژوهش توانسته درمورد زندگی و طرز فکر هدایت به دست بیاورد. ایده‌ی اصلی این کتاب از زمانی شکل گرفت که نویسنده نسبت به نوع نگاه و زندگی صادق هدایت کنجکاوی پیدا کرد و پس از پژوهش‌های بسیار تصمیم گرفت این اطلاعات را به شکلی خلاقانه و جذاب‌تر در اختیار مخاطبان قرار دهد. یوسف یزدانی علاوه بر این کتاب زندگی‌نامه‌ی جالب دیگر را هم منتشر کرده که خفته در تنگنا (زندگی‌نامه‌ی فریدون فروغی)  نام دارد. 

کتاب گفت‌وگو با صادق هدایت را نشر گیوا در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده و این کتاب از نظر محتوا شباهتی بی‌حد به کتاب دنیای سوفی و کتاب محفل فیلسوفان خاموش دارد. با این تفاوت که کتاب گفت‌وگو با صادق هدایت برای مخاطب بزرگسال نوشته شده و به سوالاتی که شیفتگان هدایت درمورد زندگی او دارند، جواب‌هایی عمیق، تحقیق‌شده، جالب و منحصر به فرد می‌دهد. 

آثار نایاب صادق هدایت

آثار نایاب صادق هدایت

نویسنده: جهانگیر هدایت

انتشارات: نشر چشمه

خرید کتاب

آثاری که در این کتاب آمده‌اند، همگی به همت جهانگیر هدایت جمع‌آوری شده‌اند و نشر چشمه آن را در سال ۱۳۹۵ منتشر کرد. بسیاری از این آثار در بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۵ به رشته‌ی تحریر درآمدند، اما با نام‌های مستعار  در نشریات مختلف منتشر شدند. پراکندگی و نام‌های مستعار مختلف باعث می‌شد تا سختی انتشار دوباره‌ی آن‌ها صدچندان شود. 

آثار نایاب صادق هدایت داستان‌های طنز و کوتاه از هدایت و البته آثار پژوهشی او را شامل می‌شود که بسیاری از آن‌ها ویراستاری نشده‌اند. اما تعداد کمی از این آثار ویرایش هم شده‌اند.

داستان حیرت‌آور سایه‌ی مغول که به خشونت همسایگان ایران در گذشته و فرهنگ ایرانی می‌پردازد، اولین داستانی است که در کتاب آثار نایاب صادق هدایت آورده شده. علاوه بر آن، داستان‌های زلزله، چاقوکش، عنکبوت نفرین شده، روی جاده‌ی نمناک، معلم اخلاق، سعدی آخرالزمان، سرگذشت ماه، چگونه زمین هاراگیری کرد، ماه بی‌صاحب، کنفرانس سیارات، عاق والدین، ضحاک و فریدون از جمله داستان‌های این کتاب هستند. به علاوه نقدهایی مثل نقد صادق هدایت بر داستان بازرس اثر گوگل، نقد هدایت بر رساله‌ی غفران ابوالعلا معری، بدبختی نویسنده‌ی این مقاله و… هم در این کتاب آمده‌اند. 

آثاری دیگر درباره‌ صادق هدایت

آشنایی با صادق هدایت: کتاب آشنایی با صادق هدایت نوشته‌ی دوست و همنشین او مصطفی فرزانه است که یکی از مشهورترین آثار درمورد این نویسنده‌ی ایرانی است.

نقد آثار داستانی صادق هدایت: کتاب نقد آثار داستانی صادق هدایت یک مجموعه‌ی دوجلدی است که نویسنده‌ی آن داستان‌های مشهور و تحسین‌شده‌ی صادق هدایت را به بوته‌ی نقد گذاشته. 

خودکشی صادق هدایت: کتاب خودکشی صادق هدایت یک اثر پژوهشی است که درمورد زندگی و مرگ صادق هدایت به رشته‌ی تحریر درآمده. نویسنده‌ی این اثر اسماعیل جمشیدی و نشر علم آن را منتشر کرده است. 

بر مزار صادق هدایت: کتاب بر مزار صادق هدایت مجموعه‌ای از جستارهایی است درمورد زندگی و مرگ صادق هدایت که دید بسیار خوبی از سختی‌هایی که بر این نویسنده‌ی تمام عیار ایرانی رفت به مخاطب می‌دهد. این کتاب را یوسف اسحاق‌پور در فرانسه نوشته، باقر پرهام به فارسی ترجمه و انتشارات فرهنگ جاوید منتشر کرده است. 

سیمای صادق هدایت: کتاب سیمای صادق هدایت یک گزارش کامل از زندگی روزمره‌ی صادق هدایت است که دید جامعی از شخصیت، نوع نگاه، معاشرین و سبک زندگی صادق هدایت به مخاطب می‌دهد. این کتاب را احمد مدنی به رشته‌ی تحریر درآورده و انتشارات نگاه منتشر کرده است. 

یاد صادق هدایت: کتاب یاد صادق هدایت یکی از چند جلدی است که علی دهباشی برای پاسداشت از نویسندگان بی‌همتایی مثل صادق هدایت، صادق چوبک و علی جمالزاده به رشته‌ی تحریر درآورده است. این کتاب شامل مقالاتی درخشان درمورد صادق هدایت است که جزئیات جالب و منحصربه‌فردی از زندگی این نویسنده‌ی برجسته و تکرارناپذیر را ارائه می‌دهد. 

دور دنیا در هشتاد و پنج سال: کتاب دور دنیا در هشتاد و پنج سال به بوف کور اثر بی‌رقیب و استادانه‌ی صادق هدایت می‌پردازد که چطور آوازه‌ی آن در جهان پیچید و پس از گذشت هشتاد و پنج سال هنوز در دنیا می‌درخشد. 

در پس کوچه‌های پاریس با برادرم صادق: این کتاب را جهانگیر هدایت نوشته و خاطراتی خواندنی از پدرش و عمویش (عیسی و صادق هدایت) را در گوشه گوشه‌ی پاریس روایت می‌کند. 

آهوی تنها: آهوی تنها یک مجموعه از نقاشی‌های صادق هدایت را در خود گنجانده و یک گنجینه‌ی ارزشمند در زمینه‌ی هنر و ادبیات را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. 

از مرز انزوا: کتاب از مرز انزوا یک مجموعه‌ی ارزشمند و دیدنی از کارت پستال‌هایی است که صادق هدایت به عناوین مختلف برای دوستان و عزیزانش ارسال کرده بود. 

یادگاری‌های صادق هدایت: کتاب یادگاری‌های صادق هدایت مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه صادق هدایت است. داستان‌های عروسک پشت پرده، آبجی خانوم، مرده‌خورها و مرگ در این کتاب گرد‌آوری شده‌اند. 

147 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه