لوگو طاقچه
بهترین کتاب شعر عاشقانه

معرفی بهترین کتاب‌های شعر عاشقانه

20,726 بازدید

قدمت شعر عاشقانه‌ی فارسی کمتر از قدمت خود این ادبیات کهن نیست. ادبیات، شعر و شعر عاشقانه را بسیاری جزو فرعیات زندگی و مشغولیت به آن‌ها را نوعی تفنن می‌دانند، اما اگر به‌قدر نفسی به دلِ ناخوش و روانِ ناخشنودمان نگاه کنیم، درمی‌یابیم که پس‌زدن پیوند ادبیات و هنر، چه بر سر جسم و جانمان می‌آورد. فارسی‌زبان باشیم و شعر فارسی نخوانیم، کوتاهی کرده‌ایم در حق سرشتمان و سرنوشتمان. «عشق» که خود مرکز جهان هنر و ادبیات است، می‌تواند آن گریزی باشد که ما را از سرگردانی در دایره‌ی زندگی می‌رهاند. خواندن عاشقانه‌ها، عاشقانه‌اندیشیدن را یادمان می‌دهد و عاشقانه‌اندیشیدن است که عاشقانه‌تجربه‌کردن جهان را به ما می‌آموزد. در این یادداشت به تعدادی از دلنشین‌ترین عاشقانه‌های ادبیات فارسی و عاشقانه‌سرایان قله‌نشین از دیرباز تا امروز می‌پردازیم و چند نمونه از بهترین کتاب های شعر عاشقانه را معرفی می‌کنیم.

یکصد منظومه عاشقانه فارسی

یکصد منظومه عاشقانه فارسی

نویسنده: حسن ذوالفقاری

نشر چرخ

اطلاعات بیشتر و خرید

یکی از جامع‌ترین کتاب‌هایی که در موضوع اشعار عاشقانه نگاشته شده، «یکصد منظومهٔ عاشقانهٔ فارسی» نوشته‌ی حسن ذوالفقاری است. این کتاب که در ۱۴۰۱ صفحه نوشته شده، منبعی خوب برای علاقه‌مندان به مطالعه در موضوع اشعار غنایی است. منظومه‌ها شکل گسترش‌یافته‌ای از ادبیات غنایی است و علاوه‌برآن سایر انواع ادبی مانند ادبیات حماسی و تعلیمی را نیز می‌توان در آن مشاهده کرد. مهم‌ترین مشخصه‌ی منظومه‌ها شکل داستانی و روایی آن‌ها است.

هرچند در این اثر برای راحتی بیشتر در مطالعه‌ی کتاب، منظومه‌ها بر اساس حروف الفبا مرتب شده‌اند، اما سیر تاریخی آن‌ها نیز به‌دقت شرح داده شده است. یکصد منظومهٔ عاشقانهٔ فارسی با بهره‌گیری از ۸۰۰ منبع به شرح تاریخچه‌ی اشعار عاشقانه و مختصات آن‌ها می‌پردازد و منظومه‌ها را بر اساس منشأ تاریخی، منشأ جغرافیایی، زبان، اسطوره‌های مرتبط و… طبقه‌بندی می‌کند.

حسن ذوالفقاری نویسنده‌ی این اثر، از پژوهشگران صاحب‌نام در موضوع ادبیات عامه، گردآورنده‌ی فرهنگ و دانشنامه‌های ارزشمند و مؤلف کتاب‌های درسی و کتاب‌های ویرایش و نگارش بود. او ساختار روایی داستان‌ها در کتاب یکصد منظومهٔ عاشقانهٔ فارسی را بر اساس نظریه‌ی پراپ نگاشته است.

آثار نظامی گنجوی

شعر عاشقانه با نام نظامی گنجوی پیوندی ناگسستنی دارد. نظامی با منظومه‌های لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و هفت‌پیکر طرحی جدید و ماندگار در دفتر عاشقانه‌سرایی‌های فارسی رسم کرد. بسیاری از شاعران بعد از نظامی نیز در سرودن اشعار عاشقانه به این تصویر نظر داشته‌اند. نظامی گنجوی در منظومه‌هایش به شیوایی داستان‌سرایی کرده است که این امر در قرن ششم کاری متفاوت و نوآورانه بود. از این نظر او را می‌توان یکی از پیشروترین نویسندگان داستان به‌حساب آورد. نظامی با دانش‌های زمان خود آشنایی داشت و از آن‌ها در اشعارش بهره برده است. بسیاری از جلوه‌های علم‌آموزی نظامی و تسلطش بر جنبه‌های گوناگون فرهنگی و علمی و تاریخی در ابیاتش مشهود است. از آن جمله است اشاره به هفت روز هفته، هفت سیاره و هفت رنگ در منظومه‌ی عاشقانه‌ی هفت‌پیکر. همچنین او رویدادهای زندگی بهرام ساسانی را در این کتاب از جنبه‌ی تاریخی بررسی کرده است. نظامی در دو منظومه‌ی لیلی و مجنون و خسرو و شیرین نیز به‌خوبی تفاوت‌های تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی اعراب و ایرانیان را شرح داده است.

لیلی چو ستاره در عماری / مجنون چو فلک به پرده‌داری

لیلی کله‌ بند باز کرده / مجنون گله‌ها دراز کرده

لیلی ز خروش چنگ در بر / مجنون چو رباب دست بر سر

لیلی نه که صبح گیتی افروز / مجنون نه که شمع خویشتن سوز

لیلی بگذار باغ در باغ / مجنون غلطم که داغ بر داغ

لیلی چو قمر به روشنی چست / مجنون چو قصب برابرش سست

لیلی به درخت گل نشاندن / مجنون به نثار در فشاندن

لیلی چه سخن؟ پری فشی بود / مجنون چه حکایت؟ آتشی بود

لیلی سمن خزان ندیده / مجنون چمن خزان رسیده

لیلی دم صبح پیش می‌برد / مجنون چو چراغ پیش می‌مرد

لیلی به کرشمه زلف بر دوش / مجنون به وفاش حلقه در گوش

لیلی به صبوح جان نوازی / مجنون به سماع خرقه بازی

لیلی ز درون پرند می‌دوخت / مجنون ز برون سپند می‌سوخت

لیلی چو گل شکفته می‌رست / مجنون به گلاب دیده می‌شست

لیلی سر زلف شانه می‌کرد / مجنون در اشک دانه می‌کرد

لیلی می مشگبوی در دست / مجنون نه ز می ز بوی می مست

قانع شده این از آن به بوئی / وآن راضی از این به جستجوئی

از بیم تجسس رقیبان / سازنده ز دور چون غریبان

تا چرخ بدین بهانه برخاست / کان یک نظر از میانه برخاست

ابیاتی از منظومه‌ی لیلی و مجنون

بخشی از کتاب صوتی لیلی و مجنون (خمسه نظامی ـ گنج سوم) را بشنوید.

لیلی و مجنون (خمسه نظامی ـ گنج سوم) نظامی گنجوی

گوینده: ساعد باقری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هفت منظر

هفت منظر

نویسنده: سیاوش مرشدی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

هفت منظر منظومه‌ای عاشقانه و حماسی سروده‌ی هاتفی خرجردی خراسانی یا هاتفی جامی شاعر قرن دهم است. او خواهرزاده‌ی عبدالرحمن جامی است. هاتفی جامی بسیاری از اشعارش را به تقلید از منظومه‌های نظامی سروده است. او در سرایش هفت منظر علاوه بر هفت پیکر نظامی، نظری نیز به هشت بهشت امیرخسرو دهلوی دارد. هرچند هاتفی بیشتر به‌واسطه‌ی اشعار حماسی‌اش مشهور است، اما در این مثنوی تصاویر عاشقانه‌ را نیز به‌خوبی ترسیم کرده است. هفت منظر ۲۴۶۶ بیت دارد. کتاب حاضر تصحیح دکتر سیاوش مرشدی و دکتر حسن ذوالفقاری است.

بودش از چین کنیزکی چون حور / کز رخش آفتاب یافته نور

نام آشوب فتنه عجبی / دهنی از شکر ز نوش لبی

عارضش برد عز لاله و گل / زده بر گل کلاله سنبل

زیرک و دلفریب و نیکو روی / واقف خوش ادای شیرین گوی

ناز شیوه حریف طنازی / طرفه سازنده‌ای خوش آوازی

ساز قانون چنان به دستش بود / که مقامات زیر دستش بود

علم صورت نکو همی دانست / کس در آن فن به او نمی‌مانست

آنچه بود از کمال نقاشی / می‌شد از کلک طرفه‌اش ناشی

شاه بی او دمی قرار نداشت / غیر او یار غم گذار نداشت

آثار سعدی

سعدی استاد سخن و استاد تام و تمام شعر عاشقانه است. استفاده از کلمات روزمره، قواعد دستوری به شکل ساده و سرراست و تشبیهات آشنا از جمله مواردی است که شعر او را سهل و ممتنع می‌کند. فهمیدن سخن سعدی دشوار نیست و این امر پیوند مردم را با او و شعرش هر روز مستحکم‌تر می‌کند. این پیوند ناگسستنی را از رواج اشعار او در زبان روزمره‌ی مردم و تبدیل‌شدن آن‌ها به ضرب‌المثل‌های رایج، به‌خوبی می‌توان دریافت.

سعدی شاعری جهان‌دیده بود. او به سفرهای بسیاری رفت و حاصل دیده‌ها و تجربیاتش را در آثارش جاری کرد. به همین خاطر توانست آثار تعلیمی بی‌مانندی را بنویسد. زمانی هم که صحبت از شعر عاشقانه می‌شود، سعدی چنان سخنوری می‌کند که کسی را توان مقاومت در برابر لطافت جملات و حلاوت کلماتش نیست. سعدی خود، شاعری را از معلم عشق آموخته است و از آن زمان به بعد بسیاری از ادب‌دوستان از روی دست او مشق عشق می‌کنند.

بخشی از کتاب صوتی غزلیات سعدی را بشنوید.

غزلیات سعدی شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی

گوینده: احسان چریکی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

غوغای غزل

غوغای غزل

نویسنده: سیدمحمد تولیت

انتشارات نیستان هنر

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر می‌خواهید منتخبی از ۴۰۰ غزل عاشقانه‌ی ۱۰ تن از غزل سرایان ایران از سنایی تا سایه را در یک مجموعه بخوانید، کتاب شعر عاشقانه غوغای غزل می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد. در این مجموعه اشعاری از سنایی، عطّار، مولانا، سعدی، عراقی، حافظ، فروغی، شهریار، عماد و سایه گردآوری شده است.

غوغای غزل از همان کتاب‌هایی است که لازم است کنار دستتان باشد برای وقت‌هایی که فقط هوس چای و غزل می‌کنید!

ای که ز آبِ زندگی لعلِ تو می‌دهد نشان 

خیز و به دیده‌ام نشین آتشِ دل فرونشان 

سرخوش و مست و بیهشم در همه نشئه‌ای خوشم 

بارِ فلک نمی‌کشم از کرمِ سبوکشان 

هرچه ز جورِ خویِ تو می‌گذرم ز رویِ تو 

می‌کشدم به سویِ تو دستِ طلب کشان کشان 

باده اگر نمی‌دهی خونِ مرا به جام کن 

مرهم اگر نمی‌نهی زخمِ مرا نمک فشان 

با تو میِ حرام را کرده حلال محتسب 

چنگ بکوب و نی بزن بوسه ببخش و می چشان 

مرده اگر ندیده‌ای زندهٔ جاودان شود 

پای بنه مسیح‌وش بر سرِ خاکِ خامشان 

در غمِ رویت ای پری سوخته شد دلِ مَلَک 

بس که رسید بر فلک آهِ جگربرآتشان 

تا دمِ بادِ صبحدم زلفِ تو می‌زند به هم 

جمع چگونه می‌شود حالِ دلِ مشوّشان 

تا شده سیلیِ غمت علّتِ سرخ‌رویی‌ام 

رشک برند ازین عمل چهره‌به‌خون‌منقّشان 

شعری از فروغی

نیما یوشیج

نیما یوشیج

نویسنده: نیما یوشیج

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

نیما یوشیج جریانی را در ادبیات فارسی به‌وجود آورد که پیش از آن سابقه نداشت. این جریان در ابتدا با مخالفت‌های زیادی مواجه شد و همچنان نیز مخالفانی دارد. مهدی حمیدی شیرازی یکی از این مخالفان سرسخت بود. از دیگر مخالفان او می‌توان به ملک‌الشعرای بهار اشاره کرد. نیما در دفاع از خود می‌گفت که شعر او بی‌نظم نیست. بلکه نظمی خاص در کل آن جاری است که سرودنش را برای او حتی سخت‌تر از اشعار کهن می‌کند.

 نیما یوشیج طرف‌داران بسیاری نیز داشت. صادق هدایت از جمله کسانی بود که از شعر نیما حمایت کرد. نیما یوشیج، صادق هدایت، حمدضیاء هشترودی و عبدالحسین نوشین از اعضای هیئت تحریریه مجله موسیقی بودند. احمد شاملو نیز که بسیار وامدار نیما است، بسیار با او حشرونشر داشت و مانند عضوی از خانواده‌ی نیما بود. شاملو علاوه بر آموختن از نیما، تلاش می‌کرد که هنر او را بی‌واسطه درک کند. نیما نیز بر اشعار شاملو نقد و نظر می‌نوشت و او را در مسیرش هدایت و تشویق می‌کرد.

نیما آثار بسیاری از شعر و داستان دارد و آثار زیادی نیز درباره‌ی او نگاشته شده است. یکی از منظومه‌های نیما که بسیار بر سر زبان‌ها افتاد، افسانه‌ی نیما بود. این اثر هم مانند سایر اشعار نیما بسیار پیشرو بود. این منظومه‌ی عاشقانه‌ی طولانی، همسو با موضوع عشق، مضامین اجتماعی را نیز در خود دارد. چند خطی از افسانه‌ی نیما را در ادامه می‌خوانیم. برای مطالعه‌ی رایگان دیگر آثار او، می‌توانید مجموعه آثار نیما یوشیج را از طاقچه دانلود کنید.

عاشق : سال ها با هم افسرده بودیم

سالها همچو واماندگی

لیک موجی که آشفته می رفت

بودش از تو به لب داستانی

می‌زدت لب ، در آن موج ، لبخند

افسانه : من بر آن موج آشفته دیدم

یکه تازی سراسیمه

عاشق : اما

من سوی گلعذاری رسیدم

در همش گیسوان چون معما

همچنان گردبادی مشوش

افسانه : من در این لحظه ، از راه پنهان

نقش می بستم از او بر آبی

عاشق : آه! من بوسه می دادم از دور

بر رخ او به خوابی چه خوابی

با چه تصویرهای فسونگر

ای افسانه ، فسانه ، فسانه

ای خدنگ تو را من نشانه

ای علاج دل ، ای داروی درد

همره گریه های شبانه

با من سوخته در چه کاری ؟

آثار احمد شاملو

شاملو شاعر، روزنامه‌نگار، محقق، نویسنده، مترجم و منتقد بود. او به فرهنگ عامه نیز علاقه‌مند بود و با تحقیق بر ادبیات فولکلور مجموعه‌ی باارزش کتاب کوچه را تدوین کرد.

همه‌فن‌حریف‌بودن شاملو گاهی در زندگی کاری و شخصی‌اش پیش‌برنده بود و گاهی که زبانش را بُرّنده می‌کرد، برایش دردسرساز می‌شد. وجوه مختلف شاملو از یک مبارز سیاسی تا یک فرد عاشق‌پیشه متغیر اما اشعارش فارغ از مضمونشان غنی و قوی بود. شاملو علاوه بر شعر، داستان، رمان و فیلمنامه‌هایی نیز دارد. همچنین او بسیاری از اشعارش را با صدای خودش خوانده که گوش‌دادن به آن‌ها لطف اثر را دوچندان می‌کند. عشق عمومی یکی از همین اشعار است و از دفتر باغ آینه انتخاب شده است:

اشک رازیست

لبخند رازیست

عشق رازیست

اشک آن شب لبخند عشقم بود

قصه نیستم که بگویی

نغمه نیستم که بخوانی

صدا نیستم که بشنوی

یا چیزی چنان که ببینی

یا چیزی چنان که بدانی

من درد مشترکم مرا فریاد کن

درخت با جنگل سخن می‌گوید

علف با صحرا

ستاره با کهکشان

و من با تو سخن می‌گویم

نامت را به من بگو

دستت را به من بده

حرفت را به من بگو

قلبت را به من بده

من ریشه‌های تو را دریافته‌ام

با لبانت برای همه لب‌ها سخن گفته‌ام

و دست‌هایت با دستان من آشناست

در خلوت روشن با تو گریسته‌ام برای خاطر زندگان

و در گورستان تاریک با تو خوانده‌ام زیباترین سرودها را

زیرا که مردگان این سال عاشق‌ترین زندگان بوده‌اند

دستت را به من بده

دست‌های تو با من آشناست

ای دیریافته با تو سخن می‌گویم

بسان ابر که با توفان

بسان علف که با صحرا

بسان باران که با دریا

بسان پرنده که با بهار

بسان درخت که با جنگل سخن می‌گوید

زیرا که من ریشه های تو را دریافته‌ام

زیرا که صدای من با صدای تو آشناست

بخشی از کتاب صوتی باغ آینه را بشنوید.

باغ آینه احمد شاملو

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آینه در آینه

آینه در آینه

نویسنده: هوشنگ ابتهاج

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

فرض کنید کتابی شامل گزیده‌ی اشعاری از هوشنگ ابتهاج دارید که دکتر شفیعی کدکنی در حضور خودِ شاعر آن‌ها را انتخاب کرده است. این فرض، شرح نگارش کتاب آینه در آینه است. دکتر شفیعی کدکنی سال‌‌ها با سایه نشست‌وبرخاست داشت. به گفته‌ی او اشعار جمع‌آوری‌شده در این کتاب که در یک شب نوشته شده، حاصل گزینشی یک‌شبه و حداقل ۳۵ساله است! 

امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) علاوه بر اشعار بی‌مانندش پژوهش‌های ادبی‌ای به‌ویژه درباره‌ی حافظ دارد. شاید همین قرابت زیاد با حافظ این دو را به هم پیوند داده و باعث شده است که برخی به او لقب حافظ زمانه‌ی ما را بدهند. برخی از اشعار ابتهاج توسط خوانندگانی مانند محمدرضا شجریان و علیرضا قربانی خوانده شده‌اند. از میان آن‌ها می‌توان به ایران ای سرای امید، سپیده و ارغوان اشاره کرد.

طفلی به نام شادی

طفلی به نام شادی

نویسنده: محمدرضا شفیعی کدکنی

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

دکتر شفیعی کدکنی بیشتر به‌عنوان پژوهشگر ادبیات شناخته شده است اما او اشعار زیبایی نیز دارد که بازتاب طبع ادب‌دوست اوست. اسامی و سال چاپ هریک از مجموعه‌ اشعار او که در ۵۵ سال سروده شده‌اند به ترتیب زیر است:

۱۳۴۴ – زمزمه‌ها / ۱۳۴۴ – شبخوانی / ۱۳۴۷ – از زبان برگ / ۱۳۵۰ – در کوچه‌باغ‌های نشابور/ ۱۳۵۶ – بوی جوی مولیان / ۱۳۵۶ – از بودن و سرودن / ۱۳۵۶ – مثل درخت در شب باران / ۱۳۷۶ – هزارهٔ دوم آهوی کوهی / ۱۳۹۹ – طفلی به نام شادی

هرچند دکتر شفیعی هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت، از ابتدا زیر نظر پدرش تحصیل کرد که از دوستان بزرگانی چون ملک‌الشعرای بهار، بدیع‌الزمان فروزانفر و علی‌اکبر فیاض بود. او به پیشنهاد علی‌اکبر فیاض در کنکور ثبت‌نام کرد و نفر اول شد. دکتر شفیعی کدکنی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه فردوسی مشهد و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه تهران گرفت و تنها ۱۰ روز پس از دفاع از پایان‌نامه‌اش در سال ۱۳۴۸ شروع به تدریس در دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تهران کرد.

در مهرماه سال ۱۳۹۸ «نشان عالی هنر برای صلح» به‌پاس بیش از نیم‌قرن تلاش در اعتلای فرهنگ و ادب پارسی به محمدرضا شفیعی کدکنی اهدا شد.

کتاب طفلی به نام شادی شامل پنج دفتر از سروده‌های محمدرضا شفیعی کدکنی است.

دارم سخنی با تو و گفتن نتوانم

وین درد نهان سوز نهفتن نتوانم

تو گرم سخن گفتن و از جام نگاهت

من مست چنانم که شنفتن نتوانم

شادم به خیال تو چو مهتاب شبانگاه

گر دامن وصل تو گرفتن نتوانم

با پرتو ماه آیم و چون سایه ی دیوار

گامی ز سر کوی تو رفتن نتوانم

دور از تو، من سوخته در دامن شب ها

چون شمع سحر یک مژه خفتن نتوانم

فریاد ز بی مهری ات ای گل که درین باغ

چون غنچه ی پاییز شکفتن نتوانم

ای چشم سخن گوی تو بشنو ز نگاهم

دارم سخنی با تو وگفتن نتوانم

یکی از اشعار دکتر شفیعی کدکنی

دیوان رهی معیری

دیوان رهی معیری

نویسنده: رهی معیری

نشر وزرا

اطلاعات بیشتر و خرید

رهی معیری شاعر و ترانه‌سرای معاصر است که تحت‌تأثیر بزرگان ادب فارسی به‌ویژه سعدی غزل‌هایی دلنشین سروده است. رهی به موسیقی نیز علاقه‌ی زیادی داشت و با دستگاه‌های مختلف به‌خوبی آشنا بود. به همین خاطر او در ترانه‌سرایی نیز تبحر داشت. رهی معیری سراینده‌ی ترانه‌های آشنایی چون «شد خزان»، «شب جدایی»، «کاروان»، «مرغ حق» و «جوانی» است. با دنبال‌کردن اشعار رهی معیری در دیوان او، به ظرافت‌های شعری‌اش بهتر می‌توان پی برد.

چون زلف توام جانا، در عین پریشانی / چون باد سحرگاهم، در بیسر و سامانی

 من خاکم و من گَردم، من اشکم و من دردم  / تو مهری و تو نوری، تو عشقی و تو جانی

خواهم که ترا در بر، بنشانم و بنشینم / تا آتش جانم را، بنشینی و بنشانی

 ای شاهد افلاکی، در مستی و در پاکی / من چشم ترا مانم، تو اشک مرا مانی

در سینهٔ سوزانم، مستوری و مهجوری / در دیدهٔ بیدارم، پیدائی و پنهانی

 من زمزمۀ عودم، تو زمزمه پردازی / من سلسلۀ موجم، تو سلسله جنبانی

 از آتش سودایت، دارم من و دارد دل / داغی که نمی‌بینی، دردی که نمی‌دانی

 دل با من و جان بی تو، نسپاری و بسپارم /  کام از تو و تاب از من، نستانم و بستانی

 ای چشم رهی سویت، کو چشم رهی جویت؟ / روی از من سرگردان، شاید که نگردانی

شعر زمان ما؛ حسین منزوی

شعر زمان ما؛ حسین منزوی

نویسنده: فیض شریفی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

حسین منزوی که از سرایندگان چیره‌دست غزل بود، توانست این قالب شعری را از نو بشناسد و بشناساند. او همچنین در سرودن دیگر قالب‌های شعری از جمله آزاد و ترانه طبع‌آزمایی کرده است. دیوان اشعار او که یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی شعر زمان ما است، به‌خوبی ویژگی‌ انواع سروده‌های او را نشان می‌دهد. این اثر به رسم سایر کتاب‌های این مجموعه، مقدمه‌ای جامع و ارزشمند دربارهٔ جنبه‌های فکری و حرفه‌ای منزوی دارد که در درک بهتر اشعارش و دنبال کردن سیر فکری او یاری‌دهنده است.

 در به سماع آمده است از خبر آمدنت / خانه غزل‌خوان شده از زمزمهٔ در زدنت

خانهٔ بی‌جان ز تو جان یافته، جانا! نه عجب / گر همه من جان بشوم بر اثر آمدنت

«حافظ شیراز» مگر وصف جمال تو کند / وصف نیارست یقین، ور نه غزل‌های منت

یا تو خود ای جان غزل! ای همه دیوان غزل! / لب بگشایی که سخن، وام کنم از دهنت

از همه شیرین‌دهنان، وز همه شیرین‌سخنان / جز تو کسی نیست شکر ـ هم دهنت، هم سخنت ـ

بی که فراقت ببرد روشنی از چشم تنم / یوسف من! چشم دلم باز کن از پیرهنت

عشق پی بستن من، بستن جان و تن من / بافته زنجیری از آن زلف شکن در شکنت

آینه‌یی شد غزلم ـ آینهٔ کوچک تو ـ / خیز و در این آینه بین، جلوه‌ای از خویشتنت

نیمی از من اینجا نیست

نیمی از من اینجا نیست

نویسنده: محمدعلی بهمنی

انتشارات شمشاد

اطلاعات بیشتر و خرید

ازآنجاکه شعر دربردارنده‌ی تصویرپردازی‌های زیبا و متنوعی است، بسیاری از دوستداران شعر، در تجسم تصاویر نیز توانمند می‌شوند و ممکن است پس از چندی به هنرهای بصری علاقه‌مند شوند. در این مجموعه‌ی عکس و شعر که به همت تورج صیادپور گردآوری شده است، علاوه بر مطالعه‌ی اشعار شاعرانی مانند محمدعلی بهمنی، با تعدادی شعر مدرن از شاعران کمترشناخته‌شده نیز آشنا می‌شویم که تصاویری هنرمندانه زینت‌بخش هرکدام از آن‌هاست.

گزیده شعر محمدعلی بهمنی

گزیده شعر محمدعلی بهمنی

نویسنده: محمدعلی بهمنی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

اشعار محمدعلی بهمنی چنان خواندنی است که کمتر علاقه‌مند جدی شعر می‌تواند از کنار آن بگذرد و چنان همه‌فهم است که نوجوانان نیز می‌توانند بسیاری از سروده‌هایش را بخوانند، درک کنند و لذت ببرند. کتاب گزیده‌ی اشعار محمدعلی بهمنی که در نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شده است یکی از همین آثار است.

 ترانه‌های دلنشین بهمنی نیز برای بسیاری از ما خاطره‌انگیز است. خرچنگ‌های مردابی، بهار بهار، دهاتی، رودخونه‌ها، هوای حوا و نقش فرش دل از جمله اشعاری است که از سوی خوانندگان و مردم با اقبال مواجه شده است. 

 محمدعلی بهمنی مضامین عاشقانه را به اشکال گوناگونی بازگو می‌کند. او بسیار به شعر مدرن گرایش دارد؛ هرچند که ظاهر اشعارش این‌گونه نمی‌نماید. مصرع اول شعر «در من غزلی تازه، دنبال تو می‌گردد» به‌خوبی گرایش‌های شعری او را تصویر می‌کند:

جسمم غزل است امّا روحم همه نیمایی ست / در آینۀ تلفیق این چهره تماشایی ست

  تن خو به قفس دارد، جان زادۀ پرواز است / آن ماهی تُنگاب و این ماهی دریایی ست

در من غزلی اینک دنبال تو می گردد / ای آن که تو را دیدن انگیزۀ گویایی ست

من فکر گریزم، او تا راه به من بندد / با قافیه های ناب در حال صف آرایی ست

کز خلق چه می جویی شاعر که به شعر تو/ از حالت چشم اوست گر این همه گیرایی ست 

این اوست که تفسیری از صبح و صدف با اوست / این اوست که تعبیری از خوبی و زیبایی ست

او یک تن و ما بسیار، یک تن به زمین بسپار / آوا به قفس مگذار، کاوای تو دنیایی ست

من بین دو درمانده، واجسته و درمانده / تا خود چه کند شعرم این را که معمّایی ست

آثار احمدرضا احمدی

احمدرضا احمدی را می‌توان بنیان‌گذار سبک موج نو دانست. موج نو ابتدا در شعر پدیدار شد و پس از آن کم‌کم به داستان، نمایش، نقاشی و… نیز وارد شد. احمدی در سال ۱۳۴۳ گروه طرفه را به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علا، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی، جعفر کوش آبادی، مریم جزایری و جمیله دبیری راه‌اندازی کرد.

 احمدرضا احمدی به ادبیات کودک و نوجوان علاقه‌ی زیادی دارد و آثار بسیاری را برای این گروه سنی نگاشته است. احمدی در سال ۱۳۸۸ نامزد دریافت جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن شد. علاوه‌براین او سال‌ها در کانون پرورش فکری در سمت مدیر تولید موسیقی و ویراستار، آثار گوناگون و باارزشی را برای کودکان و نوجوانان تولید کرد.

احمدی همچنین با مددجستن از ذوق هنری و صدای دلنشینش برخی از اشعار خود و شاعران دیگر را خوانده است. کتاب صوتی عاشقانه‌های حافظ یکی از این آثار است.

‌احمدرضا احمدی خود نیز عاشقانه‌ای دارد که می‌توانید در ادامه آن را با صدای شاعر بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی عاشقانه‌های احمدرضا احمدی را بشنوید.

عاشقانه‌های احمدرضا احمدی احمدرضا احمدی

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

 شعر زیر نیز عاشقانه‌ای سروده‌ی احمدرضا احمدی است.

نمی‌خواهم همراه با عشق، اضطراب‌ها جهانی را به تو بسپارم.

من از میان این قالب‌هایی که آدمیان ساخته‌اند، عبور می‌کنم.

به سوی تو می‌آیم که نیستی.

دیگر نیستی و انحطاط آدمی، معنی مرگ نمی‌دهد.

اکنون نه زمان است. اکنون نه مکان است.

در غیبت زمان و مکان، نه سنگ است نه آواز پرنده است.

نه میوه هست

نیاز آدمی به اکنون است.

نه گذشته، نه آینده.

گریه‌های امپراتور

گریه‌های امپراتور

نویسنده: فاضل نظری

انتشارات سوره مهر

اطلاعات بیشتر و خرید

فاضل نظری از شاعران جوان معاصر است که با ۷ مجموعه شعر گریه‌های امپراتور، اقلیت، آن‌ها، ضد، کتاب، اکنون و وجود در سرودن غزل خوش درخشیده و در ادامه‌ی این راه نیز سعی دارد پاسخ‌گوی طبع سخت‌پسند علاقه‌مندان به غزل باشد. شعر زیر از کتاب گریه‌های امپراتور است.

 چنان که از قفس هم دو یا کریم به هم / از آن دو پنجره ما خیره می‌شدیم به هم

 به هم شبیه، به هم مبتلا، به هم محتاج / چنان دو نیمهٔ سیبی که هر دو نیم به هم

 من و توئیم دو پژمرده‌گل میان کتاب / من و توئیم دو دلبسته از قدیم به هم

شبیه یکدیگریم و چقدر دلگیر است / شبیه بودن گل‌های بی‌شمیم به هم

 من و تو رود شدیم و جدا شدیم از هم / من و تو کوه شدیم و نمی‌رسیم به هم

 بیا شویم چو خاکستری رها در باد / من و تو را برساند مگر نسیم به هم

ماه و ماهی؛ مجموعه‌ی غزل

ماه و ماهی؛ مجموعه‌ی غزل

نویسنده: علی رضا بدیع

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

مجموعه شعر ماه و ماهی سروده‌ی علیرضا بدیع از شاعران و ترانه‌سرایان جوان و خوش‌آتیه است. برخی از اشعار علیرضا بدیع در آهنگ‌های معروفی خوانده شده‌اند که برای همه‌ی ما آشناست. بدیع علاوه بر سرودن شعر، به تألیف آثار پژوهشی و آموزش شعر نیز می‌پردازد. از جمله آثار پژوهشی او که درباره‌ی ادبیات غنایی است می‌توان به کتاب همواره عشق اشاره کرد. این کتاب از گردآوری ۱۰۰ شعر عاشقانه از شعرای معاصر تشکیل شده است.

هفتاد سال عاشقانه

هفتاد سال عاشقانه

نویسنده: محمد مختاری

بوتیمار

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر مایل هستید درباره‌ی اشعار عاشقانه‌ی فارسی بیشتر مطالعه کنید، کتاب «هفتاد سال عاشقانه» انتخاب خوبی است. این کتاب سیر تغییرات و افت‌وخیزهایی را که شعر عاشقانه فارسی بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۷۰ طی کرده، با روایتی خواندنی شرح می‌دهد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

20,727 بازدید
برچسب ها

Avatar

پگاه شعبانی


اشتراک گذاری یادداشت
3 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه