لوگو طاقچه
تصویرجلد کتاب برای شروع کتابخوانی نوجوانان

معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی نوجوانان

943 بازدید

کتابخوانی، یکی از فعالیت‌های مهم و سودمندی است که به نوجوانان کمک می‌کند تا علاقه‌مندی به دنیای داستان‌ها، ایده‌ها و دانش را در خود پرورش دهند. همچنین به نوجوانان این امکان را می‌دهد تا به شیوه‌ای متفاوت فکر کنند، دنیای جدیدی را کشف کنند و از تجربیات شخصی و عاطفی شخصیت‌های داستان‌های مختلف درس بگیرند. علاوه‌بر این به نوجوانان کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی خود را بهبود بخشند و کلمات جدید را درک کرده و به کار ببرند.

برای شروع کتابخوانی، نوجوانان گاهی نیاز به راهنمایی پیدا می‌کنند. انتخاب صحیح کتاب برای شروع کتابخوانی، می‌تواند گامی مهم در این مسیر باشد، زیرا برخی کتاب‌ها به نوجوانان کمک می‌کنند تا علاقه‌مندی خود را به کتابخوانی بیشتر کنند و ارتباطی مستقیم با داستان و شخصیت‌ها برقرار کنند و برخی از کتاب‌ها نیز فاقد این ویژگی‌ها هستند.

در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، به معرفی چند کتاب برای شروع کتابخوانی نوجوانان می‌پردازیم. این کتاب‌ها با محتواهای متنوع و جذاب، دنیایی از ماجراها، فلسفه‌ها، عشق و دوستی را به نوجوانان هدیه می‌کنند. این کتاب‌ها به نوجوانان کمک می‌کنند تا ورودی جذاب و شیرین به دنیای کتاب‌ها داشته باشند و عادت کتابخوانی را با ذوق و شور آغاز کنند.

دشمن عزیز

دشمن عزیز

نویسنده: جین وبستر

مترجم: مهرداد مهدویان

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

دشمن عزیز، دنباله‌ی رمان بابا لنگ‌دراز، اثر جین وبستر است. کتاب بابا لنگ‌دراز در سال ۱۹۱۲ منتشر شد. این کتاب داستان دختری جوان به نام جودی ابوت را در طول سال‌های دانشگاه روایت می‌کند؛ دختری که نامه‌هایی را برای کسی که هزینه‌های او را تامین می‌کند می‌نویسد، مردی ثروتمند که هرگز او را ندیده است.

اما رمان دشمن عزیز نخستین‌بار در سال 1915 منتشر شد و در سال 1916 موفق شد در فهرست ده کتاب پرفروش ایالات متحده قرار بگیرد. این داستان در قالب مجموعه‌ای از نامه‌های نوشته‌شده توسط سالی مک براید، همکلاسی جودی و بهترین دوست او در کتاب بابا لنگ‌دراز ارائه شده است. دریافت‌کنندگان این نامه‌ها، خود جودی، جرویس پندلتون، شوهر جودی و رئیس یتیم‌خانه‌ای که سالی در آن مشغول به کار است تا زمانی که یک سرپرست جدید منصوب شود، گوردون هالوک، نماینده‌ی ثروتمند کنگره و کسی که در ادامه نامزد سالی خواهد شد و دکتر یتیم‌خانه، فردی اسکاتلندی به نام رابین «ساندی» مکری (که سالی در نامه‌هایش او را «دشمن عزیز» خطاب می‌کند) هستند. وبستر در این داستان، ساختار نامه‌نگاری را به خوبی به کار برده است. انتخاب سالی در باب آن‌چه که برای هر یک از دریافت‌کنندگان نامه‌ها نوشته است، چیزهای زیادی را در مورد روابط او با هر یک از آن‌ها آشکار می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی دشمن عزیز را بشنوید.

دشمن عزیز جین وبستر

گوینده: مریم بنایی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

باغ مخفی

باغ مخفی

نویسنده: فرانسس هاجسن برنت

مترجم: مهرداد مهدویان

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان باغ مخفی برای اولین بار به‌صورت داستان دنباله‌‌دار در «مجله‌‌ی آمریکایی» منتشر و سپس نسخه‌‌ی کامل آن در قالب کتاب روانه‌‌ی بازار گردید. محوریت رمان پیرامون مری لنوکس، دختر ۱۰ساله‌‌ای است که با خانواده‌‌ی ثروتمندش در هند زندگی می‌‌کند. مری، دختری خودخواه و بداخلاق است که لوس بار آمده و توسط والدین بی‌‌خیالش، مورد بی‌‌توجهی قرار گرفته است. زمانی که در پی یک بیماری، پدر و مادرش می‌‌میرند، او تنها می‌‌شود. در یک فعل و انفعال، او را به انگلستان می‌‌فرستند تا با عمویش زندگی کند. مری به‌‌تدریج شروع به کشف یک باغ مخفی در محوطه‌‌ی باغ خانه‌‌ی عمویش می‌‌کند. در همین حین، مری با دیدن پسرعمویش که دقیقا مانند او خودخواه و بداخلاق است، شروع به تغییر دادن رفتارش می‌‌کند.

سفرهای گالیور

سفرهای گالیور

نویسنده: جاناتان سوئیفت

مترجم: محمود گودرزی

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

سفرهای گالیور، اثر طنز چهار‌قسمتی جاناتان سوییفت، نویسنده‌ی انگلیسی-ایرلندی است که در سال 1726 به صورت ناشناس با عنوان سفرهایی به برخی ممالک دورافتاده‌ی جهان در چهار قسمت منتشر شده بود. این کتاب، یکی از مهم‌ترین آثار ادبیات انگلیسی و یکی از کتاب‌هایی است که به ظهور رمان به عنوان یک فرم ادبی در زبان انگلیسی کمک کرده است. همچنین داستان این کتاب که نوعی پارودی از روایت‌های محبوب سفر در آن زمان به‌شمار می‌رود، آداب و رسوم انگلیسی و سیاست روز را به سخره می‌گیرد.

این اثر به صورت یک سفرنامه‌ی دریانوردی از زبان فردی به نام لموئل گالیور بیان شده است. نسخه‌های مختلف این اثر، تفاوت‌های مختصری با یکدیگر دارند، اما تمامی این نسخه‌ها در مواردی با یکدیگر مشترک هستند که بنیان‌های هر یک از نسخه‌های امروزی این اثر نیز محسوب می‌شوند. این کتاب به شیوه‌ی کتاب‌های همان روزگار، با شرح مختصری از زندگی شخصیت اصلی کتاب و معرفی او آغاز می‌گردد و در ادامه نیز با شرح سفرهای او ادامه می‌یابد. این کتاب، مشهورترین اثر بلند سوییفت و یکی از مشهورترین کتاب‌های کلاسیک ادبیات انگلیسی است. 

بخشی از کتاب صوتی سفرهای گالیور را بشنوید.

سفرهای گالیور جاناتان سوئیفت

گوینده: اشکان عقیلی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بلندی‌های بادگیر

بلندی‌های بادگیر

نویسنده: امیلی‌جین برونته

مترجم: نگار غلام‌پور

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

بلندی‌های بادگیر، رمانی اثر امیلی برونته، شاعر و نویسنده‌ی انگلیسی و نویسنده‌ی کتاب مشهور جین ایر است که در سال ۱۸۴۷ به انتشار رسیده است. بلندی‌های بادگیر، لحنی شاعرانه و دراماتیک دارد که این موضوع، آن را از رمان‌های دیگر در آن زمان متمایز می‌سازد. این اثر به زبان‌های متعددی از جمله زبان فارسی ترجمه شده است.

داستان بلندی‌های بادگیر مربوط به دو خانواده‌ی نجیب‌زاده و زمین‌دار به نام‌های خانواده‌ی ارنشاو و لینتون است که در اسکله‌های یورکشایر غربی زندگی می‌کنند. واترینگ هایتس در این داستان، به نام عمارت خانوادگی ارنشاو اشاره دارد که روی تپه‌ و در معرض باد ساخته شده است. واژه‌ی واترینگ برگرفته از واژه‌ای اسکاتلندی است و به توفانی که اطراف خانه‌ی اصلی در داستان وجود دارد، اشاره دارد و نمادی از فضای پرسروصدای جاری در داستان است. سبک این رمان نیز تاثیر پذیرفته از رمانتیسم و داستان‌های گوتیک است.

در مرکزیت داستان این رمان، عشق پرشور کاترین ارنشاو و هیتکلیف قرار دارد و این عشق با چنان شدتی بازگو می‌شود که داستانی ساده را به روایتی عمیق تبدیل می‌سازد.

بخشی از کتاب صوتی بلندی‌های بادگیر را بشنوید.

بلندی‌های بادگیر امیلی‌جین برونته

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مری پاپینز

مری پاپینز

نویسنده: پ.ل. تراورس

مترجم: شهلا طهماسبی

انتشارات پریان

اطلاعات بیشتر و خرید

مری پاپینز، نخستین رمان از سری کتاب‌های کودک و نوجوان نوشته پی.ال. تراورس و منتشر‌شده در سال 1934 است. شخصیت اصلی این داستان، یک پرستار بچه‌ی انگلیسی با قدرت‌های جادویی است و این اثر از کنایه‌های اسطوره‌ای و نوعی نقد اجتماعی گزنده برای کشف رابطه‌ی پرتنش میان کودکان و بزرگسالان استفاده می‌کند.

فرزندان خانواده‌ی بنکس -یعنی جین، مایکل و دوقلوهای جان و باربارا- در لندن با والدین خود زندگی می‌کنند. زمانی که دایه‌شان آن‌ها را ترک می‌کند، جایگزین او، یعنی مری پاپینز پرستار بچه‌ها می‌شود. مری شگفتی‌های لذت‌بخش خود را دارد؛ او می‌تواند روی نرده‌ها راه برود، در هوا شناور شود، وارد عکس‌ها شود و با حیوانات صحبت کند. او فرزندان خانواده‌ی بنکس را وارد یک ماجراجویی جادویی می‌کند.

با این همه، مری به خوب رفتار کردن نیز اعتقادی راسخ دارد. با تمام این ویژگی‌ها، بچه‌ها او را می‌ستایند. او مانند والدین آن‌ها دور و غافل از تربیت آن‌ها نیست و آن‌ها در نظمی که او به زندگی‌شان آورده است، امنیت را می‌یابند. مهم‌تر از همه این است که دنیای پر از نظم و ترتیب مری، هنوز به بچه‌ها اجازه‌ی کاوش و تجربه‌ی هیجان را می‌دهد.

بخشی از کتاب صوتی مری پاپینز را بشنوید.

مری پاپینز پ.ل. تراورس

گوینده: موژان محقق
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه کتاب‌های هری پاتر

هری پاتر مجموعه‌ای متشکل از هفت‌ رمان فانتزی، اثر جی‌.کی رولینگ، نویسنده‌ی بریتانیایی است. این رمان‌ها زندگی جادوگری جوان به نام هری پاتر و دوستانش، یعنی هرمیون گرنجر و ران ویزلی را روایت می‌کنند که همگی دانش‌آموزان مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز هستند. داستان اصلی، مربوط به درگیری هری با لرد ولدمورت است، جادوگری بدجنس که قصد دارد جاودانه شود، هیئت حاکمه‌ی جادوگری معروف به وزارت جادو را سرنگون کند و همه‌ی جادوگران و ماگل‌ها (افرادی که جادویی نیستند) را تحت سلطه‌ی خود درآورد.

مجموعه‌داستان‌های هری پاتر، مجموعه‌ای متشکل از ژانرهای متفاوت، از جمله فانتزی، ماجراجویانه، هیجان‌انگیز، درام و داستان‌های عاشقانه هستند. دنیای آثار این مجموعه مضامین متعددی را بررسی می‌کند و شامل معانی و ارجاعات فرهنگی بسیاری است؛ موضوعات اصلی این مجموعه عبارت‌اند از تعصب، فساد، جنون و مرگ.

از زمان انتشار نخستین رمان این مجموعه، یعنی هری پاتر و سنگ جادو در ۲۶ژوئن ۱۹۹۷، این کتاب‌ها محبوبیت زیاد، نقدهای مثبت و موفقیت تجاری بسیاری را در سراسر جهان کسب کرده‌اند. این آثار مخاطبان بزرگسال و همچنین خوانندگان جوان‌تر را مجذوب خود کرده‌اند و به‌طور گسترده، سنگ بنای ادبیات مدرن محسوب می‌شوند. طبق آماری که تا فوریه‌ی سال ۲۰۲۳ در دسترس است، این مجموعه‌داستان‌ها بیش از ۶۰۰میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رفته‌اند که این موضوع آن‌ها را به پرفروش‌ترین مجموعه‌کتاب در تاریخ بدل کرده است. مجموعه‌داستان‌های هری پاتر تاکنون به ۸۵زبان در دسترس بوده‌اند. چهار کتاب آخر این مجموعه‌داستان به‌طور متوالی، رکوردهایی را به‌ عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ به ‌جا گذاشتند، به‌ طوری ‌که آخرین نسخه‌ی آن‌ها حدود ۲٫۷میلیون نسخه در بریتانیا و ۸٫۳میلیون نسخه در ایالات متحده در عر‍ض ۲۴ساعت. به فروش رفته است.

این مجموعه کتاب، علاوه‌بر این که مجموعه‌کتابی جذاب است، در مجموعه‌فیلم جذابی نیز مورد اقتباس واقع شده‌اند. هفتکتاب اصلی این مجموعه توسط برادران وارنر پیکچرز در یک مجموعه‌فیلم هشت قسمتی به همین نام مورد اقتباس واقع شده‌اند.

مجموعه‌ی پوآورو

هرکول پوآرو، نام یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های داستانی در طول تاریخ است که در مجموعه‌ای از رمان‌های آگاتا کریستی، نویسنده‌ی مشهور انگلیسی حضور داشته است. پوآرو، کارآگاهی مجرد، سالخورده و بسیار دقیق است که در بسیاری از اوقات، ناخواسته خود را در میانه‌ی جنایتی می‌یابد و ناچار می‌شود با هوش سرشار خود، راز آن را بگشاید.

این شخصیت در نخستین رمان کریستی، یعنی ماجرای اسرارآمیز در استایلز (۱۹۲۰) و همچنین در چندین کتاب بعدی این نویسنده مانند قتل در قطار سریع‌السیر شرق (۱۹۳۳) و مرگ در نیل (۱۹۳۷) که به عنوان برخی از محبوب‌ترین آثار این نویسنده شناخته می‌شوند، حضور داشته‌ است. از جمله سایر کتاب‌های کریستی که می‌تواند برای علاقه‌مندان ژانر جنایی، کارآگاهی و ماجراجویانه جذاب باشد می‌توان به مجموعه‌داستان‌های خانم مارپل اشاره کرد.

سپید دندان

سپید دندان

نویسنده: جک لندن

مترجم: بهار اشراق

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

سپیددندان رمانی اثر جک لندن، نویسنده‌ی مشهور آمریکایی است. این رمان، مکمل رمان دیگر مشهور جک به نام آوای وحش است. در سپیددندان، شخصیت اصلی کتاب، در واقع یک سگ از نژاد گرگ است. این کتاب برای نخستین‌بار در مجله‌ی اوتینگ به صورت سریالی منتشر شد و نهایتا در سال 1906 به عنوان یک داستان کلی منتشر شد. داستان این رمان در منطقه‌ی یوکان کانادا در دهه‌ی 1890 اتفاق می‌افتد و جزئیات سفر سپیددندان به سمت اهلی شدن را شرح می‌دهد.یک از شگفتی‌های این رمان این است که از دیدگاه شخصیت یک سگ نوشته شده و این موضوع، لندن را قادر می‌سازد تا ببیند حیوانات چگونه به جهان خود و همچنین چگونه به انسان‌ها می‌نگرند. داستان به بررسی دنیای خشن حیوانات وحشی و دنیای به همان اندازه خشن انسان‌ها می‌پردازد. این کتاب همچنین موضوعات پیچیده‌ای از جمله اخلاق و رستگاری را بررسی می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی سپید دندان را بشنوید.

سپید دندان جک لندن

گوینده: بیتا نریمانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شازده کوچولو

شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری

مترجم: مریم صبوری

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

شازده کوچولو، رمانی است که توسط نویسنده و خلبان فرانسوی یعنی آنتوان دو سنت اگزوپری نوشته و تصویرسازی شده است. این رمان برای نخستین‌بار در آپریل سال 1943 در ایالات متحده منتشر شد. این کتاب، داستان یک شاهزاده‌ی جوان را روایت می‌کند که از سیارات مختلفی از جمله زمین بازدید می‌کند و به موضوعاتی از جمله تنهایی، دوستی، عشق و از دست‌دادن می‌پردازد. این کتاب علیرغم سبک نوشتاری‌اش که برای کودکان است، مشاهداتی درباره‌ی زندگی، بزرگسالان و طبیعت انسان نیز ارائه می‌دهد.

شازده کوچولو موفق‌ترین اثر نویسنده محسوب می‌شود و حدود ۱۴۰میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رفته که این موضوع، آن را به یکی از پرفروش‌ترین‌ آثار ادبی در طول تاریخ تبدیل می‌کند. شازده کوچولو به بیش از ۵۰۵زبان و گویش مختلف در سراسر جهان ترجمه شده است که این موضوع باعث می‌شود شازده کوچولو دومین اثر پرفروش ترجمه‌شده‌ای باشد که تاکنون منتشر شده است، و در واقع تنها رقیب آن کتاب انجیل است!

کتاب شازده کوچولو در اشکال هنری و رسانه‌های متعددی از جمله داستان‌های صوتی، نمایشنامه‌های رادیویی، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، باله و اپرا مورد اقتباس واقع شده است.

بخشی از کتاب صوتی شازده کوچولو را بشنوید.

شازده کوچولو آنتوان دوسنت اگزوپری

گوینده: جمعی از گویندگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت«شازده کوچولو را با صدای کدام گوینده بشنویم؟» را هم مطالعه کنید.

آلیس در سرزمین عجایب

آلیس در سرزمین عجایب

نویسنده: لوئیس کارول

مترجم: سمیه نصرالهی

مهرگان خرد

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب، اثر لوییس کارول، یکی دیگر از کتاب‌هایی است که برای شروع کتابخوانی نوجوانان بسیار مناسب است. حدود ۱۶۰سال از زمانی که کارول این کتاب را نوشته می‌گذرد، با این‌حال، این داستان کماکان یکی از محبوب‌ترین داستان‌های جهان میان کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان محسوب می‌شود.

این کتاب، داستان دختر جوانی به نام آلیس را شرح می دهد که وارد دنیایی خیالی از موجودات انسان‌نما می‌شود و ماجراجویی‌های جذابی را طی می‌کند. این کتاب پس از انتشار نقدهای مثبتی دریافت کرد و اکنون یکی از شناخته شده‌ترین آثار ادبیات ویکتوریایی محسوب می‌شود. روایت، ساختار، شخصیت‌ها و تصاویر این کتاب، تاثیر گسترده‌ای بر فرهنگ و ادبیات عامه، به ویژه در ژانر فانتزی داشته است. این کتاب به عنوان آغاز دوره‌ای شناخته می‌شود که در آن، نوشتن برای کودکان با هدف «شادی یا سرگرمی» انجام می‌شود. داستان کتاب با منطق بازی می‌کند و همین موضوع، به این داستان محبوبیت ماندگاری میان بزرگسالان و همچنین کودکان می‌بخشد.

بخشی از کتاب صوتی آلیس در سرزمین عجایب را بشنوید.

آلیس در سرزمین عجایب لوئیس کارول

گوینده: عطیه بادامچی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
943 بازدید

Avatar

مریم شعبانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه