لوگو طاقچه
تصویرجلد کتاب‌های انگیزشی برای دختران

کتاب‌های انگیزشی برای زنان

زنان قدرتمند زنانی هستند که جهان‌بینی، صدا و طرز تفکر منحصربه‌فرد دارند، تاثیرگذار هستند و خلق می‌کنند. این در حالی است که پیدا کردن جهان‌بینی، صدا، طرز تفکر و خلاقیت کار راحتی نیست و باید برای آن سال‌ها تلاش کرد. کتاب‌های بسیاری هستند که می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند. بنابراین در این یادداشت از وبلاگ طاقچه به سراغ متفاوت‌ترین کتاب‌های انگیزشی برای زنان می‌رویم و آنها را معرفی می‌کنیم. 

پیشنهاد می‌کنیم کتاب «جنگجوی عشق» اثری از گلنن‌ دویل ملتن را هم بخوانید تا با چالش‌های زنان در کشورهای مختلف روبه‌رو شوید، چرا که برخی از چالش‌های مشترک زنان در همه‌جای جهان وجود دارد.

لحظه صعود

لحظه صعود

نویسنده: ملیندا گیتس

مترجم: محمد صداقتی جهرمی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

ملیندا گیتس نویسنده‌ی کتاب لحظه‌ی صعود و یکی از ثروتمندترین زنان دنیا است که ثروت خالص او در سال ۲۰۲۳ بیشتر از ده میلیارد دلار برآورد شده. یکی از جالب‌ترین نکات زندگی ملیندا هویت فردی و استقلال او است. او از سال‌ ۱۹۹۴ تا ۲۰۲۱ میلادی همسر بیل گیتس از مشهورترین و ثروتمند‌ترین سرمایه‌گذاران جهان بود، اما هویت و شخصیت او هرگز زیر سایه‌ی همسرش قرار نگرفت. ملیندا برای سال‌های طولانی مدیر محصول بی‌نظیری در کمپانی بزرگ مایکروسافت بود و حتی به دنیا آوردن ۳ فرزند هم موانع و بهانه‌های مناسبی برای غفلت از فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی او نبودند!

ملیندا علاوه‌بر این که در این کتاب زنان را برای رشد و توانمند شدن تشویق کرد و طرز فکر مخاطب را نسبت به خود، شغل، خانواده، امکان‌ها و فرصت‌ها تغییر می‌دهد، یک بنیاد خیریه‌ی مشترک با همسر سابقش بیل گیتس را هم اداره می‌کند. به علاوه او مدت‌ها است که بخش مهمی از ثروت خود را خیرخواهانه برای ارتقا جایگاه زنان اختصاص می‌دهد. 

او در این کتاب به سادگی و با لحنی صمیمانه در مورد استقلال زنان و ضرورت کار کردن نیمی از جامعه صحبت می‌کند. او نام کتاب را از تجربه‌اش در نوجوانی گرفته که ویدئوهای هیجان‌انگیز ناسا از پرتاب شدن و لحظه‌ی صعود راکت‌ها را تماشا می‌کرد. وی اقرار می‌کند که چنین لحظه‌های بی‌همتایی را برای زنان می‌خواهد و به همین دلیل شروع به نوشتن کتابی کرد که زنان را از سطح زندگی به بالاترین سطح برساند. 

اتاقی از آن خود

اتاقی از آن خود

نویسنده: ویرجینیا وولف

مترجم: معصومه مهرشادی

نشر روزگار نو

اطلاعات بیشتر و خرید

اتاقی از آن خود را ویرجینیا وولف در ابتدای قرن بیستم به رشته‌ی تحریر درآورد. او در این مقاله‌ی چهل هزار کلمه‌ای که به شکل کتاب در اکتبر همان سال منتشر شد، به محدودیت‌های زنان در قرن بیستم می‌پردازد و از حریم خصوصی و ضرورت آن برای زنان صحبت می‌کند. 

ویرجینیا محتوای این مقاله را پیش از این که منتشر شود در جامعه‌ی ادبی دانشگاه نیوهام و کمبریج انگلستان سخنرانی کرده بود. جالب این است که ویرجینیا به دلیل تبعیض‌های جنسیتی که علیه زنان وجود داشت، نتوانست به دانشگاه پا بگذارد. در حالی که برادران او همگی به دانشگاه رفتند و ویرجینیا در خانه به کمک معلم‌های خصوصی و کتاب‌خانه‌ی پدرش به تحصیل مشغول شد. 

او در اتاقی از آن خودش با شاعرانگی و نثر حیرت‌آورش از محدودیت‌های زندگی زنان صحبت می‌کند و به خوبی تاثیرات پنهان و آشکاری را در برابر نگاه مخاطب خود می‌گذارد که در نهایت باعث می‌شوند زنان نتوانند همتای مردان استعدادهای ادبی و هنری خود را بروز دهند. وولف با ریزبینی و نکته‌سنجی فقدان درآمد، نداشتن یک مکان اختصاصی و مواردی دیگر را از جمله‌ی دلایل عقب‌ماندگی زنان از مردان در زمینه‌های ادبی و هنری می‌داند. 

اتاقی از آن خود یک مقاله‌ی تحلیلی درمورد زنان است که در آن با دیدگاهی انتقادی به وضعیت زنان پرداخته می‌شود. نباید ناگفته بماند که این مقاله پس از گذشت هفتاد‌ و‌ شش سال از انتشار همچنان ارزش و اعتبار خود را حفظ کرده و در زمره‌ی آثار تاثیرگذار جهان باقی مانده است. در عین حال نباید تصور کرد که تمام افراد باید از خواندن آن لذت ببرند. . مخاطب این کتاب افرادی هستند که به برابری، جایگاه واقعی زنان در اجتماع، حقوق زنان و… اهمیت می‌دهند. جدا از موضوع و اهمیت آن، سبک و پیچیدگی منحصر به فرد وولف باعث می‌شود که خوانش این مقاله نیازمند توجه و تمرکزی منسجم و بدون‌وقفه باشد. 

تغییر مسیر

تغییر مسیر

نویسنده: شریل سندبرگ

مترجم: سارا ارجمند

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب تغییر مسیر برای زنان بسیاری در دنیا چیزی شبیه به کتاب مقدس است! کتاب شریل سندبرگ یک نقشه‌ی راه برای زنان شاغل بلندپروازی است که رویای رهبری را در سر می‌پرورانند. سال ۲۰۱۳ زمانی که این کتاب منتشر شد، سندبرگ هنوز در سمت مدیر ارشد عملیاتی در شرکت‌های مهمی مثل گوگل و فیس‌بوک مشغول به فعالیت بود. طولی نکشید که اسم این کتاب بر سر زبان‌ها افتاد و نشریه‌هایی مثل فوربز، تایم و فورچون نقدهایی برای آن نوشتند. چیزی حدود ۴ میلیون نسخه از کتاب فروخته شد و یکی پس از دیگری تجدید چاپ می‌شد. 

۱۰ سال از انتشار این اثر می‌گذرد و می‌بینیم که همچنان پرفروش و پرمخاطب است. چنین واقعه‌ای برای کتابی که نویسنده‌ی آن یک مدیر ارشد در دنیای تکنولوژی است، چیزی کمتر از معجزه نیست! چرا که در این ۱۰ سال هیچ چیزی در دنیای تکنولوژی و حتی واقعی ما نبوده که دستخوش تغییرات دگرگون‌کننده نشده باشد. مثلا امروز شرکت فیس‌بوک وجود ندارد و با نام کمپانی متا شناخته می‌شود، اما کتاب سندبرگ همچنان برای زنان الهام‌بخش است. 

از آنجایی که زنان شاغل و بلندپرواز مخاطب اصلی این کتاب بودند و سندبرگ در یکی از مشهورترین شرکت‌های تکنولوژی آن زمان مدیر ارشد بود، نوشته‌ی او برای مخاطبان ویژه‌اش درست مثل یک راهنما برای شروع مسیر شغلی‌شان به حساب می‌آمد. چرا که او به زنان این دل و جرات را می‌داد که آرزوهایشان را جدی بگیرند و از تصورات بیهوده‌ای مثل اتاق‌ هیئت مدیره برای آنها ساخته نشده نترسند! سندبرگ به تنهایی کافی بود تا این تصور به کلی خدشه‌دار شود! 

البته وقتی صحبت از مخاطبان این کتاب می‌شود نباید دو دستگی دیدگاه‌های خوانندگان در مورد این کتاب را نادیده گرفت. عده‌ای از مخاطبان آن را الهام‌بخش و به پیش‌راننده توصیف کرده‌اند و عده‌ای دیگر آن را سندی واضح از جنسیت‌زدگی در محیط‌های کاری و دشوارتر بودن مسیر زنان برای رسیدن به جایگاه‌های بالای شغلی دانسته‌اند. 

روح یک زن

روح یک زن

نویسنده: ایزابل آلنده

مترجم: علی‌اکبر عبدالرشیدی

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

ایزابل آلنده روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی محبوب شیلیایی-آمریکایی است که به خوبی می‌تواند نمایندگی زنان جسور و مستقل را در ادبیات معاصر به عهده بگیرند. ایزابل نویسنده‌ای است که نه تنها دنیای زنانه و جایگاه زن بلکه ژانرهایی مثل رئالیسم جادویی را به خوبی می‌شناسد و به ظرفیت‌های ادبیات برای انتقال پیام‌های ژرف کاملا واقف است. او پس از سال‌ها روزنامه‌نگاری در چهل‌سالگی اولین رمانش «دختر بخت» را منتشر کرد و تا به امروز (اکتبر ۲۰۲۳) ۲۷ جلد کتاب نوشته که تخمین زده می‌شود ۵۲ میلیون نسخه از آن‌ها در جهان فروخته شده‌ باشند.

کتاب روح یک زن در سال ۲۰۲۰ و در ۷۹ سالگی ایزابل آلنده منتشر شد. او در دوران پاندمی کرونا شروع به نوشتن این خودزندگی‌نامه‌ کرد که با لحنی طنازانه و قلمی حیرت‌آور به وقایع زندگی‌اش نگاه می‌کند.داستان این کتاب روایت یک زن مستقل رمانتیک از تاب‌آوری در برابر وقایع سهمگین زندگی، هوشمندی و عشق است. 

زندگی ایزابل سرشار از وقایع پرفراز و نشیبی است که تبعید خانوادگی، مادر شدن در نوزده سالگی، متارکه، مواجه شدن و دست‌و‌پنجه نرم کردن با تبعیض‌های جنسیتی، عشق، مهاجرت به آمریکا، تلاش برای کسب استقلال، به کما رفتن فرزند، از دست دادن و به دست آوردن را در برمی‌گیرد. 

ایزابل درمورد دوران کودکی و جوانی‌اش اینطور می‌گوید که خشم، سرکشی و اعتراض برادرانش در خانواده به رسمیت شناخته می‌شد، اما او به عنوان دختر به خاطر چنین روحیه‌ای مورد سرزنش قرار می‌گرفت. او اساسا همین موضوع را نقطه‌ی شروع حساسیت و ریزبینی‌اش نسبت به وضعیت و جایگاه دختران و زنان می‌داند. بنابراین آثار ارزشمندی که چنین زنی خلق کرده را نباید به جرم پیوند خونی‌اش‌ با سالوادور آلنده (رئیس‌ جمهور سوسیالیست شیلی) تحت نام پسرعموی پدری‌اش دفن کرد!

شجاع باش دختر

شجاع باش دختر

نویسنده: ریشما سوجانی

مترجم: شبنم اسماعیلی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

ریشما سوجانی نویسنده‌ی کتاب شجاع باش دختر و همچنین حقوق‌دان و سیاست‌مدار هندی‌تبار آمریکایی است. او در این کتاب تلاش می‌کند تا دختران را تشویق کند تا دست از راضی نگه داشتن دیگران، میل به کامل و بی‌نقص بودن و دیگر موارد بیهوده‌ای که آنها را از موفقیت دور می‌کند، بردارند. 

ریشما در این کتاب از کلیشه‌های جنسیتی صحبت می‌کند که دختران و زنان ممکن است حتی در جدی‌ترین کلاس‌های دانشگاهی با آنها مواجه شوند؛ چرا که هنوز هم تصور می‌شود دخترها لطیف‌تر از پسرها هستند و دخترها باید بی‌عیب و نقص باشند تا بتوانند در جایگاهی مشابه با پسرها قرار بگیرند. به همین دلیل او دست روی همین موضوع می‌گذارد که لزوما قرار نیست دخترها برای این که قدم در مسیر موردعلاقه‌شان بگذارند باید کامل و بی‌نقص باشند و فقط باید شجاعت را در خود پیدا کنند! 

به عقیده‌ی او زنان از همان بدو تولد برای دوست داشتنی بودن تلاش می‌کنند و برای دوست داشته شدن آنچنان جان‌فشانی می‌کنند که دیگر مجالی برای آرزوهای حقیقی و خواسته‌های خودشان باقی نمی‌ماند. آدام گرانت -نویسنده‌ی کتاب دوباره فکر کن- درباره‌ی این کتاب اینطور می‌گوید که «فشار روانی برای کامل بودن دخترها دشمن تمام دختران جهان است. ریشما سوجانی به دختران دیدگاه جسورانه‌ای می‌دهد که آنها را به سمت دستاوردهای بزرگ سوق می‌دهد.» 

وقتی زنان بخواهند

وقتی زنان بخواهند

نویسنده: گریس بانی

مترجم: الهه علوی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

نویسنده‌ی کتاب وقتی زنان بخواهند گریس بانی است. او علاوه‌بر تالیف کتاب‌های الهام‌بخش برای زنان، یک بلاگر و طراح دکوراسیون شناخته شده هم هست و وبلاگ او بیش از ۸۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد. او در این کتاب با بیشتر از ۱۰۰ زن متخصص، شناخته‌شده و الهام‌بخش در وادی‌های متنوع مصاحبه کرده و مسیری که هر یک از این زنان طی کرده‌اند، رموز و دلایل موفقیت و شکست‌هایشان را پرسیده است. از سفالگر و سیاست‌مدار گرفته تا نویسنده، سردبیر مجله، طراح دکوراسیون داخلی و… را می‌توان در میان این زنان بزرگ و جریان‌ساز پیدا کرد. سفری که هر یک از این زنان طی کرده‌اند با دیگری متفاوت است و صحبت کردن از مسیرهای مختلف می‌تواند برای زنانی که در ابتدای مسیر فردیت‌یافتگی و استقلال هستند، رشد دهنده و الهام‌بخش باشد.

جریده فریده

جریده فریده

نویسنده:

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

تصوری که اغلب ما از زنان دوران مشروطه داریم، زنان حرمسراهای شاهان قاجار هستند. کتاب جریده فریده می‌تواند به خوبی این تصور را به چالش بکشند. مریم عمید ملقب به مزین‌السلطنه یک شاهزاده‌ی قاجاری و اولین روزنامه‌نگار زن ایرانی است که در دوران مشروطه برای سوادآموزی، گسترش آگاهی و ورود زنان به عرصه‌های مختلف تلاش می‌کرد و هم‌زمان با سلطنت احمدشاه قاجار روزنامه‌ای تحت عنوان شکوفه را منتشر می‌کرد. زهره‌ ترابی نویسنده‌ی این کتاب است و با بررسی مطالبی از شماره‌های منتخب این روزنامه تصویر دقیق‌تری از جایگاه زنان در این دوران را به مخاطب ارائه می‌دهد.

بخشی از کتاب صوتی جریده فریده را بشنوید.

جریده فریده

گوینده: احسان شاه‌کرمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

زنان نامرئی

زنان نامرئی

نویسنده: کرولاین کریادو پرز

مترجم: نرگس حسن‌لی

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

کرولاین کریادو پرز روزنامه‌نگار بریتانیایی است که در کتاب زنان نامرئی دست به کار شده و تحقیقات گسترده‌ای کرده تا ثابت کند که در دنیایی زندگی می‌کنیم که هویت انسان را با مرد بودن تعریف شده است. کرولاین در این کتاب با ارائه‌ی داده‌های متفاوت و انجام مطالعات موردی بسیار وسیع از محصولات، خدمات، فرهنگ‌ها، وقایع و داستان‌ها استفاده کرده تا سوگیری جهانی علیه زنان را به نمایش بگذارد. زنان نامرئی در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و طولی نکشید که در همین سال برنده‌ی جایزه‌ی کتاب علمی انجمن سلطنتی و جایزه‌ی بهترین کتاب تجاری بریتانیا شد.

بخشی از کتاب صوتی زنان نامرئی را بشنوید.

زنان نامرئی کرولاین کریادو پرز

گوینده: الهام کردا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

و سرانجام زنان

و سرانجام زنان

نویسنده: ملورین کونر

مترجم: حسنعلی رونقی

روشنگران و مطالعات زنان

اطلاعات بیشتر و خرید

و سرانجام زنان نام کتابی است که به دنبال پاسخ دادن به سوالات بنیادی ما در مورد زن یا مرد بودن، دلایل تفاوت رفتارهای جنسی، تکامل جنسی، خویشاوندان انسان و تشابه رفتارهای جنسی آن‌هاست. نویسنده‌ی کتاب یک انسان‌شناس و محقق است و پس از سال‌ها تحقیق و داده‌کاوی در نهایت کتابی را تالیف کرده که دید روشن و واضحی از موقعیت زنان در گذشته تا به امروز را ارائه می‌دهد، عوامل مختلف موثر بر شکل‌گیری رفتارهای مبتنی بر جنسیت را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

اشتباهات یک زن؛ جلد اول

اشتباهات یک زن؛ جلد اول

نویسنده: نجمه سالاری

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

اشتباهات یک زن از جمله کتاب‌های خودیاری است که بسیار ساده و قابل‌فهم نوشته شده‌اند و قرار است به مخاطب خود عبور کردن از موقعیت‌های بحرانی مثل از هم پاشیده شدن رابطه، طلاق و خیانت دیدن در رابطه‌ی عاطفی را بیاموزند. این کتاب یک مجموعه‌ی دوجلدی از یک بلاگر پرطرفدار و نویسنده‌ی آمریکایی به نام ماریا سوسا (ام. سوسا) است. سوسا که از شبکه‌های اجتماعی برای تولید محتواهای جالب و کاربردی برای تغییر نگرش زنان نسبت به رابطه استفاده می‌کند، توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند و تا به امروز شش کتاب درمورد روابط عاطفی مثل: دو راهی، رهایی، اشتباهات یک مرد، چیزهایی که ای کاش می‌توانستم به او بگویم و رها کردن آسان نیست را نوشته و منتشر کرده است.

بخشی از کتاب صوتی اشتباهات یک زن (جلد اول و دوم) را بشنوید.

اشتباهات یک زن (جلد اول و دوم) ام. سوسا

گوینده: بهجت توجه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

خودت باش دختر

خودت باش دختر

نویسنده: ریچل هالیس

مترجم: هدیه جامعی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

ریچل هالیس بلاگر، پادکستر و نویسنده‌ی پرطرفداری است که در سال ۲۰۱۸ کتاب خودت باش دختر را منتشر کرد. هالیس در این کتاب روی این موضوع پافشاری می‌کند که رسانه‌های جمعی، شبکه‌های اجتماعی، جامعه، مدرسه و… ایده‌آل‌ها و تصورات خود را به دختران و زنان دیکته می‌کند و اغلب باعث پدید آمدن این احساس ناخوشایند در آنها می‌شود که به اندازه‌ی کافی خوب نیستند، زیبا نیستند، چاق هستند، آنقدرها که باید ارزشمند نیستند و نباید چیزهایی فراتر و بهتر بخواهند. هالیس در این کتاب با شوخ‌طبعی، صداقت و صراحت توضیح می‌دهد که چرا لازم نیست آنقدرها هم به این تصورات بها داد و چگونه می‌توان این تصورات بی‌اساس دیکته‌شده را خنثی کرد.

بخشی از کتاب صوتی خودت باش دختر را بشنوید.

خودت باش دختر ریچل هالیس

گوینده: الهه پرسون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

 

الهام برای زنان شاغل معاصر

الهام برای زنان شاغل معاصر

نویسنده: هلن اکسلی

مترجم: نرگس عبدی آب بخشانی

انتشارات اردوی سوره

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی صحبت از زنان شاغل می‌شود، اغلب افراد زنانی را تصور می‌کنند که هر روز در محل کارشان حاضر می‌شوند، اما این تمام حقیقت نیست! زنان بسیاری در جهان هستند که هر روز با سختی‌ها و موانع بسیاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند تا بتوانند از خانواده‌ی خود محافظت کنند، نان می‌پزند، خلق می‌کنند یا حتی با مشکلات ناشی از جنگ مواجه می‌شوند. این کتاب برای تمامی زنان دنیا نوشته شده که با سختی‌ها و ناملایمت‌ها می‌جنگند. هلن اکسلی نویسنده‌ی این کتاب می‌گوید هدف او الهام بخشیدن به تمام زنان جهان است که توانمندی‌های خود را باور کنند، جسارت شکستن موانع را داشته باشند و خود را شکوفا کنند.

2,270 بازدید
برچسب ها

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه