لوگو طاقچه
تصویر جلد کتاب هایی درباره کمونیسم

معرفی کتاب‌هایی درباره کمونیسم

5,828 بازدید

کمونیسم ریشه در واژه‌ی لاتینی communis «کمونیس» به معنای «اشتراکی» دارد. کمونیسم به نظریه یا کردار آن دسته از اصلاحگران اجتماعی گفته شده است که از اندیشه‌های اجتماعی «زندگی در حالت اشتراکی» دفاع کرده‌اند که غایت آن مالکیت اشتراکی برتمامی دارایی‌ها، به‌ویژه بر وسایل تولید و توزیع است. در این جامعه سلسله‌مراتب اجتماعی وجود ندارد و بهره‌مندی از مالکیت و وسایل آسایش و تفریح و جز آن‌ها نیز برای کل جامعه «اشتراکی» است. در این یادداشت وبلاگ طاقچه ضمن اینکه به‌صورت مختصر به سوال «کمونیسم چیست؟» پاسخ داده‌ام، کتاب هایی درباره کمونیسم نیز معرفی کرده‌ام.

کمونیسم چیست به زبان ساده؟

در بیانیه‌ی بیست و دومین کنگره‌ی حزب کمونیست اتحاد شوروی در ۱۹۶۱، کمونیسم چنین تعریف شده است: «کمونیسم نظامی بدون طبقات است با مالکیت همگانی وسایل تولید و برابری کامل اعضای جامعه. در چنین نظامی رشد همه‌جانبه‌ی مردم با رشد نیروهای مولد از راه پیشرفت دائمی علوم و فنون همراه خواهد بود و منابع ثروت عمومی برای همه به فراوانی جوشان خواهد بود و اصل بزرگ از هرکس به قدر توانایی‌اش و به هرکس به‌قدر نیازش تحقق خواهد یافت.»۱

این اصطلاح در مورد کنش‌ها و باورهای برخی دولت‌ها و سازمان‌های سیاسی در برخی کشورها، حتی در مواردی که دولت‌ها و سازمان‌های مذکور خودشان را کمونیست نمی‌دانند نیز به‌کار می‌رود. برای مثال، در داخل اتحاد شوروی سابق، مناسبات اجتماعی که تا سال ۱۹۹۱ حاکم بود سوسیالیسم نامیده می‌شد که به زعم مارکسیست‌ها مرحله‌ای مقدماتی برای رسیدن به مناسبات کمونیستی کامل درآینده به‌شمار می‌رفت.

کمونیسم خیلی پیش از پیدایش مارکسیم پیشینه دارد، اما هیچ‌یک از مکتب‌های سوسیالیست اولیه خود را کمونیست نمی‌نامیدند. برای نخستین بار اصطلاح کمونیسم در ۱۸۴۱ در مورد پیروان اتین کابه، فیلسوف فرانسوی، به‌کار رفت و از آن پس اصطلاحی شد برای نامگذاری بخش کارگری و مبارز جنبش سوسیالیستی. در حوالی همین تاریخ (۱۸۴۸) بود که مارکس و انگلس، به بیانیه‌ی معروف خود نام «کمونیست» نهادند. آنان در این بیانیه تأکید کردند که «کمونیست‌ها حزب جداگانه‌ای در برابر سایر احزاب طبقه کارگر نیستند. کمونیست‌ها فقط مصمم‌ترین و پیشرفته‌ترین بخش احزاب طبقه کارگر در هر کشورند که دیگر بخش‌ها را به پیش می‌رانند.» با این همه، مارکس خود گفته بود که جامعه پس از گذار از سرمایه‌داری به «مرحله‌ی عالی» کمونیسم، باید از مرحله‌ی سوسیالیسم بگذرد.

با این همه، تلاش برای ساختن کمونیسم در شوروی، به عنوان کشوری که بر این اساس اداره می‌شد، با مشکلات نظری و عملی مهمی روبه‌رو شد. فرض مارکس و انگلس بر این بود که انقلاب در جایی به وقوع می‌پیوندد که اجتماعی‌شدن تولید، استعداد صنعتی، فراوانی نعمت‌های مادی و طبقه‌ی کارگر گسترده قبلاً در آن وجود داشته باشد. در حالی که روسیه فقیرترین کشور اروپا و دارای یک طبقه‌ی روستایی عظیم بی‌سواد بود که صنعت چندانی در آن رشد نکرده بود. به گفته‌ی مارکس، شرایط لازم برای کمونیسم باید در بطن جامعه‌ی سرمایه‌داری رشد کند و آماده تولد باشد و اگر کاملاً شکل نگرفته باشد تنها به یک دوره‌ی کوتاه گذار نیاز دارد تا بتواند روی پا بایستد و راه برود. که این ویژگی‌ها را شوروی نداشت.

دلیل فروپاشی شوروی را این‌گونه می‌توان برشمرد: قدرت سیاسی همچنان در دست حزبی بود که نمی‌خواست به روابط سرمایه‌داری اجازه‌ی رشد بدهد و سیاست اقتصادی جدید مجال تداوم نداشت. خوش‌بینی عظیمی نسبت به امکان ساختن کمونیسم از طریق صنعتی‌شدن گسترده و برنامه‌ی اشتراکی‌کردن کشاورزی، حتی به قیمت تلف‌شدن میلیون‌ها نفر وجود داشت. همچنین در دوره‌هایی، تلاش مقامات برای رانت‌خواری و فساد دولتی افزایش یافت و این به مشروعیت نظام لطمه زد. سرانجام در حالی که توسعه‌ی اقتصادی شوروی کند شد، توسعه غرب سرمایه‌دار شتاب گرفت و از تحولات تکنولوژیک جدیدی برخوردار شد که اقتصاد شوروی نتوانست به آن برسد. و اینگونه شوروی از هم پاشید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

برای آشنایی با کمونیسم چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

کتاب‌های زیادی در شناخت و معرفی کمونیسم نوشته شده‌اند. برخی جنبه‌ی تاریخی، سیاسی و فلسفی دارند و از این نظرگاه‌ها تاریخچه‌ی کمونیسم را بررسی کرده و به تبارشناسی آن پرداخته‌اند و برخی دیگر از این کتاب‌ها روایت‌های مردمی‌ دارند؛ مثل جستار، داستان، رمان، نمایشنامه، سفرنامه و شعر. گروه دوم سعی کرده‌اند از تجربه‌ی مردم عادی در زندگی در کشوری کمونیستی بنویسند. در این یادداشت سعی می‌کنم کتاب‌هایی از هر دو دسته برای شناخت کمونیسم معرفی کنم.

کتاب‌های اسلاونکا دراکولیچ

نقشه‌ی اروپا را نگاهی بیندازیم: فرانسه، آلمان، انگلستان، اسپانیا و… سمت چپ؛ و کرواسی، بلغارستان، آلبانی، بلاروس، لیتوانی، رومانی، صربستان، بوسنی و هرزگووین و… سمت دیگر؛ دو تکه‌ی جدا از هم ولی در یک قاره با تاریخ و فراز و نشیب‌های متفاوت. بعد از جنگ جهانی دوم و لطماتی که اروپا دید، بسیاری از کشورهای اروپای شرقی در چارچوب پیمان ورشو جزو اقمار شوروی قرار گرفتند. پس از فروپاشی شوروی این کشورها یکی یکی اعلام استقلال کردند و خودشان را از زیر یوغ کمونیسم بیرون آوردند. اما همه چیز به همین سادگی نبود. کاری که کمونیسم با این کشورها در عرض حدود پنجاه سال و در تمام شئون زندگی مردم کرده بود، قرار نبود یک‌شبه و به‌راحتی از بین برود و تغییر کند.

اسلاونکا دراکولیچ روزنامه‌نگاری اهل زاگرب کرواسی بود که سال ۱۹۹۰ به دعوت روزنامه‌ای و برای تهیه گزارشی به کشورهای مجارستان، لهستان، چکسلواکی، بلغارستان و آلمان شرقی رفت. نتیجه‌ی سفرها و مشاهده‌های او در چندین کتاب و مقاله به چاپ رسید.

کمونیسم رفت ما ماندیم و حتی خندیدیم

اسلاونکا می‌خواست درباره‌ی جنبه‌های پیش پاافتاده و مسائل جزئی روزمره بنویسد؛ یعنی همان مسائلی که دیده نمی‌شوند. مثل غذاخوردن مردم، حرف‌زدن‌شان یا حتی اینکه پودر رختشویی گیرشان می‌آید یا نه؟ سیاست روی دوش مردان بود و مسئولیت امور عادی زندگی به دوش زنان. بنابراین اسلاونکا باید سراغ این مسائل را از صاحبان اصلی آن‌ها می‌گرفت: زنان. زنان کماکان به سیاست بی‌اعتماد بودند. اگر مردان دنبال این حزب و آن حزب می‌رفتند، چه کسانی شکم بچه‌های‎‌شان را سیر می‌کرد؟ از طرفی، چه کسی بهتر و بیشتر از زنان می‌توانست سیاستِ سیاستمداران و شعارهایشان را در عمل ببیند؟ شعارها بیشتر از هرچیز خودش را در قفسه‌ی سوپرمارکت‌ها نشان می‌داد. از همه مهم‌تر اینکه در مقالات و گزارش‌های مجلات و جراید غرب از «پایان کمونیسم» می‌گفتند، اما واقعاً رفتن فیزیکی کمونیسم به معنی رفتن معنوی آن هم بود؟

 کتاب‌های کمونیسم رفت ما ماندیم و حتی خندیدیم و کافه اروپا جستارهایی با این حال و هوا هستند.

بخشی از کتاب صوتی کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم را بشنوید.

کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم اسلاونکا دراکولیچ

گوینده: ریحانه حاجی‌علیخانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

راهنمای بازدید از موزه کمونیسم

راهنمای بازدید از موزه کمونیسم

نویسنده: اسلاونکا دراکولیچ

مترجم: بابک واحدی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب راهنمای بازدید از موزه کمونیست روایتی داستانی دارد و وقایعی از دوران کمونیسم در کشورهای بلوک شرق (چکسلواکی، رومانی، مجارستان، آلبانی و …) را روایت می‌کند. این کتاب قصه‌هایی از زبان موش، طوطی، خرس، گربه، موش کور، خوک، سگ و زاغ است. این کتاب شامل هشت قسمت با عنوان‌‌های گردشی در موزه کمونیسم، یک کمونیست خوش‌سلیقه، خرس و شاهدخت روستایی، گربه‌‌دار ورشو، افسانه دیوار برلین به روایت یک موش کور، از گولاک تا گولاش: مقدمه‌‌ای بر کتاب آشپزی به سبک مجار اثر خانم خوکه، مصاحبه با پیرترین سگ بخارست و ماجرای عجیب زاغ دیوانه است. در این کتاب طوطی دست‌آموز ژنرال تیتو از سال‌های حکومت او می‌گوید. یک زاغ مرگ اسرارآمیز نخست وزیر آلبانی را روایت می‌کند و موش کوری در زیر دیوار برلین مشاهده‌هایش را بر زبان می‌آورد. همچنین حیوانات دیگر هرکدام داستان خودشان را از زندگی در کشوری کمونیستی روایت می‌کنند. 

راهنمای بازدید از موزه کمونیست مانند راهنمای یک موزه دست شما را می‌گیرد و وارد موزه‌ای می‌کند تا با کمونیست و حکومت‌های کمونیستی آشنا شوید؛ آن هم از طریق قلم نویسنده‌ای که به‌خوبی با این حکومت‌ها آشناست.

آشنایی با رهبران کمونیسم

یکی از راه‌های شناخت و تحلیل کمونیسم، آشنایی با رهبران آن و سازوکار به‌قدرت‌رسیدن آن‌هاست. یکی از رهبران مشهور و کاریزماتیک کمونیسمْ استالین است. کتاب‌های زیادی درباره‌ی استالین نوشته شده اما سه کتاب معروف‌تر و خواندنی‌ترند: استالین جوان از تولد تا انقلاب اکتبر؛ استالین، دربار تزار سرخ و دختر استالین که هرکدام از جنبه‌ای خاص به استالین و زندگی او می‌نگرند.

استالین جوان؛ از تولد تا انقلاب اکتبر

استالین جوان؛ از تولد تا انقلاب اکتبر

نویسنده: سایمن سیبیگ مانتیفوری

مترجم: بیژن اشتری

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب استالین جوان از تولد تا انقلاب اکتبر پژوهشی است دربارهٔ زندگی استالین از بدو تولد تا هنگام رسیدنش به حکومت در اکتبر ۱۹۱۷. ژوزف استالین سیاستمدار کمونیست و رهبر شوروی بود. او از اواسط دهه‌ی ۲۰ تا مرگش در سال ۱۹۵۳ رهبر عملی حزب کمونیست اتحاد شوروی به شمار می‌آمد. اما استالین پیش از آنکه به این پایگاه برسد، دوران جوانی عجیبی را پشت سر گذاشته بود. او زمانی راهزن بود و در دوره‌ای جوانی آرمانگرا.

خواندن کتاب استالین جوان از تولد تا انقلاب اکتبر که پر از نکته‌های جالب و کمترگفته‌شده درباره‌ی زندگی استالین است، می‌تواند به خواننده کمک کند تا تصویری از روسیهٔ قبل از انقلاب ۱۹۱۷ در ذهنش ترسیم کند و به این پرسش پاسخ دهد که انقلاب در چه فضایی پیروز شد و چه کسانی بعد از انقلاب به قدرت رسیدند و تا رهبری کمونیست پیش رفتند؟

استالین؛ دربار تزار سرخ

استالین؛ دربار تزار سرخ

نویسنده: سایمن سیبیگ مانتیفوری

مترجم: بیژن اشتری

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب استالین؛ دربار تزار سرخ (از غصب قدرت تا مرگ) بر دورانِ حکومتِ جوزف استالین بر اتحاد شوروی تمرکز دارد. در این کتاب حوادث زندگی استالین از رسیدن به قدرت تا هنگام مرگش در مارس ۱۹۵۳ بررسی می‌شود. کتاب‌ روایت‌ داستان‌گونه دارد و نویسنده سعی کرده است با جزئیات به زندگی استالین و خانواده‌ی او بپردازد. بنابراین خواننده، یک کتاب تاریخی صرفْ نمی‌خواند و می‌تواند با اطرافیان استالین به مثابه‌ی شخصیت‌های یک داستان مواجه شود. در خلال کتاب، خواننده با نحوه‌ی تفکر استالین و اشتباهاتی که در سیاست‌گذاری‌اش مرتکب شد آشنا می‌شود. همچنین در این کتاب، از جنایت‌هایی که او و همراهانش تحت لوای کمونیسم به مردم کردند، پرده برداشته می‌شود.

دختر استالین (جلد اول)

دختر استالین (جلد اول)

نویسنده: رزماری سالیوان

مترجم: بیژن اشتری

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب دختر استالین، زندگی‌نامه‌ی سوتلانا علیلویوا، دختر استالین است و سرگذشت او را از زمان تولد تا لحظه مرگش روایت می‌کند. سوتلانا همیشه در تلاش بود خود را از زیر سایه‌ی پدرش بیرون بکشد. تضاد عمیقی که عاطفه‌ی او با سنگدلی پدرش داشت، نمی‌توانست اجازه بدهد که سوتلانا به زندگی عادی خود ادامه دهد. این کتاب کمونیسم را از نمای دیگری به خواننده نشان می‌دهد. کمونیسم اگرچه در زمان خود، از دور دارای قدرت و هیبت و عاملی برای اتحاد و رسیدن به خوشبختی بود، اما از نزدیک به هیولایی می‌مانست که حتی به کودکان هم رحم نمی‌کرد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کتاب‌های الکساندر سولژنیتسن

اگر می‌خواهید بدانید زندگی در کشوری کمونیستی چه حال و هوایی دارد و اگر در چنین کشوری خطایی از شما سر بزند با شما چه رفتاری می‌کنند، داستان‌های الکساندر سولژنیتسن را حتما بخوانید. الکساندرِ نویسنده، خود زندگی عجیب‌غریبی داشته است. او را به این دلیل که در رمان‌هایش جنایت‌ها، سرکوب‌ها و بوروکراسی سرسام‌آور دوران استالین را نمایش داده بود، بیست سال تبعید کردند که هشت سالش را در اردوگاه گولاگ گذراند. فساد اداری و ساختار معیوب حکومت موضوع اصلی داستان‌های سولژنیتسن است.

یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ

یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ

نویسنده: الکساندر سولژنیتسین

مترجم: رضا فرخ‌فال

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ داستانی درباره‌ی اردوگاه‌های کار اجباری در دهه‌ی ۵۰ میلادی در شوروی است. ماجرا درباره‌ی شخصی به نام ایوان است که به جرم جاسوسی، بی‌گناه محاکمه و راهی اردوگاه کار اجباری گولاگ می‌شود. او باید ده سال از زندگی خود را در این مکان مخوف بگذراند. این کتاب، تنها داستان یک روز از زندگی مشقت‌بار او در اردوگاه است. رمانْ روایت دل‌مشغولی‌ها و دغدغه‌های زندگی ایوان است که روزی هزار بار می‌میرد و زنده می‌شود. ایوان هر روز از خود می‌پرسد که آیا زنده از اردوگاه بیرون می‌آید یا نه؟

خانه ماتریونا

خانه ماتریونا

نویسنده: الکساندر سولژنیتسین

مترجم: عبدالرضا ناطقی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

خانه ماتریونا نیز داستان زنی شصت‌ساله به نام ماتریوناست که هیچ چیز در زندگی برایش باقی نمانده به جز خانه‌ای که در اختیار بقیه می‌گذارد؛ از جمله ایگناتیچ، زندانی سابق اردوگاه کار اجباری و معلم فعلی مدرسه. شوهر ماتریونا در جنگ ناپدید شده و شش فرزندنش هم در کودکی از دنیا رفته‌اند. او نمونه‌ای از انسان‌های معمولی حکومت شوروی است که با پاک‌نهادی و معصومیت روزگار می‌گذرانند؛ اما در محل زندگی ماتریونا افرادی هم زندگی می‌کنند که حریص و طمع‌کارند و برای ترفیع مقام و کسب ثروت حاضرند هرکاری بکنند. برای شناخت زندگی عادی مردم در دوران حکومت کمونیست‌ها و ستم‌هایی که بر آن‌ها روا شد، بهترین منبع این کتاب است.

مارکسیست ها

مارکسیست ها

نویسنده: سی. رایت میلز

مترجم: خشایار دیهیمی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

برای شناخت کمونیست‌ها و کمونیسم باید ابتدا شناختی از مارکسیست‌ها داشته باشیم. کتاب مارکسیست‌ها یک «پیش‌درآمد» است. پیش‌درآمدی بر انواع مارکسیسم؛ و عمدتا برای کسانی نوشته شده است که جدا این فلسفه‌ها را نمی‌شناسند و تظاهر هم نمی‌کنند که آن‌ها را می‌شناسند. این کتاب برای مطالعه افرادی هم هست که با مارکسیسم آشنایند؛ اما بر این باورند که «کمونیست‌ها» مارکسیسم را «دربست بلعیده‌اند»، پس دیگر نمی‌تواند از آنِ ایشان باشد؛ آن‌هایی که گرفتار این اندیشه‌اند که مارکسیسم صرفا یک ایدئولوژی است و امروزه دیگر ایدئولوژی یا به آخر خط رسیده یا باید برسد.

این کتاب برای آن گروه هم هست که از سیاست و فلسفه سیاسی ملول شده‌اند و در لاک زندگی خصوصی خویش خزیده‌اند (یا هرگز از این لاک بیرون نخزیده‌اند). اگر این کتاب بتواند این‌گونه افراد را، تنها گامی به سوی عهده‌دارشدن وظایف شهروندی تمام‌عیار نزدیک‌تر کند، به هدف اساسی خویش دست یافته است. به طور کلی کتاب مارکسیست ها پاسخ تمام سوالاتتان را درباب این موضوع می‌دهد و کمکتان می‌کند تا گامی به سوی عهده‌دارشدن وظایف شهروندی بردارید.

مارکسیسم، یک نظریه، یا مکتبی فلسفی، سیاسی درباره‌ی چگونگی تحول جامعه و قانون‌های حاکم بر آن است که پایه‌گذاران آن کارل مارکس، فیلسوف، اقتصاددان و جامعه‌شناس آلمانی و همفکر او فریدریش انگلس بودند. مارکس نتیجه می‌گیرد که کارگران تنها با گرفتن مهار فرایند تولید به صورت اشتراکی، یعنی با «کمونیسم» می‌توانند بر این ناانسانی بودن غلبه کنند. آزادی انسانی، نه با انقلاب سیاسی محض برای نابودی بقایای فئودالیسم، بدانگونه که لیبرال دموکرات‌ها می‌گویند، بلکه با انقلاب اجتماعی برای استقرار «جامعه‌ی کمونیستی» امکان‌پذیر است.

کمونیسم معنایی وسیع‌تر از مارکسیسم دارد. اندیشه‌های کمونیستی را می‌توان از قرون گذشته تا به امروز در طرح‌های نظری برای جامعه آرمانی (مدینه فاضله) مانند جمهوی افلاطون جست‌وجو کرد. درحقیقت، می‌توان مارکسیسم را یکی از شاخه‌های کمونیسم یا کمونیسم جدید و علمی دانست. خود مارکس کمونیسم خود را کمونیسم کارگری و متمایز از کمونیسم‌های قبل از خود می‌داند.

 کتاب مارکسیست‌ها پیش درآمدی است بر فلسفه این مکتب سیاسی و اجتماعی و مخاطبان را با اندیشه مارکسیسم، اهداف، انواع آن آشنا می‌کند.

نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ

نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ

نویسنده: رضا امیرخانی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

در سال‌های اخیر، وقتی حرف از کمونیسم و کشورهای کمونیستی می‌شود، نام کره‌ی شمالی به میان می‌آید. اما آیا واقعا سیاست حاکم بر این کشور منطبق با کمونیسم است یا با آن تفاوت‌هایی دارد؟ رضا امیرخانی در سفرنامه‌ی خود به کشور کره‌ی شمالی سعی می‌کند روایت خود را از این کشور مرموز و مبهم بیان کند. او سعی کرده روایت‌های دست اولی از این کشور بیان کند؛ روایت‌هایی که به دور از غرض‌ورزی رسانه‌‌های غربی است. امیرخانی با نثر باطراوت و سرزنده‌ی خود به اتفاقات بامزه در این سفرش اشاره کرده و سعی می‌کند اینگونه از فضای خاکستری و سرد کره‌ی شمالی بکاهد.

خواندن یا شنیدن این کتاب برای کسانی که می‌خواهند بدانند کمونیسم در دنیای معاصر ممکن است چه شکلی داشته باشد، جالب است؛ شناخت خواننده از کمونیسم اولیه و تعریفی که داشت، می‌تواند به آگاهیِ او کمک کند که چقدر این مفهوم در دنیای کنونی به بیراهه رفته است؛ آنگونه که حتی دیگر از معنای اصلی خود دور شده و معنای تازه‌ای گرفته است.

بخشی از کتاب صوتی نیم دانگ پیونگ یانگ را بشنوید.

نیم دانگ پیونگ یانگ رضا امیرخانی

گوینده: محسن حکیم معانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

زیر تیغ ستاره جبار

زیر تیغ ستاره جبار

نویسنده: هدا مارگولیوس کووالی

مترجم: علیرضا کیوانی‌نژاد

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب زیر تیغ ستاره جبار؛ داستان یک زندگی در پراگ ۱۹۶۸ – ۱۹۴۱ داستان زندگی در پراگ زیر سایه‌ی کمونیسم است. یعنی درست در فاصله‌ی جنگ جهانی دوم تا بهار پراگ. این کتاب فقط روایت زندگی یکی از شهروندان پراگ است که به چشم خود حکومت کمونیسم، اشغال نازی‌ها، اردوگاه‌های کار اجباری، دیوار برلین، سربازان شوروی و شکست بهار پراگ را دید. هدا مارگولیوس کووالی در رمانی که به زندگی‌نامه‌ی خودنوشتِ او می‌ماند، سعی کرده تجربه‌های خود را به شکلی بیان کند که خواننده در عمیق‌ترین و جزئی‌ترین لحظات و احساسات او با او همراه و همدل شود.

بخشی از کتاب صوتی زیر تیغ ستاره‌ جبار را بشنوید.

زیر تیغ ستاره‌ جبار هدا مارگولیوس کووالی

گوینده: بهار کاتوزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

فرضیه کمونیسم

فرضیه کمونیسم

نویسنده: آلن بدیو

مترجم: صالح نجفی

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

آلن بدیو، یکی از متفکران و فیلسوفان معاصر جهان، سعی کرده با نگاه خاص خود به کمونیسم بپردازد. این کتاب که از کتاب‌های قبلی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، تخصصی‌تر است، مجموعه مقالات و سمینارهای بدیو درباب کمونیسم است که در طول سال‌های مختلف او ایراد شده‌ و اکنون در این کتاب گردآوری‌ شده‌اند. این کتاب درحقیقت، فلسفی است و به طور مستقیم به سیاست و فلسفه‌ی سیاست نمی‌پردازد؛ درحقیقت، سعی می‌کند از نظرگاه فلسفی به کمونیسم و ایده‌ی آن بپردازد. سه رخداد تاریخی مشهور درباب کمونیسم، یعنی مه ۶۸، انقلاب فرهنگی چین و کمون پاریس، مواردی هستند که بدیو بررسی می‌کند تا از طریق آن‌ها، شکست‌های این رخدادها را که به فرضیه‌ی کمونیسم ارتباطی نزدیک داشتند، نمایان سازد و بشکافد. بدیو بر همین ارتباط دست می‌گذارد و سعی می‌کند از کمونیسم پس از این تجربه‌ها تعریفی نو به دست دهد.

چگونه تاریخچه‌ی کمونیسم را برای بیماران روانی توضیح دهیم؟

چگونه تاریخچه‌ی کمونیسم را برای بیماران روانی توضیح دهیم؟

نویسنده: ماتئی ویسنی‌یک

مترجم: ملیحه بهارلو

انتشارات کتاب فانوس

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر دوست داشتید نمایشنامه‌ای درباره‌ی کمونیسم بخوانید و بیشتر با آن آشنا شوید اما در محیطی متفاوت با آنچه تا به حال تجربه کرده‌اید و زبان و روایتی منحصر‌به‌فرد، کتاب چگونه تاریخچه‌ی کمونیسم را برای بیماران روانی توضیح دهیم؟ را حتما بخوانید. قصه از این قرار است که نویسنده‌ای به نام یوری پتروفسکی به یک بیمارستان روانی در مسکو فرستاده می‌شود تا به وسیله‌ی ادبیات به بهترشدن حال روحی بیماران کمک کند. از او خواسته شده تاریخچه‌ی کمونیسم را با زبانی ساده برای بیماران شرح دهد. داستان حوالی سال‌های ۱۹۵۳ می‌گذرد و قرار است نمایشی هم اجرا شود. ویسنی‌یک، نویسنده‌ی این نمایشنامه، به خواننده و تماشاگر نشان می‌دهد که ایدئولوژی چقدر می‌تواند برای انسان‌ها مضر باشد؛ انسان‌ها بنا به ماهیت خود، به ایجاد آرمان‌شهر و برپایی ایدئولوژی تمایل دارند؛ اما در عمل، این آرمان‌ها منجر به فاجعه می‌شوند. همان اتفاقی که برای کمونیسم افتاد.

اهمیت مانیفست کمونیست

اهمیت مانیفست کمونیست

نویسنده: سینا خامی

انتشارات سیب سرخ

اطلاعات بیشتر و خرید

نگاه فیلسوفان به کمونیست در طول تاریخ همیشه یکسان و از یک دریچه نبوده است. اسلاوی ژیژک، فیلسوف مشهور و شناخته‌شده‌ی معاصر که با دیدگاهی چپ به مسائل حال حاضر نگاه می‌کند، سعی کرده در کتاب اهمیت مانیفست کمونیسم به این ایده نگاهی تازه و معاصر بیندازد و از نظرگاه آن مانیفست، به صورت ایده‌ای خالص، سرمایه‌داری را نقد کند. ژیژک با نگاه تیزبین خود به سرمایه‌داری قرن معاصر می‌نگرد که به طرز وحشتناکی جعلی و خطرناک است و چه ضربه‌ای به نیروی کار، کارگران و کارمندان و حتی بیکاران وارد می‌کند و هرآنچه هم دارند با بی‌رحمی از آن‌ها می‌گیرد. کاپیتالیسم که نماینده‌ی آن آمریکاست، از تیغ تیز نقد ژیژک سالم بیرون نمی‌آید. ژیژک معتقد است مانفیست مارکس و نقدی که مارکس به سرمایه‌داری داشت، ازقضا در دوران معاصر موضوعیت بیشتری دارد. شاید به نظر برسد که اندیشه‌های مارکس کهنه شده‌اند؛ اما در حقیقت در این دوران، بیشتر از هر زمان دیگری به نظریات این فیلسوف نیاز است. ژیژک از اندیشمندانی است که روحی تازه به مانیفست کمونیسم دمیده و باعث شده در این دوران آن ایده‌ها دوباره زنده و کارآمد شوند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید


پاورقی

۱: برای توضیح واژه کمونیسم در ابتدای مقاله از کتاب فرهنگ اصطلاحات و مکتب‌های سیاسی، ترجمه و تالیف پرویز بابایی، نشر نگاه کمک گرفته شده است.

5,828 بازدید
برچسب ها

Avatar

افسانه دهکامه


اشتراک گذاری یادداشت
3 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه