لوگو طاقچه
معرفی بهترین رمان های ضد جنگ

معرفی رمان‌های ضد جنگ

1,733 بازدید

شاید به جرئت بتوان گفت هیچ مرز و محدوده‌ای از جهان نیست که از جنگ و تاثیراتش در امان مانده باشد و شاید هیچ ادبیات مللی خالی از کتاب ها و رمان های ضد جنگ نیست. جنگ از آن مفاهیم و موضوعاتی است که هرچند تلاش می‌کنیم به روی خودمان نیاوریم اما خوب می‌دانیم که خطر بیخ گوش تک‌تکمان است. هر لحظه ممکن است حکومتی برای اثبات قدرت یا کسب منافع تصمیم بگیرد تمام آنچه طی سال‌ها اندوخته‌ایم از ما بگیرد. خانواده، دوست، بچه، عشق، رویا و آرزوها و در یک کلام جان‌هایمان را.

در خلال تمام جنگ‌هایی که جهان به خود دیده، همواره نویسندگانی از دور یا نزدیک نظاره‌گر لشگرکشی‌ها و غارت‌ها و فراغ‌ها و ازدست‌رفتن‌ها بوده‌اند، وقایع را ثبت کرده‌اند و به گوش دیگران رسانده‌اند. آن‌ها از غم و دردی که جنگ‌زدگان تجربه کرده‌اند، الهام گرفته و آثاری خلق کرده‌اند که فارغ از زمان و مکان برای تمام آدمیان معنای مشترک دارد: هیچ جنگی در دنیا برنده ندارد!

نویسندگان این آثار عمیقا باور دارند که ادبیات می‌تواند در نجات جان آدمیان سهم داشته باشد. که اگر غیر از این بود، نویسندگان بزرگ دنیا در طول تاریخ دست به قلم نمی‌شدند تا علیه جنگ و عواقبش بنویسند و فریاد بزنند: جنگ بس است!

در این یادداشت چند رمان ضد جنگ را معرفی می‌کنیم که قطعا خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست.

بهترین کتاب ها و رمان های ضد جنگ در جهان

در جبهه غرب خبری نیست

در جبهه غرب خبری نیست

نویسنده: اریش ماریا رمارک

مترجم: رضا جولایی

انتشارات جویا

اطلاعات بیشتر و خرید

اریش ماریا رمارک به مدت شش هفته در جنگ جهانی اول حضور داشت و در همین مدت کوتاه تمام آنچه برای نوشتن یک رمان ضد جنگ نیاز بود، دید و شنید و تجربه کرد. او ابتدا یادداشت‌هایش را در قالب یک ستون در روزنامه و با عنوان «گزارش سربازی از جبهه‌های جنگ» منتشر می‌کرد اما استقبال از این یادداشت‌های کوتاه به قدری زیاد بود که رمارک مجاب شد آن‌ها را در قالب کتاب به دست مخاطبان برساند.

این رمان روایتی است از زبان پسری که تحت تاثیر سخنان ملی‌گرایانه معلم خود قرار می‌گیرد و همراه همکلاسی‌هایش به ارتش ملحق می‌شود. کتاب پر است از لحظاتی که دلتان می‌خواهد زمان را به عقب برگردانید و راوی را از تصمیمش منصرف کنید. اما کاری از دست ما برنمی‌آید و پایان داستان، مساوی است با پایان زندگی راوی. 

تبصره ۲۲

تبصره ۲۲

نویسنده: جوزف هلر

مترجم: احسان نوروزی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

 جوزف هلر در جبهه‌های جنگ جهانی دوم حضور داشت و بدون هیچ واسطه‌ای جنگ را تجربه کرد. ایده کتاب حول قانونی همنام با عنوان کتاب می‌چرخد. قانونی که می‌گوید: اگر کسی با میل خود در ماموریت‌های مرگبار جنگی شرکت کند، نشان از این دارد که فرد مجنون و دیوانه است و اگر فردی تقاضای معاف شدن بدهد، نشان می‌دهد که او سالم و عاقل است پس شرایط لازم برای معاف شدن را ندارد!

ترکیب ذهن خلاق هلر و تجربه‌های جنگی‌اش منجر به خلق یک رمان ضد جنگ در ژانر کمدی سیاه شده است که این قدرت را دارد همزمان با لحظه جاری شدن اشکتان برای گرفتار شدن شخصیت داستان در یک موقعیت مرگبار، لبخند تلخی نیز گوشه لبتان بنشاند. 

گهواره‌ی گربه

گهواره‌ی گربه

نویسنده: کورت ونه‌گات

مترجم: منصوره وفایی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کورت ونه‌گات از معروف‌ترین نویسندگان سیاسی امریکایی است که برای قلم خود رسالتی بیش از سرگرم‌کننده بودن تعریف کرده. او بیشتر کتاب‌هایش را با دیدی انتقادی نسبت به حکومت امریکا نوشته است. در کتاب گهواره گربه نیز او به بمباران اتمی هیروشیما می‌پردازد و با طنز گزنده خود نظام حکومتی امریکا و سیاست‌هایش را مورد حمله قرار می‌دهد‌.

او معتقد است دنیا در خوابی عمیق فرو رفته و چشمش را روی فجایعی که رخ می‌دهد، بسته است. او در سراسر این کتاب ضد جنگ سعی می‌کند ما را از خواب بیدار کند و حقیقت را توی صورتمان بکوبد.

وداع با اسلحه

وداع با اسلحه

نویسنده: ارنست همینگوی

مترجم: مهدی افشار

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

اتمام دوره دبیرستان ارنست همینگوی در زمان جنگ جهانی اول بود. او در همان زمان تصمیم گرفت که به ارتش ملحق شود. اما چون چشم‌هایش ضعیف بود، درخواستش رد شد. اما ارنست هیچ‌ رقمه کوتاه نمی‌آمد. پس به عنوان راننده آمبولانس صلیب سرخ در نزدیکی جبهه مشغول به کار شد. او در حین فعایت خود به سختی مجروح می‌شود. در این دوران پرستاری از او نگهداری می‌کند که رد و اثرش را در رمان وداع با اسلحه می‌بینیم.

رمان وداع با اسلحه بر اساس تجربیات شخصی همینگوی در طول جنگ نوشته شده. این رمان ضد جنگ درباره جوانی امریکایی است که در بخش آمبولانس‌های صلیب سرخ خدمت می‌کند و ماجراهای بسیاری را از سر می‌گذراند و در نهایت از جنگ و اسلحه دور می‌شود و به صلح و عشق رو می‌آورد.  

بخشی از کتاب صوتی وداع با اسلحه را بشنوید.

وداع با اسلحه ارنست همینگوی

گوینده: امید تقوی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

زنگ‌ها برای که به‌صدا درمی‌آید

زنگ‌ها برای که به‌صدا درمی‌آید

نویسنده: ارنست همینگوی

مترجم: رحیم نامور

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند اثری دیگر از ارنست همینگوی است که شهرت جهانی دارد و در دسته رمان های ضد جنگ قرار می‌گیرد. این کتاب به ماجرایی در خلال جنگ داخلی اسپانیا می‌پردازد. شخصیت اصلی داستان یک سرباز امریکایی است که در زمینه مواد منفجره تخصص دارد و حالا او را موظف کرده‌اند تا پلی را که سر راه دشمن قرار دارد، منفجر کند. در این رمان نیز تجربیات شخصی همینگوی در طول جنگ کاملا ملموس و محسوس است. جزئیات به قدری با ظرافت نوشته شده‌اند که با خواندن کتاب احساس می‌کنید شما هم در جنگ داخلی اسپانیا حضور داشته‌اید و شاهد این ماجراها بوده‌اید.

بخشی از کتاب صوتی زنگ‌ ها برای که به صدا در می‌آید را بشنوید.

زنگ‌ ها برای که به صدا در می‌آید ارنست همینگوی

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شوایک

شوایک

نویسنده: یاروسلاو هاشک

مترجم: کمال ظاهری

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

یاروسلاو هاشک نیز از جنگ و اثراتش بی‌نصیب نمانده! با شروع جنگ جهانی اول، هاشک به ارتش اتریش فرا خوانده شد، ولی  او خیلی زود خودش را تسلیم نیروهای روس کرد و به پایگاه نظامی چکسلواکی پیوست. بعد از اینکه دوران خدمت به پایان رسید، او شروع به نوشتن کتاب شوایک کرد. این کتاب به قدری تاثیرگذار است که به سرعت شهرتی جهانی پیدا کرد و در سراسر دنیا با استقبال روبرو شد. ایم زمان ضد جنگ درباره شوایک است. یک آدم معمولی که گرفتار اصرارهای اطرافیان برای شرکت در جنگ شده. او همه کار می‌کند تا از خود را از این موقعیت نجات دهد.

بخشی از کتاب صوتی سریال شنیدنی شوایک (قسمت اول) را بشنوید.

سریال شنیدنی شوایک (قسمت اول) یاروسلاو هاشک

گوینده: اطهر کلانتری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آدم کجا بودی؟

آدم کجا بودی؟

نویسنده: هاینریش بل

مترجم: سارنگ ملکوتی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

هاینریش بل نویسنده ضدجنگ آلمانی است. او با محوریت جنگ کتاب‌های زیادی نوشته است که آدم کجا بودی؟ یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.

این کتاب روایتی از جنگ جهانی دوم است. جنگی که خود بل نیز ناچار به شرکت در آن شده بود. مهم‌ترین نکته درباره این کتاب این است که قهرمان ندارد. چندین شخصیت مختلف از درجه اهمیت یکسانی برخوردارند. یکی از آن‌ها سربازی به نام فاین هالس است که فضای جنگ او را افسرده و مضطرب کرده. او در واقع شاهدی است بر اتفاقات ناگوار و گریزناپذیری که حین هر جنگی رخ می‌دهد و همین ماجراهای شوم که خیلی راحت از آن حرف زده می‌شود بر زندگی بسیاری اثرات مخرب می‌گذارد که در این کتاب با آن‌ها روبرو می‌شویم. احتمالا بعد از پایان هر جنگ، در حالی که تا چشم کار می‌کند چیزی جز خرابی و ویرانی و خون نیست، خداوند از آدمی می‌پرسد: آدم، تو کجا بودی؟

کودک، سرباز و دریا

کتاب کودک، سرباز و دریا اثر ژرژ فون ویلیه است که در زمان جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد و به اشغال فرانسه به دست آلمان می‌پردازد. داستان درباره پسربچه‌ای است که وقتی می‌بیند کشورش به دست دشمن افتاده، تصمیم می‌گیرد با دوستان خود دوش به دوش نظامیان برای نجات میهن تلاش کند. او خیلی زود و درست زمانی که باید کودکی کند و جز بازی و تکالیف مدرسه و دویدن در دشت و دمن کار دیگری در این دنیا نداشته باشد، درگیر جنگ می‌شود. کودکان آسیب‌پذیرترین موجودات دنیا در حین جنگ‌ها هستند. جنگ ناغافل و در یک لحظه آن‌ها را از دنیای شیرینشان به دل سیاهی و تاریکی می‌کشد. پسر زمان ضد جنگ ژرز فون ویلیه نیز درگیر همین مصیبت می‌شود اما وقتی جنگ به پایان می‌رسد، دیگر همان کودک پیش از جنگ نیست. حالا او به قدری بزرگ شده که می‌داند تنها چیزی در دنیا که باید برایش بجنگد، صلح است.

سفر به انتهای شب

سفر به انتهای شب

نویسنده: لویی‌فردینان سلین

مترجم: فرهاد غبرایی

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

لویی فردینان سلین نویسنده فرانسوی است و کتاب سفر به انتهای شب اولین اثر او محسوب می‌شود. هرچند نمی‌توان این کتاب را در دسته خودزندگی‌نامه قرار داد اما سلین از خاطرات خود برای پرداخت داستان و از شخصیت و روحیات خود برای طراحی کاراکتر اصلی بسیار الهام گرفته است. تا جایی که نام شخصیت اصلی داستان با نام نویسنده یکی است.

داستان درباره فردی به نام فردینان باردومو است که در فاصله میان جنگ جهانی اول و دوم زندگی می‌کند. لحن رک و شاید پرخاشگرایانه بازدومو در تمام کتاب یادآور این است که او از زندگی در چنین دنیای ناامنی بی‌اندازه خسته، بیزار و حتی شرمسار است. او عصبانی و خشمگین است از اینکه صاحبان قدرت و دولت‌ها با تمام ادعاهایشان در زمینه تمدن و پیشرفت، دنیا را پر کرده‌اند از وحشی‌گری و خونریزی.

بخشی از کتاب صوتی کودک، سرباز و دریا را بشنوید.

کودک، سرباز و دریا ژرژ فون ویلیه

گوینده: امین زندگانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دوست بازیافته

دوست بازیافته

نویسنده: فرد اولمن

مترجم: مهدی سحابی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب دوست بازیافته رمانی کوتاه است شامل نوزده فصل. این کتاب را فرد اولمن، نویسنده آلمانی نوشته است. ماجرای کتاب در دوران پر التهاب جنگ جهانی دوم و روی کار آمدن نظام هیتلری در آلمان می‌گذرد. هانس و کنراد دو دوست و همکلاسی هستند. یکی از دل خانواده‌ای یهودی بیرون آمده و دیگری رگ و ریشه آلمانی‌های اصیل را دارد. آن دو روزهای خوشی را با هم می‌گذرانند اما به ناگهان با وقوع رویدادهای سیاسی همه چیز خراب می‌شود. بین آن دو فاصله می‌افتاد و هر کس به راه خود می‌رود. در طول داستان اتفاقاتی می‌افتد که مدام غافلگیر می‌شوید. در این کتاب به خوبی می‌توانید تاثیر جنگ را بر زندگی افراد عادی ببنید که با یک اتفاق چطور مسیر زندگی‌شان به کل عوض می‌شود و از جایی به بعد تنها هدفشان در زندگی می‌شود زنده ماندن و بس.  

‌‌

بخشی از کتاب صوتی آدم کجا بودی را بشنوید.

آدم کجا بودی هاینریش بل

گوینده: تایماز رضوانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

در بخش نظرات برایمان بنویسید شما چه کتاب‌ها و رمان‌های ضد جنگ دیگری را می‌شناسید؟

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

1,733 بازدید
برچسب ها

مرضیه اسدی

مرضیه اسدی


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه