لوگو طاقچه
معرفی ادبیات سورئالیسم و رمان های سورئال

معرفی ادبیات سورئالیسم

8,338 بازدید

مکتب سورئالیسم همچون سایر مکاتب ادبی، سوای آیین ادبی خاص، دامنه نفوذ خود را به هنرهای دیگر نیز کشاند. با ظهور خود جنبه‌های زندگی بشری را مورد پرسش قرار داد و فلسفه و سیاست و شیوه زندگی و فراتر از آن، جهان‌بینی تازه‌ای را ترویج کرد ولی ما در این یادداشت فقط به حوزه ادبیات می‌پردازیم و ادبیات سورئالیسم و چندتا از بهترین رمان‌های موفق سورئال را معرفی می‌کنیم.

«نقطه معینی در ذهن هست که از آن نقطه به بعد، مرگ و زندگی، حقیقت و مجاز، واقعیت و خیال، گذشته و آینده، فراز و نشیب، تناقض خود را از دست می‌دهند. محرک فعالیت سورئالیسم امید به تشخیص و تعیین این نقطه است.» آندره برتون، بنیانگذار مکتب سورئالیسم

اولین بار چه کسی گفت «سورئالیسم»؟!

واژه‌ی سورئالیسم را نخستین بار گیوم آپولینر، شاعر و نویسنده فرانسوی، در تسمیه یکی از نمایشنامه‌هایش استفاده کرد. البته اگر بخواهیم دقیق‌ترش را بگوییم، کلمه‌ای که او به کار برد، «درام سورئالیست» بود و می‌خواست با این واژه به یک نوع شعر خیالی و تفننی اشاره کند. آن زمان آپولینر هیچ فکرش را نمی‌کرد که حدود پنج سال بعد، مکتبی به همین نام بنا خواهد شد.

سر و کله مکتب سورئالیسم از کجا پیدا شد؟

مکتب دادائیسم در سال ۱۹۲۱ آخرین نفس‌هایش را کشید و جان داد. آندره برتون تقریبا مهم‌ترین رکن دادائیسم بود. او و چند تن از دوستانش بعد از وداع با دادائیسم دور هم جمع شدند و طرح مکتب جدیدی را ریختند: سورئالیسم. برتون سورئالیسم را زبان حال تشنجات دنیای معاصر می‌دانست و معتقد بود سورئالیسم فریاد اعتراض قرن بیستم است. این مکتب به طور رسمی در سال ۱۹۲۲تشکیل شد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

رئالیسم جادویی چیست؟

در ۶ دقیقه بخوانید

اصول و ویژگی‌های سورئالیسم

سورئالیسم بر اصالت خیال، رویا، تداعی آزاد و تصورات ضمیر ناخودآگاه بنا شده است. سورئالیست‌ها معتقدند روش‌های این مکتب راهی است برای واکاوی «من» و رسیدن به معرفت. تعریف آن‌ها از معرفت، خراب کردن دیواری‌ست که بین جنون و عقل حائل شده است. مسلک سورئالیسم برای رسیدن به این مقصود روش‌هایی را پیشنهاد می‌کند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

یک: جهان شگفت

سورئالیسم می‌گوید همیشه و همه جا در جریان عادی زندگی، عامل خرق عادت را جست‌وجو کن و امور غریب و مافوق طبیعی را آشنا و در دسترس بدان!

لوئی آراگون، از بنیان‌گذاران سورئالیسم، می‌گوید: «در ورای دنیای واقع روابط دیگری هست که ذهن بیدار می‌تواند درک کند. اهمیت و ارزش این روابط از واقعیت خارجی کمتر نیست، مانند پندار، توهم، خیال و رویا.» با این تفاسیر هر جا که قوه تخیل بتواند بدون هیچ قید و بندی جولان دهد، سورئالیسم ظهور می‌کند.

 دو: رویا

از نظر سورئالیست‌ها رویا تفنن روح نیست، بلکه یکی از فعالیت‌های الهام‌بخش ذهن است. وقتی در عالم خواب فرو می‌رویم دیگر چیزی تحت عنوان «امکان» وجود ندارد، همه چیز ساده است و طبیعی جلوه می‌کند و ذهن ما در پذیراترین حالت خود قرار دارد. ویژگی‌های رویا همان چیزی است که در آثار هنری و ادبیات سوررئالیسم به چشم می‌خورد.

سه: جنون

گسیختگی و پریشانی در آثار سورئالیسم شبیه به خیالبافی دیوانگان است. تفکر ذهنی یک دیوانه از نظر مردم عادی مغشوش و هذیان‌وار است، چرا که او واقعیت محدود را نپذیرفته و می‌تواند به سادگی میان امور نامربوط و متضاد سیر کند.

چهار: هزل و طنز

فروید بعد از تحقیقات و کاوش‌های فراوان به این نتیجه رسید که هزل چیزی جز صورت دگرگون‌شده روح سرکش و عصیانگر آدمی نیست. به قول او خنده سرپوش ناامیدی است. سورئالیست‌ها در آثار خود از هزل استفاده می‌کنند. این روش اجازه می‌دهد که قوانین سختگیرانه دنیای واقعی رنگ ببازند و ما بتوانیم از زاویه دیگری دنیا را ببینیم و درک کنیم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

رمانتیسم چیست؟

در ۶ دقیقه بخوانید

بهترین کتاب‌های ادبیات سورئالیسم

حالا که از تاریخچه و ویژگی‌های سورئالیسم گفتیم، می‌خواهیم ۷ کتاب از میان بهترین آثار ادبیات سورئالیسم را به شما معرفی کنیم.

کافکا در ساحل

کافکا در ساحل

نویسنده: هاروکی موراکامی

مترجم: گیتا گرکانی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

هاروکی موراکامی را می‌توان از قدرترین نویسندگان سورئالیستی معاصر دانست. اسکات اسپوزیتو، نویسنده و روزنامه‌نگار، در مقاله‌ای با عنوان «گفت‌وگوی فصلی» عناصر سورئال مورداستفاده موراکامی را به زبان خود او توصیف می‌کند: «نوعی غسل تعمیدِ جادویی برای پیوند دادن دنیای خودش با دنیای دیگری.»

کتاب کافکا در کرانه روایتگر دو داستان موازی است که به نظر می‌رسد ‌هیچ ارتباطی با هم ندارند اما در نقطه‌ای به هم گره می‌خورند. شخصیت اصلی یکی از داستان‌ها پسری پانزده‌ساله به نام کافکا تاموراست. او روز تولدش از خانه فرار می‌کند تا به دنبال مادر و خواهرش بگردد. تنفر کافکا از پدر و نوع رابطه آن‌ها اسطوره ادیپ رو به ذهن می‌آورد.

ساتورو ناکاتا شخصیت اصلی دیگر رمان کافکا در کرانه است. او طی یک حادثه حافظه و توانایی خواندنش را از دست می‌دهد و در مقابل توانایی صحبت کردن با گربه‌ها را به دست می‌آورد.

نقطه عطف این رمان سورئال تکمیل این دو قصه در لحظه‌ای است که سایه‌های زندگی دو داستان بر دیگری دیده می‌شود و موراکامی به شکلی قابل تامل این ارتباط و همبستگی را در کتاب نشان می‌دهد.

اگر به نوشته‌های موراکی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «بهترین کتاب‌های ادبیات ژاپن» را هم بخوانید.

بخشی از کتاب صوتی کافکا در ساحل را بشنوید.

کافکا در ساحل هاروکی موراکامی

گوینده: مهبد قناعت پیشه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

مرشد و مارگریتا

مرشد و مارگریتا

نویسنده: میخائیل بولگاکف

مترجم: عباس میلانی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

میخائیل بولگاکف ۱۲ سال آخر عمر خود را صرف نوشتن مرشد و مارگاریتا کرد که  بی‌تردید از درخشان‌ترین آثار ادبیات روسیه و همچنین ادبیات سورئالیسم به شمار می‌رود. شاید برایتان جالب باشد که وقتی او درگذشت، کسی جز همسر و چند دوست نزدیکش از وجود این رمان خبری نداشتند. این کتاب ۲۵ سال بعد از مرگ نویسنده اجازه انتشار یافت و در شب اول سیصدهزار نسخه از آن به فروش رفت.

کتاب مرشد و مارگاریتا سه داستان موازی را پیش می‌برد:

بخش اول کتاب درباره سفر شیطان به شهر مسکو است. یک سردبیر به نام برلیوز و شاعری به نام بزدومنی در پارک نشسته‌اند و درباره خدا و شیطان صحبت می‌کنند. در این بین شخصیتی با نام ولند به گفت‌وگوی آن‌ها ملحق می‌شود. ولند تجسم شیطان در جسمی انسانی است.

بخش دوم کتاب درباره‌ به صلیب کشیده شدن مسیح است که ولند آن را برای برلیوز و بزدومنی تعریف می‌کند. این بخش از کتاب در اورشلیم روایت می‌شود و به داستان زندگی پونتیوس پیلاطس، قیصر روم در زمان مصلوب شدن مسیح، اشاره می‌کند.

بخش سوم کتاب به جریان عشق مرشد و مارگاریتا می‌پردازد. مرشد همان کسی است که کتابی درباره‌ عیسی نوشته است. مارگاریتا معشوقه‌ مرشد است. مرشد رمانش را برای یک موسسه ادبی می‌فرستد. فکر می‌کنید سردبیر این نشر چه کسی است؟!

خطوط داستانی که در ابتدا چندان ربطی به هم ندارند، طی داستان به هم گره می‌خورند و یکدیگر را تکمیل می‌کنند. 

بخشی از کتاب صوتی مرشد و مارگریتا را بشنوید.

مرشد و مارگریتا میخائیل بولگاکف

گوینده: حامد فعال
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مسخ

مسخ

نویسنده: فرانتس کافکا

مترجم: صادق هدایت

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب مسخ نوشته فرانتس کافکا، نویسنده مشهور آلمانی، است. گره‌گوار، شخصیت اصلی رمان، یک روز صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند به یک سوسک تبدیل شده است. او از این وضعیت حیرت نمی‌کند، بلکه آن را به عنوان یک اتفاق ناگوار می‌پذیرد و همه تلاشش را می‌کند که میان زندگی انسانی‌اش و این مسئله که به سوسکی غول‌پیکر تبدیل شده همسویی ایجاد کند. در عین حال او باید نفرت اعضای خانواده نسبت به خودش را هم بپذیرد. این رمان سورئال به طور نمادین وضعیت انسان را در شرایطی که به روزمرگی و یکنواختی دچار می‌شود به تصویر می‌کشد.

این کتاب را می‌توانید به‌صورت رایگان از طاقچه دریافت کنید.

بخشی از کتاب صوتی مسخ را بشنوید.

مسخ فرانتس کافکا

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

سومین پلیس

سومین پلیس

نویسنده: فلن اویراین

مترجم: پیمان خاکسار

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

سومین پلیس، دومین اثر فلن اوبراین و نمونه‌ای از ادبیات سورئالیسم است که درباره مرد جوانی است که می‌خواهد بودجه یک پروژه علمی را تامین کند. او طی سرقتی مسلحانه شخصی را به قتل می‌رساند و لحظه‌ای غفلت کار دستش می‌دهد. همدستش پول‌ها را در جایی پنهان می‌کند تا در زمان مناسب به شریکش نارو بزند. در خانه مقتول یک جعبه سیاه مرموز هم وجود دارد که وقتی سارق جوان در آن را باز می‌کند، به دنیای عجیب و اسرارآمیزی وارد می‌شود و مقتول را زنده در آنجا ملاقات می‌کند.

این رمان سورئال اوبراین بعد از مرگ او به چاپ رسید. تا وقتی زنده بود هیچ انتشاراتی قبول نکرد تا آن را منتشر کند. دست آخر اوبراین به همه اعلام کرد که نسخه اصلی رمانش را گم کرده اما واقعیت چیز دیگری بود. رمان چاپ‌نشده داشت گوشه‌ای خاک می‌خورد تا بعد از مرگ نویسنده غوغا به پا کند.

بوف کور

بوف کور

نویسنده: صادق هدایت

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

بوف کور، مهم‌ترین اثر صادق هدایت، بهترین نمونه ایرانی در ادبیات سورئالیسم است. ما تمام داستان را از زاویه نگاه نقاشی می‌بینیم که حرف‌ها و اندیشه‌هایش بین واقعیت و خیال در حرکت است. و مدام این سوال در ذهن خواننده شکل می‌گیرد که حقیقت چیست؟ مرز میان واقعیت و وهم کجاست؟ این داستان پر از سمبل‌ها و نشانه‌ها و مفاهیم روانشناسانه است.

بخشی از کتاب صوتی بوف کور را بشنوید.

بوف کور صادق هدایت

گوینده: بهروز رضوی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

1Q84 (جلد اول)

1Q84 (جلد اول)

نویسنده: هاروکی موراکامی

مترجم: مهدی غبرایی

انتشارات جیحون

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب 1Q84 نوشته موراکامی در کشور ژاپن روایت می‌شود. آئو مامه، شخصیت داستان، در میان ترافیک شهر توکیو از تاکسی پیاده می‌شود و خودش را به پله‌های اضطراری کنار اتوبان می‌رساند. زیرا یک قرار ملاقات مهم دارد و به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهد. آئو مامه به محض قدم برداشتن روی پله‌های اضطراری وارد دنیایی موازی می‌شود.

تنگو شخصیت دیگر این رمان سورئال است. او کار ویرایش یک رمان نوجوان را پذیرفته و در همین حال اتفاقات عجیب و غریبی را تجربه می‌کند و وقتی کار کتاب به پایان می‌رسد، به نظرش می‌آید هرچیزی که در داستان خوانده در دنیای واقعی درحال رخ دادن است.

دنیایی که موراکامی در این کتاب ساخته، هرچند سورئالیسم و غیرواقعی است اما می‌توانید نشانه‌های دنیای مدرن را در آن بیابید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

رئالیسم چیست؟

در ۶ دقیقه بخوانید

8,338 بازدید
برچسب ها

مرضیه اسدی

مرضیه اسدی


اشتراک گذاری یادداشت
3.8 4 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه