لوگو طاقچه
معرفی کتاب‌هایی با موضوع اتوبیوگرافی

اتوبیوگرافی یا زندگی نامه خود نوشت چیست؟

13,507 بازدید

گاهی خواندن زندگی نامه بسیاری از افراد مشهور از نویسنده‌ها و هنرمندها گرفته تا چهره‌های سیاسی می‌تواند در شناخت بهتر آن‌‌ها به ما کمک کند. گاهی محتوای مصاحبه‌های خودشان و اطرافیانشان را مانند قطعه‌های پازل کنار هم بگذاریم. در مورد نویسنده‌ها کار از این هم سخت‌تر می‌شود. گاهی لازم است شخصیت‌های داستان‌هایشان را به دقت بررسی کنیم و ردپای شخصیت واقعی نویسنده را در داستان پیدا کنیم؛ انگار که در مقام یک کارآگاه قرار گرفته‌ایم! در مورد هنرمندان کار سخت‌تر که هیچ، پیچیده‌تر می‌شود. باید کانسپت هر طرحشان را سعی کنیم بفهمیم. شاید در این حالت هیچ وقت نتوانیم خودِ واقعی هنرمندان را از میان آثار هنریش پیدا کنیم. گاهی چهره‌های مشهور زندگینامه‌شان را در قالب خودزندگی‌نامه یا اتوبیوگرافی می‌نویسند.

اتوبیوگرافی نوعی از زندگی نامه است که در آن فرد تجربه‌های زندگی و سرگذشتش را بی‌واسطه می‌گوید. معمولا با خواندن اتوبیوگرافی با بخشی از چالش‌ها و رازهای زندگی هر فرد آشنا می‌شویم. گاهی هنرمندان در کتاب اتوبیوگرافیشان می‌گویند از کجا ایده‌ای به ذهنشان رسید و یا چه شد که چنین فرمی را خلق کرده‌اند. یا نویسنده‌ها می‌گویند در چه شرایطی داستانشان را نوشتند. یا چهره‌های سیاسی می‌گویند که پشت پرده‌ی تصمیمشان چه بود.

البته می‌دانیم که واقعیتی که در کتاب‌های اتوبیوگرافی با آن مواجه می‌شویم، همه‌ی حقیقت نیست و آن چیزی است که نویسنده خودش تصمیم گرفته به همه بگوید. ولی واقعیتی که نویسنده، هنرمند و یا هر کس دیگری نخواهد فاش شود، هیچ وقت به دست ما نمی‌رسد.

در این یادداشت وبلاگ طاقچه سعی کردیم مجموعه‌ای از اتوبیوگرافی ها را معرفی کنیم. در انتخاب کتاب‌ها سعی کردیم از قشرهای مختلف چهره‌ای را انتخاب کنیم.

از دو که حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم

از دو که حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم

نویسنده: هاروکی موراکامی

مترجم: مجتبی ویسی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

مورارکامی نویسنده‌ای است که در چند سال اخیر مهمان محفل‌های کتابخوانی مختلف ایرانی شده. کتاب‌های موراکامی به قدری مورد علاقه‌ی ایرانی‌ها قرار گرفته که زندگینامه خودنوشتش هم میان ما محبوب است. موراکامی معمولا در انتخاب نام کتاب‌هایش از نام موسیقی و فیلم و کتاب‌هایی که دوست دارد، استفاده می‌کند. در نام این کتاب هم از مجموعه داستان ریموند کارور با نام از عشق که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم استفاده کرده است. در این کتاب موراکامی بیش از اینکه به گفتن سیر خطی از سرگذشتش بپردازد، از دویدن حرف می‌زند. عادتی که در طول بیست و سه سال در زندگیش ایجاد کرده.

اما در این کتاب در کنار روایت غیر خطی موراکامی از تجربه‌ی دویدنش، از زندگی و خصوصیات فردیش و علاقه‌هایش هم می‌خوانیم. انتخاب این شیوه‌ی خلاقانه در نوشتن زندگینامه باعث شده کتاب موراکامی علاوه بر ارزش بیوگرافی که دارد، شیوه‌ی خاصی از نوشتن روایت درباره‌ی خود را هم بتوانیم یاد بگیریم.

فرندز

فرندز

نویسنده: متیو پری

مترجم: کیمیا فضایی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

متیو پری در کتاب فرندز در داستانی خارق‌العاده که فقط خودش می‌توانست تعریف کند -و به شیوه‌ای از صمیم قلب جذاب، گرم و آشنا- خانواده‌ی متلاشی‌شده‌ای که او را بزرگ کردند (و همچنین او را به حال خودش رها کردند) کاملا مجسم می‌کند. او همچنین جزئیات آرامشی را که در ترک اعتیاد پیدا کرده و احساسش نسبت به فراگیر شدن سریال فرندز را نیز شرح می‌دهد و داستان‌هایی را در مورد بازیگران و سایر ستاره‌هایی که در طول مسیر با آن‌ها ملاقات کرده، به اشتراک می‌گذارد. پری به شکلی رک، خودآگاهانه و با شوخ‌طبعی ویژه، به‌وضوح نبرد مادام‌العمر خود با اعتیاد را به تصویر می‌کشد. کتاب فرندز، دوستان و عاشقان خاطرات فراموش‌نشدنی متیو پری است که هم صمیمی و هم خواندنی است و هم به سوی هر کسی که با اعتیاد دست‌وپنجه نرم می‌کند، دست کمک دراز می‌کند؛ این کتاب دقیقا همان چیزی است که طرفداران فرندز مدت‌ها منتظر آن بوده‌اند.

بخشی از کتاب صوتی فرندز را بشنوید.

فرندز متیو پری

گوینده: اشکان عقیلی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

داستان من

داستان من

نویسنده: مریلین مونرو

مترجم: معصومه عسکری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

همه‌ی ما زن جذاب موبلند سینمای قرن بیستم هالیوود را می‌شناسیم. زنی که به عنوان یکی از پول‌سازترین و تاثیرگذارترین بازیگرهای قرن بیستم شناخته می‌شود. « مرلین مونرو» که نام اصلیش نورما جین مورتنسون است، در ۱۹۲۶ در لس‌آنجلس آمریکا به دنیا آمد و در ۳۶ سالگی در اوج محبوبیت از دنیا رفت. معمولا در هالیوود نقش‌هایی خاص را به عهده می‌گرفت که در نهایت باعث شد به او بلوند احمق بگویند.

مرلین مونرو در زندگیش شرایط سختی را پشت سر گذاشت تا به این شهرت و محبوبیت برسد. در ۹ سالگی سرپرستی مرلین به یک یتیم‌خانه واگذار شد و یک سال بعد یکی از دوستان مادرش حضانت او را به عهده گرفت. بعد از آن سرپرستیش به ۱۱ خانواده متفاوت سپرده شد. در یکی از خانواده‌ها مورد تجاوز قرار گرفت. در ۱۶ سالگی علی‌رغم تمایل همجنسگرایانه‌اش با پسر یکی از همسایه‌هایشان ازدواج کرد.

در کتاب داستانِ من سرگذشت تلخ و پر فراز و نشیب مرلین مونرو را می‌خوانیم. اینکه چه راهی را رفت تا بتواند به این میزان از شهرت برسد.

پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به یادداشت «زندگینامه افراد تاثیرگذار را در این کتاب‌ها بخوانید» هم بیاندازید.

آن فرانک؛ خاطرات یک دختر جوان

آن فرانک؛ خاطرات یک دختر جوان

نویسنده: آن فرانک

مترجم: شهلا طهماسبی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

آن فرانک نویسنده یهودی آلمانی است که در طول سال‌های اشغال هلند توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم خاطراتش را نوشته و سال‌ها بعد آن‌ها را منتشر کرده است.

در سال ۱۹۳۳ زمانی که حزب نازی در آلمان به قدرت رسید، آنه و خانواده‌اش به خاطر دینشان مجبور شدند به هلند نقل مکان کنند. اما در ۱۹۴۰ که نیروهای نازی هلند را اشغال کردند، آنه و خانواده‌اش هم گرفتار شدند. در زمانی که آزار رساندن به یهودی‌ها به حد نهایی رسید، خانواده‌ی فرانک و چند خانواده‌ی دیگر در اتاق‌هایی پنهان شدند. این پنهان شدن ۲۵ ماه طول کشید و در نهایت مخفیگاهشان لو رفت و ۸ نفر از جمله آنه دستگیر شدند و به اردوگاه آشویتس فرستاده شدند. بعد از دستگیری آنه چند نفر از دوستانشان که در این مدت به آنه و خانواده‌اش کمک می‌کردند، نوشته‌ها و خاطره‌های پراکنده آنه را پیدا کردند و در ۱۹۴۷ تصمیم گرفتند آن‌ها را منتشر کنند.

خاطرات باب دیلن، وقتی حالت بده کسی سراغت رو نمی‌گیره

خاطرات باب دیلن، وقتی حالت بده کسی سراغت رو نمی‌گیره

نویسنده: باب دیلن

مترجم: سیدمحمدعلی برقعی

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

باب دیلن خواننده، آهنگساز، شاعر و نویسنده مشهور آمریکایی است که در سال ۲۰۱۶ جایزه نوبل ادبیات را برد. دیلن در پنج دهه اخیر در موسیقی آمریکا به قدری تغییرات ایجاد کرد که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌ها در موسیقی معاصر آمریکا به حساب می‌آید.

باب دیلن در این کتاب نه تنها از خود و خاطراتش می‌گوید، که از حال و هوای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند هم گفته است. برای همین است که کتاب اتوبیوگرافیش تا حدودی آینه تمام نمای جامعه‌ی روشنفکری آمریکا در سال‌های پایانی قرن ۲۰ است.

میشل اوباما شدن

میشل اوباما شدن

نویسنده: میشل اوباما

مترجم: سپیده حبیبی

موسسه موسسه نگارش الکترونیک کتاب (ماناکتاب)

اطلاعات بیشتر و خرید

ما همیشه در مسیر یادگیری و شکل‌گیری شخصیتمان یا همان « شدن » هستیم! میشل اوباما در خانواده‌ای معمولی به دنیا‌امد و حتی در کودکی تصورش را هم نمی‌کرد، روزی بانوی اول آمریکا شود. حالا پس از اینکه دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تمام شده، کتابی نوشته به اسم: « شدن». میشل اوبا در این کتاب در سه فصل از سرگذشتش می‌گوید.

فصل اول « من شدن » است. در این فصل درباره‌ی دوران کودکیش می‌گوید. در فصل « ما شدن » ماجرای آشنایی و سپس ازدواجش با باراک را می‌گوید و در فصل « بیشتر شدن » از تجربه‌ها و اتفاق‌هایی که در کاخ سفید برایش رخ داده صحبت می کند.

میشل اوباما کتاب « شدن » با بیانی مسحور کننده و صمیمی خواننده را همراه خودش می‌کند. تا حدی که از زمان منتشر شدنش به سرعت در صدر فهرست کتاب‌های پرفروش در دنیا قرار گرفت.

دست‌نیافتنی

دست‌نیافتنی

نویسنده: علی‌رضا حیدری

نشر گلگشت

اطلاعات بیشتر و خرید

چهره‌های ورزشی غیر ایرانی بسیاری درباره‌ی زندگینامه‌شان کتاب نوشته‌اند. اما از میان چهره‌های ایرانی کتاب‌های خیلی کمی در دسترس داریم. یکی از بهترین نمونه‌های اتوبیوگرافی چهره‌های ورزشی ایرانی کتاب دست‌نیافتنی است. کتابی که در آن علیرضا حیدری قهرمان کشتی ایرانی از سرگذشتش می‌گوید.

علیرضا حیدری در سال ۲۰۰۴ برای مدال طلا به المپیک آتن رفت اما در نهایت با مدال برنز به ایران بازگشت، اتفاقی که همه‌ی اهالی ورزش را در بهت و حیرت فرو برد. این کتاب حاصل ۶۰ ساعت مصاحبه با علیرضا درباره‌ی فراز و نشیب زندگیش و راهی است که طی کرده. خواندنش نه فقط برای اهالی ورزش، که برای هر کسی می‌تواند جذاب باشد. این کتاب یکی از معدود کتاب‌های اتوبیوگرافی چهره‌های ورزشی ایرانی است.

منم ملاله

منم ملاله

نویسنده: ملاله یوسف زی

مترجم: صداقت حیاتی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

تصور کنید دختری در جامعه‌ای مردسالار و درگیر جنگ مانند پاکستان هستید و دلتان می‌خواهد درس بخوانید. چه چالش‌هایی پیش روی شماست؟ حتی اگر خانواده‌ای حمایت‌گر داشته باشید، باز هم مسیری متفاوت از آنچه که یک دختر در جامعه‌ی غربی قرار است طی کند، پیش رو دارید.

حالا تصور کنید در این شرایط دشوار، با همه‌ی سختی‌هایش به مدرسه می‌روید اما در راه بازگشت به خانه یکی از اعضای گروهی تروریستی مانند طالبان به شما تیراندازی می‌کند.

اینجاست که می‌توانید انتخاب کنید، در برابر سرنوشت خودتان و همه‌ی دختران سرزمینتان تسلیم شوید و یا به پا خیزید و صدای همه‌ی کسانی باشید که بهشان ظلم شده. ملاله پس از این اتفاق راه دوم را انتخاب کرد. تصمیم گرفت برای تحصیل دختران پاکستانی تلاش کند. در کتاب منم ملاله او از راهی که رفته گفته است. خواندنش را به همه‌ی کسانی که دوست دارند در جهان تغییری ایجاد کنند، توصیه می‌کنیم.

داستان من

داستان من

نویسنده: استیون جرارد

مترجم: ماشااله صفری

نشر گلگشت

اطلاعات بیشتر و خرید

استیون جرارد کسی است که در دنیای فوتبال حرفه‌ای که همه‌چیز قیمتی دارد، و سرمایه بسیاری جا به جا می شود، با قلب و عشقش فوتبال بازی می‌کند. جرارد حتی الان که دوران بازیش را تمام کرده، جزو محبوب‌ترین بازیکن‌های تاریخ باشگاه لیورپول است.

استیون با نقصی مادرزادی به دنیا آمد. نقصی به اسم clubfoot که در آن فرد پایش را در جهت معکوس پیچ می‌کند. کتاب داستان من اتوبیوگرافی استیون جرارد است که در سال ۲۰۰۶ لقب کتاب سال ورزشی بریتانیا را گرفت.

تاریخچه‌ی خودم

تاریخچه‌ی خودم

نویسنده: استیون هاوکینگ

مترجم: رامین رامبد

انتشارات مازیار

اطلاعات بیشتر و خرید

استیون هاوکینگ فیزیک‌دانی بود که همه‌ی ما حداقل یک بار نامش به گوشمان خورده. کسی که در جوانی، زمانی که دانشجوی رشته فیزیک در دانشگاه آکسفورد بود، به بیماری ای ال اس دچار شد. اما این بیماری مانع از این نشد که استیون به کشف خودش در علم فیزیک ادامه ندهد.

صحبت کردن درباره‌ی ایده‌های هاوکینگ در زمینه‌ی موضوع‌های مختلف کار چندان راحتی نیست. کتاب‌های بسیاری از او منتشر شده. حتی خواندن کتاب‌هایش هم چندان راحت نیست. اما اتوبیوگرافی او می‌تواند به ما کمک کند در برابر مشکل‌های ناخواسته زندگی تاب بیاوریم. حتی اگر به علم فیزیک علاقه‌ای نداریم، می‌توانیم با خواندن این کتاب در برابر مشکلات بزرگ زندگی راه حل متفاوتی در پیش بگیریم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

13,507 بازدید

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
4 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه