لوگو طاقچه
بهترین کتاب های صوتی روانشناسی

معرفی بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی روانشناسی

13 بازدید

دیدگاه‌ها درباره‌ی کتاب‌های روانشناسی عمومی و انگیزشی معروف و پرفروش بسیار متفاوت هستند. درحالی‌که بسیاری این کتاب‌ها را مفید می‌دانند و در هر فرصتی تلاش می‌کنند خواندن یا گوش‌سپردن به آن‌ها را در برنامه‌ی روزانه یا هفتگی خود بگنجانند، کسانی هم هستند که این دسته از کتاب‌ها را این‌طور توصیف می‌کنند که تنبلی را با روایت‌های ساختگی و واژه‌های لطیف در ذهن می‌کارند. جان فردریکسون در کتاب دروغ‌هایی که به خود می‌گوییم نوشته‌ی درخور تأملی دارد. او می‌گوید: «ما با افول مذاهب سنتی، به‌طور فزاینده به شفادهندگان پناه می‌بریم تا کمک بگیریم، رنجمان را پایان دهیم و در زندگی معنا بیابیم. روان‌درمانی برای بسیاری از مردم به جایگاه اعتراف غیرمذهبی تبدیل شده است.» اگرچه داوری درباره‌ی محتوای این کتاب‌ها موضوعی جداست؛ اما می‌دانیم که بسیاری از آن‌ها فارغ از محتوا پرفروش هم هستند. این یادداشت از وبلاگ طاقچه در بخش نخست، به پرفروش‌ترین‌ کتاب‌‌های روانشناسی عمومی در «طاقچه» اختصاص دارد. بخش دوم، کتاب‌هایی هستند که تنها فروش زیاد آن‌ها محل توجه نیست بلکه محتوای درخور توجه هم دارند. یادداشت پیشِ‌رو به نسخه‌ی صوتی کتاب‌ها اختصاص دارد. اما چرا کتاب صوتی؟

اگرچه برای بسیاری تهیه‌ی نسخه‌ی فیزیکی کتاب، لمس آن و خواندن از نزدیک تجربه‌ای لذت‌بخش است؛ اما این روزها گوش‌سپردن به نسخه‌های شنیداری کتاب‌ها هم طرف‌داران خود را پیدا کرده است. می‌دانیم که ایده‌ی این شیوه‌ی کتاب‌خواندن، نخستین‌بار برای نابینایان در انگلیس مطرح شد تا آن‌ها هم بتوانند لذت ادبیات را همچون دیگر آدم‌ها بچشند. یک بررسی نشان داده که کتاب‌های صوتی با موضوع روانشناسی، مدیریت و انگیزشی در کشوری مثل آمریکا بهتر و بیشتر از نسخه‌ی فیزیکی آن‌ها به فروش رفته‌اند. یکی از مزایای کتاب صوتی فراهم‌آوردن امکان انجام چند کار هم‌زمان است؛ مخصوصاً کارهایی که وقت هدررفته دارند؛ مثل مسیر رسیدن به محل کار، ماندن در ترافیک، آشپزی و… . مزیت دیگر کتاب صوتی کاهش فشار روی چشم‌ها است. همچنین این دسته از کتاب‌ها برای افراد مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری، مانند خوانش‌پریشی، ایدئال هستند. اگر صدای راوی رسا، جذاب و همراه با زیر‌وبم‌های حرفه‌ای باشد که دلنشین‌تر هم خواهد بود.

پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های صوتی روانشناسی عمومی در طاقچه

در این بخش از یادداشت، می‌توانید با پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی روانشناسی عمومی در طاقچه آشنا شوید.

زندگی خود را دوباره بیافرینید

این کتاب درباره‌ی اختلالات شخصیتی مبتنی بر الگوهایی هستند که در طول زندگی حس نارضایتی عمیقی برای افراد به وجود می‌آورند. کتاب این الگوهای دشوار و تکرارشونده را معرفی کرده و خواننده را با باورهایی که نویسندگان از آن‌ها با عنوان «تله» یاد کرده‌اند نیز آشنا می‌کند. در این کتاب به یازده مؤلفه‌ی مهم از این الگوهای رفتاری تکرارشونده و نابودگر یا تله‌های زندگی پرداخته شده است. الگوهایی همچون احساس شدید کمبود، احساس تنهایی و گوشه‌گیری، گرایش به فداکردن نیازهای خود برای رسیدگی به خواسته‌های دیگران و یا نوعی وابستگی منفی به دیگران. کتاب علاوه بر تمرین و آزمون برای محک خود در هر بخش، با روایت تجربه‌های حقیقی درمانگاهی تلفیق شده و به خواننده کمک می‌کند تا از دیدگاه شخصی به تله‌های زندگی نگاه کرده و آن‌ها را در زندگی خود شناسایی کند.

بخشی از کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید را بشنوید.

زندگی خود را دوباره بیافرینید

نویسنده: جفری ای. یانگ

گوینده:

انتشارات: انتشارات شمشاد

بستن تبلیغ

چهار اثر از فلورانس اسکاول‌ شین

این کتاب انگیزشی مجموعه‌‌ای از چهار نوشته‌ی اسکاول‌‌شین با نام‌های «بازی زندگی و راه این بازی»، «کلام تو، عصای معجزه‌گر توست!»، «در مخفی توفیق» و «نفوذ کلام» است. نویسنده بر تفکر مثبت و اندیشیدن به خواسته‌‌ها متمرکز شده و هوشیاری ذهن را به خواننده آموزش می‌دهد تا بتواند با آگاهی بر رفتار و کنش‌هایش به خواسته‌هایش برسد و برای زندگی بهتر تصمیم‌گیری و تلاش کند. به باور اسکاول‌شین، هر آنچه انسان در ذهن نیمه‌هوشیار خود داشته باشد و آن را مجسم کند در زندگی‌اش هویدا می‌شود؛ همان جمله‌ی معروف که می‌گوید به هرچه فکر کنی به همان تبدیل می‌شوی. جملات انگیزشی او که الهام‌گرفته از اعتقادات مسیحی هستند قوه‌ی تخیل در وجود انسان را نیرویی آفریننده می‌داند که باید در انتخاب واژه‌هایش دقت کرد تا آرزوها را که همان مشیت الهی هستند محقق کنند.

بخشی از کتاب صوتی چهار اثر از فلورانس اسکاول شین را بشنوید.

چهار اثر از فلورانس اسکاول شین

نویسنده: فلورانس اسکاول شین

گوینده: عاطفه رضوی

انتشارات: انتشارات ماه آوا

۵ زبان عشق

این کتاب با عنوان فرعی رازهایی برای داشتن عشقی پایدار، یکی از کتاب‌های پرفروش‌ نیویورک‌تایمز در موضوع بهبود روابط زناشویی است. پرسش اصلی نویسنده این است که بعد از آغاز زندگی زیر یک سقف چه بر سر عشق می‌آید؟ آیا افرادی که از هم جدا نمی‌شوند، یاد می‌گیرند بدون عشق به زندگی‌شان ادامه دهند؟ یا عشق واقعاً در بعضی زندگی‌ها باقی می‌ماند؟ پاسخ نویسنده این است که آدم‌ها به زبان‌های عشق متفاوتی صحبت می‌کنند و اگر آن را ندانند نخواهند توانست به یکدیگر ابراز عشق کنند. کتاب دیگر از همین نشر که آن هم جزو پرفروش‌هاست، «تکنیک‌های روانشناسی برای تسلط بر دیگران» نام دارد. مخاطب این کتاب کسانی هستند که از اینکه مدام دیگران از آن‌ها سوء‌استفاده می‌کنند خسته شده‌اند یا به اندازه‌ای که خود را لایق می‌دانند توجه و احترام دریافت نمی‌کنند یا آرزو دارند که بتوانند از عهده‌ی هر کار یا مشکلی به‌خوبی برآیند. این کتاب شامل تکنیک‌های خاص روانشناسی در زمینه‌ی کنترل رفتار انسان‌هاست که به باور نویسنده کمک می‌کند مقابل هرکسی و در هر مکان و زمانی موفق‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کنید.

بخشی از کتاب صوتی ۵ زبان عشق را بشنوید.

۵ زبان عشق

نویسنده: گری چاپمن

گوینده:

انتشارات: نشر مسیر سبز رشد

مردان مریخی زنان ونوسی

این کتاب در مورد روابط زناشویی است و تفاوت‌های میان مرد و زن را ناشی از تعلق این دو جنس به دو سیاره‌ی مختلف می‌داند که طبیعتاً قرار است با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند؛ اما آن‌ها بدون توجه به این واقعیت رودرروی یکدیگر ایستاده‌اند. نویسنده می‌گوید ما معمولاً از جنس مخالف خود ناامید و عصبانی می‌شویم؛ چون این حقیقت مهم را فراموش کرده‌ایم. انتظار داریم آن‌ها مانند ما رفتار کنند، آنچه را ما می‌خواهیم آن‌ها هم بخواهند و همان‌طور که ما احساس می‌کنیم وقایع را درک کنند. اما اگر بتوانیم این تفاوت‌ها را شناسایی کنیم و به آن‌ها احترام بگذاریم تا حدود زیادی از اختلاف‌هایمان با همسرمان کاسته می‌شود. او اعتقاد دارد که عشق می‌تواند دوام داشته باشد، کافی‌ است دو طرف تفاوت‌های خود را به یاد داشته باشند.

بخشی از کتاب صوتی مردان مریخی و زنان ونوسی را بشنوید.

مردان مریخی و زنان ونوسی

نویسنده: جان گری

گوینده: مهبد قناعت پیشه

انتشارات: انتشارات کلید آموزش

نجات از هزارتو

این کتاب با عنوان فرعی شناخت الگوها، درمان گذشته، بازسازی خود، براساس روان‌شناسی موسوم به «کل‌نگرانه» نوشته شده است. دیدگاهی که به‌زعم نویسنده این قدرت را به افراد می‌دهد تا هر روز متعهد به انجام کارهایی باشند که به اصلاح الگوهای منفی، ترمیم زخم‌های گذشته و تقویت خودآگاه منجر می‌شود. بخش اول کتاب درباره‌ی موضوعات پایه‌ای است؛ مانند قدرت افکار و تأثیر استرس و ترومای دوران کودکی بر روی بدن و چگونگی ایجاد مانع برای حرکت به جلو؛ کارکرد ذهن خودآگاه و ناخودآگاه و قدرت تأثیرگذاری والدین در شکل‌گیری واقعیت‌های ما و ایجاد الگوهای فکری و رفتاری معیوب؛ داستان‌های ایگو و سازوکار دفاعی آن. بخش آخر آموزش می‌دهد که چگونه از این آگاهی‌ها برای رسیدن به بلوغ عاطفی استفاده کنیم. کتاب شامل تمرین‌ها و ورزش‌هایی است که به ابعاد روانی، جسمی و معنوی هم‌زمان توجه کرده است.

بخشی از کتاب صوتی نجات از هزارتو را بشنوید.

نجات از هزارتو

نویسنده: نیکول لپرا

گوینده: نسترن نجاران

انتشارات: انتشارات متخصصان

 ازدواج بدون شکست

موضوع این کتاب رضایت در زندگی زناشویی است. معمولاً وقتی از زن یا شوهری می‌پرسند از زندگی راضی هستید در صورت پاسخ مثبت، منظورشان وضعیت کلی زندگی یعنی دوستان، خانواده، فرزندان، نوه‌هاست؛ اما از رضایت و خشنودی که باید از بودن کنار همسرشان احساس کنند حرفی نمی‌زنند. نظریه‌ای که نویسنده در این کتاب روی آن تأکید کرده است، انتخاب نام دارد. این نظریه می‌گوید تمام رفتارهای فرد در ژن او برنامه‌ریزی شده‌اند. او ممکن است بتواند آن‌ها را کنترل یا کم و زیاد کند؛ اما در نهایت همان چیزی است که از ابتدا بود. براساس این نظریه، افراد تنها می‌توانند رفتار خود را اصلاح کنند، نه رفتار دیگران را. رفتارهای صحیح، چگونگی واکنش به رفتار مقابل، عادت‌های بد و مخرب در این کتاب به روشی ساده و در قالب داستان‌هایی واقعی، توضیح داده شده‌اند.

بخشی از کتاب صوتی ازدواج بدون شکست را بشنوید.

ازدواج بدون شکست

نویسنده: ویلیام گلاسر

گوینده:

انتشارات: رمانو

جستارهایی در باب عشق

این کتاب شامل ۲۴ جستار با موضوع عشق است. هر جستار با یک عبارت توضیحی آغاز می‌شود و ادامه‌ی آن شرح داستانی است از ارتباط میان راوی و معشوقه‌اش، کلوئه. در این جستارها ما فرازوفرودهای یک رابطه‌ی عاشقانه را با پرسش‌ها و تحلیل‌های فلسفی، جامعه‌شناختی و روان‌شناختی و با اشاره به نگاه فیلسوفانی چون ارسطو، ویتگنشتاین و … می‌خوانیم. داستان از شکل‌گیری رابطه‌ی پرشور دو مسافر جوان در هواپیما آغاز می‌شود که پس از مکالمه‌ای در پرواز تصمیم می‌گیرند باز هم یکدیگر را ببینند و در طول داستان ارتباطشان نزدیک‌تر می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی جستارهایی در باب عشق را بشنوید.

جستارهایی در باب عشق

نویسنده: آلن دوباتن

گوینده: نیما رئیسی

انتشارات: رادیو گوشه

جادوی عزت نفس

پرسش اصلی کتاب این است که چرا خودمان را که ارزشمندترین فرد زندگی‌مان هستیم، محترم نمی‌شماریم؟ نویسنده می‌گوید درست وقتی که باید خودمان را باور کنیم تا نیروی ایمان، ما را به‌سمت آرزوهایمان هل دهد، با گفت‌وگوی درونی ناعادلانه خودمان را پس می‌زنیم و با افکار منفی و دور از واقعیت، به تمام احساسات و انگیزه‌هایمان بی‌رحمی نشان می‌دهیم و با کوچک‌ترین لغزش و اشتباهی خود را مجازات می‌کنیم. مضمون اصلی کتاب این است که دلیل ناکامی‌ها و ناخشنودی‌هایمان را نباید در اطرافمان جست‌وجو می‌کنیم، بلکه باید در وجود خودمان شناسایی کنیم. نویسنده می‌گوید راه‌های ساده و در عین حال فراموش‌شده‌ای وجود دارد که با عمل به آن‌ها می‌توانیم رنگ تازه‌ای به ذهن و زندگی خود بدهیم که نتیجه‌ی آن چیزی جز موفقیت در زمینه‌ی مالی، ارتباطات اجتماعی و روابط خانوادگی نخواهد بود.

بخشی از کتاب صوتی جادوی عزت نفس را بشنوید.

جادوی عزت نفس

نویسنده: پری عبادی

گوینده:

انتشارات: انتشارات اندیشه طلایی

شفای زندگی

این کتاب براساس فلسفه‌ی شخصی زندگی لوئیز ال. هی نوشته شده است. مضمون اصلی کتاب، قانونی در زندگی است که نویسنده به آن باور دارد: هر آنچه به او بدهیم، از آن پس می‌گیریم. او می‌گوید این خود ما هستیم که وضعیت‌های گوناگون را در زندگی برای خود به وجود می‌آوریم؛ اما به‌محض اینکه به مشکلی برخورد کنیم، دیگران را مسئول ناراحتی‌ها و مشکلاتمان می‌دانیم و آن‌ها را سرزنش می‌کنیم، درحالی‌که در زندگی ما هیچ‌چیز و هیچ‌کس به اندازه‌ی ما قدرت تغییر در آن را ندارد. پس همه‌ی ما برای تجربیاتمان مسئول هستیم. زندگی همه‌ی ما ارزشمند است؛ اما ارزش آن را نوع طرز فکر ما تعیین می‌کند. اگر طرز فکر عالی داشته باشیم، زندگی خودبه‌خود کامل می‌شود، حتی اگر هیچ نداشته باشیم.

بخشی از کتاب صوتی شفای زندگی را بشنوید.

شفای زندگی

نویسنده: لوئیز ال. هی

گوینده: شهیندخت نجف‌زاده

انتشارات: انتشارات ماه آوا

مادری که کم داشتم

این کتاب با عنوان فرعی راهنمایی برای خودسازی و یافتن عشق گم‌شده، بر مسئولیت و نقش مادر تمرکز کرده است. نویسنده می‌گوید با این تمرکز قصد ندارد همه‌ی گناه و مسئولیت را بر سر او تلنبار کند، بلکه می‌خواهد نشان دهد که کیفیت مادرانگی که ما دریافت می‌کنیم، با تمام قدرت، رشد ما را شکل می‌دهد. شناخت این تأثیرات موجب می‌شود درک بهتری از خودمان پیدا کنیم، زخم‌هایی را که ناشی از مادرانگی ناکافی بوده التیام بخشیم و نقص‌های شخصی‌ و خودسرزنشگری خود را که می‌تواند به کمبودهای مادرانگی ربط پیدا کند تسکین دهیم. برای این منظور خواسته‌های کودکان از مادرانشان را بررسی می‌کند و به مشخصه‌های مادرانگی خوب و اهمیت این اولین دلبستگی می‌پردازد و نشان می‌‌دهد که وقتی در مادری ‌کردن خطایی روی می‌دهد چه اتفاقی می‌افتد،‌ اثرات بی‌اعتنایی یا آزارگری عاطفی چیست و چه چیزهایی باعث می‌شوند که مادران این‌گونه به فرزندانشان لطمه بزنند.

بخشی از کتاب صوتی مادری که کم داشتم را بشنوید.

مادری که کم داشتم

نویسنده: جاسمین لی کوری

گوینده: سحر بیرانوند

انتشارات: انتشارات ترجمان علوم انسانی

بهترین‌ کتاب‌های صوتی روانشناسی عمومی

حال که با پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی روانشناسی عمومی آشنا شدید، بهتر است بهترین و جدیدترین کتاب‌های صوتی روانشناسی را نیز به شما معرفی کنیم که قطعا در بهبود حال روحی شما یاری‌رسان خواهند بود.

حساس‌ها

این کتاب با عنوان فرعی قدرت پنهان آدم‌های بسیار حساس در جهان پیچیده‌ی امروز، به موضوع «حساس‌بودن» از نگاه روان‌شناختی پرداخته است. در این تعریف، «حساس‌بودن» به این معناست که فرد تجربه‌ها و محیط پیرامونش را عمیق‌تر و دقیق‌تر پردازش می‌کند. نویسندگان حساس‌بودن را نقطه‌ضعفی نمی‌دانند که باید تغییر کند. آن‌ها معتقدند که برخلاف توصیه‌های دیگران، نباید این ویژگی شخصیتی را رها کرد؛ زیرا حساس‌بودن نعمتی است که قدرت‌های پنهان و ظرفیت‌های بسیاری را به شخصیت فرد اضافه می‌کند. این کتاب تکنیک‌هایی را برای مقابله با استرس و مدیریت آن در افراد حساس ارائه داده؛ زیرا عزت نفس این افراد به دلیل انتقادها و قضاوت‌های دیگران، اغلب پایین است. هدف اصلی کتاب این است که به افراد بسیار حساس کمک کند تا با قدرت‌ و ظرفیت خود آشنا شوند و بتوانند در جامعه‌ای که به نظر می‌رسد برای آن‌ها ساخته نشده، بهتر و موفق‌تر عمل کنند.

بخشی از کتاب صوتی حساس ها را بشنوید.

حساس ها

نویسنده: آندره سولو

گوینده: علی (علیتا) تهمتن

انتشارات: رادیو گوشه

قدرت اختلاف

این کتاب با عنوان فرعی چرا فرازوفرودهای روابط رمز ایجاد صمیمیت، تاب‌آوری و اعتمادند، بر اختلاف‌های گریزناپذیر زندگی تمرکز دارد و توضیح می‌دهد که وظیفه‌ی همیشگی ما پذیرش این اختلافات و حل‌وفصل آن‌هاست. پرسش‌ اصلی کتاب این است که چرا برخی افراد از انواع مختلفی از روابط رضایت‌بخش و صمیمانه‌ی اجتماعی لذت می‌برند و برخی دیگر به‌خاطر نبود ارتباط و تنهایی‌ از احساساتی دردناک در رنج‌ هستند؟ آموزه‌ی اصلی کتاب این است که بپذیریم بروز اختلاف در روابط طبیعی است. درواقع توانایی‌ هرکس برای نزدیک‌شدن به دیگران مرهون پذیرش همین واقعیت است. به باور نویسنده، تاب‌آوری نه صفتی ذاتی یا واکنشی به ناملایمات، بلکه کیفیتی است که در هنگام مواجهه‌ی هرکدام از ما با لحظات پرشمار ناهم‌سویی و ترمیم در تعاملاتمان رشد می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی قدرت اختلاف را بشنوید.

قدرت اختلاف

نویسنده: کلودیا ام. گلد

گوینده: علی خسروی

انتشارات: رادیو گوشه

ایگو دشمن شماست

کتاب درباره‌ی «من متورم» یا «من دروغین» است، این مشکل را از جنبه‌های گوناگون بررسی می‌کند و فنون غلبه یا هدایت آن را یاد می‌دهد. تعریف کتاب از ایگو، باوری نادرست درباره‌ی اهمیت خود و تکبر و جاه‌طلبی خودمدارانه است. نویسنده می‌گوید امروزه، فرهنگ ما بیش از هر زمان دیگری در آتش ایگو می‌دمد. تمجید و تحسین خودمان هرگز به این راحتی نبوده است. او با پیش‌کشیدن مثال‌هایی از ادبیات، فلسفه و تاریخ، ماهیت ایگو را شرح می‌دهد و خطرهایش را گوشزد می‌کند. نویسنده معترف است که نمی‌توان ایگو را در زندگی‌ سرکوب کرد؛ اما می‌توان هدایتش کرد. هدف کتاب رسیدن به نقطه‌ای است که «کمتر به خودتان فکر کنید» یا کمتر به داستانی که درباره‌ی خاص‌بودنتان برای خودتان تعریف می‌کنید، توجه کنید.

بخشی از کتاب صوتی ایگو دشمن شماست را بشنوید.

ایگو دشمن شماست

نویسنده: رایان هالیدی

گوینده: محمد امرایی

انتشارات: نوین کتاب گویا

ذهن‌آگاهی

این کتاب شامل نُه مقاله از نشریه‌ی هاروارد بیزنس ریویو است که روش‌هایی برای تقویت عملکرد و بهبود خلاقیت ارائه داده و توضیح می‌دهد که چطور می‌توان با تقویت مهارت «حضور در لحظه» زندگی شخصی و کاری خود را شکوفا کرد. نویسنده‌ی کتاب که نزدیک به چهل سال درباره‌ی این موضوع تحقیق کرده‌، متوجه شده است که تقریباً با هر معیاری، ذهن‌آگاهی نتیجه‌ی مثبت زیادی دارد. او می‌گوید «حضور در لحظه» مؤلفه‌ای تأثیرگذار و انجام کار با ذهن‌آگاهی روی کیفیت آنچه انجام می‌دهید مؤثر است. پیش‌فرض کتاب این است که آدم‌های ذهن‌آگاه همیشه در بالاترین سطوح هر حوزه‌ای دیده می‌شوند؛ چون این تنهاترین راه برای رسیدن به آن جایگاه برتر است. بر این مبنا، کتاب نکات کاربردی برای یافتن حس حضور در زندگی روزمره‌ی کاری ارائه کرده است.

بخشی از کتاب صوتی ذهن‌ آگاهی را بشنوید.

ذهن‌ آگاهی

نویسنده: انتشارات هاروارد بیزینس ری‌ویو

گوینده: علی غفاری

انتشارات: کتاب‌های صوتی کتابسرای نیک

موانع دلبستگی و صمیمیت

کتاب مجموعه‌ای از چهار مقاله از نویسندگان مختلف است. تجربه‌های بالینی و ابزارهای پژوهشی استفاده‌شده در این کتاب، نه‌تنها مناسب درمانگرانی است که مراجعان اجتنابی و دفاعی دارند، بلکه برای تمام افرادی که ایجاد یک رابطه‌ی صمیمی و حفظ آن را دشوار می‌پندارند، خواندنی و کاربردی خواهد بود. موضوع دلبستگی اجتنابی، ماهیت آن و شیوه‌های مختلفی که این دفاع‌ها در آن نمود پیدا می‌کند در هریک از مقالات با دیدگاه متفاوت و در بین گروه‌های گوناگونی بررسی شده است و همین امر دایره‌ی مخاطبان کتاب را گسترده‌تر می‌کند. این افراد، بیمارانی هستند که درمان آن‌ها به نظر بیشتر درمانگران بی‌حاصل است. یکی از نقاط قوت این کتاب، اشتراک تجارب نویسندگان از حفظ سرزندگی خود در طول درمان این بیماران و شرح شفاف و گاه متأثرکننده از کار بالینی و همچنین احیاکردن سرزندگی در خود این بیماران است. از بخش‌های مهم کتاب این است که چگونه افراد اجتنابی وارد رابطه می‌شوند و زمانی که یک یا هر دو فرد مبتلا به این نوع دلبستگی باشند چه اتفاقی ممکن است در طول رابطه رخ دهد.

بخشی از کتاب صوتی موانع دلبستگی و صمیمیت را بشنوید.

موانع دلبستگی و صمیمیت

نویسنده: لیندا کاندی

گوینده:

انتشارات: پندار تابان

شاید بهتره با یکی حرف بزنی

پرسش اصلی کتاب این است: «ما چگونه تغییر می‌کنیم؟» پاسخ این است: «با برقراری ارتباط با دیگران». روابطی که در این کتاب تشریح شده‌ دو دسته‌اند؛ رابطه‌ی میان نویسنده به‌عنوان درمانگر با مراجعانش و رابطه‌ی خود او به‌عنوان بیمار با درمانگرش در زمانی که با رخداد فروپاشی رابطه‌ی عاطفی مواجه شده بود. کتاب شرحی است لحظه‌به‌لحظه از ارتباط درمانگر با بیماران خود، چگونگی واکنش او و راهکارهایش. این کتاب رویکردی متفاوت به کسانی دارد که برای درمان اختلالات روانی خود به پزشک مراجعه می‌کنند. خواننده در روند شناخت، پذیرش و درمان مراجعان با آن‌ها همراه می‌شود. درواقع، او به جلسات خصوصی درمانگر با بیمارانش وارد می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی شاید بهتره با یکی حرف بزنی را بشنوید.

شاید بهتره با یکی حرف بزنی

نویسنده: لوری گاتلیب

گوینده: شرگان انورزاده

انتشارات: انتشارات ماه آوا

بدن هرگز دروغ نمی‌گوید

این کتاب با عنوان فرعی اثرات پایدار تربیت خشن، پیامدهایی را بررسی می‌کند که در نتیجه‌ی انکار رنج‌های دوران کودکی در ما باقی می‌مانند. نویسنده می‌گوید چنین انکاری، بیشتر به نام اصول اخلاقی و دینی بر ما تحمیل می‌شود. او طبق دانش و تجربه‌ی شخصی‌اش از روان‌درمانی و شنیدن روایت‌های زیادی از افرادی که در کودکی آزار دیده‌اند می‌گوید آن‌ها تنها زمانی می‌توانند فرمان چهارم از ده فرمان (در کتاب مقدس) را انجام دهند که از احساسات واقعی خود فاصله بگیرند و آن‌ها را به‌شدت سرکوب کنند. این افراد نمی‌توانند پدر و مادر خود را دوست داشته باشند و به آن‌ها احترام بگذارند؛ زیرا هنوز هم ناخودآگاه از آن‌ها می‌ترسند. آنچه عشق به والدین نامیده می‌شود وابستگی بیمارگونه و مخلوطی از ترس و اطاعت از سر وظیفه است که به‌عنوان فضیلت، ستایش می‌شود. کتاب از یک قانون روان‌زیست‌شناختی صحبت می‌کند و نشان می‌دهد که این قانون چگونه زندگی و حرفه‌ی شماری از نویسندگان و شخصیت‌های مشهور را تحت تأثیر قرار داده است. بخش‌های بعدی، روش‌هایی برای برقراری ارتباط «اصیل» ارائه می‌دهد که می‌تواند به چرخه‌ی خطرناک خودفریبی پایان دهد و فرد را از تحمل رنج‌های جسمی رها کند.

بخشی از کتاب صوتی بدن هرگز دروغ نمی گوید را بشنوید.

بدن هرگز دروغ نمی گوید

نویسنده: آلیس میلر

گوینده: نگین کیانفر

انتشارات: نشر نو

دروغ‌هایی که به خود می‌گوییم

این کتاب با عنوان فرعی چگونه با حقیقت روبه‌رو شویم، خودمان را بپذیریم و زندگی بهتری بیافرینیم می‌گوید برای پاسخ دادن به این پرسش، باید بفهمیم چرا رنج می‌کشیم و چگونه می‌توانیم به‌سوی سلامت باز‌گردیم. نویسنده می‌گوید ما به‌دلیل دروغ‌هایی که پذیرفتیم و دروغ‌هایی که برای دوری از درد به خودمان می‌گوییم، بیمار می‌شویم. اما تنها از راه روبه‌رو شدن هم‌زمان با حقایق زندگی درونی و زندگی بیرونی‌ بهبود می‌یابیم. دروغ‌گفتن به خود برای رهایی از درد، یک ویژگی انسانی است. مسئله این است که ما روش‌های گول زدن خودمان را نمی‌فهمیم. به‌همین دلیل است که دنبال درمانگر می‌گردیم تا ما را در روبه‌رو شدن با آنچه از آن دوری می‌کنیم، یاری کند. این کتاب به کمک شرح‌حال‌های کوتاه نشان می‌دهند چگونه روبه‌رو شدن با آنچه از آن دوری می‌جوییم، به تغییر راستین می‌انجامد.

بخشی از کتاب صوتی دروغ هایی که به خود می‌ گوییم را بشنوید.

دروغ هایی که به خود می‌ گوییم

نویسنده: جان فردریکسون

گوینده: امیررضا علی زاده

انتشارات: رمانو

بی عیب و نقص

این کتاب با عنوان فرعی نظر آدم حسابی‌ها در مورد آدم حسابی بودن، از ارسطو تا کامو با این پرسش آغاز شده است که چگونه می‌توانیم زندگی اخلاق‌گرایانه‌تری داشته باشیم؟ نویسنده می‌گوید هزاران سال است این پرسش مثل خوره به جان مردم افتاده؛ اما پاسخ به آن هرگز به اندازه‌ی امروز دشوار نبوده است. او تلاش کرده است این وضعیت گیج‌کننده را در قالب پرسش‌هایی ساده بریزد تا هروقت با یک دوراهی اخلاقی روبه‌رو شدیم، چه بزرگ و چه کم‌اهمیت، بتوانیم از خودمان بپرسیم چه کار می‌کنیم؟ چرا داریم این کار را می‌کنیم؟ آیا کار بهتری از دستمان برمی‌آید؟ کتاب روایت شخصی سفر نویسنده به دل فلسفه‌ی اخلاق است؛ اما درباره‌ی این هم هست که یاد بگیریم شکست را بپذیریم.

بخشی از کتاب صوتی بی عیب و نقص را بشنوید.

بی عیب و نقص

نویسنده: مایکل شور

گوینده: نسیم رفیعی

انتشارات: رادیو گوشه

روانشناسی شجاعت

این کتاب با عنوان فرعی راهنمای زندگی اجتماعی، براساس روان‌شناسی آلفرد آدلر با این پرسش‌ها آغاز شده است که ما از زندگی خوب چه می‌دانیم؟ آیا قابل‌دستیابی است؟ چگونه باید به آن برسیم؟ شجاعت را چگونه کسب می‌کنیم و به دیگران انتقال می‌دهیم؟ وقتی شجاعت را می‌جوییم و با الزامات بی‌شمارِ زیستن رخ‌به‌رخ می‌شویم، روانشناسی چه کمکی به ما می‌کند؟ بنیان نظری کتاب بر روان‌شناسی آدلری یا روان‌شناسی فردنگر قرار گرفته است. این رویکردْ بر ماهیت جدایی‌ناپذیر شخصیت انسان از ماهیت کل‌نگرانه‌ی زندگی تأکید دارد. نویسندگان ۲۲ شگرد برای تسهیل شجاعت معرفی کرده‌اند. همچنین در با فصلی با عنوان «شجاعت زندگی اجتماعی»، تک‌تک وظایف زندگی را با جزئیات بررسی کرده که اولین بار آدلر مطرح کرده بود. در تمام فصل‌ها، بخش‌هایی با عنوان مکالمه‌ی سقراطی قرار گرفته تا فرایندی تعاملی بین متن و خواننده شکل بگیرد.

بخشی از کتاب صوتی روان شناسی شجاعت را بشنوید.

روان شناسی شجاعت

نویسنده: مارک بلیگن

گوینده: میترا کاوندی

انتشارات: رادیو گوشه

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

13 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

حدیث اورک


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه