لوگو طاقچه
تصویرجلد کتاب مثل جین ایر

علاقه‌مندان به جین‌ایر این کتاب‌ها را بخوانند!

204 بازدید

نوشتن از زنان، امروز به یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان حقوق بشر و انسان‌های دغدغه‌مند تبدیل شده است و تعداد نوشته‌ها و مقالات درباره‌ی زنان نیز هر روز بیشتر‌ می‌شود. نویسندگان‌ زن نیز امروز با دل‌وجرئت بیشتری قلم به‌دست می‌گیرند و می‌نویسند. تعداد داستان‌هایی که در طول قرن‌های ‌اخیر از نویسندگان زن منتشر شده و شخصیت اصلی داستان‌ها هم زنان هستند، کم نیستند. ماجراهای عاشقانه با چاشنی ترس، موفقیت زنان، حقوق زنان و از جمله موضوعاتی است که نویسندگان درباره‌اش نوشته‌اند. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه بعضی از جذاب‌ترین کتاب‌هایی شبیه به جین ایر، کتاب‌هایی که زنان نوشته‌اند یا درباره‌ی زنان است، مرور می‌کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت«کتاب‌های انگیزشی برای زنان» را هم بخوانید.

غرور و تعصب

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستن

مترجم: الهام رحمانی

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

غرور و تعصب، محبوب‌ترین رمان جین آستن میان مردم است. شاید اینکه خود نویسنده هم این کتاب را اثر دلبندنش می‌داند، در شکل‌گیری این علاقه‌ی جمعی بی‌تأثیر نباشد! بهرحال، قصه‌های عاشقانه همیشه مخاطبان زیادی داشته‌اند و عاشقانه‌های کلاسیک هرگز جذابیتشان را از دست ندادند. غرور و تعصب هم یکی از این عاشقانه‌های کلاسیک است.

داستان از این قرار است. پنج دختر خانواده‌ی بنت باید همسران خوب و آبرومندی برای خودشان دست‌وپا کنند. در غیر اینصورت، خدا می‌داند بعد از درگذشت پدر خانواده، چه بلایی به سرشان می‌آید. آقا و خانم بنت فرزند پسری ندارند که وارثشان باشد و البته خانم بنت، فکر و ذکری به‌جز شوهردادن دخترهایش هم ندارد! بنابراین دخترها باید در تمام مراسم رقص حاضر باشند، دلبری کنند و اگر بتوانند مردان ثروتمند را تور کنند چه بهتر!

اما جین و لیزی، دو دختر بزرگ خانواده، اصلاً شبیه به مادرشان فکر نمی‌کنند. آن‌ها حاضر نیستند به هر ازدواجی تن بدهند و حتی وقتی خواستگارها را رد می‌کنند، می‌دانند که باید با عصبانیت تمام‌نشدنی مادرشان سر کنند. اما زندگی آن‌ها، با ورود آقای بینگلی ثروتمند و خوش‌اخلاق و آقای دارسی ثروتمند و مغرور از این‌رو به آن‌رو می‌شود! اما اگر فکر کرده‌اید که حضور این مردان ثروتمند در دهکده قرار است به مشکلات خانواده‌ی بنت پایان بدهد، باید بدانید که داستانی طولانی با ماجراهای تلخ و شیرین در انتظارتان است!

جین آستن در تمام آثارش به زنان می‌پرداخت. قهرمان‌های داستانش همیشه زنان بودند و ماجراهای کتاب حول محور دلمشغولی‌ها، مشکلات، دغدغه‌ها و چالش‌های زنان شکل می‌گرفت. از نگاه زنان امروزی، پرداختن به مسئله‌ ازدواج در کتاب‌های آستن ممکن است کمی سطحی به‌نظر برسد. اما نوشتن از زنان، در دورانی که کسی جایگاه اجتماعی برایشان متصور نبود، به دیده شدن زنان کمک بسیاری کرده است. به همین دلیل نباید اهمیت کتاب‌های او را نادیده گرفت.

کتاب غرور و تعصب بارها دستمایه‌ی ساخت فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی قرار گرفته است؛ از معروف‌ترین اقتباس‌ها می‌توان به فیلم سینمایی غرور و تعصب به کارگردانی جو رایت با بازی کیرا نایتلی در نقش لیزی عاقل و متیو مک‌فادین در نقش آقای دارسی مغرور اشاره کرد. سریال‌های تلویزیونی اقتباس شده از این اثر که پخش شدند نیز، از سریال‌های محبوب مردم است.

بخشی از کتاب صوتی غرور و تعصب را بشنوید.

غرور و تعصب جین آستِین

گوینده: سحر بیرانوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

نورثنگر ابی

نورثنگر ابی

نویسنده: جین آستین

مترجم: رضا رضایی

نشر نی

اطلاعات بیشتر و خرید

زندگی کردن در دل قصه‌ها و رمان‌ها می‌تواند حسابی جذاب باشد. اما تا وقتی که مرز میان زندگی واقعی و زندگی خیالی مشخص شود. این همان چیزی است که جین آستن تلاش می‌کند در داستان نورثنگر ابی به مخاطبانش یادآوری کند. 

کاترین مورلند، دختر جوانی است که در یک خانه روستایی به همراه خانواده‌اش زندگی می‌کند. او از خواندن داستان‌های گوتیک، داستان‌های عاشقانه و ترسناک سیر نمی‌شود و همیشه در عالم  خیالاتش در یکی از این داستان‌ها زندگی می‌کند. هربار قهرمان یکی از داستان‌هایی می‌شود که خوانده است و زندگی را درست مانند داستان‌ها، ساده و سرسری می‌گیرد. اما با سفری که به شهر دارد و تغییری که در محل زندگی‌اش به وجود می‌آید، درسش را می‌گیرد. نباید زندگی را با رمان‌ها یکی کرد!

کاترین که برای مدتی به خانه یکی از دوستان خانوادگی‌شان در شهر رفته است، به مردی به نام هنری تیلنی دل می‌بازد. او دعوت هنری را برای رفتن به عمارت محل زندگی‌اش، نورثنگر ابی، قبول می‌کند و همزمان به ذهن خیال‌پردازش اجازه می‌دهد تا دوباره او را در داستان‌ها غرق کند؛ چراکه به‌دنبال پیدا کردن یک ماجرای ترسناک و عاشقانه در دل این عمارت است.

بخشی از کتاب صوتی نورثنگر ابی را بشنوید.

نورثنگر ابی جین آستین

گوینده: سحر بیرانوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

زنان کوچک

زنان کوچک

نویسنده: لوییزا می الکات

مترجم: فرزین مروارید

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب زنان کوچک که اولین بار در سال 1868 منتشر شد، تاثیر بسیار زیادی روی زنان و نویسندگان بعد از خود گذاشت. قهرمانان کتاب همگی زن بودند و ویژگی‌های متفاوت هرکدام و تلاشی که می‌کردند تا از قالب‌های خشک، بسته و مطابق با عرف جامعه، خارج شوند، الهام‌بخش زنان زیادی شد. 

وقتی به لوئیزا می الکات پیشنهاد شد تا کتابی درباره زنان بنویسد، او به سراغ زنانی رفت که می‌شناخت: خواهرهایش. شخصیت‌های کتاب، هرکدام نمایانگر یکی از خواهرها، بخشی از زنان جامعه، ویژگی‌ها و خواسته‌های آنان است. در داستان خبری از عشق‌های پرشروشور و آتشین نیست. اما خواهرها، درست زمانی که به پختگی کامل عاطفی می‌رسند، زندگی مشترک را آغاز می‌کنند. زنان این کتاب برای به‌دست آوردن خواسته‌هایشان، از خودشان کمک می‌گیرند و می‌توانند زندگی را بدون کمک مردان هم پیش ببرند. اهمیت خانواده، عشق، صبر و … از موضوعات دیگری است که نویسنده، به آن‌ها پرداخته است. همین ویژگی‌ها و کلیشه‌ای نبودن داستان باعث شده تا این اثر، از همان آغاز تا امروز، یکی از محبوب‌ترین آثار ادبیات کلاسیک جهان باشد.

دنیای خانواده مارچ، زیبا است. هرچند پدر خانواده به جنگ رفته است و مادر در نبود پدر سخت تلاش می‌کند تا از فرزندانش مراقبت و حمایت کند، هرچند وضعیت مالی خانواده چندان تعریفی ندارد. اما با اینحال، عشق، صمیمیت و صبر آنان زندگی را برایشان شیرین می‌کند. 

شاید در دوران کودکی اقتباس انیمیشنی را که از این اثر صورت گرفته است، دیده باشید. اگر دوست دارید بار دیگر خودتان را در دنیای این خانواده غرق کنید، می‌توانید نسخه سینمایی این فیلم را که گرتا گرویگ در سال ۲۰۱۹ ساخت ببینید.

بخشی از کتاب صوتی زنان کوچک را بشنوید.

زنان کوچک لوییزا می الکات

گوینده: مرآت بهنام
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ربه کا

ربه کا

نویسنده: دافنه دوموریه

مترجم: آذرمیدخت معبودی

نشر مصدق

اطلاعات بیشتر و خرید

ربه‌کا داستانی عاشقانه، عجیب و رازآلود است. دختر جوانی که ندیمه‌ی زنی ثروتمند است، در یک سفر سرنوشت‌ساز با مردی به نام ماکسیمیلیان دووینتر آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد به پیشنهاد ازدواج او پاسخ مثبت بدهد. کمی بعد آن‌ها راهی عمارت بزرگ آقای دووینتر، یعنی مندرلی می‌شوند. جایی که هنوز سایه‌ی عجیب و وحشتناک ربکا روی آن سنگینی می‌کند. او، همسر آقای دووینتر است که چندی پیش درگذشته است. اما گویی در تک‌تک اتاق‌های عمارت حضور دارد و روحش را می‌توان در جسم کارمندان خانواده، به خصوص خانم دانورس، سرخدمتکار خانه به وضوح مشاهده کرد.

دافنه دوموریه این کتاب را در سال ۱۹۳۸ منتشر کرد. کتابش همان سال جایزه‌ی کتاب سال آمریکا را از آن خود کرد و با شهرتش، نام خالقش را هم جاودانه کرد. دوموریه داستانی عاشقانه، راز‌آلود و هیجان‌انگیز نوشته است و تا پایان داستان نام شخصیت اصلی کتاب یا همان راوی داستان را فاش نمی‌کند!

این اثر داستان جالب دیگری هم دارد، زمانی که نویسنده این کتاب را منتشر کرد، او را به سرقت ادبی متهم کردند. شباهت‌های میان داستان او و داستان جانشین، اثر کارولینا نابوکو، نویسنده‌ی اهل برزیل انکارنشدنی بود. اما در نهایت مدرک محکمی برای اتهام سرقت ادبی پیدا نشد! نکته‌ی جالب که میان هر دو این کتاب‌ها وجود دارد، الهام گرفتن نویسندگان از داستان جین ایر، اثر شارلوت برونته است. دوموریه آثار خواهران برونته را بسیار دوست داشت و موقع خلق داستان‌هایش، کتاب‌های آن‌ها از منابع بزرگ الهام او بودند. 

آلفرد هیچکاک دو سال بعد از انتشار کتاب، فیلمی با اقتباس از این داستان ساخت. لارنس اولیویه، جوآن فانتین و جودیت اندرسن در این فیلم ایفای نقش کردن . فیلم ربکا در سال ۱۹۴۱ جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد.

بخشی از کتاب صوتی ربه کا را بشنوید.

ربه کا دافنه دوموریه

گوینده: مرات بهنام
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌

اگنس گری

اگنس گری

نویسنده: آن برونته

مترجم: رضا رضایی

نشر نی

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی صحبت از داستان‌های عاشقانه و ادبیات کلاسیک می‌شود، همیشه باید سراغی از کتاب‌های خواهران برونته گرفت. اینبار صحبت از کتاب اگنس گری، نوشته آن برونته است. اگنس در خانواده‌ای مذهبی زندگی می‌کند. پدرش کشیش است و چیزی نمی‌گذرد که فقر روی زندگی‌شان سایه می‌اندازد. اگنس که تلاش می‌کند به خانواده‌اش نشان دهد می‌تواند روی پای خودش بایستد و کمک خرجشان باشد، شغلی به‌عنوان معلم سرخانه، یعنی از معدود کارهایی که زنان در آن روزگار می‌توانستند به آن بپردازند، پیدا می‌کند. شغلی که هرچند با امید و آرزو آغاز می‌شود اما ظاهرا چندان سرانجام خوشی ندارد.

اگنس سخت تلاش می‌کند تا راهی برای جلب توجه و محبت کودکانی پیدا کند که دوست دارد بهشان درس بدهد اما هیچ‌چیز به آن صورت که دلش می‌خواهد پیش نمی‌رود. کمی بعدتر، سراغ خانواده جدیدی می‌رود تا کار درس دادن را از سر بگیرد و اینبار هم باید با مشکلات جدیدی دست و پنجه نرم کند. او کم‌کم درمی‌یابد که زندگی در یک جامعه، کار کردن و پول در آوردن راحت نیست اما نگرانی جدیدی ذهنش را به خود درگیر می‌کند: به خطر افتادن عشق جدیدی که به تازگی در دلش جوانه زده است.

مادام بواری

مادام بواری

نویسنده: گوستاو فلوبر

مترجم: محمد قاضی

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

زمانی که گوستاو فلوبر شخصیت مادام بواری را آفرید، بسیاری این شخصیت را یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در ادبیات جهان دانستند. شخصیت اما بواری در کنار راسکولنیکوف جنایت و مکافات قرار گرفت و حسابی مشهور شد. علاوه‌بر این، رمان فلوبر را رمان مدرن و آغازگر رئالیست می‌دانند. توانایی او در ترسیم وضعیت بسیاری از زنان در قالب یک شخصیت به‌یادماندنی یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب مهم است؛ اما بواری، شخصیت اصلی کتاب، نماینده تمام زنانی است که در جامعه جایگاهی ندارند. کارهایشان محدود به خانه‌داری است. استیصال و تلاششان برای در دست‌گرفتن کنترل زندگی و داشتن استقلال در امور مختلف از جمله مسائل مالی به جایی نمی‌رسد و در نهایت، زندگی چندان با آن‌ها راه نمی‌آید.

اما بواری در روستا به همراه همسرش که پزشک است زندگی می‌کند. همسرش شارل، او را زنی بی‌عیب و نقص می‌داند ولی زندگی اما بواری برایش خسته کننده شده است. او سخت تلاش می‌کند تا مانند ثروتمندان زندگی کند و به همین دلیل تمام پولی را که دارد برای خرید لباس‌های بیشتر، تعویض وسایل خانه و … می‌دهد. چندوقت بعد سراغ مردان دیگری می‌رود، بهشان دل می‌بازد و روابط عاشقانه‌ای، پنهان از همسرش آغاز می‌کند. بعد از هر جدایی یکبار در بستر بیماری می‌افتد و کم‌کم تمام دار و ندارش را از دست می‌دهد…

بخشی از کتاب صوتی مادام بواری را بشنوید.

مادام بواری گوستاو فلوبر

گوینده: بهناز بستاندوست
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آنا کارنینا

آنا کارنینا

نویسنده: لئو تولستوی

مترجم: مهدی میرباقری

انتشارات مروارید

اطلاعات بیشتر و خرید

یک عاشقانه‌ی روسی با هزاران شخصیت، هزار اسم و داستانی فراموش‌نشدنی. آنا کارنینا، زنی است با ظاهری زیبا، قلبی که برای اعضای خانواده‌اش می‌تپد، فرزندی که از صمیم قلب دوستش دارد و ازدواجی که ظاهراً موفق است و تصویری از یک خانواده‌ خوشبخت را نشان می‌دهد. ولی رازهای زیادی در دل این خانواده خوشبخت و موفق پنهان شده است.

داستان با خیانت استپان آرکادیچ، برادر آنا به همسرش داریا الکساندرونا آغاز می‌شود. او از سن‌پترزبورگ به مسکو می‌رود تا با برادر و زن برادرش صحبت کند و آنان را سرعقل بیاورد و آشتی‌شان بدهد. اما در طول این سفر با مرد جوان و زیبایی به نام کنت ورونسکی آشنا می‌شود. این مرد جوان تمام ویژگی‌هایی را که همسر آنا ندارد، داراست. آنا هم کم‌کم به او دل می‌بازد و رابطه‌ میانشان عمیق و عاشقانه می‌شود. زندگی خانوادگی آنا تحت تاثیر عشق او به کنت ورونسکی در معرض فروپاشی است و البته تصویر خانواده خوشبخت آن‌ها نیز در پیش چشم مردم کمرنگ می‌شود.

لئو تولستوی در این اثر شخصیت‌های دیگری را هم به داستانش وارد کرده است که به اندازه آنا مهم و تاثیرگذارند. داستان کنستانتین لوین که عشقش را به کیتی، خواهر داریا ابراز می‌کند و ناکام می‌ماند و داستان کیتی که به کنت ورونسکی دل بسته است اما عشقی از سوی او دریافت نمی‌کند هم به اندازه داستان زندگی، عشق و رسوایی آنا جذاب و مهم است. علاوه بر این، نویسنده در این کتاب از عقایدش درباره‌ روش‌های بهبود کشاورزی و حتی تعلیم و تربیت نیز صحبت کرده است و برخی از قوانین نانوشته و خشک زندگی سنتی را نقد کرده است.

بخشی از کتاب صوتی آنا کارنینا (مجموعه دو جلدی) را بشنوید.

آنا کارنینا (مجموعه دو جلدی) لئو تولستوی

گوینده: علی عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شهری چون آلیس

شهری چون آلیس

نویسنده: نویل شوت

مترجم: علی کهربایی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

شهری چون آلیس، داستان عاشقانه‌ای است که پس از جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد و مدام در دوران حاضر و دوران جنگ در رفت‌وآمد است. جین، زن جوان انگلیسی است که در طول دوران جنگ جهانی دوم در مالایا زندگی می‌کند. از بخت بدش او به همراه زنان و کودکان بسیاری، به دست نیروهای ژاپن می‌‌افتند. ژاپنی‌ها که نمی‌خواهند مسئولیت این زنان را قبول کنند، آن‌ها را از منطقه بیرون می‌کنند و زنان و کودکان مجبور می‌شوند تا راهپیمایی طولانی و طاقت‌فرسایی را آغاز کنند. طولانی بودن مسیر، سختی راه و بدرفتاری ژاپنی‌ها بسیاری از زنان و کودکان را می‌کشد.

حالا سال‌ها از جنگ گذشته است که جین، متوجه حقیقتی عجیب می‌شود. سربازی که در طول آن راهپیمایی وحشتناک، در دفاع از زنان زندانی و اسیر بلند شده بود، به طرزی عجیب، زنده مانده است. جین برای یافتن آن سرباز سفری طولانی را آغاز می‌کند و این سفر او را به جاهای دوردست و باورنکردنی می‌رساند.

سرگذشت ندیمه

سرگذشت ندیمه

نویسنده: مارگارت اتوود

مترجم: سهیل سمی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

دنیایی که در آن زنان تنها به‌عنوان ابزاری برای فرزندآوری شناخته می‌شوند، چطور دنیایی است؟ فجایع محیط ‌زیستی، کودتا و روی کار آمدن یک حکومت تمامیت‌خواه مذهبی افراطی، زندگی مردم را از بین برده است. زنان حق خواندن، رانندگی، داشتن پول، اسم و … را از دست داده‌اند و آن‌هایی که عقیم نیستند، باید در خدمت مردانی باشند که فرزند می‌خواهند. حق طلاق، سقط جنین، تحصیل و … از زنان گرفته شده و روشنفکران، مخالفان حکومت و همجنسگرایان یا در ملأ عام اعدام می‌شوند یا به مناطق آلوده به تشعشعات هسته‌ای فرستاده می‌شوند. زنان باید لباس‌های یک شکل و یک‌ رنگ متناسب با طبقه‌ اجتماعی‌شان بپوشند و تمام مردم، در هر لحظه کنترل می‌شوند. آیا در چنین تاریکی مطلقی می‌توان به دنبال یک روزنه امید یا راهی برای نجات بود؟

ندیمه‌ای که در طول داستان او را با نام آفرد می‌شناسیم، پیش از روی کار آمدن این حکومت مذهبی گیلیاد ازدواج کرده بود و فرزند داشت. بعد از کودتا، او را از همسر و فرزندش جدا کردند و دخترش را به یک خانواده سپردند. او که در تلاش است راهی برای پیدا کردن دوباره دخترش پیدا کند، متوجه گروه‌های مقاومت زیرزمینی می‌شود. گروه‌هایی که تلاش می‌کردند تا راهی برای شکست دادن حکومت دیکتاتوری پیدا کنند یا حداقل بتوانند زندگی عادی و معمولی خودشان را داشته باشند. آیا او می‌تواند با پیوستن به این گروه، راهی برای نجات زندگی خود و دخترش پیدا کند؟

سرگذشت ندیمه به دلیل موضوع جذابی که دارد، هم جوایز زیادی برنده شده است و هم دستمایه ساخت فیلم سینمایی و سریال قرار گرفته است مانند فیلم سینمایی سرگذشت ندیمه که در سال ۱۹۹۰ ساخته شد و سریال سرگذشت ندیمه که در سال ۲۰۱۷ پخش شد و محبوبیت زیادی هم پیدا کرد.

بخشی از کتاب صوتی سرگذشت ندیمه را بشنوید.

سرگذشت ندیمه مارگارت اتوود

گوینده: مینو طوسی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
204 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه