لوگو طاقچه
تصویر جلد آثار کلاسیک

بهترین آثار کلاسیک که باید بخوانید

7,361 بازدید

در جهان ادبیات، آثار کلاسیک همواره جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. این دسته از آثار، نه‌تنها سرمشق‌هایی هنری و ادبی، بلکه آینه‌هایی از جامعه و تاریخ بشریت نیز محسوب می‌شوند. آثار کلاسیک از حیث اثرگذاری نیز اهمیت بسزایی دارند، زیرا بسیاری از آن‌ها توانسته‌اند بر سلایق و ذهنیت انسان‌های متعددی آن هم به شکلی چشم‌گیر و عمیق اثر بگذارند.

زمانی که از آثار برجسته‌ی کلاسیک در ادبیات جهان صحبت می‌کنیم، معمولا با شخصیت‌های جذاب، دستاوردهای مختلف انسانی، مبارزات اخلاقی و پرسش‌هایی اساسی در باب ماهیت وجودی انسان مواجه می‌شویم. یکی دیگر از نکات جذاب این آثار، آن است که در فهرست بلند بالای بهترین کتاب‌های کلاسیک، آثاری از سراسر جهان به چشم می‌خورند، از فرانسه تا روسیه و از انگلستان تا آمریکا. این موضوع، نشان می‌دهد که آثار کلاسیک برجسته، تاکنون به زبان‌های متعددی تولید شده‌اند، اما با گذشت زمان، نه تنها رونق خود را حفظ کرده‌اند، بلکه در سراسر جهان نیز بسیار پرطرفدار بوده‌اند.

در ادامه‌ی این یادداشت از وبلاگ طاقچه قصد داریم شماری از بهترین کتاب‌های کلاسیک جهان را این لیست معرفی کنیم، بنابراین اگر آماده‌ی سفری لذت‌بخش به دنیایی از شخصیت‌های بزرگ، داستان‌های پرماجرا و روایت‌هایی اثرگذار هستید، این مطلب را از دست ندهید!

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «بهترین آثار کلاسیک ایرانی» را هم بخوانید.

غرور و تعصب

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستین

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

حقیقتی که عموما در جهان پذیرفته شده است، این است که زمانی که اکثر مردم به جین آستن فکر می‌کنند، کتاب غرور و تعصب را به یاد می‌آورند، داستانی جذاب و طنزآمیز از عشق، مشکلات خانوادگی و روند دشوار یافتن یک شوهر خوش‌تیپ و ثروتمند.

زمانی که الیزابت بنت برای نخستین‌بار با فیتزویلیام دارسی مجرد ملاقات می‌کند، او را مغرور و متکبر می‌یابد. دارسی نسبت به ظاهر زیبا و ذهن فعال الیزابت بی‌تفاوت است، اما ارتباط این دو در همین مرحله متوقف نمی‌شود. در این کتاب درخشان، جین قضاوت بر اساس برداشت‌های اولیه را نقد می‌کند و دوستی‌ها، شایعات و ارتباطات زندگی یک طبقه‌ی متوسط انگلیسی را به شکلی عالی به تصویر می‌کشد.

بخشی از کتاب صوتی غرور و تعصب را بشنوید.

غرور و تعصب جین آستِین

گوینده: سحر بیرانوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

گتسبی بزرگ

گتسبی بزرگ

نویسنده: اسکات فیتز جرالد

مترجم: رضا رضایی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

گتسبی بزرگ یکی دیگر از بهترین آثار کلاسیک جهان است که قطعا باید آن را بخوانید. در این کتاب، جی گتسبی، جوان خوش‌تیپ و فوق‌العاده ثروتمند، ستاره‌ی درخشان عصر جاز است، اما در زیر سطح درخشان زندگی خود راز بزرگی را پنهان کرده است؛ آرزوی خاموشی که هرگز برآورده نمی‌شود و به زودی این خواسته‌ی مخرب، دنیای او را از هم می‌پاشاند.

در این اثر، فیتزجرالد به شکلی درخشان، سرخوردگی آمریکای پس از جنگ و شکست اخلاقی جامعه‌ای را که‌ بیش از اندازه به ثروت و موقعیت بها می‌دهد، به تصویر می‌کشد. آن‌چه فیتزجرالد انجام می‌دهد، چیزی بیش از توصیف یک زمان و مکان خاص است، زیرا او -در شرح تعقیب غم‌انگیز رویای خود توسط گتسبی- تضاد جهانی بین توهم و واقعیت را بازسازی می‌کند.

صد سال تنهایی

صد سال تنهایی

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

مترجم: محمدرضا سحابی

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

صد سال تنهایی یکی دیگر از بهترین کتاب‌های کلاسیک جهان و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات، اثر گابریل گارسیا مارکز است که نقطه‌ی عطفی در ادبیات اسپانیا محسوب می‌شود. این اثر رئالیسم جادویی را در بهترین حالتش به نمایش درمی‌آورد و یکی از جسورانه‌ترین آثار قرن بیستم است که واقعیت سیاسی را با رئالیسم جادویی و فانتزی در هم می‌آمیزد.

شاهکار بزرگ مارکز، داستان هفت نسل از خانواده‌ی بوئندیا و شهر ماکوندو را روایت می‌کند. اگرچه ماکوندو در ابتدا یک شهر کوچک احاطه‌شده توسط کوه‌ها به نظر می‌رسد، اما جنگ‌ها، بلایا و حتی شگفتی‌ها و معجزات خودش را دارد. این شهر دنیای کوچکی از زندگی کلمبیایی است و اسراری در آن نهفته است و تنها آئورلیانو بوئندیا می‌تواند این اسرار را درک کند و سرنوشت پنهان‌شده‌اش را فاش کند.

بخشی از کتاب صوتی صد سال تنهایی را بشنوید.

صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز

گوینده: مهدی پاکدل
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

در کمال خونسردی

در کمال خونسردی

نویسنده: ترومن کاپوتی

مترجم: نصراله مرادیانی

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب در کمال خونسردی اثر ترومن کاپوتی، رمانی پیشگامانه است که پس از شش سال تحقیقات جدی تکمیل شده است. کاپوتی با نوشتن این کتاب ژانر جدیدی به نام «رمان غیرداستانی» را ابداع کرد و تکنیک‌های رمان‌نویسی را در روایت واقعیت به کار برد. این موضوع، مکتب روزنامه‌نگاری جدید را ایجاد کرد و همچنین ژانر جنایی واقعی را همان‌گونه که ما امروزه می‌شناسیم، اختراع کرد.

این اثر کلاسیک، کتابی غیرداستانی، جنایی و هیجان‌انگیز است که نام کاپوتی را بر سر زبان‌ها انداخت. این کتاب اثری مهم در زمره‌ی نثر مدرن به شمار می‌رود و ترکیبی قابل‌توجه از مهارت‌های روزنامه‌نگاری و روایتی قدرتمندانه از یک داستان واقعی است. در این کتاب، قتل یک کشاورز، همسرش و هر دو فرزندشان در سال 1959 در کانزاس بررسی می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی در کمال خونسردی را بشنوید.

در کمال خونسردی ترومن کاپوتی

گوینده: اشکان عقیلی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دنیای قشنگ نو

دنیای قشنگ نو، اثر آلدوس هاکسلی، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آثار دیستوپیایی است که تاکنون به رشته‌ی تحریر درآمده و علاوه‌بر آن، یکی از بهترین کتاب‌های کلاسیک جهان نیز محسوب می‌شود.

امروزه، با توجه به رشد تصاعدی هوش‌مصنوعی، یادگیری ماشینی و پیشرفت علم رباتیک، دیدگاه‌های هاکسلی در این کتاب به عنوان یک هشدار عمل می‌کند؛ آیا ما قیام خواهیم کرد و کسانی را که به دنبال شکل دادن به آینده‌ی ما هستند، به چالش خواهیم کشید؟

در این کتاب، در آینده‌ای دور، کنترل‌کنندگان جهان، جامعه‌ای ایده‌آل را ایجاد کرده‌اند؛ آن‌ها از طریق استفاده‌ی هوشمندانه از مهندسی ژنتیک، شست‌وشوی مغزی و مواد مخدر، جامعه‌ای را ایجاد کرده‌اند که تمام اعضای آن مصرف‌کنندگانی خوشحال به نظر می‌رسند. برنارد مارکس تنها عضو این جامعه است که به نظر می‌رسد برای رها شدن از چنین جامعه‌ای، مشتاق است.

داستان فانتزی و مبتکرانه‌ی هاکسلی از آینده، نور درخشانی را بر زمان حال می‌افکند و ماندگارترین شاهکار او محسوب می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی دنیای قشنگ نو را بشنوید.

دنیای قشنگ نو آلدس هاکسلی

گوینده: متین بختی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

جین ایر

جین ایر

نویسنده: شارلوت برونته

مترجم: محمدتقی بهرامی حرّان

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

جین ایر، یکی از بهترین کتاب‌های کلاسیک جهان و همچنین یکی از به‌یادماندنی‌ترین قهرمان‌های جهان ادبیات به شمار می‌رود. جین ایر در زندگی خود، بر دوران کودکی دردناکی غلبه کرده است و هر آن‌چه در زندگی خود کشیده، در خانه‌ی جدیدش در تالار تورنفیلد به چالش کشیده می‌شود. این کتاب یک شاهکار گوتیک است که دنیای کتاب‌هایی را که از زبان اول‌شخص روایت می‌شوند، متحول کرد.

جین ایر یک الگو است؛ او از خودش، دیگران و آن‌چه به آن اعتقاد دارد دفاع می‌کند، اما آن‌قدر مغرور نیست که به کسانی که ارزشش را ندارند، شانس دومی بدهد.

این اثر اولین رمان منتشر شده به قلم شارلوت برونته است و هنگامی که در سال ۱۸۴۷ منتشر شد، بلافاصله به عنوان یک اثر شگفت‌انگیز شناخته شد. عناصر داستانی این کتاب فراتر از یک ملودرام ساده است تا جست‌وجوی پرشور یک زن برای یافتن زندگی گسترده‌تر و غنی‌تر از آن‌چه که به طور سنتی به او -به عنوان زنی در جامعه‌ی ویکتوریایی تعلق گرفته- را به تصویر بکشد.

بخشی از کتاب صوتی جین ایر را بشنوید.

جین ایر شارلوت برونته

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

جنایت و مکافات

جنایت و مکافات

نویسنده: فئودور داستایفسکی

مترجم: اصغر رستگار

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

جنایت و مکافات، اثر فئودور داستایوفسکی، یکی دیگر از بهترین کتاب‌های کلاسیک جهان، تصویری استادانه و به شدت گیرا از مردی را نمایش می‌دهد که گره‌های عمیق ذهنی متعددی را تجربه می‌کند. راسکولنیکف هر چقدر هم تلاش کند، نمی‌تواند از گناهی انگلی که در روحش لانه کرده است، رها شود. جنایت و مکافات اثری است که احساس خوانندگان را نسبت به شخصیت‌های اصلی که نویسنده به شکلی کاملا عمیق آن‌ها را به تصویر کشیده است، به شدت برانگیخته می‌کند و به همین دلیل است که به عنوان برترین شاهکار داستایوفسکی شناخته شده است.

این کتاب، دنیایی را تداعی می‌کند که در آن مرزهای بین بی‌گناهی و فساد و خیر و شر، کاملا محو می‌گردد. راسکولنیکف دانشجوی سابق فقیر و مستاصلی است که در محله‌های فقیر‌نشین سنت پترزبورگ سرگردان است و بدون پشیمانی، مرتکب قتلی تصادفی می‌شود. او خود را فراتر از قوانین اخلاقی متعارف تصور می‌کند، اما در حالی که با یک بازپرس پلیس وارد یک بازی خطرناک تعقیب و گریز می‌شود، صدای وجدانش او را تعقیب می‌کند و متوجه می‌گردد که طناب گناه خودش، دور گردنش محکم شده است.

بخشی از کتاب صوتی جنایت و مکافات را بشنوید.

جنایت و مکافات فئودور داستایفسکی

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آوای وحش

آوای وحش

نویسنده: جک لندن

مترجم: کیومرث پارسای

انتشارات چلچله

اطلاعات بیشتر و خرید

جک لندن، نویسنده‌ی کتاب آوای وحش، کاوشگر طلا در کانادا بود و در این کتاب، با استفاده از تجربیاتش، در مورد سگی به نام باک که رهبر حیات‌وحش می‌شود، با مضامین کاوش در طبیعت و مبارزه برای هستی در عرصه‌های یخ‌زده‌ی آلاسکا نوشته است. 

باک، سگی است که در دره‌ی سانتا کلارا زندگی راحتی دارد، جایی که روزهای خود را با خوردن و خوابیدن در آفتاب طلایی می‌گذراند. اما یک روز، یک خیانت وحشتناک منجر به دزدیده شدن او می‌شود و او را به سمت یک زندگی سخت و پرخطر سوق می‌دهد. باک که برای تبدیل شدن به یک سگ سورتمه در یوکان سرد و یخبندان برده شده است، باید برای جایگاه خود و مکانی که بتواند آن را «خانه» بخواند، مبارزه کند.

این اثر کلاسیک داستانی زیبا و قابل تامل دارد که سفر یک سگ به سوی امید، انعطاف‌پذیری و یافتن خانواده را روایت می‌کند.

موبی دیک

موبی دیک

نویسنده: هرمان ملویل

مترجم: رضا مرتضوی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

موبی دیک، شاهکار هرمان ملویل، اثری است که با انتشارش در سال ۱۸۵۱، منجر شد که هر نویسنده‌ی آمریکایی به دنبال نوشتن اثری حماسی و اثرگذار مانند ملویل باشد. این اثر کلاسیک آمریکایی دارای شخصیت‌های عالی و نوشتار فوق‌العاده است که تمام خوانندگان را مجذوب خود می‌کند.

با توجه به موارد ذکر شده، این شاهکار ملویل یکی از بزرگ‌ترین آثار تخیلی در تاریخ ادبیات و از بهترین کتاب‌های کلاسیک جهان محسوب می‌شود. در موبی دیک، زمانی که اسماعیل تلاش وسواسی کاپیتان ایهب برای کشتن نهنگ سفید موبی دیک را می‌بیند، خود را درگیر مبارزه‌ای افسانه‌ای میان خیر و شر می‌یابد. این اثر بیش از این که یک رمان ماجراجویانه یا داستانی در باب شکار یک نهنگ باشد، تفسیر اجتماعی غم‌انگیزی است که توسط برخی از ماندگارترین شخصیت‌های ادبیات هدایت می‌شود. تمام شخصیت‌های موجود در کتاب، چشم‌اندازی از جهانی کوچک و اوج مراقبه‌ی مادام‌العمر ملویل در آمریکا هستند. این اثر کلاسیک که خلاقانه با طنزی فوق‌العاده رستگارانه نوشته شده است، تحقیقی عمیق و شاعرانه در باب شخصیت، ایمان و ماهیت ادراک است.

فانوس دریایی

فانوس دریایی

نویسنده: ویرجینیا وولف

مترجم: الهه نادم

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

فانوس دریایی، اثر مشهور ویرجینیا وولف، کتابی است جسورانه و کم‌توجه به قوانین نانوشته‌ی داستان‌نویسی. در این کتاب هیچ راوی ثابتی وجود ندارد، دیالوگ‌ها اندک هستند و می‌توان گفت با طرح داستانی خاصی نیز مواجه نیستیم؛ با حذف تمام این عوامل، خواننده با مراقبه‌ای نفس‌گیر و غنایی در باب روابط، طبیعت و حماقت ادراک مواجه می‌شود.

این اثر، هم یک تصویر امپرسیونیستی واضح از یک تعطیلات خانوادگی و هم مراقبه‌ای در باب ازدواج، والد و فرزند بودن، غم، ظلم و تلخی است. در این کتاب، داستان خانواده‌ی رامسی‌ها روایت می‌شود که سال‌هاست هر تعطیلات تابستان را در خانه‌ی خود در اسکاتلند می‌گذرانند و انتظار دارند که این تابستان‌ها، برای همیشه ادامه داشته باشد. اما با نزدیک شدن به جنگ‌جهانی اول، یکپارچگی خانواده و جامعه به شدت به چالش کشیده خواهد شد. اشاره به قدرت حافظه، یادآوری خاطرات و دیدگاه‌های در حال تغییر، با حالتی روان‌شناختی، جوهره‌ای صمیمی و شاعرانه به فانوس دریایی بخشیده و همین موضوع، آن را در زمره‌ی بهترین کتاب‌های کلاسیک جهان قرار داده است.

مسلما فهرست بهترین کتاب‌های کلاسیک جهان به همین فهرست ختم نخواهد شد و آن‌چه در این مطلب به آن اشاره کردیم، تنها شمار اندکی از این آثار شگفت‌انگیز هستند. در ادامه، اسامی شمار دیگری از این کتاب‌ها از لیست صدتایی که به فارسی ترجمه شده‌اند را نیز معرفی کرده‌ایم:

  • تس، زنی پاکدامن – توماس هاردی (۱۸۹۱)
  • فرانکشتاین – مری شلی (۱۸۲۳)
  • مرشد و مارگاریتا – میخائیل بولگاکوف (۱۹۶۶)
  • پرواز بر فراز آشیانه‌ی فاخته – کن کیزی (۱۹۶۲)
  • ۱۹۸۴ – جورج اورول (۱۹۴۹)
  • بودنبروک‌ها – توماس مان (۱۹۰۱)
  • خوشه‌های خشم – جان اشتاین بک (۱۹۳۹)
  • دلبند – تونی موریسون (۱۹۸۷)
  • دراکولا – برام استوکر (۱۸۹۷)
  • ارباب حلقه‌ها – جی. آر. آر. تالکین (۱۹۵۴)
  • ماجراهای هاکلبری فین – مارک تواین (۱۸۸۴)
  • آرزوهای بزرگ – چارلز دیکنز (۱۸۶۰)
  • تبصره‌ی ۲۲ – جوزف هلر (۱۹۶۱)
  • میدل مارچ – جورج الیوت (۱۸۷۱)
  • ناطور دشت – جی‌. دی. سلینجر (۱۹۵۱)
  • آلیس در سرزمین عجایب – لوییس کارول (۱۸۶۵)
  • آسیاب کنار فلوس – جورج الیوت (۱۸۶۰)
  • بی‌نوایان – ویکتور هوگو (۱۸۶۲)
  • چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی – رولد دال (۱۹۶۴)
  • کنت مونت کریستو – الکساندر دوما (۱۸۴۴)
  • شرق بهشت – جان اشتاین بک (۱۹۵۲)
  • برادران کارامازوف – فئودور داستایوفسکی (۱۸۸۰)
  • داستان دو شهر – چارلز دیکنز (۱۸۵۹)
  • روزنامه‌ی خاطرات یک آدم ناقابل – جورج گروسمیت (۱۸۹۲)
  • آنا کارنینا – لئو تولستوی (۱۸۷۸)
  • ماشین زمان – اچ. جی. ولز (۱۸۹۵)
7,361 بازدید
برچسب ها

Avatar

مریم شعبانی


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه