لوگو طاقچه
تصویرجلد کتاب‌های نمیتوانید رهایشان کنید

کتاب‌هایی که نمی‌شود زمین گذاشت

8,751 بازدید

بیشتر آدم‌ها، فارغ از میزان علاقه‌شان به کتاب، به شنیدن داستان‌های جذاب علاقه‌مندند. برای کسانی که لذت کتاب‌ خواندن را چشیده‌اند، کتاب‌های داستانی می‌تواند یادآور نخستین روزهای شکل‌گیری این شوق و اشتیاق باشد؛ و در نقطه‌ی مقابل، برای آن‌هایی که نتوانسته‌اند با کتاب ارتباط برقرار کنند، داستان‌ها از بهترین فرصت‌های کشف این لذت بزرگ به شمار می‌روند. 

در میان کتاب‌های داستانی، خواندن آن‌هایی که از روایتی گیرا و پرکشش برخوردارند را می‌توان بدون در نظر گرفتن برخی ملاحظات معمول، نظیر سلیقه، به دیگران پیشنهاد داد؛ چرا که بی‌اغراق، خوش‌خوان بودن یک کتاب از شروط لازم -و بعضاً کافی- برای همراه شدن با آن است. بنابراین، حتی اگر مدت‌ها از آخرین داستانی که خوانده‌اید گذشته است یا قصد خرید یک کتاب به‌عنوان هدیه را دارید و از سلیقه‌ی مخاطب خود اطلاع چندانی ندارید، انتخاب یک کتاب از فهرست کتاب‌های جذابی که با شروع کردنشان نمی‌شود آن‌ها را زمین گذاشت می‌تواند بهترین گزینه‌‌ی ممکن برای شما باشد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «راهنمای انتخاب بهترین کتاب برای هدیه» را هم بخوانید.

مقدونیه از تهران دور نیست

مقدونیه از تهران دور نیست

نویسنده: نیره پازوکی

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

مقدونیه از تهران دور نیست، اولین رمان نیره پازوکی، روایتی است از عشق، مهاجرت و بازگشت در میانه‌ی یک دوران پرحادثه و متلاطم. شخصیت محوری رمان زنی است به نام ناهید که در اوایل دهه‌ی 60 و در پی ارتباط با یکی از هم‌کلاسی‌هایش در دانشگاه، ناخواسته درگیر مسائل سیاسی شده و برای فرار از تبعات این اتفاق، ناگزیر راه مهاجرت را در پیش می‌گیرد. او راهی مقدونیه می‌شود و تلاش می‌کند با فراموش کردن حوادث ناگواری که از سر گذرانده است، زندگی جدیدی را شروع کند؛ غافل از این‌که بازی‌های سرنوشت می‌تواند بی‌توجه به خواسته‌های آدمی تمام معادلات زندگی او را برهم‌زند.

همان‌طور که از اسم کتاب نیز برمی‌آید، پازوکی در مقدونیه از تهران دور نیست! با پرداختن به سرگذشت زنی که تقدیر او با جاده‌ها و رفتن‌ها، و امیدها و ناامیدی‌های پیاپی گره خورده است، فارغ از مسائل محدود به جنسیت یا یک جغرافیای خاص، اثری انسانی و جهان‌شمول آفریده است. علاوه‌بر این، قرابت حوادث کتاب با تجربیات زیسته‌ی نویسنده، در کنار استفاده از نثر روان و بازی‌های زمانی جذاب توانسته است با خلق شخصیت‌های زنده و موقعیت‌های ملموس، مخاطب را با یک اثر جذاب و به‌یادماندنی مواجه سازد.

هری پاتر و جام آتش (جلد اول)

هری پاتر و جام آتش (جلد اول)

نویسنده: جی.کی. رولینگ

مترجم: ویدا اسلامیه

انتشارات کتابسرای تندیس

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید زمانی که ایده‌ی شکل‌گیری شخصیت هری پاتر برای نخستین بار در قطار منچستر-لندن به ذهن جی کی رولینگ رسید، او هرگز گمان نمی‌کرد که این اتفاق قرار است به خلق یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های رمان نوجوانان بیانجامد. با این حال، انتشار قسمت اول مجموعه‌ی هری پاتر با نام هری‌پاتر و سنگ جادو، پس از رد شدن توسط 8 ناشر، در سال 1997 انجام گرفت و توانست تحسین مخاطبان و منتقدین را برانگیزد.

مجموعه‌ی هری پاتر با شرح زندگی پسربچه‌ی یازده ساله‌ای به نام هری آغاز می‌شود که پدر و مادر خود را از دست داده و با خاله و شوهرخاله‌اش زندگی می‌کند. قدرت ماورائی هری باعث می‌شود برای کسب آموزش و موفقیت در دنیای جادوگری به مدرسه‌ی هاگوارتز دعوت شود و آن‌جاست که او در می‌یابد به واسطه‌ی پیشینه‌ی خانوادگی‌اش، در مقایسه با دیگر دانش‌آموزان هاگوارتز فرد متفاوتی بوده و وظیفه دارد با جادوگر سیاه مبارزه کند.

پس از موفقیت نخستین‌ جلد از این مجموعه‌، ماجراهای هری و دوستانش در مدرسه هاگوارتز در قالب شش جلد دیگر ادامه یافت. گمان می‌رفت انتشار جلد هفتم این مجموعه با نام هری پاتر و یادگاران مرگ در سال ۲۰۰۷، پایان‌بخش داستان‌های هری‌پاتر باشد؛ اما پس از یک وقفه‌ی نسبتاً طولانی، رولینگ تصمیم گرفت با همراهی جان تیفانی و جک تورن، زندگی هری‌پاتر در بزرگسالی را در قالب کتاب جدیدی به نام هری پاتر و فرزند نفرین‌شده به تصویر کشد.

مجموعه کتاب‌های هری پاتر توانست با ساختن یک دنیای فانتزی و پرداختن به مفاهیمی چون دوستی، عشق و تعصب در آن، علاوه‌بر نوجوانان، بزرگسالان را نیز با خود همراه ساخته و به موفقیت‌های بی‌شماری نظیر فروش بیش از ۵۰۰‌ میلیون نسخه در سراسر جهان دست یابد.

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و جام آتش را بشنوید.

هری پاتر و جام آتش جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

نیمه شب در کتاب فروشی افکار نورانی

نیمه شب در کتاب فروشی افکار نورانی

نویسنده: متیو سالیوان

مترجم: حسن افشار

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

نیمه‌شب در کتابفروشی افکار نورانی، نوشته‌ی متیو سالیوان، یک کتاب جذاب در ژانر معمایی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. شخصیت اصلی این کتاب دختری به نام لیدیا است که با کار در کتابفروشی «افکار نورانی» روزگار می‌گذراند. 

لیدیا زندگی ساده و آرامی دارد، اما خودکشی دخترِ جوانِ کتاب‌خوانی به نام جویی مولینا در طبقه‌ی فوقانی کتابفروشی همه‌چیز را برای او تغییر می‌دهد. جویی که یک بوک‌فراگ بوده (افرادی که خوره‌ی کتابند و اجازه دارند بدون پرداخت هزینه در کتاب‌فروشی‌ها بگردند و کتاب بخوانند)، لیدیا را به عنوان وارث دارایی ناچیز خود معرفی کرده است و ماجرا درست از همین نقطه شروع می‌شود، جایی که لیدیا برای پی بردن به علت خودکشی جویی به بررسی کتاب‌های او پرداخته و با پیدا کردن چندین پیام مخفی در آن‌ها، به ماجرای قتلی در گذشته‌ی دور متصل می‌شود.

این رمان برخلاف اسمش یک کتاب پیچیده و معمایی است که اولین رمان سالیوان پس از نگارش چندین داستان کوتاه به شمار می‌رود. این کتاب توانست نظر بسیاری از مخاطبان کتاب‌های رازآلود در سرتاسر جهان را به خود جلب کرده و نخستین گام سالیوان در عرصه‌ی رمان‌نویسی را به یک قدم موفقیت‌آمیز تبدیل کند. 

جزء از کل

جزء از کل

نویسنده: استیو تولتز

مترجم: پیمان خاکسار

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

جزء از کل، اولین رمان استیو تولتز را می‌توان یکی از برترین آثار داستانی دو دهه‌ی اخیر در جهان دانست. این کتاب که برای نخستین‌بار در سال 2008 منتشر شد، در همان سال توانست در میان نامزدهای جایزه‌ی بوکر و  نیز لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز جای گیرد.

داستان این رمان از نگاه اول‌شخص روایت می‌شود، اما اول‌شخصی که در فصل‌های مختلف کتاب بین جسپر و پدرش، مارتین در نوسان است. جسپر -که در زندان به سر می‌برد- داستان را با شرح زندگینامه‌ی خانوادگی خود آغاز می‌کند و از زندگی با پدر شبه‌فیلسوفش می‌گوید که فلسفه‌ی او با نوعی وهم، طنز و جنون آمیخته است. 

نخستین اثر تولتز را می‌توان رمانی با بن‌مایه‌های فلسفی دانست که جهان‌بینی خاص شخصیت‌های آن به شکل‌گیری جملات درخشان پرشمار در لابه‌لای سطرهای کتاب منجر شده است. علاوه‌بر این، شخصیت‌پردازی جذاب، انسجام اتفاقات به‌رغم وجود خرده‌روایت‌ها، پرداخت بی‌نظیر جزئیات و زبان طنز را می‌توان از مهم‌ترین علل موفقیت این کتاب دانست.

بخشی از کتاب صوتی جزء از کل را بشنوید.

جزء از کل استیو تولتز

گوینده: رامین بیرق‌دار
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

خاطرات یک گیشا

خاطرات یک گیشا

نویسنده: آرتور گلدن

مترجم: مریم بیات

انتشارات سخن

اطلاعات بیشتر و خرید

گیشا در فرهنگ ژاپنی به زنانی زیبا و خوش‌سخن اطلاق می‌شود که با فراگرفتن آموزش‌هایی چون رقص و آواز، در مراسم‌های خاص به صرف چای حضور می‌یابند و وظیفه‌ی اصلی آنان در چنین مجالسی سرگرم کردن مهمانان -که اغلب مردانی از طبقات ثروتمند هستند- و معاشرت با آن‌ها است. 

کتاب خاطرات یک گیشا، نوشته‌ی آرتور گلدن، ماحصل گفت‌وگوی نویسنده با چندین گیشا است که در قالب خاطرات یک شخصیت خیالی به نام شیو روایت می‌شود. ماجرا از دهکده‌ی یورویدو در سواحل ژاپن شروع می‌شود، جایی که پدر شیو او را به‌خاطر فقر به یک گیشاخانه می‌فروشد. 

با تمام انتقاداتی که به نویسنده‌ی این کتاب، به دلیل نگرش سطحی او به پدیده‌ای به نام گیشا وجود دارد، جذابیت رمان خاطرات یک گیشا در این است که مخاطب را با جلوه‌ای از فرهنگ سنتی ژاپن آشنا می‌کند که به‌رغم وجود یک سابقه‌ی چند صد‌ساله، تا پیش از این آشنایی چندانی با آن نداشته است.

بخشی از کتاب صوتی خاطرات یک گیشا را بشنوید.

خاطرات یک گیشا آرتور گلدن

گوینده: سحر بیرانوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سایه‌ی باد

سایه‌ی باد

نویسنده: کارلوس روئیت ثافون

مترجم: علی صنعوی

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

سایه باد، اثر کارلوس روئیث ثافون، نخستین جلد از یک مجموعه‌ی چهارجلدی به نام گورستان کتاب‌های فراموش‌شده است. شخصیت محوری این رمان، پسر 10‌ساله‌ای است به نام دنیل که به‌رغم سن کمش، مسئولیت بزرگی را به عهده گرفته و به مکان ناشناخته‌ای به نام گورستان کتاب‌های فراموش‌شده پا می‌گذارد. او اجازه می‌یابد که تنها یک کتاب را از بین هزاران کتاب موجود در قفسه‌های این انبار مخوف برگزیند و در این میان، انتخاب دنیل، کتاب گم‌نام سایه باد است؛ کتابی که خواندن آن به سرآغاز مواجهه‌ی دنیل با معماهای کشف‌نشده‌ی پرشماری درباره‌ی نویسنده‌ی کتاب مبدل شده و پای او و اطرافیانش را به اتفاقات جدی‌تری می‌کشاند.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این رمان این است که فضای غیرطبیعی و رمزآلود آن از همان آغاز کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزد؛ و نکته‌ی جالب این است که این فضا در خلال گره‌گشایی‌های داستان، رفته‌رفته شکلی منطقی به خود می‌گیرد. علاوه‌بر این، درهم‌تنیدگی تار‌ و‌ پود داستان، فضاسازی و شخصیت‌پردازی خوب و پایان‌بندی مناسب را می‌توان از دیگر عوامل موفقیت این رمان دانست.

بخشی از کتاب صوتی سایه باد را بشنوید.

سایه باد کارلوس روئیت ثافون

گوینده: تایماز رضوانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اقیانوس انتهای جاده

اقیانوس انتهای جاده

نویسنده: نیل گیمن

مترجم: فرزاد فربد

انتشارات پریان

اطلاعات بیشتر و خرید

اقیانوس انتهای جاده، نوشته‌ی نیل گیمن، رمانی فانتزی است که با بازگشت یک‌مرد میانسال به محله‌ی دوران کودکی‌اش شروع می‌شود. او که برای شرکت در یک مراسم یادبود به آن محله رفته، ناخودآگاه خود را در مزرعه‌ی انتهای جاده می‌یابد که روزگاری محل بازی او و دوستانش بوده است. مرد با ورود به این مزرعه، دخترک هم‌بازی دوران کودکی‌اش را به یاد می‌آورد که با یکدیگر در کنار برکه‌ای که او آن را اقیانوس می‌نامیده، بازی می‌کرده‌اند و حضور در کنار این برکه، خاطراتی را برای مرد تداعی می‌کند که گمان ‌می‌کرد همه را از یاد برده است.

با این که در نگاه اول چنین به نظر می‌رسد که دنیای فانتزی کتاب قرار است توجه مخاطب نوجوان را به خود جلب کند، اما وجود مفاهیم عمیق و نمادین در آن می‌تواند برای مخاطب بزرگسال نیز از جذابیت ویژه‌ای برخوردار باشد. به بیان دیگر، اقیانوسی در انتهای جاده اثری غریب و تکان‌دهنده است که فارغ از وجود تفاوت‌ها، به زوایای تاریک درون و بیرون ذهن آدمی می‌پردازد.

‌‫ظرافت جوجه تیغی

‌‫ظرافت جوجه تیغی

نویسنده: موریل باربری

مترجم: مرتضی کلانتریان

انتشارات آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

ظرافت جوجه‌تیغی، اثر موریل باربری، نویسنده و فیلسوف فرانسوی است. کتابی که ردپای فلسفه را در سطربه‌سطر آن می‌توان دید و حول‌محور دو شخصیت اصلی به نام‌های خانم میشل و دختر نوجوانی به نام پالوما روایت می‌شود. خانم میشل سرایدار 54‌ساله‌ی یک ساختمان هشت‌طبقه در محله‌ی مرفه‌نشین پاریس است و پالوما، دختری 12‌ساله، که در یکی از طبقات همین ساختمان سکونت دارد.

نام کتاب و نیز پارادوکس موجود میان شخصیت‌های اصلی آن، به‌خوبی نشان می‌دهد که با انتخاب این رمان قرار نیست با یک اثر معمولی مواجه شویم. باربری نیمه‌ی نخست کتاب را به شرح و بسط اندیشه‌های عمیق فلسفی شخصیت‌های داستان اختصاص داده است و همین موضوع،  گذر از این بخش را برای افرادی که فلسفه جزء علاقه‌مندی‌های اصلیشان نیست کمی دشوار نموده است. بنابراین در اکثر موارد به مخاطبین این کتاب توصیه می‌شود که صبر پیشه کنند، چرا که نیمه‌ی‌دوم کتاب بدون‌شک ارزش این صبر را خواهد داشت.

بخشی از کتاب صوتی ظرافت جوجه تیغی (خلاصه کتاب) را بشنوید.

ظرافت جوجه تیغی (خلاصه کتاب) موریل باربری

گوینده: فرزانه فائزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد

پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد

نویسنده: یوناس یوناسون

مترجم: شادی حامدی

انتشارات به‌نگار

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب مرد صد ساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد به قلم یوناس یوناسن را می‌توان یکی از عجیب‌ترین و خلاقانه‌ترین رمان‌هایی دانست که طی دو دهه‌ی گذشته منتشر شده است. 

شخصیت اصلی کتاب مردی است به نام آلن که در جشن تولد صد‌سالگی خود از آسایشگاه فرار کرده و دست تقدیر او را با یک گروه خلافکار مواجه ساخته است. البته شگفتی‌های اولین کتاب یوناسن به همین‌جا ختم نمی‌شود و مخاطب به مرور در می‌یابد که آلن در طول یک قرن زندگی خود بارها و بارها به صورت اتفاقی در بزنگاه‌های حساس تاریخی حضور داشته و سرنوشت شخصیت‌های مهمی چون اپنهایمر و استالین با وجود او پیوند خورده است. 

این کتاب -که طبق گفته‌ی نویسنده‌اش به طرز هوشمندانه‌ای ابلهانه است- روایتی موازی از زندگی حال و گذشته‌ی آلن را برای مخاطب شرح داده و این کار را چنان ماهرانه انجام می‌دهد که نه‌تنها رشته‌ی ذهنی مخاطب در میانه این رفت‌و‌برگشت‌های زمانی پاره نمی‌شود، بلکه مشتاق‌تر می‌گردد که ماجراهای عجیب زندگی آلن را تا انتها دنبال کند.

دوست باهوش من

دوست باهوش من

نویسنده: النا فرانته

مترجم: سودابه قیصری

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب دوست باهوش من، اثر النا فرانته، روایتگر قصه‌ی دوستی میان آدم‌ها است. شخصیت‌های اصلی کتاب فرانته، دو دختر به نام های لی‌لا و لنو هستند که هر دو در حاشیه‌ی شهر ناپل، در شرایطی نامساعد و مملو از فقر و خشونت زندگی می‌کنند و ماجراهای این رمان، با محوریت تلاش این دو دختر -که از کودکی رابطه‌ی دوستی نزدیکی نیز با هم دارند- برای نجات خود از این اوضاع نابه‌سامان به پیش می‌رود.

یکی از عناصر مهم و اثرگذار در شکل‌گیری و باورپذیری این رمان، ارائه‌ی یک تصویر درست از بستر تاریخی و جغرافیایی روایت است؛ به نحوی که مخاطب با خواندن این کتاب می‌تواند به درک نسبتاً درستی از شرایط ایتالیا پس از جنگ‌جهانی دوم دست یابد. علاوه‌بر این، این اثر را می‌توان نمایش دقیقی از یک دوستی واقعی دانست که با تمام ازخودگذشتگی‌ها و حسادت‌ورزی‌ها تا سال‌های سال ادامه می‌یابد و همین واقعی بودن آن است که مخاطب را به خود جذب کرده و او را با ترغیب حس کنجکاوی‌اش برای پی بردن به سرانجام این رابطه تا انتها با خود همراه می‌سازد.

بخشی از کتاب صوتی دوست باهوش من را بشنوید.

دوست باهوش من النا فرانته

گوینده: شبنم فرشادجو
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
8,751 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه ارغوان


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه