لوگو طاقچه
تصاویرجلد کتاب برای راحت‌تر درس خواندن دانش آموزان

معرفی کتاب‌هایی برای بهتر درس خواندن دانش‌آموزان

2,551 بازدید

درس خواندن برای اکثر آدم‌ها، فارغ از میزان علاقه‌شان به کتاب و مطالعه، کار سخت و پرچالشی است. اصلاً به نظر می‌رسد ماهیت درس خواندن همین باشد! از‌طرفی، آنچه در مدرسه یاد می‌گیریم علاوه‌بر هزینه‌های مالی، با صرف وقت و انرژی بسیاری همراه است؛ بنابراین، آشنایی با مهارت‌‌های چگونه درس خواندن می‌تواند ما را با کاهش هزینه به بهترین نتیجه‌ها برساند.

اهمیت آشنایی با این مهارت‌ها به‌حدی است که انسان‌های بسیاری در سرتاسر دنیا تلاش کرد‌ه‌اند با به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزشمند خود در قالب‌های متفاوتی نظیر کتاب‌، دوره‌های آموزشی و پادکست، به دانش‌آموزان در مسیر رسیدن به موفقیت کمک کنند. 

علاوه‌بر این، کتاب‌های شاخص بسیاری نیز در حوزه‌ی موفقیت و توسعه‌ی فردی وجود دارند که می‌توانند مسیر سختِ درس خواندن را هموار کنند؛ بنابراین اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که از روش‌های مختلف درس خواندن نتیجه نگرفته‌اند، فرصت خواندن ادامه‌ی این یادداشت از وبلاگ طاقچه را از دست ندهید.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌های انگیزشی برای دانش آموزان» را هم بخوانید.

درس خواندن با تکنیک های کالباسی

درس خواندن با تکنیک های کالباسی

نویسنده: سارا مقدم

انتشارات متخصصان

اطلاعات بیشتر و خرید

درس خواندن با تکنیک‌های کالباسی، ماحصل هفت سال تجربه‌ی کاری سارا مقدم به‌عنوان مشاور تحصیلی است. این کتاب با استفاده از خُرد، یا به‌اصطلاح کالباسی کردن تکنیک‌های درس خواندن، آن را از یک عمل اجباری و تنفربرانگیز به یک فرایند تدریجی و لذت‌بخش که شامل: برنامه‌ریزی، خواندن مطالب درسی، یادداشت‌برداری، درست‌کردن فلش‌کارت و دیدن یا شنیدن فیلم و پادکست‌های آموزشی است، تبدیل می‌کند.

دانش‌آموزان با مطالعه‌ی این کتاب، به‌خوبی می‌آموزند که درس خواندن یک هنر است و مثل هر هنر دیگری، با یاد گرفتن تکنیک‌های آن و کسب مهارت در طول زمان می‌توانند آنچه را آموخته‌اند در همه‌ی پایه‌های تحصیلی و حتی دوران دانشگاه استفاده کرده و مطالعه‌ای مؤثر و کارآمد داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که مرور چندباره‌ی این کتاب در طول یک سال تحصیلی باعث می‌شود تا مطالب آن کاملاً در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت و رفته‌رفته به عادت تبدیل شود. 

ایجاد اعتماد به نفس به زبان آدمیزاد

ایجاد اعتماد به نفس به زبان آدمیزاد

نویسنده: برینلی پلتز

مترجم: زینب شاهدی

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

ایجاد اعتمادبه‌نفس به زبان آدمیزاد، نوشته‌ی کیت برتون و برینلی پلتز، همان‌طور که از نامش پیداست، کتابی است با هدف کمک به بالابردن اعتمادبه‌نفس افراد در مواجهه با تمام چیزهایی که از آن‌ها می‌ترسند، فرار می‌کنند یا به تعویق می‌اندازند.

این اثر، از مجموعه کتاب‌های به زبان آدمیزاد، با بیانی ساده و دور از بحث‌های تخصصی و پیچیده‌، به ارائه‌ی نکاتی کاربردی برای بهبود سطح زندگی شخصی، اجتماعی و کاری افراد می‌پردازد. با مطالعه‌ی این مجموعه می‌توان برای مسائل روزمره‌ای چون آمادگی برای مصاحبه‌های شغلی مهم یا مراسم معارفه، مطرح کردن درخواست ازدواج، انجام مأموریت‌های کاری دشوار، داشتن یک خرید درست و مطمئن، جمع‌وجور‌کردن سریع خود بعد از یک شکست بزرگ و… راه‌حل‌هایی سریع و آسان پیدا کرد.

بااینکه این کتاب به‌طور مستقیم دانش‌آموزان را مخاطب قرار نمی‌دهد، اما درس خواندن و امتحان به‌عنوان چالشی که بسیاری از انسان‌ها حداقل در یک برهه از زندگی با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، تمام فاکتورهای لازم برای قرارگیری در میان موضوعات این کتاب را دارد.

باشگاه مغز (۱)

باشگاه مغز (۱)

نویسنده: تارا رضاپور

انتشارات مهرسا

اطلاعات بیشتر و خرید

مجموعه کتاب‌های‌ باشگاه مغز، به قلم تارا رضاپور و حامد بختیاری، با تأکید بر قدرت مغز در پرورش خود، یک باشگاه تمام‌عیار برای مغز به شمار می‌رود. نخستین جلد از این مجموعه به نام باشگاه مغز 1 در سال 1392 منتشر شد و تمامی آموزش‌ها، نکات کاربردی و تمرین‌های آن با هدف توانمندسازی مغز در هفت حیطه‌ی شناختی مهم متشکل از: حافظه، توجه، مهارت‌های بصری-فضایی، حل مسئله و منطق، مهارت‌های محاسباتی، بازشناسی چهره و احساسات و مهارت‌های کلامی مطرح شدند.

شیوه‌ی کار این کتاب بدین صورت است که از مخاطب می‌خواهد در ۱۶ مرحله، با درگیر کردن ذهن خود، یک قدم بزرگ برای تقویت آن بردارد؛ ازاین‌رو، گام پایانی هر مرحله از آموزش را به انجام تمرین در بازه‌ی زمانی مشخصی اختصاص داده است. 

پس از انتشار اولین کتاب و استقبال از آن، دیگر کتاب‌های این مجموعه شامل باشگاه مغز ۲: توجه و تمرکز، باشگاه مغز ۳: حافظه و یادگیری و باشگاه مغز ۴: کنترل و مدیریت نیز به فاصله‌ی کمی از یکدیگر به چاپ رسیدند و در دسترس علاقه‌مندان به کتاب‌های حوزه‌ی موفقیت و خودیاری قرار گرفتند. 

علاوه‌بر این، استقبال از این مجموعه سبب شد تا مجموعه‌های دیگری نظیر باشگاه مغز پلاس و باشگاه مغز کودکان نیز توسط انتشارات مهرسا برای تقویت مهارت‌های متنوع در افراد و گروه‌های سنی مختلف، برنامه‌ریزی و منتشر شود.

قدم زدن روی ماه با اینشتین

قدم زدن روی ماه با اینشتین

نویسنده: جاشوا فوئر

مترجم: گیتی قاسم زاده

انتشارات هورمزد

اطلاعات بیشتر و خرید

قدم زدن روی ماه با اینشتین، نوشته‌ی جاشوا فوئر، کتابی در ستایش قدرت حافظه‌ی انسان است. این کتاب سعی می‌کند با جواب دادن به سؤالات مهمی نظیر اینکه آیا حافظه قابل تمرین‌دادن است؟ یا اینکه آیا یک انسان معمولی ممکن است به یک قهرمان حافظه تبدیل شود؟‌، اطلاعات مفیدی را در خصوص حافظه و راه‌های تقویت آن در اختیار مخاطب قرار دهد.

فوئر نوشته‌ی خود را با خاطره‌ای از گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان یک مسابقه‌ی حافظه شروع می‌کند؛ گفت‌وگویی که براساس آن به این نتیجه می‌رسد که بهره‌مندی از حافظه‌ی قوی بیش از آنکه مرهون یک استعداد ذاتی باشد، حاصل تمرین و ممارست است. 

این کتاب که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و بیل گیتس آن را «فوق‌العاده شگفت‌انگیز» خواند، در مدت‌زمان کوتاهی با استقبال مخاطبان مواجه شد و در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز و آمازون جای گرفت.

بخشی از کتاب صوتی قدم زدن روی ماه با اینشتین را بشنوید.

قدم زدن روی ماه با اینشتین جاشوا فوئر

گوینده: بهادر ابراهیمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کار عمیق

کار عمیق

نویسنده: کال نیوپورت

مترجم: ناهید ملکی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب کار‌عمیق اثر کال نیوپورت، به اهمیت تمرکز و کار عمیق در دنیای مدرن می‌پردازد. به باور نیوپورت، در دنیای پرآشوب امروز که به‌علت سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی و دردسترس بودن آن، بسیاری از افراد تمام وقت و انرژی خود را صرف دنیای مجازی می‌کنند، تمرکز از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده‌ی موفقیت به شمار می‌رود و بهره‌مندی از آن می‌تواند شما را به یکی از معدود افراد ارزشمند در کسب‌وکار و زندگی شخصی‌تان تبدیل کند.

این کتاب شامل دو فصل ایده و قوانین است؛ بخش اول با بیان مثال‌هایی از زندگی افراد موفق و تعهد آن‌ها به روش کار عمیق، به معرفی ابعاد مختلف این موضوع می‌پردازد و بخش دوم در چهار فصل مجزا، مفهوم و قواعد کار عمیق و چگونگی انجام آن را بیان می‌کند.

این کتاب از زمان انتشارش در سال ۲۰۱۶ در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و آمازون قرار گرفته است.

بخشی از کتاب صوتی کار عمیق را بشنوید.

کار عمیق کال نیوپورت

گوینده: محمد ولیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

عادت های اتمی

عادت های اتمی

نویسنده: جیمز کلیر

مترجم: هادی بهمنی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب عادت‌های اتمی، نوشته‌‌ی جیمز کلیر، خودآموزی است که بر مبنای ایده‌های اثبات‌شده‌ی علوم زیست‌شناسی، روان‌شناسی و نورولوژی به مخاطب می‌آموزد که چگونه بر رفتارهای کوچک خود که منجر به نتایج قابل‌توجهی می‌شود، تسلط پیدا کند و از این راه، عادت‌های خوب را در خود شکل داده و عادت‌های بد را کنار بگذارد. 

نویسنده‌ی این کتاب باور دارد که موفقیت ماحصل کارهای سخت و طاقت‌فرسا در شرایط پرفشار و استرس‌زا نیست، بلکه این انجام مستمر و پایدار کارهاست که در نهایت به موفقیت منجر می‌شود.

کتاب عادت‌های اتمی از ۶ بخش مختلف تشکیل شده است که هر فصل از آن با شرح یک داستان یا خاطره‌ی جالب شروع می‌شود و سپس همین ماجرا، دست‌مایه‌ی استخراج یک قاعده قرار می‌گیرد. بنابراین، خواننده‌ی این کتاب با اصول سفت و سخت و قانون‌های پیچیده‌ای مواجه نخواهد بود و به‌راحتی می‌تواند با خواندن این کتاب و عمل به آموزه‌های آن، کار و زندگی خود را متحول کند.

بخشی از کتاب صوتی عادت‌های اتمی را بشنوید.

عادت‌های اتمی جیمز کلیر

گوینده: سامان قلیچ خانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ذهن متمرکز

ذهن متمرکز

نویسنده: مایکل هیت

مترجم: لیلا حیدری

انتشارات آریانا قلم

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب ذهن متمرکز اثری در ژانر خودیاری از مایکل هیت، نویسنده‌ی آمریکایی است. در روزگار پرمشغله‌ی کنونی، آنچه بیش‌تر ذهن و روان انسان‌ها را درگیر کرده، نرسیدن و نتوانستن است. فرصت کم است و در این فرصت کم، باید از پس کارها و هزینه‌های زندگی برآییم و اگر وقت شد، کمی هم زندگی کنیم. عموما در هر دو مورد ناتوانیم و اضطراب و رنج‌های روانی، معضل مشترک همه‌ی ماست. مایکل هیت سال‌ها روی این مشکل همگانی، یعنی کمبود وقت و بهره‌وری پایین کار کرده است، از زمانی‌که استرس کار او را تا مرز یک عارضه‌ی قلبی پیش برد. او پژوهش‌های گسترده‌ی خود را برای رسیدن به بهره‌وری بیش‌تر و انجام وظایف شغلی آغاز کرد. آنچه بیش از همه‌ی راه‌حل‌ها به چشمش خورد، بیش‌تر کار کردن و سریع‌تر کار کردن بود، اما چاره را در جای دیگری جست: افزایش بهره‌وری با افزایش تمرکز و ایجاد فرصت کافی برای زندگی، با کاهش هدف‌مند کارهایی با درجه‌ی اهمیت کم‌تر. کتاب ذهن متمرکز حاصل سال‌ها پژوهش او شد و در سال ۲۰۱۹ به چاپ رسید.

برنامه‎ ریزی به روش بولت ژورنال

برنامه‎ ریزی به روش بولت ژورنال

نویسنده: رایدر کارول

مترجم: زهرا نجاری

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال، اثر رایدر کارول، ترکیبی از دفتر برنامه‌ریزی، دفتر خاطرات، دفترچه یادداشت، لیست کارها و کتاب طراحی است که انتشار آن توانست تحولی در شیوه‌ی برنامه‌ریزی سنتی ایجاد کند. 

به باور رایدر کارول «حقیقتِ تلخ این است که ما نمی‌توانیم زمان تولید کنیم، بلکه فقط می‌توانیم آن را مصرف کنیم»؛ به همین دلیل است که این کتاب به‌عنوان یک ابزار ساده و کاربردی می‌کوشد با تأکید بر ارزش لحظات زندگی، مخاطب را با نحوه‌ی درست مدیریت زمان آشنا کند.  

این کتاب، ابتدا روش‌های علمی ثابت‌شده‌ای را برای برنامه‌ریزی مناسب معرفی کرده و سپس به ما یاد می‌دهد که چگونه از آنچه پیش رویمان قرار دارد به‌‌عنوان ابزاری برای به‌‌دست آوردن فرصت‌ها و کنار گذاشتن حواس‌پرتی‌ها استفاده کنیم. 

برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال می‌تواند با افزودن جهت‌گیری و تمرکز به زندگی، احساس رضایتمندی ناشی از استفاده‌ی صحیح از زمان و انرژی، به‌عنوان دو منبع ارزشمند زندگی،  را در مخاطب ایجاد کند.

بخشی از کتاب صوتی برنامه ریزی به روش بولت ژورنال (خلاصه کتاب) را بشنوید.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال (خلاصه کتاب) رایدر کارول

گوینده: دادبه دادمهر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تندخوانی

تندخوانی

نویسنده: رایان جیمز

مترجم: آرزو همایی فصیح

موسسه انتشارات فلسفه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب تندخوانی به قلم رایان جیمز، ترفندهای ساده و جذابی را برای افزایش سرعت مطالعه و درک مطلب در اختیار مخاطب می‌گذارد تا با استفاده از آن بتواند از زمان خود بیشترین بهره‌ی ممکن را ببرد. البته باورهای نادرست بسیاری درباره‌ی تندخوانی و تأثیر آن بر یادگیری وجود دارد که ممکن است برخی را برای آموختن و به‌کارگیری این مهارت دچار تردید کند، اما آشنایی با مزایای آن نه‌تنها تمام این تردیدها را برطرف می‌سازد، بلکه اشتیاق شما برای فراگیری هرچه سریع‌تر این مهارت را افزایش خواهد داد.

تندخوانی با افزایش سرعت دریافت و درک اطلاعات، از شما شخصیتی خلاق‌تر، نوآورتر و موفق‌تر می‌سازد؛ علاوه‌بر این، اگر کتاب‌خوان هستید، با آموختن مهارت تندخوانی می‌توانید با خواندن یک کتاب در روز، سرگرمی خواندن را برای خود به یک تجربه‌ی لذت‌بخش‌تر تبدیل کنید.

نقشه ذهن

نقشه ذهن

نویسنده: فلورین راسلر

مترجم: سعید گرامی

انتشارات آوند دانش

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب نقشه ذهن، نوشته‌ی فلورین راسلر، متفکر شناخته‌شده‌ی حوزه‌ی تفکر سیستمی است که براساس محتوای یکی از سمینارهای آموزشی او نگاشته شده است. راسلر در این کتاب به مخاطب می‌آموزد که چطور با استفاده از کاغذ و خودکار و یا نرم‌افزارهای کامپیوتری، نقشه‌ی ذهن خود را ترسیم کند. 

نقشه‌ی ذهن در واقع یک تکنیک بصری برای منظم کردن افکار و ایده‌ها و افزایش تمرکز، بهره‌وری و خلاقیت است. نویسنده در این کتاب ابتدا آنچه را برای ترسیم این نقشه نیاز است، معرفی و سپس روش‌های رفع آشفتگی‌های ذهنی با استفاده از آن را یکی پس از دیگری برمی‌شمارد.

دانش‌آموزان می‌توانند با مطالعه‌ی کتاب نقشه‌ی ذهن و ساختارمند کردن آموخته‌های خود، خلاصه‌ای از آنچه را یاد گرفته‌اند، تهیه و از مرور آن جهت جلوگیری از اتلاف وقت، به‌ویژه در شب‌های امتحان، استفاده کنند.

قدرت انضباط شخصی

قدرت انضباط شخصی

نویسنده: دنیل والتر

مترجم: علیرضا نظری انامق

انتشارات اندیشه آگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

قدرت انضباط شخصی، اثر دانیل والتر، کتابی است که به مخاطب خود کمک می‌کند تا با درک بهتر مفهوم انضباط شخصی، عادت‌های جدیدی در زندگی خود ایجاد کند. 

به بیان دیگر، موضوع این کتاب پذیرفتن مسئولیت کامل دو موقعیت اکنون و آینده است. بنابراین اگر می‌خواهید به هدف مهمی برسید اما نمی‌دانید چگونه چنین سفری را آغاز کنید، این کتاب به‌عنوان راهنمای رسیدن به مقصدتان، ابزاری تحت عنوان انضباط شخصی را به شما معرفی می‌کند.

به عقیده‌ی والتر، انضباط شخصی مهم‌ترین مهارتی است که هر فرد می‌تواند برای قطع کردن چرخه‌ی معیوب عادت‌های بد خود و جایگزین کردن آن با عادات مؤثر به کار گیرد؛ بنابراین این مهارت، فراتر از استعدادهای ذاتی، این قدرت را دارد که یک فرد عادی را به یک فرد استثنایی تبدیل کرده و بی‌توجهی به آن می‌تواند از یک فرد بااستعداد، انسانی متوسط بسازد.

بخشی از کتاب صوتی قدرت انضباط شخصی را بشنوید.

قدرت انضباط شخصی دنیل والتر

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آشنایی با شیوه خوب آموختن و ۳۰ تدبیر عملی برای بهتر کردن یادگیری

آشنایی با شیوه خوب آموختن و ۳۰ تدبیر عملی برای بهتر کردن یادگیری

نویسنده: ليندا الدر

مترجم: مهسا امرآبادی

انتشارات اختران

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب آشنایی با شیوه خوب آموختن و ۳۰ تدبیر عملی برای بهتر کردن یادگیری، نوشته‌ی ریچارد پل و لیندا الدر، به آموزش روش‌های یادگیری صحیح با استفاده از مفاهیم و ابزارهای تفکر نقادانه می‌پردازد. این نوع تفکر در حقیقت به معنای اندیشیدن درباره‌ی خودِ تفکر است و نویسندگان این کتاب با استفاده از آن، به ما می‌آموزند که ماشین ذهن چطور کار می‌کند و چگونه می‌توانیم با در اختیار گرفتن تفکرمان، فرمان اعمال، احساسات و نفس خود را در دست گرفته و مسئولیت زندگی‌مان را بپذیریم.

در واقع هدف این کتاب ارائه‌ی تعریفی نو از دانش در جهت آسان‌تر و کاربردی‌تر کردن کارهای فکری در زمینه‌ی آموزش و یادگیری عمیق‌تر است؛ و می‌کوشد یادگیری فرایند آموختن را جایگزین تکرار طوطی‌وار درس‌ها کند. البته در نگاه اول ممکن است این کتاب بیش از دانش‌آموزان، برای دانش‌جویان و معلمان جذاب باشد؛ اما دانش‌آموزانی که ذهن پرسش‌گری دارند و به دنبال یافتن اصل و ریشه‌ی مسائل‌اند نیز می‌توانند از خواندن این کتاب لذت ببرند.

فراری‌ها از درس بخوانند‌

کتاب فراری‌ها از درس بخوانند، نوشته‌‌ی پوریا برزعلی و حاصل تجربیات خود او در مواجهه با امتحان است. برزعلی در این کتاب با استناد به این جمله که «سیستم آموزش و پرورش ما درس می‌دهد، اما آموزش خوب درس خواندن را نه»، با بهره‌گیری از زبانی ساده و ترکیب عناصر مختلف جسمی و روانی در کنار هم، راهکارهای ساده‌ای برای آشتی مخاطب با درس خواندن ارائه داده است. 

این کتاب لزوماً مبحث جدیدی درباره‌ی روش‌‌های مطالعه ارائه نمی‌کند، اما می‌کوشد تا با استفاده از یک شیوه‌ی بیان خودمانی، مخاطبان و جامعه‌ی هدف کتاب را که اغلب نوجوانان (سنین راهنمایی) و جوانان (سنین دبیرستان تا مقطع کارشناسی) هستند، به اجرای راهکارهای پیشنهادی خود ترغیب کند.

2,551 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه ارغوان


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه