لوگو طاقچه
بهترین کتاب‌های ادبیات استرالیا

آشنایی با بهترین کتاب‌های ادبیات استرالیا

730 بازدید

برای خواندن ادبیات داستانی می‌توان از دسته‌بندی‌های متنوعی استفاده کرد و بر اساس آن دسته‌بندی، مطالعه را شروع کرد. یکی از دسته‌بندی‌های محبوب، مطالعه بر اساس کشور است. خواندن ادبیات به مخاطب در شناخت ابعادی از هر کشور کمک می‌کند. برای مثال شما به کمک ادبیات کشورها می‌توانید به تاریخ، فرهنگ و حتی جغرافیای آن منطقه تسلط یابید و شناختی عمیقی از آن کسب کنید. در این یادداشت وبلاگ طاقچه تلاش کرده‌ایم تا بخشی از کتاب‌ها و ادبیات داستانی کشور استرالیا را بررسی کنیم تا جدای از لذت ادبی و غرق شدن در داستان‌ها با فرهنگ این کشور نیز آشنا شویم.

اگر به ماجراجویی در ادبیات و فرهنگ‌های مختلف علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت‌های زیر را هم بخوانید.

دروغ های کوچک بزرگ

دروغ های کوچک بزرگ

نویسنده: لیان موریاتی

مترجم: پگاه ملکیان

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

لیان مورتی، نویسنده‌ی استرالیایی، کتاب دروغ‌های کوچک بزرگ را نوشته است. او در این داستان به داستان زندگی سه زن می‌پردازد که هر کدام تجربه‌های مختلفی را از سر گذرانده‌اند. آشنایی این سه زن از مدرسه‎ای که فرزندان‌شان در آن تحصیل می‌کنند، آغاز می‌شود. در این رمان، شما روایت زنانی را می‌خوانید که با تجاوز، خیانت و طلاق درگیر هستند و هر کدام رویکردهای متفاوتی را برای زندگی‌شان انتخاب می‌کنند. در این میان حوادث دیگری نیز رخ می‌دهند که کشش داستان را افزایش می‌دهند و زندگی این زنان را پیچیده‌تر می‌کنند.

این رمان فمنیستی یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در لیست نیویورک تایمز است و در سال ۲۰۱۶ سریالی درام از آن ساخته شده است. نیکول کیدمن، ریس ویترسپون و شیلین وودلی در این سریال نقش‌آفرینی کرده‌اند. ژان مارک ولی و دیوید ای کلی نیز کارگردانی و نویسندگی این اثر را بر عهده داشته‌اند.

این رمان را می‌توانید از طاقچه دریافت کنید.

مرد گمشده

مرد گمشده

نویسنده: میثم فرجی

نشر سنگ

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان مرد گمشده روایتی از مرگ پر رمز و راز مردی به نام کمرون است که جین هارپر نویسندگی آن را بر عهده داشته است. جین هارپر در سال ۲۰۱۹ این اثر را منتشر کرد و توانست اثرش را در لیست پرفروش‌های ساندی تایمز و نیویورک تایمز قرار دهد. هارپر قبل از اینکه وارد دنیای نویسندگی شود به مدت سیزده سال به روزنامه‌نگاری می‌پرداخت.

در این داستان جنازه‌ی کمرون در کنار قبری عجیب پیدا می‌شود. برادرهای کمرون در تلاش‌اند تا بتوانند علت مرگ او را بفهمند و در این میان حدس و گمان‌های بسیاری پیش می‌آید. آن‌ها به این فکر می‌کنند که شاید برادرشان خودکشی کرده یا به قتل رسیده است. زمانی که دو برادر در پی فهم داستان مرگ برادر دیگرشان هستند، داستان پیچیده‌ی زندگی عشقی کمرون را می‌فهمند که بر جذابیت داستان می‌افزاید و می‌توانید از هیجان و پیچیدگی خط داستانی لذت ببرید. این اثر یکی از محبوب‌ترین رمان‌های اخیر جهان ادبیات است.

هر چه باداباد

هر چه باداباد

نویسنده: استیو تولتز

مترجم: پیمان خاکسار

پیمان خاکسار

اطلاعات بیشتر و خرید

استیو تولتز، هر چه باداباد را بر اساس ترس‌ها و فقدان‌ها نوشته است. این رمان معاصر که در ۸ فصل نگاشته شده است، در روزهایی نوشته شده است که مردم این کره‌ی خاکی درگیر بیماری کووید بودند.

 او در همه‌ی آثارش طنز و فلسفه را در کنار هم قرار می‌دهد و همین باعث می‌شود که مخاطب احساس خستگی نکند.  او این بار با دست پر به سراغ موضوع بحث‌برانگیز دیگری رفته است و در کتاب هرچه باداباد به مسأله‌ی حضور می‌پردازد. حضور از آغاز تا زمانی که به اتمام می‌رسد و تجربه‌ و سیر و سلوکی که آدمیان در میان این آغاز و پایان به دست می‌آورند. او به این نکته اشاره می‌کند که اگر زندگی و زیستن و در مقابل آن نابودی، اجباری است، اگر جهان را ورای این اجبار ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

از نظز استیو تولتز انسان همواره درگیر حسرت‌هاست و با افسوسی همیشگی دست و پنجه نرم می‌کند؛ افسوسی که برای آن پایانی نیست. او در این رمان در تلاش است که ذهن مخاطب را درگیر این مسائل هستی‌شناختی کند و به سؤالات عمیق و بنیادین بشری پاسخ دهد.

می‌توانید هر سه اثر استیو تولتز را در طاقچه بخوانید.

‌پرنده خارزار

کالین مکالو، نویسنده‌ی استرالیایی، کتاب پرنده خارزار را در سال ۱۹۷۷ میلادی منتشر کرد و در سال ۱۹۸۳ سریالی بر اساس آن ساخته شد.

این رمان داستان زندگی سه نسل از خانواده‌ی کلیریس را بیان می‌کند. این خانواده گله‌دارانی هستند که در سرزمینی زیبا اما سرسخت به دنبال زندگی می‌گردند. پرنده خارزار روایتی‌ست از آرزوهای تاریک و عشق‌های ممنوعه که در مناطق بیابانی استرالیا رخ می‌دهند در این میان شخصیت‌های رمان با دلخوری‌ها و اسراری روبه‌رو می‌شوند که زندگی‌شان را تغییر می‌دهد. مکالو در این اثرش به صورت ویژه به ماجرای زندگی عاطفی مگی می‌پردازد. مگی تنها دختر خانواده است که ارتباطی پر از شور و تب و تاب را با کشیشی به نام پدر رالف دوبریکاسار تجربه می‌کند؛ ارتباطی فراتر از محدویت‌های زمان و مکان.

عنوان این کتاب برگرفته از افسانه‌ای است درباره‌ی پرنده‌ای که تنها یک بار در زندگی خود آواز می‌خواند و این آواز، زیباترین آوازی است که دنیا شنیده است. این پرنده از زمانی که لانه را ترک می‌کند به دنبال درختی می‌گردد و تا زمانی که درخت مورد نظرش را پیدا نکند آرام نمی‌گیرد. پس از یافتن درخت، در شاخه‌های وحشی خارزار شروع به آوازخواندن می‌کند و در همین حین در بلندترین و تیزترین شاخه‌‌ی خار گرفتار می‌شود. پرنده‌ی گرفتار در حال مرگ، منقارش را می‌گشاید تا خرچنگ و بلبل را صدا کند تا از آن‌ها کمک بگیرد. در نهایت این منقارگشودن زیباترین آوازی‌ است که یک موجود زنده به گوش جهان رسانده است.

بخشی از کتاب صوتی پرنده خارزار را بشنوید.

پرنده خارزار کالین مکالو

گوینده: شهین نجف‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آخرین کوچ

آخرین کوچ

نویسنده: شارلوت مک کاناگی

مترجم: الهه مرادی

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

در این کتاب با فرانی استون آشنا می‌شویم؛ زنی که عاشق می‌شود اما نمی‌ماند. او همه چیز را رها می‌کند و پشت سر می‌گذارد و تنها تجهیزات تحقیقاتی‌اش را به همراه خود به گرینلد می‌برد. او هدفی والا برای تحقیقاتش در نظر دارد و در تلاش است تا مهاجرت آخرین درناهای قطبی در جهان به قطب جنوب را مورد تحقیق قرار دهد. او سفر خود را با یک قایق ماهیگیری همراه با خدمه آغاز می‌کند. در این مسیر ماجراهای عجیب و هیجان‌انگیزی رخ می‌دهد که می‌تواند برای هر خواننده‌ای جذاب باشد.

در مجموع شارلوت مک کاناگی توانسته با بیانی صادقانه، تلخ و صمیمانه حقایقی را به تصویر بکشد که انسان امروز با اندیشیدن به آن‌ها می‌تواند از خودمحوری و باور مغرورانه به مرکز عالم‌بودن نجات پیدا کند؛ به بیان دیگر، با خواندن این رمان می‌توانیم بار دیگر متوجه سهم خود در تخریب جهان اطراف‌مان می‌شویم. در ساعاتی که مشغول خواندن این رمان هستید می‌توانید به سرنوشت پیش روی زمین و حیات موجوداتی که ب ‌دست انسان به خطر افتاده‌اند، فکر کنید. در کنار این بازاندیشی، توجه به حقیقت مرگ و نیستی در خلال خواندن این رمان، مقدمه‌ای برای تولد دوباره خواهد بود.

این دشت ها

این دشت ها

نویسنده: جرالد مورنان

مترجم: فاطمه عزتی سوران

انتشارات شانی

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب اثری از جرالد مورنان است که یکی از شاهکارهای ادبیات استرالیا محسوب می‌شود و اخلاق و روحیات مردم این کشور را به‌خوبی توصیف می‌کند.

اساس این کتاب بر سادگی است و داستان یک فیلمساز را روایت می‌کند که در جست‌وجوی فیلم‌نامه‌ای به نام «دور از مرز» است. او در این راستا به دشت‌های مسطح داخل کشور استرالیا سفر می‌کند و در میان راه شهری دورافتاده را برای گذران زندگی انتخاب می‌کند و سپس در مورد افرادی که «دشتی» نامیده می‌شوند و سبک زندگی خاص‌شان اطلاعات کسب می‌کند.

راوی قصه، این سفر ماجراجویانه را با این امید آغاز می‌کند که بتواند به دشتی‌ها کمک کند. پس تصمیم می‌گیرد برای درک فرهنگ آن‌ها به سختی کار کند. شما با خواندن این رمان می‌توانید در سفر راوی همراه شوید. هم‌زمان سادگی لحن نویسنده به شما کمک می‌کند تا بتوانید حضور خود را به راحتی در ماجراهای داستان احساس کنید.

باخ برای بچه ها

باخ برای بچه ها

نویسنده: هلن گارنر

مترجم: طیبه هاشمی

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

هلن گارنر نویسنده‌ی اهل استرالیا است. او پس از انتشار اولین رمانش به یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات استرالیا تبدیل شد. گارنر در آثارش به مضامین متنوعی توجه می‌کند از جمله؛ داستان‌های جنایی، رمان‌های مدرن درباره‌ی روابط انسان‌ها. 

او در داستان باخ برای بچه‌ها که بر محوریت خانواده می‌چرخد، به روابط خشنی که بیرون از خانه‌ها در جریان است، می‌پردازد. هلن گارنر در این اثر هنری هیچ‌ درس اخلاقی‌ای نمی‌دهد و در موضع بی‌طرف قرار دارد. ریتم تند داستان انسجام و هماهنگی خاصی در کل متن ایجاد کرده است که خواننده را به هیچ عنوان خسته نمی‌کند و کشش داستان را لحظه‌به‌لحظه بیشتر می‌کند. این نویسنده‌ی استرالیایی، استعداد زیادی در شخصیت‌پردازی دارد و این استعدادش را به‌خوبی در داستان باخ برای بچه‌ها نشان داده است.

دغدغه‌‌ی هلن گارنر در این اثر نشان‌دادن روزمرگی‌ها و منطق زیست در دنیای پر از ملال امروز است. او مثل موسیقی‌دانی حرفه‌ای می‌داند که کجا و چگونه سکوت کند و قلمروهای رازآلود داستانش را  بکر باقی بگذارد. او همچنین توصیفات دقیق و کوتاهی در داستانش دارد و از هرگونه زیاده‌گویی پرهیز می‌کند.

داستان این کتاب در ملبورن روایت می‌شود؛ روایتی عجیب از دو شخصیت به نام‌های دکستر و الیزابت. الیزابت و دکستر سال‌ها با هم زندگی کرده‌اند اما دست تقدیر یا قدرت تاریخ آن‌ها را به سمت و سویی می‌برد که دیگر یکدیگر را نمی‌شناسند. بیست سالی از آن سال‌ها می‌گذرد ولی آیا دکستر و الیزابت در تمام این سال‌ها به هم فکر کرده‌اند؟

این کتاب داستانی را می‌توانید از طاقچه دریافت کنید و از خواندن آن غرق در لذت شوید.

کتاب دزد

کتاب دزد

نویسنده: مارکوس زوساک

مترجم: مرضیه خسروی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

این اثر که مهم‌ترین اثر نویسنده‌ی استرالیایی، مارکوس زوساک، است داستانی شوکه‌کننده از جنگ است. جنگی که بنیان خانواده را تغییر می‌دهد و تنها چیزی که از خود باقی می‌گذارد ویرانی و مرگ و آوارگی است. اما امید همیشه و در همه‌ی لحظات زندگی وجود دارد؛ حتی در تاریک‌ترین نقطه‌ها. کتاب‌دزد روایت دختری است که با وجود همه‌ی تاریکی‎ها به دنیای کتاب پناه می‌برد و دنیایی سراسر زیبایی خلق می‌کند که از مرگ و ویرانی خالی است.

لیزل مادری کمونیست دارد که به اردوگاه کار اجباری فرستاده شده و اکنون با خانواده‌ای دیگر زندگی می‌کند. او علاقه‌ی زیادی به کتاب‌ها دارد و با دزدیدن کتاب‌ها در زمانه‌ای که هیاهوی مرگ در همه جا پیچیده، سعی می‌کند زندگی را به جریان بیندازد. او به کمک پدرخوانده‌اش، کتاب‌هایی را که دزدیده مطالعه می‌کند. 

این داستان از زبان مرگ روایت می‌شود. مرگ در ابتدای کتاب، خود را به این شکل معرفی می‌کند: «می‌توانم خودم را کاملاً معرفی کنم اما واقعاً نیازی به این کار نیست. در هر حال در گیرودار اتفاقات متنوعی که روی خواهد داد، خیلی خوب و خیلی زود مرا خواهید شناخت. فقط کافی است بگویم روزی، تا آنجا که بتوانم با مهربانی تمام برابرتان خواهم ایستاد. روحتان در آغوش من خواهد بود و مثل رنگی روی شانه‌ام جای خواهد گرفت. شما را به آرامی به دوردست‌ها خواهم برد. مسأله اینجاست که وقتی سراغتان می‌آیم دنیا چه رنگی خواهد داشت؟ آسمان چه خواهد گفت؟»

کتاب‌دزد را می‌توانید از طاقچه تهیه کرده و مطالعه کنید.

سرگذشت واقعی دار و دسته کلی

سرگذشت واقعی دار و دسته کلی

نویسنده: پیتر کری

مترجم: فرزام امین صالحی

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان سرگذشت واقعی دار و دسته کِلی توانست در سال ۲۰۰۰ جایزه‌ی من بوکر را دریافت کند و همچنین در لیست صد کتاب برتر قرن بیست قرار گیرد.

پیتر کری، نویسنده‌ی کتاب، در این داستان زندگی مردی به نام ند کلی را روایت می‌کند که یک یاغی تمام‌عیار است. او یک جنایتکار شرور، دزد و آدمکش است اما در طبقه‌ی محروم جامعه‌ی استرالیا محبوبیت زیادی دارد. چراکه قهرمانی است که در برابر سلطه انگلیس مقاومت می‌کند. او در پانزده‌سالگی برای اولین بار حضور در زندان را تجربه می‌کند و در بیست‌وشش‌سالگی تبدیل به مجرمی می‌شود که تحت تعقیب بود و پا جای پای کلی ‌گذاشته است. او هم مانند کلی منطقه را تحت سلطه‌ی  خودش در آورده بود ولی در آخر قانون، سرنوشت دیگری برای او رقم زد.

سفر سیلکا

سفر سیلکا

نویسنده: هدر موریس

مترجم: سارا حسینی معینی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

هدر موریس، نویسنده‌ی نیوزلندی که در استرالیا زندگی می‌کند، پس از سال‌ها کار در بیمارستانی در ملبورن، نویسندگی را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد. او این داستان را بر اساس داستانی واقعی از عشق و استقامت نگاشته است.

هدر موریس در این کتاب قصه‌ای از حقیقت عشق و جنگ را روایت می‌کند. داستانی واقعی از دختری جوان در زمان جنگ جهانی دوم که در اردوگاه کار اجباری اسیر شده است. او در حالی که روزهای سختی را می‌گذارند اتفاقی عجیب برایش رخ می‌دهد؛ مأمورانی به اردوگاه می‌آیند و به او می‌گویند که رنج و عذابش تمام شده است و از این پس می‌تواند آزاد باشد. سیلکا از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجند و تمام‌شدن رنج‌ها برایش باورپذیر نیست اما درست در لحظه‌ای که آزادی‌اش شروع می‌شود، درگیر اتفاقات عجیبی می‌شود و رنج مضاعفی بر دوشش می‌افتد و اتهامات زیادی را تحمل می‌کند. در این لحظه سیلکا تصمیم می‌گیرد کاری کند و برای ادامه‌ی زندگی راهی بیابد.   

این داستان هیجان‌انگیز را می‌توانید در طاقچه مطالعه کنید و لذت ببرید.

بخشی از کتاب صوتی سفر سیلکا را بشنوید.

سفر سیلکا هدر موریس

گوینده: نوتاش نیک‌نژاد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کلام آخر

هنگامی‌که اروپایی‌ها برای اولین‌بار با مردم بومی استرالیا روبه‌رو شدند، بومیان زبان نوشتاری نداشتند اما فرهنگی سرشار از ترانه‌ها، سرودها، افسانه‌ها و داستان‌های ادبیات شفاهی داشتند که به دلیل تنوع زبانی مردم بومی، خلاقیت زیادی در آن دیده می‌شد. 

ادبیات استرالیا به طور ویژه بر ارزش‌های جمعی استوار است حتی زمانی که نویسندگان استرالیایی در رمان‌ها و داستان‌هایشان یک قهرمان فردی می‌سازند، در نهایت تجربه‌هایی که شخصیت اصلی و قهرمان داستان را به مرحله‌ی قهرمانی رسانده‌اند، از ارزش‌های جمعی سرچشمه گرفته‌اند. در دهه‌های اخیر نویسندگان استرالیایی آثار درخشانی نگاشته‌اند و جوایز زیادی را از آن خود کرده‌اند.

امیدواریم از مطالعه‌ی کتاب‌های معرفی‌شده و آشنایی با فرهنگ غنی کشور استرالیا لذت ببرید.

730 بازدید
برچسب ها

Avatar

گندم زمانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه