لوگو طاقچه
بهترین کتاب‌های ایرانی

معرفی بهترین کتاب‌های ایرانی که باید خواند

31,904 بازدید

بسیاری از کتاب‌خوان‌ها دوست دارند داستان و رمان فارسی بخوانند اما انتخاب کتاب مناسب برایشان کار آسانی نیست. تعداد رمان‌ها و داستان‌های فارسی بسیار زیاد است و همه‌ی آن‌ها نمی‌تواند رضایت مخاطب کتاب‌خوان را جلب کند. در این یادداشت تعدادی از بهترین کتاب‌های فارسی را آورده‌ایم و درباره‌ی هرکدام توضیح مختصری داده‌ایم تا اگر مایل به خواندن رمان و داستان ایرانی هستید، راحت‌تر انتخاب کنید.

این کتاب‌ها یا جوایز بسیاری را از آن خود کرده‌اند و یا در سال‌های اخیر با استقبال خوبی از سوی مخاطب مواجه شده‌اند. خواندن هر کدام از این کتاب‌ها می‌تواند شما را با داستان و رمان فارسی آشتی دهد و اشتیاق خواندن رمان‌‌ها و داستانی ایرانی را در شما بیشتر کند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «بهترین آثار کلاسیک ایرانی» را هم بخوانید.

سمفونی مردگان

سمفونی مردگان

نویسنده: عباس معروفی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

سمفونی مردگان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های فارسی سال‌های اخیر است. این کتاب ماجرای خانواده‌ای است که در کنار هم خوشحال نیستند. برعکس آنچه در داستان‌های یا فیلم‌های ایرانی می‌بینیم این خانواده از کنار هم بودن لذت نمی‌برند و هر کدام به دنبال فرصتی هستند تا از هم دور شوند.

به عقیده‌ی بسیاری عباس معروفی برای نوشتن سمفونی مردگان از یکی از داستان‌های اسطوره‌ای دینی یعنی داستان هابیل و قابیل الهام گرفته است. شیوه‌ی روایی داستان عباس معروفی سیال ذهن است. استفاده از شیوه‌ی سیال ذهنی و نداشتن زمان خطی در داستان سمفونی مردگان باعث شده جذابیت داستان برای مخاطب بسیار بیشتر شود و همراه با کشف و شهود باشد.

بخشی از کتاب صوتی سمفونی مردگان را بشنوید.

سمفونی مردگان عباس معروفی

گوینده: حسین پاکدل
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بوف کور

بوف کور

نویسنده: صادق هدایت

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب بوف کور یکی از مهم‌ترین آثار داستانی معاصر فارسی است. این کتاب را صادق هدایت، نویسنده‌ی بزرگ و البته عجیب ایرانی نوشته است. زیست صادق هدایت و محتوای داستان‌های او چنان عجیب و پر از ابهام است که تا به امروز بیشتر از کتاب‌هایی که او نوشته، درباره‌ی او کتاب‌ نوشته شده است.

بوف کور شاید مهم‌ترین اثر صادق هدایت باشد. او در این داستان از زبان راوی داستان ماجرای وهم‌آلود را روایت می‌کند. راوی داستان صادق هدایت روی قلمدان نقاشی می‌کند. او همیشه نقش ثابتی از یک زن و پیرمرد می‌کشد. روزی او از خانه‌اش این زن و پیرمرد را می‌بیند و وارد داستان آن‌ها می‌شود!

بخشی از کتاب صوتی بوف کور را بشنوید.

بوف کور صادق هدایت

گوینده: بهروز رضوی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بستن تبلیغ

یک عاشقانه آرام

یک عاشقانه آرام

نویسنده: نادر ابراهیمی

انتشارات روزبهان

اطلاعات بیشتر و خرید

یک عاشقانه‌ی آرام ماجرای زوجی است که برخلاف سایر عشاق داستان و رمان به وصال یکدیگر می‌رسند. داستان کتاب یک عاشقانه‌ی آرام درباره‌ی اتفاق‌هایی است که پس از رسیدن این دو عاشق به هم پیش می‌آید. دغدغه‌ی این زوج جوان این است که چطور عشقشان در طول زمان دچار روزمرگی نشود. آن‌ها با کمک هم به برنامه‌ای را تنظیم می‌کنند که در آن می‌توانند از روزمرگی نجات پیدا کنند.

خواندن یا شنیدن یک عاشقانه آرام اثر نادر ابراهیمی می‌تواند تجربه‌ی متفاوتی از خواندن یک رمان عاشقانه باشد و در کنار لذت خواندن داستان پر از درس زندگی باشد.

بخشی از کتاب صوتی یک عاشقانه آرام را بشنوید.

یک عاشقانه آرام نادر ابراهیمی

گوینده: پیام دهکردی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کلیدر

محمود دولت‌آبادی، یکی از مشهورترین نویسندگان حال حاضر ایرانی، نوشتن کلیدر را از بیست و هفت یا هشت‌سالگی شروع کرد و تا اواسط دهه‌ی پنجم زندگی‌اش مشغول نوشتن آن بود. این کتاب در ده جلد نوشته شده است.

کلیدر ماجرای خانواده‌ای کرد است که در کوچی اجباری به سبزوار می‌روند. داستان کتاب ده‌جلدی کلیدر در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم در ایران اتفاق می‌افتد. در این سال‌ها فضای سیاسی و اجتماعی جامعه بسیار ملتهب است. رعیت‌ها و اقشار پایین جامعه در این دوران بیش از هر قشر دیگری در جامعه‌ی ایرانی با فشارها و زورگویی‌های حکومت روبه‌رو هستند. دولت‌آبادی در کلیدر به سرنوشت برخی از آن‌ها می‌پردازد و ما را با داستانی همراه می‌کند که از نظر داستانی بسیار قوی و از نظر احساسی بسیار تلخ است.

چشمهایش

چشمهایش

نویسنده: بزرگ علوی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

همان‌طور که در کتاب‌های فارسی دوره‌ی دبیرستان نیز آمده است، چشم‌هایش یکی از تأثیرگزارترین رمان‌های فارسی است. این کتاب را بزرگ علوی نوشته است. پس از انتشار چشم‌هایش بزرگ علوی، مردم استقبال زیادی به آن نشان دادند. علاوه بر خوانندگان، نویسندگان نیز چشم‌هایش را بسیار دوست داشتند و در نوشته‌هایشان تاثیر زیادی از این کتاب بزرگ علوی گرفتند.

داستان کتاب چشم‌هایش ماجرای عشق دختری از طبقات بالای اجتماعی است به نقاشی به نام ماکان. ماکان از مخالفان رضاشاه است و این چیزی است که رسیدن فرنگیس و ماکان را سخت می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی چشم هایش را بشنوید.

چشم هایش بزرگ علوی

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دایی جان ناپلئون

دایی جان ناپلئون

نویسنده: ایرج پزشکزاد

فرهنگ معاصر

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان دایی جان ناپلئون را می‌توان یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین کتاب‌های داستانی فارسی دانست. سخت می‌شود کسی را پیدا کرد که کتاب‌های طنز را دوست داشته باشد اما دایی جان ناپلئون را نخوانده و دوست نداشته باشد.

دایی جان ناپلئون ماجرای دو خانواده است که در یک خانه ویلایی بزرگ زندگی می‌کنند. خواهرزادهٔ دایی جان عاشق دختر دایی‌اش که در واقع دختر دایی جان ناپلئون است شده. اما بین این دو خانواده اتفاق‌هایی می‌افتد و دست این نوجوان از عشقش هر روز کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود. کتاب دایی جان ناپلئون ایرج پزشکزاد پر است از طنزهای موقعیت. علاوه بر طنز موقعیت پزشکزاد در کتاب دایی جان ناپلئون از اصطلاحات و عبارت‌هایی استفاده می‌کند تا هنوز هم در بین خوانندگانش مثل اسم رمز استفاده می‌شود.

سووشون

سووشون

نویسنده: سیمین دانشور

انتشارات خوارزمی

اطلاعات بیشتر و خرید

سووشون نخستین کتاب سیمین دانشور است. او نام سووشون را با الهام از داستان اسطورده‌ای سیاوش نوشته است. در داستان سیاوش او که به اشتباه گناهکار شناخته می‌شود. سیاووشان یا سووشون هم نام مراسمی است که در سوگواری سیاوش برگزار می‌شده.

سیمین دانشور در کتاب سووشون ماجرای خانواده‌ای در شیراز را بیان می‌کند. داستان کتاب سووشون درسال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ یعنی سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. برخی از اتفاقات سیاسی اجتماعی ایران اگرچه در داستان به صورت مستقیم آورده نمی‌شود اما به آن‌ها اشاره‌ای می‌شود، مانند ماجرای ۲۸ مرداد. سووشون هم داستانی عاشقانه است و هم سیاسی و اجتماعی و به همین دلیل خواندن آن برای خواننده می‌تواند بسیار جذاب باشد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

سال بلوا

سال بلوا

نویسنده: عباس معروفی

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

سال بلوا کتاب دیگری است از عباس معروفی که همچون رمان سمفونی مردگان به شیوه‌ی سیال ذهن نوشته شده است. در این کتاب عباس معروفی از زبان زنی می‌نویسد که در زیرزمین خانه‌اش زندانی شده و روایت‌هایی را که بر او گذاشته، روایت می‌کند. نوشافرین، شخصیت اصلی داستان معروفی، دختر سرهنگی جاه‌طلب است که برای دخترش نیز بهترین‌ها را می‌خواهد. اما عشق، نوشافرین را به سمت و سویی می‌کشاند که خلاف خواست پدرش است.

عباس معروفی در سال بلوا به خوبی در جریان روایت ماجرای نوشافرین موقعیت اجتماعی و سیاسی جامعه‌ای را که در آن زندگی می‌کند، به تصویر می‌کشد. از طرفی موقعیت زنان در این جامعه را یادآوری می‌کند و خواننده را با مشکلات زنان در طول تاریخ آشنا می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی سال بلوا را بشنوید.

سال بلوا عباس معروفی

گوینده: عاطفه رضوی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

همسایه‌ها

داستان همسایه‌ها اولین نوشته‌ی احمد محمود است که در نوشتن آن از تجربه‌‌ی مبارزات سیاسی خود تاثیر بسیاری گرفته است. ماجرای داستان همسایه‌ها در خانه‌ای با چند خانوار فقیر اتفاق می‌افتد. خالد راوی اول شخص داستان است که ما را از نگاه خود با تک تک شخصیت‌های داستان همسایه‌های آشنا می‌کند. برخی از شخصیت‌های داستان احمد محمود چنان در خاطر آدمی می‌ماند که تا مدت‌ها پس از خواندن آن هر داستانی را که در دست می‌گیرید، با شخصیت‌های همسایه‌ها مقایسه می‌کند و در اکثر مواقع هم به نظرش می‌رسد که شخصیت‌های داستان همسایه‌ها بسیار قوی‌تر بوده‌اند. یکی از این شخصیت‌ها بلور خانم است که می‌توان گفت یکی از بهترین‌ شخصیت‌های داستانی زن در ادبیات فارسی است.

همسایه‌ها ستایش بسیاری از اهل ادب را به همراه داشته و از نظر اکثر آن‌ها همسایه‌ها بهترین‌ داستان فارسی معاصر است.

اگر بگوییم همسایه‌‌ها یک رمان خوب است، بهتر و مهم‌تر از این است که بگوییم بهترین رمان فارسی است؛ چنان‌ که هست.

بهاءالدین خرمشاهی

‫پاییز فصل آخر سال است‬‌‫

‫پاییز فصل آخر سال است‬‌‫

نویسنده: نسیم مرعشی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

پاییز فصل آخر سال، نوشته‌ی نسیم مرعشی، یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تا به حال درباره‌ی دغدغه‌ی زنان امروزی ایرانی نوشته شده است. داستان کتاب پاییز فصل آخر سال، درباره‌ی سه دختر است که هر سه فارغ‌التحصیل رشته‌ی مکانیک هستند. هر یک از فصل‌های رمان نسیم مرعشی از زبان یکی از این دخترها نوشته شده است. این سه دختر در زندگی خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که بخش اعظمی از این مشکلات به جنسیت آن‌ها مربوط می‌شود.

یکی از جذابیت‌های این داستان این است که هر کدام این سه دختر در عین دوست بودن تفاوت‌های فکری زیادی با هم دارند. آن‌ها را زندگی را یک شکل نمی‌بینند و چیزهای متفاوتی هم از آن می‌خواهند.

31,905 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

نگار قانونی


اشتراک گذاری یادداشت
3.2 5 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
8 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه