لوگو طاقچه
کتاب صوتی با صدای گوینده زن

این کتاب‌های صوتی را با صدای زنان بشنوید!

7,269 بازدید

این روزها، کتاب‌های صوتی به آثار فرهنگی بسیار پرطرفداری در میان اقشار مختلف جامعه با سنین متفاوت تبدیل شده‌اند. شمار متعددی از افراد به دلایل مختلفی شنیدن یک کتاب صوتی را به خواندن همان کتاب ترجیح می‌دهند، برای مثال برخی معتقدند گوش دادن به کتاب‌های صوتی، در وقت آن‌ها صرفه‌جویی می‌کند و همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد در بسیاری از شرایط -برای مثال زمانی که رانندگی می‌کنند- نیز از شنیدن کتاب خود لذت ببرند.

گوینده‌ی کتاب صوتی، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب و یا رد یک کتاب صوتی باشد. گوینده‌ی کتاب صوتی می‌تواند کتابی بسیار هیجان‌انگیز را کاملا خواب‌آور و کتابی نه‌چندان سرگرم‌کننده را بسیار مهیج جلوه دهد. طرفداران پروپاقرص کتاب‌های صوتی معمولا گوینده‌های محبوب خود را دارند. در این مطلب به معرفی چند کتاب صوتی با صدای زنان می‌پردازیم.

سال بلوا

کتاب صوتی سال بلوا رمانی اثر عباس معروفی، رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و شاعر مشهور ایرانی است. نگارش این کتاب به گفته‌ی خود عباس معروفی بیش از ۳ سال به طول انجامیده و بین سال‌های ۱۳۶۸ و ۱۳۷۱ نوشته شده است. داستان این رمان فراموش‌نشدنی، در قالب خاطراتی در ذهن شخصیت اصلی داستان، دختری به نام نوش‌آفرین، روایت می‌شود. نوش‌آفرین که به او نوشا هم می‌گویند، دختر مردی بسیار بانفوذ به نام سرهنگ نیلوفری است که برای پیشرفت در کار خود، به شهر کوچک سنگسر در حوالی استان سمنان نقل مکان می‌کند.

سرهنگ نیلوفری، معتقد است دخترش شایستگی تمام چیزهای خوب را دارد و عزم خود را جزم کرده که بهترین زندگی را برای او رقم بزند. اما نوشا خود در گرداب عشق افتاده و حاضر است برای معشوق خود دست به هر کاری بزند. داستان نیز حول این موضوعات پیش می‌رود و جذاب و جذاب‌تر می‌شود. رمان سال بلوا، اثری جذاب و در عین حال خردمندانه است که موضوعاتی از جمله عشق ممنوعه، قدرت‌طلبی و محدودیت‌های تحمیل‌شده بر زنان را به تصویر کشیده است.

کتاب صوتی سال بلوا به گویندگی عاطفه رضوی و توسط انتشارات آوانامه منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی سال بلوا را بشنوید.

سال بلوا عباس معروفی

گوینده: عاطفه رضوی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «نقد کتاب سال بلوا» را هم بخوانید.

بندها

کتاب بندها، اثر دومنیکو استارنونه، کتاب برجسته‌ی سال نیویورک تایمز، بهترین کتاب سال ساندی تایمز و برنده‌ی جایزه‌ی بریج برای بهترین رمان سال ۲۰۱۵ است.

این رمان داستان ایتالیای دهه‌ی ۱۹۷۰ و ازدواج واندا و آلدو را روایت می‌کند، ازدواجی که مانند بسیاری از ازدواج‌ها، تحت فشار، فرسایش و درگیر روزمرگی بوده است. با این همه، به نظر می‌رسد از امتحان‌های روزگار سربلند بیرون آمده است. گسست در ازدواج این زوج در سال‌های گذشته پنهان شده است، اما اگر کسی به اندازه‌ی کافی به این ازدواج دقت کند، شکاف‌ها و خطوط گسل آشکارتر می‌شوند؛ این ازدواج در واقع گلدان ترک‌خورده‌ای است که ممکن است با کوچک‌ترین تماسی خرد شود، شاید هم قبلا شکسته و اکنون هیچ‌کس حاضر نیست واقعیت را بپذیرد.

سیزدهمین اثر داستانی دومنیکو استارنونه، یک رمان کوتاه قدرتمند در مورد روابط، خانواده، عشق و پیامدهای اجتناب‌ناپذیر اعمال هر فرد است. دومنیکو استارنونه که به‌عنوان یک سبک‌شناس و داستان‌نویس با‌استعداد و محبوب شناخته می‌شود، برنده معتبرترین جایزه ادبی ایتالیا، جایزه استرگا نیز شده است. رمان بندها توسط نیویورک تایمز به عنوان کوتاه‌ترین، کمتردیده‌شده‌ترین و در عین حال از نظر احساسی قدرتمند دومنیکو استارنونه معرفی شده است.

کتاب صوتی بندها با ترجمه‌ی امیرمهدی حقیقت و به گویندگی فاطمه معتمدآریا، توسط انتشارات رادیو گوشه منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی بندها را بشنوید.

بندها دومنیکو استارنونه

گوینده: فاطمه معتمدآریا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

راهنمای مردن با گیاهان دارویی

کتاب راهنمای مردن با گیاهان دارویی نخستین رمان عطیه عطارزاده و داستانی خاص درباره‌ی یک دختر جوان نابینا است که به مادرش در کار خشک‌ کردن، ترکیب و آماده‌سازی گیاهان دارویی برای فروش در بازار کمک می‌کند.

این دختر با وجود نابینایی، توانسته به کمک سایر توانایی‌هایش، اشیا و ابزاری را که با آن‌ها سروکار دارد، درک کند. همه‌چیز برای او در ساختار و انواع مختلف این گیاهان و البته رابطه با مادرش معنا پیدا می‌کند؛ تا اینکه روزی برای یک مراسم خانوادگی از خانه بیرون می‌رود و هنگامی که برمی‌گردد، خیلی چیزها درونش عوض شده‌اند.

کتاب راهنمای مردن با گیاهان دارویی، یک رمان متفاوت، تجربی، داستانی و نوین است و ساختاری قابل تامل دارد؛ رمانی که در آن تنهایی یک مفهوم آشوبنده محسوب می‌شود و رهایی از آن راه‌های عجیب و گاه پردردسری در پیش دارد.

عطیه عطارزاده با استفاده از شرایط خاص شخصیت داستان، به لایه‌های پرآشوب ذهنی او نزدیک شده که میل به خشونت و عشق در آن به طور همزمان یافت می‌شود. این دوگانگی بزرگ و چالش‌برانگیز، داستان را به سمتی هدایت می‌کند که برای خواننده قابل پیش‌بینی نیست و در واقع او را با ذهن غریب راوی و رابطه‌اش با امور بیرونی، تنها می‌گذارد.

کتاب صوتی مردن با گیاهان دارویی به گویندگی نگار جواهریان و توسط انتشارات رادیو گوشه منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی راهنمای مردن با گیاهان دارویی را بشنوید.

راهنمای مردن با گیاهان دارویی عطیه عطارزاده

گوینده: نگار جواهریان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

قصه زندگی من

قصه زندگی من، زندگی‌نامه بازیگر و چهره‌ی مشهور آمریکایی، مرلین مونرو (۱۹۶۲-۱۹۲۶) است که در اوج شهرت او نوشته شده، اما تا بیش از یک دهه پس از مرگش منتشر نشده بود. این کتاب به شکلی تلخ دوران کودکی این بازیگر را به‌عنوان یک یتیم و همچنین اوایل دوران نوجوانی و ظهور او در صنعت فیلم و تبدیل شدنش از بازیگری خرد به یک چهره‌ی مشهور و ازدواج او با جو دی ماجیو را بازگو می‌کند. در این گزارش صمیمانه از یک زندگی بسیار عمومی، او از اولین تجربه‌های خود، داستان عشقی خود با یانکی کلیپر و تصوری که از خود به عنوان «از آن دست دخترها که در اتاق خواب، در حالی که یک بطری خالی قرص خواب در دستش است، مرده پیدایش می‌کنند» صحبت کرده است.

شخصیت مرلین در صفحات این کتاب به یک راز تبدیل می‌شود؛ او زنی بااستعداد، باهوش و آسیب‌پذیر است که بسیار پیچیده‌تر از تصویر ناخواسته‌ای است که روی صحنه‌ی نمایش از او به نمایش کشیده می‌شود. این کتاب زندگی شخصی و حرفه‌ای یک نماد آمریکایی را معرفی می‌کند، آن هم از دیدگاه منحصربه‌فرد خود این نماد.

کتاب صوتی قصه زندگی من توسط احسان قراخانی ترجمه شده و گویندگی آن را خانم الهام پاوه‌نژاد بر عهده داشته است. این کتاب توسط انتشارات تیسا منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی قصه زندگی من را بشنوید.

قصه زندگی من مریلین مونرو

گوینده: الهام پاوه‌نژاد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

صدای غذا خوردن یک حلزون وحشی

کتاب صدای غذا خوردن یک حلزون وحشی، اثر الیزابت تووا بایلی، برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی نویسندگی ویلیام سارویان و برنده‌ی مدال جان باروز شده است. نیویورک ریویو آو بوکز نیز این کتاب را «درخشان» توصیف کرده است.

الیزابت تووا بیلی در اثری که به زیبایی پاداش تماشای دقیق طبیعت را به نمایش می‌گذارد، داستانی الهام‌بخش و صمیمی از رویارویی خود با یک نئوهلیکس آلبولابریس -یک حلزون معمولی در جنگل‌ها- را با خوانندگانش به اشتراک می‌گذارد.

در حالی که بیلی به دلیل یک بیماری در بستر می‌ماند، حلزون وحشی را تماشا می‌کند که روی تختخواب او ساکن شده است. در نتیجه، او آرامش و حس شگفتی را که این موجود مرموز به ارمغان می‌آورد، کشف می‌کند و به درک بیشتری از جایگاه خود در جهان می‌رسد.

بیلی که مجذوب آناتومی حلزون به‌عنوان یک نرم‌تن، دفاع‌های مرموز، تصمیم‌گیری‌های واضح، حرکت هیدرولیکی و فعالیت‌های این حلزون شده است، تبدیل به یک ناظر زیرک و سرگرم‌شده می‌شود و نگاهی صادقانه و جذاب به زندگی جالب این حیوان کوچک می‌اندازد.

صدای غذا خوردن یک حلزون وحشی سفری قابل توجه برای بقا و انعطاف‌پذیری است که به ما نشان می‌دهد چگونه بخش کوچکی از دنیای طبیعی، می‌تواند وجود انسان را روشن کند و در عین حال درک کاملی از معنای زنده بودن را ارائه دهد.

کتاب صوتی صدای غذا خوردن یک حلزون وحشی با ترجمه‌ی کاوه فیض‌الهی و با صدای راضیه هاشمی، توسط انتشارات ماه آوا منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی صدای غذا خوردن یک حلزون وحشی را بشنوید.

صدای غذا خوردن یک حلزون وحشی الیزابت تووا بایلی

گوینده: راضیه هاشمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بانو گوزن

کتاب بانو گوزن، اثر مریم حسینیان، قصه‌ی زنی را روایت می‌کند که با شنیدن خبر باردار بودنش، وارد برهه‌ی تازه‌ای از زندگی خود می‌شود و برای فرار از این موقعیت سخت، به رویاها و افکار درونی خود پناه می‌برد. طاهره یا همان طاطا -شخصیت اصلی رمان- که زنی جسور است و آرزوهای بسیاری دارد، در حالی که با همسرش زندگی ساده‌ای دارند، متوجه باردار بودن خود می‌شود.

طاهره چندان علاقه‌ای به بچه‌دار شدن ندارد و تنها خواسته‌اش این بوده که روی رویاهای خود تمرکز کند، اما حالا طبق تجویز دکتر، باید در خانه به استراحت مطلق بپردازد. در این بخش داستان، خواننده وارد ذهن طاهره می‌شود و در این حین، گذشته‌ی او را خواهد شناخت. خواننده خواهد فهمید که چرا طاهره نمی‌تواند با زخم و خشم درونی خود کنار بیاید. طاهره در خیالات خود حتی با گوزنی آشنا می‌شود که این قابلیت را دارد که به او دلگرمی بدهد.

در بانو گوزن روایتی زنانه نهفته و نویسنده، به شرح و شکافتن لایه‌های روح و ذهن شخصیت اصلی می‌پردازد. این رمان همچنین رمانی هیجان‌انگیز است که خواننده را با غافل‌گیری‌های متعددی مواجه می‌کند و بسیاری از کلیشه‌های رایج را بر هم می‌زند.

بخشی از کتاب صوتی بانو گوزن را بشنوید.

بانو گوزن مریم حسینیان

گوینده: سحر دولتشاهی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

بابا لنگ‌دراز

بابا لنگ‌دراز اثر جین وبستر، نویسنده‌ی مشهور آمریکایی و یکی از محبوب‌ترین رمان‌های طول تاریخ است که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۱۲ منتشر شده است. در این رمان، یکی از متولیان یتیم‌خانه‌ی جان گرییر، پیشنهاد داده است که جودی ابوت را به کالج بفرستد. تنها شرط او این است که جودی باید هر ماه برای او نامه بنویسد و هرگز نداند که او کیست. زندگی جودی در کالج، با مواجه شدن با دوستان، کلاس‌ها، مهمانی‌ها و دوستی با جرویس پندلتون خوش‌تیپ به کلی تغییر می‌کند. جودی با وجود اتفاقات زیادی که در زندگی‌اش رخ می‌دهد، نمی‌‌تواند از نوشتن برای بابا لنگ‌دراز دست بردارد و به این فکر می‌کند که خیرخواه مرموز او کیست.

امروزه بابا لنگ‌دراز معمولا به عنوان کتابی برای کودکان و نوجوانان شناخته می‌شود، اما از آن‌جا که شخصیت اصلی این رمان دختری است که وارد کالج شده و با دغدغه‌های این دوران از جمله درس، کار و ازدواج دست‌وپنجه نرم می‌کند، خواندن آن می‌تواند برای هر فردی در هر سنی جذاب باشد. بابا لنگ‌دراز داستانی سرگرم‌کننده برای همه محسوب می‌شود.

کتاب صوتی بابا لنگ دراز، توسط محسن سلیمانی ترجمه شده و به گویندگی زهره شکوفنده و محمد ولیان، توسط نشر افق منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی بابا لنگ دراز را بشنوید.

بابا لنگ دراز جین وبستر

گوینده: محمد ولیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم

چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم رمانی به قلم زویا پیرزاد، نویسنده‌ی ارمنی‌تبار اهل ایران است. این کتاب نخستین‌بار در سال ۱۳۸۰ منتشر شد و تا به امروز بیش از ۱۰۰ بار تجدید چاپ شده است. این رمان برنده‌ی جوایزی از جمله بهترین رمان سال بنیاد هوشنگ گلشیری، کتاب سال وزارت ارشاد جمهوی اسلامی و لوح تقدیر جایزه‌ی ادبی یلدا شده است.

داستان این کتاب، در دهه‌ی ۱۳۴۰ در محله بوارده آبادان رخ می‌دهد. راوی این داستان، زنی ارمنی به نام کلاریس آیوازیان است که در طول داستان از موضوعات بسیاری از جمله روابط خانوادگی‌، فرزندان دوقلو، دنیای عاطفی میان آن‌ها و همچنین همسایه‌هایی سخن می‌گوید که همزمان با آن‌ها در خانه‌های سازمانی آن محله‌ی آبادان زندگی می‌کنند. کلاریس در طول داستان سعی دارد با محیط زندگی‌اش انس پیدا کند، اما در عین حال به‌عنوان یک زن خانه‌دار، زندگی‌اش دچار یکنواختی شده و این روند او را خسته کرده است. کلاریس به دل بستن به مرد همسایه‌ای که فکر می‌کند که احساس می‌کند دنیای بهتری برای او به ارمغان خواهد آورد و در موازات آن، نویسنده گریزی می‌زند به اوضاع سیاسی آن زمان و همچنین تفکرات اجتماعی مردم در آن سال‌ها.

کتاب صوتی چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم به گویندگی شبنم مقدمی و توسط انتشارات نوین کتاب گویا منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم را بشنوید.

چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم زویا پیرزاد

گوینده: شبنم مقدمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

خانه ادریسیها

کتاب مشهور خانه ادریسیها توسط غزاله علیزاده نوشته شده و در سال ۱۳۷۰ منتشر شده است. این داستان درباره‌ی شهری به نام عشق‌آباد است و گروهی به قدرت رسیده که وارد آن می‌شوند تا حق کسانی را که مورد ظلم قرار گرفته‌اند، از ثروتمندان بگیرند و آن‌ها را از خانه‌هایشان بیرون کنند و در نهایت آن‌ها را به سزای کارهایشان برسانند. تمام ماجرا در خانه‌ای بزرگ و قدیمی‌ رخ می‌دهد.

خانه ادریسی‌ها داستانی غم‌انگیز است و سرشار از ماجراهای عجیب و باورنکردنی که خواننده را به ادامه‌ی داستان وادار می‌کند. زن‌های این خانواده، همیشه تسلیم خودخواهی مردان خانواده شده‌اند. مادربزرگ خانواده زمانی که خیلی جوان بوده، به آقای ادریسی‌ها شوهر داده می‌شود، در حالی ‌که عاشق جوانی به نام قباد بوده که برای آزادی و دادخواهی از مردم، مشغول مبارزه بوده است.

پس از گذشت سال‌ها، قباد به دنبال هدف خود رفته و مادربزرگ مانده و ازدواج کرده است. اکنون قباد با یک پای سالم، از سوی آتشخانه‌ای که خودش ساخته بوده، کنار گذاشته شده و در سکوت و حسرت گذشته‌ی ازدست‌رفته‌ی خود، به زندگی ادامه می‌دهد.

کتاب صوتی خانه ادریسیها به گویندگی سلمی الهی و توسط انتشارات رادیو گوشه منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی خانه ادریسی ها را بشنوید.

خانه ادریسی ها غزاله علیزاده

گوینده: سلمی الهی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

زیر تیغ ستاره جبار

زیر تیغ ستاره جبار اثر هدا مارگولیوس کوالی و برای نخستین‌بار در سال ۱۹۸۶ منتشر شده است. این کتاب نقدهای مثبت بسیاری را از نشریات و رسانه‌های مختلف دریافت کرده است. هدا مارگولیوس کوالی (۱۹۱۹-۲۰۱۰) هم زندگی در اردوگاه مرگبار نازی‌ها در آشویتس و هم وحشی‌گری دولت استالینیستی پس از جنگ چکسلواکی را تحمل کرد. شوهرش پس از زنده بیرون آمدن از داخائو و آشویتس و تبدیل شدن به معاون وزیر تجارت خارجی چکسلواکی، در دادگاه بدنام اسلانسکی در سال ۱۹۵۲ به جرم توطئه محکوم شد و سپس اعدام شد. در پی محاکمه‌ی شوهرش، کوالی هیچ محبوبیتی در اجتماع نداشت و به سختی توانست زنده بماند و مجبور شد به زندان برود، زیرا اکثر افراد حاضر به استحدام او نبودند و در آن زمان بیکاری بر اساس قانون اساسی چکسلواکی غیرقانونی بود.

خاطرات کوالی به تفصیل ادامه‌ی یهودی‌ستیزی را که یهودیانی که از اردوگاه‌های کار اجباری بازمی‌گشتند با آن مواجه بودند، شرح می‌دهد. این کتاب همچنین علاقه‌ی فزاینده به کمونیسم میان بسیاری از چکسلواکی‌ها، از جمله شوهرش را به تصویر می‌کشد. 

زیر تیغ ستاره جبار، یک خاطره‌نویسی از زبان اول شخص است که با دیدی روشن از زندگی او در آن روزهای وحشتناک نوشته شده و در عین حال توانسته برای خوانندگانش به نوعی دلگرم‌کننده باشد و به خوانندگان در درک تراژدی‌های سیاسی قرن بیستم نیز کمک شایانی کند. توجه هدا مارگولیوس کوالی به زیبایی‌های جهان -حتی در شرایطی که گویی در جهنم است- یکی از نکاتی است که این کتاب را بسیار شنیدنی و جذاب می‌کند.

کتاب صوتی زیر تیغ ستاره جبار، با ترجمه‌ی علیرضا کیوانی‌نژاد و به گویندگی بهار کاتوزی و توسط انتشارات رادیو گوشه منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی زیر تیغ ستاره‌ جبار را بشنوید.

زیر تیغ ستاره‌ جبار هدا مارگولیوس کووالی

گوینده: بهار کاتوزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کورسرخی

کورسرخی، اثر عالیه عطایی و سومین کتاب نوشته‌شده توسط اوست. این کتاب نوعی ناداستان و شامل مجموعه‌ای از مشاهدات نویسنده‌ی کتاب است که روایت‌های مستند، تاریخی و رویدادنامه‌هایی را برای خواننده روایت می‌کند. نام مبهم و پرسش‌برانگیز این کتاب که تا آخرین سطرهای کتاب نیز همچون یک راز باقی می‌ماند، یکی از دلایلی است که خوانندگان و شنوندگان را به این کتاب جذب می‌کند.

کتاب کورسرخی شامل ۹ روایت از وقایعی است که خود نویسنده، در آن‌ها به عنوان ناظر حضور داشته است. عالیه عطایی این ۹ روایت را از میان بی‌شمار روایت دیگر که تجربه‌های زیست‌شده و یا دیده‌ها و شنیده‌های خودش را شامل می‌شود، انتخاب کرده است؛ روایت‌هایی که به مفهوم «وطن» ربط دارند. این ۹ داستان میان سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۹۶ روایت می‌شوند و همگی درعین منحصر‌به‌فرد بودن، وجه مشترک روشنی دارند و این وجه مشترک، «درد» است. درد که مفهومی مشترک میان تمام انسان‌هاست، موجب می‌شود خوانندگان و شنوندگان با این کتاب به خوبی همراه شوند.

گویندگی کتاب صوتی کورسرخی توسط خود نویسنده‌ی کتاب، عالیه عطایی انجام شده و این موضوع باعث می‌شود روایت‌های کتاب بسیار صادقانه باشند و به قلب شنوندگان نفوذ کنند.

بخشی از کتاب صوتی کورسرخی را بشنوید.

کورسرخی عالیه عطایی

گوینده: عالیه عطایی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کلام آخر

کتاب‌های صوتی شاید تنها چاره‌ی ما برای دور نشدن از دنیای کتاب‌ها در زندگی شلوغ دنیای مدرن باشند. کتاب‌های صوتی می‌توانند برای یادگیری بسیاری از مفاهیم به ما کنند. می‌توانند به ما کمک کنند مهارت شنیدن را در خودمان تقویت کنیم و قدرت تمرکزمان را بالا ببریم. در طاقچه مجموعه‌ای از کتاب‌های صوتی رایگان فارسی نیز وجود دارند که می‌توانید قت‌های مرده‌تان را با آن‌ها زنده کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

7,270 بازدید
برچسب ها

Avatar

مریم شعبانی


اشتراک گذاری یادداشت
2 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه