لوگو طاقچه
کتاب صوتی با صدای بازیگران

این کتاب‌های صوتی را با صدای بازیگران بشنوید

2,372 بازدید

سرعت زندگی مدرن آن‌قدر زیاد است که گاهی به بسیاری از علاقه‌مندی‌هایمان نمی‌رسیم یا ساعت‌های بسیاری را مشغول به کارهای روزمره‌ای هستیم که احساس بطالت به‌مان می‌دهند. کتاب‌خواندن از علاقه‌مندی‌های بسیاری از افراد است که معمولاً به آخر لیست کارها منتقل می‌شود طوری که حتی در بعضی از اوقات از لیست کارها حذف می‌شود. اگر برای کتاب خواندن وقتی ندارید و درگیر سرعت زندگی مدرن هستید، پیشنهاد من به شما کتاب صوتی است. مزیت اصلی کتاب صوتی این است که می‌توانید همزمان با انجام کارهای روزمره‌تان به کتاب‌ها پناه ببرید و در کنارشان زندگی را لذت‌بخش‌تر کنید.

در این یادداشت بهترین کتاب‌های صوتی با صدای بازیگران را به شما معرفی می‌کنم که علاوه بر ارزش ادبی و تأثیرگذاری غیرقابل انکارشان در ادبیات ایران، توسط هنرمندان و بازیگران خوش‌صدای ایرانی خوانش شده‌اند. صدای این بازیگران صداهایی آشنا و گاهی نوستالژیک است که لذت شنیدن کتاب‌های صوتی را چندین برابر می‌کند.

یک عاشقانه‌‌ی آرام با صدای پیام دهکردی

در کتاب صوتی یک عاشقانه آرام با بیانی شاعرانه روبه‌رو می‌شوید. شخصیت اول کتاب، گیله‌مرد، تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا عشقش دچار یکنواختی نشود. عشق در نظر او نباید ساکن باشد بلکه باید در هر لحظه از زندگی جریان داشته باشد. او مبارزی سیاسی است که میان زندگی ساده‌ی خود و واقعیت مدرن کشاکشی عمیق احساس می‌کند. او از شهر پرهیاهوی تهران و همه‌ی شرایط متفاوتی که تجربه می‌کند، به عشق پناه می‌آورد. 

هرچند داستان این اثر نادر ابراهیمی در فضایی اجتماعی و واقعی پیش می‌رود، اما قلم ابراهیمی، داستان را سرشار از احساسات و اشتیاق می‌کند. این داستان روایتی در بحران دوران انقلاب ۵۷ است و در واقع حول محور گفت‌وگوها و تفکرات دو عاشق می‌چرخد که در کنار عاشقی به مبارزه می‌پردازند. زندگی، خانه‌به‌دوشی را به این زوج تحمیل می‌کند و تنش‌های زیادی وارد زندگی‌شان می‌شود اما عشق همان نقطه‌ی عطفی است که در جای‌جای قصه حضور دارد و دشواری‌های زندگی را می‌پوشاند.

این اثر اولین بار در سال ۱۳۵۷ منتشر شد و دلیل شهرت و پرفروش بودنش را می‌توان رمان-شعر بودن آن دانست. نادر ابراهیمی از معدود افرادی است که توانسته به این سبک بنویسد. این رمان در سه فصل تألیف شده است که عبارت‌اند از: واقعه‌ی بزرگ، در قلب آن واقعه و آن سوی واقعه.

این اثر عاشقانه را می‌توانید با صدای پیام دهکری و موسیقی دلنواز کریستف رضایی بشنوید. برای دانلود رمان می‌توانید با سایت طاقچه مراجعه کنید.

بخشی از کتاب صوتی یک عاشقانه آرام را بشنوید.

یک عاشقانه آرام نادر ابراهیمی

گوینده: پیام دهکردی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌

سال بلوا با صدای عاطفه رضوی

این کتاب صوتی اثری از عباس معروفی است که به لحاظ ادبی در سبک سیال ذهن نوشته است. هرچند عباس معروفی با رمان سمفونی مردگان بیشتر شناخته می‌شود اما نمی‌توان از دیگر آثار او به ویژه سال بلوا چشم‌پوشی کرد. معروفی به گفته‌ی خود سه‌ سال‌ونیم برای نوشتن رمان سال بلوا وقته گذاشته است که نتیجه‌ی آن کتابی تأثیرگذار و مهم است که در اوایل دهه‌ی هفتاد شمسی منتشر شد.

دغدغه‌ی اصلی این رمان زنان ایران است که در جامعه‌ای سنتی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. معروفی در این رمان تلاش کرده است تا نشان دهد چگونه فضاهای مردسالارانه امکان تسلط بر زنان را به وجود می‌آورد و زندگی آن‌ها را مختل می‌کند.

گویی شخصیت اصلی داستان که نوشافرین نام دارد، نمادی از ظلم پیوسته به زنان است. عباس معروفی در این اثر هفت شب را روایت می‌کند و به زندگی پر فراز و نشیب نوشافرین می‌پردازد و می‌توان آن را به کل تاریخ سرزمین‌مان، ایران، بسط داد.

این داستان به صورت اول شخص روایت شده است ولی در قسمت‌هایی هم دانای کل به روایت داستان می‌پردازد.

رمان صوتی سال بلوا به موضوعاتی مثل عشق ممنوعه و زن‌ستیزی‌ای که در جامعه حضور دارد می‌پردازد و آن‌قدر خواننده را در داستان غرق می‌کند که از خواندن آن احساس خستگی نمی‌کنید.

شما می‌توانید این کتاب صوتی را با صدای عاطفه رضوی به گوش جان بسپرید.

بخشی از کتاب صوتی سال بلوا را بشنوید.

سال بلوا عباس معروفی

گوینده: عاطفه رضوی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «نقد کتاب سال بلوا» را هم بخوانید.

از قیطریه تا اورنج کانتی با صدای رضا کیانیان

از قیطریه تا اورنج کانتی اثری از حمیدرضا صدر است که چهره‌ای شناخته‌شده در دنیای فوتبال و سینما است. می‌توان گفت محال است که طرفدار فوتبال باشید و کارشناسی او در تلویزیون را ندیده باشید. او هم‌چنین تحلیل‌هایی در حوزه‌ی سینما در نشریه‌ی هفت منتشر کرده است که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست. 

در سال ۱۳۹۷ پزشک حمیدرضا صدر بعد از دیدن تصاویر ریه‌ی او اطلاع می‌دهد که سرطان وخیمی در بدن او شروع به رشد کرده است و در آخر همین بیماری موجب مرگ او می‌شود. 

حمیدرضا صدر در این اثر درباره‌ی مرگ و مواجهه‌ با بیماری می‌نویسد. در این کتاب با او همراه می‌شوید و از بیمارستان و آزمایشگاه تا زمانی که به تماشای فیلم‌های محبوبش می‌نشیند، با او سفر می‌کنید.

صدر در کتاب از قیطریه تا اورنج کانتی روایتی صادقانه از روزهای پایان عمرش بیان می‌کند. این کتاب در سه فصل نگاشته شده است؛ مقدمه، در تهران، در آمریکا. در پایان کتاب نیز غزاله صدر، دختر حمیدرضا صدر روایتی از سال پایانی زندگی پدرش را ارائه می‌دهد.

کتاب صوتی از قیطریه تا اورنج کانتی را می‌توانید با صدای رضا کیانیان و فاطمه معتمدآریا بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی از قیطریه تا اورنج کانتی را بشنوید.

از قیطریه تا اورنج کانتی حمیدرضا صدر

گوینده: فاطمه معتمدآریا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها با صدای مانی حقیقی

رضا قاسمی، نویسنده‌ی کتاب همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها، از سبکی منحصربه‌فرد در داستان‌سرایی بهره می‌گیرد. او در این کتاب تلاش کرده است تا تصویری واقعی از ایرانیان مهاجر و تلخی غربت نشان دهد.

روایت این داستان به صورت غیرخطی بیان می‌شود و راوی مواضع خود را در طول داستان تغییر می‌دهد. این داستان در آپارتمانی در مرکز شهر پاریس روایت می‌شود که ساکنان آن ایرانی و فرانسوی هستند و هر یک از این ساکنان با مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کنند؛ گویی این مهاجران ایرانی هر روز رنج دوری از وطن و بی‌هویتی را بر دوش می‌کشند. شخصیت اصلی داستان یدالله نام دارد که فعالیتش در حوزه‌ی موسیقی شکست خورده و به نقاشی ساختمان روی آورده است.

اگر از شنیدن یک داستان سورئال لذت می‌برید و خلاقیت و بداعت در فرم و محتوای داستان برایتان اهمیت دارد، حتماً کتاب صوتی همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها را با صدای آشنای مانی حقیقی گوش کنید و از مواجهه‌ی خود با قلم رضا قاسمی لذت ببرید.

بخشی از کتاب صوتی همنوایی شبانه‌ ارکستر چوب‌ ها را بشنوید.

همنوایی شبانه‌ ارکستر چوب‌ ها رضا قاسمی

گوینده: مانی حقیقی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌

عادت می‌کنیم با صدای فاطمه معتمدآریا

رمان عادت می‌کنیم روایتی از زندگی ۳ زن ایرانی است که هر کدام متولد نسل متفاوتی در ایران هستند. این داستان در تهران دهه‌ی۱۳۸۰ روایت می‌شود. هر کدام از این سه زن بنا بر تجربه‌ی زیسته‌ی خود با مسائل نسلی خود درگیر هستند؛ آیه، دختر جوان همواره درگیر دغدغه‌های جوانی است و مادربزرگ، ماه‌منیر، هنوز در گذشته سیر می‌کند و راوی داستان که زنی میانسال به نام آرزوست، بین خواسته‌های مادر و دخترش در تلاطم است. در حالی که در جدالی سنگین با آرزوهای خودش نیز قرار دارد. 

از این اثر زویا پیرزاد می‌توان به عنوان اثری کاملاً زنانه یاد کرد که هیچ مردی در جهان داستان محوریت ندارد و تمامی تحولات توسط زنان اتفاق می‌افتند.

زویا پیرزاد هنرمندانه به پرداخت شخصیت‌های داستان می‌پردازد به طوری که مخاطب به شکلی تمام و کمال می‌تواند شخصیت‌ها را بشناسد و رفتارهای جزئی آنان را درک کند.

رمان عادت می‌کنیم به سه زبان فرانسوی، ایتالیایی و گرجی ترجمه شده است و مخاطبان غیرایرانی را هم به ادبیات فارسی و معاصر ایران کشانده است.

صدای فاطمه معتمدآریا و موسیقی مهدی زارع کتاب صوتی عادت می‌کنیم را به اثری دلپذیر و شنیدنی تبدیل کرده است.

بخشی از کتاب صوتی عادت می‌ کنیم را بشنوید.

عادت می‌ کنیم زویا پیرزاد

گوینده: فاطمه معتمدآریا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

راهنمای مردن با گیاهان دارویی با صدای نگار جواهریان

داستان این رمان زندگی دختری نابینا را روایت می‌کند که به همراه مادرش در شهر تهران زندگی می‌کند. آن‌ها برای گذران زندگی داروهای گیاهی تهیه می‌کنند و آن‌ها را می‌فروشند. 

شخصیت اصلی داستان که نقش راوی را دارد از زندگی روزمره خود می‌گوید و خواننده را به دنیای عجیب خودش می‌برد. دختر جوان نابینا اجازه ندارد از خانه خارج شود و تنها محیطی که می‌تواند از آن استفاده کند، فضای داخل خانه است. این تجربه‌ی ویژه موجب نوعی تنهایی و انزوا در زندگی او می‌شود و او را با افکار خاصی درگیر می‌کند.

این رمان هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ ساختار تجربه‌ی بدیع و تازه‌ای در ادبیات معاصر ایران به شمار می‌آید. عطیه عطارزاده در این رمان از نمادهای سورئال استفاده می‌کند و فضایی سیال در داستان ایجاد می‌کند. او همچنین ریشه‌های رفتاری این مادر و دختر را به خوبی نشان می‌دهد و لایه‌های پیچیده‌ی شخصیت‌ها و روابط‌شان را توصیف می‌کند.

می‌توانید نسخه صوتی راهنمای مردن با گیاهان دارویی را با صدای آشنای نگار جواهریان بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی راهنمای مردن با گیاهان دارویی را بشنوید.

راهنمای مردن با گیاهان دارویی عطیه عطارزاده

گوینده: نگار جواهریان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

سمفونی مردگان با صدای حسین پاکدل

عباس معروفی در رمان سمفونی مردگان روایتی منحصر‌به‌فرد ارائه می‌دهد. راوی در طول داستان چندین بار تغییر می‌کند و با هر تغییر مخاطب می‌تواند داستان را از زاویه شخصیت دیگری ببیند.

آیدین، شخصیت اصلی داستان، پسری روشنفکر و شاعری رادیکال است که در خانواده‌ای پایبند به سنت زندگی می‌کند.

او در تلاش است تا خود را از بند قضا و قدر برهاند و مهار زندگی‌اش را در دست بگیرد و در نتیجه‌ی این تلاش در تقابل با پدر سنتی‌اش قرار می‌گیرد. او در مقابل این خواسته که مانند پدرش شغل تاجری را دنبال کند، مقاوت می‌کند. این مقاومت‌ها داستان‌های پیچیده‌ای را برای آیدین و خانواده‌اش به وجود می‌آورند. 

هر شخصیت در این رمان نماد و نماینده‌ی طبقه‌ای از جامعه است که بنا به تفکر و خلق و خوی متفاوت، در طول داستان با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند اما قلم معروفی طوری داستان را پیش می‌‎برد که مخاطب می‌تواند با همه‌ی شخصیت‌ها هم‌ذات‌پنداری کند و احساس کند که با آن‌ها یا به جای آن‌ها زندگی کرده است.

عباس معروفی در این رمان از جریان سیال ذهن استفاده می‌کند و فضای غم‌انگیز این داستان با قلم او به کتابی جذاب بدل شده است. این کتاب به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، ترکی، استانبولی ترکی آذری و کردی ترجمه شده است.

داستان این رمان کشش خاصی دارد و احتمالاً اگر خواندن یا شنیدن آن را آغاز کنید، انجام کار دیگری برایتان سخت باشد. شنیدن کتاب صوتی سمفونی مردگان را با صدای آشنای حسین پاکدل به شما پیشنهاد می‌کنم. 

بخشی از کتاب صوتی سمفونی مردگان را بشنوید.

سمفونی مردگان عباس معروفی

گوینده: حسین پاکدل
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کافه نادری با صدای محمد عمرانی

کافه نادری داستانی درباره‌ی هنرمندان و برای هنرمندان است. این اثر شامل سه فصل است که زندگی نسلی از روشنفکران را در سال‌های قبل و بعد از انقلاب ۵۷ روایت می‌کند.

رضا قیصریه در این اثر، «کافه نادری» را به عنوان نماد روشنفکری در ایران انتخاب می‌کند و از ناامیدی‌ها و سرگشتگی‌های این قشر جامعه سخن می‌گوید. او در این اثر تلاش کرده است قهرمان خاصی نداشته باشند و تمامی شخصیت‌ها پیش‌برنده‌ی داستان باشند. داستان ها و حوادث زیادی حول همین شخصیت‌ها رخ می‌دهند که گویی قیصریه در پی این است که حرف‌های درون ذهنش را با خلق شخصیت‌های اندک و حوادث زیاد، بیان کند.

قیصریه در این رمان نوعی آسیب‌شناسی اجتماعی نیز انجام داده است که آن را اثری قابل توجه در حوزه‌ی ادبیات ایران می‌کند. او در این رمان پرسش‌هایی را برای ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و تلاش می‌کند به آن‌ها پاسخ دهد؛ روشنفکران ایرانی چه نقشی در تحولات تاریخی داشته‌اند؟ و چه نقشی می‌بایست داشته باشند؟ در وقایعِ اجتماعی مهمی که در دهه‌های اخیر رخ‌ داده‌اند مسئولیت روشنفکران چه بوده است؟ آیا ارزیابی‌های غلط ایشان از شرایط در مقاطع مختلف را می‌توان با توسل به جبر اجتماعی و تاریخی توجیه کرد یا برعکس، باید آنان را به پرسش کشید و برایشان بالاترین حد مسئولیت اخلاقی و اجتماعی را قائل بود؟

این اثر ارزشمند را می‌توانید با صدای آشنای محمد عمرانی بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی کافه نادری را بشنوید.

کافه نادری رضا قیصریه

گوینده: محمد عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیاده با صدای آهو خردمند

داستان پیاده که به قلم بلقیس سلیمانی روایت می‌شود داستانی از سال‌های جنگ میان ایران و عراق است. انیس زنی گورانی است که با مردی با گذشته‌ای مبهم به نام کرامت ازدواج کرده است. کرامت رفتارهایی عجیب دارد که موجب آزار انیس می‌شود. 

بلقیس سلیمانی در این داستان واقع‌گرایانه رویه‌ی همیشگی‌اش را پیش می‌برد؛ او به یک زن، نگرانی‌ها و زندگی‌اش می‌پردازد اما این بار با زنی روبه‌رو می‌شویم که در فقر و تنگدستی بزرگ شده و ناگهان خود را در میان حوادثی می‌بیند که چیزی از چگونگی و چرایی آن‌ها نمی‌داند و در نهایت هم قربانی کینه‌های دنیای مردانه‌‌ای می‌شود که در تمام زندگی‌ بر او و زندگی‌اش سایه انداخته بود.

بلقیس سلیمانی در داستان‌هایش بر دو اصل تکیه می‌زند: نخست، جغرافیای داستانی و تأثیر اقلیم بر آدم‌های داستان و دیگری روابط انسانی و گذشته‌‌ی تأثیرگذار شخصیت‌ها. این دو اصل باعث می‌شود که دنیای داستان‌های سلیمانی ویژگی‌های مشخصی داشته باشد. 

این اثر ارزشمند را می‌توانید با صدای دلنشین و آشنای آهو خردمند به گوش جان بسپرید.

بخشی از کتاب صوتی پیاده را بشنوید.

پیاده بلقیس سلیمانی

گوینده: آهو خردمند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ملکوت با صدای بهنام تشکر

ملکوت، داستانی بلند از بهرام صادقی و مملوء از جملات غنی است. ملکوت یکی از نمونه‌های ادبی دوران طلایی ادبیات ایران است. این اثر تنها داستان بلند بهرام صادقی است که این‌گونه آغاز می‌شود: «در ساعت ۱۱ شب چهارشنبهٔ آن هفته جن در آقای مودت حلول کرد.» شروع داستان با این جمله ممکن است این فکر را در سر خواننده بیندازد که با داستانی ماوراالطبیعی روبه‌رو است اما این شروع، نشان‌دهنده‌ی هنر نویسنده در تلفیق وجوه رئال و سورئال است.

داستان ملکوت پیرنگ پیچیده‌ای دارد؛ این اثر با حلول جن در کالبد کاراکتری به نام آقای مودت آغاز می‌شود و با مجموعه‌ای از وقایع غریب و رازآلود در شبی هراس‌انگیز به پایان می‌رسد. داستان ملکوت شخصیت‌های معدودی دارد که گویی نیت بهرام صادقی برای آفرینش آن‌ها نقش‌هایی نمادین بوده تا سیماهایی انسانی. 

 در سال ۱۳۵۵ فیلمی به همین نام به‌کارگردانی و نویسندگی خسرو هریتاش با بازی بهروز وثوقی، عزت‌الله انتظامی، عصمت تابش، جمشید گرگین و… ساخته شد که برداشتی آزاد از داستان ملکوت به‌شمار می‌رود و الهام‌گرفته از آن است.

این شاهکار ادبیات معاصر ایران را می‌توانید با صدای بهنام تشکر بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی ملکوت را بشنوید.

ملکوت بهرام صادقی

گوینده: بهنام تشکر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کتاب صوتی رمان‌های معروف

در ۶ دقیقه بخوانید

2,372 بازدید
برچسب ها

Avatar

گندم زمانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه