لوگو طاقچه
رمان و داستان فارسی برای نوجوان

معرفی داستان و رمان‌های فارسی ایرانی برای کودکان و نوجوانان

4,350 بازدید

قصه‌ها از وقتی شکل گرفتند که انسان نخستین از شکار برمی‌گشت و در کنار آتش برای هم‌قبیله‌‌ای‌هایش ماجرای شکار را تعریف می‌کرد. احتمالاً همان روزها بود که کمی خیال و اغراق با ماجراهای جد شکارچی ما مخلوط شد و قصه‌ها شکل گرفتند. داستان یک وسیله‌ی سرگرمی قدیمی است. از زمان گیل‌گمش تا قصه‌های پریان و قصه‌های هزارویک شب انسان همیشه مشتاق بوده داستان های تازه بشنود. هیچ‌وقت سن‌وسال در این اشتیاق تأثیری نداشته است. کودکان و نوجوانان هم همیشه عاشق شنیدن داستان و قصه هستند. آن‌ها می‌توانند خیالات بدون مرز خودشان را با داستان وارد دنیای تازه کنند. با کتاب زندگی کودکان و نوجوانان تغییر می‌کند. 

کودکان و نوجوانانی که کتاب می‌خوانند کلمات بیشتری نسبت به هم‌سالان خودشان در حافظه دارند، تخیل قوی‌تری دارند و جهان را بهتر از بچه‌هایی که کتاب نمی‌خوانند درک می‌کنند. جدا از همه‌ی فوایدی که برای پدر و مادرها مهم است، کتاب داستان و رمان کودکان و نوجوانان را سرگرم می‌کند. اگر داستان‌ها فارسی و ایرانی باشد درک دنیایی که نویسنده نوشته است برای خواننده آسان‌تر هم خواهد بود. در این یادداشت طاقچه می‌خواهیم بخشی از بهترین کتاب‌های رمان و داستان فارسی برای کودک و نوجوان را معرفی کنیم. 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت معرفی کتاب داستان ایرانی برای سنین ۱۲ سال را هم بخوانید.

معرفی داستان‌های فارسی کودکانه

موش سر به هوا

موش سر به هوا

نویسنده: فرهاد حسن زاده

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

خرید کتاب

کتاب موش سر به هوا نوشته‌ی فرهاد حسن‌‌زاده یکی از مشهورترین نویسندگان داستان کودک در ایران است.

کتاب موش سر به هوا داستان هفت موش است که قرار است با هم به یک سفر طولانی بروند. یکی از موش‌ها کمی سربه‌هوا است و فراموش می‌کند کوله‌پشتی غذاها را با خودش بیاورد. موش‌ها از دست او ناراحت هستند و وقتی به غذا می‌رسند، همه غذا می‌خورند جز موش سربه‌هوا اما او اعتراضی نمی‌کند تا کم‌کم اتفاقات دیگری برای آن‌ها پیش می‌آید. این کتاب با آموزش سه بازی و داستانی جذاب به کودکان نشان می‌دهد متفاوت‌بودن به نفعشان خواهد بود.

بستن تبلیغ

ارتش توی یخچال

ارتش توی یخچال

نویسنده: اعظم مهدوی

انتشارات: انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)

خرید کتاب

کتاب ارتش توی یخچال نوشته‌ی اعظم مهدوی است. پدرام که با اسم «پادشاه پدپد» در این کتاب داستان او را می‌خوانیم، در امپراطوری‌اش با پدربزرگ و مادربزرگش زندگی می‌کند. او مانند همه‌ی پادشاهان به همه دستور می‌دهد و در مصرف هیچ‌چیز ملاحظه نمی‌کند. مخصوصاً برق، او اصلاً برایش مهم نیست استفاده‌ی زیاد از برق چه عواقبی دارد تا اینکه یک اتفاق همه چیز را تغییر می‌دهد. 

این کتاب داستان فارسی آموزش و داستان جذابی برای کودکانی است که می‌خواهند درباره‌ی اهمیت برق بدانند.

بلوط سبز

بلوط سبز

نویسنده: اعظم مهدوی

انتشارات: انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)

خرید کتاب

کتاب بلوط سبز نوشته‌ی اعظم مهدوی است. این کتاب داستان پسر کوچکی به اسم ژیوان است که یک دوست در جنگل دارد، دوستی که مانند همه‌ی بچه‌ها نیست. او یک سنجاب کوچک است. یک روز سنجاب به ژیوان یک بلوط سبز می‌دهد و می‌گوید اگر نیمی از آن را بخورد سنجاب می‌شود و اگر نیمه‌ی دیگرش را بخورد دوباره انسان خواهد شد. یک روز ژیوان هر چه منتظر دوست سنجابش می‌شود از او خبری نمی‌شود.

ژیوان از یکی از دوستانش شنیده بود که یک شکارچی سنجاب‌ها را اسیر می‌کند. نیمی از بلوط سبز را می‌خورد تا دنبال دوستش بگردد و خودش هم اسیر شکارچی می‌شود و می‌فهمد شکارچی را می‌شناسد. او باید دوستش را نجات دهد و به شکارچی یاد دهد کارش خوب نیست. این کتاب داستانی جذاب در دل جنگل‌های بلوط است که درباره‌ی اهمیت این جنگل‌ها و حیواناتی که در آن زندگی می‌کنند به کودکان آموزش می‌دهد. 

پیشی کوچولو! نگو به من چه!

پیشی کوچولو! نگو به من چه!

نویسنده: معصومه یزدانی

انتشارات: انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)

خرید کتاب

کتاب پیشی کوچولو، نگو به من چه! نوشته‌ی معصومه یزدانی داستانی ساده و جذاب برای بچه‌های ۳ تا ۵ است که می‌خواهند تازه استقلال داشته باشند و کارهایشان را خودشان انجام دهند. 

در کتاب پیشی کوچولو، نگو به من چه! ریحانه و گربه‌ی کوچکش منتظر مهمان هستند. کودکان با این کتاب داستان فارسی به دنیای ریحانه و پیشی می‌روند و یاد می‌گیرند چطور خودشان کارها را مدیریت کنند. 

سال نوع مبارک

سال نوع مبارک

نویسنده: پیام ابراهیمی

انتشارات: انتشارات پرتقال

خرید کتاب

کتاب سال نوع مبارک نوشته‌ی پیام ابراهیمی است. در این کتاب بچه‌ها می‌فهمند که یک اشتباه ساده در نوشتن یک کلمه چقدر می‌تواند دردسر درست کند. 

نزدیک سال نو است و معلم‌ها در حال تزیین و آماده‌کردن مدرسه هستند. آرین بدون اجازه از رایان ماژیک او را برمی‌دارد تا نوشته‌ی روی دیوار را درست کند. روی دیوار به‌اشتباه نوشته شده است «سال نوع مبارک». رایان اصلاً دوست ندارد  کسی به وسایلش دست بزند. آرین فراموش می‌کند وقتی عصبانی می‌شود باید تا ده بشمارد، حتی فراموش می‌کند رایان یک کلاس اولی کوچک است و یک برادر بزرگ دارد و درگیری بین آن‌ها دردسری بزرگ می‌سازد.

سال نوع مبارک

سال نوع مبارک

نویسنده: پیام ابراهیمی

انتشارات: انتشارات پرتقال

خرید کتاب

کتاب اشباح جنگلی نوشته‌ی پیام ابراهیمی است. این کتاب داستان یک پدر و پسر است که تصمیم می‌گیرند برای یک ماجراجویی جذاب به جنگل بروند. اول همه چیز خوب است؛ اما پدر و پسر کم‌کم در خیالاتشان تصمیم می‌گیرند به دیدن اشباح جنگلی بروند و در این ملاقات خیالی باعث دردسرهای زیادی می‌شوند. کتاب اشباح جنگلی به کودکان درباره‌ی اهمیت حفاظت از جنگل و وظایف محیط‌بان‌ها آموزش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند مراقب جنگل‌ها باشند.

آقای پیتون پاپیونی

کتاب صوتی آقای پیتون پاپیونی نوشته‌ی اعظم مهدوی است. داستان این کتاب در یک سیرک اتفاق می‌افتد. آقای پیتون یک مار بزرگ است که در یک سیرک زندگی می‌کند. او کارهای عجیب انجام می‌دهد و مردم برای دیدن او به سیرک می‌آیند. آقای پیتون کلاه زیبایی روی سرش می‌گذارد و پاپیون می‌زند. او یک مشکل بزرگ دارد و آن هم این است که همه‌ی زندگی‌اش در قفس زندگی کرده است. یک روز آقای پیتون با یک موش روبه‌رو می‌شود. موش به او قول می‌دهد که اگر او را نخورد به او کمک می‌کند فرار کند و به جنگل برگردد. 

کتاب داستان فارسی آقای پیتون پاپیونی به کودکان کمک می‌کند بفهمند در سیرک‌ها چه خبر است و حیوانات در این مکان‌ها چقدر سخت زندگی می‌کنند. 

بخشی از کتاب صوتی آقای پیتون پاپیونی را بشنوید.

آقای پیتون پاپیونی

نویسنده: اعظم مهدوی

گوینده:

انتشارات: انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)

تمساحی به نام گل زعفران

تمساحی به نام گل زعفران

نویسنده: مژگان شیخی

انتشارات: انتشارات شهر قلم

خرید کتاب

کتاب تمساحی به نام گل زعفران نوشته‌ی مژگان شیخی است. گل زعفران یک تمساح مهربان و دوست‌داشتنی است که برخلاف ظاهرش اصلاً موجود ترسناکی نیست. او فقط گیاه می‌خورد و با همه بسیار مهربان است. گل زعفران دلش می‌خواهد دوست پیدا کند اما مردم خیلی کم به تمساح‌ها اعتماد می‌کنند. او باید خیلی تلاش کند تا دیگران به او اعتماد کنند.

غول سردماغ

غول سردماغ

نویسنده: مجید راستی

انتشارات: انتشارات شهر قلم

خرید کتاب

غول سردماغ نوشته‌ی مجید راستی است. غول سردماغ داستان یک غول عجیب است که دماغش سرش است. او سعی می‌کند زندگی عادی داشته باشد و راحت بخوابد؛ اما یک مشکل بزرگ دارد. غول سردماغ خیلی دیر خوابش می‌برد و باید راهی برای راحت خوابیدن پیدا کند.

سنگریزه های بدون اسم

سنگریزه های بدون اسم

نویسنده: سیدنوید سیدعلی اکبر

انتشارات: انتشارات شهر قلم

خرید کتاب

کتاب سنگریزه‌ های بدون اسم نوشته‌ی سید نوید سید علی‌اکبر است. یک روز خانم سنگ همراه بچه‌هایش سنگریزه‌ها کنار برکه می‌روند. خانم سنگ می‌خواهد کنار برکه استراحت کند و کتاب بخواند و بچه‌ها هم قرار است کنار آب‌بازی کنند. بچه‌ها تابه‌حال کنار برکه نیامده‌اند و برایشان سؤال است که آن‌ها چرا نمی‌توانند در آب شنا کنند. چوب سعی می‌کند برای بچه‌ها توضیح دهد که آن‌ها سنگ هستند و در آب فرو می‌روند؛ اما بچه‌ها نمی‌فهمند. تا اینکه یک اتفاق همه چیز را روشن می‌کند؛ اما این اتفاق خیلی خطرناک است. همین زمان یک موجود زیبا از برکه بیرون می‌آید. این کتاب یک داستان فارسی جذاب برای کودکان است.

اسکلت بخشنده

اسکلت بخشنده

نویسنده: محمدرضا شمس

انتشارات: انتشارات هوپا

خرید کتاب

کتاب اسکلت بخشنده نوشته‌ی محمدرضا شمس است. کتاب اسکلت بخشنده مجموعه‌ی ۶۰ داستان کوتاه فارسی است که برای کودکان نوشته شده است. این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های خنده‌دار و بامزه است که در هرکدام با یک اتفاق تازه و جذاب روبه‌رو می‌شوید. در کتاب اسکلت بخشنده می‌توانید درباره‌ی آدم‌برفی‌های عجیب، نمکدان‌های شکمو، جن‌های بوداده، اتوبوس لاک‌پشتی و… داستان بخوانید.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی داستان‌های کوتاه برای نوجوانان» را هم بخوانید.

پاهای گنده، خرطوم دراز

پاهای گنده، خرطوم دراز

نویسنده: محمود برآبادی

انتشارات: انتشارات شهر قلم

خرید کتاب

کتاب پاهای گنده، خرطوم دراز نوشته‌ی محمود برآبادی است. داستان کتاب پاهای گنده، خرطوم دراز در یک جنگل و بین حیوانات اتفاق می‌افتد. در جنگل خرگوش پاکوتاه و روباه دم‌قرمز و سنجاب ناخن‌دراز با هم بازی می‌کنند. یک کدوی بزرگ را قل می‌دهند و هر کی بیشتر قل بدهد برنده می‌شود. کلاغ بالای سرشان پرواز می‌کند و داور بازی است. فیل کوچولو از دور حیوانات را می‌بیند و از بقیه می‌خواهد اجازه دهند او هم‌ بازی کند. فیل با بقیه حیوانات کمی فرق دارد و قرار است بازی متفاوت شوند.

خاله نگار و دختر گل ها

خاله نگار و دختر گل ها

نویسنده: جعفر توزنده جانی

انتشارات: انتشارات شهر قلم

خرید کتاب

کتاب خاله نگار و دختر گل ها نوشته‌ی جعفر توزنده جانی است. خاله نگار پیرزن مهربانی است که تنها زندگی می‌کند. خاله نگار یک روز از خواب بیدار می‌شود و متوجه می‌شود برف‌ها در حال آب‌شدن است. خاله نگار نگران است؛ چون بهار و عمونوروز در راه هستند و او هنوز خانه‌تکانی نکرده است. خاله نگار پیر شده است و برایش سخت است که خانه‌تکانی کند، وقتی چایی‌اش را آماده می‌کند، آرزو می‌کند کاش کسی را داشت که کمکش کند. در همین زمان بخار قوری تغییر می‌کند و از آن یک دختر زیبا بیرون می‌آید. دختر گل‌ها قرار است به خاله نگار کمک کند.

قصه‌ای نو از افسانه نمکی

کتاب صوتی قصه‌ای نو از افسانه نمکی نوشته‌ی محمدرضا یوسفی است. نمکی یکی از مشهورترین افسانه‌های قدیمی است که ایرانی‌های زیادی قصه‌ی او را شنیده‌اند. نمکی دختر کوچکی است که یک شب فراموش می‌کند درهای خانه را ببندد و دیوی به خانه‌ی آن‌ها می‌آید و نمکی را با خودش می‌برد. کتاب صوتی قصه‌ای نو از افسانه نمکی نگاهی تازه به داستان نمکی برای کودکان است. 

بخشی از کتاب صوتی قصه‌ای نو از افسانه‌ نمکی را بشنوید.

قصه‌ای نو از افسانه‌ نمکی

نویسنده: محمد‌رضا یوسفی

گوینده: سحر آقاسی

انتشارات: واوخوان

‌‌

چاچالک، سرزمین توالت های طلا

چاچالک، سرزمین توالت های طلا

نویسنده: احمد اکبرپور

انتشارات: انتشارات هوپا

خرید کتاب

کتاب چاچالک، سرزمین توالت‌های طلا نوشته‌ی احمد اکبرپور است. چاچالک سرزمینی انتهای دنیا است. کسی از این سرزمین خبر ندارد و خود مردم چاچالک هم خبر ندارند که پشت کوه‌های بلندی که سرزمینشان را احاطه کرده است مردم دیگری هم زندگی می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند بعد از کوه‌ها دنبال تمام می‌شود. یک روز یک هواپیمای کوچک در چاچالک سقوط می‌کند و چهار نفر بازمانده‌ی آن خودشان را در سرزمین تازه‌ای می‌بینند. مردم چاچالک که نمی‌دانند این افراد چه کسانی هستند تصمیم می‌گیرند آن‌ها را محاکمه کنند. مهمانان ناخوانده در جلسه‌ی محاکمه متوجه می‌شوند مردم چاچالک طلاهای زیادی دارند اما نمی‌دانند چقدر ارزشمند است و از آن فقط توالت درست می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند هرطور شده با خودشان طلا ببرند.

زال و رودابه

زال و رودابه

نویسنده: مصطفی رحماندوست

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

خرید کتاب

کتاب زال و رودابه را مصطفی رحماندوست بر اساس داستان مشهور شاهنامه‌ی فردوسی بازنویسی کرده است. این کتاب داستان زال پسر پهلوان بزرگ ایران سام است. سام همیشه منتظر این بوده که خداوند به او فرزندی بدهد. همسرش باردار می‌شود و او صاحب یک پسر می‌شود. پسری زیبا که با دیگران متفاوت است. مو و ابروی این پسر سفید است. سام او را در پای کوه رها می‌کند؛ اما سیمرغ پرنده‌ی قدرتمند و بزرگ او را بزرگ می‌کند و سام که پشیمان شده است سراغ پسرش می‌آید و او را به سرزمینش برمی‌گرداند. زال بزرگ شده است و عاشق دختر پادشاه کابل؛ رودابه شده است. اما مخالفان بزرگی با این ازدواج وجود دارند که نمی‌خواهند زال و رودابه به هم برسند. این کتاب داستان فارسی برای همه‌ی کودکانی که به داستان‌های شاهنامه علاقه دارند جذاب است.

معجون سحرآمیز در کارخانه‌ی متروک

معجون سحرآمیز در کارخانه‌ی متروک

نویسنده: تینا جمالی

انتشارات: انتشارات هوپا

خرید کتاب

کتاب معجون سحرآمیز در کارخانه‌ی متروک نوشته‌ی تینا جمالی است. هلیا در روز تولدش به یک کتاب‌فروشی می‌رود و به فروشنده‌ی کتاب می‌گوید کتابی می‌خواهد که بتواند آرزوها را برآورده کند، کتاب‌فروش یک کتاب با جلد سبز به هلیا می‌دهد. وقتی هلیا به خانه برمی‌گردد متوجه می‌شود هیچ خبری از کیک تولد و جشن نیست. او تصمیم می‌گیرد با کتاب جدیدش خودش را سرگرم کند، اما همین‌که شروع به خواندن کتاب می‌کند کوچک می‌شود و به دنیای موش‌ها می‌رود. او در دنیای موش‌ها با موش فاضلاب بازیگوشی به اسم پوریل آشنا می‌شود. هلیا باید به دنیای خودش برگردد، اما راه نجاتش در دست پیربابا و آدم‌بی‌ریختان غول‌صفتان است.

‌‌

معرفی چند کتاب رمان و داستان فارسی برای نوجوانان

زیبا صدایم کن

زیبا صدایم کن

نویسنده: فرهاد حسن‌زاده

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

خرید کتاب

کتاب زیبا صدایم کن نوشته‌ی فرهاد حسن‌زاده یکی از مشهورترین داستان‌نویسان کتاب نوجوان در ایران است. کتاب زیبا صدایم کن داستان دختری به اسم زیبا است که در یک مرکز وابسته به بهزیستی زندگی می‌کند. مادرش معتاد است و پدرش چون تعادل روانی ندارد در یک آسایشگاه بستری شده است. زیبا همیشه آرزو دارد با پدرش باشد و روز تولد پانزده سالگی‌اش به پدرش کمک می‌کند از آسایشگاه روانی فرار کند. پدر زیبا موتور یکی از کارمندان آسایشگاه را می‌دزدد و با زیبا به گشت‌وگذار در شهر می‌روند. همه چیز به نظر معمولی است تا اینکه زیبا کم‌کم متوجه رفتارهای متفاوت پدرش می‌شود و می‌فهمد او واقعاً تعادل ندارد و مثل مردم دیگر رفتار نمی‌کند. دنیا پیش چشمان زیبا سیاه می‌شود؛ اما تصمیم او برای نوع ارتباط با پدرش مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش کتاب زیبا صدایم کن است.

دختری با روبان سفید

دختری با روبان سفید

نویسنده: مژگان کلهر

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

خرید کتاب

کتاب دختری با روبان سفید نوشته‌ی مژگان کلهر است. قهرمان داستان دختر کوچکی به اسم شیرین است که همراه مادرش در خانه‌ی زنی به اسم احترام زندگی می‌کنند. احترام زن خوش‌اخلاقی نیست و رازهای پنهانی دارد که آن‌ها را همیشه از دیگران مخفی می‌کند. شیرین کم‌کم کنجکاو می‌شود از رازهای احترام باخبر شود و راهش به زیرزمین مرموزی می‌رسد که نقاشی‌ای بزرگ به دیوار آن زده شده است. دختری با روبان سفید کنار مادر و برادرش ایستاده است و چشم‌های غمگینی دارد. رازی بزرگ و عجیب پشت این تابلو است که احترام سال‌ها آن را از همه پنهان کرده است؛ اما هیچ رازی تا ابد پنهان نمی‌ماند. شیرین که غمگین است؛ چون مادرش تصمیم دارد دوباره ازدواج کند بر سر دوراهی‌های زیادی قرار می‌گیرد. این کتاب داستان فارسی ماجرایی جذاب و پیچیده برای نوجوانان علاقه‌مند به کتاب است.

شکارچی کوسه کر

شکارچی کوسه کر

نویسنده: عباس عبدی

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

خرید کتاب

کتاب شکارچی کوسه کر نوشته‌ی عباس عبدی است. شکارچی کوسه کر داستان جذابی است که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. این کتاب داستان پسری به اسم اسماعیل است که در روستای سلخ در جزیره‌ی قشم زندگی می‌کند. اسماعیل بزرگ شده است و طبق سنت خانواده مجبور است درس را رها کند تا همراه پدر و پدربزرگش به شکار نوعی کوسه به اسم «کوسه کر» بروند. روغن این کوسه در لنج‌سازی استفاده می‌شود. اسماعیل با پدر و پدربزرگش همراه می‌شود و شب را روی آب می‌گذرانند، اما اتفاقات شومی باعث می‌شود زندگی آن‌ها برای همیشه تغییر کند. اسماعیل و خواهرش شخصیت‌های اصلی این کتاب هستند که با تصمیم‌هایشان داستان را می‌سازند.

وقتی مژی گم شد

وقتی مژی گم شد

نویسنده: حمیدرضا شاه‌آبادی

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

خرید کتاب

کتاب وقتی مژی گم شد نوشته‌ی حمیدرضا شاه‌آبادی است. مژگان ۱۶ سالش است و دخترخاله‌اش مژده ۱۷ سال دارد، خانواده هر دوی آن‌ها را مژی صدا می‌کنند. آن‌ها همراه خانواده‌شان به مسافرت رفته‌اند؛ اما از آغاز سفر همه چیز به هم می‌ریزد. بابت یک اشتباه ساده پدر مژگان او را مقصر می‌داند و رفتارهای بدی با او دارد. در همین زمان مژگان ناپدید می‌شود. کم بعد مژده هم ناپدید می‌شود و معمایی ساده اما دردناک به وجود می‌آید. کتاب وقتی مژی گم شد هشت راوی دارد و هرکدام از اعضای خانواده ماجرای گم‌شدن دخترها را تعریف می‌کنند. این کتاب هم برای نوجوانان جذاب است و هم برای خانواده‌های آن‌ها.

منطقه صفر فضایی

منطقه صفر فضایی

نویسنده: حمید نوایی لواسانی

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

خرید کتاب

کتاب منطقه صفر فضایی نوشته‌ی حمید نوایی لواسانی مجموعه‌ی شش داستان فارسی علمی تخیلی برای نوجوانان است. 

این کتاب داستان‌هایی با موضوعات ژنتیک، بیولوژیک، فضا و… دارد. اسم داستان‌های این کتاب به ترتیب پوست قهوه‌ای، منطقه صفر فضایی، ژن‌های شماره ۷۱۱، شماره سریال کپی، سلام بر انسان‌های زمینی و رفاقت در عالم ضد ماده است. 

ژانر علمی تخیلی یکی از محبوب‌ترین ژانرهای داستان‌ برای نوجوانان است. 

شاخ‌دماغی‌ها

شاخ‌دماغی‌ها

نویسنده: سیده‌عذرا موسوی

انتشارات: انتشارات شهرستان ادب

خرید کتاب

کتاب شاخ دماغی‌ها نوشته‌ی سیده عذرا موسوی است. این کتاب داستان دختر نوجوانی به اسم نیلوفر است که مادر و پدرش برای درمان قرار است مدتی به خارج از کشور بروند. نیلوفر برای زندگی به خانه‌ی خاله‌اش می‌آید و پسرخاله‌اش مجبور است اتاقش را به او بدهد. پسرخاله‌ی نیلوفر اصلاً راضی نیست این اتاقش را تقسیم کند؛ چون او کارهای مخفیانه‌ای انجام می‌دهد که هیچ‌کس نباید از آن مطلع شود؛ اما نیلوفر عادت دارد همه چیز را به دیگران بگوید. درگیری این دو نفر کم‌کم بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود و باعث دردسرها و اتفاقات زیادی می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی شاخ دماغی‌ها را بشنوید.

شاخ دماغی‌ها

نویسنده: سیده عذرا موسوی

گوینده: اعظم حبیبی

انتشارات: نشر قناری

اتاق تاریک

اتاق تاریک

نویسنده: محمد بکایی

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

خرید کتاب

کتاب اتاق تاریک نوشته‌ی محمد بکایی است. هشت سال دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین دوران کشور عزیزمان ایران است. آشنایی نوجوانان با این دوره بسیار مهم است و به آن‌ها کمک می‌کند درک بهتری از زندگی مردم و اتفاقات آن روزها در خط مقدم و پشت خط مقدم داشته باشند. کتاب اتاق تاریک در زمان جنگ اتفاق می‌افتد. نوجوانان بالای ۱۵ سال با خواندن کتاب اتاق تاریک درک بهتری از زندگی مردم و اتفاقات دوران جنگ خواهند داشت و خودشان را در مرکز یک دوره‌ی مهم تاریخی حس می‌کنند.

نفرین گربه

نفرین گربه

نویسنده: الهام فلاح

انتشارات: انتشارات هوپا

خرید کتاب

کتاب نفرین گربه نوشته‌ی الهام فلاح، داستان هیجان‌انگیز و مرموز است. همه‌ی گربه‌ها معمولی نیستند و مقابل آزار و اذیت دیگران ساکت نمی‌مانند. کتاب نفرین گربه دربارهٔ یکی از این گربه‌ها است که قدرت‌های فراطبیعی دارد. آتین و سینا و گیلی برای سردرآوردن از رازی شیطانی وارد ماجرایی ترسناک و پیچیده می‌شوند. آن‌ها راهشان به یک خانه‌ی قدیمی در میان جنگل می‌رسد که پیرزن و پیرمرد مرموزی در آن زندگی می‌کنند. کم‌کم اوضاع برای بچه‌ها پیچیده می‌شود. کتاب نفرین گربه فضایی پرهیجان و جذاب دارد که خواننده خودش را جای شخصیت‌ها احساس می‌کند.

ماه تاریک

ماه تاریک

نویسنده: فریدالدین آزادی

انتشارات: نشر موج

خرید کتاب

کتاب ماه تاریک نوشته‌ی فریدالدین آزادی است. داستان این کتاب در دنیایی خیالی روایت می‌شود. آرتاش؛ شاه مرماک، داروی جاودانگی خورده است و همراه سه جوان به نام‌های آراوان، وارین و پیودون راهی سفری طولانی می‌شود. این کتاب داستان مبارزه با شیاطینی است که به دستور مرد بدذاتی به اسم مریناس می‌خواهند تمام جهان را به سیاهی و تاریکی برسانند. داستان کتاب ماه تاریک در دنیایی پر از موجودات ترسناک و عجیب روایت می‌شود.

نبرد خدایان

کتاب نبرد خدایان نوشته‌ی مرتضی رضایی است. نبرد خدایان یک مجموعه‌ی سه‌جلدی است: جلد اول این کتاب فرستاده اهریمن، جلد دوم آن بامداد تاریک و جلد سوم آن مرگ خدایان نام دارد. برای درک بهتر این کتاب باید آن را به ترتیب مطالعه کرد.

ماجرای کتاب جایی شروع می‌شود که سرزمین مرکزی در حال نابودی است؛ چون اعضای خاندان پادشاهی باهم اختلاف دارند. در یک سمت این جنگ داخلی فرخ همایون؛ شاهنشاه کیانی قرار دارد و در سمت دیگر آن آمیستریس؛ میهن بانوی سرزمین و دخترعموی پادشاه قرار دارد. آمیستریس دشمن پسرعمویش است و برای نابودی او تلاش می‌کند. در اوج درگیری‌ها ناگهان سپاهی بزرگ به فرماندهی موجودی عجیب و ترسناک حمله می‌کند. این موجود که خودش را «انگره سار» می‌نامد؛ در مسیرش، تمام حکومت‌ها را نابود کرده و پادشاهان را شکست داده است. انگره سار خودش را نماینده‌ی اهریمن معرفی می‌کند که وظیفه دارد فرمان اربابش را در همه‌ی جهان اجرا کند و مردم را مجبور کند که فقط خدای او یعنی اهریمن را بپرستند. در همین زمان پدرام دوشین جادوگر بزرگ به دنبال یافتن سرزمین‌های افسانه‌ای است که درهای دوزخ از آنجا باز شده‌اند. پسر او «سوشان» فکر می‌کند راه نابودی انگره سار را پیدا کرده است؛ ولی حقیقت بزرگی برابر چشمانش پنهان مانده و این حقیقت می‌تواند اوضاع را خراب‌تر کند. 

کتاب نبرد خدایان مجموعه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به کتاب‌هایی با زبان کهن و اتفاقات خیالی است. 

‌‌

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

4,350 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

مرضیه صادقی


اشتراک گذاری یادداشت
3.8 4 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه