لوگو طاقچه
رمان عاشقانه طولانی

معرفی رمان‌های عاشقانه طولانی

13,840 بازدید

رمان خواندن یکی از عادت‌های محبوب کتابخوان‌ها است. با خواندن هر رمان جدید می‌توانیم یک زندگی نو را تجربه کنیم. با قهرمان‌هایی همراه شویم که گاه ما را می‌خندانند و گاه اشک به چهره‌هایمان می‌آورند. قهرمان‌هایی که می‌توانند بسازند و تخریب کنند. ما را امیدوار کنند و گاهی هم حرصمان بدهند. رمان خواندن دید و بینش ما را به جهان تغییر می‌دهد. ما را با فرهنگ، رسوم و عقایدی آشنا می‌کند که در غیر این صورت شاید دسترسی به آن‌ها نداشتیم. رمان خواندن و رمان عاشقانه خواندن، می‌تواند یک همدم عالی برای روزهای طولانی و گرم تابستان باشد. درست زمانی که یک لیوان شربت خنک کنار دستمان است، در داستانی به شیرینی شربت غرق شویم و زندگی دیگری را تجربه کنیم. در این یادداشت طاقچه به سراغ رمان‌های عاشقانه طولانی رفته‌ایم. عاشقانه‌هایی که برای یک عمر زندگی زیبا و دوست‌داشتنی لازمند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «رمان‌های کوتاه عاشقانه» را هم بخوانید.

۶ رمان عاشقانه طولانی خارجی

دکتر ژیواگو

دکتر ژیواگو

نویسنده: بوریس پاسترناک

مترجم: علی‌اصغر خبره‌زاده

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

زمانی که بوریس پاسترناک نوشتن رمان دکتر ژیواگو را آغاز کرد، احتمالا از آنچه قرار بود بر سر این داستان بیاید، بی‌خبر بود. این داستان سال‌ها در شوروی اجازه انتشار نداشت. او نوشتن کتاب را در سال ۱۹۱۵ آغاز کرد و در ۱۹۵۶ به پایان رساند. اما کتابش در روسیه در سال ۱۹۸۸ منتشر شد. این رمان، جایزه نوبل را هم به بوریس پاسترناک داد اما این جایزه هم به خاطر فشار حکومت به دست نویسنده‌اش نرسید. اما ماجرا از چه قرار است؟

دکتر ژیواگو دکتری شاعر و عاشق‌پیشه است. او دل به لارا بسته است، زنی که همسر یک انقلابی است و درگیری‌های احساسی‌اش زندگی او را به خود مشغول کرده‌اند. اما با آغاز انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، زندگی او دستخوش تحولاتی می‌شود. رخدادهایی که او هیچ کنترلی بر آن‌ها ندارد زندگی‌اش را دچار تلاطم می‌کند و تاثیرات انقلاب را بر زندگی یک خانواده بورژوا نشان می‌دهد. دیوید لین در سال ۱۹۶۵ از روی این کتاب، فیلمی ساخت که عمر شریف و جولی کریستی در آن به ایفای نقش پرداختند.

بر باد رفته

بر باد رفته

نویسنده: مارگارت میچل

مترجم: الهام رحمانی

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید برای بسیاری از ما، بر باد رفته، یادآور فیلم سینمایی باشد که با بازی درخشان کلارک گیبل در نقش رت باتلر و ویوین لی در نقش اسکارت اوهارا، جایش را در سینما و بین مخاطبان سینمایی باز کرده باشد. فیلم سینمایی پردردسری که ده جایزه اسکار را از آن خود کرد و البته حسابی به مشهور شدن این رمان عاشقانه طولانی کمک کرد و آن را به پرفروش‌ترین کتاب سال ۱۹۳۹ بدل کرد. داستان بر باد رفته، داستان عشق و عاشقی است که درست در وسط جنگ‌های داخلی آمریکا رخ می‌دهد. داستان با ماجرای عشق و عاشقی اسکارلت اوهارا که به مردی به نام اشلی دل باخته است و اشلی که از ملانی، دخترخاله‌اش خواستگاری می‌کند، آغاز می‌شود. کم‌کم با آغاز جنگ زندگی زیبای اسکارلت دستخوش تغییراتی می‌شود که ساختنش، فقط از جنگ برمی‌آید…

مارگارت میچل برای نوشتن کتاب بر باد رفته، جایزه پولیتزر را از آن خود کرد. این کتاب جایزه کتاب ملی را از آن خود کرد و عنوان یکی از بهترین رمان‌های عاشقانه آمریکایی را از PBS دریافت کرد.

بلندی های بادگیر

بلندی های بادگیر

نویسنده: امیلی برونته

مترجم: نوشین ابراهیمی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

بلندی‌های بادگیر یکی از مهم‌ترین آثار ادبیات کلاسیک دنیا و یکی از صد رمان عاشقانه برتر جهان است. داستان بلندی‌های بادگیر داستان عشقی است که میان یک دختر ثروتمند و پسرکی کولی‌زاده شکل می‌گیرد. آقای ارنشاو روزی پسری بی‌سرپرست به نام هیت‌کلیف را در خیابان می‌بیند و تصمیم می‌گیرد سرپرستی او را قبول کند. کاترین، دختر آقای ارنشاو از همان دوران کودکی رابطه خوبی با او برقرار می‌کند و چیزی نمی‌گذرد که این دو به هم دل می‌بازند اما برادر کاترین، همیشه به هیت‌کلیف به دیده تحقیر نگاه می‌کند. هیت‌کلیف که سرانجامی برای عشقش نمی‌‌بیند آنجا را ترک می‌کند تا سرنوشت دیگری برای خود بسازد. اما چندی بعد برای گرفتن انتقام به آنجا باز می‌گردد.

بسیاری معقتدند که داستان این رمان عاشقانه طولانی می‌تواند به نوعی زندگی نویسنده باشد. آن‌ها شخصیت کاترین را مانند شخصیت امیلی برونته می‌دانند و اعتقاد دارند که هیت‌کلیف نماینده مردانی است که او می‌تواند عاشقشان شود. با این حال، اینکه امیلی برونته با وجود زندگی محدودکننده‌اش، چطور توانسته چنین شخصیت‌هایی را بپردازد و چنین داستانی بسازد، هنوز برای اهل ادب، سوال است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

عشق سال‌های وبا

عشق سال‌های وبا

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

مترجم: اسماعیل قهرمانی‌پور

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

عشق سال‌های وبا یک عشق افسانه‌ای است. داستان عشقی که سال‌های طولانی به طول می‌انجامد و بعد از گذشت پنجاه سال هم آتشش خاموش نمی‌شود. فلورنتینو جوانی است که با دیدن فرمینا داسا به او دل می‌بازد، اما فرمینا او را ناامید می‌کند و با دکتری به نام اوربینو آشنا می‌شود. فلورنتینو همچنان عاشق فرمینا است. با دختران و زنان بسیاری رابطه برقرار می‌کند اما عشق پرشورش سبب می‌شود تا همچنان ازدواج نکند و در انتظار فرمینا باقی بماند…

هرچند این داستان یک داستان عاشقانه پرشور است، اما گابریل گارسیا مارکز به خوبی می‌داند که چطور بنویسد و چه بنویسد که مخاطب را تا انتها همراه خود کند. او تلاش می‌کند تا نشان دهد عشق چطور می‌تواند شکل و شمایل یک بیماری را به خود بگیرد. بیماری که درست مانند وبا گریبان قربانیانش را می‌گیرد. او همچنین در تلاش است تا به یک پرسش مهم پاسخ دهد: آیا این میل و اشتیاق زیاد، به عشق کمک می‌کند یا اینکه مانند یک مانع بر سر راه وصال، قد علم می‌کند؟

بخشی از کتاب صوتی عشق در زمان وبا (عشق سال های وبا) را بشنوید.

عشق در زمان وبا (عشق سال های وبا) گابریل گارسیا مارکز

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آناکارنینا

آناکارنینا

نویسنده: لئو تولستوی

مترجم: مهدی کریمی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

دنیای ادبیات روسیه از داستان‌های عاشقانه پر است. عاشقانه‌هایی که در میان طبقات مختلف اجتماع رخ می‌دهد و سفری است به دل مهمانی‌های پر زرق و برق. ازدواج‌هایی که به خاطر مصلحت‌های خانوادگی سر می‌گیرند و ماجراهایی که هرچند شخصی هستند اما زندگی اجتماعی اشرافی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آنا کارنینا زنی محترم است که از سن پترزبورگ به مسکو سفر می‌کند تا رابطه شکراب‌شده میان برادر و زن برادرش را سروسامان بدهد چراکه برادرش با پرستار فرانسوی بچه‌ها ارتباط برقرار کرده است و زنش، نمی‌تواند خیانت او را تحمل کند. آنا می‌تواند دوباره پیوند میان برادر و همسرش را برقرار کند، اما درست همان لحظه که چشمش به کنت ورونسکی زیبا، جوان و جذاب می‌افتد، تمام آنچه در زندگی زناشویی به آن اعتقاد داشت و بیان می‌کرد، رنگ می‌بازد و او دل به ورونسکی می‌بندد. چه پایانی در انتظار عشق آنا و ورونسکی است؟ پاسخ این سوال را با مطالعه این رمان عاشقانه طولانی بیابید.

غرور و تعصب

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستین

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

غرور و تعصب یک رمان عاشقانه طولانی دیگر است که راهش را به دنیای ادبیات کلاسیک باز کرده است. داستان با توصیف زندگی خانواده بنت آغاز می‌شود. خانواده‌ای که پنج دختر دارند. وارثی ندارند و مادر خانواده، تنها به شوهر دادن دخترانش فکر می‌کند. البته نگرانی او چندان هم بیراه نیست. وقتی پدر خانواده از دنیا برود، خانه و تمام دارایی آن‌ها به یکی از بستگانشان می‌رسد و چیزی دست خانم بنت و دخترانش را نمی‌گیرد. همین می‌شود که با ورود همسایه‌های جدید و ثروتمند، عزم مادر خانواده جزم می‌شود تا حداقل یکی از دخترانش را راضی به ازدواج کند. ازدواجی که قطعا می‌تواند خوشبختی و ثروت را برای دخترش به ارمغان بیاورد و موقعیت‌های خوب ازدواج، روابط سطح بالا و… را به دختران دیگرش هدیه کند.

جین آستین با نوشتن کتاب غرور و تعصب و البته تمام کتاب‌های دیگرش، نشان داد که چقدر دغدغه زندگی زنان در اجتماع را دارد. او با نوشتن کتاب‌هایش باعث شد تا زنان دیده شوند. اتفاقی که رخ دادنش، چندان آسان به نظر نمی‌رسید.

این داستان هم مانند دیگر داستان‌های کلاسیک بارها و بارها مورد اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته است. فیلمی که جو رایت در سال ۲۰۰۵ از روی این کتاب ساخت و سریالی که از شبکه بی‌بی‌سی پخش می‌شد، محبوب‌ترین و موفق‌ترین اقتباس‌های این اثر هستند.

بخشی از کتاب صوتی غرور و تعصب را بشنوید.

غرور و تعصب جین آستِین

گوینده: سحر بیرانوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

۲ رمان عاشقانه طولانی ایرانی

شوهر آهو خانم

شوهر آهو خانم

نویسنده: علی‌محمد افغانی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

از عاشقانه‌های ایرانی چه خبر؟ اگر از عاشقانه‌های قدیمی و جاودانی مانند لیلی و مجنون و خسرو و شیرین بگذریم و به دنیای ادبیات معاصر قدم بگذاریم هم می‌توانیم نام‌های درخشانی ببینیم: شوهر آهو خانم اثر علی محمد افغانی یکی از عاشقانه‌ها است. داستانی که در کنار توصیف‌های دقیق و جاندارش، نشان می‌دهد که زندگی زنان در یک جامعه مردسالار با چه سختی‌هایی روبه‌رو است. در این داستان با زنی روبرو می‌شویم که سنتی و به اصطلاح سربه‌راه است. زنی که جامعه مردسالار او را می‌ستاید و نمونه می‌داند. اما حالا همین زن و موقعیتش به دلیل آمدن زنی مدرن‌تر در خانه به خطر می‌افتد و….

شوهر آهو خانم داستانی بود که برنده جایزه بهترین رمان سال شد و نظر مثبت نویسندگان و مترجمان بسیاری مانند نجف دریابندری، سیروس پرهام و دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن را به خود جلب کرد.

بخشی از کتاب صوتی شوهر آهو خانم را بشنوید.

شوهر آهو خانم علی‌محمد افغانی

گوینده: پیمان قریب پناه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آتش بدون دود

آتش بدون دود، رمان بلندی است که در هفت جلد نوشته شده است. نادر ابراهیمی در این رمان، علاوه بر اشاره به توصیف زیبایی‌های ترکمن صحرا، داستان یک عشق انقلابی، پرحرارت اما سرشار از خشونت و غرور را به تصویر کشیده است. این رمان عاشقانه طولانی داستان زندگی سه نسل از مردم ترکمن صحرا و زندگی و مبارزات انقلابی آنان را روایت می کند. داستانی که از عهد قاجاری و سلطنت ناصرالدین شاه آغاز می‌شود و تا دوران پهلوی و حکومت محمدرضا شاه ادامه پیدا می‌کند.

آتش بدون دود، جوایز و افتخارات بسیاری را از آن خود کرده است. لوح زرین و دیپلم افتخار بیست سال ادبیات داستانی ایران، کتاب سال ایران و جایزه تعلیم و تربیت یونسکو بخشی از این افتخارات است. نادر ابراهیمی از روی این کتاب یک مجموعه تلویزیونی نیز ساخت که در سال‌های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ از تلویزیون ملی ایران پخش شد.

کلام آخر

دنیای رمان‌های عاشقانه‌ دنیای زیبایی است. سراسر شور و حرارت است. به ما این فرصت را می‌دهد تا قهرمان‌های داستان را با خیال و اندیشه خودمان شکل دهیم و تصور کنیم. کمکمان می‌کند تا دنیایی متفاوت را تصور کنیم؛ دنیایی که عاشقانه‌ها پایان خوشی دارند و البته، قدرت شکوهمند عشق را به تصویر می‌کشد. قدرتی که دنیا را به لرزه درمی‌آورد و زیبایی‌اش را دوباره و چندباره اثبات می‌کند. شما هم از رمان های عاشقانه طولانی خوبی که خوانده‌اید برایمان بنویسید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

13,840 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
1 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه