لوگو طاقچه
تصویر جلد کتاب هایی درباره زنان موفق

معرفی کتاب‌هایی درباره زنان موفق

15,332 بازدید

اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم، می‌توانیم ردپای زنان موفق و قدرتمند بسیاری را ببینیم که با وجود تمام موانعی که بر سر راهشان قرار داشت، توانستند به خواسته‌های خود برسند. با این حال، به دلیل محدودیت‌های بسیاری که وجود داشته، شاید بسیاری از افراد، از سرگذشت این زنان، مسیری که پشت سر گذاشته‌اند و ارزشی که به دنیا افزودند، بی‌خبرند. در این یادداشت قرار است به سراغ کتاب هایی درباره زنان موفق برویم؛ کتاب‌هایی که ما را با ابعاد مختلف زندگی این زنان آشنا می‌کند.

زنان بدون مرز

زنان بدون مرز

نویسنده: جولیا پیرپونت

مترجم: عباس گودرزی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

قدم گذاشتن در مسیر زندگی، کسب تجربیات متفاوت و در نهایت رسیدن به موفقیت مسیری دشوار است. اما از سوی دیگر، محدودیت‌ها، کلیشه‌های جنسیتی، عدم باور به توانایی‌های زنان و دلایل بسیار دیگری، سبب شده تا طی کردن این مسیر برای زنان در سراسر دنیا سخت‌تر باشد. اما بسیاری از زنان با شکستن دیوار محدودیت و رها شدن از بند کلیشه‌ها، توانستند دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنند. این زنان در دنیا کم نیستند.

جولیا پیرپوینت در کتاب زنان بدون مرز، به سراغ زندگی این زنان رفته است. او در این کتاب، ما را با نام‌هایی آشنا می‌کند که شاید پیش از این نشنیده باشیم. آدم‌هایی که چندان درباره‌شان نمی‌دانیم و از ارزش کارهایشان، بی‌خبر مانده‌ایم. او در این کتاب از زنانی سخن به میان می‌آورد که «فضاهای خود را سراسر پر کرده‌اند، فضاهایی بسیار بزرگ، آن هم در روزگاری که هیچ‌کس مکانی را به آن‌ها اختصاص نداده بود».

سه روز برای دیدن

سه روز برای دیدن

نویسنده: هلن کلر

مترجم: مرضیه خوبان‌فرد

روانشناسی و هنر

اطلاعات بیشتر و خرید

سه روز برای دیدن، داستان زندگی اولین زن نابینا و ناشنوایی است که توانست از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود، به‌عنوان نویسنده‌ و فعال سیاسی شناخته شود و کاری کند که او را به‌عنوان یکی از زنان موفق و الهام‌بخش جهان بشناسند؛ هلن کلر. او مقالات بسیاری درباره نابینایی، ناشنوایی، مسائل زنان و حقوق اجتماعی نوشته است و کتاب زندگینامه‌اش، از جمله کتاب‌هایی است که بسیار مورد استقبال مردم جهان قرار گرفت.

در این میان شاید باید یادی هم از آن سالیوان میسی کنیم؛ معلمی که از دوران کودکی هلن کلر همراه او بود و زندگی را برای او دگرگون کرد. تاثیرگذاری او به حدی بود که هلن کلر درباره‌اش اینطور نوشته است: «زندگی واقعی من یک روز از ماه مارس سال ۱۸۸۷ آغاز شد. زمانی که او وارد زندگیم شد».

زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران

زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران

نویسنده: سحر سلیمانی متین

انتشارات هوپا

اطلاعات بیشتر و خرید

زنان پیشرو، یک کتاب دربراه زنان موفق ایران و مجموعه‌ای از زندگینامه‌های کوتاه از این زنان است که به معنای واقعی کلمه پیشروی کردند. این کتاب را می‌توان نسخه ایرانی داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز (Goodnight stories for Rebel girls) دانست. کتابی که سرگذشت زنان موفق ، مشهور و گاه حتی شناخته‌نشده‌ای را تعریف می‌کرد و از تلاش‌هایشان برای رسیدن به جایگاهی که حالا در آن قرار گرفته‌اند، می‌گفت. اگر به زندگینامه علاقه دارید این کتاب انتخاب خوبی برای شما است. علاوه بر این، آن را می‌توانید به‌عنوان یک راهنما درنظر بگیرید؛ راهنمایی که کمکتان می‌کند تا زنان قدرتمند ایرانی را بهتر بشناسید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

در ستایش زنان سرسخت

در ستایش زنان سرسخت

نویسنده: کرن کاربو

مترجم: مهدیه مومنی

مهرگان خرد

اطلاعات بیشتر و خرید

سرسخت بودن، یکی از ویژگی‌های اصلی افرادی است که دوست دارند به موفقیت برسند. این خصیصه همگانی است و زن و مرد نمی‌شناسد. اما در دنیای ما، سرسخت بودن برای زنان سخت است. معیارهایی که زنان با آن سنجیده می‌شوند، بویی از عدالت نبرده‌اند. بسیاری اوقات زنان مجبورند تا در دسته‌بندی‌هایی محدودکننده قرار بگیرند که در آن‌ها نمی‌گنجند. نمونه‌هایش را بسیار دیده‌ایم: زنان خوب باید چنین و چنان باشند. اما زنان بسیاری در جهان هستند که این طبقه‌بندی‌ها را برنمی‌تابند و قدم به دنیای زنان سرسخت می‌گذارند. زنانی که کرن کاربو، در کتابش، در ستایش زنان سرسخت، آن‌ها را ستوده است. ستایشی حقیقی که مبنایش، زندگی کردن بدون قرار دادن خود در قید کلیشه‌ها و دسته‌بندی‌هاست و به عبارت بهتر، همانطور است که خودمان دوست داریم. بنابراین این کتاب درباره زنان موفق و بسیار سرسخت است.

اگر فریدا بود، چه می کرد؟

اگر فریدا بود، چه می کرد؟

نویسنده: آریانا دیویس

مترجم: زهرا عالمی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

عشق و علاقه مردم به فریدا کالو، هنرمند مشهوری که برای کشیدن خودنگاره‌هایش در جهان شناخته شده است، روز به روز بیشتر می‌شود. حالا به لطف اینترنت مردم در سراسر دنیا، می‌توانند آثار او را ببینند و به مجموعه اطلاعاتی درباره زندگی‌اش، دست پیدا کنند. از آرایش خاص موها و رنگ لباس‌هایش گرفته تا درون روح سرکشش که او را به یک زن الهام‌بخش بدل کرده است. فریدا زنی قدرتمند و نقاشی توانمند است که حالا به نمادی از زنان مکزیک بدل شده است. در این کتاب، درباره فریدا و جزئیات زندگی روزمره او می‌خوانیم. خواندن این جزئیات به ما کمک می‌کند تا به درک بهتری از جرات و جسارتی برسیم که برای زندگی کردن باید به خرج دهیم. اگر به هنر علاقه‌مندید و به دنبال کتاب درباره زنان موفق می‌گردید، این کتاب به قلم آریانا دیویس، گزینه‌ی خوبی است.

زنان هنرمند در طول تاریخ

زنان هنرمند در طول تاریخ

نویسنده: راشل ایگنوتوفسکی

مترجم: سمیرا شرکت رضوی

انتشارات نوژین

اطلاعات بیشتر و خرید

هنر جنسیت ندارد. همانطور که حد و مرز ندارد. تمام آدم‌ها می‌توانند از هنر لذت ببرند و خودشان، هنرمند باشند. اما با این حال، باز هم زنان، مسیر سخت‌تری را طی کرده‌اند تا به جهانیان نشان دهند که تفاوتی ذاتی میان زن و مرد و هنرشان وجود ندارد. راشل ایگنوتوفسکی در کتاب زنان هنرمند در طول تاریخ، به زندگی زنانی پرداخته است که در طول تاریخ، درستی این ادعا را ثابت کرده‌اند. زنانی که موفق شدند در رشته‌های هنری که آن را مردانه می‌دانستند، بدرخشند.

بخشی از کتاب صوتی زنان هنرمند در طول تاریخ را بشنوید.

زنان هنرمند در طول تاریخ راشل ایگنوتوفسکی

گوینده: سحر بیرانوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

زنان در علم

زنان در علم، اثری دیگر از راشل ایگنوتوفسکی و کتاب دیگری درباره زنان موفق جهان است. او در این کتاب، به سراغ سهم زنان از علم رفته است. او در کتابش، درباره زنان دانشمندی نوشته است که هرکدام با فعالیت‌های علمی خودشان موفق شدند تا علم را پیشرفت دهند. آن‌ها گام‌ها بزرگی برداشتند و هر قدمی که یک روز توسط آنان برداشته شد، امروز، زندگی ما را ساده‌تر کرده است. در این کتاب از زنان مختلفی می‌خوانیم که در رشته‌های مختلف علمی، سرآمد بودند.

زنانی که جرات کردند

زنانی که جرات کردند

نویسنده: لوئیس کاوفمن

مترجم: زهره زاهدی

انتشارات جیحون

اطلاعات بیشتر و خرید

بسیاری از محدودیت‌هایی که در گذشته برای زنان وجود داشته است، امروز از میان برداشته شده است و این امر، تنها یک دلیل دارد: وجود زنانی شجاع که در دیوارهای بلند محدودیت، پنجره‌های امیدواری و تغییر گشودند. آنان زنانی بودند که جرات کردند تغییر کنند و دنیای پیرامونشان را تغییر دهند. تلاش کردند تا صدایشان به گوش جهانیان برسد و خواسته‌هایشان، جامه واقعیت بر تن کند.

زنانی که جرات کردند، کتاب دیگیری درباره زنان موفق و روایتی است از زندگی زنانی که شجاعت متفاوت بودن را داشتند، به ارزشمندی کارشان واقف بودند و دست از تلاش برنداشتند. این کتاب ما را با زنانی از سراسر دنیا آشنا می‌کند؛ بسیاری را می‌شناسیم و خواندن داستانشان در این کتاب، مانند دیداری دوباره با آنان است و بسیاری را نمی‌شناسیم و باید خودمان را برای گپ و گفتی لذت‌بخش با آنان آماده کنیم.

مادمازل شنل

مادمازل شنل

نویسنده: سی. دابلیو گورتنر

مترجم: الهام عبادی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

بسیاری از ما ممکن است با شنیدن نام کوکو شنل به یاد عطرهای خوشبو و لوگوی زیبای برند شنل بیفتیم. اما شنل، بسیار فراتر از این‌ها است. کوکو شنل، یکی از مشهورترین طراحان مد در سراسر جهان است. زندگی او پستی و بلندی‌های فراوانی داشت. اما با این حال، هیچ‌چیز، حتی فقر، یتیم‌بودن و دربدری نتوانست خلاقیت و جسارت را از او بگیرد. زمانی که مشغول طراحی لباس‌ بود، خلاقیت به خرج داد و به سراغ طرح‌های ساده و مینیمال رفت. این کار او، البته جسارتی عجیب بود، زیرا در آن زمان، لباس‌هایی که برای زنان طراحی می‌شدند عموما تزئینات زیادی داشتند و از سادگی دور بودند. اما همین مدل فکری متفاوت، جایگاه خاصی برای او رقم زد و او را به یکی از مشهورترین، موفق‌ترین و تاثیرگذارترین زنان در قرن بیستم بدل کرد. زنی که چهره مد را برای همیشه تغییر داد و حالا نام افسانه مد را همراه خود، یدک می‌کشد.

روح یک زن

روح یک زن

نویسنده: ایزابل آلنده

مترجم: علی‌اکبر عبدالرشیدی

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

ممکن است ایزابل آلنده را در آمریکای لاتین، به دلیل نسبت خانوادگی‌اش با یکی از مهم‌ترین رهبران سیاسی آن دوران بشناسند، اما او در سراسر جهان به دلیل کتاب‌هایش و همچنین تحصیلات دانشگاهی، مدال‌های بین‌المللی، و مقام‌های متعددی می‌شناسند که در سازمان‌های بین‌المللی مختلف داشته است. او یک فمنیست است و در این کتابش هم ما را با تعریف خودش از فمنیست آشنا می‌کند. کتاب روح یک زن سفری است به درون زندگی او و همه زنانی که در زندگی‌اش نقش داشتند. از مادر و مادربزرگ گرفته تا خدمتکارانی که از کودکی، حضورشان را در زندگی‌اش دیده است.

این کتاب، پاسخی است به این پرسش که چرا ایزابل آلنده، فمنیست است و چرا تمام زندگی‌اش، وقف مبارزه برای حقوق زنان شده است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

زنان نامرئی

زنان نامرئی

نویسنده: کرولاین کریادو پرز

مترجم: نرگس حسن‌لی

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

آخرین عنوانی که در این یادداشت کتاب هایی درباره زنان موفق به سراغش می‌رویم، از عنوان‌های پیشین متفاوت است اما اشاره به آن خالی از لطف نیست. بسیاری اوقات، بهترین تعریفی که می‌توان از وضعیت زنان ارائه داد همین است: نامرئی. عجیب‌تر این است که دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، دنیایی است با ادعای برابری حقوق میان زنان و مردان. اما کرولاین کریادو پرز، در کتابش، دست به یک افشاگری زده است. افشاگری او، آمار و اطلاعاتی که ارائه می‌کند، همه نشان از این دارد که در این دنیا، گویی هرچیزی که طراحی می‌شود، به نوعی برای مردان است.

این کتاب و ادعایی که در آن مطرح شده است، ادعایی پوچ و توخالی نیست. بلکه نشان می‌دهد چطور تمام داده‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود، براساس اطلاعات اشتباه است و تنها نیازهای مردان را در اولویت قرار می‌دهد. حتی برای رفع مشکلات و دغدغه‌هایی که تنها زنان را درگیر کرده است، متخصصانی برنامه‌ریزی و کار می‌‌کنند که به سادگی نیازهای زنان را نادیده می‌گیرند…

کلام آخر

زندگی فراز و نشیب‌های بسیاری دارد. برای رسیدن به جامعه آرمانی راهی دور و دراز در پیش داریم و باید تلاش‌هایمان را دوبرابر کنیم. اما درست در زمانی که به نظرمان تلاش کردن بیهوده است، درست در همان نقطه‌ایی که خستگی امانمان را بریده و نیاز به یک نقطه روشن و نورانی داریم، این زنان الهام‌بخش به سراغمان می‌آیند. خواندن کتاب هایی درباره زنان موفق و زنانی که با وجود تمام مشکلات، ترس‌ها و محدودیت‌ها به راهشان ادامه دادند، می‌تواند هدیه ما به خودمان باشد.

15,333 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه