لوگو طاقچه
کتاب علمی برای نوجوانان

معرفی کتاب‌های علمی برای کودکان و نوجوانان

105,839 بازدید

کتاب‌های علمی، یک دسته‌ی خیلی جذاب از انواع کتاب‌ها هستند که طرفداران خیلی زیادی دارند. با کتاب‌های علمی به راحتی می‌توانیم نوجوانان را به علم علاقه‌مند کنیم. به خصوص آن دسته‌ای که همیشه از زنگ علوم مدرسه‌ها فراری هستند. چرا؟ چون کتاب‌های علمی با زبان متفاوتی مباحث را توضیح می‌دهند و عموما با تصاویر با کیفیت و جذابی همراه هستند. اما انتخاب کتاب علمی هم یک شرط دارد. شرطش چیست؟ انتخاب کتاب خوب! هرچند این شرط را می‌توان به تمام دسته‌بندی‌ها و تمام گروه‌های سنی و … تعمیم داد. حالا برای پیدا کردن کتاب‌های خوب چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم؟

مهم‌ترین چیز، صحت اطلاعات و روزآمد بودن آن‌ها است. در این یادداشت تعدادی از کتاب‌های علمی جذاب و متنوع را برای نوجوانان معرفی کرده‌ایم. اگر دوست دارید لیستی از بهترین کتاب‌های علمی آن هم برای گروه سنی نوجوان تهیه کنید، این یادداشت به شما کمک می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال کتاب‌هایی برای رده سنی خاصی هستید، نگاهی به یادداشت‌های زیر بیاندازید:

دانشنامه‌ی محیط زیست

دانشنامه‌ی محیط زیست

نویسنده: بهرام حسن زاده کیابی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

چه چیزی در محیط زیست وجود دارد که اینقدر جذاب است؟ همین که تمام کارهایی که ما انجام می‌دهیم به نوعی با محل زندگی‌مان در ارتباط است و بر آن تاثیر می‌گذارد، کافی نیست؟ محیط زیست و سطح کیفیت زندگی ما، بر همدیگر تاثیر و تاثر متقابل دارند. بنابراین مهم است حالا که همه جا حرف از محیط زیست است، آن را بشناسیم و بدانیم دقیقا چیست؟ یک کتاب خیلی خوب و کامل در این زمینه، دانشنامه‌ی محیط زیست است؛ کتابی کامل و جامع که اطلاعات کلی در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد. این دانشنامه، بر اساس حروف الفبا تنظیم شده و درباره‌ی موضوعات مختلفی، اطلاعات دارد. شاید اولین قدم برای اصلاح سبک زندگی‌مان و بالا بردن کیفیت آن، بالا بردن دانش و آگاهی درباره‌ی محیط زیست و محل زندگی‌مان باشد.

حیوانات ردیاب در حیات وحش

حیوانات ردیاب در حیات وحش

نویسنده: لیون گری

مترجم: مجید عمیق

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید اولین چیزی که با دیدن عبارت حیوانات دانشمند به ذهنتان برسد، یکی دو تصویر از کارتون‌ها و انیمیشن‌هایی باشد که از تلویزیون پخش می‌شود. جالب است اگر بگوییم حیوانات می‌توانند به اندازه‌ی همان تصویری که در تلویزیون از آن‌ها پخش می‌شد، دانشمند باشند. اما برای این حرف چه دلیلی داریم؟ یک مجموعه‌ی جذاب و خواندنی به اسم حیوانات دانشمند که از زندگی حیوانات ردیاب، حیوانات ابزارساز و حیوانات مهندس در حیات وحش صحبت می‌کند. این مجموعه درباره‌ی قواعد و قوانین خاصی می‌گوید که حیوانات برای راحت‌تر کردن مسیر زندگی‌شان به کار می‌برند. شاید فکر کنیم این کار را از روی غریزه انجام می‌دهند اما همین غریزه که باعث حفظ بقای آن‌ها شده را نباید دست‌کم گرفت!

فضا

فضا

نویسنده: فیلیپ آردر

مترجم: محمود مزینانی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

بله، سرگرمی. قرار نیست تصویری که از علم در ذهنمان داریم، تصویری خسته کننده و کسالت‌آور باشد. اتفاقا باید جذابیت‌های خاص علم را پیدا کنیم و همان‌ها را نشان دهیم. همان‌هایی که سرگرمی می‌آفرینند. مجموعه‌ی خانه‌ی پر از سرگرمی دستش را گذاشته روی نقاطی از علم که هرچند هنوز ناشناخته‌اند اما هر روز بر جذابیتشان اضافه می‌شود. چیزهایی مثل فضا، دایناسورها، موجودات بندپای عجیب و غریب و مصری‌های باستانی پر رمز و راز. اما ماجرا از چه قرار است؟ نویسنده و تصویرگر کتاب، اغلب اوقات وقتشان را در خانه‌ی هنری می‌گذارنند. هنری یک پسربچه‌ی معمولی است که در خانه‌ی واقعا غیر معمولی زندگی می‌کند. خب نویسنده و تصویرگر هم که آنجا حاضرند. انتظار ندارید که نویسنده از همه‌چیز به دقت یادداشت‌برداری کند و تصویرگر از هر چیزی که می‌بیند، طرح بردارد؟ نتیجه یک مجموعه کتاب چهارجلدی جذاب است که حسابی نوجوان‌ها را سرگرم می‌کند و در کنارش، کلی چیزهای جالب به آن‌ها می‌آموزد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

سرک‌کشیدن زیر پوست

سرک‌کشیدن زیر پوست

نویسنده: کارن لاتچانا کنی

مترجم: امیر طاهری

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

حتما بارها از خودتان این سوال را پرسیدید. مثلا اگر زمانی دستتان زخم شده باشد و خون آمده باشد، اولین سوال این است که مگر آن زیر چیست؟ یا شاید به درختی، خانه‌ای، خیابانی نگاه کرده باشید و از خودتان پرسیده باشید آن زیر چیست؟

خب این سوال را خیلی‌هایمان از خودمان پرسیدیم. این شد که یکی از نویسندگان خوش‌ذوق وقت را غنیمت شمرد و به دنبال جواب گشت. البته که برای پیدا کردن جواب ساعت‌ها تحقیق کرد و یاد گرفت و بعد نتیجه‌ی آن را هم با دیگران شریک شد. او کتاب‌هایی جذاب منتشر کرد که در مجموعه‌ی آن زیر چیست؟ قرار دارند. اگر یکی از این کتاب‌ها را بردارید، ورق بزنید و نگاهی بیندازید، می‌توانید سرکی به زیر پوست بدن انسان و زیر پوست شهر بکشید. مطمئنا جواب خیلی از سوال‌هایتان را در این کتاب پیدا می‌کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

خودت اختراع کن؛ ۳۰ تمرین کاربردی برای مخترعان جوان

خودت اختراع کن؛ ۳۰ تمرین کاربردی برای مخترعان جوان

نویسنده: لیزا ریگان

مترجم: افسانه حجتی طباطبایی

انتشارات طلایی

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی از قسمت‌های هیجان‌انگیز علم حرف می‌زنیم، منظورمان همین قسمت‌هایش است. آن‌جایی که نشسته‌ایم و به یک نقطه‌ی نامعلوم نگاه می‌کنیم و بعد چیزی خلاقانه، تکان‌دهنده و متحول کننده به ذهنمان می‌رسد. البته واقعیت اینجاست که گاهی اوقات عملی کردن ایده‌های جذاب و خلاقانه‌مان آنقدر که به نظر می‌رسد کار ساده‌ای نیست. اگر حداقل یک مخترع پیدا می‌شد که راهنمایی‌مان می‌کرد، خیلی خوب بود. کتاب خودت اختراع کن، دقیقا می‌خواهد همین نقش را به عهده بگیرد. نویسنده‌ی کتاب خودت اختراع کن، سی راهکار کاربردی و تمرین بامزه برای مخترعان جوان نوشته است. که به آن‌ها امید و انگیزه بدهد و در مواقعی که ایده‌هایشان با شکست روبه‌رو می‌شود، راهنمایی‌شان کند. پس اگر روزی ایده‌ای به ذهنتان خطور کرد که به نظرتان خنده‌دار یا حتی احمقانه آمد، ناامید نشوید. خیلی از مخترعان بزرگ از همین‌جاها شروع کرده‌اند.

کاربرد علم

کاربرد علم

نویسنده: سوزان بوزاک

مترجم: بابک عظیمی کاظمی

انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)

اطلاعات بیشتر و خرید

نمی‌توانیم درباره‌ی علم، اهمیت کتاب‌های علمی و جذابیت‌های هرکدام صحبت کنیم اما از خودمان نپرسیم علم چیست؟ البته که جواب واضح و سرراستی برای این سوال نیست. به همین خاطر است که باید دست به دامن کتاب‌های علمی مختلف شویم و زمینه‌های مختلف علمی را بررسی کنیم. سوزان بوزاک با نوشتن مجموعه‌ کتاب‌های علم چیست؟ تلاش کرده است تا به سوال‌های زیادی درباره‌ی مباحث مختلف علمی پاسخ دهد. از محیط زیست گرفته تا فضا و ستاره‌ها. از زندگی سنگ‌ها گرفته تا گیاهان، جانوران و آدمیزادها. به این ترتیب هم گستردگی علم را نشان داده است، هم برای بخش‌های مختلف، پاسخ‌های مناسب و جذابی دارد که خواندنش قطعا به داشتن یک دیدگاه درست و دقیق کمک می‌کند.

انرژی زمین گرمایی

انرژی زمین گرمایی

نویسنده: بهرام معلمی

انتشارات فنی ایران (کتاب های نردبان)

اطلاعات بیشتر و خرید

امروز که همه‌جا صحبت از مصرف صحیح انرژی است، باید بدانیم که دقیقا انرژی چیست؟ در طول روز با چه انرژی‌های مختلفی سروکار داریم؟ نقش انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی امواج و … در زندگی‌مان کجاست؟ آیا اصلا می‌توانیم زندگی‌هایمان را بدون این انرژی‌ها تصور کنیم و آن را پیش ببریم؟ چند نویسنده‌ی مختلف که همین سوالات را از خودشان پرسیدند، دست به نوشتن مجموعه‌ای زدند که درباره‌ی انرژی‌های مختلف، کاربردهای هرکدام، چگونگی استفاده از آن‌ها، تاثیرش بر بهبود روند زندگی و … نوشتند. بنابراین اگر به دنبال پیدا کردن جواب این سوالات هستید، سری به مجموعه‌ی انقلاب انرژی بزنید.

روبات های آشوبگر

روبات های آشوبگر

نویسنده: مایک گلد‌اسمیت

مترجم: محمود مزینانی

نشر پیدایش

اطلاعات بیشتر و خرید

چرا علم را با چاشنی ترس همراه نکنیم؟ به خصوص برای آن دسته از نوجوان‌هایی که دلشان هیجان می‌خواهد. راستش ترکیب علم و دانش و ترس، تبدیل یک مجموعه کتاب علمی جذاب به اسم دانش ترسناک شده است. البته فکر نکنید که قرار است با خواندن این کتاب‌ها، شب‌ها خواب به چشمتان نیاید یا اینکه از ترس به خودتان بلرزید، اتفاقا قرار است با کمی طنز و هیجان، ماجراهای خسته‌کننده‌ی علمی را طور دیگری بخوانید. طوری که به دلتان بنشیند و مجذوبتان کند. پس اگر اهل هیجان‌های علمی خاص هستید، سراغ کتاب‌های دانش ترسناک را از ما بگیرید!

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

آزمایشگاه لوسی

آزمایشگاه لوسی

نویسنده: میشل هاوتس

مترجم: بهزاد باپیروند

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

راستش اگر کتاب‌های علمی بیایند و حرف‌هایشان را در قالب یک داستان بزنند، طرفدارهای خیلی زیادی پیدا می‌کنند. آن‌وقت می‌توانیم این کتاب‌ها را بدهیم دست بچه‌ها و خیالمان راحت باشد که حالا که داستان خوبی برای خواندن پیدا کرده‌اند، در کنارش کلی چیزهای علمی هم یاد می‌گیرند. میشل هاوتس که دقیقا همین‌نظر را داشته، ماجراهای دختر کوچولوی کنجکاوی به اسم لوسی را کتاب کرده است. آزمایشگاه لوسی از اتفاقات عجیب غریب و گاهی ناراحت‌کننده‌ای که برای لوسی می‌افتد حرف می‌زند. البته همیشه نتیجه‌ی این اتفاقات خوب است. چون لوسی را وادار می‌کند که دنبال جواب بگردد و برای سوال‌های تمام نشدنی‌اش جواب‌های به درد بخوری پیدا کند!

چند کلمه یادآوری

گفتیم یادمان باشد اگر تصمیم گرفتیم کتاب های علمی برای نوجوانان تهیه کنیم، حتما سراغ آن‌هایی برویم که تصاویر با کیفیتی دارند، اطلاعاتی که ارائه می‌کنند، به روز است و از همه مهم‌تر، فراموش نکرده‌اند انتهای کتاب، لیست به‌درد بخوری از منابع بدهند. اهمیت منابع در کتاب‌های علمی را نباید دست‌کم بگیریم، چون یک منبع یا ماخذ قدیمی می‌تواند ما را گمراه کند یا اطلاعاتی بدهد که حالا دیگر کاربرد ندارند یا اصلا نظریه‌هایی هستند که رد شده‌اند.

اگر دور و برتان نوجوان‌هایی را می‌شناسید که کنجکاوند و دوست دارند درباره‌ی همه‌چیز بدانند _که البته اغلبشان هم همینطور هستند!_ آن‌ها را به بخش کتاب های علمی راهنمایی کنید. روش صحیح پژوهش کردن، دنبال پاسخ منطقی و به درد بخور گشتن را یادشان بدهید و بهشان بیاموزید که قرار نیست هرچیزی را بپذیرند. در مسیر کشف و یادگیری همراه نوجوانان شوید و خیالتان راحت باشد که این بچه‌ها، به راحتی می‌توانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند. چون هرکسی که سوال پرسیدن و پیدا کردن جواب را بلد است، حتما موفق می‌شود!

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

105,839 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
3.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
13 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه