لوگو طاقچه
سختی‌های اولین روزهای پدر و مادر بهترین کتاب برای تربیت فرزند

بهترین کتاب‌های تربیت فرزند

202,866 بازدید

پدر و مادر شدن پر است از چالش‌های ریز و درشت. با ورودِ بچه زندگی کاملا تغییر می‌کند و زیر و رو می‌شود. عضو جدیدی به خانواده اضافه شده و همه چیز در موردش تازگی دارد. از زمان نوزادی فرزند تا وقتی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، پدر و مادرها از هر راهنمایی استقبال می‌کنند. کتاب‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به پدر و مادرها در این زمینه کمک کنند. اگر فرصت می‌کنید در زمان‌های کمی که میان گریه، تغذیه و عوض‌کردن پوشک، همراهی و بازی با کودکان، املاگفتن به بچه‌ها و … کتابی ورق بزنید، ما در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، چند پیشنهاد درباره‌ی روش‌های تربیت فرزند برای شما داریم.

کتاب‌هایی برای تربیت کودکان صفر تا سه‌ سال

کودک تازه متولدشده با خودش کاتالوگ ندارد. اما متخصصان تربیتی، مربیان، مشاوران و روانشناسان بسیاری با مشاهده و پژوهش بر روی کودکان گروه‌های سنی مختلف موفق شدند که کتاب‌های تربیتی خوبی تألیف کنند.

این دسته از کتاب‌ها درباره‌ی همه‌ی موضوعاتی صحبت می‌کنند که برای بزرگ کردن کودک، دانستن‌شان لازم است. اینکه کودک در هر ماه چه تغییراتی می‌کند و برای کمک‌کردن به او چه کارهایی باید انجام دهیم. اگر به راهنمایی‌هایی در زمینه‌ی تغذیه، خواب یا آروغ زدن نیاز دارید سراغ این دسته از کتاب‌ها بروید.

کلیدهای رفتار با کودک یک‌ساله

کلیدهای رفتار با کودک یک‌ساله

نویسنده: مگ زویبک

مترجم: زه‍را ج‍ع‍ف‍ری‌

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

رشد کودک در سال‌های اولیه‌ی زندگی اعجاب‌آور است. کودک با سرعت بالایی رشد می‌کند و هر روز با یک حرکت جدید والدین و مراقبانش را شگفت‌زده می‌کند. توانایی‌های بسیاری در همین سال‌ اول به دست می‌آورد و البته به همین میزان هم به مراقبت و توجه نیاز دارد. اما چالش اصلی بسیاری از والدین این است که کودک با دفترچه راهنما متولد نمی‌شود. 

کتاب کلیدهای رفتار با کودک یکساله، اثر مگ زوبیک حکم یک راهنما برای والدینی را دارد که نوزادی به‌تازگی به جمع خانوادگی‌شان اضافه شده است. این کتاب به مخاطبان کمک می‌کند تا با تغییرات کلی آشنا شوند که در یک سال اول زندگی کودک انتظارش را می‌کشند. آشنایی با تغییرات به والدین کمک کرده و ذهنشان را آماده می‌کند. در ادامه، کتاب به رفتارهای کودک می‌پردازد و در نهایت به والدین کمک می‌کند تا با رفتارهای درست و نادرست کودک آشنا شوند و بتوانند در مسیر تربیت کودک بهتر و درست‌تر گام بردارند.

کتاب کلیدهای رفتار با کودک یکساله برای خانواده‌هایی که به‌تازگی فرزنددار شده‌اند یا مراقبان نوزادان کتاب مناسبی است. چراکه به مخاطبان کمک می‌کند تا در رفع نیازهای کودک آگاهانه عمل کنند.

کلیدهای رفتار با کودک دوساله

کلیدهای رفتار با کودک دوساله

نویسنده: مگ زویبک

مترجم: سارا رئ‍ی‍س‍ی‌‌ طوس‍ی‌

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

دو سالگی سن حساسی است. سنی که در آن بچه‌ها روند تعامل با محیطشان سیر صعودی می‌گیرد و کم کم یاد می‌گیرند حرف بزنند، راه بروند و در مسیر استقلال قدم بردارند و بخشی از نیازهایشان را خودشان بر طرف کنند. برای همین سیاست‌های تربیتی ما در این سال‌ها مهم است و باید بر اساس اصول طوری فرزندمان را تربیت کنیم که بتواند راحت‌تر وارد اجتماع شود. در این کتاب توضیح داده شده که در این بازه سنی نیازهای کودک چیست و چگونه باید با او رفتار کنیم. در این کتاب علاوه بر نیازهای روحی، به نیازهای جسمی کودک هم اشاره شده و روش‌های بر طرف کردن این نیازهای جسمی هم توضیح داده شده است.

کلیدهای رفتار با کودک سه ساله

کلیدهای رفتار با کودک سه ساله

نویسنده: سوزان ای. گاتلیب

مترجم: زه‍را ج‍ع‍ف‍ری‌

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

کودک سه‌ساله تا حد بسیاری به استقلال رسیده است. می‌تواند صحبت کند، نیازهایش را بیان کند، به دنبال راه‌حل برای مشکلاتش باشد، دوست پیدا کند، در اجتماع دوستانش حاضر شود و فعالیت‌های مختلفی متناسب با سنش انجام دهد. از بازی‌کردن گرفته تا رنگ‌آمیزی، قیچی‌کردن، استفاده از ابزارها و … به همین ترتیب که کودک توانایی‌های بیشتری به دست می‌آورد، نیازها و رفتارهای متفاوتی هم از خودش نشان می‌دهد. اگر با آگاهی با کودک برخورد کنیم، به رشد کودک کمک بسیاری کرده‌ایم. 

کتاب کلیدهای رفتار با کودک سه‌ساله اثر سوزان ای. گاتلیب، بینشی جامع درباره‌ی کودکان سه‌ساله به والدین و مراقبان آن‌ها می‌دهد. این کتاب کودک را فردی مستقل می‌داند که عضوی از خانواده و نیز جامعه‌اش است. حضور کودک در یک جامعه می‌تواند چالش‌های مختلفی بسازد و البته که یادگیری‌های بسیاری هم برایشان دارد. مهم این است که بدانیم از کودک باید انتظار چه رفتارهایی را داشته باشیم و متناسب با توانایی‌هایی که دارد، به او مسئولیت بدهیم.

کتاب کلیدهای رفتار با کودک سه‌ساله در سه بخش دنیای کودکان را بررسی می‌کند. بخش اول کتاب به دنیای درونی کودکان اختصاص دارد. نویسنده در بخش دوم موضوع کودک و خانواده را بررسی می‌کند و از رشد کودک، نیازها و هر آنچه که کودک سه‌ساله ممکن است با آن مواجه شود و نحوه‌ی برخورد والدین می‌گوید. بخش سوم کتاب به حضور کودک در جامعه می‌پردازد و به دغدغه‌های والدین برای آماده کردن کودکشان برای حضور در اجتماع پاسخ می‌دهد. این کتاب برای تمام والدین، مراقبان و افرادی که با کودکان سروکار دارند، مفید و مناسب است.

شادترین بچه محله (شادترین کودک محله)

شادترین بچه محله (شادترین کودک محله)

نویسنده: هاروی کارپ

مترجم: سیده معصومه نورداد

انتشارات ندای الهی

اطلاعات بیشتر و خرید

هیچ چیز کاملاً شبیه کار مراقبتی دکتر کارپ درباره جیغ کشیدن کودکان شگفت انگیز نیست. او متخصص اطفال نیست بلکه او یک جادو گر است. آیا از گریه‌های گوش خراش فرزند خود در نیمه‌های شب، آن هم درست هنگامی که صبح زود قرار کاری مهمی دارید به تنگ آمده‌اید؟ آیا نمی‌توانید کودک خود را آرام کنید؟ پس کتاب فوق‌العاده‌ی شادترین بچه محله را بخوانید. این کتاب با ارائه توصیه‌ها و اطلاعات مربوط به مراقبت از نوزادان به شما کمک می‌کند تا فرزند دلبند خود را به خوابی شیرین و سرشار از آرامش دعوت کنید.

همه‌ کودکان گریه می‌کنند، اما بیشتر مادرها و پدرهای کم تجربه، مهارت کمتری برای آرام کردن آن‌ها دارند؛ چرا که متأسفانه اغلب آثار راهنمای والدین مانند کتاب‌های آشپزی ناقص هستند. آن‌ها قنداق کردن، تکان دادن و موارد مشابه را توصیه می‌کنند، اما دقیقاً آموزش نمی‌دهند که چگونه هر کدام را انجام دهید یا چگونه آن‌ها را با هم ترکیب کنید. کتاب شادترین کودک محله بهترین راه حل را به شما می‌دهد. 

اولین سال تولد کودک به زبان آدمیزاد

اولین سال تولد کودک به زبان آدمیزاد

نویسنده: مایکل هاگن

مترجم: روجا خداپرست

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

پیش از تولد کودک فکر می‌کنیم روز تولد، پایان دوران سخت بارداری و موعد وصال است. دریغ از اینکه در واقع یک شروع جدید برای زندگی و روزهای سخت پیش رو است. بعد از تولد با هزاران سوال و هزاران جواب متنوع روبرو می‌شویم. چطور به کودک شیر بدهیم؟ از کجا بفهمیم سیر شده است؟ چطور آروغش را بگیریم؟ اگر زیادی شیر خورد چه کار کنیم؟ اگر کم شیر خورد چه؟ اگر اصلا نمی‌خوابد چه کنم؟ زیادی خوابیده است و نگران هستم!

کتاب «اولین سال تولد کودک به زبان آدمیزاد» مجموعه‌ی کاملی است که پاسخ خیلی از این سوال‌ها را در آن پیدا می‌کنید و بهتر از آن، درباره‌ی خیلی از موضوعاتی که نسبت به آن آگاه نیستید، اطلاعاتی به دست می‌آورید. هر فصلِ کتاب به یکی از ماه‌های تولد کودک تا یک سالگی اختصاص داده شده است. در هر فصل می‌توانید با تحولات کودک در آن ماه، نیازهای او و انتخاب‌هایی که برای کمک به او در اختیار دارید، آشنا شوید.

کلیدهای طلایی تعلیم و تربیت کودک (بارداری تا سه سالگی)

کلیدهای طلایی تعلیم و تربیت کودک (بارداری تا سه سالگی)

نویسنده: رویا نوری

انتشارات ما و شما

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر به دنبال کتابی می‌گردید که مختصر و مفید اما به روز باشد کتاب «کلیدهای طلایی تعلیم و تربیت کودکان (بارداری تا سه سالگی)» انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. این کتاب هم مانند کتاب قبلی یک دایره‌المعارف کامل است که مبنای آن حفظ سلامت روانی فرزند است. موضوع‌های کتاب در سرفصل‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند و نیازی نیست تمام آن را بخوانید. فقط به سراغ سرفصلی بروید که نیازش دارید. در این کتاب می‌توانید چیزهای مفیدی درباره‌ی شیر خوردن، خوابیدن، حمام بردن، استفاده از پستانک، بیماری‌های نوزاد، دلایل گریه و ویژگی‌های هر مرحله از رشد او پیدا کنید.

مغز کودک من، از بارداری تا یک سالگی

مغز کودک من، از بارداری تا یک سالگی

نویسنده: حامد اختیاری

انتشارات مهرسا

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی کودک به دنیا می‌آید مغزش یک سوم مغز ماست. در روزها و ماه‌های اول زندگی‌اش انرژی زیادی صرف رشد مغزش می‌کند. کتاب «مغز کودک من، از بارداری تا یک سالگی» به تغییر و تحولات مغز از زمان تشکیل نطفه تا یک سالگی می‌پردازد. در این کتاب روش‌هایی معرفی شده‌اند که به کمک آنها می‌توانید به رشد بهتر مغز کودکتان کمک کنید. این روش‌ها شامل خورد و خوراک مادر و کودک و انجام بازی‌های مختلف است.

کتاب‌هایی درباره‌ی مهارت‌ها و فعالیت‌های نوزاد

بعد از عبورکردن از اولین روزها و عادت کردن به چالش‌های رنگارنگ نگهداری از کودک، فرصتی پیدا می‌کنید تا به فعالیت‌های دیگری که می‌توانید با کودکتان داشته باشید فکر کنید. در روزهای اول، زمان بیداری و هوشیاری کودک بسیار کوتاه است و همین فرصت، غنیمتی است که انواع و اقسام فعالیت‌های مختلف را با هم تجربه کنید.

مهارت‌های اولیه‌ی نوزاد

مهارت‌های اولیه‌ی نوزاد

نویسنده: میریام استوپارد

مترجم: محمدعلی شیخ علیان

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

مهم‌ترین چیزی که کودک بعد از شیر خوردن و آروغ زدن و عوض کردن پوشک نیاز دارد، بازی است. کتاب «مهارت‌های اولیه نوزاد» تعداد زیادی از بازی‌های متنوع را به تفکیک ماه‌های رشد کودک معرفی کرده است. بازی‌های ساده‌ای که هم به رشد جنبه‌های مختلفِ نوزاد کمک می‌کنند و هم ساده هستند و نیاز به ابزار خاصی ندارند. متن کتاب کوتاه است و می‌توانید هر ماه با صرف وقت اندک بازی‌های آن ماه را مرور کنید.

ماساژ کودک به زبان آدمیزاد

ماساژ کودک به زبان آدمیزاد

نویسنده: آلن فاکس

مترجم: یلدا یزدان پناه

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر کودکتان فرصتی برایتان باقی گذاشت می‌توانید سراغ کتاب ماساژ کودک به زبان آدمیزاد بروید. در این کتاب هر چیزی که لازم دارید درباره‌ی ماساژ بدانید را پیدا خواهید کرد. از فواید و دلایل پزشکی گرفته تا روش‌ها و تکنیک‌های مختلف ماساژ.

‌‌‌‌‌‌‌

بهترین کتاب‌های تربیتی برای کودکان سه تا شش سال

کودکان سه تا شش ساله در جهان ذهنی بسیار متفاوتی زندگی می‌کنند. تفاوت‌های جهان آن‌ها با سال‌های قبلی زندگی‌شان و همینطور بزرگسالان دور و برش به چشم می‌آید. چطور می‌توان با این تفاوت‌ها کنار آمد بدون اینکه هر لحظه گرفتار یک درگیری و تنش‌ جدید باشیم؟ کتاب‌های این بخش برای آگاهی‌بخشی درباره‌ی سنین پیش از دبستان نوشته شده است. 

کلیدهای رفتار با کودک چهارساله

کلیدهای رفتار با کودک چهارساله

نویسنده: مری والاس

مترجم: مینا اخباری آزاد

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

کودک چهارساله در هر لحظه‌ از زندگی‌اش یک غافلگیری برای پدر و مادرش دارد. او می‌تواند و می‌خواهد استقلالش را به بزرگ‌ترها نشان بدهد. به همین دلیل ممکن است مرتب با والدینش چالش داشته باشد. غذا خوردن و نخوردن، لباس‌پوشیدن، انجام کارهای شخصی مانند دستشویی رفتن، مسواک‌زدن، جمع‌کردن اسباب‌بازی‌ها و … می‌تواند در یک خانواده با فرزند چهارساله از چالش‌های تمام‌نشدنی و هر روزه باشد. چاره چیست؟

کتاب کلیدهای رفتار با کودک چهارساله نوشته‌ی مری والاس به والدین و مراقبان کمک می‌کند تا رشد کودک در این سال را به چشم یک فرآیند ببیند. متوجه منحصر به فردبودن کودکان بشوند و بتوانند در شرایط مختلفی که قبلاً تجربه‌اش نکرده‌اند، واکنشی درست از خود نشان دهند. رقابت‌های میان همسالان و یا خواهر و برادرها، سوال همیشگی درباره‌ی تولد نوزاد جدید، رشد استقلال، اعتماد به نفس و عزت نفس کودک، رشد عاطفی و اجتماعی کودکان و … از جمله مسائلی است که این کتاب به آن‌ها می‌پردازد.

کتاب کلیدهای رفتار با کودک چهارساله برای تمام والدین، مربیان مهدکودک‌ها و تسهیلگران کار با کودک و مراقبان اثری جذاب است و تجربه‌ی رشد کودک را برای مخاطبان، پربار و صد البته لذت‌بخش‌تر می‌کند. 

مهارت‌های جدید برای تربیت فرزندان

مهارت‌های جدید برای تربیت فرزندان (مهارت‌های فرزندپروری مثبت برای تربیت بچه‌هایی فوق العاده)

نویسنده: ج‍ان‌ گ‍ری‌

مترجم: الهام آرام‌نیا

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر پای صحبت‌ بزرگ‌ترهای فامیل نشسته باشید، ممکن است قصه‌هایی از روش‌های تربیت و فرزندپروری‌شان شنیده باشید؛ روش‌های قدیمی مانند تهدیدکردن، اعمال خشونت کلامی و فیزیکی یا ایجاد انگیزه‌های ناپایدار مانند جایزه دادن که امروزه ناکارآمدی‎شان ثابت شده است و جایی در تربیت و فرزندپروری مدرن ندارد. اما چطور می‌توان مهارت‌های جدید برای تربیت فرزندان را به دست آورد؟ چطور می‌توان از روش‌های تربیتی کمک گرفت که در عین مهربانی، اقتدار والد را زیر سوال نبرد؟ 

جان گری در کتاب مهارت‌های جدید برای تربیت فرزندان مخاطبانش را با مهارت‌های فرزندپروری مثبت برای تربیت بچه‌های فوق‌العاده آشنا می‌کند. او به والدین نشان می‌دهد که چرا روش‌های قدیمی ناکارآمد هستند و چطور می‌توان از روش‌های نوین استفاده کرد. او در این کتاب از فرزندپروری که بر مبنای عشق باشد صحبت می‌کند و تفاوت‌هایش را با فرزندپروری بر مبنای ترس بیان می‌کند. از تفاوت‌های میان کودک و مشکلات مختلفی می‌گوید که والدین در مسیر فرزندپروری با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند و برای هرکدام راهکارهای مناسبی بیان می‌کند.

آنچه کتاب مهارت‌های جدید برای تربیت فرزندان را متمایز کرده است این است که نویسنده نگاهی جامع دارد و از هر مسئله‌ای که ممکن است والد در مسیر فرزندپروری با آن مواجه شود، صحبت کرده است. 

۳۶۵ راه برای پرورش فرزندانی فوق‌العاده

۳۶۵ راه برای پرورش فرزندانی فوق‌العاده

نویسنده: باربارا آن‌بارنت

مترجم: لاله مهدی‌نژاد

انتشارات مهرسا

اطلاعات بیشتر و خرید

همه‌ی والدین دوست دارند فرزندانی باهوش و درستکار، مهربان و شاد، مسئولیت‌پذیر و خلاق داشته باشند. اما آیا همه‌ی والدین می‌توانند به آنچه که می‌خواهند برسند؟ چه راه‌هایی برای تربیت و پرورش مهارت‌های کودکان می‌شناسید؟ وظیفه‌ی شگفت‌انگیزی که والدین، مراقبان و مربیان کودکان بر دوش دارند، شکل‌دادن به ویژگی‌های شخصیتی موجودی است که به این دنیا آمده است. بهترین راه برای تربیت فرزندان هم این است که تمام آنچه را که در توان داریم، برایشان انجام دهیم. 

شیلا الیسون و باربارا آن‌بارنت در کتاب ۳۶۵ راه برای پرورش فرزندانی فوق‌العاده، راهکارهایی را به والدین معرفی می‌کنند که کمکشان می‌کند تا فرزندانی فوق‌العاده تربیت کنند. والدین و مراقبان کودک می‌توانند از طریق زندگی روزمره‌ی خودشان، تصمیماتی که می‌گیرند، کارهایی که انجام می‌دهند، افکاری که دارند و نحوه‌ی عملی‌کردنش، بر مسیر رشد و تربیت فرزندانشان تاثیر بگذارند. این کتاب راه و روش این تاثیرگذاری را به مخاطبان نشان می‌دهد. 

تربیت بدون قشقرق

تربیت بدون قشقرق

نویسنده: تینا پین برایسون

مترجم: شادی حامدی آزاد

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

کودک در سال‌های ابتدایی زندگی، زمانی که هنوز توانایی صحبت کردن را به دست نیاورده است، از طریق گریه‌کردن نیازهایش را برطرف می‌کند. اما کم‌کم با تقویت مهارت‌های کلامی‌اش می‌تواند صحبت کند و نیازها و خواسته‌هایش را بیان کند. داد و فریادکردن، گریه‌کردن و قشقرق به‌پاکردن از روش‌های دیگری است که کودکان ممکن است به‌کار گیرند تا به خواسته‌ای که دارند، برسند. اما والدین چطور می‌توانند در دام چنین رفتارهایی نیفتند؟ 

دنیل جی. سیگل و تینا پین برایسون در کتاب تربیت بدون قشقرق به والدین، مربیان، مراقبان و تسهیلگران کودک و نوجوان کمک می‌کنند تا روش‌های تربیت بدون داد و فریاد، گریه زاری و قشقرق را بشناسند. این کتاب به مخاطبان کمک می‌کند تا اهمیت رابطه‌ای را که با فرزندشان می‌سازند، درک کنند و در زمان بروز چالش‌ها و مشکلات تمرکزشان را روی ساخت و بهبود رابطه بگذارند. مثال‌های ذکرشده در کتاب، نمونه‌های خوبی از تربیت بدون قشقرق را به والدین نشان می‌دهد. 

چند کتاب مفید دیگر برای تربیت کودکان از هر سنی

کتاب‌هایی که پیش‌تر معرفی کردیم، متناسب با گروه سنی کودکان دسته‌بندی شده بودند. اما مسائل بسیاری در زمان تربیت کودک وجود دارد که سن و سال نمی‌شناسند. هر فردی که قصد دارد زمانی سهمی در تربیت کودکان داشته باشد، باید دیدگاه کلی نسبت به روش‌های تربیتی داشته باشد و از چرایی و چگونگی هرکدام آگاه باشد. کتاب‌های این بخش را می‌توان بهترین کتاب‌ها برای تربیت فرزندان دانست؛ کتاب‌هایی که برای هر فرد علاقه‌مندی جذاب و سرشار از یادگیری است. 

کودک، خانواده، انسان

کودک، خانواده، انسان

نویسنده: ایلین مزلیش

مترجم: گیتی ناصحی

نشر نی

اطلاعات بیشتر و خرید

با حضور کودکان، زندگی که پیش از این نظم و روالی معمولی داشت، شکل جدیدی به خود می‌گیرد. موقعیت‌ها و چالش‌های جدید جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی می‌شود و نحوه‌ی مواجهه‌ی والدین با موقعیت‌ها است که می‌تواند آن موقعیت را به یک یادگیری یا یک بحران بزرگ تبدیل کند. 

آدل فابر و الین مازلیش، نویسندگان باتجربه‌ای در حوزه‌ی فرزندپروری هستند. آن‌ها در کتاب کودک، خانواده، انسان از تجربیات خودشان و مادرهای دیگر در کارگاه‌های فرزندپروری نوشته‌اند. اتفاقاتی که در تمام خانواده‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند برای والدین و کودکان دردسرآفرین باشد. چطور می‌توانیم به کودکان کمک کنیم که رشد و پیشرفت کنند، احساساتشان را بشناسند و ابراز کنند، خواسته‌هایشان را بیان کنند، مهارت‌هایی مانند حل مسئله، کنترل خشم، نه گفتن و … را یاد بگیرند و در زندگی از تجربه کردن نترسند؟ این کتاب به تمام این سوالات پاسخ می‌دهد.

کتاب کودک، خانواده، انسان، بر اساس تجربیات دو مادر و زیرنظر دکتر هایم گینات نوشته شده است. زبان ساده و روان و مثال‌های متعدد از تجربه‌های والدین، این کتاب را برای تمام والدین و مراقبان کودک، به اثری تاثیرگذار تبدیل کرده است. 

بخشی از کتاب صوتی کودک، خانواده، انسان را بشنوید.

کودک، خانواده، انسان ایلین مزلیش

گوینده: حامد فعال
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

راهنمای کامل تربیت کودک

راهنمای کامل تربیت کودک

نویسنده: الیزابت پنتلی

مترجم: اکرم قیطاسی

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

قرار نیست با تولد فرزندان، معجزه‌ای رخ بدهد. اما والدین می‌توانند با شناخت تمام نقاط ضعف و قوت خود، استفاده از قوه‌ی تفکر به جای عصبانی‌شدن، کمک‌گرفتن از دانش روز و نه واگذارکردن همه‌چیز به شانس و در نهایت به‌کاربردن منطق، در ساختن رابطه‌ای معجزه‌آسا میان خود و فرزندشان قدم بردارند. 

کتاب راهنمای کامل تربیت کودک پر از ایده‌هایی است که به والدین کمک می‌کند تا در برخوردهای روزمره‌شان با کودکان، از ایجاد تنش، درگیری و دعوا بپرهیزند و درعوض، چالش‌ها و درگیری‌ها را به موقعیتی سرشار از یادگیری برای خود و کودکشان تبدیل کنند. هر کودک، همانند هر مادر و هر پدر، انسانی منحصربه‌فرد است. بنابراین روشی یگانه وجود ندارد که بتوان برای تمام کودکان از آن کمک گرفت اما هر فرد می‌تواند متناسب با شرایط و نیازهای خودش از ایده‌های مطرح‌شده در کتاب استفاده کند.

تکنیک های فرزندپروری

تکنیک های فرزندپروری

نویسنده: سعید جهانشاهی فرد

انتشارات ارجمند

اطلاعات بیشتر و خرید

کودکان هم درست مانند بزرگسالان انسان هستند. تنها تفاوتی که میان کودکان و بزرگسالان وجود دارد این است که کودکان تجربه‌ی زیسته‌ی کمتری دارند. اما این موضوع نباید سبب شود تا والدین یا به طور کلی بزرگ‌ترها نگاهی غیرانسانی به کودک داشته باشند. 

کتاب تکنیک‌های فرزندپروری با توجه به همین اصول و با همین بینش و دیدگاه نوشته شده است. ویژگی دیگر این اثر این است که نویسنده، باور دارد که والدین و کودکان، هردو بازیکنان زمین تربیت هستند. او کودکان را بازیکنان اصلی در زمین بازی تربیت می‌داند. به این ترتیب بار بزرگ فرزندپروری تنها روی دوش پدر و مادر نیست و فرزند نیز نقش خود را ایفا می‌کند. این کتاب با آموختن مهارت‌هایی به والدین به آن‌ها کمک می‌کند تا در مسیر پرورش شخصیت فرزندان، به بهترین نحو عمل کنند. 

پرفروش‌ترین کتاب‌های تربیت فرزند در طاقچه

والدین سمی

والدین سمی

نویسنده: سوزان فوروارد

مترجم: مینا فتحی

انتشارات لیوسا

اطلاعات بیشتر و خرید

مطلبی که بر همه‌ی ما آشکار است این است که رفتار والدین، چه رفتار خوب و بامحبت آن‌ها و چه رفتارهای نادرست و ناسالمشان، بر روی ذهن و روان فرزندانشان اثرات عمیقی باقی می‌گذارد. اثرات عمیق منفی حاصل از این رفتارها در مشکلات افراد در دوران بزرگسالی به راحتی قابل‌ردیابی هستند و ارتباط روشنی بینشان وجود دارد. در این بین، رفتارهایی سمی تلقی می‌شوند که شدت اثر منفی که بر پایه‌ی این رفتارها بر روی ذهن فرزند ایجاد می‌شود انکارکردنی نیست. از جمله این رفتارها می‌توان به نادیده‌گرفتن نیازهای فرزندان، بی‌تفاوت بودن نسبت به فرزندان و یا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل اشاره کرد. والدینی که چنین رفتارهایی در رابطه با فرزندانشان از آن‌ها سر می‌زند اصطلاحا والدین سمی نامیده می‌شوند.

هرچند که شناسایی و تشخیص سمی‌بودن والدین و رفتارهایشان ساده نیست اما سوزان فوروارد در کتاب «والدین سمی» به عنوان یک روان‌درمانگر و با توجه به تجربیات خود، به بیان آثاری که رفتارهای آزاردهنده‌ی والدین سمی بر روی فرزندانشان خواهد داشت پرداخته است. فوروارد رفتارهای سمی را در دسته‌بندی مختلف بیان کرده و درباره‌ی آثار هر کدام به طور کامل توضیح می‌دهد. علاوه بر تلاش برای معرفی رفتارهای سمی، یکی دیگر از هدف‌های نویسنده کمک به التیام افرادی است که در دوران کودکی و نوجوانی خود تحت تاثیر رفتارهای ناسالم والدینی سمی بوده‌اند. این کتاب را می‌توان به عنوان یکی از بهترین خودآموزها درباره‌ی رفتارهای نادرست والدین در نظر گرفت و مخاطب آن هم تمام والدینی هستند که درباره‌ی اثرگذاری بر فرزندانشان نگران‌اند و هم تمامی فرزندان اثرگرفته از والدین سمی.

بخشی از کتاب صوتی والدین سمی را بشنوید.

والدین سمی سوزان فوروارد

گوینده: سپیده مالمیر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

علیه تربیت فرزند

علیه تربیت فرزند

نویسنده: آلیسون گوپنیک

مترجم: مینا قاجارگر

انتشارات ترجمان علوم انسانی

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید به‌عنوان والد یک فرزند، برای تربیت او یک طرح ازپیش‌تعیین‌شده و کاملا مشخص در ذهن داشته باشید، طرحی که یک برنامه‌ریزی دقیق برای رسیدن به اهدافی روشن پیش روی فرزندتان می‌گذارد. در این صورت مطالعه‌ی کتاب «علیه تربیت فرزند» از آلیسون گوپنیک به شدت به شما توصیه می‌شود. نویسنده در این کتاب به داشتن چنین برنامه و طرح‌هایی برای تربیت و جهت دادن به فرزند ایراد وارد می‌کند و از والدین می‌خواهد تا به جای نجار بودن برای فرزندانشان، برای آن‌ها باغبانی باشند که با توجه به ویژگی‌های هر کدام و با توجه به شرایط تصمیم به جهت‌دادن به آن‌ها می‌گیرند. چرا که یک نجار ابتدا یک طرح در ذهن خود دارد و سپس شروع به اجرای آن می‌کند، ولی یک باغبان به طور دقیق به نیازهای گیاهان خود توجه کرده و سپس برای رفع آن‌ها برنامه می‌ریزد.

گوپنیک در این کتاب به صراحت اعلام می‌کند که به عقیده‌ی او «کار ما به‌عنوان والدین ساختن نوع خاصی از کودک نیست، در عوض کار ما فراهم‌آوردن فضایی محافظت‌شده از عشق، امنیت و پایداری است که کودکانی از انواع بسیار نامنتظره بتوانند در آن بشکفند. کار ما شکل‌دادن به اذهان کودکان ما نیست. کار ما این است که به ذهن آن‌ها اجازه دهیم در همه امکانات جهان کاوش کنند. کار ما این نیست که به کودکان بگوییم چگونه بازی کنند، بلکه دادن اسباب‌بازی با آن‌ها و جمع‌کردن اسباب‌بازی‌ها پس از اتمام بازی بچه‌هاست. ما نمی‌توانیم به کودکان بیاموزیم بلکه می‌توانیم به آنها اجازه دهیم تا بیاموزند.» توجه به این نکته و تلاش برای پرورش هر فرزند با توجه به ویژگی‌های شخصی و خاص وی می‌تواند منجر به پیشرفت و موفقیت عظیمی گردد. 

تربیت بچه‌ها، تربیت خود ماست

تربیت بچه‌ها، تربیت خود ماست

نویسنده: نائومی آلدورت

مترجم: جهانشاه میرزابیگی

انتشارات مهرویستا

اطلاعات بیشتر و خرید

شیوه‌های تربیتی بازدارنده مانند دعوا و قهر و تنبیه همیشه از جمله‌ روش‌های کمتر موردعلاقه‌ی والدین بوده است و اغلب والدین به دنبال روش‌های تربیتی هستند که تا حد امکان از این رفتارها به دور باشد. نائومی آلدورت در کتاب «تربیت بچه‌ها، تربیت خود ماست» تلاش می‌کند تا با بیان ویژگی‌های کودکان به‌گونه‌ای به والدین امکان درک فرزندان خود را بدهد که در نتیجه‌ی آن فرزندشان بهترین نسخه‌ی خود باشد. برای دستیابی به این درک لازم است که ابتدا به فرزند خود به چشم یک فرد از یک جامعه نگاه کنید، نیازها و خواسته‌های آن‌ها را مانند هر فرد دیگری در جامعه در نظر بگیرید، به آن‌ها احترام بگذارید و خلاصه با فرزندانتان مثل سایر مردم جامعه رفتار کنید.

آلدورت در این کتاب، برای ساده‌تر شدن این مسئله، چند توصیه‌ی قابل‌اجرا برای ارتباط با فرزندان ارائه می‌دهد که عبارتند از: با خودگویی خاموش خود را از رفتار و احساسات فرزندتان جدا کنید، توجه خود را به کودک خود معطوف کنید، به آنچه فرزندتان می‌گوید یا کارهایی که او ممکن است انجام دهد توجه کنید، احساسات و نیازهای کودک خود را بدون نمایش و بدون اضافه‌کردن ادراک خود تأیید کنید و به کودک خود قدرت دهید تا ناراحتی خود را برطرف کند. با به‌کارگیری این نکات ساده می‌توانید به راحتی و به دور از روش‌های بازدارنده، به بروز بهترین نسخه‌ی فرزندانتان کمک کنید.

مادری که کم داشتم

مادری که کم داشتم

نویسنده: جاسمین لی کوری

مترجم: فهیمه سادات کمالی

انتشارات ترجمان علوم انسانی

اطلاعات بیشتر و خرید

همه‌ی ما گاهی با خود به این فکر کرده‌ایم که مادر بودن یک وظیفه‌ی بسیار بزرگ و قابل‌توجه است. برای مادر خوبی بودن علاوه بر محبت مادرانه مهارت‌های مختلف زیادی نیز موردنیاز است. جاسمین لی کوری در کتاب «مادری که کم داشتم» به همین مسئله توجه داشته است. این کتاب در سه بخش مختلف نگاشته شده است. لی کوری به عنوان یک روان‌شناس در این کتاب ار رابطه‌ی بین مادر و فرزند و آثار چگونگی این رابطه بر روی فرزند سخن گفته است.

در بخش اول، نویسنده خواسته‌های فرزندان از مادرانشان را به تفصیل بررسی کرده است. در بخش دوم کتاب، جاسمین لی کوری به بررسی لطمه‌ها و آسیب‌هایی که رفتارهای ناسالم و نامناسب مادر به فرزندانش وارد می‌کند پرداخته است. در بخش سوم کتاب نیز با راهنمایی برای التیام آسیب‌ها و صدماتی که از اینگونه رفتارها به فرد وارد شده است روبه‌رو هستیم. این کتاب چهار هدف را دنبال می‌کند، اول اینکه به شما کمک می‌کند تا تصویری واضح از مادر بودن داشته باشید، سپس شما را راهنمایی می‌کند تا ارتباط بین مادر بودن و مسائل دیگر زندگیتان را دریابید. سومین هدف کتاب این است که بتوانید از نواقص و کاستی‌های خود در مادر بودن آگاه شوید و به برطرف‌کردن آن‌ها بپردازید. هدف نهایی کتاب التیام‌بخشیدن و کمک به کسانی است که رابطه‌ی درستی با مادر خود نداشته‌اند و حال درصدد بهبود رابطه‌ی خود با مادرشان به‌عنوان بزرگسال بر آمده‌اند. خواندن این کتاب برای همه‌ی مادرانی که نگران رابطه‌ی خود با فرزندانشان هستند و همه‌ی فرزندانی که در تلاش برای تصحیح رابطه‌ی خود با مادرشان هستند توصیه می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی مادری که کم داشتم را بشنوید.

مادری که کم داشتم جاسمین لی کوری

گوینده: سحر بیرانوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تربیت بدون فریاد

تربیت بدون فریاد

نویسنده: هال ادوارد رانکل

مترجم: اکرم کرمی

انتشارات صابرین

اطلاعات بیشتر و خرید

گاهی اوقات شیوه‌های سنتی تربیت فرزندان پاسخگوی مشکلات و مسائلی که امروزه در روابط بین والدین و فرزندان به وجود می‌آید نیست و حتی در برخی مواقع شیوه‌های تربیتی سنتی با مشکلات پیش‌آمده در تضادند. به همین دلیل برای داشتن یک رابطه‌ی عمیق سالم و با آرامش با فرزندانتان لازم است به شیوه‌های جدیدتری روی آورید.

کتاب «تربیت بدون فریاد» نوشته‌ی هال ادوارد با همین هدف تالیف شده است. هال ادوارد در این کتاب با شرح مشاهدات خود از روابط بین والدین و فرزندانی که در دوران درمان‌گری وی به او مراجعه کرده‌اند، چهار نکته‌ی اساسی در شکل‌گیری رابطه‌ی مناسب بین والد و فرزند را بیان کرده است که چکیده‌ی آن دعوت به حفظ خونسردی و آرامش است. این چهار نکته در کتاب در چهار بخش «والدین خونسردی شویم که واقعاً فرزندانمان نیاز دارند»، «حفظ خونسردی یعنی ایجاد حریم»، «حفظ خونسردی یعنی تعیین جایگاه» و «خود را به تمرین‌کردن عادت دهید» ارائه شده‌اند. در واقع در کتاب «تربیت بدون فریاد» به جای تربیت فرزند، به تربیت یک والد خوب پرداخته شده است. هال ادوارد معتقد است که با تلاش برای ایجاد یک رابطه‌ی خوب با فرزندانتان می‌توانید به ارتباط سالم در تمام ابعاد زندگیتان دست یابید و این خود باعث ایجاد آرامش در تمام مراحل زندگیتان خواهد بود.

کتاب‌هایی برای پدر و مادرشدن

فرزند با وارد شدنش به زندگی سیلی از احساسات و تجربه‌های جدید را برای پدر و مادر به ارمغان می‌آورد. خیلی وقت‌ها در مواجهه با این حجم از تجربه‌های تازه درمانده می‌شویم و با خود فکر می‌کنیم چرا قبلا کسی درباره‌ی این موضوعات با ما صحبت نکرده بود. گاهی به نظر می‌رسد حس‌ها و تجربه‌هایی را پشت سر می‌گذاریم که هیچ کس دیگر تجربه‌شان نکرده است. در کنارِ نگهداری از کودک باید با خودِ جدیدمان هم مواجه شویم. تجربه‌های جدیدمان را ببینیم و احساس‌مان را بپذیریم. گاهی تغییرات زندگی جدید خسته‌مان می‌کند و از شدت تنوع پیشنهادها و روش‌های تربیت فرزند، نمی‌دانیم کدام را انتخاب کنیم.

هفته‌ چهل و چند

هفته‌ چهل و چند

نویسنده: فاطمه حجوانی

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «هفته‌ی چهل و چند» بیست روایت از مادری در همین روزهاست. مادرهایی که بعضا شبیه خودمان هستند و روایت خودشان را از بچه‌داری نوشته‌اند. با بعضی از آنها همذات پنداری می‌کنیم و روایت بعضی دیگر برایمان جدید و جالب است. خواندن این کتاب جنبه‌هایی از فرزندپروری را نشانمان می‌دهد که کمتر با آن آشنا بودیم و باعث می‌شود کمتر در این دنیای جدید احساس تنهایی کنیم.

بچه‌داری  و تربیت فرزند تجربه‌ای از تلخ و شیرین و سخت و آسان در کنار هم است. گاهی فرسوده می‌شویم و گاهی از شدت شعف دست از پا نمی‌شناسیم. شاید بیشتر اوقات مشغول باشیم و حتی زمانی برای پرداختن به ساده‌ترین نیازهای اولیه‌ی خودمان نداشته باشیم. در چنین موقعیتی خواندن کتاب شاید به نظر غیر ممکن برسد. به محض پیدا شدن اولین فرصت، هزاران کار انجام نشده هستند که منتظرمان هستند. اما گاهی که کودکمان اجازه داد و حال و حوصله‌ی کارهای هر روزه‌مان را نداشتیم می‌توانیم یکی از این کتاب‌ها را برداریم و ورقی بزنیم. شاید خواندن این کتاب‌ها خستگی‌مان را در کند و حال دلمان را بهتر کند و انرژی دوباره‌ای برای مواجهه با چالش‌ها و روزهای جدیدِ پیش رو به ما ببخشد.

پروژه پدری

پروژه پدری

نویسنده:

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

شاید مردان کمی را بشناسیم که درباره‌ی پدر شدنشان نوشته باشند؛ مخصوصا پدرهای ایرانی. اگر روایتی هم خوانده باشیم احتمالا از پدرهای غیر ایرانی است. انگار پدرهای خودمان کمتر میل دارند به اینکه درباره‌ی پدر شدنشان بنویسند. شاید از بس که نوشتن درباره‌ی این واقعه سخت است و از بس خود پدرهای ایرانی از این رویداد غافلگیر می‌شوند که نمی‌دانند چه باید بنویسند.

کتاب پروژه پدری دقیقا درباره‌ی همین موضوع سخت و طاقت‌فرسا و البته پر از احساس است: پدر شدن. در این کتاب ۱۵ مرد ایرانی روایت خودشان را از پدر شدن می‌نویسند. این مردان عبارت‌اند از قاسم فتحی، حسام اسلامی، حسین جمشیدی گوهری، امیرعلی صفا، سیداحسان عمادی، سلمان نظافت یزدی، سعید حسامیان، مجید فضائلی، عقیل بهرا، مهدی حمیدی پارسا، حسام آبنوسی، میثم قاسمی، حسام‌الدین ایپکچی، علی‌اکبر دهبان، یحیی شامخی.

این پدران جوان در کنار هزار دغدغه‌ی دیگر در زندگی‌شان پدر می‌شوند (یا حتی نمی‌شوند) و بعد وارد دنیایی می‌شوند که اصلا فکرش را نمی‌کردند. آن‌ها در این جستارها درباره‌ی دغدغه‌ها، ترس‌ها، اضطراب‌ها، شیرینی‌ها و مسئولیت‌های این دوره می‌گویند. هر کدام از این پدران دنیای مخصوص به خودشان را دارند و هریک روایتی منحصر به فرد از پدر شدن را برای خواننده‌ها بازگو می‌کنند. خواندن این کتاب به کسانی که می‌خواهند پدر بشوند کمک بسیاری می‌کند تا با پدر شدن بی‌نقاب مواجه شوند. همچنین به سایر خوانندگان یاری می‌رساند تا درکی درست و شفاف از پدرهای جوان این روزها پیدا کنند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

پی‌نوشت: بخش‌هایی از یادداشتی که خواندید به قلم نویسندگان دیگر وبلاگ طاقچه، صدف کاظمی و فاطمه حسین خانی بود.

202,866 بازدید
برچسب ها

Avatar

الهه ابوالحسنی


اشتراک گذاری یادداشت
4.3 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
14 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه