لوگو طاقچه
کتاب‌های مارتین را با چه ترتیبی بخوانیم؟

ترتیب خواندن کتاب‌های جرج آر. آر. مارتین

641 بازدید

جرج آر.آر. مارتین، نامی است که بعد از استقبال کم‌تکرار از سریال بازی تاج و تخت، در تمام دنیا پیچید. همه می‌خواستند بدانند این حجم شگفت‌انگیز از خرده‌داستان‌های فانتزی و تخیلی، از کدام ذهن بیرون آمده‌اند. با این‌حال این سریال تنها پلی برای شهرت مارتین بود و تمام کارنامه‌ی او به‌شمار نمی‌رود. در واقع مارتین خالق کتاب‌های متعدد تخیلی و فانتزی است که هر کدام جهان تازه پیش چشمتان باز می‌کنند تا ببینید که دنیای خیال بی‌حدومرز است. او از سردمداران ادبیات فانتزی جهان است و طرفدارانش چشم به قلم او دارند تا به محض انتشار کتاب جدید، پا به جهان دیگری بگذارند. 

به‌طور کلی اگر از علاقه‌مندان ادبیات فانتزی و تخیلی هستید، نمی‌توانید چشم‌هایتان را روی نام و کتاب‌های جورج آر آر مارتین ببندید. 

این یادداشت از وبلاگ طاقچه پاسخی به همین سوال‌هاست! 

کارنامه‌ی پربار مرد دنیای خیال

مارتین خستگی‌ناپذیر است؛ او به‌قدری در تکمیل دنیایی که ساخته مصمم است که بارها جلدهای تکمیلی دیگری بر آن نوشت که هر کدام به‌تنهایی هم جذابیت خودشان را دارند. درواقع دنیای وستروس تاریخ هزاران ساله و ماجراهای فراوان دارد که آشنایی با هر کدامشان جذاب و لذت‌بخش است. در ادامه مروری بر آثار این نویسنده داریم: 

آوای یخ و آتش (جلد اول)

آوای یخ و آتش (جلد اول)

نویسنده: جورج آر.آر. مارتین

مترجم: رکسانا شیرزادی

نشر موج

اطلاعات بیشتر و خرید

بازی تاج و تخت مشهورترین اثر مارتین و قله‌ی کارنامه‌ی ادبی اوست. کتابی که اقتباس سینمایی‌اش تمام رکوردها را جابه‌جا کرد و چشم تمام جهان را به روی خود نشاند. این کتاب اولین‌ جلد از مجموعه‌ی مشهور نغمه‌ای از یخ و آتش است. داستان در سرزمین‌های خیالی وستروس و اسوس رخ می‌دهد و به ماجراهای بین ساکنان آن که خاندان‌های مختلف هستند، می‌پردازد. در وستروس هر فصل سال‌ها طول می‌کشد و دیوار بلندی اقلیم هفت پادشاه را از موجودات ترسناکی به نام وایت واکرها جدا می‌کند. با مرگ پادشاه بحرانی در این سرزمین به وجود می‌آید که به‌تدریج گسترده و گسترده‌تر می‌شود. نزاع‌ها بر سر تخت پادشاهی، حمله‌ی وحشی‌ها و ارتباطات بین شخصیت‌ها جزئیات بسیاری دارند و شما بدون این‌که بخواهید یا حتی متوجه شوید، از دنیای خودمان جدا می‌شوید و به دنیای وستروس پا می‌گذارید.

این مجموعه‌ جزئیات شگفت‌انگیزی دارد و شخصیت‌هایش چنان پرداخت شده‌اند که نمی‌توانید فراموششان کنید. اگرچه سریال ساخته‌شده بر اساس این کتاب بسیار موفق و مشهور است، ولی کتاب جزئیات و خرده‌ماجراهای بسیاری دارد که در فیلم به آن‌ها پرداخته نشده است. 

کتاب بازی تاج و تخت در ایران ترجمه شده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. 

بخشی از کتاب صوتی آوای یخ و آتش ۱ (بازی تاج و تخت ۱) را بشنوید.

آوای یخ و آتش ۱ (بازی تاج و تخت ۱) جورج آر.آر. مارتین

گوینده: آرمان سلطان زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شوالیه‌ی پرچین‌خواب

شوالیه‌ی پرچین‌خواب

نویسنده: جورج آر.آر. مارتین

مترجم: سپیده حبیبی

موسسه موسسه نگارش الکترونیک کتاب (ماناکتاب)

اطلاعات بیشتر و خرید

شوالیه پرچین اولین جلد از مجموعه‌ی «شوالیه‌ هفت پادشاهی» و یکی از رمان‌های قدرتمند مارتین است که در دنیای بازی تاج و تخت اتفاق می‌افتد. در این کتاب به حدود صدسال پیش از زمان کتاب اول می‌رویم و با یک نوچه همراه می‌شویم. نوچه‌ای که می‌خواهد از اسم‌ورسم اربابش دفاع کند و وارد مبارزه با دشمنان می‌شود. او هنوز نمی‌داند چه راه دشوار و پر پیچ‌و‌خمی در مسیر دارد. 

در این کتاب دانک فرمانده آینده گارد پادشاهی است و اگ پادشاه اگون پنجم تارگرین. شوالیه پرچین نه‌تنها برای علاقه‌مندان به این مجموعه اثری جذاب است، بلکه به‌عنوان یک رمان مستقل نیز عملکرد خوبی دارد و سرشار از خلاقیت، جزئیات و خرده‌ماجراهای جذاب است. 

آوای یخ و آتش (جلد سوم)

آوای یخ و آتش (جلد سوم)

نویسنده: جورج آر.آر. مارتین

مترجم: رکسانا شیرزادی

نشر موج

اطلاعات بیشتر و خرید

نبرد پادشاهان در واقع ادامه‌ی این مجموعه‌ است و فصل دوم سریال بر اساس این کتاب ساخته شده است. در این اثر، وستروس در آستانه‌ی جنگی شدید و خونین قرار می‌گیرد و نبردها شروع می‌شوند. پس از مرگ پادشاه سرزمین سرشار از آشوب می‌شود و از طرف دیگری دنریس می‌خواهد تخت آهنین را پس بگیرد. در واقع این کتاب شروع آشوب و البته هیجان در دنیای شگفت‌انگیز مارتین است. نبرد پادشاهان از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین آثار او به‌شمار می‌آید.

آوای یخ و آتش (جلد پنجم)

آوای یخ و آتش (جلد پنجم)

نویسنده: جورج آر.آر. مارتین

مترجم: رکسانا شیرزادی

نشر موج

اطلاعات بیشتر و خرید

طوفان شمشیر هم در ادامه‌ی این آثار نوشته شده و در همین سرزمین رخ می‌دهد. هفت پادشاهی به نبردی سخت مشغول‌اند و آتش جنگ سر به آسمان کشیده است. لرد در دام ساحره افتاده و جافری بر تخت پادشاهی نشسته است. در همین بلبشو سروکله‌ی وحشی‌ها هم پیدا می‌شود و ارتش مردگان نیز پیش می‌آیند. این داستان از دید دوازده شخصیت مثل دنریس، جان‌اسنو، آریا استارک و… روایت می‌شود و جذابیت و هیجان بسیاری دارد. جنگ لنیسترها و استنیس مهم‌ترین رویداد این رمان به‌شمار می‌رود.

‌شمشیر قسم خورده (۲۰۰۳)

شمشیر قسم‌خورده ادامه‌ی کتاب شوالیه‌ی پرچین است. این کتاب یک‌سال و نیم بعد از شوالیه‌ی پرچین را روایت می‌کند و وضعیت سرزمین هفت اقلیم را شرح می‌دهد. سرزمینی که در آن مصائب بسیاری وجود دارد و جنگ مقدس شمرده می‌شود. دانک و اگ به‌عنوان شوالیه و شاهزاده در این رمان حضور دارند و ما با ماجراهای آن‌ها و مشکلات مسیرشان همراه می‌شویم. کتاب از دیدگاه سوم شخص روایت می‌شود و فضای جالبی دارد که برای طرفداران این مجموعه بسیار جذاب خواهد بود. در ضمن این کتاب به طور مستقل اثری خوش‌خوان و گیراست. 

جشنی برای کلاغ‌ها (۲۰۰۵)

اژدهایان دنریس تارگرین بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و سرزمین هرروز در آتش جنگ می‌سوزد. صلح شکننده‌ی قدرت‌های پادشاهی از هم می‌پاشد و دسیسه‌های جدید در حال شکل گرفتن هستند. جشنی برای کلاغ‌ها از هیجان‌انگیزترین جلدهای مجموعه نغمه‌ای از یخ و آتش است که نمی‌تواند لحظه‌ای آن را زمین بگذارید. 

شوالیه اسرارآمیز (۲۰۱۰)

شوالیه اسرار آمیز جلد بعدی کتاب شمشیر قسم خورده و ادامه‌ی ماجراهای شوالیه است. در این کتاب هم در زمانی پیش از شروع مجموعه بازی تاج و تخت هستیم و با دانک و اگ در سرزمین پادشاهی سِیر می‌کنیم. شوالیه و ماجراهایش به شدت خواندنی و مهیج هستند و همچنین باعث می‌شوند چیزهای تازه‌ای در مورد سرزمین پادشاهی کشف کنید. 

رقصی با اژدها (۲۰۱۱)

رقصی با اژدها پنجمین جلد از مجموعه‌ی نغمه‌ای از یخ و آتش و مربوط به یکی از جنگ‌های داخلی وستروس است. از طرفی دشمنان دنریس درصدد از بین بردن او هستند و از طرف دیگر در این جلد پرده از رازهایی می‌افتد که فکرشان را هم نمی‌کردید. در این جلداز کتاب به شرق می‌رویم و سایه‌ی تاریک ظلم و خشم را بر این قسمت می‌بینیم. در ضمن دنریس با اژدهایانش وارد می‌شود تا اوضاع را تغییر دهد. داستان این جلد یکی از غافلگیرکننده‌ترین جلدهای این مجموعه است که هیجان زیادی برای خواننده به همراه دارد. 

شاهزاده خانم و ملکه (۲۰۱۳)

شاهزاده خانم و ملکه به نوعی ادامه‌ی داستان‌های شوالیه است که بعد از کتاب شوالیه اسرار آمیز نوشته شده است. در این رمان شاهد اولین جنگ داخلی در سلسله تارگرین‌ها هستیم و مرگ بسیاری از این سلسله و اژدهایان در این کتاب اتفاق می‌افتد. ماجرا از جایی شروع می‌شود که شاه اول تارگرین در خواب می‌میرد و ملکه سعی می‌کند مرگ او را مخفی کند. 

شاهزاده سرکش (۲۰۱۴)

شاهزاده سرکش داستان حکومت ویسریس تارگرین است و همچنین به دیمون تارگرین می‌پردازد. در واقع داستان این جلد دوران پیش از کتاب شاهزاده خانم و ملکه را روایت می‌کند و چند ساعت پیش از شروع این کتاب به پایان می‌رسد. این کتاب اطلاعات دست‌اولی از تاریخ وستروس به ما می‌دهد و حامل وقایع مهم، جذاب و تاثیرگذاری است که دیدگاه ما را به این سرزمین تغییر می‌دهند. در ضمن دیمون تارگرین به‌عنوان یک شخصیت عجیب و مرموز در این کتاب به خوبی وصف شده است. 

پسران اژدها (۲۰۱۷)

پسران اژدها نیز مثل دو عنوان قبلی روایتی از تاریخ سرزمین وستروس است و گذشته‌ی پادشاه و پسرانش را برای خواننده روشن می‌کند. مطالعه‌ی این کتاب باعث می‌شود شما به جزئیات کوچک اما مهمی در مورد گذشته‌ی این خانواده پی ببرید و همچنین با یک داستان جذاب روبه‌رو باشید که خسته‌تان نمی‌کند. این رمان از دیدگاه یک محقق خیالی وستروسی نوشته شده و سال‌ها پیش از شروع بازی تاج و تخت روایت می‌شود. پسران اژدها همراه کتاب‌های شاهزاده خانم و ملکه و شاهزاده سرکش در کتابی به اسم اژدهازادگان منتشر شده است. 

آتش و خون

آتش و خون

نویسنده: جورج آر.آر. مارتین

مترجم: هادی امینی

انتشارات چترنگ

اطلاعات بیشتر و خرید

به تاریخ خاندان اژدها خوش آمدید. آتش و خون در واقع یکی از مهیج‌ترین آثار مارتین و اثری به‌شدت گیراست که اوج تخیل مارتین را به نمایش می‌گذارد. در این کتاب با داستان ایگون و خواهرهایش روبه‌رو هستیم و چگونگی کم‌قدرت شدن نسل اژدهاها را می‌بینیم. اتفاقات این کتاب مبدا و ریشه‌ی وقایعی هستند که شما در بازی تاج و تخت خوانده‌اید یا خواهید خواند. در واقع این کتاب به شما نشان می‌دهد که نزاع تارگرین‌ها با اهالی وستروس ریشه‌ی بسیار قدیمی دارد و حتی بعد از فتح خونین تارگرین‌ها هم بسیاری از اهالی آن‌ها را غریبه می‌دانستند. آتش و خون یکی از پرفروش‌ترین آثار مارتین است و برنده‌ی جوایز مختلفی هم شده که نشان می‌دهد با یک کتاب جنجالی روبه‌رو هستیم.

بادهای زمستان

کتاب بادهای زمستان ششمین سری از مجموعه‌ی بی‌نظیر نغمه‌ای از یخ و آتش است که طرفداران سریال بازی تاج و تخت و آثار مارتین، مدت‌هاست در انتظارش هستند. این کتاب هنوز منتشر نشده و هنوز کسی نمی‌داند برای دنریس چه اتفاقی می‌افتد و پایان این دنیا چطور رقم می‌خورد. البته مارتین بارها تاکید کرده که پایان کتاب با پایان سریال متفاوت است و علاقه‌مندان باید در انتظار یک غافلگیری باشند.  

رویای بهار

رویای بهار پایانی برای مجموعه‌ی افسانه‌ای نغمه‌ای از یخ و آتش است. این کتاب هم هنوز منتشر نشده و طرفداران به شدت چشم‌انتظارش هستند. مارتین وعده داده که تمام تلاشش را می‌کند تا پایانی درخور برای این مجموعه بنویسد و قرار نیست مخاطبان ناامید شوند. 

داستان‌های مارتین را با چه ترتیبی بخوانیم؟

همان‌طور که با هم دیدیم، مارتین آثار متعددی در کارنامه دارد که همگی آن‌ها به نوعی به هم ارتباط پیدا می‌کنند، به همین دلیل رفتن به سراغ کارنامه‌ی پربار او ممکن است در وهله‌ی اول کمی گیجتان کند. کدام کتاب را باید اول بخوانید؟ بهترین نقطه‌ی شروع کجاست یا از کجا باید شروع کنید تا ورود خوبی به جهان داستانی او داشته باشید؟ بهتر است برای خواندن کتاب‌های مارتین ترتیب زمانی انتشارشان را در نظر نگیرید، چون بعضی از کتاب‌ها اگرچه جدیدتر نوشته‌اند، ولی به زمان قدیمی‌تری می‌پردازند. به طور کلی بهترین ترتیب خواندن آثار این نویسنده به شکل زیر است: 

  • آتش و خون
  • پسران اژدها
  • شاهزاده سرکش
  • شاهزاده خانم و ملکه
  • شوالیه پرچین
  • شمشیر قسم خورده
  • شوالیه اسرارآمیز
  • بازی تاج و تخت (کتاب ۱)
  • برخورد پادشاهان (کتاب ۲)
  • طوفان شمشیرها (کتاب ۳)
  • جشنی برای کلاغ‌ها (کتاب ۴)
  • رقصی با اژدها (کتاب ۵)
  • بادهای زمستان
  • رویای بهار
641 بازدید
برچسب ها

Avatar

سپیده بیگدلی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه