لوگو طاقچه
ایدز چیست؟ معرفی کتاب‌هایی درباره‌ی ایدز

ایدز چیست ؟ معرفی کتاب‌هایی درباره‌ی ایدز

2,373 بازدید

برای اینکه بدانیم ایدز چیست اول باید بدانیم HIV چیست.  HIV مخفف «ویروس نقص ایمنی انسان» است. این ویروس از طریق آلوده کردن و کشتن سلول‌های سفید خون باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. در صورتی که فرد مبتلا به HIV تحت درمان قرار نگیرد، این ویروس در بدن گسترش بیشتری پیدا می‌کند، به طوری که بدن کم‌کم قادر به مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها نخواهد بود. حالا می‌توانیم بگوییم ایدز چیست ! به این مرحلۀ نهایی عفونت بدن که علت اصلی آن HIV بوده است، ایدز می‌گوییم.

زمانی که ویروس به مرحلۀ بیماری فعال می‌رسد، عفونت و بیماری حاصل از آن می‌تواند مرگ‌آفرین شود. HIV یا ایدز را نمی‌توان درمان کرد اما از طریق راه‌هایی مؤثر می‌توان از آن جلوگیری کرد یا آن را بهبود بخشید.

HIV چطور انتقال می‌یابد؟

این ویروس از راه‌های زیر انتقال می‌یابد:

  • انواع مختلف رابطۀ جنسی محافظت نشده (واژینال، معقدی و دهانی) با فردی مبتلا به HIV (نداشتن کاندوم)
  • دریافت خون آلوده به ویروس
  • استفادۀ مشترک از سرنگ، تجهیزات جراحی یا دیگر ابزارهای تیز آلوده به ویروس
  • انتقال از مادر مبتلا به نوزاد در طی حاملگی، زایمان و شیردهی

ایدز و فرزندان ما

ایدز و فرزندان ما

نویسنده: بهزاد الهی

انتشارات مهرسا

اطلاعات بیشتر و خرید

این ویروس در مایع منی، خون، ترشحات واژینال و مقعدی و شیر فرد مبتلا وجود دارد. HIV از طریق عرق، بزاق یا ادرار انتقال پیدا نمی‌کند.

پیشنهاد می‌کنم والدین برای آگاهی بیشتر در مورد اینکه ایدز چیست و آشنایی با روش‌هایی که می‌توان فرزندان را در برابر این بیماری ایمن نگه دارند، کتاب «ایدز و فرزندان ما» را مطالعه کنند.

شایع‌ترین راه ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در جهان تماس جنسی نامطئن (یعنی بدون استفاده از کاندوم) و در کشور ما، استفاده مشترک از وسایل تزریق مشترک در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی است.

بر اساس گزارش مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۴ تعداد ۳۰۱۸۳ نفر مبتلا به اچ آی وی/ایدز در کشور شناسایی، ثبت و گزارش شده است. شایع‌ترین علل ابتلا از آغاز شیوع همه‌گیری تزریق با سرنگ مشترک بین مصرف‌کنندگان مواد (۶۷%)، رابطۀ جنسی (۱۸%) و انتقال از مادر به کودک (۲%) ثبت شده است.

انگ اجتماعی و آثار روان‌شناختی ابتلا به ایدز/ HIV

ابتلا به ایدز/HIV زندگی افراد مبتلا را تغییر می‌دهد. این بیماری منجر به از دست رفتن اعتماد به نفس و افزایش احساس آسیب‌پذیری و افکار آشفته می‌شود. همچنین موجب به هم خوردن عملکرد روزانه، فعالیت‌های اجتماعی و آرامش ذهنی می‌شود. مراجعۀ مکرر به پزشک، هزینه‌های بالای درمان و عوارض جانبی داروها نیز بر فشار روانی و استرس این افراد می‌افزاید. اختلالات اضطرابی و خلقی در میان مبتلایان به ایدز/HIV شیوع بالایی دارد.

مبتلایان به HIV علاوه بر مصائب مربوط به شرایط جسمانی خود باید با انگ‌های اجتماعی و نگاه قضاوت‌آلود جامعه نیز دست‌وپنجه نرم کنند. برچسب (Stigma) یا انگ در لغت به معنای تقبیح بسیار شدیدی است که اکثر اعضای جامعه نسبت به موضوعی خاص از خود نشان می‌دهند. برچسب اجتماعی به مجموعه‌ای از نگرش‌ها، تفکرات منفی و پیش‌داوری علیه شخصی اشاره دارد که تصور می‌شود ویژگی‌های نامطلوبی دارد، ویژگی‌هایی که او را از دیگر اعضای جامعه متمایز می‌کند. این برچسب‌ها معمولاً معطوف به فرهنگ، جنسیت، نژاد، هوش و سلامت هستند.

از آنجایی که راه درمان قطعی برای ایدز/HIV وجود ندارد، ترس از ابتلا به آن، به اشتباه موجب ترس از افراد مبتلا شده  است، امری که موجب تبعیض و انگ علیه آنها می‌شود. همچنین درصد بالایی از آمار ابتلا به HIV، مربوط به مصرف مواد و ارتباط جنسی محافظت نشده است و این امور در تضاد با ارزش‌های اجتماعی هستند. به همین دلیل افراد مبتلا به نوعی مقصر و گناه‌کار شناخته می‌شوند و در نهایت از جامعه طرد می‌شوند. این نگاه‌های منفی نسبت به بیماری باعث می‌شود افراد به دلیل ترس از طرد شدن و عواقب اجتماعی ابتلا به HIV مانند از دست دادن شغل یا رابطه‌های مهم،سراغ راه‌های تشخیص بیماری خود نروند، در صورت آگاهی از بیماری خود آن را مخفی نگاه دارند یا از دریافت درمان امتناع کنند. اگر فرد مبتلا در صورت صحبت در مورد بیماری خود از جامعه طرد شود، ممکن است برای آرام ساختن خود به راه‌های پرخطری روی آورد که می‌تواند بیماری را در جامعه گسترش دهد، مانند رفتارهای پرخطر جنسی یا مصرف مواد بدون رعایت شرایط ایمنی.

مثبت

مثبت

نویسنده: الی بنجامین

مترجم: فاطمه عرفانی

نشر اطراف

اطلاعات بیشتر و خرید

پیشنهاد می‌کنم برای درک اینکه ایدز چیست کتاب «مثبت» را بخوانید. این کتاب در مورد زندگی دختری مبتلا به ایدز است که از تجربۀ روانی و اجتماعی زیست خود صحبت می‌کند، اینکه چطور ابتلا به این بیماری زندگی او را تحت تأثیر قرار داده است.

می‌توان با آگاهی یافتن در مورد این بیماری انگ اجتماعی را از بین برد. در بسیاری از موارد ناآگاهی در مورد راه‌های انتقال ویروس HIV از مهم‌ترین دلایل تبعیض و انگ به حساب می‌آید. می‌توان باپیگیری درمانی منظم، این بیماری را تحت کنترل در آورد و به زندگی طولانی ادامه داد. لازم است بدانیم که برخلاف تصور برخی، این ویروس از راه‌های زیر انتقال پیدا نمی‌کند:

  • استفاده از ظروف غذای مشترک
  • روبوسی، دست دادن یا در آغوش گرفتن
  • سرفه یا عطسه
  • گزش حشرات
  • اشک چشم یا عرق
  • استفاده از سرویش بهداشتی یا حمام مشترک
  • استخر
  • در یک خانه زندگی کردن و خوابیدن

باید بدانیم همانطور که ارزشمندی افراد وابسته به رنگ پوست، نژاد، دین و فرهنگ نیست، وابسته به بیماری آنها نیز نیست. واژۀ «ایدزی» که برخی آن را در مورد این مبتلایان به کار می‌برند مثالی از انگ اجتماعی است. می‌توان به جای استفاده از این واژه گفت: «فرد مبتلا به HIV».

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت دیگر پریا نقی زاده را هم درباره‌ی اینکه «چگونه کتاب روانشناسی مناسب خودم انتخاب کنم؟» را هم بخوانید.

عکس نویسنده
پریا نقی‌زاده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

این یادداشت را پریا نقی‌زاده کارشناس ارشد روانشناسی بالینی نوشته است. پریا نقی‌زاده از سال ۹۳ حرفه‌ی روان‌درمانی را در زمینه‌ی بزرگسالان شروع کرده و از سال ۱۳۹۵ در زمینه‌ی کودکان فعالیت می‌کند.
2,373 بازدید
برچسب ها

Avatar

پریا نقی‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه