لوگو طاقچه
تصویرجلد رمان‌های کلاسیک برای نوجوانان

بهترین رمان‌های کلاسیک برای نوجوان

1,643 بازدید

دوره‌ی نوجوانی برای بسیاری از افراد مملو از چالش‌هایی است که هریک برای مقابله با آن‌ها به دستاویزی پناه می‌برند. کتاب و مطالعه، یکی از بهترین و البته مطمئن‌ترین گذرگاه‌های عبور از بحران‌های این دوران است که انتخاب درست آن می‌تواند نقش مؤثری در آینده‌ی فرد داشته باشد.

در میان کتاب‌های مناسب گروه سنی نوجوان، رمان کلاسیک یکی از پرطرفدارترین‌ها به شمار می‌رود، چرا که نه‌تنها در گذر سال‌ها و دهه‌های متمادی امتحان خود را پس داده‌ است، بلکه جذابیت داستانی آن می‌تواند با به‌کارگیری قوه‌ی تخیل مخاطب نوجوان، او را با خود همراه سازد.

در ادامه‌ی این یادداشت از وبلاگ طاقچه به معرفی تعدادی از بهترین رمان‌های کلاسیک دنیا برای نوجوانان می‌پردازیم که توانسته‌اند ضمن ترویج مفاهیم انسانی و اخلاقی، زمینه‌ی کسب تجربه و آشنایی با دنیای پیرامون را از خلال داستان‌ها برای نوجوانان فراهم سازند.

آنی شرلی در گرین گیبلز (کتاب اول)

آنی شرلی در گرین گیبلز (کتاب اول)

نویسنده: ال. ام. مونتگمری

مترجم: سارا قدیانی

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

آنی شرلی، شخصیت اول یک مجموعه کتاب هشت‌جلدی نوشته‌ی ال. ام. مونتگمری است که آشنایی با او، تصویری به‌یادماندنی از یک دختربچه‌ی تنها، اما جسور و بی‌پروا را در ذهن مخاطب به یادگار می‌گذارد.

روایت مونتگمری از زندگی آنی شرلی از نقطه‌ای شروع می‌شود که او به اشتباه از پرورشگاه به خانه‌ی خواهر و برادری به نام متیو و ماریلا کاتبرت فرستاده می‌شود، اما شیرین‌زبانی او و دل‌رحمی خانواده‌ی کاتبرت مانع از بازگشت آنی به پرورشگاه شده و شروع جدیدی را برای او رقم می‌زند. 

آنی دختر بچه‌ای باهوش اما خیال‌پرداز است که شخصیت ملموس و قابل‌باورش باعث می‌شود مخاطب نیز همچون ماریلا و متیو او را پذیرفته و در مسیر پرفراز و نشیب‌ زندگی همراهی‌اش کند. 

آنی در گرین گیبلز نخستین و البته پرطرفدارترین جلد از مجموعه کتاب‌های آنی شرلی است که تاریخ نخستین انتشار آن به سال ۱۹۰۸ بازمی‌گردد؛ با این حال و به رغم گذشت بیش از یک قرن از نگارش این داستان، بسیاری از مضامین آن نظیر ترس آنی از پذیرفته نشدن در جامعه‌ی جدید و تلاش او برای ایجاد روابط دوستانه با هم‌کلاسیانش می‌تواند انعکاس‌دهنده‌ی برخی از دغدغه‌های نوجوانان امروزی باشد.

بخشی از کتاب صوتی آنی شرلی در گرین گیبلز را بشنوید.

آنی شرلی در گرین گیبلز ال. ام. مونتگمری

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بابا لنگ‌دراز

بابا لنگ‌دراز

نویسنده: جین وبستر

مترجم: میمنت دانا

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

بابا لنگ‌دراز، نوشته‌ی جین وبستر، نویسنده‌ی شهیر آمریکایی است و قهرمان آن، دختر یتیمی به نام جروشا آبوت است که همه او را جودی صدا می‌کنند. جودی که برخلاف روال مرسوم تا ۱۸ سالگی در پرورشگاه مانده و مسئولیت تعدادی از بچه‌های کوچک‌تر از خود را به عهده گرفته است، دختر خلاق و بلندپروازی است که آرزوی رفتن به دانشگاه را در سر دارد.

زمان به‌سرعت می‌گذرد و رفته‌رفته تمام اطرافیان جودی، امید او برای راه‌یافتن به دانشگاه را واهی می‌دانند، تا این‌که با آمدن مرد ناشناسی به پرورشگاه و پذیرش سرپرستی جودی، اوضاع دگرگون می‌شود. پس از این اتفاق جودی به دانشگاه رفته و تصمیم می‌گیرد وقایع روزمره، تجربیات و احساسات خود را در قالب نامه با پدرخوانده‌ی نادیده‌اش در میان بگذارد.

این رمان برای نخستین‌بار در سال ۱۹۱۲ منتشر شد و در ادامه به‌واسطه‌ی پخش تلویزیونی انیمه‌ای که یک شرکت ژاپنی براساس کتاب ساخته بود به شهرت جهانی دست یافت و توانست بسیاری از مضامین انسانی نظیر بخشش، نو‌ع‌دوستی، صبر و پایداری را به مخاطبین نوجوان خود انتقال دهد.

بخشی از کتاب صوتی بابا لنگ دراز را بشنوید.

بابا لنگ دراز جین وبستر

گوینده: محمد ولیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

۱۹۸۴

۱۹۸۴

نویسنده: جورج اورول

مترجم: کاوه میرعباسی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب 1984، اثر درخشان جورج اورول، یک رمان پادآرمان‌شهری است که با شرح جزئیات تکان‌دهنده‌ای از زندگی زیر سایه‌ی یک نظام تمامیت‌خواه، به نقد انواع دیکتاتوری می‌پردازد.

شخصیت اصلی این کتاب -که با نام نوزده هشتادوچهار نیز شناخته می‌شود-  وینستون اسمیت، کارمند سازمانی یک حکومت تک‌حزبی و توتالیتر است و روایت پیش‌گویانه‌ی آن در سال ۱۹۸۴ در شهر لندن رخ می‌دهد؛ بنابراین می‌توان گفت اورول با نگارش این کتاب در سال‌های پایانی جنگ‌جهانی دوم، خطر تسلیم‌شدن در مقابل کمونیسم را به جوامع غربی گوش‌زد کرده است.

این رمان که به گواه بسیاری از منتقدان در فهرست ده رمان برتر قرن بیستم جای دارد، تا کنون به بیش از ۶۵ زبان مختلف ترجمه شده و میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رسیده‌ است. استقبال از این کتاب نشان می‌دهد خطری که اورول آن را در سده‌ی گذشته احساس کرده بوده است، کماکان جامعه‌ی بشری را تهدید می‌کند، بنابراین هر‌کسی گمان می‌کند که کتاب برای عصر او نوشته شده و می‌تواند از هر صفحه‌‌ی آن چندین مصداق برای زندگی امروزی‌اش پیدا کند.

بخشی از کتاب صوتی ۱۹۸۴ را بشنوید.

۱۹۸۴ جورج اورول

گوینده: علی تاج‌میر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

جین ایر

جین ایر

نویسنده: شارلوت برونته

مترجم: محمدتقی بهرامی حرّان

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

جین ایر، رمانی از نویسنده‌ی انگلیسی، شارلوت برونته است که زندگی پرفرازونشیب دختری به همین نام را روایت می‌کند. 

جین، دختر یتیمی است که در کودکی پدر و مادر خود را از دست داده و به پرورشگاه سپرده شده است تا ادامه‌ی مسیر زندگی خود را در محیط خشک و خشن پرورشگاه بگذراند. با این اوصاف، او دست از تلاش برنداشته و تصمیم می‌گیرد با پشتِ سر گذاشتن مصائب دوران کودکی‌اش، به‌عنوان یک انسان مفید به جامعه بازگردد. این تصمیم، باعث ورود جین در قامت معلم به یک خانه‌ی اشرافی شده و رفته‌رفته زمینه‌ی‌ علاقه‌ی ارباب خانه، آقای روچستر، به او را فراهم می‌آورد؛ اما اطلاع از گذشته‎ی روچستر قلب جین را به درد آورده و او را از خانه‌ی امن آقای روچستر می‌راند. 

برونته این کتاب را بر اساس تجربیات شخصی خود نگاشته و شاید همین موضوع توانسته است به باورپذیری شخصیت‌های داستان او کمک کند؛ شخصیت‌هایی که پس از گذشت حدود دو قرن کماکان از نقاط قوت اثر برونته بوده و در کنار گرایش عامه‌ی مردم به ملودرام از دلایل استقبال از آن به شمار می‌روند.

بخشی از کتاب صوتی جین ایر را بشنوید.

جین ایر شارلوت برونته

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

باغ مخفی

باغ مخفی

نویسنده: فرانسس هاجسن برنت

مترجم: مهرداد مهدویان

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان باغ مخفی برای اولین بار به‌صورت داستان دنباله‌‌دار در «مجله‌‌ی آمریکایی» منتشر و سپس نسخه‌‌ی کامل آن در قالب کتاب روانه‌‌ی بازار گردید. محوریت رمان پیرامون مری لنوکس، دختر ۱۰ساله‌‌ای است که با خانواده‌‌ی ثروتمندش در هند زندگی می‌‌کند. مری، دختری خودخواه و بداخلاق است که لوس بار آمده و توسط والدین بی‌‌خیالش، مورد بی‌‌توجهی قرار گرفته است. زمانی که در پی یک بیماری، پدر و مادرش می‌‌میرند، او تنها می‌‌شود. در یک فعل و انفعال، او را به انگلستان می‌‌فرستند تا با عمویش زندگی کند. مری به‌‌تدریج شروع به کشف یک باغ مخفی در محوطه‌‌ی باغ خانه‌‌ی عمویش می‌‌کند. در همین حین، مری با دیدن پسرعمویش که دقیقا مانند او خودخواه و بداخلاق است، شروع به تغییر دادن رفتارش می‌‌کند.

کتاب باغ مخفی یکی از مطرح‌‌ترین رمان‌‌های نوجوانان در یک قرن اخیر بوده است. این رمان، پس از انتشار در قالب کتاب، به‌سرعت میان خوانندگان دست‌به‌دست شد تا این‌‌که به فاصله‌‌ی یک ماه به چاپ دوم رسید. آثار هاجسن برنت، علاوه‌بر کودکان و نوجوانان، خوانندگان بزرگسال را نیز با خود همراه می‌‌کرد. باغ مخفی هم از این قاعده مستثنی نبود. این کتاب در اکثر نظرسنجی‌‌های مراجع مختلف، طی بیش از ۱۰۰ سال در بین محبوب‌‌ترین و مطرح‌‌ترین رمان‌‌هایی بوده است که کودکان و نوجوانان را با خود همراه کرده است.

زنان کوچک

زنان کوچک

نویسنده: لوییزا می الکات

مترجم: فرزین مروارید

انتشارات قدیانی

اطلاعات بیشتر و خرید

زنان کوچک، نام رمان بلندی از لوئیزا می. الکات، نویسنده‌ی آمریکایی است که داستان آن در اواسط قرن نوزدهم، در شهر بوستون ایالت ماساچوست آمریکا می‌گذرد. 

زمینه‌ی تاریخی رمان زنان کوچک را حوادث ناشی از جنگ داخلی آمریکا تشکیل می‌دهد و  بستر روایی آن، ماجراهای زندگی خانواده‌ی مارچ است که روزگاری ثروتمند بوده‌اند و در حال حاضر از شرایط خوبی برخوردار نیستند؛ علاوه‌بر این، پدر خانواده نیز برای شرکت در جنگ آن‌ها را ترک کرده است و چهار دختر او به نام‌های مگی، جو، بث و ایمی تلاش می‌کنند در کنار اداره‌ی زندگی خود، از یکدیگر نیز حمایت کنند. به بیان دیگر، داستان این رمان درباره‌ی زندگی پرفرازونشیب چهار خواهر با روحیات متفاوت است که در دوران جنگ و در غیاب پدرشان مجبور به تحمل سختی‌های زیادی در زندگی می‌شوند و این مسئله از آن‌ها زنانی جسور و خودساخته می‌سازد.

زنان کوچک، داستانی است که به بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده و اقتباس‌های متعددی از آن در قالب‌های متفاوتی چون تئاتر، اپرا، سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی و انیمه‌های ژاپنی صورت گرفته است.

بخشی از کتاب صوتی زنان کوچک را بشنوید.

زنان کوچک لوییزا می الکات

گوینده: تینا میرکریمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بخشنده

بخشنده

نویسنده: لوئیس لوری

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

رمان بخشنده، اثر لوئیس لوری، نویسنده‌ی آمریکایی است که به شرح زندگی یک نوجوان دوازده ساله به نام یوناس می‌پردازد. تصویری که لوری در ابتدای داستان از دنیای پیرامون یوناس به مخاطب نشان می‌دهد، آرمانشهری است که هیچ درد و رنجی در آن وجود ندارد؛ با این حال، هرچه داستان پیش می‌رود در می‌یابیم که خلق این آرمان‌شهر در واقع ماحصل حذف صورت‌مسئله -که همانا تمام عواطف و احساسات بشری است- بوده است. 

در چنین دنیایی، شغل افراد در سن 12 سالگی و براساس توانایی‌هایشان معین شده و ازدواج فرایندی است که مانند یک درخواست اداری، پس از ثبت و بررسی، پاسخ داده می‌شود! با این حال، کماکان دو شخصیت به نام‌های بخشنده و گیرنده وجود دارند که می‌توانند طعم خاطرات، دردها و شادی‌های زندگی را بچشند؛ و در یکی از مهم‌ترین نقاط عطف داستان، انتخاب یوناس به عنوان گیرنده، جهان‌بینی و زندگی او را دستخوش تغییرات بسیاری قرار می‌دهد.

نگارش رمان بخشنده در واقع هشداری است از سوی نویسنده به جامعه‌ی مدرن امروز که معنای بسیاری از مفاهیم و روابط انسانی در آن تغییر کرده و همچنین نقدی است به ایدئولوژی‌هایی که آزادی و شادی واقعی را دو خط موازی می‌پندارند.

خاطرات یک دختر جوان

خاطرات یک دختر جوان

نویسنده: آن فرانک

مترجم: ناصر عظیمی

انتشارات تمدن علمی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب خاطرات یک دختر جوان اثر آنه فرانک، مجموعه دست‌نوشته‌های یک دختر 16ساله به قلم خود او است که در میانه‌ی جنگ‌جهانی دوم به‌ناچار دو سال از عمر کوتاه خود را در خفا سپری کرده است.

آنه به عنوان راوی و شخصیت اصلی این رمان ضدجنگ، یک دختر نوجوان یهودی است که با شروع فاجعه‌ی نسل‌کشی یهودیان اروپایی در جریان جنگ، به همراه خانواده‌اش به اتاقک زیر شیروانی یک خانه‌ی محقر در شهر آمستردام پناه برده و تصمیم می‌گیرد برای فرار از روزمرگی، خاطرات شخصی خود را یادداشت کند؛ اما زمانی که از طریق رادیوی برون‌مرزی متوجه می‌شود یکی از اعضاء حکومت در تبعید هلند قرار است پس از پایان جنگ، روایت شاهدان عینی در طول دوره‌ی اشغال را جمع‌آوری و منتشر سازد، سبک نوشته‌هایش را تغییر داده و آن‌ها به‌گونه‌ای می‌نویسد که از قابلیت انتشار برخوردار باشند. 

خاطرات روزانه‌ی آنه ضمن نمایش چهره‌ی کریه جنگ، تصویری دقیق و بی‌واسطه از بیم و امیدهای مداوم مردمان درگیر با آن را ارائه می‌دهد؛ و اثرگذاری آن زمانی بیشتر می‌شود که مخاطب درمی‌یابد آنه تنها چند هفته مانده به اعلام پایان جنگ در پی لو رفتن مخفیگاهش کشته شده است و خاطرات او به دست پدرش -که تنها بازمانده‌ی این خانواده بوده- منتشر شده است.

غرور و تعصب

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستن

مترجم: الهام رحمانی

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

غرور و تعصب، نوشته‌ی جین آستین، یکی از بهترین رمان‌های عاشقانه‌ی تاریخ بوده و تصویری جذاب از عشق و پیش‌داوری‌هایی که در مسیر تحقق آن وجود دارد را ترسیم می‌کند. داستان این کتاب درباره‌ی خانواده بنت و به خصوص دو دختر بزرگ‌تر آن‌ها، جین و الیزابت است که یکی از بزرگترین دغدغه‌های مادرشان، ازدواج آن‌ها است! در این میان، در یک مهمانی اشرافی، جین با آقای بینگلی و الیزابت با آقای دارسی آشنا می‌شود و این آشنایی، آغاز تمام ماجراهای کتاب است.

این رمان که فرهنگ زندگی در بریتانیای سده‌ی نوزده را نیز به‌خوبی نمایش می‌دهد، بارها دست‌مایه‌ی اقتباس سینمایی قرار گرفته است و معروف‌ترین آن‌ها را می‌توان فیلمی به همین نام با بازی کیرا نایتلی و مَتیو مَک‌فادین دانست. این فیلم در سال ۲۰۰۵  اکران شد و توانست جوایز و افتخاراتی را در جشنواره‌ی گلدن گلوب به‌دست آورد.

بخشی از کتاب صوتی غرور و تعصب را بشنوید.

غرور و تعصب جین آستِین

گوینده: سحر بیرانوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کشتن مرغ مینا

کشتن مرغ مینا

نویسنده: هارپر لی

مترجم: فخرالدین میررمضانی

انتشارات امیرکبیر

اطلاعات بیشتر و خرید

کشتن مرغ مقلد یا کشتن مرغ مینا، رمانی نوشته‌ی هارپر لی، نویسنده‌ی آمریکایی است که نگارش آن جایزه‌ی پولیتزر را برای او به ارمغان آورده است.

این رمان از زبان اسکات فینچ، دختر وکیل سفیدپوستی به نام اتیکاس فینچ روایت می‌شود که در شهر کوچکی به نام مِیکوم، دفاع از جوان سیاه‌پوستی به نام تام رابینسون را در ماجرای تجاوز به یک دختر سفیدپوست به عهده گرفته است. او در زمانه‌ای که تعصب نژادی یکی از ارزش‌های رایج جامعه به شمار می‌رود، با قدرت و بی‌باکی از عدالت و انسانیت دفاع کرده و در مقابل تعصب، نفرت، خشونت نژادی و ریاکاری مردم می‌ایستد. 

از تاریخ انتشار اولین نسخه از این رمان در سال ۱۹۶۰ ، این کتاب به بیش از ۴۰ زبان بین‌المللی ترجمه شده‌ و بیش از ۴۰ میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رسیده است.  علاوه‌بر این، دو سال پس از انتشارش، رابرت مولیگان فیلمی را به همین نام با اقتباس از کتاب ساخت که در نظرخواهی‌های عمومی، همواره از آن به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تمام عمر بسیاری از مخاطبان سینما نام برده می‌شود.

گتسبی بزرگ

گتسبی بزرگ

نویسنده: اسکات فیتز جرالد

مترجم: رضا رضایی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

گتسبی بزرگ، اثر جاودان اسکات فیتز جرالد، یکی از شاخص‌ترین آثار ادبی آمریکا و نیز یکی از برترین رمان‌های کلاسیک تاریخ ادبیات جهان به شمار می‌رود.

 فیتز جرالد در این کتاب، روایتی ملموس و تصویری دقیق از هوس، هرزگی، تباهی، بی‌قیدی و پیامدهای آن را به مخاطب خود عرضه می‌کند. این داستان در لانگ‌آیلند نیویورک و در دوره‌ای می‌گذرد که به‌واسطه‌ی شکوفایی اقتصادی ایالات متحده پس از جنگ‌جهانی اول، تعداد میلیونرهای آن به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است و گتسبی، یک از آن‌ها است.

راوی این رمان جوانی به نام نیک کراوی است که به سواحل شرقی آمریکا کوچ کرده و در همسایگی گتسبی ساکن شده است. او در ابتدا از مهمانی‌های پرزرق‌وبرق همسایه‌ی خود شاکی است، اما رفته‌رفته نه‌تنها به یکی از حاضران همیشگی مجالس او تبدیل می‌شود، بلکه می‌تواند با نزدیک شدن به گتسبی، انگیزه‌ی او از برگزاری این مهمانی‌ها را نیز دریابد.

در سال ۲۰۱۳، لورمن فیلمی به همین نام را با بازی لئوناردو دی‌کاپریو در نقش گتسبی ساخت.

1,644 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه ارغوان


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه