لوگو طاقچه
تصویر جلد رمان‌های صوتی عاشقانه ایرانی

بهترین رمان‌های صوتی عاشقانه ایرانی

6,772 بازدید

در تمام زبان‌ها و در بین مردم تمام ملت‌ها، رمان‌های عاشقانه یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ژانرهای ادبی به شمار می‌روند. این دسته از رمان‌ها، به دلیل شیوه نوشتاری آن‌ها که بر پایه‌ی داستان‌های عاشقانه و پرشور است، مخاطبان بسیاری را جذب خود می‌کنند. زبان فارسی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛هم بستر بسیار مناسبی برای روایت داستان‌های پرشور عاطفی است هم مخاطبان قابل‌توجهی دارد. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، برخی از معروف‌ترین رمان‌های صوتی عاشقانه ایرانی را با هم مرور می‌کنیم. چراکه شنیدن داستان‌های صوتی عاشقانه‌ی زبان فارسی و با صدای گرم و دلنشین گویندگان نامی و ماهر می‌تواند ساعات فراغتی خوش و همچنین پرهیچان برای مخاطب رقم بزند. 

چشم‌هایش

کتاب «چشم‌هایش» از جمله معروف‌ترین آثار نویسنده‌ی نامی، بزرگ علوی است که برای اولین بار در سال ۱۳۳۱ منتشر شده است. بزرگ علوی در این رمان روش استعلام و استشهاد را به کار برده است، بدین‌گونه که قطعات پراکنده‌ی یک ماجرا را کنار هم گذاشته و از آن طرحی کلی آفریده ‌است که برحدس و گمان تکیه دارد. این کتاب رمانی عاشقانه و سیاسی است که زندگی یک استاد نقاشی بزرگ و مبارز سیاسی به نام استاد ماکان در زمان رضا شاه پهلوی را روایت می‌کند. برخی گمان دارند که این کتاب از زندگی نقاش بزرگ کمال‌الملک الهام گرفته شده است و برخی دیگر بر این باورند که این کتاب از زندگی استاد تقی ارانی برگرفته شده است.

داستان کتاب از این قرار است که یکی از دوست‌داران و هواداران دکتر ماکان به دنبال کشف راز مرگ مشکوک استاد در تبعید به یکی از آثار استاد می‌رسد و حدس می‌زند که راز مرگ استاد در این تابلو نهان شده است. این اثر تصویر پرتره‌ی زن جوانی است که انگار رازی در چشم‌هایش نهفته است. نشر آوانامه کتاب صوتی این اثر را به مدت هشت ساعت و سی‌و‌‌دو دقیقه و با صدای دلنشین آرمان سلطان‌زاده منتشر کرده است.

بخشی از کتاب صوتی چشم هایش را بشنوید.

چشم هایش بزرگ علوی

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

یک عاشقانه آرام

کتاب «یک عاشقانه‌ی آرام»از جمله مهم‌ترین آثار نادر ابراهیمی است که در سال ۱۳۷۴ برای اولین توسط نشر روزبهان منتشر شد. ابراهیمی در این کتاب با ترسیم فضای انقلابی سال ۵۷ و روایت کردن ماجرای عاشقانه‌ی مردی گیلانی و زن جوان انقلابی آذری به نام عسل داستانی خواندنی را برای مخاطب ارائه کرده است. گیله مرد معلم ادبیات و مبارزی است که توسط ساواک ممنوع‌الکار شده است و تصمیم گرفته تا برای جلوگیری از دچار روزمرگی شدن زندگی و عشق خود با عسل، داستانی بنویسد و آن را به همسرش تقدیم کند.

این کتاب یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های عاشقانه ایرانی چهل سال اخیر بوده است. این کتاب در سه فصل نگارش شده است و نسخه‌ی صوتی آن با صدای گرم پیام دهکردی و به مدت هشت ساعت و سی‌و‌یک دقیقه توسط انتشارات نوین کتاب گویا منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی یک عاشقانه آرام را بشنوید.

یک عاشقانه آرام نادر ابراهیمی

گوینده: پیام دهکردی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شوهر آهو خانم

کتاب «شوهر آهو خانم» اولین رمان علی‌محمد افغانی است که در سال ۱۳۴۰ در تهران منتشر شد. او این کتاب را در سال‌هایی که در زندان به سر می‌برده (۱۳۳۳- ۱۳۳۸) به تحریر در آورده است و پس از آزاد شدن از زندان آن را با هزینه‌ی شخصی به چاپ رسانده است. این کتاب پس از انتشار با استقبال زیادی روبه‌رو شد. 

این کتاب داستان زندگی آهو خانم و همسرش سید‌میران است و در پنج فصل نگاشته شده است. از این کتاب یک فیلم سینمایی و یک سریال با همین نام اقتباس شده است. رمان صوتی «شوهر آهو خانم» توسط استودیوی نوار به مدت چهل ساعت و پنجاه‌و‌هفت دقیقه و با صدای پیمان قریب پناه منتشر شده است. داستان این کتاب در سال ۱۳۱۳ در کرمانشاه رخ می‌دهد و به همین جهت هم‌اکنون ترجمه‌ی کردی (سورانی) این کتاب نیز منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی شوهر آهو خانم را بشنوید.

شوهر آهو خانم علی‌محمد افغانی

گوینده: پیمان قریب پناه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم

کتاب «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» رمان نسبتا کوتاهی از نادر ابراهیمی است که در سال ۱۳۴۵ برای اولین بار منتشر شد. این کتاب ماجرای عاشقانه‌ی بین هلیا دخترِ‌ ‌خان و راوی داستان که یک پسر روستایی و کشاورز است را روایت می‌کند. 

راوی و هلیا که از کودکی با یکدیگر بزرگ شده‌اند و به یکدیگر دل باخته‌اند پس از مخالفت خانواده‌هایشان با ازدواجشان به چمخاله فرار می‌کنند ولی هلیا زندگی پس از فرار را تاب نمی‌آورد و به شهرشان باز می‌گردد. راوی پس از مدت‌ها رنج کشیدن به شهر باز می‌گردد، شهری که دوست می‌داشته است و اکنون اهالی آن با او دشمن شده‌اند و همه حتی خانواده‌اش از او رو برگردانده‌اند. 

نادر ابراهیمی در این کتاب به خوبی چگونگی دل بستن راوی به هلیا و چگونگی پریشانی ایام فراغ و چگونگی دل کندن از او را شرح می‌دهد. این کتاب توسط نشر نوین کتاب گویا به مدت دو ساعت و چهل‌و‌دو دقیقه و با صدای گوش‌نواز پیام‌ دهکردی به‌صورت صوتی منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم را بشنوید.

بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم نادر ابراهیمی

گوینده: پیام دهکردی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دالان بهشت

رمان عاشقانه‌ی «دالان بهشت» اولین رمان نازی صفوی که از جمله آثار پرطرفدار این نویسنده نیز است در سال ۱۳۷۸ برای اولین بار منتشر شد. این کتاب، داستان زندگی دختری به نام مهناز را روایت می‌کند که در نوجوانی به پسر همسایه‌شان، محمد، علاقه‌مند می‌شود و در پی این علاقه، در سن کم با یکدیگر ازدواج می‌کنند. سن کم مهناز و ناپختگی او باعث به‌هم‌خوردن این ازدواج می‌شود و این شکست شروعی است برای اینکه مهناز برای خودشناسی تلاش کند. پس از گذشت چند سال در حالی که مهناز درباره‌ی رفتارهای آن زمان خود با خود کلنجار می‌رود دست روزگار این دو نفر را بار دیگر با یکدیگر روبه‌رو می‌کند و متوجه می‌شوند که هنوز به یکدیگر علاقه‌مند هستند.

نازی صفوی این کتاب را به اصرار یکی از دوستان خود به چاپ رسانده است به همین خاطر پس از استقبال فراوان مخاطبین از این اثر، به‌شدت شگفت‌زده شد. نسخه صوتی این رمان عاشقانه ایرانی توسط نشر آوانامه با صدای آنالی طاهریان و به مدت زمان شانزده ساعت و سی‌و‌سه دقیقه منتشر شده است. 

بخشی از کتاب صوتی دالان بهشت را بشنوید.

دالان بهشت نازی صفوی

گوینده: آنالی طاهریان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بامداد خمار

کتاب «بامداد خمار» از خانم فتانه حاج سید جوادی (با نام مستعار پروین) که سال‌هاست در میان آثار پرطرفدار عاشقانه فارسی قرار دارد، برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ منتشر شده و تاکنون مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. ترجمه‌ی آلمانی این کتاب نیز به فروش بالایی دست یافته است. داستان این کتاب داستان زندگی دختری به نام سودابه از یک خانواده‌ی ثروتمند است که تصمیم دارد با پسری از خانواده‌ای که شبیه به خانواده‌ی خودش نیست ازدواج کند. در این بین مادرش به او توصیه می‌کند تا صحبت‌های عمه‌اش محبوبه را بشنود.

در پی این توصیه، محبوبه داستان سیاه‌بختی خود در زندگی با فردی به نام رحیم که عاشقانه دوستش می‌داشته را برای سودابه تعریف می‌کند. انتشارات آوانامه نسخه‌ی صوتی رمان «بامداد خمار» را با صدای شیما درخشش و به مدت هجده ساعت و چهارده دقیقه منتشر کرده است. 

بخشی از کتاب صوتی بامداد خمار را بشنوید.

بامداد خمار فتانه حاج سید جوادی (پروین)

گوینده: شیما درخشش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

خاما

رمان «خاما» از یوسف علیخانی (منتشرشده در سال ۱۳۹۶ توسط نشر آموت) روایت‌گر داستان عاشقانه‌ی جوانی به نام خلیل است که دل در گرو دختری به نام خاما داده است. ماجرا در پی تبعید کردها به ارسباران توسط رضا‌خان اتفاق می‌افتد. خلیل و خاما، دو جوانی که به جرم مبارزه علیه ترک‌های حاشیه کوه آرارات ترکیه به ارسباران تبعید شده‌اند در این تبعیدگاه با یکدیگر آشنا می‌شوند و خلیل به خاما که زنی جسور و شجاع و مبارز است دل می‌بازد. داستان عاشقانه‌ی کتاب «خاما» در دل روایتی تاریخی سیاسی رقم می‌خورد که یوسف علیخانی این روایت را به خوبی نگاشته است. کتاب «خاما» با صدای خود نویسنده، یوسف علیخانی، و به مدت سیزده ساعت و پنجاه دقیقه توسط نشر آوانامه به‌صورت صوتی منتشر شده است. 

بخشی از کتاب صوتی خاما را بشنوید.

خاما یوسف علیخانی

گوینده: یوسف علیخانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تن تنهایی

اولین رمان سحر سخایی، نویسنده‌ی جوان معاصر فارسی، کتاب «تن تنهایی» است که برای اولین بار در زمستان سال ۱۳۹۵ توسط نشر چشمه منتشر شد. کتاب «تن تنهایی» روایتگر مثلث عشقی بین بردیا، رضا و سبا است. این سه نفر که در رشته موسیقی تحصیل می‌کنند هر‌کدام از خانواده‌ای با فرهنگ و سنتی متفاوت آمده‌اند و دغدغه‌های مربوط به خود را دارند. در این بین رضا و بردیا هردو به سبا علاقه‌مند می‌شوند و این علاقه‌ها، سبا را که به دنبال استقلال از خانواده‌اش است در موقعیتی دشوار برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد. نام هر فصل این کتاب اشاره به گوشه‌ای از دستگاه‌های موسیقی دارد. این کتاب با صدای ستاره پسیانی و به مدت پنج ساعت و سه دقیقه توسط رادیو گوشه در قالب کتاب گویا منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی تن تنهایی را بشنوید.

تن تنهایی سحر سخایی

گوینده: ستاره پسیانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چگونه با پدرت آشنا شدم

رمان «چگونه با پدرت آشنا شدم» کتابی طنز و عاشقانه از نویسنده‌ و طناز جوان معاصر مونا زارع است که در ابتدا به‌صورت داستانی دنباله‌دار در ستون هفتگی طنز روزنامه‌ی شهروند منتشر می‌شد و بعدتر در سال ۱۳۹۶ با بازبینی مونا زارع و یک پایان‌بندی متفاوت به‌صورت رمان منتشر شد. 

نویسنده در این کتاب با بیانی طنز ماجرای آشنایی راوی با همسرش را به‌صورت نامه‌هایی برای دخترش نوشته است. او در این اثر که می‌توان گفت آن را به‌نوعی از یک سریال پرطرفدار آمریکایی به نام «چگونه با مادرت آشنا شدم» الهام گرفته است، داستان‌هایی را از آشنایی با افراد مختلفی که در نهایت منجر به آشنایی با همسرش می‌شوند، تعریف می‌کند. طنز درون هرکدام از این ملاقات‌ها، خواننده را با صدای بلند به خنده می‌اندازد. نسخه‌ی صوتی این کتاب با صدای آزاده مویدی‌فرد و به مدت چهار ساعت و پنج دقیقه توسط رادیو گوشه منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی چگونه با پدرت آشنا شدم؟ را بشنوید.

چگونه با پدرت آشنا شدم؟ مونا زارع

گوینده: آزاده مؤیدی‌فرد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کیمیا‌خاتون

رمان «کیمیا خاتون» رمانی تاریخی و عاشقانه از سعیده قدس و داستانی از شبستان مولانا است. نویسنده در این کتاب به روایت کردن داستان زندگی کیمیا‌خاتون، دختر مولانا جلال‌الدین بلخی، پرداخته است. کیمیا‌خاتون در زندگی پدر خود مولانا و دوست و هم‌نشین پدرش، شمس تبریزی، اثری بسزا داشته است ولی در لابه‌لای روایت‌های تاریخی کم‌تر به آن اثر شگرف توجه شده است و حال، سعیده قدس با پس‌زمینه‌ای عاشقانه این اثرگذاری را روایت می‌کند.

نگاه نویی که سعیده قدس به این وقایع تاریخی داشته تا به امروز مورد استقبال فراوان مخاطبین قرار گرفته و کتاب «کیمیا‌خاتون» بیش از چهل‌و‌هفت مرتبه چاپ شده است. 

به گفته‌ی سعیده قدس نوشتن این کتاب از یک اتفاق شروع شد و آن این بود که قدس پس از بازدید از مزار شمس تبریزی به خواندن و مطالعه درباره‌ی این عارف بزرگ و همچنین رابطه‌ی وی با مولانا علاقه‌مند شد و این علاقه و مطالعه در این حوزه، او را به حقایقی درباره‌ی کیمیا‌خاتون رسانید که پایه و اساس نگارش این کتاب بوده است. نسخه صوتی این اثربا صدای پروین محمدیان و مدت زمان هفده ساعت و پنجاه‌و‌سه دقیقه توسط نشر آوانامهمنتشر شده است

بخشی از کتاب صوتی کیمیا خاتون را بشنوید.

کیمیا خاتون سعیده قدس

گوینده: پروین محمدیان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

رویای نیمه‌شب

کتاب «رویای نیمه‌شب» از حجت‌الاسلام والمسلمین مظفر سالاری رمانی عاشقانه و مذهبی است که در سال ۱۳۹۴ برای اولین بار منتشر شده است. سالاری در این کتاب، داستان عشق یک پسر جوان از اهل سنت به نام هاشم و یک دختر شیعه به نام ریحانه را روایت می‌کند. عشقی که به‌خاطر تفاوت‌های عقیدتی خانواده‌ها در ابتدا انکار می‌شود ولی بعدتر پس از اعمال فشار حاکمیت زمان علیه شیعیان اتفاقی برای پدر ریحانه رخ می‌دهد که عقاید او را دستخوش تغییراتی قرار می‌دهد و مسیر داستان را تغییر می‌دهد.

این کتاب با صدای مهبد قناعت پیشه و به مدت هفت ساعت و بیست‌و‌هشت دقیقه توسط انتشارات نوین کتاب گویا در قالب کتاب گویا منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی رویای نیمه شب را بشنوید.

رویای نیمه شب مظفر سالاری

گوینده: مهبد قناعت‌پیشه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بهار برایم کاموا بیاور

کتاب «بهار برایم کاموا بیاور» از مریم حسینیان نویسنده‌ی جوان معاصر است که برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ منتشر شده و در همان سال نامزد دریافت جایزه‌ی ادبی گلشیری بوده است.
مریم حسینیان پیش از نگارش این رمان به همراه خانواده‌ی خود به روستایی دورافتاده و خالی از سکنه سفر می‌کنند و در خانه‌ای ساکن می‌شوند که به گفته‌ی حسینیان رمان «بهار برایم کاموا بیاور» از آن خانه الهام گرفته شده است. راوی داستان زنی است که به‌خاطر عشق فراوان خود به همسرش به‌همراه فرزندان خود برای زندگی راهی منطقه‌ای دورافتاده می‌شود. راوی رویدادهای روزانه را برای همسر خود بازگو می‌کند و در این بین اتفاقات بسیار عجیبی برای او رخ می‌دهد. وقایعی که خواننده را تا پایان کتاب با دلهره و نگرانی با خود همراه می‌کند و او را پای داستان میخ‌کوب می‌نماید و در نهایت با یک پایان‌بندی غیرقابل پیش‌بینی ضربه نهایی را به مخاطب وارد می‌کند. نسخه‌ی صوتی این کتاب با صدای گلاره عباسی و به مدت پنج ساعت و پنجاه‌و‌هشت دقیقه توسط رادیو گوشه منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی بهار برایم کاموا بیاور را بشنوید.

بهار برایم کاموا بیاور مریم حسینیان

گوینده: گلاره عباسی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پستچی

کتاب «پستچی» داستانی عاشقانه از چیستا یثربی است که به‌نوعی تجربه‌ی دل‌باختگی خود او را روایت می‌کند. او در این کتاب داستان علاقه‌مندشدنش به علی، پسر همسایه‌شان، در سن ۱۴ سالگی و ادامه‌ی این علاقه تا اوایل جوانی خود را روایت کرده است. نویسنده این اثر را در ابتدا به‌صورت داستان دنباله‌دار هفتگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد و پس از اینکه با استقبال فراوان مخاطبین مواجه شد، در سال ۱۳۹۴ آن را در قالب کتاب «پستچی» منتشر کرد. نسخه‌ی صوتی این کتاب با صدای فریبا متخصص و به مدت چهار ساعت و هفده دقیقه توسط انتشارات نوین کتاب گویا منتشر شده است.

بخشی از کتاب صوتی پستچی را بشنوید.

پستچی چیستا یثربی

گوینده: فریبا متخصص
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
6,772 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه حسین‌خانی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه