لوگو طاقچه
کتاب برای افزاش سطح آگاهی

کتاب‌هایی که سطح آگاهی‌تان را بالا میبرد

8,086 بازدید

آگاهی و دانستن همواره مسأله‌ای مهم در زندگی بشر بوده است. انسان در تمام زندگی‌اش در تلاش بوده تا به اطلاعات دست پیدا کند و روزبه‌روز آگاهی‌اش را افزایش دهد. این میل هیچ‌وقت در وجود آدمی کم نمی‌شود و تا لحظات پایانی زندگی با ماست. از طرفی دیگر انسان فانی است و زندگی فرصت محدودی در اختیارمان گذاشته که همین علتی است بر این مسأله که نمی‌توانیم بر علوم و اطلاعات در همه‌ی زمینه‌ها آگاهی پیدا کنیم. در این میان که عطش ما به دانستن، سیری‌ناپذیر و فرصت‌مان هم محدود است، کتاب‌ها باز هم به دادمان می‌رسند. با خواندن بعضی از کتاب‌ها می‌توان این عطش به آگاهی را تا حدی سیراب کرد و به برخی از سؤال‌های اساسی زندگی پاسخ داد. در این یادداشت وبلاگ طاقچه به معرفی کتاب‌هایی که به‌نوعی سطح آگاهی‌تان را بالا می‌برند، پرداخته‌ایم.

آگاهی

آگاهی

نویسنده: سوزان بلکمور

مترجم: رضا رضایی

فرهنگ معاصر

اطلاعات بیشتر و خرید

سوزان بلکمور پژوهشگر فراروان‌شناسی انگلیسی است که در کتاب آگاهی درباره‌ی مفهوم آگاهی از منظر زیست‌شناسی، عصب‌شناسی و روانشناسی، تحلیلی گسترده ارائه می‌دهد.

آیا نظریه‌ای وجود دارد که جوهر آگاهی را توضیح دهد؟ یا خود آگاهی فقط یک توهم است؟ آگاهی اکنون به‌سرعت در حال گسترش حوزه‌ی‌ مطالعه برای دانشجویان روانشناسی، فلسفه و علوم اعصاب است. در این کتاب می‌توانید تمام نظریه‌های اصلی مطالعات آگاهی را -از نظریه‌هایی که ریشه در فلسفه سنتی غرب دارند تا آن‌هایی که از علوم اعصاب، نظریه کوانتومی و فلسفه‌ی شرقی بیرون آمده‌اند- مطالعه کنید.

این اثر دارای چندین بخش است که به موضوعاتی از قیبل چگونگی برخاستن تجربیات ذهنی از فرآیندهای عینی مغز، علوم اعصاب و آسیب‌شناسی عصبی آگاهی، حالات تغییریافته‌ی آگاهی، تجارب عرفانی و رویاها، و اثرات مواد مخدر و مراقبه می‌پردازد. همچنین در مورد ماهیت خود، امکان هوشیاری مصنوعی در روبات‌ها، و این سوال که آیا حیوانات هوشیار هستند یا خیر بحث می‌کند. این کتاب با سؤالات خودارزیابی و تمرین‌هایی، خواننده را پویا و فعال نگه می‌دارد.

تاریخچه تقریبا همه چیز

تاریخچه تقریبا همه چیز

نویسنده: بیل برایسون

مترجم: محمدتقی فرامرزی

انتشارات مازیار

اطلاعات بیشتر و خرید

بیل برایسون با در نظر گرفتن بیگ بنگ تا ظهور تمدن، به دنبال این است که بفهمد چگونه ما از آن‌جا که اصلاً هیچ چیز نبودیم به جایگاه فعلی رسیدیم. او برای فهم این مطلب با مجموعه‌ای از باستان‌شناسان، انسان‌شناسان و ریاضی‌دانان جهان ارتباط ایجاد کرده است و به دفاتر، آزمایشگاه‌ها و اردوگاه‌های صحرایی آن‌ها سفر می‌کند. او کتاب‌های آن‌ها را خوانده و درنهایت یافته‌هایش را در کتاب تاریخچه تقریباً همه چیز به انتشار رسانده است. این کتاب یک ماجراجویی عمیق، گاهی طنز و سرگرم‌کننده در قلمرو دانش بشری است.

این اثر هم‌چنین برنده‌ی جایزه‌ی آونتیس و جایزه دکارت شد و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی بریتانیا بود. با این کتاب می‌توانید اطلاعات زیادی درباره‌ی پدیده‌های هستی به دست آورید و اطلاعات عمومی‌تان را افزایش دهید. 

بخشی از کتاب صوتی تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز را بشنوید.

تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز بیل برایسون

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

واقعیت؛ ده دلیل برای اینکه درباره جهان اشتباه فکر می‌کنیم

واقعیت؛ ده دلیل برای اینکه درباره جهان اشتباه فکر می‌کنیم

نویسنده: هنس روسلینگ

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب که یکی از پرفروش‌‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز است، در تلاش است تا با ده دلیل نشان دهد که ما درباره‌ی جهان اشتباه فکر می‌کنیم. نویسندگان در این کتاب می‌گویند رسانه‌ها، تبلیغات و اخبار جعلی کمترین تاثیر را در قضاوت ما نسبت به جهان دارند و در ادامه از ده غریزه‌ی منفی‌گرایانه حرف می‌زنند که عاملان اصلی تفکر تراژیک و منفی‌ درباره دنیا هستند.

نویسندگان این اثر، ابزارهای تفکر به دور از منفی‌نگری را برای شما برمی‌شمارند. این ابزارها کمک خواهند کرد که تصویر واقعی و درستی از جهان به دست آورید و بر جهل خودخواسته پیروز شوید. البته برای این کار نیازی نیست که همه‌ی جزئیات را یاد بگیرید. هنس روسلینگ، آنا روسلینگ و اولا روسلینگ در این کتاب از شما می‌خواهند نگاه بدبینانه‌ای درباره‌ی دنیا و اتفاقات آن نداشته باشید و خوشبینانه‌تر به جهان نگاه کنید. در نهایت با خواندن این اثر می‌توانید واقعیت‌ها را بدون دخالت غرایز منفی‌گرایانه خود درک کنید.

صلحی که همه صلح ها را بر باد داد

صلحی که همه صلح ها را بر باد داد

نویسنده: دیوید فرامکین

مترجم: حسن افشار

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه‌ی معاصر را روایت می‌کند. درواقع به روایت وقایعی می‌پردازد که در جنگ جهانی اول رخ داد و باعث ظهور تغییراتی بینادین در خاورمیانه شد. از نظر دیوید فرامکین، نویسنده‌ی این اثر، تغییرات به‌وجودآمده در خاورمیانه منجر به جنگی طولانی شد که هم‌چنان ادامه دارد. این اثر هم‌چنین به نقش اروپا در خاورمیانه اشاره‌ی مستقیم می‌کند.

کتاب صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد تاریخ سرآغاز قرن بیستم و خاورمیانه‌ی امروزی است. این اثر در دوازده فصل نگاشته شده که عنوان برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: در چهارراه تاریخ، کیچنر، نگاه به آینده، بریتانیا در باتلاق خاورمیانه، براندازی، متفقین در حضیض اقبال و دنیاهای تازه و ارض‌های موعود. 

دیوید فرامکین این کتاب را در سال ۱۹۸۹ تألیف کرد که توانست نامزد جایزه پولیتزر در سال ۱۹۹۰ و یکی از آثار پرفروش نیویورک تایمز شود. کتاب صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد در سال ۱۹۸۹ نیز نامزد جایزه حلقه‌ی ملی منتقدان کتاب در بخش عمومی غیرداستانی شد.

آدمی

آدمی

نویسنده: روتگر برگمن

مترجم: مزدا موحد

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

روتخر برخمان که با نام روتگر برگمن هم شناخته می‌شود، نویسنده و تاریخ‌نگار هلندی است و تا به حال چهار کتاب با موضوعات تاریخ، فلسفه و اقتصاد نوشته.

روتخر برخمان در کتاب آدمی، ایده‌ی جدیدی را مطرح می‌کند و معتقد است که اغلب افراد، باطن نیکی دارند. او در این اثرش به ما نشان می‌دهد که انسان به مهر و نیک‌خواهی تمایل دارد و این تمایل و باور می‌تواند یک تفکر نوین را شکل دهد و مبنایی برای تغییرات حقیقی در جامعه باشد. برخمان این ایده را با تکیه بر نگاهی که به وقایع مختلف جهان دارد ثابت می‌کند. او در این مسیر پژوهش‌ها و دیدگاه‌های متفاوت را بیان می‌کند و نگاه شما را نسبت به آینده تغییر می‌دهد؛ تغییری که شاید روشن‌تر از تصور ما باشد. این کتاب در سال  ۲۰۲۰ به‌عنوان نامزد دریافت جایزه‎ی بهترین کتاب تاریخی گودریدز اعلام شد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

یک تاریخ جهان در ۱۰۰ شیء

یک تاریخ جهان در ۱۰۰ شیء

نویسنده: نیل مک گرگور

مترجم: گروه مترجمان

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

اولین بار از چه زمانی مردم شروع به استفاده از جواهرات یا موسیقی کردند؟ چه زمانی گاوها اهلی شدند و چرا شیر آنها را به فرزندانمان می‌دهیم؟ اولین شهرها کجا بودند و چه چیزی باعث موفقیت آن‌ها شد؟ چه کسی ریاضیات را توسعه داد یا پول را اختراع کرد؟

تاریخ بشریت تاریخ اختراع و نوآوری است، زیرا ما به‌طور مداوم چیزهای جدیدی را برای استفاده، تحسین‌کردن یا به جای گذاشتن اثر خود در جهان ایجاد کرده‌ایم. نیل مک گرگور در این کتاب برای ترسیم پرتره‌ای از تکامل بشر، با تمرکز بر مجموعه‌ای از نقاط عطف به اشیایی می‌پردازد که تمدن‌های قبلی پشت سر گذاشته‌اند. او در این کتاب ما را ترغیب می‌کند که تاریخ را به‌عنوان چیزی ببینیم که در حال تغییر، به‌هم‌پیوسته و دائماً شگفت‌انگیز است.

در این کتاب به گذشته و به سراسر کره‌ی زمین سفر می‌کنیم تا ببینیم ما انسان‌ها در طول دو میلیون سال گذشته چطور به جهان‌مان شکل داده‌ایم. کتاب یک تاریخ جهان در ۱۰۰ شیء سرگذشت چیزهایی است که او آن‌ها را ساخته است و چیزهایی که آن‌ها او را ساخته‌اند. 

این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخی است که از روشی جدید، جذاب و غیرمعمول به شرح و توضیح تاریخ می‌پردازد و آگاهی‌هایی در این زمینه ارائه می‌کند. 

اسلحه، میکرب، و فولاد

اسلحه، میکرب، و فولاد

نویسنده: جرد دایموند

مترجم: حسن مرتضوی

انتشارات بازتاب نگار

اطلاعات بیشتر و خرید

جرد دایموند در کتاب اسلحه، میکروب و فولاد به‌طور قانع‌کننده‌ای استدلال می‌آورد که عوامل جغرافیایی و محیطی جهان مدرن را شکل داده‌اند. این اثر که به‌عنوان یکی از بهترین کتاب‌های غیرداستانی تایم معرفی شده است، بخشی از سیر سرگذشت جوامع بشری از ابتدا تا سده‌های گذشته را روایت می‌کند. جرد دایموند هم‌چنین در تلاش است تا پاسخی برای سؤال تاریخی علل تسلط و استعمارگری اروپاییان و آسیاییان نسبت به سایر جوامع بیابد و ریشه‌های آن را در گذشته‌های دور جست‌وجو می‌کند. نویسنده در این اثر از علوم بسیاری از قبیل مردم‌شناسی، زیست‌شناسی، پرنده‌شناسی، بوم‌شناسی و تاریخ بهره گرفته است.

کتاب اسلحه، میکروب و فولاد برای مخاطبان علاقه‌مند به تاریخ بشری و نحوه ایجاد جوامع مدرن بسیار کارآمد است و نگرشی بدیع نسبت به استعمار در خواننده ایجاد می‌کند. این اثر به ۲۵ زبان ترجمه و میلیون‌ها نسخه از آن فروخته شده است.

دنیای سوفی

دنیای سوفی

نویسنده: یوستاین گاآردر

مترجم: مهدی سمسار

انتشارات جامی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب دنیای سوفی تاریخ فلسفه را در قالب یک داستان و به زبانی ساده توضیح می‌دهد. این کتاب به‌صورت ویژه برای گروه سنی نوجوانان نوشته شده اما خواندن این اثر برای بزرگسالان هم خالی از لطف نیست.  

نویسنده در این کتاب داستان دختری به نام سوفی را روایت می‌کند که در آستانه‌ی پانزده‌سالگی‌اش نامه‌ها و نوارهایی از شخصی به نام آلبرتو ناکس دریافت می‌کند که در آن‌ها سؤالات فلسفی جالبی مطرح شده است. این سؤالات برای سوفی آغاز راه شناخت تاریخ فلسفه است. در هر نامه، سوفی با بخشی از دنیای فلسفه آشنا می‌شود. پس از دریافت چند نامه، سوفی و آلبرتو یکدیگر را ملاقات می‌کنند. موضوع صحبت‌های آنان درباره‌ی نظریات فلاسفه‌ی یونان باستان، امپراتوری روم، قرون وسطی، رنسانس، عصر روشنگری و موضوعاتی چون انقلاب‌های بزرگ و مسائل امروز بشری است. شما با مطالعه‌ی این کتاب هم داستانی جذاب را می‌خوانید هم با مختصری از تاریخ فلسفه آشنا می‌شوید. 

بخشی از کتاب صوتی دنیای سوفی را بشنوید.

دنیای سوفی یوستین گوردر

گوینده: سارا فیض
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شش نظریه‌ای که جهان را تغییر داد

شش نظریه‌ای که جهان را تغییر داد

نویسنده: پل استراترن

مترجم: بهرام معلمی

انتشارات مازیار

اطلاعات بیشتر و خرید

پل استراترن نویسنده‌ی ساکن لندن در کتاب شش نظریه‌ای که جهان را تغییر داد با زبانی ساده به نظریه‌های علمی نیوتون برای جاذبه، اینشتین برای نسبیت، هاوکینگ برای سیاه‌چاله‌ها، کوری برای رادیواکتیویته، تورینگ برای کامپیوتر و کریک و واتسون برای نظریه دی‌ان‌ای می‌پردازد. 

او در ابتدای هر فصل زندگی‌نامه‌ی کوتاهی از هرکدام از این نوابغ بیان می‌کند و در تلاش است تا شما را با سفری که این دانشمندان برای کشف و اختراعات خود طی کرده‌اند همراه کند.

کشفیات این دانشمندان و آن‌چه که به زندگی بشری افزودند، نگرش و شیوه‌ی زندگی انسان‌‌ها را برای همیشه تغییر داد. این اثر کلیدهایی برای فهم بهتر جهان هستی به ما می‌دهد.

راه های ابریشم

راه های ابریشم

نویسنده: پیتر فرانکوپن

مترجم: حسن افشار

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

پیتر فرانکوپن در کتاب راه‌های ابریشم تاریخچه‌ای درمورد جاده‌های ابریشم در اختیار شما می‌گذارد. او در تلاش است که نشان دهد از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم. این کتاب، از خاورمیانه و بی‌ثباتی سیاسی حاکم بر آن تا چین و رشد اقتصادی‌اش سخن گفته است. پیتر فرانکوپن معتقد است که برای درک موقعیت تاریخی خود، ابتدا باید گذشته‌ی شگفت‌انگیز جغرافیایی خود را درک کنیم.

اولین باری که شرق و غرب از طریق تجارت و فتوحات با یکدیگر روبه‌رو شدند در جاده‌ی ابریشم بود. این رویداد منجر به گسترش افکار، فرهنگ‌ها و مذاهب شد. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه سرنوشت غرب همیشه به شکل جدایی‌ناپذیری با شرق پیوند خورده است.

این اثر شامل ۲۵ فصل است که با خواندن آن می‌توانید هیجان سفر در راه‌های جاده‌ی ابریشم را تجربه کنید و از رخدادهایی که در این مسیر شکل می‌گرفتند، آگاه شوید. اگر چگونگی ارتباط تاریخی شرق و غرب برای شما مهم است و به تاریخ جهان علاقه‌مندید، مطالعه‌ی این کتاب را از دست ندهید.

چیستی تکامل

چیستی تکامل

نویسنده: ارنست مایر

مترجم: مهدی صادقی

نشر نی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب چیستی تکامل نوشته‌ی ارنست مایر، دانشمند شهیر آلمانی است. مایر این کتاب را با طرحی منسجم و در عین‌حال با زبانی ساده نوشته است. او در واقع کتابی عمومی تألیف کرده، بااین‌وجود اثر او قوی، خواندنی و قابل‌استناد است. جمع این ویژگی‌ها که در ظاهر دور از هم‌اند، از ذهن و قلم کم‌تر کسی برمی‌‌آید؛ مسئله‌ای که نشان از جایگاه ویژه‌ی ارنست مایر در دنیای علم زیست‌شناسی تکاملی دارد.

نظریه‌ی تکامل یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی بشر و شاید گران‌سنگ‌ترین آن‌هاست. از میانه‌های قرن نوزدهم و انتشار کتاب منشأ انواع اثر داروین تا امروز، بحث‌ها و کشمکش‌های بسیاری حول این نظریه‌ ارائه شده است. لرزه‌ای که تکامل بر بنیان‌های قدیم علم و نظریات فلسفی و عقاید کهن‌سال انداخت، بالطبع نمی‌توانست با واکنش‌های تند مواجه نشود. این مجادلات البته به‌تدریج و با حصول نتایج تحقیقاتی که یکی از پس دیگری انجام شد، به‌نفع نظریه‌ی تکامل تغییر جهت داد. اما هنوز هم پذیرش این نظریه برای بسیاری سخت و ناممکن نموده است. کسانی که اتفاقا یک دسته از مخاطبان مایر، در کتاب چیستی تکامل هستند. مایر از مخالفان تکامل هم خواسته برای مخالفت با این نظریه بیشتر با آن آشنا شوند و کوشیده این آشنایی را با زبانی ساده و روان برای آن‌ها نیز میسر کند.

بازداشتگاه صورتی

بازداشتگاه صورتی

نویسنده: آدام آلتر

مترجم: هوشمند دهقان

انتشارات ترجمان علوم انسانی

اطلاعات بیشتر و خرید

آیا تا به حال به تأثیر رنگ صورتی فکر کرده‌اید؟ با مطالعه‌ی کتاب بازداشتگاه صورتی می‌توانید از تأثیر رنگ صورتی و دیگر نیروهای پنهان بر طرز فکر، احساس و رفتار انسان‌ها آگاه شوید.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که انتخاب‌هایشان وابسته به اختیار خودشان است اما باید بدانیم که چنین نیست. بسیاری از تجربه‌هایی که در اطرافمان رخ می‌دهند در اینکه ما چگونه فکر و رفتار کنیم مؤثرند. برای مثال رنگ‌ها می‌توانند حالات روحی انسان را تغییر دهند. آدام آلتر در کتاب بازداشتگاه صورتی در تلاش است تا به شما نشان دهد که چگونه محیط اطرافتان و صدها عامل پنهان دیگر افکار و اعمالتان را بدون اینکه متوجه باشید، شکل می‌دهند. او برای اثبات حرف خود آزمایش‌های عجیبی انجام می‌دهد و آن‌ها را با زبانی ساده و گاهی طنزآمیز شرح می‌دهد. 

توهم آگاهی

توهم آگاهی

نویسنده: فیلیپ فرنباخ

مترجم: محسن فشی

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب توهم آگاهی نوشته‌ی استیو اسلومن و فیلیپ فرنباخ است که به خطاهای انسانی در درک موقعیت‌ها و عملکردها می‌پردازد. این کتاب در تلاش است که فهمی نسبی از درک بشر نسبت به طبیعت، جهان و مناسبات علمی برای مخاطب ایجاد کند. در این راستا به سؤال مهمی پاسخ می‌دهد و آن سوال این است که چرا انسان گاهی همه را مبهوت نبوغ خود می‌کند و گاهی با ناآگاهی خود چنان دنیایی را ناامید می‌کند که گویی جهان به انتها رسیده است؟

نویسندگان این کتاب کوشیده‌اند تا با تمرکز و تاکید بر آگاهی جمعی، شناخت و فهم انسان‌ها را شرح دهند. درواقع شما بعد از خواندن این کتاب می‌توانید به سؤال‌های مهمی پاسخ دهید. مثلاً اینکه انسان واقعاً چقدر می‌داند؟ چرا توهم اگاهی دارد؟ چرا و چگونه می‌اندیشد؟ چرا به بعضی چیزها باور دارد؟ و فرایند اندیشیدنش با انسان‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟ با خواندن این اثر در می‌یابید که آگاهی و فکر ما به‌عنوان انسان، وابسته به اشیاء و افرادی است که اطرافمان حضور دارند و تجربه‌ی زیسته‌ی ما را می‌سازند.

اقتصاد به زبان ساده

اقتصاد به زبان ساده

نویسنده: لس لیوینگستون

مترجم: شادی صدری

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی بحث علم اقتصاد به میان می‌آید بسیاری از ما با ترسی فراوان از آن گذر می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم خود را درگیر آمار و ارقام ریاضی و واژگان تخصصی این علم نکنیم. کتاب‌های اقتصاد برای خوانندگان غیرمتخصص معمولاً دشوار و کسالت‌آورند اما در کتاب اقتصاد به زبان ساده شما با متنی ساده روبه‌رو هستید که می‌تواند هم‌زمان که مبانی علم اقتصاد را توضیح می‌دهد، لذت‌بخش هم باشد. در این کتاب مفاهیمی مثل عرضه و تقاضا، تقسیم کار تخصصی و تجارت و تولید، مدیریت و تصمیم‌گیری در اقتصاد و موضوع جهانی‌شدن توضیح داده می‌شوند.

8,086 بازدید
برچسب ها

Avatar

گندم زمانی


اشتراک گذاری یادداشت
3.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه