لوگو طاقچه
کتاب مثل کتابخانه نیمه‌شب

کتاب‌هایی برای عاشقان «کتابخانه نیمه‌‌شب»

9,126 بازدید

خیلی از ما انسان‌‌ها دوست‌‌ داریم در زمان به عقب برگردیم و دست به انتخاب‌‌های جدید بزنیم تا مسیر زندگی‌‌مان تغییر کند. بسیاری از انسان‌‌ها حسرت راه‌‌های نرفته و کارهای نکرده‌‌ی زندگی را می‌‌خورند و مدام در فکر کنکاش گذشته هستند. دیگرانی هم هستند که تمام فکر و ذکرشان زندگی آینده و فرجام امورشان است. بنابراین ایده‌‌ی سفر در زمان ایده‌‌ی جدیدی به حساب نمی‌‌آید اما به دلیل کنجکاوی ما نسبت به سرنوشت‌‌های گوناگون افراد، این ایده، جذاب و مورد پسند همگان بوده است.

حالا برگردیم به این موضوع که زمانی که در سال ۲۰۲۰ میلادی مت هیگ رمان «کتابخانه‌ نیمه‌ شب» را نوشت، ایده‌‌ی بازگشت به گذشته ایده‌‌ی جدیدی نبود اما چرا «کتابخانه‌ نیمه‌‌شب» در نظرسنجی وبسایت گودریدز در همان سال به عنوان محبوب‌‌ترین داستان انتخاب شد؟ شاید دلیل اصلی‌‌اش این است که رمانِ مت هیگ این ایده را با کتاب و کتابخانه پیوند می‌‌زند طوری‌‌که شخصیت رمان با ورق زدن هر کتاب به گذشته بازمی‌‌گردد و مسیر جایگزین زندگی‌‌اش را پی می‌‌گیرد. همین یک مورد کافی است که بگوییم رمان کتابخانه‌ نیمه‌‌شب بسیار خواندنی و نسخه صوتی کتابخانه نیمه‌شب بسیار شنیدنی است. اگر کتابخانه‌ نیمه شب را خوانده‌‌اید و از ایده‌‌ی سفر در زمان خوشتان می‌‌آید در این یادداشت سعی می‌‌کنیم رمان‌‌ها و داستان‌‌هایی را که به این موضوع نزدیک هستند، معرفی کنیم.

اگر از طرفداران کتابخانه نیمه‌شب هستید و نمیدانید کدام ترجمه‌ی آن بهتر است؟ پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «بهترین ترجمه کتابخانه نیمه شب» را بخوانید.

پیش از آنکه قهوه ات سرد شود

پیش از آنکه قهوه ات سرد شود

نویسنده: توشیکازو کاواگوچی

مترجم: روشنک ضرابی

نشر مون

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی فیلم ژاپنی «تا قهوه سرد نشده» به کارگردانی آیوکو تسوکاهارا محصول سال ۲۰۱۸ با فروش بیش از ده میلیون دلاری در باکس آفیس موفقیت قابل‌‌توجهی کسب کرد، بینندگان فیلم متوجه اقتباس این اثر از رمان «تا پیش از آن‌‌که قهوه‌‌ات سرد شود» نوشته‌‌ی توشیکازو کاواگوچی شدند.

داستان ساده اما جالب «تا پیش از آن‌‌که قهوه‌‌ات سرد شود» درباره‌‌ی کافه‌‌ای در کوچه پس‌کوچه‌‌های توکیوست که مشتریان خاصی دارد. این مشتریان با خوردن قهوه‌‌ای ویژه در زمان سفر کرده و به گذشته می‌‌روند تا با کسی که برایشان اهمیت خاصی دارد، دیدار کنند. ولی داستان به همین‌جا ختم نمی‌‌شود، چون آن‌‌ها فقط برای این دیدار به حدی وقت دارند که قهوه سرد نشود. به محض این‌‌که قهوه سرد شد، آن‌‌ها به زمان حال و کافه بازمی‌‌گردند.

رمان «تا پیش از آن‌‌که قهوه‌‌ات سرد شود» داستان چهار کسی را روایت می‌‌کند که قهوه را می‌‌خورند و هر یک به دیدار شخص مهمی در زندگی‌‌اش می‌‌رود بی‌‌آن‌‌که بتواند گذشته را تغییر دهد. اهمیت این سفر در زمان، دیدار با شخص مهمی است که هر یک از آن چهار نفر در حسرت آن هستند. توشیکازو کاواگوچی این رمان را در سال ۲۰۱۵ به دست ناشر سپرد و پس از آن بود که نظر خوانندگان به این رمان جلب شد.

بخشی از کتاب صوتی پیش از آن‌که قهوه سرد شود را بشنوید.

پیش از آن‌که قهوه سرد شود توشیکازو کاواگوچی

گوینده: هومن خیاط
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

زمان اشتباه، مکان اشتباه

زمان اشتباه، مکان اشتباه

نویسنده: جیلیان مک آلیستر

مترجم: روناک احمدی آهنگر

نشر نون

اطلاعات بیشتر و خرید

زمان نیمه‌شب اواخر ماه اکتبر را نشان می‌دهد. درست زمانی که جن مادر پسربچه‌ای شیطون و خوشحال به نام تاد پشت پنجره در انتظار پسرش نشسته تا او به خانه بیاید. اما چیزی را میبیند که هرگز انتظارش را نداشته!
تاد که وسط خیابان آن هم مسلح ایستاده است با مردی دست به گریبان می‌شود و ناگهان او را به قتل می‌رساند.
او همان شب دستگیر می‌شود و مادرش که با غم و اندوهی فراوان به خواب می‌رود. صبح روز بعد میخکوب از خواب بیدار می‌شود! چرا که جنیفر در روزِ قبل از فاجعه بیدار شده و قتل هنوز اتفاق نیفتاده.
از این پس هر روزی که از خواب بیدار می‌شود یک روز دیگر از حادثه فاصله گرفته است.
جیلیان مک آلیستر نویسنده‌ی رمانِ جناییِ «زمان اشتباه، مکان اشتباه» با طرح معما و چاشنی حل معمای جنایت آن هم به صورت معکوس موفق شده خواننده را به دنبال خود تا انتهای داستان بکشاند.

شاید عروس دریایی

شاید عروس دریایی

نویسنده: آلی بنجامین

مترجم: آرزو قلی‌زاده

انتشارات پرتقال

اطلاعات بیشتر و خرید

آیا برای شما هم اتفاق افتاده که خود را مقصر حادثه‌‌ای برای اطرافیانتان بدانید و به دلیل عذاب وجدان، سراغ کشف حقایق آن حادثه بروید؟ «شاید عروس دریایی» اثر اَلی بنجامین، درباره‌‌ی همین موضوع است. این رمان که ذیل داستان‌‌های نوجوان قرار می‌‌گیرد نتیجه‌‌ی عذاب وجدان سوزی در برابر دوست صمیمی‌‌اش فرنی است.

فرنی در حادثه‌‌ای در دریا غرق می‌‌شود و سوزی به تمامی خود را مقصر این اتفاق می‌‌داند چون در آخرین دیدارشان با هم دعوا کرده و به حالت قهر از هم جدا شده بودند. پس از مرگ فرنی، سوزی که تحمل این عذاب وجدان را ندارد شروع به کشف حقیقت می‌‌کند و با فرضیه‌‌ی مرگ فرنی بر اثر نیش ایروکانجی –عروس دریایی ریز و بدون رنگی که زهر کشنده‌‌ای دارد– پیش می‌‌رود.

سفر در زمان این رمان، به صورت ذهنی و بر اساس فلش‌‌بک‌‌هایی است که بنجامین خوانندگان را با آن همراه می‌‌کند. بنجامین با دادن ویژگی سکوت‌‌ و تنهایی به سوزی، روایت را به درون ذهن او می‌‌برد و با فلش‌‌بک‌‌هایی از رابطه‌‌ی سوزی و فرنی، سفر در زمان را آغاز می‌‌کند. این رمان در سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از پرفروش‌‌ترین کتاب‌‌های نیویورک تایمز انتخاب شد و نظر منتقدان و خوانندگان را به خود جلب کرد به‌‌طوری که نامزد جوایز متعددی از جمله جایزه کتاب ملی نوجوانان، جایزه‌‌ی گودریدز، جایزه دوروتی کانفیلد فیشر و جایزه‌‌ی کتاب نوجوانان رود آیلند شد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

معجزه های خواربارفروشی نامیا

معجزه های خواربارفروشی نامیا

نویسنده: کیگو هیگاشینو

مترجم: سبحان خسروجردی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

سفر در زمان با مکاتبه از طریق نامه، مضمون رمان «معجزه‌‌های خواربار فروشی نامیا» یا «شگفتی‌‌های همه‌‌چیزفروشی نامیا» اثر کیگو هیگاشینو است. انسان همواره دوست دارد به شکل مرموزی با گذشته ارتباط برقرار کند و در این مسیر نامه، شیوه‌‌ای کلاسیک برای برقراری این ارتباط به حساب می‌‌آید.

داستان درباره‌‌ی سرقت سه دزد از خواربارفروشی نامیا است که در حین دزدی نامه‌‌ای از سی سال گذشته به دست آن‌‌ها می‌‌رسد. یکی‌‌شان جواب نامه را می‌‌دهد و بلافاصله پاسخ نامه را دریافت می‌‌کند. این می‌‌شود که داستان بین زمان حال و گذشته حرکت می‌‌کند.

زمانی که هر دو اقتباس سینمایی «خواربار فروشی نامیا» در سال ۲۰۱۷ تولید شدند (یکی به کارگردانی جی هان محصول سینمای چین و هنگ‌‌کنگ و دیگری به کارگردانی ریوچی هیروکی محصول سینمای ژاپن)، می‌‌شد حدس زد که هر دو اثر در فروش و جلب نظر مخاطب موفق شوند. دلیل این حدس هم این بود که زمانی که رمان در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسید، به شدت مورد پسند منتقدان و خوانندگان قرار گرفت. ویژگی رمان هیگاشینو نگاه واقعی و منطقی به یک پدیده‌‌ی فانتزی است، گویا اصلا نباید میان گذشته و حال تفاوتی قائل شد و رفت‌‌وآمد زمانی در رمانِ او امری طبیعی است. همین نگاه سبب دریافت جایزه‌‌ی چوکورون برای این رمان گردید. اگر کتابخانه نیمه‌شب را دست داشته‌اید، بهاحتمال زیاد از این رمان هم خوشتان خواهد آمد.

چگونه زمان را متوقف کنیم؟

چگونه زمان را متوقف کنیم؟

نویسنده: مت هیگ

مترجم: گیتا گرکانی

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

داستانی دیگر از مت هیگ به نام «چگونه زمان را متوقف کنیم؟» یا «توقف زمان» که ماجرایش به بلندای تاریخ است. چون که شخصیت اصلی آن خیلی دیر پیر می‌‌شود! خیلی از ما دوست داریم یا پیر نشویم و یا پیری ما به این زودی‌‌ها نرسد. ایده‌‌ی «چگونه زمان را متوقف کنیم؟» درباره‌‌ی همین موضوع است.

این‌‌بار هم سفر در زمان به شکل فلش‌‌بک در داستان دیده می‌‌شود. تام هازارد شخصیت اصلی رمان، بیش از چهارصد سال عمر کرده است اما در حال حاضر که معلم تاریخ است، چهره‌‌اش به بیش از چهل و یک سال نمی‌‌خورد. «چگونه زمان را متوقف کنیم؟» یکی از چندین و چند ماجرا و مشکلات سر راه تام در طول تاریخ را روایت می‌‌کند. در این خط داستانی او که حالا معلم تاریخ مدرسه‌‌ای در لندن است، عاشق معلمی فرانسوی می‌‌شود اما به دلیل همین زیست عجیب، مسائل مختلفی برای عاشقی او پیش می‌‌آید. او عضو فرقه‌‌ای است که سال‌‌های سال در جهان زندگی کرده‌‌اند و به کُندی پیر می‌‌شوند. هر سیزده سال زندگی انسان معمولی برابر با یک سال زندگی آن‌‌هاست و این نکته‌‌ی جالب زندگی اعضای این فرقه است. داستان در فلش‌‌بک به چیستی این‌‌گونه زیستن تام هازارد می‌‌پردازد و حتی به اجرایی که او با ویلیام شکسپیر داشته است هم اشاره می‌‌کند!

رمان «چگونه زمان را متوقف کنیم؟» در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.

آن‌جا که جنگل و ستاره‌ها به هم می‌رسند

آن‌جا که جنگل و ستاره‌ها به هم می‌رسند

نویسنده: گلندی وندرا

مترجم: عاطفه حاجی‌آقایی

نشر سنگ

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی دختربچه‌‌ای ده‌ساله به‌‌طور ناگهانی جلویتان سبز شود و بگوید که از سیاره‌‌ای دور آمده و در جسد دختری مُرده قرار گرفته است و تا شاهد پنج معجزه نباشد، به سیاره‌‌اش بازنخواهد گشت، واکنشتان به او چه خواهد بود؟

این شروع اولین رمان گلندی وندرا به نام «آن‌‌جا که جنگل و ستاره‌‌ها به هم می‌‌رسند» است. این رمان در سال ۲۰۱۹ میلادی به چاپ رسیده است. گلندی وندرا در قالب یک رمان فانتزی، مفاهیم انسانی همچون عشق، دوستی، محبت، نوع‌‌دوستی، رفاقت و غیره را به خوانندگانش هدیه می‌‌دهد. «آن‌‌جا که جنگل و ستاره‌‌ها به هم می‌‌رسند» از آن دست رمان‌‌هایی نیست که بتوان آن را در قالب خلاصه‌‌های معمول و متداول به خواننده پیشنهاد کرد، بلکه هر کس که علاقه‌‌مند به معجزه، بازگشت به زمان گذشته، بازآفرینی مفاهیم انسانی و غیره است، باید این رمان را بخواند.

اورسا دختربچه‌‌ای که خود را از سیاره‌‌ای دیگر معرفی می‌‌کند، آن‌‌چنان طبیعی عشق را برای دو شخصیت دیگر رمان تعریف می‌‌کند که مخاطب بلافاصله یاد شازده کوچولو می‌‌افتد. هرچند که در انتها و جایی که پنجمین معجزه رخ می‌‌دهد، جنگل و ستاره‌‌ها به هم می‌‌رسند و اتفاق دردناکی به وجود می‌‌آید اما سفر در زمان و بازآفرینی مفاهیم انسانی در رمان گلندی وندرا مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. 

فرار به غرب

فرار به غرب

نویسنده: محسن حمید

مترجم: مهرداد یوسفی

نشر مصدق

اطلاعات بیشتر و خرید

«خروجی غرب»، «فرار به غرب»، «مهاجرت به غرب» یا «خروجی غربی» چهارمین رمان محسن حمید نویسنده‌‌ی پاکستانی است. فرار از جنگ داخلی در مکانی بی‌‌نام که شاید مقصود نویسنده لاهور است، دست‌‌مایه‌‌ی نگارش این رمان شده است. این رمان که در سال ۲۰۱۷ به چاپ رسید، توجه زیادی را به خود جلب کرد، به‌‌طوری‌‌که توانست نامزد جوایز زیادی از جمله من بوکر و کتاب لس‌‌آنجلس تایمز و برنده‌‌ی جایزه ادبی بروکلین و گودریدز شود.

در «فرار به غرب» سفر در زمان با سفر در مکان تلفیق می‌‌شود. این تلفیق باعث مواجهه‌‌ی غریب دو شخصیت اصلی رمان یعنی سعید و نادیا با موقعیت‌‌های ازپیش‌تعیین‌‌نشده می‌‌گردد. نوع نگاه محسن حمید به زمان و مکان طوری است که در رمان سرنوشت محتوم انسان‌‌ درگیری با جنگ، خشونت و کشتار است. سعید و نادیا که می‌‌خواهند از شر جنگ داخلی کشورشان خلاص شوند دری عجیب و غریب را باز می‌‌کنند و به یونان باستان می‌‌روند. آن‌‌جا هم درگیری وجود دارد پس به لندن می‌‌آیند. نگاه به مهاجران در لندن نگاه خوشایندی نیست و مجبور به مهاجرت به آمریکا می‌‌شوند. حالا در آمریکا هستند ولی دیگر خبری از رابطه‌‌ی عاشقانه آن‌‌ها نیست. به زعم منتقدان گرچه حمید از ویژگی فانتزی برای رمانش بهره می‌‌برد اما پیش و بیش از این مورد، توجه او به انسان جهان سوم در روزگار معاصر است.

انا در چرخش زمان

انا در چرخش زمان

نویسنده: مارگارت مونتی‌مور

مترجم: نوشین تاجیک

انتشارات امتیاز

اطلاعات بیشتر و خرید

می‌‌توان به تعبیری گفت که «اُنا در چرخش زمان» با نام دیگر «زندگی دوباره‌تنظیم‌شده‌‌ی اُنا لاکهارت» اثر مارگارت مونتی‌‌مور بیش‌‌ترین تأثیر را از سفر در زمان گرفته است. «اُنا در چرخش زمان» در سال ۲۰۲۰ میلادی به چاپ رسید و به سرعت مورد توجه منتقدان و خوانندگان قرار گرفت.  پرفروش‌‌ترین رمان علمی–تخیلی سایت آمازون، همان‌‌گونه که از نامش پیداست در زمان‌‌های متعدد زندگی اُنا لاکهارت معلق است.

اُنا در شب سال نو میلادی سال ۱۹۸۲ و زمانی که می‌‌خواهد وارد نوزده‌سالگی شود، غش می‌‌کند و وقتی به هوش می‌‌آید سی و دو سال گذشته است. این کل ماجرا نیست و قرار است هر سال نو میلادی، او به زمان دیگری از زندگی‌‌اش پرتاب شود. در این پرتاب‌‌ها او می‌‌خواهد آینده‌‌ی خود را همان‌‌گونه که دوست دارد، درست کند ولی موانع زیادی را پیش روی خود می‌‌بیند.

مونتی‌‌مور سلسله وقایع زندگی اُنا را به مانند یک زنجیر به‌هم‌پیوسته پیش روی مخاطبان قرار می‌‌دهد طوری که آن‌‌ها دریابند هر اتفاقی در زندگی تحت تأثیر اتفاق قبلی است و بر اتفاق بعدی تأثیر می‌‌گذارد. به همین علت نمی‌‌توان به راحتی وقایع زندگی را از یکدیگر جدا کرد. این رمان در چند سال گذشته آن‌‌قدر مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته است که معمولا در لیست بهترین‌‌های رسانه‌‌ها، منتقدان و وبسایت‌‌های ادبی در ژانر علمی–تخیلی حضور دارد.

بازگشت

بازگشت

نویسنده: بلیک کراوچ

مترجم: سیدرضا حسینی

نشر آموت

اطلاعات بیشتر و خرید

موقعیت پیچیده‌‌ی آندمی خاطرات دیگران، مایه‌‌ی داستانی رمان «بازگشت» بلیک کراوچ شده است. «بازگشت» رمانی پیچیده است که نه تنها در زمان سفر می‌‌کند بلکه این سفر در زمان برای حل کردن بیماری بزرگی است که بشر به آن مبتلا شده است. انسان‌‌ها در «بازگشت» به بیماری‌‌ای دچار شده‌‌اند که خاطرات دیگران را به یاد می‌‌آورند و با دیدن فرجام آن خاطرات، یک به یک به تباهی و نابودی می‌‌روند. این‌‌جاست که کارآگاهی به نام بری ساتن به همراه هلنا که محقق و دانشمند است سعی دارند جلوی گسترش این بیماری را بگیرند. بنابراین با دستگاهی که هلنا آن را اختراع کرده است زمان را دچار شکست می‌‌کنند تا بتوانند از سرایت این بیماری جلوگیری کنند.

رمان بلیک کراوچ در سال ۲۰۱۹ به چاپ رسید. این رمان به دلیل روایت پیچیده و معمایی خود توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. سفر در زمان در این رمان به صورت مأموریتی برای بری و هلنا تعریف می‌‌شود. در این مأموریت آن‌‌ها مجبورند انواع زندگی‌‌ها را با هم انجام دهند تا به نقطه‌‌ای برسند که جهان را از گسترش بیماری نجات دهند. جذابیت رمان «بازگشت» این است که بی‌‌نهایت انتخاب درون آن وجود دارد و از بین این بی‌‌نهایت انتخاب تنها یکی است که می‌‌تواند شخصیت‌‌ها را به سر منزل مقصود برساند. همین مورد باعث خواندنی‌‌ترشدن رمان شده است.

کلام آخر

در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بسیاری از رمان‌‌ها به موضوع سفر در زمان پرداخته‌‌اند. لیستی که ارائه شد صرفا رمان‌‌های منتخب چند سال گذشته برای طرفداران امروزی این موضوع و عاشقانه رمان کتابخانه نیمه‌شب بود.

9,126 بازدید
برچسب ها

Avatar

محمدرضا رسولی


اشتراک گذاری یادداشت
2 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه