لوگو طاقچه
بهترین نویسنگان کودک و نوجوان خارجی

بهترین نویسندگان کودک و نوجوان در جهان

7,502 بازدید

چندی پیش یک مصاحبه از تلویزیون پخش شد که از مردم درباره آخرین کتابی که خوانده بودند، می‌پرسید. هرچند قضیه کمی ناراحت‌کننده بود اما یک اسم میان تمام آن‌ها مشترک بود: دکتر سوس. نویسنده‌ای که برای کودکان می‌نویسند و آنقدر جذاب می‌نویسد که بعد از گذشت سال‌ها هنوز همه یادشان مانده است. البته از کسی که پدر ادبیات نوین کودک و نوجوان آمریکا لقب گرفته است، جز این هم نمی‌شود انتظار داشت. به هر حال، خبر خوب این است که تعداد نویسندگان خوب ادبیات کودک و نوجوان در سراسر جهان هر روز بیشتر می‌شود و کتاب‌های باکیفیت بیشتری تولید می‌شوند. از نویسندگان مشهوری مانند شل سیلوراستاین، رولد دال، جی کی رولینگ، اگزوپری، آندرسون و برادران گریم که بگذریم، باز هم می‌توانیم اسم‌های زیادی ببینیم. در این یادداشت فهرستی از بهترین نویسندگان کودک و نوجوان خارجی تهیه کرده‌ایم که خواندن آثارشان لذت‌بخش است.

دیوید مک کی پدر المر

المر فیل رنگارنگی بود که دوست داشت مانند بقیه فیل‌ها، خاکستری‌رنگ باشد. او از اینکه رنگی‌رنگی بود، راضی نبود، بنابراین یک تصمیم خیلی عجیب گرفت تا همرنگ بقیه شود…

دیوید مک کی این کتاب را زمانی نوشت که یک نفر در خیابان، دخترش را کاکاسیاه صدا زد. چرا که پوست دخترش، تیره‌تر از پوست دیگران بود. همین موضوع پدر را به فکر انداخت تا کتابی درباره پذیرش بنویسد. پذیرش خود اولین مرحله است و سپس احترام به تفاوت‌ها و تاکید کردن بر ارزش هویت شخصی در مرحله بعد. دیوید مک کی، یکی از محبوب‌ترین نویسندگان کودک و نوجوان، که از نامزدهای دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن بود، چندی پیش از دنیا رفت.

دیوید کالی

خرس شمشیر به دست، دشمن، مشق شبم را ننوشتم چون…، به مدرسه دیر رسیدم چون… و هزار داستان جذاب دیگر که در چند ویژگی مشترک هستند: در عین سادگی کودکان را به فکر فرو می‌برند و حسابی آن‌ها را می‌خندانند. این‌ها خصوصیت‌های کتاب‌های دیوید کالی هستند و مطمئن باشید بعد از خواندنشان، تا مدت‌ها لبخند روی لب‌هایتان باقی می‌ماند.

آسترید لیندگرن مامان پی پی جوراب بلند

داستان پی پی جوراب بلند، دخترکی که همراه با اسب و میمونش زندگی می‌کند، مادرش در آسمان‌ها و پدرش پادشاه آدمخوارهاست، داستانی بود که ادبیات کودکان سوئد را حسابی تکان داد و نشان افتخار هانس کریستین اندرسن را به نویسنده‌اش، آسترید لیندگرن داد. این نویسنده توانمند، علاوه بر نوشتن ماجراهای پی پی جوراب بلند، کتاب‌های دیگری مانند برادران شیردل، پرنده قرمز و پسرم می‌یو هم دارد و یک جایزه معتبر و مشهور جهانی هم به نام خودش!

جانی روداری

جانی روداری، یک نویسنده ایتالیایی است. او از اینکه نویسنده کودک و نوجوان خوانده شود، حسابی عشق می‌کرد و در سال ۱۹۷۰ هم جایزه هانس کریستین اندرسن را از آن خودش کرد. کتاب‌های او، نماینده دنیایی فانتزی و پر از خلاقیت هستند و به مخاطبان کمک می‌کنند تا هم قدرت تخیلشان را محک بزنند و هم به تمام مسائلی که در زندگی با آن‌ درگیر هستند، فکر کنند. کتاب‌های او مثل جادوگر بیکار (کانون پرورش فکری) و قصه‌هایی برای یک لبخند را بخوانید تا یک تجربه کم‌نظیر برای خودتان بسازید.

کورنلیا فونکه مامان فانتزی های خوب

کورنلیا فونکه، یکی از فانتزی‌نویس‌های موفق است که به عنوان جی کی رولینگ آلمانی شناخته می‌شود. او در ایران با کتاب‌های سه‌گانه سیاه دل، شاه دزد، اژدهاسوار و ایگرن شجاع شناخته می‌شود. عشق به عدالت، کودکان قوی و دختران مستقل و همینطور اسم‌های عجیب و غریب از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نویسنده است. او در سال ۲۰۰۵ از سوی مجله تایم به عنوان یکی از صد چهره برتر سال معرفی شد.

میشل انده، بابای مومو

دزدیدن زمان به دست مردان خاکستری‌پوش و پس گرفتن آن به دست کودکان، نوشتن قصه‌های بی‌پایانی که همزمان با انتشارشان، لوگوی گوگل هم به افتخارشان تغییر کند و کتاب‌های خاطره‌انگیز دیگر، از آثار میشل انده هستند. نویسنده‌ای که چاره مشکلات زندگی در دنیای مدرن را تخیل و شادمانی می‌داند و نوشته‌هایش همیشه به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند، از روی آن‌ها فیلم و انیمیشن ساخته‌اند و خاطره‌اش را گرامی نگه داشته‌اند.

مومو داستان فانتزی بی‌نظیری از میشل انده است که در سال ۱۹۷۴ جایزه ادبیات نسل جوان آلمان را از آن خود کرد.

بخشی از کتاب صوتی مومو را بشنوید.

مومو میشائیل انده

گوینده: موژان محقق
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دیوید آلموند

اگر کتاب‌های دیوید آلموند را خوانده باشید، احتمالا با این موضوع موافقید که او با جرئت و جسارت از مسائلی حرف می‌زند که برای اکثر آدم‌ها تابو است. او معتقد است «نوشتن برای نوجوانان علاوه بر اینکه باید امیدوارکننده باشد، نباید تاریکی‌ها و نگرانی‌ها را پشت پرده قرار دهد».

ادیت نسبیت

ادیت نسبیت از پیشگامان زنان فانتزی‌نویس است. او همینطور از زنان سنت‌شکن دوره و زمانه خود بود و این سنت‌شکنی را در نوع رفتار، لباس پوشیدن، آرایش کردن و به طور کلی زندگی کردنش نشان می‌داد. هرچند مشهورترین کتابش، بچه‌های راه‌آهن یک داستان واقعگراست، اما آثار دیگر او، دنیای فانتزی زیبایی را به تصویر کشیده‌اند و خوشبختانه همه به فارسی ترجمه شده‌اند.

بخشی از کتاب صوتی بچه‌های راه آهن را بشنوید.

بچه‌های راه آهن ادیت نسبیت

گوینده: نفیسه فتحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

لیزا گراف

لیزا گراف دغدغه بچه‌ها را دارد. آن هم نه هر بچه‌ای، بچه‌های خاص و آن‌هایی که با مشکلات عجیب و غریب روبه‌رو شده‌اند. آن‌هایی  که عزیزی را در خانواده‌شان از دست داده‌اند (چتر تابستان)، قدشان از بقیه حسابی کوتاه‌تر است و همه به همین خاطر مسخره‌شان می‌کنند (چیزی درباره جرجی) و یا حتی یک بچه معمولی هستند که در یک خانواده حسابی کمالگرا به دنیا آمدند و حالا باید جوابگوی نیازهای خانواده‌شان باشند. (تقریبا) او حسابی بچه‌ها را درک می‌کند و همین برای داستان‌ گفتن کافیست.

ار جی پالاسیو

آر. جی پالاسیو با نوشتن کتاب اعجوبه، نشان داد نویسنده‌ای بسیار تواناست. او در این داستان، کودکی را به تصویر کشید که به خاطر قیافه خیلی خاصش، متفاوت بود. یعنی یک بچه معمولی بود مثل همه بچه‌ها، ولی چون قیافه‌اش با بقیه حسابی فرق داشت، همیشه در خانه مانده بود. خودش را پنهان کرده بود و اجتماع هم چندان پذیرای او نبود. اما پالاسیو به شخصیت داستانش کمک کرد تا خودش را بپذیرد و به بقیه هم کمک کرد تا تفاوت‌ها را ببینند و یاد بگیرند باید احترام بگذارند.

لوئیس سکر

لوئیس سکر هم از آن دسته نویسندگان کودک و نوجوانی است که دغدغه‌مندی را با طنز ظریف و مخصوص خودش قاطی می‌کند و نتیجه کتابی است که هم بچه‌ها از خواندنش لذت می‌برند و هم بزرگ‌ترها! جالب است که او تا زمانی که به دبیرستان رسیده بود، هیچ علاقه‌ای به نوشتن نداشت. به هر حال، زمانی که شروع به نوشتن کرد، نشان داد که حسابی در این کار خبره است و چقدر خوب شد که چنین تصمیمی گرفت.

لوئیس لوری

 لوئیس لوری یکی از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات کودکان و نوجوانان است که دوبار برنده مدال نیوبری شده است. او در آفریدن فضاهای مختلف واقعی و غیرواقعی مانند دنیاهای آخرالزمانی، موفق است. از بین کتاب‌های مشهور او که به فارسی هم ترجمه شده‌اند می‌توان به کتاب‌های چهارگانه بخشنده: در جستجوی آبی‌ها، پیام‌رسان و پسر، ستاره‌ها را بشمار و پرنیان و پسرک اشاره کرد. این داستان‌ها هرکدام حال و هوا و فضای متفاوتی دارند و خواندنشان تجربه خاصی نصیبتان می‌کند.

الیور جفرز

الویر جفرز از آن دسته نویسندگان کودک و نوجوانی است که بعد از خواندن هر داستانش به خودتان می‌گویید: آیا می‌شود کسی خلاق‌تر از او پیدا کرد؟ جالب اینجاست که با داستان بعدی خودش، غافلگیر می‌شوید. او همیشه طنز، خلاقیت و دغدغه‌های مختلف بچه‌ها را ترکیب می‌کند و با هنرش در تصویرگری، مجموعه کاملی از یک داستان جذاب و یک کتاب عالی و باکیفیت می‌سازد.     

‌  

کارلو کلودی

همه ما در کودکی با داستان پینوکیو، خندیده‌ایم، ترسیدیم، وقت گذراندیم و خلاصه زندگی کردیم. خالق این داستان، کارلو کلودی، نویسنده کودک و نوجوان اهل ایتالیاست. آثار بسیار زیادی نوشت که همگی به کتابخانه فلورانس اهدا شد و همچنان نیز در آنجا قرار دارد. علاوه بر این، ترجمه بسیاری از قصه‌های پریان به زبان ایتالیایی را هم انجام داد.

بخشی از کتاب صوتی پینوکیو را بشنوید.

پینوکیو کارلو کلودی

گوینده: شهره روحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

نیل گیمن

اگر به دنبال کتاب‌های فانتزی هستید، اما می‌خواهید از فانتزی‌های معمول هم فاصله بگیرید، سراغ کتاب‌های نیل گیمن را بگیرید. مطمئن باشید ناامیدتان نمی‌کند. او هم در آفریدن دنیاهایی که در آن اتفاقات غیر معمولی رخ بدهد اما همچنان جذاب باشد و به دل بنشیند، استاد است.

جیسون رینولدز

نویسنده‌هایی که برای کودکان و نوجوانان می‌نویسند، همگی دغدغه‌هایی دارند و این دغدغه‌ها را در قالب نوشته‌هایشان درمی‌آورند. آن‌ها به خوبی می‌دانند کودکان و نوجوان‌ها با چه مسائلی سروکله می‌زنند. از چه چیزهایی نگرانند و چه چیزهایی می‌تواند اذیتشان کند. نوشتن از این موضوعات حسابی سخت است و در نهایت، رساندن آن به جایی که شخصیت‌ها بتوانند با مسئله کنار بیایند، سخت‌تر. اما جیسون رینولدز با نوشتن کتاب‌هایش نشان داد در این کار، حسابی تواناست.

گوست یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های این نویسنده است.

بخشی از کتاب صوتی گوست را بشنوید.

گوست جیسون رینولدز

گوینده: یاشار ابراهیمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

الویرا لیندو

وقتی کتابی می‌خوانید، باورپذیر بودن شخصیت‌ها، رخدادها و وقایع چقدر برایتان اهمیت دارد؟ الویرا لیندو، با نوشتن مجموعه مانولیتو نشان داده است که در آفریدن یک خانواده واقعی که در گوشه‌ای از دنیا زندگی می‌کنند و با همان مشکلات معمولی همه مردم جهان سروکله می‌زنند، چقدر تواناست. این کتاب‌ها از آن کتاب‌هایی است که شما را به خنده‌های از ته دل دعوت می‌کند و خاطره روشن و درخشانش تا ابد در ذهنتان باقی می‌ماند.

بخشی از کتاب صوتی مانولیتو را بشنوید.

مانولیتو الویرا لیندو

گوینده: مهشید اژده‌فر
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

رنه گوسینی

رنه گوسینی به همراه ژان ژاک سامپه، مجموعه‌ای را آفریدند که در بین کودکان هفت تا هفتادوهفت ساله طرفدار دارد. داستان‌های پسرک مدرسه‌ای به نام نیکولا کوچولو که با دوستانش خوش می‌گذراند و البته آتش هم می‌سوزاند، هنوز بعد از گذشت سال‌ها، ترجمه و تجدید چاپ می‌شود. علاوه بر این، گوسینی شخصیت‌های دیگری مانند لوک خوش‌شانس و استریکس را آفرید که به بیش از صدوسی زبان ترجمه شده است.

از ایران چه خبر؟

در بین نویسندگان ایرانی هم هنرمند دغدغه‌مند کم نداریم. صمد بهرنگی، هوشنگ مرادی کرمانی، فرهاد حسن‌زاده، مهدی آذریزدی، آتوسا صالحی، سوسن طاقدیس، فریدون عموزاده خلیلی، (که احتمالا بخاطر سردبیری دوچرخه باید حسابی از او ممنون باشیم)، مرجان فولادوند، مهدی رجبی و … نام‌هایی هستند که می‌درخشند. اگر دوست دارید از نویسندگان کودک و نوجوان ایرانی کتاب بخوانید، از این فهرست کمک بگیرید و شما هم نام نویسنده‌های موردعلاقه‌تان را به این مجموعه اضافه کنید. 

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

7,502 بازدید

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
2.5 2 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه