لوگو طاقچه
بهترین رمان های مذهبی

معرفی رمان‌های مذهبی

33,761 بازدید

شاید خیلی‌ها در این روزهای شلوغ و با گرفتاری‌های زندگی، دوست داشته باشند ارتباط‌شان را با مذهب محکم‌تر کنند، به آن پناه ببرند، تلنگری دریافت کنند و به پشتوانه‌ی اعتقادات درباره ارتباطات‌شان بازنگری کنند و پیش بروند. خواندن درباره‌ی دین و آدم‌های مذهبی هم می‌تواند همین کارکرد را داشته باشد؛ کمی از دنیای پرهیاهو فاصله می‌گیرید و در دنیای دیگری با شخصیت‌هایی که سرنوشت‌شان به اعتقادات‌شان گره خورده، غرق می‌شوید. پیش از این در طاقچه کتاب های مذهبی پرفروش را معرفی کرده بودیم، اما این بار انتخاب‌هایمان را محدود کرده‌ایم به داستان ها و رمان های مذهبی. در این یادداشت اول داستان‌هایی که مذهب در پیشبرد قصه نقش پررنگی داشته معرفی می‌کنیم، بعد چند رمان عاشقانه مذهبی، سپس داستان‌هایی که درباره‌ی یک شخصیت برجسته‌ی دینی نوشته شده‌اند و در پایان کتابی معرفی خواهیم کرد که قهرمان آن درگیر مسئله‌ی دین و خدا شده است.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت‌های «کتاب‌های مذهبی برای نوجوانان» و «پرفروش‌ترین و بهترین کتاب‌های مذهبی» را هم بخوانید.

چایت را من شیرین می‌کنم

چایت را من شیرین می‌کنم

نویسنده: زهرا بلنددوست

انتشارات کتابستان معرفت

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب چایت را من شیرین می‌کنم داستان خانواده‌ای متفاوت را روایت می‌کند: پدری که سمپات سازمان مجاهدین خلق بوده، مادری مسلمان و معتقد، پسری که به گروه داعش پیوسته و دختری که از ایران و اسلام هراس دارد. قصه را دختر خانواده، سارا، پیش می‌برد و با لحن تلخ و سردش از کشمکش‌های زندگی در میان چنین خانواده‌ای می‌گوید. اما سرنوشت، قصه‌ی سارا را به مسیری می‌کشاند که با اسلام و ایمان درست‌تر آشنا بشود و حضور آرامش‌بخش خدا را درک کند.

این کتاب، اولین رمان مذهبی زهرا بلنددوست است که با استقبال علاقه‌مندان به ادبیات مذهبی روبه‌رو شد.

مستوری

مستوری

نویسنده: صادق کرمیار

انتشارات کتاب جمکران

اطلاعات بیشتر و خرید

نمی‌شود درباره‌ی ادبیات مذهبی سخن گفت و به صادق کرمیار به‌عنوان نویسنده‌ای محبوب در این حوزه اشاره نکرد. صادق کرمیار که پیشتر به‌خاطر کتاب نامیرا موردتوجه کتاب‌خوان‌ها قرار گرفت، در رمان مستوری از شهید مهدی زین‌الدین می‌گوید.

شهید زین‌الدین از فرماندهان ارشد سپاه بوده که در سال ۶۳ شهید می‌شود. کرمیار در این رمان داستانی شسته‌رفته از زندگی یک جوان امروزی به نام کیومرث می‌گوید که با دیدن تصویری از کودکی خودش در آغوش مردی، یک ماجراجویی و جستجو را برای سر در آوردن از زندگی مردِ در عکس، که معلوم می‌شود شهید زین‌الدین است، آغاز می‌کند.

چند رمان مذهبی با چاشنی عاشقی

رویای نیمه‌شب

رویای نیمه‌شب

نویسنده: مظفر سالاری

انتشارات کتابستان معرفت

اطلاعات بیشتر و خرید

ماجرای رمان رویای نیمه‌شب به شهری در عراق، حله، و در قرون اولیه تاریخ اسلام برمی‌گردد و حکایت دلدادگی و عاشقی جوانی از اهل سنت به دختری شیعه‌مذهب است. قصه‌ای که شاید در نگاه اول برای برخی کلیشه‌ای به‌نظر برسد اما با قلم مظفر سالاری به داستانی پرکشش و خواندنی تبدیل شده است. نویسنده‌ی این کتاب، با یک گره‌ی عاشقانه‌ی مذهبی چندلایه، مخاطب را در دغدغه‌هایش شریک می‌کند، از معجزه امام زمان (ع) می‌گوید و اتحاد میان شیعه و سنی را به‌عنوان راهی حیاتی برای حفظ اسلام جلوه می‌دهد.

بخشی از کتاب صوتی رویای نیمه شب را بشنوید.

رویای نیمه شب مظفر سالاری

گوینده: مهبد قناعت‌پیشه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دعبل و زلفا

دعبل و زلفا

نویسنده: مظفر سالاری

به نشر

اطلاعات بیشتر و خرید

مظفر سالاری در یکی دیگر از رمان‌های خود به سراغ دعبل خزاعی، شاعر شیعه‌ی هم‌عصر با امام موسی بن جعفر (ع) و امام رضا (ع) رفته است و عشق این شاعر به همسرش، زلفا، را به تصویر کشیده است. سالاری اما این بار نیز در روایتی عاشقانه، حرف‌های مهم‌تری برای زدن دارد. او در این اثر، سعی کرده همه چیز را به قاعده بچیند و جزییات را سر جایشان بنشاند تا تصوری از زمانه‌ی امامان هفتم و هشتم شیعه، به مخاطب کنجکاوش بدهد.

بخشی از کتاب صوتی دعبل و زلفا را بشنوید.

دعبل و زلفا مظفر سالاری

گوینده: مهناز آسوده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

عروس قریش

عروس قریش

نویسنده: مریم بصیری

نشر اسم

اطلاعات بیشتر و خرید

عروس قریش در چهارده پرده‌ی عاشقانه به بازگویی روایت‌هایی تاریخی درباره‌ی حضرت آمنه، مادر پیامبر (ص)، می‌پردازد. این روایت‌ها هرچند به گفته‌ی نویسنده، از منابع تاریخی استخراج شده‌اند اما خالی از تخیل هم نیستند. این کتاب را مریم بصری نوشته و نشر اسم منتشر کرده است. اگر هم به دنبال یک رمان مذهبی جذاب و هم یک رمان تاریخی می‌گردید، عروس قریش را انتخاب کنید.

آن دختر یهودی

آن دختر یهودی

نویسنده: خوله حمدی

مترجم: اسما خواجه‌زاده

انتشارات کتابستان معرفت

اطلاعات بیشتر و خرید

عشق میان دو نفر با اعتقادات متفاوت، دست‌مایه‌ی پرداخت قصه‌های گوناگونی برای نویسندگان بوده، اما چه چاره که این موقعیت در جهان واقعی هم کم رخ نمی‌دهد و نمی‌شود نادیده‌اش گرفت. درست همانطور که خوله حمدی، نویسنده‌ی تونسی، نتوانست از کنار داستان واقعی ندی، دختر لبنانی یهودی که عاشق پسری مسلمان شده، بی‌توجه بگذرد. حمدی با ندی در اینترنت آشنا می‌شود و بعد از شنیدن داستان زندگی او تصمیم می‌گیرد سرگذشتش را به روی کاغذ بیاورد و به گوش آدم‌های بیشتری در گوشه‌گوشه‌ی جهان برساند.

رمان‌هایی درباره‌ی شخصیت‌های دینی

مردی در تبعید ابدی

مردی در تبعید ابدی

نویسنده: نادر ابراهیمی

انتشارات روزبهان

اطلاعات بیشتر و خرید

در کتاب مردی در تبعید ابدی با زندگی ملاصدرای شیرازی معروف به صدرالمتالهین و از علمای برجسته‌ی شیعه آشنا می‌شوید. اگر به خواندن رمان مذهبی و دینی درباره‌ی شخصیت‌های بزرگ علاقه‌مندید، از این رمان غافل نشوید و اگر فکر می‌کنید خواندن درباره‌ی زندگی شخصی یک فیلسوف، می‌توانند خسته‌کننده باشد، نگران نشوید! نادر ابراهیمی با نثر آهنگین منحصربه‌فردش، واقعیت و تخیل را به هم آمیخته و داستان پخته و جذابی را ارائه داده است.

روایت این رمان به‌صورت موازی به دو دوره‌ی زندگی ملاصدرا می‌پردازد. اول، جوانی او و دست‌وپنجه نرم کردن‌اش با فلسفه را، و دوم، زمانی که او به مقام استادی رسیده و حالا باید رودرروی دشمنان فلسفه بایستد.

بخشی از کتاب صوتی مردی در تبعید ابدی را بشنوید.

مردی در تبعید ابدی نادر ابراهیمی

گوینده: کاوه یانقی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می آمد؛ جلد اول

سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می آمد؛ جلد اول

نویسنده: نادر ابراهیمی

انتشارات سوره مهر

اطلاعات بیشتر و خرید

نادر ابراهیمی در مجموعه سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد با قلمی درخشان و نثری جذاب، زندگی و ابعاد مختلف شخصیتی امام خمینی (ره) را بیان کرده است. این مجموعه در سه جلد نوشته شده اما جلد پایانی آن هرگز منتشر نشد. کتاب اول این مجموعه «رجعت ریشه‌ها» نام دارد که داستان آن بر کودکی امام و محیطی که او را به چنین شخصیتی رساند، تمرکز دارد. کتاب دوم «در میانه میدان» نیز به دوران جوانی امام و مبارزات او می‌پردازد.

بخشی از کتاب صوتی سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد (جلد اول) را بشنوید.

سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد (جلد اول) نادر ابراهیمی

گوینده: وحید یامین‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

نخل و نارنج

نخل و نارنج

نویسنده: وحید یامین‌پور

انتشارات کتاب جمکران

اطلاعات بیشتر و خرید

نخل و نارنج داستان زندگی شیخ مرتضی انصاری از مراجع تقلید شیعه است. این رمان را وحید یامین‌پور نوشته و از جمله رمان های مذهبی پرطرفدار این روزهاست. یامین‌پور در این کتاب علاوه‌بر روایت زندگی این عالم، اشاره‌هایی به جمله جنگ‌های ایران و روس، حضور انگلستان در ایران و دوران امپراتوری عثمانی نیز داشته است.

در جستجوی خدا و دین

آخرین کتابی که در این یادداشت معرفی می‌کنیم از بقیه متفاوت‌تر است. یک رمان مذهبی نیست اما شخصیت آن در جستجوی خداست.

روی ماه خداوند را ببوس

روی ماه خداوند را ببوس

نویسنده: مصطفی مستور

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

یونس دانشجوی دکتری پژوهشگری علوم اجتماعی است که مشغول کار روی پایان‌نامه‌اش با موضوع خودکشی است. در همین حین از بیماری همسر دوستش باخبر می‌شود و این درگیری‌ها او را درباره‌ی اعتقاداتش به شک می‌اندازند. مصطفی مستور در روی ماه خداوند را ببوس از خواننده دعوت می‌کند خودش را به چالش بکشد و سعی کند به پرسش‌ها و ابهامات یونس پاسخ بدهد. این رمان که در زمان انتشارش با استقبال خوبی از جامعه‌ی کتابخوان روبه‌رو شد، به‌خوبی رویارویی عقل و احساس را به تصویر می کشد.

کلام پایانی

پیشنهاد می‌کنیم شما هم از رمان های مذهبی موردعلاقه‌تان بگویید و این لیست را کامل کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

33,761 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
7 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه