لوگو طاقچه
کتاب هایی درباره ثروت و پول

کتاب هایی درباره ثروت و پول!

11,305 بازدید

بسیاری از ما روزانه، با تبلیغاتی مواجه می‌شویم که می‌خواهند روش‌های ثروتمند شدن را به ما بیاموزند. از طرفی کسب پول و داشتن ثروت، یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های انسان مدرن بوده است. در این یادداشت قصد داریم به معرفی کتاب هایی راجع به ماهیت پول و ثروت ، ویژگی‌های ثروتمندان و آموزش سرمایه‌گذاری بپردازیم و درباره ثروتمند شدن صحبت کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت‌های «معرفی کتاب برای آشنایی با ارز دیجیتال» و «بهترین کتاب‌های سرمایه گذاری» را هم بخوانید.

پول از کجا آمده؟

پول

پول

نویسنده: اریک لونرگن

مترجم: احد علیقلیان

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

گفتیم پول ابزاری برای آسان شدن مبادله است. پس پول وسیله‌ای است در خدمت اهداف ما، لابد انتظار داریم که مستقلا بر ما تاثیری نگذارد. اما همه می‌دانیم که این‌گونه نیست و خود پول برای ما نوعی هدف محسوب می‌شود و مستقلا دارای ارزش است. کتاب پول اثر اریک لونگرن ضمن اشاره محدود به تاریخ پول، به ماهیت آن در دنیای معاصر می‌پردازد.

پول با وجود نقش محوری خود در تمدن بشری، زیاد شناخته شده نیست و درباره آن کم صحبت می‌کنیم. در این کتاب درباره ماهیت پول، ثروت و اثراتش و همین‌طور پیامدهای نوع بانکداری بر ثبات اجتماعی اطلاعات بیشتری کسب می‌کنیم.

فلسفه پول

فلسفه پول

نویسنده: گئورگ زیمل

مترجم: شهناز مسمّی ‌پرست

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

در کنار این کتاب، بدون شک خواندن کتاب فلسفه پول از گئورک زیمل هم می‌تواند به ما در پیدا کردن درک درستی از ماهیت پول و تاثیر آن بر روابط انسانی کمک کند. زیمل که با مقاله کلانشهر و حیات ذهنی اش بیشتر شناخته می‌شود، در این کتب نگاهی جامع‌تر نسبت به پول داشته و تاثیر آن بر ساختار روابط انسانی و جامعه را نشان می‌دهد.

اخلاق تولید پول

اخلاق تولید پول

نویسنده: یورگ گوئیدو هولسمن

مترجم: سید امیرحسین میرابوطالبی

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

بیایید یک لحظه جهان بدون پول را در نظر بگیریم. مبادله در چنین جهانی کار آسانی نخواهد بود. ما انسان‌ها برای برطرف کردن نیاز‌های خود و آسان کردن مبادله چاره ای اندیشیم و این‌گونه پول متولد شد. در تاریخ بشریت انواع مختلفی از اجناس و کالاها مانند احشام، صدف، توتون، پارچه، مس، نقره، طلا و مانند این‌ها به عنوان واسطه مبادله به کار گرفته شده است. کمیابی، ماندگاری، تقسیم‌پذیری و ملاحظات دیگر سبب شده است که فلزات گران‌بها به در طول اعصار و قرون به عنوان واحد پولی ترجیح داده شوند. در این کتاب راجع به تاریخ شکل‌گیری پول و انواع آن، مسئله پول کاغذی و پیامدهایش، ملاحظات اخلاقی مرتبط با عدالت در تولید پول، علل پیدایش تورم و تاثیرات آن اشاره شده است.

با داشتن پول، در زندگی راضی خواهیم بود؟

بده و بستان؛ رویکردی انقلابی به موفقیت

بده و بستان؛ رویکردی انقلابی به موفقیت

نویسنده: آدام گرانت

مترجم: مریم حیدری

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

موفقیت صرفا در افزایش ثروت خلاصه نمی‌شود. موفقیت و داشتن احساس رضایت متاثر از نوع تعامل ما با دیگران است. برای همین است که بهتر است با تفکر «بده-بستان» آدام گرانت آشنا شویم تا شاید دیدگاه بهتر و واقع‌بینانه‌تری نسبت به پول به دست آوریم. آدام گرانت در بده و بستان انسان‌ها را بنا بر نوع تعامل‌شان با دیگران به ۳ دسته تقسیم می‌کند

۱.بخشنده‌ها

۲.گیرنده‌ها

۳.برابری‌طلب‌ها

با نگاهی دقیق می‌توان گفت دسته اول اغلب در موقعیت‌های بهتری برای کسب موفقیت قرار می‌گیرند. علی‌رغم آن‌که اعضای هر ۳ گروه می‌توانند به موفقیت دست یابند؛ در موفقیت بخشنده‌ها عنصر متمایز‌کننده‌ای وجود دارد؛ ” موفقیت آن‌ها همچون آبشاری روی سر بقیه فرو‌می‌ریزد.” در صورتی‌که وقتی گیرنده‌ها می‌برند، بازی حاصل جمع صفر اتفاق می‌افتد یعنی فرد دیگری وجود دارد که می‌بازد.

به همین جهت، نحوه تعامل ما با دیگران هم در کسب ثروت موثر است وهم در احساس رضایت‌مان از زندگی.

دارندگی در بسندگی است

برای پول درآوردن، باید در دل کار شیرجه زد!

شیرجه‌زدن در چشمه‌ی زندگی

شیرجه‌زدن در چشمه‌ی زندگی

نویسنده: تینا سیلیگ

مترجم: سارا پورحسنی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

ممکن است تمامی دانش و معلومات لازم را برای کسب ثروت بیشتر کسب کرده باشیم؛ عزممان برای کار و تلاش بیشتر، راسخ باشد اما دیده‌ایم که معمولا ایده‌های معرکه‌ای داریم ولی اجرائی نمی‌شوند. چرا چنین اتفاقی می‌افتد و چگونه می‌توان به ایده‌ها جامه عمل پوشاند؟ چگونه می‌توان کاری کرد که ایده‌ها صرفا رویاپردازی نباشند؟

تینا سیلیگ در کتاب شیرجه زدن در چشمه زندگی ابتدائا با ارائه تعاریف و مفاهیمی به ما کمک می‌کند تا ذهنیتی واقعی به افکارمان داشته باشیم. با اتکا به این چارچوب نظری می‌توانیم ایده‌های خودمان را عملی کنیم.

شیرجه زدن در چشمه زندگی، کتابی است که ماهیت خودآموز دارد و ضروری است که تمرینات آن را انجام دهیم.

عادات ثروتمندان

عادات ثروتمندان

نویسنده: توماس کارلی

مترجم: هدیه فریدفر

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

ثروتمند شدن حاصل چیست؟ بخت و اقبال؟ کار فراوان؟ خانواده ثروتمند؟ تحصیلات بالا یا چیزی دیگر؟ رابرت اسکات در عادات ثروتمندان تلاش می‌کند تا با نشان دادن ۱۵ ویژگی رفتاری ثروتمندان، نشان دهد که چگونه می‌توانیم صاحب ثروت شویم. ممکن است در نگاه اول، ثروتمند شدن با اجتناب از انجام ۱۵ کار، ساده لوحانه به نظر برسد. ولی با خواندن توضیحات هر فصل و توجه به کلیدها، می‌توان به استدلال قوی پشت آن‌ها پی برد. با خواندن این کتاب متوجه می‌شویم که گاهی لازم است برای ثروتمند شدن بعضی از کارها را انجام ندهیم! گویی کسب ثروت بیشتر تحت تاثیر عادت‌های روزانه و تلاش هدفمند ماست تا عوامل دیگر.

سرگذشت یکی از ثروتمندترین آدم‌های دنیا

فروشگاه همه چیز؛ جف بیزوس و عصر آمازون

فروشگاه همه چیز؛ جف بیزوس و عصر آمازون

نویسنده: برد استون

مترجم: امیر بیرانوند

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

” بیزوس بسیار به ندرت و شدیدا محتاطانه اطلاعاتی درباره شرکتش بروز می‌دهد. او درباره جزئیات برنامه‌ها، افکار و نیات شخصی‌اش بسیار مرموز است “
عبارت بالا بخشی از مقدمه کتاب فروشگاه همه چیز اثر برد استون است. آوازه آمازون به گوش همگی‌مان رسیده است. شرکتی که به ارائه خدمات با هزینه کم و کیفیت بالا شهرت دارد و در دوران کرونا توانسته سود کلانی کسب کند..برد استون در این کتاب تلاش می‌کند تا بگوید سازوکار این شرکت چگونه شکل گرفته است. برای نگارش کتاب فروشگاه همه چیز، بیش از ۳۰۰ مصاحبه با مدیران اجرائی و ارشد آمازون، کارکنان پیشین و فعلی آن، خود جف بیزوس و خانواده وی، کمک گرفته شده است.

” این کتاب، داستان چگونگی تبدیل شدن کودکی بااستعداد به یک مدیرعامل فوق‌العاده با پشتکار و همه‌فن‌حریف است.”

متخصص کسب ثروت شویم!

منافع سهامدار

منافع سهامدار

نویسنده: تونی گروندی

مترجم: مریم بیدمشگی‌پور

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

کسب ثروت نیازمند دانش و تجربه بوده و امری تخصصی به حساب می‌آید. در کتاب منافع سهامدار، تعدادی از اصطلاحات به صورت تخصصی ولی به زبانی ساده و قابل فهم تعریف می‌شوند. با خواندن این کتاب می‌آموزیم که منافع سهامدار و استراتژی، دو مفهوم مکمل یک‌دیگر به حساب می‌آیند. همچنین خواهیم آموخت که مدیریت منافع سهامدار متاثر از چه عواملی است.

خطاهایی در مسیر سرمایه‌گذاری که باهوش‌ها هم مرتکب می‌شوند

۷۷ خطای سرمایه‌گذاری؛ خطاهایی که باهوش‌ها نیز مرتکب می‌شوند و راه‌های پرهیز از آن‌ها

۷۷ خطای سرمایه‌گذاری؛ خطاهایی که باهوش‌ها نیز مرتکب می‌شوند و راه‌های پرهیز از آن‌ها

نویسنده: مریم بیدمشگی‌پور

انتشارات دنیای اقتصاد تابان

اطلاعات بیشتر و خرید

آن‌گونه که ذکر کردیم نمی‌توان ثروتمند شد اما دانش و آگاهی لازم برای کسب آن را نداشت. به صورت تجربی ثابت شده است که اشتباهات رایجی وجود دارد که سرمایه‌گذاران مرتکب می‌شوند. خطاهای موجود در این کتاب از جنس اشتباه‌هایی هستند که تحلیل‌گران و سهام‌داران ممکن است به عنوان نقطه قوت خود به حسابشان بیاورند.

۷۷ خطای سرمایه‌گذاری به ۴ بخش مجزا تقسیم می‌شوند:

۱.شناختن و مهار رفتارهای انسانی، برای موفقیت در سرمایه‌گذاری مهم هستند.

۲.نادانی سعادت نیست. ( مانند آیا در معرض توهمات پولی هستید)

۳. خطاهایی که در زمان برنامه‌ریزی استراتژی سرمایه‌گذاری روی می‌دهد.

۴.خطاهایی که در زمان تشکیل سبد اوراق بهادار به وجود می‌آید.

به طور کلی لازم است بدانیم که تمایلات طبیعی انسانی و رفتارهایمان بر تصمیمات سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد و خوب است که احتیاط به خرج دهیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی کتاب‌هایی درباره سرمایه گذاری» را هم بخوانید.

کتابی درباره ساز و کار نظام سرمایه‌داری

ذهن و بازار

ذهن و بازار

نویسنده: جری مولر

مترجم: مهدی نصراله زاده

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

واقعیت آن است که نظام اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد در برابر سایر بدیل‌های خود نظیر فاشیسم و سوسیالیسم عملکرد بهتری داشته و به همین جهت، باقی مانده است. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که سرمایه داری یا مسامحتاً نظام مبتنی بر بازار در شکل‌دهی به آن نقشی اساسی داشته است. شناخت چنین سازوکاری برای کسب موفقیت در زندگی دارای اهمیت قابل توجهی است.

ذهن و بازار، تالیف جری مولر با نگاهی بی‌طرفانه تفکر اندیشمندان نسبت به سازوکار بازار را بیان می‌کند؛ نام ولتر، هگل، مارکس، لوکاچ، کینز  و هایک در میان این اندیشمندان دیده می‌شود.علاوه بر این در ذهن و بازار به پیامدهای اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی سرمایه‌داری از دیدگاه متفکران یاد شده پرداخته می‌شود.

” آن‌جا که آزادی وجدان وجود نداشته باشد به ندرت آزادی داد و ستد وجود خواهد داشت و همان خودکامگی و استبدادی که به مذهب دست‌اندازی می‌کند به تجارت نیز تعرض می‌کند…”

به عنوان مثال در عبارت بالا ولتر می‌گوید که آزادی مذهبی و آزادی تجارت، با یک‌دیگر همبستگی بالایی دارند .

لازم به توضیح است که با وجود نوعی پیوستگی میان فصل‌های ذهن و بازار، این امکان وجود دارد که مطالب را به صورت مجزا و یا هر ترتیب دلخواهی بخوانیم.

11,305 بازدید
برچسب ها

Avatar

محمدمهدی صارمی


اشتراک گذاری یادداشت
5 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه