لوگو طاقچه
معرفی بهترین داستان های صوتی

بهترین داستان‌های صوتی که باید شنید

8,053 بازدید

کتاب خواندن گرچه لذتی بی‌پایان و غیرقابل‌جایگزینی است اما در زمانه‌ی پرمشغله‌ی امروز گاه به فراموشی سپرده می‌شود. میان زندگی و مشغولیات دیگر آن گم‌شده‌ایم و روح خود را فراموش کرده‌ایم. چاره چیست؟ نجات از این برزخ بی‌انتها به کدام شیوه ممکن است تا دمی بیاساییم؟ نجات بی‌شک دنیای کتاب است و تنها مفر موجود در این وانفسا دنیای داستان‌های صوتی. با ما همراه شوید تا کمی از این جهان صوتی بگوییم و شما را با چند کتاب داستان صوتی برای بزرگسالان که باید بشنوید آشنا کنیم.

در این یادداشت سعی کردیم داستان های صوتی را در قالب ژانرهای مختلف دسته بندی کنیم تا انتخاب برای شما راحت‌تر باشد. اما اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره ژانرهای مختلف داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «انواع ژانرهای کتاب» را بخوانید.

‌علمی-تخیلی

خدا بودن سخت است

این کتاب رمانی با ساختار تخیلی و غیرواقعی است که با هوشمندی تمام و کاملا باورپذیر نوشته‌شده و از چنان قوتی برخوردار است که دستمایه ساخت فیلمی با همین عنوان نیز قرار گرفت. مفهوم سیال موجود در داستان این کتاب روسی بن‌مایه اعتراض به شرایط حاکم بر فضای فرهنگی کشور را دارد و در بطن آن خشونت و نارضایتی از حکومت افراد نالایق و نادان و دشمنان فرهنگ بر شوروی موج می‌زند. قدرت نوشتار این کتاب و ویژگی‌هایی که آن را به‌شدت باورپذیر می‌نمود سبب شد تا رمان «خدا بودن سخت است» به زبان‌های دیگر نیز ترجمه‌شده و به دست خوانندگانی در سراسر جهان برسد. از قول «هادی بهارلو» مترجم این کتاب آمده که «سبک نوشتاری برادران استروگاتسکی گاه رازآلود است، به این معنی که برای فهمیدن مفهوم داستان، دانستن زبان روسی به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید تا حدی با نوع نوشتار آن‌ها و مخصوصا بافت جامعه‌ای که اثر در قالب آن نوشته‌شده است، هم آشنا باشید». این داستان را انتشارات نیستان منتشر کرده و «حامد فعال» با خوانشش آن را در رده کتاب‌های صوتی نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

بخشی از کتاب صوتی خدا بودن سخت است را بشنوید.

خدا بودن سخت است بوریس استروگاتسکی

گوینده: حامد فعال
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ارتفاع

اگر اهل فیلم و در کنار آن توجه به نام فیلم‌نامه‌نویس در تیتراژ فیلم‌ها باشیم قطعا نام «استفن کینگ» را برای فیلم‌نامه فیلم‌های «درخشش»، «مسیر سبز» و «رستگاری در شائوشنگ» به خاطر داریم. کتاب «ارتفاع» نیز از آثار همین نویسنده است. داستان این کتاب که در رده پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرارگرفته و در توصیف نیز از ترسناک‌ترین‌های منتشرشده در سال ۲۰۱۸ است، پیرامون بیماری عجیب مردی به نام «اسکات کری» است که دائم در حال کاهش وزن است درحالی‌که در ظاهر او تغییری ایجاد نمی‌شود. نویسنده در لفافه‌ای آموزشی-انتقادی و در قالب یک داستان فلسفی به نقد اجتماع می‌پردازد و خواننده را وادار به تفکر پیرامون مباحث مطرح‌شده می‌کند. پیشنهاد ما برای شما شنیدن این داستان با صدای «بهروز طالبی» است.

بخشی از کتاب صوتی ارتفاع را بشنوید.

ارتفاع استیون کینگ

گوینده: بهروز طالبی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کودک و نوجوان

قصه دوتا لاک‌پشت تنها

دنیای کودکان خالی از داستان نیست. آنها گاه حتی خودشان برای خود قصه می‌سازند و آن را با شور و حرارت برای ما تعریف می‌کنند. داستان بخش اعظم زندگی بچه‌هاست. در خلال داستان‌هایی که برایشان می‌خوانیم بد نیست گاهی این امکان را فراهم کنیم که شنونده‌ی یک کتاب صوتی باشند تا در کنار پرورش هوش و آموزش بیشتر، با دنیای کتاب‌های صوتی نیز آشنا شوند.

مصطفی رحماندوست را بسیاری از ما می‌شناسیم. او در حوزه کودک بسیار فعال بوده و داستان‌ها و اشعارش حتی در کتاب‌های درسی دوره دبستان در خاطر بیشتر ما هست. «قصه دوتا لاک‌پشت تنها» اثر این نویسنده بر تلاش برای رهایی از تنهایی تکیه دارد. نویسنده با زبانی داستانی مفهوم تاثیر شخص بر زندگی خویش و ساختن آنچه را که دوست دارد، به کودک می‌آموزد. «آزاده مقدم» این داستان را برای ما بازخوانی کرده و در دسترس کودکان و خانواده‌های آنان قرار داده است.

بخشی از کتاب صوتی قصه دوتا لاک‌پشت تنها را بشنوید.

قصه دوتا لاک‌پشت تنها مصطفی رحماندوست

گوینده: آزاده مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هری پاتر و سنگ جادو

مجموعه داستان‌های «هری پاتر» از آن دسته کتاب‌هایی است که محبوبیت جهانی دارند و بسیاری از نوجوانان و جوانان در سرتاسر دنیا مشتاقانه پیگیر ماجراهای آن هستند. همین استقبال در کنار قابلیت‌های داستانی موجود در این کتاب سبب شد تا بر اساس آن چندین نسخه تصویری نیز ساخته شود که فیلم‌های تولید‌شده نیز به‌شدت مورد استقبال قرار گرفتند و به معروفیت بیشتر کتاب‌ها منجر شدند.

در بخش معرفی کتاب‌های صوتی، کتاب «هری پاتر و سنگ جادو» که اولین کتاب از این مجموعه کتاب است را انتخاب کرده‌ایم که با صدای «آرمان سلطان‌زاده» در دسترس علاقه‌مندان قرارگرفته است. در این کتاب هری پاتر در زندگی سراسر جادویی خود با پیدا کردن سنگی عجیب ماجراهایی متفاوت را از سر می‌گذراند.

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «نگاهی به زندگی و آثار جی کی رولینگ» را هم بخوانید.

اگر به خواندن رمان‌های مناسب برای نوجوانان علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « معرفی رمان های مناسب برای نوجوانان» را بخوانید.

دالان بهشت

این کتاب رمانی عاشقانه با داستانی باورپذیر است. روایت عشقی که به ازدواج منجر می‌شود اما رفتارهای خام و از سر جوانی و ناپختگی آن را به جدایی می‌رساند. گذر روزگار و درس‌هایی که با خود دارد سبب می‌شود تا قهرمان‌های داستان در مواجهه‌ای مجدد و در پس سال‌ها، این بار معقول و درست عمل کنند. گرچه عشق همیشه اینقدر به کام ما نیست و داستان‌های عاشقانه واقعی کمتر به‌این‌ترتیب پیش می‌روند اما خواندن کتاب آموزه‌هایی برای ما دارد که شاید در پیچ‌وخم‌های روزگار به کارمان بیاید. رمان «دالان بهشت» در کنار نقش آموزه‌های تربیتی بر تعامل‌های شخصی به تاثیر آنها در زندگی پس از ازدواج تکیه دارد. این رمان با صدای «آنالی طاهریان» در کنار دیگر کتاب‌های صوتی بقچه در دسترس است.

بخشی از کتاب صوتی دالان بهشت را بشنوید.

دالان بهشت نازی صفوی

گوینده: آنالی طاهریان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دزیره

رمان «دزیره» را می‌توان در رده رمان‌های عاشقانه-تاریخی جای داد. این کتاب که روایتی عاشقانه در دل فرانسه است به داستان عشق دختری جوان به نام دزیره به افسر جوان امروز و ناپلئون فردا و قرار ازدواج آنها پرداخته است. ما از ناپلئون و جنگ‌ها و فتوحاتش بسیار شنیده‌ایم اما ازاین‌روی عاشقانه‌ی زندگی او شاید بی‌خبر باشیم. رمان دزیره در کنار روایت این وجه از زندگی ناپلئون در ادامه به آشنایی او با زنی دیگر و ازدواجش با او و شرح دلشکستگی‌های دزیره جوان می‌پردازد. کتاب صوتی دزیره با صدای «شیما درخشش» در طاقچه در دسترس شماست.

بخشی از کتاب صوتی دزیره را بشنوید.

دزیره آن‌ماری سلینکو

گوینده: شیما درخشش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر به خواندن و شنیدن رمان‌ها و داستان‌‌های عاشقانه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی بهترین رمان‌های عاشقانه» را بخوانید.

همچنین اگر به رمان‌های عاشقانه ایرانی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «حس ناب عاشقی با خواندن و شنیدن رمان عاشقانه ایرانی» را بخوانید.

کلاسیک

برادران کارامازوف

رمان «برادران کارامازوف» را می‌توان شاهکار نویسنده بزرگ روس «فئودور داستایفسکی» دانست. رمانی که طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان پیدا کرد. پرداخت ماهرانه به داستانی که واقعی می‌نماید از نقاط قوت این رمان به شمار می‌آید. نویسنده قالب داستان را بهانه‌ای برای طرح مسائل اخلاقی، فلسفی و الهی قرار داده است. این رمان گرچه در رده رمان‌های کلاسیک جای می‌گیرد اما دولایه بودن دیالوگ‌ها و صحنه‌ها باعث می‌شود با اثری فراتر از رده کلاسیک مواجه باشیم. داستان این کتاب پیرامون خانواده کارامازوف، مرگ مشکوک پدر خانواده و ماجراهای بعدازآن می‌گردد. داستان و روایت‌های وابسته به آن بهانه‌ای برای طرح مسائل اخلاقی و گاه فلسفی می‌شود و درآمیخته بودن آنها با ماجرایی که در حال پیشروی است، خواننده را وادار به تفکر در کنه مسائل می‌کند. تعمق در باب وجود خدا و مجاز نبودن برخی اعمال در پی همین کنکاش و تفکر به وجود می‌آید. شنیدن کتاب برادران کارامازوف با ترجمه پرویز شهدی  را با صدای «آرمان سلطان‌زاده» به شما توصیه می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی برادران کارامازوف (با صدای سه بعدی) را بشنوید.

برادران کارامازوف (با صدای سه بعدی) فئودور داستایفسکی

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مرگ ایوان ایلیچ

تولستوی نویسنده شهیر روسی در این کتاب کوتاه به بهترین نحو ممکن به شرح و بیان حالات روحی مردی دچار یک بیماری سخت و در شرف مرگ می‌پردازد. او با تکیه‌بر نوعی جهان‌بینی لحظه درک فرد از بیماری تا مرگ را به چند مرحله تقسیم کرده و هرکدام از این مراحل را با توجه به روحیات مختلف حاکم بر آن شرح می‌دهد. داستان این کتاب به‌نوعی پیرامون مرگ و فناپذیر بودن انسان است و مراحل مختلفی چون انکار، ترس، خشم، انزجار و در آخر پذیرش این سیر را تکمیل می‌کنند. داستان «مرگ ایوان ایلیچ» را «محسن زرآبادی» برای ما تعریف کرده است.

بخشی از کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ را بشنوید.

مرگ ایوان ایلیچ لئو تولستوی

گوینده: محسن زرآبادی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر به رمان‌های کلاسیک علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم اینفوگرافیک «راهنمای انتخاب رمان‌های کلاسیک» را مشاهده کنید.

پلیسی و معمایی

مرد سوم

«مرد سوم» در ابتدا در قالب یک فیلم‌نامه نوشته‌شده بود اما مدتی بعد «گراهام گرین» تصمیم گرفت آن را در قالب یک کتاب نیز به رشته تحریر دربیاورد. این کتاب داستانی پلیسی دارد و با مرگ دوست قهرمان داستان ماجراها به‌گونه‌ای پیش می‌رود که خیر و شر در تقابل با یکدیگر قرارگرفته و قهرمان داستان در مسیرش به دوراهی‌هایی برخورد می‌کند. فیلمی که بر اساس همین فیلم‌نامه ساخته شد توانست موفقیت‌هایی را کسب کند. کتاب مرد سوم با ترجمه «محسن آزرم» و با صدای «میلاد فتوحی» در طاقچه در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

بخشی از کتاب صوتی مرد سوم را بشنوید.

مرد سوم گراهام گرین

گوینده: میلاد فتوحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیش از آن که بخوابم

این کتاب که از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز در ژانر روان‌شناسانه-جنایی است درباره زندگی کسی است که در اثر حادثه‌ای حافظه خود را ازدست‌داده و حالا در تلاش برای رفع این مشکل و بازگشتن به زندگی عادی خویش است. داستانی معمولی اما با کشش‌ها و تعلیقات درونی خاص خود که در طی آن فرد با رازهای درونی خویش آشنا شده و گویی قدم در مسیر شناخت خود گذاشته است. نویسنده برای نوشتن این کتاب پیرامون زندگی «کلایو ویرینگ» آهنگساز و رهبر ارکستری که در پی یک عفونت مغزی حافظه‌اش با اختلال مواجه شده و فراموشی به سراغش آمده بود، مطالعاتی انجام داده است. این کتاب را می‌توانید با صدای «شیما درخشش» بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی پیش از آن که بخوابم را بشنوید.

پیش از آن که بخوابم اس. جی واتسون

گوینده: شیما درخشش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌اگر به ژانر پلیسی و جنایی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی بهترین رمان‌های پلیسی برای عاشقان حل معما» را بخوانید.

رئالیسم جادویی

صد سال تنهایی

گابریل گارسیا مارکز نامی آشنا در ادبیات داستانی است. نامی که نقشش بر جلد هر کتابی خواننده را ترغیب به خواندن آن می‌کند. مارکز در کتاب «صدسال تنهایی» روایتی پیرامون چند نسل از خانواده‌ای دارد. اگر از دوستداران رمان و داستان های خارجی هستید شنیدن این کتاب صوتی را با صدای «مهدی پاکدل» به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی صد سال تنهایی را بشنوید.

صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز

گوینده: مهدی پاکدل
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شکار گوسفند وحشی

«هاروکی موراکامی» نویسنده‌ای است که به زیبایی مفاهیم والای زندگی را با بیانی ساده و شیوا به دست خواننده می‌رساند و به نظر می‌رسد همین ویژگی کافی باشد تا خواندن کتاب‌های او را به کسی توصیه کنیم. موراکامی در این کتاب خود به سراغ موضوعی عجیب رفته است؛ ماجرای مردی که ناچار به تعقیب یک گوسفند وحشی افسانه‌ای است که در جسم انسان‌ها حلول می‌کند. شنیدن این داستان را با صدای «بهرام ابراهیمی» از دست ندهید.

بخشی از کتاب صوتی شکار گوسفند وحشی را بشنوید.

شکار گوسفند وحشی هاروکی موراکامی

گوینده: بهرام ابراهیمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
8,053 بازدید
برچسب ها

Avatar

بنوشه فرهت


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه