لوگو طاقچه
معرفی کتاب صوتی کودک

معرفی ۱۰ قصه صوتی کودکانه

40,273 بازدید

خیلی از ما به عنوان پدر و مادر دغدغه‌ها و نگرانی‌های زیادی برای آینده فرزندانمان داریم و به دنبال روش‌های صحیح تربیت و انتقال ارزش‌هایمان به آ‌ن‌ها هستیم. خوب است به این نکته توجه کنیم که سال‌های کودکی نقش پررنگی در شکل‌گیری شخصیت و علایق فرزندانمان دارند. اگر می‌خواهیم فرزند خود را به قصه خواندن علاقه‌مند کنیم باید از سنین پایین دست به کار شویم. در سا‌ل‌های اول زندگی کودک کتاب پارچه‌ای و پلاستیکی بهترین گزینه‌ها هستند. بعد از آن کودک کم کم به داستان‌های آهنگین و شعر‌های کودکانه علاقه نشان می‌دهد، سپس آرام آرام با قصه ارتباط برقرار می‌کند. از زمانی که کودک توانست شعر و داستان‌های طولانی‌تر را دنبال کند می‌توانیم علاوه بر خواندن کتاب، کتاب صوتی کودکانه هم برای او پخش کنیم.

وقتی کودک به کتاب گوش می‌دهد در ذهنش صحنه‌هایی از داستان را خلق می‌کند، رفتار شخصیت‌ها را پیش بینی می‌کند و گاهی پایان داستان را به میل خود در ذهنش تغییر می‌دهد. او خودش را به جای شخصیت‌های داستان قرار می‌دهد و رفتار‌ها و واکنش‌های آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و از خودش می‌پرسد اگر او به جای قهرمان قصه بود چه می‌کرد؟ اگر واژه جدیدی را در داستان بشنود علاوه بر اینکه دایره واژگانش گسترش می‌یاید، تلاش می‌کند تا معنی درست آن کلمه را تشخیص بدهد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت‌های «تاثیر کتاب صوتی بر آموزش کودکان» و «چرا باید برای بچه‌ها قصه کودکانه بخوانیم؟» و «کتاب قصه‌های کودکانه برای خواب» را هم بخوانید.

با توجه به تاثیر عمیقی که قصه ها بر ذهن کودک می‌گذارند، انتخاب درست کتاب اهمیت ویژه‌ای دارد. کتاب مناسب کودک کتابی است که در خلال داستان، ارزش‌های اخلاقی را بیان کند، دغدغه‌ای اجتماعی متناسب با سن کودک را مطرح کند، کودک را به فکر وادارد، و نتیجه بد حاصل از یک رفتار غلط را نشان بدهد. در این یادداشت به معرفی چند قصه صوتی کودکانه پرداخته‌ایم که همگی از بهترین‌های ادبیات کودک و نوجوان ایران و جهان هستند.

پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه کتاب گویا بزنید و در آنجا با دنیای کتاب‌های صوتی بیشتر آشنا شوید.

شهر آی قصه

شهر آی قصه، شهری است که از قصه‌های جالب، ماجراهای هیجان‌انگیز و شخصیت‌های دوست‌داشتنی پر است. ماجرای تولد شهر آی قصه هم از این قرار است: روزی روزگاری، پدری که داشت برای دخترش قصه می‌خواند، متوجه شد که انگار قصه‌ها تمام شده‌اند. دختر مرتب از پدرش می‌خواست که برایش قصه‌های جدید بخواند. قصه‌هایی که تکراری نباشد. خب، راه‌حل چه بود؟ به دنیا آوردن کلی قصه جدید! این قصه‌های بامزه، با شخصیت‌های جالب و اتفاقات خنده‌دارشان، جایشان را در دل بچه‌ها باز کردند. صدای آرامش‌بخش گوینده‌های کاردرست هم البته در این محبوبیت، بی‌تاثیر نیست.

بخشی از کتاب صوتی شهر آی قصه ـ قسمت نهم: کی پشت دره؟ را بشنوید.

شهر آی قصه ـ قسمت نهم: کی پشت دره؟ پوریا عالمی

گوینده: آزادی مویدی فرد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه مکس لوکیدو

مکس لوکیدو در مجموعه‌ داستان‌های زیبایی که آفریده است، ارزش‌های انسانی را با کودکان درمیان می‌گذارد. بهترین راه برای اینکه کودکان را با ارزش‌های انسانی و اخلاقی آشنا کنیم، کمک گرفتن از قصه‌ها و داستان‌ها است و این اتفاق در مجموعه کتاب‌های مکس لوکیدو به بهترین شکل ممکن رخ می‌دهد. در هر داستان، ماجرایی برای پانچلو، یکی از اهالی دهکده‌ی ومی‌کی‌ها، رخ می‌دهد. ماجرایی که او را به فکر وامی‌دارد. پرسش‌های زیادی برایش ایجاد می‌کند و در نهایت، ایلای، سازنده‌ی مهربان پانچلو او را به جواب سوالش می‌رساند.

تو بی‎نظیری، ای کاش بینی من هم سبز بود، هدیه‌ مخصوص تو، تو برای من عزیزترینی و بهتر از همه، نام کتاب‌های این مجموعه است.

بخشی از کتاب صوتی تو بی‌نظیری را بشنوید.

تو بی‌نظیری مکس لوکیدو

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تیستوی سبزانگشتی

در روزهایی که خبرهای بد از گوشه و کنار جهان بلند می‌شوند، باید برای کودکان از صلح سخن بگوییم. داستان زیبای تیستوی سبز انگشتی، یکی از زیباترین داستان‌هایی است که در مدح صلح نوشته شده است. داستانی که از زندگی کودکی می‌گوید که در آرزوی صلح است. اما در خانواده‌ای متولد شده است که صلح برایشان نان و آب ندارد. پدر صاحب یک کارخانه‌ی اسلحه‌سازی است و به همین دلیل هم از جنگی که قرار است به زودی میان کشور خودشان و کشور همسایه دربگیرد، راضی و خشنود است. زیرا قرار است به ثروت عظیمی دست پیدا کند. اما یک نفر است که می‌تواند جلوی جنگ را بگیرد. فکر می‌کنید، او کیست؟

بخشی از کتاب صوتی تیستو سبز انگشتی را بشنوید.

تیستو سبز انگشتی موریس دروئون

گوینده: افسانه بایگان
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شازده کوچولو

کتاب شازده کوچولو معروف‌ترین اثر آنتوان دو سنت اگزوپری، نویسنده و خلبان فرانسوی است. شازده کوچولو را مهم‌ترین کتاب ا‌دبیات کودکان در سده بیستم می‌دانند که به بیش از ۱۵۰ زبان ترجمه شده‌ و در مجموع ۲۰۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته‌است.

شازده کوچولو داستان پسر کوچکی است که از سیارکی به اندازه یک خانه معمولی با دو آتش‌فشان و چند درخت بائوباب به زمین سفر می‌کند و سوالات بسیاری درباره انسان‌ها و زندگی آن‌ها می‌پرسد، سوال‌هایی به ظاهر ساده که آدم را به فکر فرو‌ می‌برد.

در سال ۱۹۳۵ هواپیمای آنتوان دو سنت اگزوپری دچار نقص فنی می‌شود و او به ناچار در صحرای آفریقا فرود می‌آید، درآنجا با پسر کوچکی ملاقات می‌کند.

همین ماجرا الهام‌بخش داستان شازده کوچولو می‌شود، آن خلبان راوی داستان که شازده کوچولو با او ملاقات می‌کند در واقع خود اگزوپری است.

کتاب صوتی شازده کوچولو روایتگر داستانی تفکر برانگیز است که کودکان و بزرگسالان بسیاری را در سراسر جهان، با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف به خود مجذوب ساخته‌است.

بخشی از کتاب صوتی شازده کوچولو را بشنوید.

شازده کوچولو آنتوان دوسنت اگزوپری

گوینده: سوسن مقصودلو
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی جایزه هانس کریستین اندرسون» را هم بخوانید.

ماجراهای سیاره گردو

اگر قرار باشد فرصت ملاقات با یک سیاره جدید را داشته باشید، آن را از خودتان دریغ می‌کنید؟ سیاره گردو، یک سیاره جدید است که از دل کلی گرد و غبار یک گوشه کهکشان به دنیا آمده است. کهکشانی که پر از سیاره‌های گرد و قلمبه است که همه مشغول شادی، بگو بخند و بازی کردن هستند. خورشید مهربان هم همیشه حواسش به آن‌ها است و برایشان حسابی نورافشانی می‌کند و گرم نگهشان می‌دارد. حالا که سیاره جدیدی متولد شده است، همه سیاره‌های دیگر کهکشان، برایش آهنگ تولد مبارک را می‌خوانند و به او خوش‌آمد می‌گویند. اینطوری می‌شود که سیاره جدید کلی دوست پیدا می‌کند و البته کلی ماجرای بامزه را پشت‌‍سر می‌گذارد!

بخشی از کتاب صوتی ماجراهای سیاره گردو (فصل اول) را بشنوید.

ماجراهای سیاره گردو (فصل اول) فریناز مختاری

گوینده: الهام پاوه‌نژاد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

قاشنگال

برای بسیاری از کودکان، درک مفهوم هویت، پذیرش خود همانگونه که هستند، موضوعی سخت و پیچیده است. درست مانند قاشنگال. او نه قاشق است و نه چنگال. دور و اطرافش هم نمی‌تواند کسی را پیدا کند که شبیه خودش باشد. همه یا قاشق هستند، یا چنگال. برای همین هم نه قاشق‌ها او را به جمع خودشان راه می‌دهند و نه چنگال‌ها. قاشنگال حسابی تنهاست، تا اینکه روزی پای موجودی به آشپزخانه باز می‌شود. این موجود کوچولو و ریزه‌میزه، دوست دارد به چیزی نیاز دارد که هم کمی قاشق باشد و هم کمی چنگال…

کیو مکلر در این کتاب، علاوه بر موضوع پذیرش خود و اهمیت آن، از انسان‌هایی با ویژگی‌های خاص سخن می‌گوید. در واقع این داستان می‌تواند به کودکان کمک کند تا خودشان را بهتر بشناسند. کودکان متفاوت و استثنایی را بهتر درک کنند و به تفاوت‌های انسانی، احترام بگذراند.

بخشی از کتاب صوتی قاشنگال را بشنوید.

قاشنگال کیو مکلیر

گوینده: عاطفه مولایی طبری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه قصه‌های نهال

در قصه‌ها باید به دنبال چه چیزهایی بود؟ تمام مفاهیمی که دوست داریم به کودکان منتقل کنیم و نمی‌دانیم چطور باید اینکار را انجام دهیم. هر قصه، جایی در ذهن کودکان باز می‌کند و آگاهی جدیدی به آن‌ها می‌دهد. صحبت کردن از مفاهیم انتزاعی برای کودکان سخت‌تر است. اما وقتی این مفاهیم را به دل قصه‌ها می‌آوریم، مشکل حل می‌شوند.

فاطمه سرمشقی در مجموعه‌ی قصه‌های نهال، افسانه‌های قدیمی ایرانی را با یک معضل محیط‌زیستی درهم آمیخته است. به این ترتیب می‌توان کودکان را به لذت شنیدن یک افسانه امروزی دعوت کرد.

زنی با تاجی از گل‌های آبی، این کدوی پیرزن است، قالی هزار و یک شب مادربزرگ و باغی که درخت نداشت، کتاب‌های این مجموعه است. داستان‌هایی که کودکان را به محیط زندگی و محیط زیستشان آشنا می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند بی‌تفاوتی را کنار بگذارند.

بخشی از کتاب صوتی زنی با تاجی از گل‌های آبی را بشنوید.

زنی با تاجی از گل‌های آبی فاطمه سرمشقی

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌قصه‌ی دخترای ننه‌دریا

احمد شاملو شاعر، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار ایرانی است. اکثر ما او را با شعرهایش می‌شناسیم، شعر‌هایی که اهمیت و تاثیر آن‌ها بر ادبیات فارسی بر کسی پوشیده‌ نیست. اما یکی از جنبه‌های مهم فعالیت‌های شاملو که شاید کمتر از بقیه شناخته شده، فعالیت‌های او در حوزه کودک و نوجوان است. به قول شمس لنگرودی، شاعر بزرگ، «شاملو از معدود شاعران ایرانی است که برای همه نسل‌ها شعر سروده‌است، یعنی از وقتی کودکی به دنیا می‌آید می‌توان «بارون می‌آد جرجر» شاملو را برایش زمزمه کرد تا دوره نوجوانی و عاشقانه‌ها، تا جوانی و روحیه انقلابی و تا دوره میانسالی و پیری.»

 کتاب قصه‌های ننه دریا یکی از کتاب‌های شعر شاملو برای کودکان است. استفاده از ریتم و وزن کودکانه که از ترانه‌های عامیانه تاثیر گرفته، استفاده از زبان و لهجه مردم کوچه‌ و بازار به جای زبان ادبی، به کار بردن اصوات و نام‌آواهایی مثل جرینگ جرینگ، شرشر، زار زار و شخصیت‌پردازی با کلماتی مناسب حال و زبان کودک مثل ننه دریا، عمو صحرا و بابا حوض از مواردی است که باعث جذابیت‌ و ماندگاری شعرهای کودکانه شاملو شده‌است. شنیدن قصه صوتی قصه‌های ننه دریا با صدای خود شاملو تجربه‌ای است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. آشنا شدن با یکی از بزرگترین شاعران معاصر در کودکی، لذت خواندن شعر‌های او را در بزرگسالی چندین برابر می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی قصه‌ی دخترای ننه دریا را بشنوید.

قصه‌ی دخترای ننه دریا احمد شاملو

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

قدم یازدهم

گاهی اوقات قصه‌ها درست مانند یک آینه عمل می‌کنند. ماجرایی که در یک قصه اتفاق می‌افتد، می‌تواند همان چالش یا مسئله‌ای باشد که ما هم در زندگی خودمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. به این ترتیب داستان مانند یک آینه عمل می‌کند. ما خودمان را در آن می‌بینیم. اینطوری روبه‌رو شدن با چالش‌ها و مسائل زندگی، خیلی خیلی راحت‌تر می‌شود. مگر نه؟

داستان قدم یازدهم هم از همین داستان‌ها است. یک ماجرای بامزه از یک شیر کوچولو که در یک قفس در یک باغ وحش زندگی می‌کند. قفسی که سر تا تهش، ده قدم بیشتر نیست. برای همین هم شیر کوچولو یاد گرفته است قدم یازدهم را برندارد؛ چون اینطوری سرش می‌خورد به میله‌های قفس و دنگی! صدا می‌دهد. اما یک روز اتفاق دیگری می‌افتد. وقتی که مسئول باغ وحش برای شیر کوچولو آب و غذا می‌آورد، یادش می‌رود در را ببندد. حالا باید دید شیر کوچولو چه تصمیمی می‌گیرد! راستی این داستان‌ از آن داستان‌هایی است که حسابی ذهن را به چالش می‌کشد.

بخشی از کتاب صوتی قدم یازدهم را بشنوید.

قدم یازدهم سوسن طاقدیس

گوینده: آزاده مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بز زنگوله‌پا

کمتر کسی پیدا می‌شود که قصه بز زنگو‌پا را نشنیده باشد، قصه مامان بزی به اسم بز زنگوله‌پا که سه بزغاله با نام‌های شنگول و منگول و حبه انگور دارد، روزی بچه‌ها را در خانه تنها می‌گذارد تا به دنبال غذا برود، گرگ بدجنس که می‌فهمد بزغاله‌ها در خانه تنها هستند نقشه می‌کشد تا وارد خانه شود.

در قصه‌گویی برای بچه‌ها شیوه روایت به اندازه خود داستان اهمیت دارد. کتاب صوتی بز زنگوله‌پا روایتی جذاب از یک قصه قدیمی است که می‌تواند توجه و علاقه کودک را به خود جلب کند.

بخشی از کتاب صوتی بز زنگوله‌پا را بشنوید.

بز زنگوله‌پا شبنم محمدی

گوینده: مریم هاشمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

قصه‌های کلیله و دمنه

کلیله و دمنه یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین متون ادبی است که حدود ۲۰۰۰ سال پیش و به زبان سانسکریت نوشته شده‌‌است. داستان‌های این کتاب که بیشتر آن‌ها از زبان حیوانات روایت می‌شوند، سرشار از نکات اخلاقی و آموزنده هستند.

خواندن متن فارسی این کتاب دشوار است زیرا کلمات عربی بسیاری در آن به کار رفته‌است. مهدی آذر یزدی قصه‌هایی از این کتاب را با زبانی مناسب کودکان و نوجوانان نوشته که سخت بودن متن اصلی باعث دوری آن‌ها از این کتاب ارزشمند و پندآمیز نشود.

بخشی از کتاب صوتی قصه‌های کلیله و دمنه را بشنوید.

قصه‌های کلیله و دمنه مهدی آذریزدی

گوینده: نیما کرمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه کتاب‌های نارگل

آتوسا صالحی یکی از نویسندگان توانای ایرانی است که تابه‌حال کتاب‌های داستانی و شعرهای بسیاری برای کودکان سروده و منتشر کرده است. او در مجموعه داستان‌های نارگل، هربار به سراغ یکی از داستان‌های قدیمی رفته است که در کلیله و دمنه یا مثنوی معنوی مولانا آمده است. این‌بار داستان‌های با یک مشکل محیط‌زیستی گره خورده‌اند و قهرمان داستان، نارگل، باید مشکل را از میان بردارد.

نارگل و کلاغ، نارگل و مرغ مینا، نارگل و طوقی و نارگل و شغال از داستان‌های جذاب این مجموعه هستند.

بخشی از کتاب صوتی نارگل و مرغ مینا را بشنوید.

نارگل و مرغ مینا آتوسا صالحی

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مرغ قرمز کوچولو

قصه صوتی کودکانه مرغ قرمز کوچولو روایتگر یکی از قصه‌های قدیمی است که بارها بازنویسی شده. قصه مرغ قرمزی که با جوجه‌هایش در مزرعه ای زندگی می‌کند، او بیشتر وقتش را به قدم زدن در مزرعه و پیدا کردن غذا برای جوجه‌هایش می‌گذراند . در این مزرعه حیوانات دیگری هم هستند، یک گربه که همیشه کناری نشسته و یک بز که فقط غذا می‌خورد و هر روز چاق‌تر و چاق‌تر می‌شود.

روزی مرغ یک دانه گندم در مزرعه پیدا می‌کند. او تصمیم می‌گیرد آن دانه را بکارد. از بقیه حیوانات کمک می‌خواهد اما آن‌ها حاضر نیستند به او کمک کنند. در بقیه مراحل برداشت گندم و درست کردن آرد و پختن نان هم حیوانات مزرعه را صدا می‌کند، اما هیچ کدام به او کمکی نمی‌کنند. در نهایت نان پخته می‌شود و مرغ تصمیمی می‌گیرد. در این کتاب با یک قصه ساده نکات آموزنده‌ای برای کودک بیان می‌شود، نکاتی مثل اینکه باید با یکدیگر همکاری کنند و در صورتی که در انجام کاری شرکت نکردند، نمی‌توانند از نتیجه آن استفاده کنند.

بخشی از کتاب صوتی مرغ قرمز کوچولو را بشنوید.

مرغ قرمز کوچولو

گوینده: عاطفه مولایی طبری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه موش کوچولو

مجموعه داستان‌های موش کوچولو، داستان‌های زیبایی هستند که از دل حکایت‌های سعدی بیرون آمده‌اند. در این داستان‌ها با موش کوچکی آشنا می‌شویم که موقع به دنیا آمدنش، خیلی کوچک است و همین کوچک بودن، بهانه‌ای به دست دیگران می‌دهد تا فکر کنند این موش به جایی نمی‌رسد. اما در عوض او کارهای دیگری بلد است که بقیه موش‌ها از پسش برنمی‌آیند. 

مژگان کلهر در این داستان‌ها از روزی که موش کوچولو به دنیا آمد می‌گوید و داستان‌های دیگر موش کوچولو را مانند زمانی که به قصر شیر می‌رود، زمانی که سوار کشتی می‌شود و روزی که دندان‌پزشک می‌شود، برایمان تعریف می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی روزی که موش کوچولو به دنیا آمد را بشنوید.

روزی که موش کوچولو به دنیا آمد مژگان کلهر

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

من و مامانم

مرسر مایر، یکی از نویسندگانی است که سال‌ها است برای کودکان می‌نویسد. او به خوبی می‌داند در داستان‌های کودکان از چه موضوعاتی صحبت کند. داستان من و مامانم، یکی از این قصه‌ها است. در این داستان با کریتر کوچولو همراه می‌شویم. او قرار است به همراه مادرش برای بازدید از یک موزه برود. این بازدید قرار است پر از ماجراها و اتفاقات جالب باشد و کریتر، چیزهای زیادی از آن را یاد می‌گیرد و به خاطر می‌سپارد.

بخشی از کتاب صوتی من و مامانم را بشنوید.

من و مامانم مرسر مایر

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کرم سه نقطه

یکی از مفاهیمی که ذهن پدرمان و مادران آگاه را درگیر کرده است، موضوع تشویق و تنبیه کودکان است. امروزه تمام متخصصان در امر تعلیم و تربیت از اهمیت درونی‌سازی محرک‌ها صحبت می‌کنند. داستان کرم سه نقطه یکی از داستان‌هایی است که ما را از اهمیت این موضوع آگاه می‌کند. سروناز پریشان‌زاده، در این داستان، قصه‌ کرمی را برای بچه‌ها تعریف می‌کند که آفرین شنیدن را دوست دارد. یک بار که آفرین می‌شنود، مزه‌ی شیرینش زیر دندانش می‌رود و دیگر دوست دارد فقط آفرین بشنود و برایش هرکاری هم می‌کند. اما یک رو می‌فهمد، چقدر تنهاست…

بخشی از کتاب صوتی کرم سه نقطه را بشنوید.

کرم سه نقطه سروناز پریشان‌زاده

گوینده: آزاده مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

شنل قرمزی

شنل قرمزی یک داستان قدیمی آلمانی است که نسل به نسل برای کودکان روایت شده‌است. قصه صوتی کودکانه شنل قرمزی داستان دختری است که با یک سبد غذا و میوه به دیدن مادربزرگ بیمارش می‌رود. در راه گرگی او را می‌بیند و تصمیم می‌گیرد که او و غذاهایش را بخورد. با زیرکی و بدجنسی به دخترک نزدیک می‌شود و شنل قرمزی به سادگی مقصد خودش را لو می‌دهد. این کتاب به صورت نمایشنامه اجرا شده که روشی جذاب برای قصه‌گویی است و گوش دادن به آن برای کودک ها لذتی دوچندان دارد.

بخشی از کتاب صوتی شنل قرمزی را بشنوید.

شنل قرمزی

گوینده: محمد قدم‌پور مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ماه مهربان

ماه مهربان داستان زندگی ماه است. از زمانی که همه آدم‌ها را می‌شناخته و با همه آن‌ها دوست بوده. آخر در روزهای قدیم، مردم برای ماه چیزهایی می‎فرستادند و روی بادبادک‌هایشان برای ماه نقاشی‌های زیبا می‌کشیدند. اما حالا اینطوری نیست. خبری از اینهمه دوستی و مهربانی نیست. البته به جز یک پسرک کوچک که با لپ‌هایی گل انداخته به ما زل زده است.

بخشی از کتاب صوتی ماه مهربان را بشنوید.

ماه مهربان مرجان فولادوند

گوینده: آزاده مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

قصه‌های برونو

آقای برونو شخصیتی عجیب و غریب دارد، او دست و پا چلفتی و سر به هواست و دائم درگیری‌هایی برای خودش درست می‌کند. قصه صوتی کودکانه  «قصه‌های برونو» شامل ۷ قصه طنزآمیز  از آقای برونو نوشته آخیم بروگر، نویسنده آلمانی است. بعضی از آدم‌ها وقتی نمی‌توانند با مسائل زندگی  درست روبرو شوند، برای کارهای خود استدلال‌های ساده و خنده‌دار مطرح می‌کنند و بهانه‌هایی می‌آورند. آقای برونو یکی از این آدم‌هاست.

او یک روز که حوصله‌اش سر رفته، با خودش فکر می‌کند که خوب است تا به کسی تلفن بزند. تلفن را برمی‌دارد و شماره اطلاعات را می‌گیرد. به متصدی شماره ۲۵ وصل می‌شود و از او می‌خواهد که به او بگوید آیا کاری هست که انجام بدهد تا حوصله‌اش سر جا بیاید؟

ماجراهای عجیب و خنده‌دار آقای برونو همین‌جا تمام نمی‌شود. او تصمیم می‌گیرد یک آدمک کوچولو‌ شود و از تلفن به داخل سیم برود.

این قصه و شش قصه دیگر از آقای برونو در کتاب صوتی قصه‌های برونو روایت شده‌است.

بخشی از کتاب صوتی قصه‌های برونو را بشنوید.

قصه‌های برونو آخیم بروگر

گوینده: امیر جوشقانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ماجراهای روز برفی

قصه صوتی کودکانه  ماجراهای روز برفی شامل دو قصه با نام‌های سوپ شگفت‌انگیز نوشته آندریا پترلیک حوسینویچ و آدم برفی نوشته جاناکی سوریاچچی است. سوپ شگفت‌انگیز داستان جانی کوچولو است که سرما خورده و گرسنه است، اما کسی خانه نیست و هیچ غذایی هم آماده نیست که جانی بتواند بخورد. تا اینکه سبزیجات و وسایل آشپزخانه تصمیم می‌گیرند برای جانی سوپ درست کنند. آدم برفی داستان یک روز برفی است که بچه‌ها هر کدام برای خودشان یک آدم برفی درست می‌کنند. شب می‌رسد و پسران بد تمام آدم برفی‌ها را خراب می‌کنند به جز یکی از آن‌ها. هر دو داستان در حال و هوای سرد و برفی فصل زمستان رخ می‌دهند و داستان‌های مناسبی برای روز‌های سرد سال هستند و کودک را با ماجراهایی که در فصل سرما اتفاق می‌افتند آشنا می‌کند، از سرماخوردگی و سوپ خوردن گرفته تا برف بازی و ساختن آدم برفی.

بخشی از کتاب صوتی ماجراهای روز برفی را بشنوید.

ماجراهای روز برفی آندرئا پترلیک حوسینویچ

گوینده: عاطفه مولایی طبری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

عمو نوروز و خاله نوبهار

قصه‌ عمو نوروز و خاله نوبهار، یک قصه‌ قدیمی، زیبا و دلنشین است. قصه‌ای که از عشق حرف می‌زند و کودکان را با یکی از رسوم زیبای ایران، یعنی آماده شدن برای فصل بهار و جشن نوروز آشنا می‌کند. شکوه قاسم‌نیا این افسانه کهن را بازآفرینی کرده است و از عشقی سخن گفته است که خاله نوبهار به عمو نوروز دارد. خاله نوبهار برای رسیدن عمو نوروز، همه جا را تمیز می‌کند. بهترین و خوشمزه‌ترین غذاها را می‌پزد و منتظر آمدن عمو نوروز می‌نشیند اما خستگی امانش نمی‌دهد و خوابش می‌برد…

بخشی از کتاب صوتی قصه‌ی عمونوروز و خاله نوبهار را بشنوید.

قصه‌ی عمونوروز و خاله نوبهار شکوه قاسم‌نیا

گوینده: آزاده مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه هنری زلزله

هنری زلزله، پسرکی شیطان، خرابکار و دوست‌داشتنی است. او حسابی به بازی کردن و تلویزیون تماشا کردن علاقه دارد. مثل همه بچه‌هایی که خواهر یا برادر دارند، فکر می‌کند که پدر و مادرش، برادرش را بیشتر دوست دارند و همیشه توی فکرش مشغول نقشه کشیدن است. نقشه‌هایی که می‌کشد، قرار است او را از دستوردادن‌های پدر و مادرش، نجات دهد. ماجراهای او می‌تواند حسابی شما را بخنداند و از طرف دیگر، سرگرمتان کند. 

فرانچسکا سایمون، در حین روایت ماجراهایی که برای هنری زلزله رخ می‌دهد، مخاطبان را با هزاران نکته ریز و درشت تربیتی آشنا می‌کند. بنابراین، شنیدن این داستان‌ها هم کودکان را آگاه می‌کند و هم برای پدر و مادرها جالب است. به کمک این داستان‌ها می‌توانید رابطه‌ای را که میان خود و فرزندانتان دارید، بهبود ببخشید.

بخشی از کتاب صوتی هنری زلزله و تعطیلات پر ماجرا را بشنوید.

هنری زلزله و تعطیلات پر ماجرا فرانچسکا سایمون

گوینده: آزاده مؤیدی‌فرد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دخترک کبریت‌فروش

هانس کریستین اندرسون نویسنده معروف دانمارکی است که داستان‌های بسیاری برای کودکان و نوجوانان نوشته‌است. آثار او به بیش از ۱۵۰ زبان ترجمه شده است و همچنان میلیون‌ها نسخه از آن‌ها در سراسر جهان به فروش ‌می‌رسد.

مجموعه دختر کبریت فروش که شامل ۵۳ قصه از این نویسنده معروف است توسط انتشارات نگاه منتشر شده و انتشارات صوتی ماه‌آوا آن را به صورت کتاب‌های صوتی منتشر کرده است. داستان‌های مادر آقتی، مرغ ققنوس، بته کتان، یخه، قصه‌ی یک مادر، خانواده شادکام و یک چکه آب تعدادی از داستان‌هایی هستند که در این مجموعه منتشر شده‌اند.

هانس کریستین اندرسون حدود ۲۲۰ داستان تخیلی نوشته و برای نوشتن داستان‌هایش از زندگی شخصی خود و کسانی که دوستشان داشت یا از ایشان متنفر بود الهام گرفته‌است.  او زمانی گفته که ایده‌های داستان‌هایش «مانند بذری کاشته شده در ذهنش هستند که تنها به بوسه تلالویی از خورشید یا قطره دارویی نیاز دارند تا بشکفند.»

هانس کریستین اندرسون مفاهیم عمیقی مثل فقر و تنهایی، کینه و حسد، تفاوت‌‌‌های افراد، مهربانی و نوع دوستی را در قالب داستان‌هایی فانتزی بیان می‌کند و هر آنچه یک کودک باید بیاموزد را در داستان‌هایش آورده‌است.

به پاس زحماتی که هانس کریستین اندرسون در زمینه ادبیات کودک و نوجوان کشیده و آثار پرمفهوم و پر تعداد او، روز تولد او را روز جهانی کتاب کودک نامگذاری کرده‌اند.

بخشی از کتاب صوتی دخترک کبریت فروش را بشنوید.

دخترک کبریت فروش هانس کریستین اندرسن

گوینده: نرگس موسی‌پور
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه جونی بی جونز

جونی بی جونز، یک دختر کوچولوی شش ساله است که کارهای بامزه‌ای می‌کند و همه را می‌خنداند. البته او خیلی دوست دارد که در کار دیگران سرک بکشد و همه‌جا را حسابی زیر نظر دارد. مثلا در مغازه، معملش را زیرنظر می‌گیرد و یا یکبار که در مدرسه تنها مانده است، حسابی آن‌جا را بهم می‌ریزد. خلاصه، جونی بی جونز، یک بچه حسابی است که مثل همه بچه‌ها شیطنت می‌کند، خرابکاری می‌کند و با حرف‌های بامزه و شیرین‌کاری‌هایش همه را می‌خنداند. اگر به دنبال قصه‌های درست و حسابی برای بچه‌ها و البته برای خودتان هستید، جونی بی جونز را فراموش نکنید!

بخشی از کتاب صوتی جونی بی‌ جونز و اتوبوس بوگندوی کله‌پوک (کتاب اول) را بشنوید.

جونی بی‌ جونز و اتوبوس بوگندوی کله‌پوک (کتاب اول) باربارا پارک

گوینده: مریم بنایی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه تامی الاغه و دوستانش

صحبت کردن از مهارت‌های زندگی همیشه آسان نیست. به خصوص اگر قرار باشد این مهارت‌ها را به کودکان آموزش دهیم. همیشه حضور کودکان در محیط‌های اجتماعی سبب می‌شود تا به میزان زیادی با چنین مهارت‌هایی آشنا شوند و آن را در وجودشان پرورش دهند. اما بسیاری اوقات نیز باید قبل از اینکه کودک را در یک محیط اجتماعی قرار دهیم، او را با چنین مفاهیمی آشنا کنیم. مجموعه کتاب‌های تامی الاغه و دوستانش، می‌تواند به ما در این مسیر کمک کند. 

استوارت جی مورفی در هر جلد از مجموعه کتاب‌های تامی الاغه و دوستانش، یک مهارت اجتماعی را به کودکان می‌آموزد. عصبانیت و کنترل خشم، پیدا کردن دوستان جدید، آزار و اذیت کردن دیگران و … از موضوعات این مجموعه است.

بخشی از کتاب صوتی کره الاغ لجباز را بشنوید.

کره الاغ لجباز استوارت جی. مورفی

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

مجموعه زنان کوچک، رویاهای دور و دراز

یکی از راه‌های خوب برای آشنا کردن کودکان با شخصیت‌های مهم، بزرگ و تاثیرگذار تاریخ، خواندن زندگینامه‌ها است. ماریا ایزابل سانچز وگارا، در مجموعه کتاب‌های زنان کوچک، رویاهای دور و دراز، زندگینامه سه زن پیشتاز را برای کودکان روایت می‌کند. زنانی که در مسیرهای متفاوتی قدم گذاشتند و در همه آن‌ها، پیروز و موفق بودند:

کوکو شنل، زنی قدرتمند بود که سختی‌های بسیار مسیر زندگی‌اش، او را از رسیدن به هدفش، باز نداشت. او مصمم بود تا تغییراتی اساسی در دنیای مد، فشن و پوشش برای زنان ایجاد کند و به خوبی از پس این کار برآمد. هنوز هم نام او، به عنوان یکی از متحول کنندگان دنیای مد، می‌درخشد.

بخشی از کتاب صوتی کوکو شنل را بشنوید.

کوکو شنل ماریا ایزابل سانچز وگارا

گوینده:
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ماری کوری، دانشمند بزرگی بود که موفق شد تا دو جایزه‌ی نوبل در رشته‌های فیزیک و شیمی دریافت کند. او اولین زنی است که موفق به دریافت این جایزه شد. اولین زنی که موفق شد تا در دانشگاه پاریس تدریس کند و یکی از اولین دانشمندانی است که در زمینه‌ نیروهای هسته‌ای پژوهش کرد.

بخشی از کتاب صوتی ماری کوری را بشنوید.

ماری کوری ماریا ایزابل سانچز وگارا

گوینده: فرزانه فائزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

دو کتاب دیگر این مجموعه، هنوز به کتاب صوتی تبدیل نشده‌اند. اما خواندنشان برای کودکان خالی از لطف نیست. 

آملیا ارهارت، اولین زن خلبانی بود که موفق شد پرواز کند. او با کمک هواپیمایش از فراز اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام گذشت و پیامی به تمام زنان دنیا داد: شما می‌توانید!

فریدا کالو، هنرمند مکزیکی است که به دلیل پرتره‌ها و خودنگاره‌هایش شناخته می‌شود. او از اولین زنانی بود که خودش را هدف قرار داد و با کشیدن نقاشی‌هایی از چهره‌ی خودش، درونیات و روحیاتش را به دنیا نشان داد. امروزه، همه‌جا الگوبرداری‌هایی از آثار او دیده می‌شود و این، یکی از نشانه‌هایی است که موفقیت او را اثبات می‌کند. 

مجموعه‌ قصه‌هایی برای خواب کودکان

یکی از زمان‌های خیلی خوب برای قصه گفتن برای کودکان، زمانی است که برای خوابیدن آماده می‌شوند. در این اوقات کودکان معمولا آرامش دارند. به قصه گوش می‌دهند، قدرت تخیلشان را پرواز می‌دهند و از شنیدنش لذت می‌برند. از سوی دیگر، قصه شنیدن پیش از خواب به آن‌ها کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشند. 

موسسه‌ پژوهشی کودکان دنیا، مجموعه‌ای به نام قصه‌هایی برای خواب کودکان طراحی کرده است. این مجموعه برای هر ماه از سال، قصه‌هایی متفاوتی دارد. به این ترتیب، می‌توانید قصه‌های متنوع و زیادی را برای کودکانتان روایت کنید.

جوجه اردک زشت

جوجه اردک زشت

نویسنده:

آوا رسا

اطلاعات بیشتر و خرید

آخر‌های فصل تابستان، خانم اردکه روی تخم‌هایش نشسته و منتظر است تا جوجه‌ها به دنیا بیایند. جوجه اردک‌ها با نوک‌های کوچک و قشنگ‌شان یکی یکی پوسته تخم‌ها را می‌شکنند و بیرون می‌آیند. همه تخم‌ها شکسته شده‌اند، به جز یکی، یک تخم بزرگ و سیاه. و کمی بعد جوجه اردک زشت متولد می‌شود. جوجه‌ای که به دلیل ظاهر زشتش مورد تمسخر بقیه قرار می‌گیرد و سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کند. تا اینکه روزی به کنار رودخانه‌ای می‌رود تا قو‌های زیبا را نگاه‌ کند، در آب تصویر خودش را می‌بیند و می‌فهمد که به یک قوی زیبا تبدیل شده‌است.

قصه صوتی  کودکانه جوجه اردک زشت که به صورت نمایشنامه اجرا شده‌است روایتی از این داستان آموزنده است. نویسنده در قالب داستانی مناسب کودک مفاهیم عمیقی را بیان می‌کند، او مسخره کردن را نکوهش می‌کند و تفاوت‌های میان افراد را نه تنها به عنوان ضعف نمی‌شناسد بلکه آن‌ها را به عنوان نقاط قوت معرفی‌ می‌کند.

هانس کریستین اندرسون که در کودکی و نوجوانی بسیار مورد تحقیر و تمسخر قرار گرفته داستان جوجه اردک زشت را با الهام از آن روزهای خود نوشته‌‌است.

بخشی از کتاب صوتی جوجه اردک زشت را بشنوید.

جوجه اردک زشت

گوینده: سینا صبا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌هایی برای تربیت کودک در اولین روزهای پدر و مادر شدن» را هم بخوانید.

ماجرای قصه های صوتی کودکانه با یکبار گوش دادن تمام نمی‌شود، کودک بارها و بارها می‌خواهد آن‌ها را بشنود. شنیدن یک داستان خوب با روایتی جذاب می‌تواند یک کودک را میخکوب کند.

بعد از چندین بار گوش دادن به یک داستان می‌توانیم با کمک بچه‌ها نمایشنامه‌ آن را اجرا کنیم، می‌توانیم در موقعیت‌های مختلف برای یادآوری یک رفتار خوب یا پرهیز از یک رفتار بد به داستان اشاره کنیم، یا با کمک گرفتن از داستان یک بازی طراحی کنیم. مثلا از کودک بخواهیم تا خودش را جای شخصیت قصه قرار دهد، با این کار کمی فرصت شیطنت کردن پیدا می‌کند، بعد از او بخواهیم که رفتار درستی را که از این داستان یاد گرفته انجام دهد.

هر کتاب و هر قصه جایی در گوشه ذهن کودک می‌ماند، ماجرای کتاب‌ها برای بچه‌ها تمام نمی‌شوند.

پس چه بهتر که کتاب خوب بخوانند و بشنوند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

40,273 بازدید

Avatar

مرجان ربیعیان


اشتراک گذاری یادداشت
3.7 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه