لوگو طاقچه
کتاب قصه کودکانه برای خواب

معرفی چند کتاب قصه کودکانه برای خواب

4,878 بازدید

قصه گفتن برای کودکان یکی از راه‌های پرورش قوه تخیل در آنان است. حتی اگردر زمان استراحت کودک، به سراغ خواندن کتاب قصه کودکانه برای خواب او بروید، باز هم به پرورش تخیل کودک کمک کرده‌اید. اما این، تنها مزیت قصه گفتن نیست. با کمک قصه‌ها می‌توانیم تجربیاتی را به کودکان هدیه کنیم که شاید در دنیای واقعی، امکان کسبشان وجود نداشته باشد. با کمک داستان‌ها، کودکان حل مسئله را فرامی‌گیرند؛ زیرا هر داستان موقعیت تازه‌ و چالشی جدید پیش‌رویشان قرار می‌دهد. داستان‌ها به کودکان خوراک فکری می‌دهند. ذهن آنان را درگیر می‌کنند و امکان گفتگو را فراهم می‌کنند. گفتگوهایی که می‌تواند به کودکان کمک کند تا هم در ابراز خودشان قوی‌تر باشند و هم تفکر خلاقانه و انتقادی را فرابگیرند. همچنین قصه گفتن برای کودکان از جمله فعالیت‌هایی است که آنان را به مطالعه کتاب علاقه‌مند می‌کند.

اما قصه گفتن قبل از خواب، علاوه بر تمام این مزایا، فایده‌های دیگری هم دارد. قصه گفتن و کتاب خواندن به صورت منظم قبل از خواب می‌تواند به ایجاد یک روتین در زندگی کودکان منجر شود و مشکلات و مسائلی را که عموما والدین پیش از زمان خواب با آن درگیر هستند، حل کند. احساس آرامشی را که با کمک داستان خواندن برای کودکان ایجاد می‌شود، هم نباید دست‌کم گرفت. حالا سوالی که ایجاد می‌شود این است: قبل از خواب، برای بچه‌ها چه قصه‌هایی بخوانیم؟ در این یادداشت به سراغ کتاب‌هایی رفتیم که داستان‌های جذابشان برای این منظور مناسبند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

قصه‌هایی برای خواب کودکان

موسسه پژوهشی کودکان دنیا، یکی از موسسات فعال و شناخته‌شده در زمینه کار با کودکان و نوجوانان است. یکی از فعالیت‌های این موسسه تدوین کتاب‌های آموزشی و همچنین کتاب‌های داستانی است که می‌تواند به مربیان، والدین و تسهیلگران کار با کودک و نوجوان کمک کند. مجموعه قصه‌هایی برای خواب کودکان، یکی از این کتاب‌ها است. داستان‌های هر جلد از این مجموعه، متناسب با هر ماه تدوین و آماده شده‌اند. به این ترتیب شما می‌توانید برای هر ماه از سال، یک جلد مجزا تهیه کنید و کودکانتان را به دنیای داستان‌های جذاب و خیال‌انگیز آن، ببرید.

شهر آی قصه

شهر آی قصه، شهری است که از قصه‌های جالب، ماجراهای هیجان‌انگیز و شخصیت‌های دوست‌داشتنی پر است. ماجرای تولد شهر آی قصه هم از این قرار است: روزی روزگاری، پدری که داشت برای دخترش قصه می‌خواند، متوجه شد که انگار قصه‌ها تمام شده‌اند. دختر مرتب از پدرش می‌خواست که برایش قصه‌های جدید بخواند. قصه‌هایی که تکراری نباشد. خب، راه‌حل چه بود؟ به دنیا آوردن کلی قصه جدید! این قصه‌های بامزه، با شخصیت‌های جالب و اتفاقات خنده‌دارشان، جایشان را در دل بچه‌ها باز کردند. صدای آرامش‌بخش گوینده‌های کاردرست هم البته در این محبوبیت، بی‌تاثیر نیست و این مجموعه کتاب قصه کودکانه را به گزینه‌ی بسیار مناسبی برای خواب کودکان تبدیل کرده است.

بخشی از کتاب صوتی شهر آی قصه ـ قسمت اول: دایناماینا را بشنوید.

شهر آی قصه ـ قسمت اول: دایناماینا پوریا عالمی

گوینده: آزادی مویدی فرد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

‌‌

مهمان‌های ناخوانده

مهمان‌های ناخوانده

نویسنده: فریده فرجام

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر دوست دارید قصه‌ای که برای کودکتان می‌خوانید، هم سرگرمش کند و هم ارزش‌های زندگی را به او یاد بدهد، کتاب مهمان ناخوانده را انتخاب کنید. فریده فرجام در این داستان به‌یادماندنی، ماجرای خاله پیرزن مهربانی را روایت می‌کند که در یک شب بارانی، به حیوانات پناه می‌دهد. این داستان هم می‌تواند مهربانی به حیوانات را به کودکان بیاموزد، هم عشق و محبت را به آن‌ها نشان بدهد. در کنارش، بازی‌های زبانی بسیاری دارد. این بازی‌های زبانی حسابی به کودکتان کمک می‌کند تا مهارت‌هایش را در حرف زدن و گفتگو کردن، بهبود ببخشد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

معرفی ۱۰ قصه صوتی کودکانه

در ۶ دقیقه بخوانید

ماجراهای سیاره گردو

اگر قرار باشد فرصت ملاقات با یک سیاره جدید را داشته باشید، آن را از خودتان دریغ می‌کنید؟ سیاره گردو، یک سیاره جدید است که از دل کلی گرد و غبار یک گوشه کهکشان به دنیا آمده است. کهکشانی که پر از سیاره‌های گرد و قلمبه است که همه مشغول شادی، بگو بخند و بازی کردن هستند. خورشید مهربان هم همیشه حواسش به آن‌ها است و برایشان حسابی نورافشانی می‌کند و گرم نگهشان می‌دارد. حالا که سیاره جدیدی متولد شده است، همه سیاره‌های دیگر کهکشان، برایش آهنگ تولد مبارک را می‌خوانند و به او خوش‌آمد می‌گویند. اینطوری می‌شود که سیاره جدید کلی دوست پیدا می‌کند و البته کلی ماجرای بامزه را پشت‌‍سر می‌گذارد! شنیدن این مجموعه کتاب قصه کودکانه صوتی خواب راحتی را برای کودک به دنبال می‌آورد.

بخشی از کتاب صوتی ماجراهای سیاره گردو (فصل اول) را بشنوید.

ماجراهای سیاره گردو (فصل اول) فریناز مختاری

گوینده: الهام پاوه‌نژاد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

قدم یازدهم

قدم یازدهم

نویسنده: سوسن طاقدیس

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

گاهی اوقات قصه‌ها درست مانند یک آینه عمل می‌کنند. ماجرایی که در یک قصه اتفاق می‌افتد، می‌تواند همان چالش یا مسئله‌ای باشد که ما هم در زندگی خودمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. به این ترتیب داستان مانند یک آینه عمل می‌کند. ما خودمان را در آن می‌بینیم. اینطوری روبه‌رو شدن با چالش‌ها و مسائل زندگی، خیلی خیلی راحت‌تر می‌شود. مگر نه؟

داستان قدم یازدهم هم از همین داستان‌ها است. یک ماجرای بامزه از یک شیر کوچولو که در یک قفس در یک باغ وحش زندگی می‌کند. قفسی که سر تا تهش، ده قدم بیشتر نیست. برای همین هم شیر کوچولو یاد گرفته است قدم یازدهم را برندارد؛ چون اینطوری سرش می‌خورد به میله‌های قفس و دنگی! صدا می‌دهد. اما یک روز اتفاق دیگری می‌افتد. وقتی که مسئول باغ وحش برای شیر کوچولو آب و غذا می‌آورد، یادش می‌رود در را ببندد. حالا باید دید شیر کوچولو چه تصمیمی می‌گیرد! راستی این داستان‌ از آن داستان‌هایی است که حسابی ذهن را به چالش می‌کشد. اگر این داستان را به‌عنوان کتاب قصه کودکانه برای خواب انتخاب نکنید و در موقعیت‌های دیگری هم بخوانید، می‌توانید حسابی درباره‌اش گفتگو کنید.

بخشی از کتاب صوتی قدم یازدهم را بشنوید.

قدم یازدهم سوسن طاقدیس

گوینده: آزاده مقدم
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بهترین داستان‌های وقت خواب

بهترین داستان‌های وقت خواب

نویسنده: گروه نویسندگان ایگلو

مترجم: شهرزاد امینیان

نشر تازه‌ها

اطلاعات بیشتر و خرید

گاهی اوقات باید قصه بگوییم، داستان تعریف کنیم و کتاب بخوانیم، فقط برای اینکه در رویاها فرو برویم. رویاپردازی و سفر به دنیای خیالات هم یک بخش خیلی مهم زندگی است. هم برای ما و هم برای کودکانمان. کتاب بهترین داستان‌های وقت خواب، مجموعه‌ای از هفت داستان رویایی است که ما را به دنیای خیالات راهنمایی می‌کند. خیالاتی که یک خواب آرامش‌بخش و جادویی را به ما هدیه می‌دهند!

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

قصه‌های قبل از خواب یان و هنری

قصه‌های قبل از خواب یان و هنری، ماجرای دوتا برادر است که در هر شب هفته، با یک قصه خنده‌دار به سراغ شما می‌آیند. این دو برادر که موش‌هایی از نوع دم عصایی هستند، هر شب یک ماجرای بامزه در آستینشان دارند که برایتان تعریف کنند. بله، درست است. هر شب. یک مجموعه کتاب قصه کودکانه برای خواب هر شب کودکتان. آن‌ها برای هر شب هفته، یک قصه دارند. به این ترتیب تمام هفته شما پر از داستان‌های خنده‌دار می‌شود. البته داستان‌ها آنقدر خنده‌دار هستند که دلتان بخواهد یک قصه را بارها و بارها گوش کنید.

این صدای دماغ کی بود؟

این صدای دماغ کی بود؟

نویسنده: سوسن طاقدیس

انتشارات سروش

اطلاعات بیشتر و خرید

بعضی شب‌ها، دلمان داستان‌هایی می‌خواهد که پر از ماجراجویی باشند. مثل دنبال کردن یک دزد! یک شب پرستاره حسنی، مادر و مادربزرگش جایشان را در ایوان پهن می‌کنند تا بخوابند. کمی که می‌گذرد حسنی با صدای داد و فریاد مادربزرگش بیدار می‌شود: آی دزد…! وای دزد…! ولی مادربزرگ که گوش‌هایش درست نمی‌شنود و چشم‌هایش هم درست نمی‌بیند، چطوری فهمیده که دزد آمده؟

این هم جور دیگر

این هم جور دیگر

نویسنده: رولد دال

مترجم: رضی هیرمندی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

بچه‌های امروزی، دیگر چندان از قصه‌هایی مانند سفیدبرفی، سیندرلا و… استقبال نمی‌کنند. به نظر آن‌ها، این شخصیت‌ها شل و ول هستند و خب طبعا، آن‌ها دلشان شخصیت‌هایی می‌خواهد که قوی‌تر باشند. رولد دال که استاد بی‌بدیل خیال‌پردازی‌های بی‌حد و مرز است در کتاب این هم جور دیگر به سراغ این داستان‌ها و افسانه‌های قدیمی رفته است. اما آن‌ها را طور دیگری که خودش دوست داشته، دوباره از اول آفریده است. نتیجه کارش، کتابی شده که کاری می‌کند بچه‌ها قاه‌قاه بخندند و حسابی بهشان خوش بگذرد. داستان‌هایی که به بچه‌ها نشان می‌دهد می‌شود دنیا را طور دیگری دارد. یک جور دیگر، بهتر، پر از خیال‌پردازی و البته خوش‌گذرانی! تازه انتخاب خوبی برای یک کتاب قصه کودکانه برای خواب کودکان است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

‌‌‌

افسانه‌های قدیمی که امروزی شدند!

افسانه‌های قدیمی، یک بخش جدانشدنی از فرهنگ ما هستند و نمی‌توان از جذابیتشان هم چشم پوشید. خواندن و شنیدن درباره دیوهای زیبای جهان، یا نماینده بادهای دنیا، باید تجربه‌ خاص و منحصربه‌فردی باشد. اپوش و وایوو، دو نمونه از این افسانه‌ها هستند که به زبان امروزی و متناسب برای کودکان بازنویسی شده‌اند.

غول بزرگ مهربان

غول بزرگ مهربان

نویسنده: رولد دال

مترجم: علی هداوند

كارگاه فيلم و گرافيگ سپاس

اطلاعات بیشتر و خرید

بعضی اوقات، دلمان قصه‌هایی می‌خواهد که ادامه‌دار باشند. دوست داریم هرشب سراغ همان شخصیت‌های قدیمی برویم و ببینیم امروز چه کار کردند و چه ماجرایی دارند که برایمان تعریف کنند. اینطور وقت‌ها، رمان‌های کوتاهی که به اسم رمان کودک یا نوجوان شناخته می‌شوند، حسابی به کارمان می‌آیند. یکی از بهترین این رمان‌ها، داستان غول بزرگ مهربان است. داستانی بامزه که ماجرای یک غول مهربان است. غولی که برخلاف همنوع‌هایش، اصلا و ابدا علاقه‌ای به خوردن بچه‌های کوچولو ندارد…

بخشی از کتاب صوتی غول بزرگ مهربان را بشنوید.

غول بزرگ مهربان رولد دال

گوینده: زهره زاهدی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

لالایی‌ها

لالایی‌ها، شعرها، متل‌ها و هیچانه‌ها هم برای کودکان حسابی جذابیت دارند. هم به این دلیل که ریتمیک هستند و به خاطر سپردنشان آسان است و هم به این دلیل که مهارت‌های زبانی کودکان را تقویت می‌کنند. اگر دوست دارید برای بچه‌ها لالایی بخوانید، می‌توانید یادداشت «بهترین لالایی کودکانه برای خواب» را بخوانید.

قصه‌گویی ۱

قصه‌گویی ۱

نویسنده: زهره پریرخ

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اطلاعات بیشتر و خرید

می‌دانستید که قصه گویی آداب خاص خودش را دارد؟ بعضی‌ها، مثلا مادربزرگ‌ها خیلی خوب آداب قصه گویی را می‌دانند. می‌دانند چطور باید فضاسازی کنند، چطور باید صدایشان را متناسب با شخصیت‌ها عوض کنند و در هر موقعیتی با چه لحنی، داستان را تعریف کنند. اما ممکن است که بعضی‌ها هم از این آداب بی‌خبر باشند. زهره پریرخ، در کتاب قصه گویی شما را با زیروبم‌های این هنر ظریف آشنا می‌کند.

کلام آخر

دنیای امروز، دنیایی پرمشغله برای والدین است. اما در میان تمام فعالیت‌هایی که در طول روز انجام می‌دهیم، نباید از کودکان و صرف وقت باکیفیت با آنان، غافل شویم. کتاب خواندن و قصه تعریف کردن برای کودکان، یکی از راه‌های بهبود کیفیت رابطه میان والدین و فرزندان است. لحظاتی فراموش‌نشدنی که هم در حافظه شما و هم در حافظه کودکتان ثبت می‌شود. امیدواریم خواندن کتاب قصه کودکانه برای خواب را به یک عادت دوست‌داشتنی تبدیل کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

4,878 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه