لوگو طاقچه
راهنمای خواندن کتاب‌های هانا آرنت

هانا آرنت؛ معرفی کتاب‌هایی درباره‌ی او و ترتیب خواندن آثارش

89 بازدید

هانا آرنت یکی از متفکران مهم و تأثیرگذار در قرن بیستم بود. نام او با دو مفهوم در تاریخ اندیشه‌ی سیاسی گره خورده است: توتالیتاریسم و ابتذال شر. چنان‌که زندگی شخصی او نیز با دو نام گره خورده و قضاوت‌های متفاوت و متناقضی را درباره‌ی او رقم زده است. یکی مارتین هایدگر، فیلسوف آلمانی و استادش در دانشگاه ماربورگ و دیگری، دادگاه آدولف آیشمن، مسئول انتقال یهودیان به اردوگاه‌های مرگ در رژیم نازی‌. آرنت خود را فیلسوف سیاسی نمی‌دانست و با رد این عنوان، ترجیح می‌داد نظریه‌پرداز سیاسی نامیده شود. زندگی او مصادف بود با دوره‌ی جنگ جهانی دوم، اوضاع بین دو جنگ، انقلاب‌ها و جنگ‌های داخلی و رویدادهای بدتر از جنگ که زندگی انسان‌ها را در مقیاسی وسیع‌تر از آن به نابودی کشاند، چیزی پیش از آن هرگز دیده نشده بود. تجربه‌ای که خود آرنت، دوران ظلمت می‌نامید. زندگی او بسیار بیش از هر متفکر دیگری، مظهر تاریخ سیاسی دوران جدید بود. آرنت به‌عنوان نظریه‌پرداز ایدئولوژی توتالیتر، یکی از پژوهش‌های منسجم در باب سیاست مدرن با محوریت نازیسم و استالینیسم، این اشکال جدید و بی‌سابقه در تاریخ زندگی سیاسی، را به سرانجام رساند. او زندگی انسان را تحت تأثیر رویدادهای سیاسی می‌دانست؛ از این رو، بررسی قدرت سیاسی، موضوع کانونی پژوهش‌های او را تشکیل می‌دهد. این یادداشت از وبلاگ طاقچه، در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول، معرفی کتاب‌هایی است که درباره‌ی زندگی و اندیشه‌ی این متفکر هستند. بخش دوم، ترتیب خواندن کتاب‌های آرنت همراه با معرفی کوتاه آن‌هاست. این ترتیب، صرفاً پیشنهادی برای آن دسته علاقه‌مندانی است که می‌خواهند تمام کتاب‌های این متفکر را از ابتدا بخوانند و با جهان فکری او آشنا شوند.

کتاب‌هایی درباره هانا آرنت

فلسفه‌ی هانا آرنت

فلسفه‌ی هانا آرنت

نویسنده: پاتریشیا آلتنبرند جانسون

مترجم: خشایار دیهیمی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

 این کتاب، در هشت بخش، تفکرات و روش فلسفی هانا آرنت را بررسی کرده است. بخش اول آن با نام تولد تا مرگ، زندگی و سرگذشت آرنت را روایت می‌کند. سه بخش بعدی، کتاب‌های آرنت شامل وضع بشر، توتالیتاریسم و آیشمن را بررسی و افکار و اندیشه‌های مندرج در آن‌ها را توضیح داده است. دیگر آرا و اندیشه‌های آرنت، بخش‌های دیگر کتاب را تشکیل می‌دهند؛ از جمله چگونگی رویارویی او با اعصاری که ظلمانی خوانده شده‌اند. اهمیت تفکر و نیز نسبت آرنت و فکر در دنیای امروز، بخش‌های پایانی کتاب هستند. پاتریشیا آلتنبرند جانسون در این کتاب زبانی ساده را انتخاب کرده است و مخاطب با اصطلاحات فنی و دشوار کمتر سروکار دارد.

زندگینامه‌ هانا آرنت

مطالب این کتاب، بر اساس جست‌وجو میان هزاران سند شخصی، دفترچه‌ی خاطرات، نامه‌ها، اشعار و کتاب‌های برجای‌مانده از هانا آرنت نوشته شده است. سامانتا رز‌ هیل، نویسنده‌ی کتاب، چندین زاویه از زندگی آرنت را پیش چشم خواننده گذاشته است و کتاب را تنها محدود به اندیشه‌ی سیاسی آرنت نکرده است. او بر زندگی خصوصی آرنت، نوری تابانیده است و خواننده را با گوشه‌ای از شکست‌ها، غم‌ها و عاشقانه‌های پنهان او آشنا می‌کند. نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که چگونه دغدغه‌ی قضاوت و عدالت، بن‌مایه‌ی تفکر آرنت را تشکیل داده و او را در مناقشه‌انگیزترین رویداد عمرش، یعنی قضاوت آیشمن هدایت کرده است. این کتاب برای کسانی که می‌خواهند علاوه بر اندیشه‌ی آرنت، با زندگی خصوصی او آشنا شوند، می‌تواند مفید باشد. این کتاب را نشر برج منتشر کرده است.

فلسفه سیاسی هانا آرنت

فلسفه سیاسی هانا آرنت

نویسنده: لی بردشا

مترجم: خشایار دیهیمی

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتابْ بیش از هر چیز، تحولات فکری هانا آرنت را نمایانده است. در بسیاری از کتاب‌ها، اندیشه‌ی آرنت بیشتر بر مبنای کتاب‌هایی چون وضع بشر و توتالیتاریسم سنجیده شده‌اند؛ اما این مراحل اولیه‌ی تکوین عقاید بود. تحولات فکری او با سه‌گانه‌ای ناتمام به نام حیات ذهن به اوج خود رسید. این کتاب، تحولات و چرخش‌های فکری آرنت را بررسی کرده و پیوستگی‌ها و ناپیوستگی‌ها در سیر تحول عقایدش را نشان می‌دهد. به‌علاوه، انتقادهایی نیز بر اندیشه‌ی او در هر یک از این مراحل مطرح کرده است. کتاب در کنار اندیشه‌ی سیاسی آرنت، به سیاست در مفهوم عام آن و رابطه‌ی میان نظر و عمل در سیاست نیز پرداخته است.

تماشاخانه کوچک هانا آرنت

تماشاخانه کوچک هانا آرنت

نویسنده: ماریون مولر کلار

مترجم: شیرین کریمی

نشر کتاب چ

اطلاعات بیشتر و خرید

مخاطب این کتاب، کودکان و نوجوانان هستند. هدف این کتاب، آشنایی کودکان با فلسفه و چگونه اندیشیدن است؛ زیرا همواره گام ابتدایی فلسفه این بوده که نشان دهد چگونه باید به جهان اطراف نگریست. در این کتاب، کودکان و نوجوانان با محوریت شخصیت هانا آرنت، اصول اساسی تفکر فلسفی را می‌آموزند. در این داستان، هانا آرنت فیلسوف، در حال اتمام آخرین کتابش است. او که بر سر واژه‌هایی مردد و گیج شده است ناگهان در آینه با خودِ کودکش، یعنی هانای نه‌ساله مواجه می‌شود. هانای بزرگسال، این مواجهه را می‌پذیرد، دست در دست هانای کوچک می‌گذارد و در خیابان‌های نیویورک به تماشاخانه‌ای می‌روند. موضوع نمایش آنجا درباره‌ی گرگی است که شهر را تسخیر و وحشت‌زده کرده است. درحالی‌که همه‌چیز آنجا تاریک و سخت شده، همچنان امید نجات وجود دارد. موضوع این مواجهه، اهمیت نقش انسان در رویارویی با دوران پرچالش و سیاهی‌های استبداد است.

ترتیب خواندن کتاب‌های هانا آرنت

از آنجایی که سیر تفکر آرنت در کتاب‌هایش مشخص است و به‌مرور کامل می‌شود، می‌توان کتاب‌های هانا آرنت را به این ترتیب مطالعه کرد:

  • عشق و آگوستین قدیس
  • توتالیتاریسم
  • انقلاب مجارستان، مقاومت مردمی علیه توتالیتاریسم
  • آزادی آزاد بودن
  • آیشمن در اورشلیم
  • اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی
  • وضع بشر
  • حیات ذهن

راهنمای خواندن کتاب‌های هانا آرنت

عشق و آگوستین قدیس

عشق و آگوستین قدیس

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: مریم خدادادی

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتابْ رساله‌ی دکتری هانا آرنت بود که زیر نظر کارل یاسپرس نوشت. آرنت این موضوع را بعد از پایان ارتباط عاطفی‌اش با مارتین هایدگر و متأثر از آن نوشت. بن‌مایه‌ی این موضوع، مفهوم عشق نزد آگوستین قدیس است. او دو رویکرد درباره‌ی عشق را بررسی کرده است؛ یکی تملک‌خواهانه و منفعت‌جویانه و دیگری، عشقی عاری از خودخواهی یا آن‌گونه که ردپای اندیشه‌ی هایدگر در آن دیده می‌شود: عشق به‌مثابه نحوه‌ای از در جهان بودن. پرسش او این است که چگونه می‌توان بی‌آنکه به انسان‌ها تعلق خاطر داشت به آن‌ها عشق ورزید؟ از آن مهم‌تر، چگونه می‌توان بدون تعلق اجتماع انسانی تشکیل داد؟ و در نهایت، چگونه می‌توان انسان‌ها را دوست داشت اما از تعلق خاطر به آن‌ها رها بود؟

بخشی از کتاب صوتی عشق و آگوستین قدیس را بشنوید.

عشق و آگوستین قدیس هانا آرنت

گوینده: شیوا کرمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

توتالیتاریسم

توتالیتاریسم

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: محسن ثلاثی

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب را می‌توان مهم‌ترین کتاب آرنت دانست که جایگاه او را به‌عنوان متفکری ارزشمند و درخور توجه در مناسبات قرن ویرانگر بیستم تثبیت کرد. او در این کتاب، نهادها، ساختارها و عملکرد رژیم‌های توتالیتر را تشریح کرده و مبنای آن را بر دو نمونه‌ی شاخص از دولت‌های تمامیت‌خواه در دوران معاصر متمرکز کرده است: آلمان نازی و روسیه‌ی استالینیست. او از آنجا که نتوانسته بود از حکومت وقت چین اطلاعات چندانی به دست آورد از پرداختن به آن صرف‌نظر کرده بود. آرنت دو رژیم نازی و شوروی تحت سلطه‌ی استالین را با شواهد مستدل، دو روی یک سکه دانسته است. او با نگاه جامعه‌شناسی سیاسی و روان‌شناسی توده‌ها، تبدیل طبقه‌های مختلف اجتماعی به توده‌ها، استفاده از اوباش، نقش پروپاگاندا در رویارویی با جهان غیرتمامیت‌خواه، استفاده از ترس و تروریسم و نیز انزوا را پیش‌نیازهای شکل‌گیری حکومت‌های تمامیت‌خواه معرفی کرده است. آرنت برای نوشتن این کتاب، تمامی اسنادی را که آن زمان در دسترس داشت بررسی کرد و کامل‌ترین تحلیل را از عملکرد حکومت توتالیتر ارائه داد.

بخشی از کتاب صوتی توتالیتاریسم را بشنوید.

توتالیتاریسم هانا آرنت

گوینده: بهناز بستاندوست
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

انقلاب مجارستان، مقاومت مردمی علیه توتالیتاریسم

انقلاب مجارستان، مقاومت مردمی علیه توتالیتاریسم

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: کیومرث خواجویها

روشنگران و مطالعات زنان

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتابْ تحلیل سیاسی آرنت از انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان و ردگیری ماهیت حکومت شوروی در آن است. این کتاب دنباله و ذیل پروژه‌ی فکری هانا آرنت در باب حکومت‌های توتالیتر و نیز مفهوم انقلاب است. او با بررسی مقایسه‌ای وجوه سیاست حکومت شوروی، مقاومت مردم مجارستان به‌عنوان یکی از اقمار شوروی، در برابر توتالیتاریسم را تشریح کرده است. یکی از موضوعات درخور توجه این کتاب، بحران جانشینی است. آرنت نشان می‌دهد که در یک حکومت توتالیتر چگونه حذف یک رهبر تا جایگزینی رهبر بعد، منجر به بی‌ثباتی و کشمکش و معامله در سطوح بالای قدرت می‌شود بی‌آنکه مردن نقشی در فرایند انتخاب و جانشینی داشته باشد. او می‌گوید این خلأ باعث ایجاد امید در مردم برای آزادی می‌شود چنان‌که در مجارستان. گرچه این امید برای مجارستان در آن مقطع، دیری نپایید.

آزادی آزاد بودن

آزادی آزاد بودن

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: هاجر خرقانی

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب چنان‌که از نامش پیداست، درباره‌ی مفهوم آزادی و تأثیر آن بر زندگی انسان‌هاست. کتاب حاوی چند مقاله و سخنرانی از هانا آرنت است که در آن‌ها او تحلیلی از مسائل سیاسی و فلسفی ارائه کرده و تفاوت‌ها و شباهت‌های میان مفاهیم مختلف درباره‌ی آزادی را در مقابله با تصورات سیاسی و ایدئولوژی‌های متداول ارائه کرده است. او در این کتاب، آزادی را در سه ساحت مواجهه با قدرت، فشارهای اجتماعی و روابط بشری تحلیل کرده است و از این رهگذر، علاوه بر تحلیل تشریح مبانی فلسفی آزادی، ساختارهای قدرت را نیز نقد کرده است. هانا آرنت در آزادی آزاد بودن، انقلاب‌ها را جزو حوادث روزمره دانسته و با توجه به اوضاع سیاسی موجود معتقد است این روند ادامه خواهد داشت. او می‌گوید انقلاب‌ها چه با ساخت فضای جمعی به ثمر نشسته باشند و چه راه به فاجعه برده باشند، معنایشان جامه‌ی عمل پوشیدن یکی از امکان‌های بزرگ و اساسی بشری هستند؛ یعنی تجربه‌ی یکتای آزاد بودن برای رقم زدن آغازی نو. او انقلاب‌ها را فارغ از خوب یا بد بودن مشخصه‌ی جهانی کنونی دانسته است.

بخشی از کتاب صوتی آزادی آزاد بودن را بشنوید.

آزادی آزاد بودن هانا آرنت

گوینده: بهار کاتوزی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

آیشمن در اورشلیم

آیشمن در اورشلیم

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: زهرا شمس

نشر برج

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب مناقشه‌برانگیزترین کتاب تمام عمر آرنت بود که سال‌های پایانی عمر او را به تلخ‌کامی و طرد شدن کشاند. کتابْ شرح حضور آرنت در اسرائیل و تهیه‌ی گزارش از دادگاه آدولف آیشمن، مسئول اداره‌ی مربوط به یهودیان در اداره‌ی امنیت رایش است. این کتاب، دنباله‌ی پروژه‌ی فکری آرنت درباره‌ی توتالیتاریسم و ملاحظات اخلاقی است. آرنت در قضاوت آدولف آیشمن، او را نه هیولایی وحشتناک که یک انسانِ عادیِ کمی احمقِ بلندپرواز می‌داند که در زمانه‌ی سیطره‌ی تمامیت‌خواهی، قدرت فکر کردن و اندیشه را از دست داده بود. او در بررسی‌های رژیم‌های سیاسی مدرن چنان‌که پیش‌تر آمد، فضایی را تشریح کرده است که در آن، جایی برای فکر و گفت‌‌وگو باقی نمی‌ماند و از آنجا که فکر، پدیده‌ای دیالکتیکی است، پایان گفت‌وگو به‌منزله‌ی پایان تفکر خواهد بود. این فکر است که به انسان امکان می‌دهد درباره‌ی مسئله‌ی شر داوری کند؛ بنابراین در فقدان فکر، فرد قدرت اندیشیدن و به‌تبع آن، مبارزه با شر را از دست می‌دهد. قضاوت او درباره‌ی آیشمن، در واقع تلاش او برای اخلاقی‌ اندیشیدن، از موضع عدالت داوری کردن و تشریح قدرت فکر در زمانه‌ی چیرگی تمامیت‌خواهی است.

بخشی از کتاب صوتی آیشمن در اورشلیم را بشنوید.

آیشمن در اورشلیم هانا آرنت

گوینده: تایماز رضوانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی

اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: عباس باقری

نشر نی

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب، یکی از رساله‌های کوچک و کم‌حجم آرنت و موضوع آن، فلسفه‌ی اخلاق است. کتاب با مقدمه‌ای از مری ‌مک‌کارتی درباره‌ی شخصیت آرنت آغاز می‌شود و متن اصلی آن، یکی از سخنرانی‌های آرنت با همین عنوان کتاب است که در ۱۹۷۱ ایراد کرد. این کتاب، گوشه‌ای از دیدگاه آرنت درباره‌ی موضوع اخلاق را توضیح می‌دهد؛ از جمله اندیشه چیست؟ و بدی چیست؟ آرنت اینجا توضیح می‌دهد که اندیشه، شناخت نیست بلکه توانایی تمیز نیک از بد و زیبا از زشت است. او این توانایی را وسیله‌ای می‌داند که در لحظه‌های کمیاب قادر به پیش‌بینی فاجعه‌هاست. او تصریح می‌کند که واقعیت اسفبار این است که بخش بزرگ بدی‌ها را کسانی مرتکب می‌شوند که هرگز تصمیم به بد بودن یا خوب بودن نمی‌گیرند؛ همان‌ها که توانایی اندیشیدن ندارند.

وضع بشر

وضع بشر

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: مسعود علیا

گروه انتشاراتی ققنوس

اطلاعات بیشتر و خرید

 این کتاب را می‌توان مهم‌ترین و دشوارترین کتاب آرنت دانست. او روایتی متفکرانه درباره‌ی وضع بشر ارائه کرده است. آرنتْ سیاست را بر زندگی انسان جاری می‌دانست و اندیشه‌‌ی محوری و مهم برای او، نسبت میان نظر و عمل بود. بر همین مبنا، ضمن شرح مفاهیم زحمت، کار و عمل و جایگاه آن‌ها در وضع بشر، با نگاهی تاریخی سیر آن‌ها را تا روزگار ما پی می‌گیرد و نشان می‌دهد که از دوران یونان باستان تا امروز، رویکرد ما به زندگیِ ناظر به عمل چه فرازوفرودهایی به خود دیده ‌است. آرنت بر مبنای روش پدیدارشناسی امر سیاسی، توضیح می‌دهد که چگونه بشر به ارزش‌های اخلاقی پیشین خود که روزی اساس پندار و کردارش بود، پشت می‌کند و پیرو ارزش‌هایی متناقض می‌شود. او که کتاب را در زمانه‌ی پیشرفت‌های فناورانه نوشت، نشان می‌دهد که هرچه قدرت انسان در جست‌وجوی فنی زیاد شود، کمتر می‌تواند پیامدهای اعمالش را کنترل کند. این تجربه‌های تازه با خودشان هراس‌هایی را نیز به همراه می‌آورند که به تک‌افتادگی و تنهایی انسان دامن می‌زند.

بخشی از کتاب صوتی وضع بشر را بشنوید.

وضع بشر هانا آرنت

گوینده: بهناز بستاندوست
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

حیات ذهن

این کتابْ واپسین طرح فکری آرنت بود که بنا بود در سه‌گانه‌ای با موضوع تفکر، اراده و داوری منتشر شود؛ اما مرگ ناگهانی او آن را ناتمام گذاشت. دو قسمت از این طرح، با سخنرانی‌های او تکمیل و پس از مرگش منتشر شدند. موضوع این کتاب، کاوش در قوای ذهن است. این کتاب را در کنار وضع بشر می‌توان جزو کتاب‌های فلسفی آرنت دانست. کتاب چهار فصل دارد با عنوان‌های نمود، فعالیت‌های ذهنی در جهانی از نمودها، چه چیزی ما را به تفکر وامی‌دارد، هنگامی که تفکر می‌کنیم کجا هستیم؟ آرنت در این کتابْ ماهیت ذهن و تفکر را بررسی کرده است. او درباره‌ی ابعاد تفکر از منظر دانش فلسفه بحث کرده و هدفش، آشنا کردن مخاطب با وجوه مختلف تفکر و درک اختلاف میان بی‌فکری با حماقت است. مخاطب در این کتاب با متفکری مواجه است که درباره‌ی چیستی، چگونگی، خاستگاه و موجبات تفکر و متفکر می‌اندیشد. کتاب، تحلیلی چالش‌برانگیز از فعالیت ذهنی انسان دارد.

89 بازدید
برچسب ها

Avatar

حدیث اورک


اشتراک گذاری یادداشت
5 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه