لوگو طاقچه
معروف‌ترین کتاب‌های غیر داستانی ایران

معروف‌ترین کتاب‌های غیر داستانی ایران

339 بازدید

داستان‌ها همیشه برایمان جذاب بوده‌اند و با کششی که در لحن و سبک بیانشان دارند تجربه‌ای به‌یادماندنی از خواندن و شنیدن ماجراها در ذهنمان حک و به بیشتر خواندن ترغیبمان می‌کنند. اما دسته‌ی دیگری از کتاب‌ها هم وجود دارند که در آن‌ها خبری از قصه و قهرمان و ضد قهرمان نیست؛ ولی خواندنشان می‌تواند به اندازه‌ی آثار داستانی لذت‌بخش و آموزنده و تأمل‌برانگیز باشد. سفرنامه‌ها، زندگی‌نامه‌ها و خاطرات، مجموعه‌مقالات و حتی کتاب‌های توسعه‌ی فردی در این دسته قرار می‌گیرند و طرفداران خاص خود را دارند. این کتاب‌ها در گروه آثار غیر داستانی (ناداستان) قرار می‌گیرند و نمونه‌های درخشان و درخور توجهی از آن‌ها وجود دارد که خواندنشان خالی از لطف نیست و می‌توانند تجربه‌ای ناب از مطالعه برایمان فراهم کنند؛ به‌ویژه کتاب‌هایی در حوزه‌ی علوم انسانی و مسائل روز جامعه که تلاش کرده‌اند با زبانی ساده و روان به تحلیل موضوعات بپردازند تا علاوه‌بر مخاطبان پژوهشگر و دانشگاهی، مطالعه‌کردنشان هر کداممان را به شهروند بهتری تبدیل کند. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، قصد داریم به معرفی چند نمونه از این کتاب‌ها بپردازیم:

ایران بین دو انقلاب

ایران بین دو انقلاب

نویسنده: یرواند آبراهامیان

مترجم: محسن مدیرشانه‌چی

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

تاریخ معاصر ایران شاهد وقوع دو رخداد مهم بوده است؛ انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی. دو جنبش عظیم اجتماعی که توانستند سبب‌ساز تحولاتی عمیق و جدی در نظام کشورداری و مناسبات جهانی سایر ملت‌ها با ایران شوند و تمامی اقشار جامعه را با خود همراه کنند. اما چه علت و عواملی موجب وقوع این دو انقلاب با فاصله‌ی زمانی ۷۰ سال بوده است؟ یرواند آبراهامیان، نویسنده و تاریخ‌نگار ایرانی-آمریکایی، کوشیده است در این اثر با مراجعه به اسناد معتبری چون اسناد وزارت خارجه بریتانیا و نیز مصاحبه و گفت‌وگو با سیاستمداران متعدد طی سال‌های مختلف به تحلیل ریشه‌ها و بررسی زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور، نقش اعتراضات مردمی و احزاب سیاسی و نیز نوع مواجهه‌ی حکومت با آن‌ها از زمان پیش از مشروطه تا عصر پهلوی دوم بپردازد. مطالعه‌ی این کتاب برای هر فرد ایرانی که خواهان درک چرایی وقوع این دو انقلاب و فهم نقش و اثر آن‌ها در رخدادهای سال‌های بعد است، مفید خواهد بود.

بخشی از کتاب صوتی ایران بین دو انقلاب را بشنوید.

ایران بین دو انقلاب یرواند آبراهامیان

گوینده: حامد فعال
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تضاد دولت و ملت

تضاد دولت و ملت

نویسنده: محمدعلی همایون کاتوزیان

مترجم: علیرضا طیب

نشر نی

اطلاعات بیشتر و خرید

با مرور رخدادهای سرنوشت‌ساز تاریخ معاصر ایران درمی‌یابیم که همیشه یک طرف ماجرا دولت بوده است و طرف دیگر ملت؛ ملتی که تحقق خواسته‌هایش را با اعتراضی رسمی و علنی و گاه به خشونت طلب کرده و خواهان دیده و شنیده‌شدن از سوی دولت (طبقه حاکم) بوده است. محمدعلی همایون کاتوزیان، اقتصاددان و پژوهشگر در حوزه‌های تاریخ، ادبیات و جامعه‌شناسی، در این کتاب که مجموعه‌ای از مقالات اوست، به تشریح چرایی وقوع این تضاد بین دولت و ملت پرداخته است. او در ابتدا نظریه‌ی حکومت خودکامه را تشریح کرده و سپس به تحلیل الگوهای اعتراض و انقلاب در ایران می‌پردازد و می‌کوشد ذهن مخاطب را در مورد چیستی و چگونگی زمینه‌های تضاد بین دولت و ملت روشن کند. مطالعه‌ی این کتاب، به فهم ریشه‌ها و دلایل چالش‌زا در روابط دولت و ملت کمک می‌کند و می‌تواند بستری برای مطالعات بعدی در این حوزه باشد.

بستن تبلیغ

تاریخ مشروطه ایران

تاریخ مشروطه ایران

نویسنده: احمد کسروی

انتشارات پر

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب ازجمله‌ی مهم‌ترین آثار درباره‌ی تاریخ مشروطه و تحلیل علل وقوع آن است که به‌دلیل استنادهای دقیق نویسنده و نیز حضور خود او در زمان وقوع انقلاب مشروطه از ارزش پژوهشی و تاریخی بسیاری برخوردار است. احمد کسروی، حقوقدان، پژوهشگر، مورخ و استاد دانشگاه تهران که در زمان انقلاب مشروطه، نوجوانی ۱۶ساله و از نزدیک شاهد بسیاری از وقایع آن دوران بود، تلاش کرده در این اثر به واکاوی ریشه‌ها و دلایل وقوع انقلاب مشروطه بپردازد و نقش حرکت‌های مردمی و اقشار مختلف جامعه را مورد بررسی قرار دهد. از آنجا که انقلاب مشروطه یکی از نقاط عطف تاریخ ایران و بارزترین نمود ورود اندیشه‌ها و مطالبات سیاسی و اجتماعی مردم بود، مطالعه‌ی این کتاب می‌تواند به درک روند و سیر تاریخی منجر به انقلاب مشروطه و نیز آشنایی با رخدادهای منتهی به این جنبش مهم و سرنوشت‌ساز کمک کند و قوه‌ی تحلیل خواننده در مورد مسائل ایران معاصر را افزایش دهد.

چرا شد محو از یاد تو نامم؟

چرا شد محو از یاد تو نامم؟

نویسنده: افسانه نجم‌آبادی

مترجم: شیرین کریمی

نشر بیدگل

اطلاعات بیشتر و خرید

عمده‌ی راویان تاریخ را مردان تشکیل داده‌اند و مسلم است که مردان شرح پیروزی‌ها و موفقیت‌های هم‌جنسان خود را پررنگ‌تر جلوه دهند و برای زن جز پرده‌نشینی و عزلت‌گزینی نقش دیگری قائل نباشند و او را نه عضوی فعال و اثرگذار که کاملاً منفعل و تحت سلطه پندارند. کتاب «چرا شد محو از یاد تو نامم» مجموعه‌ای از ۹ مقاله از نوشته‌های افسانه نجم‌آبادی، نظریه‌پرداز و مورخ و استاد دانشگاه هاروارد در رشته‌ی مطالعات زنان است. او کوشیده تا در بخش نخست کتاب به تبیین نقش زن در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران به‌ویژه مشروطه بپردازد و در بخش دوم جایگاه او را در ادبیات داستانی و تصویر رایجی که از او ارائه می‌شود، مورد نقد و تحلیل قرار دهد و غبار ابهام و کج‌اندیشی درباره‌ی نقش‌آفرینی زنان در تاریخ معاصر را از افکار مخاطب بزداید. مطالعه‌ی این کتاب برای علاقه‌مندان به درک سیر تاریخی اثرگذاری زنان ایران در رخدادهای سیاسی و اجتماعی مفید خواهد بود.

بخشی از کتاب صوتی چرا شد محو از یاد تو نامم ؟ را بشنوید.

چرا شد محو از یاد تو نامم ؟ افسانه نجم‌آبادی

گوینده: فروغ حداد
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

زبان باز

زبان باز

نویسنده: داریوش آشوری

نشر مرکز

اطلاعات بیشتر و خرید

نسبت میان زبان با جهان مدرن و اقتضائات آن چگونه است و آیا می‌توان زبان را مفهومی اثرگذار و توأمان اثرپذیر از جریان مدرنیته دانست؟ داریوش آشوری، نویسنده و مترجم و زبان‌شناس مطرح ایرانی است که در این کتاب حاصل نیم‌قرن پژوهش خود درباره‌ی رابطه‌ی زبان با مدرنیت و مواجهه‌ی زبان فارسی با جهان مدرن را به مخاطب ارائه کرده و قصد داشته تا اثراتی را که جهان مدرن ممکن است بر فرایند زبان‌های گفتار و نوشتار، سازوکار واژه‌سازی و به‌طورکلی مسائل مربوط به زبان داشته باشد، مورد بررسی قرار دهد و موقعیت زبان فارسی در برخورد با مدرنیت واکاوی کند. مطالعه‌ی این اثر می‌تواند به زبان‌شناسان، پژوهشگران ادبی و نیز دغدغه‌مندان زبان فارسی کمک کند تا نسبت به مسائل زبانی حساس‌تر باشند و جریان‌های اثرگذار بر زبان به‌عنوان بخش مهم و هویت‌ساز فرهنگ ایرانی را دریابند.

در کشاکش دین و دولت

در کشاکش دین و دولت

نویسنده: محمدعلی موحد

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

مسئله‌ی ارتباط دین و سیاست یکی از مسائل پرمناقشه و چالش‌برانگیز قرن اخیر در ایران بوده است. مسئله‌ای که پیرامون آن بسیار گفته و نوشته‌اند. محمدعلی موحد، نویسنده و مورخ و حقوقدان برجسته‌ای است که در این کتاب به تحلیل ارتباط دین و دولت و ورود مذهب به ساختارهای قدرت پرداخته است. او کتاب را با گزارشی از وضعیت حکمرانی در دوران پس از وفات پیامبر (ص) تا پایان زمامداری امام علی (ع) و صلح امام حسن (ع) با معاویه آغاز کرده و با بررسی وضعیت حکمرانی در ایران عصر ساسانی و پس از ورود اسلام ادامه می‌دهد. او کوشیده تا ریشه‌ی مباحث مربوط به ارتباط دین و سیاست را در تاریخ اسلام و ایران قبل و بعد از ورود اسلام پی بگیرد تا تحلیلی نسبتاً شفاف از جایگاه دین در سیاست در طول تاریخ اسلام ارائه و ذهن مخاطب امروز که هنوز هم در کشاکش رابطه‌ی دین و دولت دچار ابهام و سردرگمی است روشن کند و او را به مطالعه‌ی بیشتر در این حوزه ترغیب کند.

جامعه‌شناسی روسپی‌گری؛ بررسی آسیب‌های اجتماعی

جامعه‌شناسی روسپی‌گری؛ بررسی آسیب‌های اجتماعی

نویسنده: سعید مدنی قهفرخی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

اطلاعات بیشتر و خرید

روسپی‌گری و تن‌فروشی پدیده‌ی جدیدی نیست و می‌توان رد آن را در دوران باستان و زمانی که زن را به‌عنوان هدیه و پیشکش تسلیم حاکمان یا خدایان می‌کردند نیز یافت. درواقع این پدیده حاصل نگاه ابزاری به زن و فرو کاستن جایگاه او به‌عنوان وسیله‌ای برای کام‌جویی و رفع نیاز جنسی است؛ نگاهی که منجر به تجارتی سیاه و سودآور شده و زنان را کالایی گران‌بها می‌داند. ازسویی، روسپی‌گری نوعی انحراف اجتماعی تلقی و در بعضی جوامع در کنار تلقی آسیب‌ اجتماعی، جرم و گناه خوانده می‌شود و زنان روسپی مورد تحقیر فراوان قرار می‌گیرند. سعید مدنی، جرم‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی است که کوشیده در این اثر علل و عوامل گرایش به روسپی‌گری، تاریخچه و به‌طورکلی آثار و پیامدهای آن را بکاود و با بررسی ابعاد مختلف این ناهنجاری اجتماعی ذهن مخاطب را نسبت به این موضوع پیچیده و چندوجهی حساس کند. مطالعه‌ی این کتاب به کسانی که به مسائل و مشکلات زنان و نیز درک علت ایجاد آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود.

کودتاهای ایران

کودتاهای ایران

نویسنده: سهراب یزدانی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

کودتا همواره یکی از راه‌های براندازی حکومت‌ها بوده که در طول تاریخ سابقه‌ای دیرینه دارد. حرکتی که عمدتاً از سوی قدرت نظامی یک کشور علیه حکومت وقت صورت می‌گیرد و منجر به سرنگونی قدرت مسلط بر جامعه و تغییر اساسی در ساختار قدرت و سیاست می‌شود. اما دلیل این رخداد چیست و چه عواملی سبب وقوع تسریع روند کودتا و پیروزی آن می‌شوند؟ سهراب یزدانی، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی، مورخ و استاد دانشگاه، در این کتاب پس از تشریح چیستی کودتا، شیوه‌های انجام و نظریات مرتبط با آن، چهار کودتای تاریخ معاصر ایران (به‌توپ‌بستن مجلس اول، انحلال مجلس دوم، کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲) را مورد تحلیل قرار داده و سعی کرده دلایل و زمینه‌های وقوع این کودتاها و نقش عوامل اثرگذار بر پیروزی آن‌ها را بررسی کند. خواندن این کتاب برای دوستداران تاریخ معاصر و کسانی که به ریشه‌یابی دلایل وقوع رخدادهای سیاسی تاریخ ایران علاقه‌مندند، پیشنهاد می‌شود.

روزی روزگاری فوتبال (فوتبال و جامعه‌شناسی)

روزی روزگاری فوتبال (فوتبال و جامعه‌شناسی)

نویسنده: حمیدرضا صدر

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

فوتبال شاید برای بعضی یک رشته‌ی ورزشی و یا در بهترین حالت، یک سرگرمی مهیج باشد؛ اما برای عده‌ی دیگر، خود زندگی است. هواداری که از دورترین روستاهای ایران خودش را به استادیوم آزادی می‌رساند تا دربی استقلال و پرسپولیس را از نزدیک ببیند، طرفدارانی که با هیجانی تمام هنگام بازی‌های جام‌جهانی فارغ از موقعیت اجتماعی‌‌‌شان بالا و پائین می‌‌پرند و با پیروزی تیم محبوبشان به خیابان‌ها می‌ریزند نشان داده‌اند که فوتبال فقط یک رشته‌ی ورزشی نیست و گاهی بخشی از هویت یک ملت است؛ چنان‌که کشورهایی چون برزیل و آرژانتین را به تیم فوتبال و ستاره‌های نامداری چون پِله، مارادونا و مسی می‌شناسیم. مرحوم حمید‌رضا صدر، مفسر و تحلیلگر فوتبال، در این کتاب با زبانی ساده و صمیمی به شرح مواجهه‌ی خود با فوتبال و تحلیل آثار جامعه‌شناسانه‌ی آن می‌پردازد. او کتاب را با خاطرات خودش از اولین حضور در ورزشگاه امجدیه و سپس سفر به اقصی‌نقاط جهان آغاز می‌کند و تلاش می‌کند اهمیت و جایگاه فوتبال را در ایران و کشورهای دیگر بکاود و پیش روی خواننده بگذارد. این کتاب عشق علاقه‌مندان به فوتبال و آگاهی آن‌ها به آثار جانبی این ورزش را تقویت می‌کند و غیرفوتبالی‌ها را هم با بیان دلنشین و گیرا و وسعت اطلاعات و دانش نویسنده سر ذوق می‌آورد.

بخشی از کتاب صوتی روزی روزگاری فوتبال را بشنوید.

روزی روزگاری فوتبال حمیدرضا صدر

گوینده: حمید محمدی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ما چگونه ما شدیم

ما چگونه ما شدیم

نویسنده: صادق زیباکلام

انتشارات روزنه

اطلاعات بیشتر و خرید

مقایسه‌ی پیشرفت‌های فناورانه و مظاهر تمدن در کشورهای اروپایی و آمریکایی با ایران، همواره سؤالاتی را در ذهن اکثر افراد برمی‌انگیزد. به‌خصوص زمانی که نگاهی به گذشته‌ی پرافتخار علم و فرهنگ در ایران می‌کنیم و درمی‌یابیم که زمانی اشخاص نام‌آور و نخبگانی ممتاز چون بوعلی و ابوریحان و فارابی و خیام داشتیم و پس از آن‌ها تا پایان دوره‌ی قاجاریه دیگر خبری از درخشش و شکوفایی و نوآوری نبوده است. اما علت چیست؟ چرا ایرانی که تا قبل از آن تاریخ در بسیاری از حوزه‌ها سرآمد بوده و افرادی چون زکریای رازی و ابن‌هیثم را در دامان خود پرورش داده بود، به یکباره در خاموشی و سکوت فرو رفت و در خیلی از جنبه‌ها قافیه را به کشورهای اروپایی باخت؟ آیا به‌عقیده‌ی بعضی از تجددطلبان عصر مشروطه، همه‌چیز زیر سر اسلام است و باید از فرق سر تا نوک پا غربی شد یا گناه تمام نقایص را باید به گردن پادشاهان و دولتمردان نالایق و بی‌خرد قاجاریه انداخت؟ صادق زیباکلام، دکترای علوم سیاسی و استاد دانشگاه تهران، این کتاب را برای پاسخ به همین سؤالات نوشته است. او کوشیده تا دلایل عقب‌ماندگی و عدم رشد ایران در برهه‌ی زمانی قرن چهارم هجری تا اواخر دوره‌ی قاجاریه را بررسی کند تا به روشن‌شدن بیشتر مسئله و یافتن راه‌حل برای آن بینجامد. مطالعه‌ی این کتاب برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌های جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و همه‌ی کسانی که به مباحث مرتبط با رشد و توسعه‌ی ایران علاقه‌مندند پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی ما چگونه ما شدیم؟ (جلد اول) را بشنوید.

ما چگونه ما شدیم؟ (جلد اول) صادق زیباکلام

گوینده: سعید شجاعی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

نکته‌ای که درخصوص همه‌ی این کتاب‌ها قابل‌ذکر است، این است که اگر در حوزه‌های نام‌برده‌شده، مانند تاریخ و جامعه‌شناسی و… به پژوهش بپردازیم و به داده‌های منطقی، علمی و آماری جدیدی دست پیدا کنیم، می‌توانیم یافته‌های این کتاب‌ها را زیر سؤال ببریم و پژوهش جدیدی به ارمغان آوریم. نکته‌ی مثبت اینجاست که هیچ کتابی در حوزه‌ی علوم انسانی ادعای صددرصد صحیح‌بودن ندارد و باید با دید پژوهشی به سراغ آن‌ها رفت و هر گزاره‌ای را از آن‌ها به‌راحتی نپذیرفت. درحقیقت، پایبندی هر مولف و پژوهشگر به اصول علمی رشته‌ی خود و دوری از سلیقه، حب و بغض و جریان‌های سیاسی، معیاری مهم برای سنجش اثر اوست که از دید خوانندگان هم دور نمی‌ماند.

مهم در این مسیر، پژوهش‌هایی است که به دنبال هم نوشته می‌شوند و هرکدام ذره‌ای از حقیقت را نشان می‌دهند، نه همه‌ی آن را.

339 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

راضیه بهرامی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه