لوگو طاقچه
کتاب‌هایی درباره رژیم‌هایی غذایی و تناسب اندام

برای آشنایی با رژیم‌های غذایی و رسیدن به تناسب اندام چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

گرچه اضافه‌وزن و چاقی بیماری نیستند، اما بستر کاملا مناسبی برای شکل‌گیری بیماری‌های قلبی، دیابت، به‌هم‌ریختن هورمون‌ها و بی‌خوابی هستند. درست مثل فضایی تاریک، مرطوب و متروک که بستری مناسب برای زندگی مناسب برای موجودات موذی است. البته نباید از یاد برد که برخلاف باور مصطلح بین افراد، اضافه‌وزن و تناسب اندام فقط در نتیجه‌ی زیادخوردن یا کم‌خوری نیست؛ عواملی مثل ژنتیک، اختلالات هورمونی، کم‌تحرکی، داشتن رژیم غذایی ناسالم و نامناسب هم می‌توانند به چاقی و اضافه‌وزن در افراد دامن بزنند. در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، کتاب‌هایی را معرفی می‌کنیم که خواندن آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا بهترین رژیم غذایی را برای خود انتخاب کنید، تحرک کافی را داشته باشید و برای سلامتی بدن خود تلاش کنید. 

معرفی کتاب‌هایی برای رسیدن به تناسب اندام، سلامتی و کم‌کردن چربی

قانون چاقی

قانون چاقی

نویسنده: جیسون فانگ

مترجم: حمید هاشمی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

قانون چاقی درمورد موضوعات پراهمیتی مثل چاقی ارثی، افسانه‌ی کالری و کالری‌شماری، افسانه‌ی ورزش سنگین، بررسی انسولین و کورتیزول، فقر و چاقی، چاقی اجتماعی و بررسی رژیم‌های مختلف صحبت می‌کند. 

نویسنده‌ی کتاب قانون چاقی پزشک و پژوهشگری به نام جیسون فانگ است که دلایل چاقی و عادات درازمدتی را که منجر به مقاومت انسولینی می‌شود و در نهایت به شکل چاقی در افراد مشاهده می‌شود مورد بررسی قرار داده است.

کتاب قانون چاقی در عین سادگی و دقت نوشته شده و دقیقا مشخص می‌کند که کسانی بر اثر عادات غذایی و سبک زندگی به مقاومت انسولینی دچار شده‌اند باید چه کار کنند و روی چه تغییراتی تمرکز کنند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که بارها با کم‌خوردن، رژیم‌های سخت و کم‌کالری خود را به چالش کشیده‌اند، اما از یک حدی بیشتر لاغر نشده‌اند، کتاب قانون چاقی به شما کمک خواهد کرد تا با برنامه‌ریزی درست و کنارگذاشتن تصوراتی که درمورد چاقی دارید، سبک زندگی خود را اصلاح کنید و به تناسب اندام برسید. 

برنامه متابولیسم، تناسب اندام و کاهش وزن

برنامه متابولیسم، تناسب اندام و کاهش وزن

نویسنده: لین جنت رسیتاس

مترجم: فرزانه سلطانی سامانی

انتشارات نور علم

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب برنامه متابولیسم یک برنامه‌ی جامع غذایی است که اجراکردن آن ۲۰ روز طول می‌کشد، اما قرار نیست که ماده‌ی غذایی یا وعده‌ی خاصی را حذف کند. دکتر لین جنت در این کتاب باورهای عمومی و اشتباه درمورد اضافه‌وزن، کم‌کردن وزن، ورزش و داشتن یک رژیم غذایی دائمی را زیر سؤال می‌برد. به عقیده‌ی او، قرار نیست افراد با ورزش‌کردن سنگین به مدت طولانی وزن اضافی‌شان را از دست دهند یا اینکه مواد غذایی رایج در رژیم‌های سنتی بوقلمون، گل‌کلم و لوبیا هستند، اما لزوما همه‌ی افراد را به سلامتی و تناسب اندام نمی‌رسانند.

نویسنده در این برنامه‌ی ۲۰روزه به خوانندگانش کمک می‌کند تا باتوجه‌به بدنشان، فاکتورهای مختلفی مثل بیماری‌ها، سن و ذائقه‌شان بتوانند برنامه‌ی اختصاصی برای خودشان بنویسند و همچنان که وزن کم می‌کنند گرفتار نفخ، یبوست یا خستگی هم نشوند.

کتاب برنامه متابولیسم حدودا سه دهه‌ی قبل در آمریکا منتشر شد و طولی نکشید که پای خانم لین جنت رسیتاس را به برنامه‌ی پرطرفداری مثل دکتر آز و نشریه‌های مختلف باز کرد. این موضوع باعث شد که کتاب بیش از پیش محبوب و شناخته شود. 

کاهش وزن بی‌خطر

کاهش وزن بی‌خطر

نویسنده: جوان کلارک

مترجم: الهام شریف

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

لوسی بیل نویسنده‌ی کتاب کاهش وزن بی‌خطر درمورد این ایده که کتاب‌هایی برای کاهش وزن، رژیم غذایی و تغذیه بنویسد می‌گوید که بارها تلاش شکست‌خورده برای لاغرشدن با رژیم‌های کالری‌شماری او را به سمتی سوق داد که بتواند با استفاده از علم و روش‌های ثابت‌شده از سایز ۴۴ به سایز ۳۸ برسد و در همین سایز باقی بماند. اینجا بود که تصمیم گرفت دستاورد و یافته‌هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد. 

کتاب کاهش وزن بی‌خطر به شما این اطمینان را می‌دهد که قرار نیست هیچ نوع غذایی حتی فست‌فودها را دشمن خود بدانید و از آن‌ها با نفرت رو برگردانید. این کتاب علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا یک برنامه‌ی غذایی مناسب برای خود بچینید و بدنتان را با ورزش متناسب به سایز دلخواهتان برساند، یک روتین دلچسب را به شما می‌دهد که در آن چیزی را می‌خورید که بدنتان لازم دارد و دوست دارید، به میزانی که بدنتان لازم دارد هیجان و ورزش را تجربه می‌کنید و البته در بدنی خوش‌فرم و زیبا ظاهر می‌شوید! کافی است که صبور باشید، پشتکار داشته باشید و دست از تلاش برندارید.

تناسب اندام

تناسب اندام

نویسنده: لیز نپورنت

مترجم: مهرک ایروانلو

انتشارات آوند دانش

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی عمیق به کتاب تناسب اندام از مجموعه‌ کتاب‌های دامیز نگاه کنیم، متوجه محتوای ضدجریان و ضدتبلیغاتی آن می‌شویم! این کتاب با تبلیغات و موج‌های زودگذر هم‌جهت نیست و به شما کمک می‌کند تا مبنای علم تغذیه را یاد بگیرید، کمتر آسیب ببینید و بهتر کشف کنید که چه چیزهایی برای بدن شما لازم و ضروری است یا از چه چیزهایی باید چشم‌پوشی کنید. 

کتاب دقیقا به مخاطب نمی‌گوید که چه ماده‌ی غذایی باید خورده شود یا باید از آن پرهیز شود. این کتاب به مخاطب روشی را می‌آموزد که دائما به بدن‌ و احساس‌ دقت کند و در یک دفتر تمام تغییرات را مکتوب کند. به این عادت اصطلاحا ترَک‌کردن گفته می‌شود.

به علاوه‌ی اینکه عادت تحقیق‌کردن را به مخاطب گوش‌زد می‌کند تا خودش درمورد آنچه لازم دارد تصمیم بگیرد. مثلا تصمیم بگیرد که اگر لازم است به باشگاه برود یا اینکه در خانه ورزش کند، رژیم مدیترانه‌ای داشته باشد یا اینکه یک رژیم کم‌قند را رعایت کند. بنابراین، کتاب تناسب اندام قرار است به مخاطب کمک کند تا یک سبک زندگی اصلاح‌شده و شخصی‌سازی‌شده برای خود بسازد که تمام جزئیات آن را انتخاب کرده است. 

رنسانس دایت

رنسانس دایت

نویسنده: جیمز هافمن

مترجم: راحیل سهراب‌پور

بین المللی شمس

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب رنسانس دایت یک کتاب راهنمای کامل برای کسانی است که ورزشکار هستند، اهل ورزش نیستند اما بدشان نمی‌آید دل به کار بدهند و تناسب اندام داشته باشند. این کتاب به افراد کمک می‌کند تا از میان انبوه متناقضی از روش‌های لاغری و رژیم‌های غذایی به یک روش منطقی دست پیدا کنند و سعی کنند با تغییر نوع دیدگاه به عضله‌سازی، چربی‌سوزی و لاغرشدن یک سبک زندگی سالم و ثابت داشته باشند. 

علاوه بر این موارد، نویسندگان رنسانس دایت عوامل به‌موفقیت‌انجامیدن بعضی از رژیم‌های غذایی و فعالیت‌های بدنی را معرفی کرده‌اند و دلایل شکست‌خوردن رژیم‌ها را هم معرفی می‌کنند. از طرفی دیگر، بعضی از رژیم‌ها عوارضی مثل یبوست  و ناراحتی‌های گوارشی را هم برای افراد به همراه می‌آورند که در این کتاب نکاتی برای آسیب‌ندیدن به‌خاطر رعایت رژیم غذایی هم ارائه می‌شود.

به‌طور کلی رنسانس دایت روی یک رژیم سفت و سخت یا تمرین بدنی شدید تکیه نمی‌کند و یک راه‌حل ترکیبی و آسان‌تری را پیش روی افراد درگیر با اضافه‌وزن قرار می‌دهد. 

چرا نمی توانیم لاغر شویم یا لاغر بمانیم؟

چرا نمی توانیم لاغر شویم یا لاغر بمانیم؟

نویسنده: ساندرا وینلند

مترجم: سامان نونهال

انتشارات ارجمند

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب چرا نمی‌توانیم لاغر شویم و لاغر بمانیم یک روش همدلانه برای کسانی است که در فرآیند لاغرشدن شکست خورده‌اند یا لاغر شده‌اند اما کمی بعد به وزن اولیه‌ی خود برگشته‌اند. در این روش روان‌شناسانه روی طرزفکری کار می‌شود که باعث شده تا تلاش و پشتکار افراد از رسیدن به یک اندام ایدئال و متناسب دور بمانند و البته نویسنده این کار را با مهربانی، شفقت و خوددوستی پیش می‌برد. 

کتاب چرا نمی‌توانیم لاغر شویم و لاغر بمانیم طرزفکر پشت رژیم‌های غذایی را نقد می‌کند و البته این وعده را هم نمی‌دهد که کسی با خواندن کتاب لاغر شود. این کتاب دقیقا به دنبال جواب‌دادن به سؤالی است که به عنوان اسم انتخاب شده. یعنی دلایل پنهان در روان و ذهن ما که باعث می‌شود ما جا بزنیم، پرخوری کنیم، کم‌خوری کنیم یا در عین تلاش نتیجه‌ی دلخواه را نگیریم.

کتاب چرا نمی‌توانیم لاغر شویم و لاغر بمانیم متد اکت یا رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد را برای لاغرشدن در پیش می‌گیرد و پژوهش‌های علمی را ارائه می‌دهد که می‌توانند در طول مسیر به مخاطب کمک کنند.  

لاغری و کاهش وزن با چهار کلید طلایی

لاغری و کاهش وزن با چهار کلید طلایی

نویسنده: بهمن ابراهیمی

انتشارات الماس دانش

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب کاهش وزن و لاغری با چهار کلید طلایی طراحی شده تا عادات مربوط به غذاخوردن را تغییر دهد و افراد را به آرامش داشتن و لذت‌بردن از لحظاتی که برای وعده‌های غذایی اختصاص دارند، دعوت کند. این کتاب در چهار گام اساسی توجه مخاطب را به آداب‌دانی و حضورداشتن در لحظات صرف غذا دعوت می‌کند. 

نکته‌ی جالب درمورد کلیدهای طلایی این است که تمام این کلیدها درست مثل یک زنجیره به همدیگر متصل هستند و البته عمل‌کردن به آن‌هاست که نتایج درخشانی را در طولانی‌مدت رقم می‌زند. این کلیدهای طلایی سبک زندگی و جهان‌بینی افراد را نسبت به تغذیه، مواد غذایی و غذاخوردن تغییر می‌دهند و تنها یکی از نتایج آن وزن ایدئال و لاغری بدون احساس فشار یا تحمل گرسنگی است. 

کتاب جامع تمرین‌های تناسب اندام

تمرین‌های تناسب اندام؛ ۱۰۱ تمرین برای ساخت عضلات، سوزاندن چربی‌ها و تناسب‌ اندام

نویسنده: شون هیسون

مترجم: سعید مرادنسب

تیمورزاده

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب تمرین‌های تناسب اندام شامل ۱۰۱ تمرین اختصاصی برای افرادی است که به‌دنبال چربی‌سوزی، عضله‌سازی و ساختن بدنی ایدئال هستند. نویسنده‌ی این کتاب سین هیسون مربی تناسب اندام است و این کتاب را برای مربیان، ورزشکارها و شیفتگان ورزش نوشته. 

کتاب تمرین‌های تناسب اندام به گونه‌ای طراحی شده تا افرادی که با تمرین‌های هوازی و ورزشکارهایی که با سبک‌های مختلف تمرینی آشنایی دارند می‌توانند از آن بیشترین بهره را ببرند. مخاطب عادی که اطلاعات چندانی از نحوه‌ی حرکت‌ها، آناتومی بدن و تاثیر تمرین بر اندام‌ها ندارند، نمی‌توانند مطالب کتاب را به‌خوبی درک کنند. 

معرفی کتاب‌هایی درباره رژیم‌های غذایی و آشنایی با انواع رژیم‌ها

رژیم به زبان آدمیزاد

رژیم به زبان آدمیزاد

نویسنده: جین کربی

مترجم: نیالا نصیراوغلی

نشر هیرمند

اطلاعات بیشتر و خرید

هر کسی که با دنیای رژیم‌ها اندکی هم آشنایی داشته باشد می‌داند که تنوع در این دنیا آن‌قدر زیاد است که دیگر حتی حفظ‌‌کردن اسم‌ها و ترفندها هم کار آسانی نیست. کتاب رژیم به زبان آدمیزاد یک کتاب جمع‌وجور برای کسانی است که می‌خواهند یک بار برای همیشه تیر خلاص را به پرخوری و کم‌خوری بزنند و از دنیای رژیم‌های رنگ به رنگ خداحافظی کنند. این کتاب برای افرادی نوشته شده که می‌خواهند یک سبک تغذیه‌ی سالم و اصلاح‌شده برای خود ابداع کنند، بدون اینکه درگیر اسم‌ها و فرآیندها باشند. 

جین کربی، نویسنده‌ی این کتاب و متخصص تغذیه است که مدت‌ها سردبیری بخش غذا و تغذیه‌ی نشریه‌ی سیمپل ریت را به عهده داشت. او این کتاب را به شکلی طراحی کرده که افراد را از رژیم‌های گوناگون و سفت‌وسخت دور کند و به یک سبک تغذیه‌ای  باثبات و سالم سوق بدهد. 

رژیم جی. ال.

کتاب رژیم جی ال درمورد رژیم «گلیسمیک لود» صحبت می‌کند. در این روش از رژیم غذایی، افراد باید دقیقا آمار میوه و سبزیجات و نشاسته‌جاتی را که می‌خورند داشته باشند. در این کتاب علاوه بر فواید و دلایلی که برای رژیم جی ال آورده شده، ۷۰ دستور غذایی متناسب با این رژیم هم ارائه شده که مخاطبان می‌توانند با استفاده از آن رژیم خود را ادامه دهند و این دستورهای غذایی یکی از دغدغه‌های مردم درمورد اینکه چه غذایی بخوریم را کم می‌کند. 

درمورد رژیم جی ال گفته می‌شود که قرار است افراد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد. در این رژیم نه‌تنها وعده‌های اصلی غذایی سر جای خود برقرار هستند، بلکه وعده‌های میانی مقوی هم در کار است تا افراد را از ریزه‌خواری دور نگه دارد. 

بخشی از کتاب صوتی رژیم جی.ال را بشنوید.

رژیم جی.ال سو بایک

گوینده: اعظم حبیبی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

رژیم های پرهیزی

رژیم های پرهیزی

نویسنده: پاتریک فلین

مترجم: مهرک ایروانلو

انتشارات آوند دانش

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب رژیم‌های پرهیزی درمورد فواید رژیم‌های فستینگ است. رژیم‌های فستینگ از یک سو شبیه به روزه‌داری هستند و برای افرادی که یوگا و مدیتیشن انجام می‌دهند یک تجربه‌ی معنوی و زیبا را رقم می‌زنند. علاوه بر آن رژیم‌های فستینگ فواید بسیاری دارند که پایین‌آمدن وزن، سلامتی دستگاه گوارش، کندشدن روند پیری، سرعت‌بخشیدن به ترمیم سلول‌ها و گذراندن دوران بیماری، کم‌شدن میل به پرخوری و ریزه‌خواری و بالارفتن تحمل از جمله‌ی آن‌هاست. 

کتاب رژیم‌های پرهیزی نکاتی را برای تحمل‌کردن احساس گرسنگی و همچنین فهرستی از غذاهای کم‌کالری (بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری) را هم ارائه داده تا فرآیند برای مخاطبان ساده‌تر شود.  به علاوه، چهار تمرین مهم برای عضله‌سازی هم آموزش داده شده تا افراد را به تناسب اندام برساند. 

رژیم گروه خونی

رژیم گروه خونی

نویسنده: نشر فود زون

مترجم: شقایق فردی نیا

انتشارات حتمی

اطلاعات بیشتر و خرید

نویسنده‌ی کتاب رژیم گروه خونی دکتر پیتر آدامو است که پیش‌تر کتاب‌هایی درمورد دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان از او منتشر شده. او در این کتاب درمورد این صحبت می‌کند که تمام غذاها نمی‌توانند برای تمام افراد مناسب باشند و عامل تعیین‌کننده برای اینکه چه کسی باید چه غذایی را مصرف کند را گروه خونی می‌داند. 

کتاب رژیم گروه خونی ارتباط بین رژیم غذایی و گروه خونی را اینطور توضیح می‌دهد که قدیمی‌ترین گروه خونی در میان ما انسان‌ها گروه خونی O است و متعلق به دسته‌ای از اجداد ما که شکارچیان قابلی بوده‌اند، پس بهترین رژیم برای شکارچیان ماهر رژیمی است که سرشار از چربی و پروتئین باشد تا آن‌ها را سرشار از انرژی کند.

به همین شکل هر یک از گروه‌های خونی را با توجه به تاریخ، شخصیت‌پردازی می‌کند و بهترین رژیم غذایی را برای آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. 

رژیم روزه داری متناوب یا فستینگ برای کاهش وزن

رژیم روزه داری متناوب یا فستینگ برای کاهش وزن

نویسنده: رابرت پکستون

مترجم: عاطفه کهنسال

انتشارات حتمی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب رژیم روزه‌داری متناوب یا فستینگ دلایلی را بررسی می‌کند که چرا در رژیم‌های مختلف افراد ابتدا خوب وزن کم می‌کنند، اما بعد از مدتی ناگهان این روند متوقف می‌شود یا به‌سرعت به حالت قبل برمی‌گردد. علاوه بر این دلایل، یک راه‌حل برای این مشکل ارائه می‌دهد و آن هم رژیم متناوب است، یعنی روشی به نام هشت شانزده که باعث می‌شود بدن در تله‌ی توقف نیفتد و به رژیم عادت نکند. در این روش فرد شانزده ساعت را ناشتا می‌گذراند و هشت ساعت را برای غذاخوردن در اختیار دارد. علاوه بر آن، فعالیت بدنی و ورزش محدودی هم برای افراد در نظر گرفته شده. 

کتاب پرسش‌هایی مثل چرا رژیم‌هایی با محدودیت کالری برای افراد افاقه نمی‌کنند، چربی چگونه در بدن تشکیل و سوزانده می‌شود و فاکتورهای مهم برای رسیدن به وزن ایدئال را پاسخ می‌دهد؛ به‌علاوه یک برنامه‌ی سی‌روزه که برای رژیم فستینگ به مخاطبان ارائه می‌دهد تا بتوانند به‌خوبی از پس سختی‌های مسیر برآیند. بنابراین کتاب درست مثل یک راهنما و مرجع عمل می‌کند. 

رژیم غذایی کیتوجنیک

رژیم غذایی کیتوجنیک

نویسنده:

انتشارات مهراندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

رژیم غذایی کیتوجنیک یا کتوژنیک این سال‌ها بسیار پرطرفدار شده و افراد زیادی آن را با تاثیرات شگفت‌انگیزش می‌شناسند. درعین‌حال افرادی هم هستند که آن را نیمه‌کاره رها کرده‌اند. این کتاب به مخاطب کمک می‌کند تا با دانش کافی تصمیم بگیرد و رژیم غذایی‌ را به نتیجه برساند. 

یکی از دلایل محبوبیت رژیم کیتوجنیک این است که کربوهیدرات و چربی‌ها از رژیم غذایی حذف نمی‌شوند. افراد در این نوع از رژیم غذایی تنها می‌توانند از غذاهای پروتئینی، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها استفاده کنند تا زمانی که بدن عادت کند که چربی و کربوهیدرات‌ها را به‌عنوان منبع سوخت خود بپذیرد و چربی‌های ذخیره‌شده را هم بسوزاند. در چنین حالتی گفته می‌شود که بدن به جای اینکه از انسولین برای رساندن انرژی به سلول‌ها استفاده کند، ماده‌ای به جای کیتون را تولید می‌کند که جایگزین انسولین می‌شود. بنابراین بهتر است که افراد مبتلا به دیابت با مشورت پزشک این رژیم را رعایت کنند. 

زن، غذا و خدا

کتاب زن، غذا و خدا درمورد این است که در دنیای امروز ما رژیم غذایی تبدیل به یک صنعت شده‌ و افراد به شکلی اعتیادگونه به سراغ آن می‌روند. جنین راس، نویسنده‌ی کتاب،  به مخاطبان خود کمک می‌کند تا بدون اتکا به رژیم غذایی؛ تغذیه و سبک زندگی خود را اصلاح کنند و برای همیشه به بدن یکتا و بی‌همتای خود بازگردند. این کتاب یک تجربه‌ی معنوی همراه با خلاقیت را برای مخاطبان خود رقم می‌زند که باعث می‌شود نوع نگرش خود به زندگی، غذا و دعا را تغییر دهند و از نتایج آن بهره‌مند شوند.

این کتاب با استفاده از تجربه‌ی نویسنده از برگزاری سال‌ها دوره‌ها و حلقه‌های دسته‌جمعی زنان برای کنارگذاشتن با ولع‌خوردن، اضطراب و درمان ترس‌های به‌جامانده از کودکی طراحی شده و به زنان سراسر دنیا کمک می‌کند تا سبک زندگی و تغذیه‌ای مناسب خود را کشف کنند و به جای پس‌زدن ضعف‌هایشان، خود را با محبت بیشتری در آغوش بکشند.  

بخشی از کتاب صوتی زن، غذا و خدا را بشنوید.

زن، غذا و خدا جنین راس

گوینده: شهره روحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
30 بازدید
برچسب ها

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه