لوگو طاقچه
تصویرجلد بهترین داستان‌های صوتی هیجانی

داستان‌های صوتی هیجانی

1,996 بازدید

شاید تا چند سال پیش ترکیب «شنیدن کتاب» برای بسیاری از افراد -و بعضاً برخی از اهالی دنیای نشر- کمی عجیب به‌نظر می‌رسید؛ اما امروزه گوش دادن به کتاب صوتی یک سرگرمی جذاب همگانی است که دسترسی به کتاب را آسان و میزان استقبال از آن را به‌نحو چشمگیری افزایش داده است.

در میان ژانرهای مختلف کتاب صوتی، شنیدن داستان‌های هیجانی از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که شنیدن، نه‌تنها قدرت تخیل انسان را محدود نمی‌کند، بلکه در صورت وجود لحن و بیان مناسب به آن بال و پر نیز می‌دهد. بنابراین، در ادامه این یادداشت از وبلاگ طاقچه به معرفی تعدادی از بهترین داستان‌های صوتی هیجانی پرداخته‌ایم که با گوش دادن به آن‌ها می‌توانید لذت شنیدن تعدادی از معروف‌ترین کتاب‌های این ژانر را تجربه کنید و از زمان‌های تلف‌شده‌ی خود، اوقاتی مفید بسازید.

مجموعه هری‌پاتر 

امروزه کم‌تر کسی پیدا می‌شود که نام هری‌پاتر را نشنیده باشد یا شمایل او را با آن عینک گرد و چوب‌دستی جادویی‌اش ندیده باشد! اما جالب است بدانید پیش از انتشار نخستین کتاب این مجموعه، این حد از شهرت حتی برای خود خانم رولینگ، نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌های هری‌پاتر نیز قابل‌پیشبینی نبود.

ایده‌ی شکل‌گیری شخصیت کتاب اولین‌بار در قطار پرازدحام مسیر منچستر-لندن به ذهن جی. کی. رولینگ رسید و او -که پیش از این هیچ سابقه‌ای در عرصه‌ی نویسندگی نداشت- تصمیم گرفت همان تصویری که از پسرک عینکی با قدرت جادویی در ذهنش نقش بسته بود را عیناً به رشته‌ی تحریر در بیاورد. این‌گونه بود که نخستین جلد از این مجموعه‌ کتاب‌ها را با نام هری‌پاتر و سنگ جادو، پس از رد شدن از سوی ۸ ناشر، توسط انتشارات بلومزبری منتشر شد.

اولین جلد با معرفی شخصیت‌های اصلی مجموعه آغاز می‌‌شود. هری پسربچه‌ی یازده‌ساله‌ای است که پدر و مادر خود را از دست داده و با خاله و شوهرخاله‌اش زندگی می‌کند. او صاحب قدرتی جادویی است و به‌واسطه‌ی آن برای کسب آموزش به مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز دعوت شود و آن‌جا است که در می‌یابد با دیگر دانش‌آموزان هاگوارتز متفاوت است.

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

موفقیت این نسخه باعث شد انتشار مجموعه کتاب‌های هری‌پاتر در قالب شش جلد دیگر به نام‌های هری پاتر و حفره‌ی اسرارآمیز، هری‌پاتر و زندانی آزکابان، هری‌پاتر و جام آتش، هری‌پاتر و محفل ققنوس، هری‌پاتر و شاهزاده‌ی دورگه و هری‌پاتر و یادگاران مرگ ادامه یافته و این مجموعه به فروش بیش از ۵۰۰‌ میلیون نسخه در سراسر جهان دست یابد. 

اگر شما نیز جزء آن دسته افرادی هستید که خواندن رمان‌های این مجموعه را تا کنون به تعویق انداخته‌اند، شنیدن نسخه صوتی تمام کتاب‌های این مجموعه در طاقچه می‌تواند بلیط شما برای سفر به هاگوارتز باشد.

بخشی از کتاب صوتی هری‌پاتر و حفره اسرار آمیز را بشنوید.

هری‌پاتر و حفره اسرار آمیز جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

داستان‌های ژول ورن

ژول گابریل ورن یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان داستان‌های هیجانی و به گفته‌ی بسیاری از صاحب‌نظران این عرصه، پدر سبک علمی-تخیلی است. ردپای علاقه‌ی ژول‌ به ماجراجویی و ادبیات را می‌توان در خاطرات دوران کودکی او دید.

ژول ورن در حدود دو قرن پیش، در شهری بندری در فرانسه به دنیا آمد. یکی از تفریحات او در ایام کودکی تماشای کشتی‌هایی بود که هرروزه در بندر پهلو می‌گرفتند و هرکدام‌ ماجرایی داشتند. این علاقه به‌حدی بود که او یک‌بار در سن یازده‌سالگی تصمیم گرفت با یکی از این کشتی‌ها عازم هند شود، اما پدرش او را پیدا کرد و مانع سفرش شد. علاوه‌بر این، او از کودکی به نوشتن نیز علاقه داشت و این علاقه هنگامی که برای تحصیل در رشته حقوق به پاریس رفت چندین برابر شد.

نویسنده در طول عمر خود، هشتاد داستان کوتاه، رمان، مقاله و اثر پژوهشی منتشر کرد که از شناخته‌شده‌ترین آثار او می‌توان به کتاب‌های دور دنیا در هشتاد روز، بیست هزار فرسنگ زیر دریا، پنج هفته در بالن، سفر به مرکز زمین و جزیره اسرارآمیز اشاره کرد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد داستان‌‌های او سبب شده است تا با گذشت بیش از یک قرن از نگارش‌شان، آثار تصویری متعددی براساس آن‌ها ساخته شود، اما این ویژگی‌ها تنها به حوزه‌ی تصویر محدود نبوده و برخورداری از جذابیت‌های داستانی، نسخه صوتی آثار او را نیز شنیدنی نموده است.

بخشی از کتاب صوتی دور دنیا در هشتاد روز را بشنوید.

دور دنیا در هشتاد روز ژول ورن

گوینده: مهدی مجنونی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

بازی تاج و تخت

اگر به‌صورت تصادفی از یکی از طرفداران ژانر فانتزی-حماسی بخواهید کتاب/سریال مورد علاقه خود را به شما معرفی کند، احتمال این‌که نام بازی تاج و تخت – یا به تعبیر هواداران دوآتشه آن گات- را از زبان او بشنوید بسیار زیاد است. 

بازی تاج و تخت در واقع نخستین کتاب از مجموعه‌ای به نام نغمه‌ی یخ و آتش است که جورج آر.آر. مارتین نگارش آن را در سال ۱۹۹۱ آغاز کرد. این کتاب در سال ۱۹۹۶ منتشر شد و پس از آن چهارجلد دیگر از این مجموعه به نام‌های «نبرد پادشاهان» (۱۹۹۸)، «طوفان شمشیرها» (۲۰۰۰)، «ضیافتی برای کلاغ‌ها» (۲۰۰۵) و «رقصی با اژدهایان» (۲۰۱۱) به چاپ رسید.

بخشی از کتاب صوتی آوای یخ و آتش ۱ (بازی تاج و تخت ۱) را بشنوید.

آوای یخ و آتش ۱ (بازی تاج و تخت ۱) جورج آر.آر. مارتین

گوینده: آرمان سلطان زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ماجراهای این کتاب در دو سرزمین خیالی به نام‌های وستروس و اسوس می‌گذرد و به‌صورت هم‌زمان، چندین خط داستانی را دنبال می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها، جنگ بین خانواده‌های اشرافی برای به‌دست‌آوردن تخت آهنین پادشاه هفت اقلیم است. 

موفقیت کتاب‌های این مجموعه سبب شد که به بیش از ۲۰ زبان ترجمه و در حدود ۱۵ میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رسد. علاوه‌بر این، شبکه اچ.بی.اُ یک مجموعه سریال جذاب براساس آن ساخت و نسخه‌های متعدد صوتی آن نیز به زبان‌های مختلف منتشر شد. نسخه صوتی فارسی این مجموعه که -پس از انتشارِ سریال به نام بازی تاج و تخت شناخته می‌شود- در قالب سه جلد منتشر شده و بر روی سایت و اپلیکیشن طاقچه نیز موجود است.

بخشی از کتاب صوتی بازی تاج و تخت (مجموعه سه جلدی نغمه آتش و یخ) را بشنوید.

بازی تاج و تخت (مجموعه سه جلدی نغمه آتش و یخ) جورج آر.آر. مارتین

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب

هالی جکسون نامی آشنا در میان طرفداران داستان‌های جنایی است. او یک نویسنده‌ی جوان بریتانیایی است که طی چند سال اخیر توانسته است توجه مخاطبان سختگیر داستان‌های جنایی را به خود جلب کند و بسیاری را نیز به خواندن داستان‌های جنایی علاقه‌مند کند. 

هالی که سابقه نوشتن رمان در ۱۵سالگی و نیز تحصیل در رشته‌های زبان انگلیسی و ادبیات و نوشتن خلاقانه را دارد، امروزه بیش از هرچیز با رمان پرفروش راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب نزد مخاطبان و منتقدین ادبیات شناخته می‌شود. این کتاب به ماجرای دختری به نام پیپا می‌پردازد که بازخوانی پرونده‌ی یک قتل قدیمی را به عنوان پروژه سال آخر مدرسه‌اش انتخاب کرده است و یافته‌های او، نتیجه این پرونده مختومه را تغییر می‌دهد.

موفقیت‌های این کتاب و استقبال مخاطب از آن باعث شد هالی دو کتاب دختر خوب، خون بد و  خوب مثل مرده ها را در ادامه آن منتشر کند. علاوه‌بر این او کتاب بازی قتل را نیز به عنوان مقدمه‌ای بر رمان اول خود نگاشت و در آن ریشه علاقمندی پیپا به کارآگاهی را برای مخاطب خود شرح داد.

نخستین و البته مشهورترین کتاب از این مجموعه -که عنوان نامزد بهترین رمان جنایی سال از سوی مخاطبین سایت گودریدز در سال ۲۰۲۰ را یدک می‌کشد- در قالب کتاب صوتی نیز منتشر شده است و شنیدن آن، فرصت خوبی برای آشنایی با قلم جکسون را برایتان فراهم می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب را بشنوید.

راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب هالی جکسون

گوینده: سحر بیرانوند
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

موبی دیک

تقابل انسان و طبیعت همواره یکی از بهترین سوژه‌های داستان‌های هیجانی بوده است، چرا که قرارگیری ذات سرکش انسان در برابر قدرت ناتمام طبیعت تصویر جذابی را خلق می‌کند که خواندن جزئیات آن را می‌توان یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیات علاقمندان به روایت‌های ماجراجویانه دانست. 

موبی دیک یکی از بهترین نمونه‌های این نوع داستان‌‌ است. این کتاب که معروف‌ترین اثر هرمان ملویل بوده، درباره‌ی یک ناخدای کشتی ماهی‌گیری به نام اسماعیل است که در جریان حادثه‌ای در دریا، کشتی‌اش نابود شده و یک پای خود را از دست داده است. او عامل این اتفاق را نهنگ سفیدی به نام موبی دیک می‌داند و برای انتقام‌گرفتن از او روانه‌ی دریا می‌شود. 

این کتاب برای اولین‌بار در سال ۱۸۵۱ در لندن به چاپ رسید و با یک شکست اقتصادی بزرگ مواجه شد. پس از آن ملویل تصمیم گرفت آن را با یک ویرایش متفاوت و عنوانی دیگر در نیویورک منتشر کند و البته بعدها مشخص شد او کتابی را که برای ناشر آمریکایی ارسال کرد -و امروز جهان آن را به نام موبی دیک می‌شناسد- تقریباً از اول نگاشته بود.

نسخه صوتی این کتاب توسط انتشارات‌های مختلفی منتشر شده است که شما می‌توانید پس از شنیدن نمونه هرکدام بر روی سایت و اپلیکیشن طاقچه، بهترین گزینه را انتخاب و آن را بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی موبی دیک را بشنوید.

موبی دیک هرمان ملویل

گوینده: حامد فعال
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تلماسه

در مواجهه با رمان تلماسه، دانستن همین یک نکته کافی است که آن‌چه پیش روی شما قرار دارد پرفروش‌ترین اثر علمی-تخیلی تاریخ است. 

این اثر، نوشته‌ی فرانک هربرت، نخستین‌بار در سال ۱۹۶۵ به چاپ رسید. قصه‌ی این کتاب که داستان آن براساس ایده‌‌ی شخصیت برگزیده شکل گرفته است، در امپراتوریِ بین‌سیاره‌ایِ گسترده‌ای اتفاق می‌افتد که بخش‌های مختلف آن، توسط خاندان‌های اشرافی وفادار به سلسلهٔ پادشاهیِ «کورینو» کنترل می‌شوند.

فرانک برای نگارش این رمان بیش از بیست‌سال از عمر خود را در خاورمیانه گذراند تا با مناسبات فرهنگی، تاریخی و مذهبی موجود در این سرزمین آشنا شود، موضوعی که به خوبی خود را در رمان نشان داده و خروجی آن را به ترکیبی هنرمندانه از تعاملات پیچیده و چندوجهی سیاسی، دینی، زیستی، فناورانه و انسانی بدل کرده است.

در سال ۲۰۲۱، دنی ویلنوو فیلمی به نام تلماسه (Dune) براساس اثر درخشان هربرت ساخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت. بنابراین اگر فیلم را دیده‌اید و به دنبال تکمیل ذهنیات خود با جزئیات موجود در کتاب هستید، شنیدن نسخه صوتی این کتاب یک گزینه‌ی عالی است؛ همچنین اگر هنوز این فیلم جذاب را تماشا نکرده‌اید، شنیدن نسخه‌‌ی صوتی کتاب به شما کمک می‌کند تا با دنیای آن بیش‌تر ارتباط برقرار کنید.

بخشی از کتاب صوتی تلماسه را بشنوید.

تلماسه فرانک هربرت

گوینده: آرمان سلطان زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

ارباب حلقه‌ها

اکثر قریب‌به‌اتفاق کسانی که مجموعه ارباب حلقه‌ها را خوانده‌اند یا فیلم آن را دیده‌اند بر این باورند که جان تالکین با نوشتن این مجموعه یک اثر استثنائی خلق کرده است. در واقع، ماحصل کار تالکین تنها یک داستان نیست، بلکه او یک دنیای تمام و کمال آفریده که از قوانین و قواعد گرفته تا زبان و فرهنگ مخصوص به خود را دارد.

ماجرای این مجموعه حول‌محور بیست حلقه‌ی قدرت شکل می‌گیرد که یکی از آن‌ها شیطانی بوده و براساس روایتی که تالکین در رمان هابیت شرح داده، مسئولیت حمل آن به فرودو بگینز واگذار شده است. 

این مجموعه کتاب به دلیل مسائل اقتصادی، در سه جلد مجزا با عناوین یاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه به چاپ رسید و ترجمه‌ی آن به زبان‌های مختلف باعث شد طرفداران بسیاری از سرتاسر دنیا بیابد. استقبال از این مجموعه به حدی بود که پیتر جکسون، کارگردان مشهور هالیوودی را ترغیب کرد که یک مجموعه سه قسمتی براساس آن بسازد؛ سه‌گانه‌ای که همانند کتاب تحسین مخاطبان و منتقدین را برانگیخت و قسمت سوم آن به تنهایی توانست ۱۱ جایزه اسکار را به دست آورد.

اگر هنوز این سه‌گانه ماجراجویانه را نخوانده‌اید، شنیدن نسخه صوتی آن در سایت و اپلیکیشن طاقچه می‌تواند فرصت ایده‌آلی برای درک جذابیت‌های این اثر شاهکار باشد.

بخشی از کتاب صوتی ارباب حلقه ها (جلد اول یاران حلقه) را بشنوید.

ارباب حلقه ها (جلد اول یاران حلقه) جی. آر. آر. تالکین

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

زنی پشت پنجره

زنی را تصور کنید که به دلایلی ناچار است تمام روز را در خانه بماند و تنها پل ارتباطی او با دنیای اطراف، پنجره و لنز دوربینی است که از طریق آن اتفاقات بیرون از خانه را رصد می‌کند. این دقیقاً همان تصویری است که ای. جی. فین از آنا، شخصیت محوری رمان زنی پشت پنجره به مخاطب نشان می‌دهد.

نقطه‌ی شروع داستان لحظه‌ای است که آنا طبق یک عادت هرروزه رفتار همسایگانش را زیر نظر گرفته است و ناگهان متوجه می شود که در خانه‌ی یکی از آن‌ها جنایتی در حال وقوع است. در این میان، یکی از جذابیت‌های این داستان این است که آنا در پی از سر گذراندن یک بحران روحی، منزوی و افسرده شده و این موضوع همواره مخاطب را با این سؤال مواجه می سازد که آیا با یک داستان جنایی واقعی مواجه است یا تمام روایت این داستان ساخته و پرداخته ذهن راوی آن است؟

کتاب صوتی زن پشت پنجره با صدای مریم پاک‌ذات توسط نشر آوانامه منتشر شده است و شنیدن آن را می‌توان به تمام طرفداران رمان های دلهره آور هیچکاکی پیشنهاد کرد.

بخشی از کتاب صوتی زنی پشت پنجره را بشنوید.

زنی پشت پنجره ای.جی فین

گوینده: راضیه هاشمی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

فرانکنشتاین

این روزها که همه‌جا صحبت از هوش مصنوعی و تأثیر آن بر زندگی انسان است، خواندن رمان فرانکنشتاین، اثر جاودانه‌ی مری شلی لذت مضاعفی داشته و می‌تواند نگرش مخاطب به این دستاورد عصر مدرن را تغییر دهد.

داستان فرانکشتاین درباره تلاش‌های خستگی‌ناپذیر دکتری به همین نام است که برای رسیدن به کمال علم دست به هرکاری می‌زند؛ اما تلاش‌های او در نهایت به خلق هیولایی ترسناک منجر می‌شود که مردم او را نیز به اسم خالقش، فرانکنشتاین می‌نامند. از طرف مقابل خود هیولا نیز موجودی ترسناک و ناقص است که به دنبال عشق و علاقه‌ بوده اما نمی‌تواند آن را پیدا کند و این موضوع هرلحظه او را خشمگین‌تر می‌کند. به بیان دیگر داستان این رمان از دو دیدگاه روایت می‌شود: نگاه خود دکتر فرانکنشتاین به ماحصل زحماتش و نگاه هیولای فرانکنشتاین به زندگی و غم و تنهایی‌ای که احساس می‌کند.

در این اثر، نویسنده از بسیاری از عناصر و فضاهایِ ترسناک عصر خود به خوبی استفاده کرده و برای نخستین‌بار علم را با داستان‌های ترسناک پیوند داده است، اما در واقع شاهکار مری شلی این است که درست در میانه قرن نوزدهم، جایی که بشر در آغاز راه پیشرفت‌های علمی قرار داشت، با نگارش این کتاب به او درباره گسترش بیش از حد علم هشدار داده است.

از این کتاب تا کنون اقتباس‌های متعددی صورت گرفته است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به فیلمی به همین نام، ساخته‌ی کنت برانا و نقش‌آفرینی رابرت دنیرو اشاره کرد. همچنین نسخه‌های صوتی متعددی از این کتاب به زبان فارسی منتشر شده است که تعدادی از بهترین آن ها را می‌توانید در سایت و اپلیکیشن طاقچه بشنوید.

بخشی از کتاب صوتی فرانکنشتاین را بشنوید.

فرانکنشتاین مری شلی

گوینده: مهبد قناعت پیشه
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی
1,996 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه ارغوان


اشتراک گذاری یادداشت
4 1 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه