لوگو طاقچه
پادکست و کتاب صوتی چه فرقی باهم دارند؟

بررسی تفاوت‌های کتاب صوتی و پادکست

پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی دو شکل از پرطرفدارترین اَشکال برای انتقال محتوا و آموزش هستند و گوش دادن به آن‌ها در میان اغلب مردم دنیا تبدیل به عادت شده است. چرا که نسبت به کتاب‌های فیزیکی در دسترس‌تر و البته ارزان‌تر هستند.

اگر شما هم مثل خیلی از آدم‌ها کتاب‌خوان هستید، اما شنونده‌ی خوبی نیستید و به همین علت عطای پادکست و کتاب صوتی را به لقایشان بخشیده‌اید، این یادداشت دقیقا برای شماست! چرا که گوش دادن به پادکست و کتاب‌های صوتی تمرین‌های خارق‌العاده‌ای برای یادگیری شنیدن فعال و موثر هستند! 

در این یادداشت از وبلاگ طاقچه، اول تفاوت‌های پادکست و کتاب‌های صوتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بعد چندین پادکست‌ فارسی شنیدنی و رایگان طاقچه و چندین کتاب صوتی حیرت‌انگیز را معرفی می‌کنیم که برای شروع عالی هستند و مخاطبان حتما از شنیدن آنها غرق در لذت خواهند شد. 

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده و شنیدن رایگان پادکست‌های موجود در سایت و اپلیکیشن طاقچه به این لینک‌ مراجعه کنید.

پادکست و کتاب صوتی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 

وقتی متن یک کتاب در استودیو با صدای گوینده یا گویندگانی ضبط و بعد از ادیت نهایی منتشر می‌شود، اثر پیش‌رو یک کتاب صوتی است. کتاب‌های صوتی می‌توانند کلمه‌به‌کلمه‌ی یک کتاب را دربربگیرند یا نسخه‌ای از خلاصه‌ی آن باشند، اما هیچوقت حاوی نظرات گوینده یا چیزی اضافه بر محتوای کتاب نیستند. کتاب‌های صوتی می‌توانند نمایشنامه، داستان، رمان، کتاب‌های غیرداستانی، ناداستان و… باشند. 

دنیای پادکست‌ها رنگارنگ‌تر است و تنوع بیشتری هم دارند. پادکست‌ها معمولا یک یا چند مجموعه از اپیزود را شامل می‌شوند. هر پادکست می‌تواند یک یا بیشتر از یک نفر میزبان داشته باشد. پادکست‌ها از نظر فرم اَشکال بیشتر و خلاقانه‌تری نسبت به کتاب‌های صوتی دارند، از پادکست‌های گفتگومحور، معرفی فیلم، کتاب، موسیقی و… گرفته تا پادکست‌های آموزشی، میزگردهایی با محوریت حوزه‌های مختلف مثل ورزش، سیاست، جامعه،‌ اقتصاد و…، پادکست‌های خبری، پادکست‌هایی با نگاه نقادانه یا پادکست‌های کمدی و طنز و… 

پادکست‌ها معمولا میزبان‌های ثابتی دارند، در روزهای مشخصی از ماه تولید و منتشر می‌شوند و عموما رایگان و قابل‌دسترس برای مخاطبان هستند. همین موضوع باعث محبوبیت چشمگیر این شکل از محتوا در میان مخاطبان شده است. البته سازندگان پادکست‌ها می‌توانند از راه جذب اسپانسر و تبلیغات، قرار دادن لینک دونیت و فروش محصولات درآمد داشته باشند. 

این در حالی است که کتاب‌های صوتی به ندرت رایگان هستند، اما هزینه‌ی آنها اغلب از کتاب‌های الکترونیکی و نسخه‌ی فیزیکی کمتر است. به غیر از موارد استثنا مثل زمان نوشته شدن و انتشار هفت‌گانه‌ی هری پاتر! ماجرا از این قرار بود که در دهه‌ی ۹۰ میلادی، مخاطبان در آمریکا برای خریداری نسخه‌ی صوتی کتاب باید ۲۹ دلار و ۹۹ سنت می‌پرداختند، در حالی که نسخه‌ی الکترونیکی کیندل ۹ دلار و  نسخه‌ی فیزیکی جلد سخت آن چیزی حدود ۱۱ دلار قیمت داشت! البته دلیل این اختلاف قیمت به هزینه‌های تولید یک کتاب صوتی در آن زمان بازمی‌گشت که در دنیای امروز تجهیزات ضبط و ادیت صدا در دسترس‌تر و نسبتا ارزان‌تر شده است. 

بنابراین در حالت کلی، کوتاهی یا بلندی کتاب و سادگی یا پیچیدگی فرآیند تولید آن تعیین کننده‌ی قیمت نهایی یک کتاب صوتی است. در واقع برای صوتی کردن یک کتاب طولانی و پر از پیچیدگی، زمان و هزینه‌ی بیشتری صرف خواهد شد و طبیعتا قیمت نهایی کتاب صوتی هم بالاتر خواهد رفت. 

تفاوت دیگر پادکست و کتاب صوتی در زمان است. زمان معمول هر اپیزود از پادکست‌ها چیزی حدود سی دقیقه تا یک ساعت است. البته می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از این زمان باشد، ولی عمدتا پادکست‌ها در همین محدوده‌ی زمانی قرار می‌گیرند. این در حالی است که شنیدن یک کتاب صوتی معمولا بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد. بنابراین اگر زمان‌های طولانی‌تری در اختیار دارید، کتاب‌های صوتی گزینه‌ی بهتری برای ثمربخش کردن این لحظات هستند. 

دسترسی‌پذیری پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی از جمله مزیت‌هایی است که آنها را در رقابت با کتاب‌های متنی الکترونیکی و کتاب‌های چاپی کیلومترها جلوتر می‌اندازد. در حقیقت، مخاطبان در هر لحظه می‌توانند با استفاده از هر نوع گوشی، تبلت، کامپیوتر از پلتفرم‌های پادگیر مثل (کست‌باکس، گوگل‌پادکست و…) به پادکست و کتاب‌های صوتی محبوبشان گوش بدهند. در این میان سایت و اپلیکیشن طاقچه هم مرجعی در دسترس برای شنیدن پادکست‌های مشهور فارسی و نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی است که مخاطبان می‌توانند در هر زمان از شبانه‌روز در میان قفسه‌های کتاب‌های صوتی محبوبشان پرسه بزنند. 

پادکست و کتاب‌های صوتی به چه افرادی توصیه می‌شوند؟

شنیدن کتاب‌های صوتی معمولا نسبت به خواندن متن همان کتاب زمان کمتری از مخاطب می‌گیرند و به پایان بردن یک کتاب صوتی طولانی اغلب از خواندن آن سریع‌تر و راحت‌تر است. به علاوه، شنیدن کتاب صوتی آزادی عمل بیشتری به مخاطب می‌دهد و فرد می‌تواند حین گوش دادن به کتاب صوتی به کارهای دیگر مثل آشپزی، پیاده‌روی، رانندگی و… هم بپردازد.

از طرفی دیگر، کتاب‌های صوتی این امکان را در اختیار افرادی که توانایی خواندن متن کتاب را ندارند (مثلا کودکان، مبتلایان به دیسلکسیا یا نارساخوانی، سالمندان، افراد نابینا یا کم‌بینا) قرار می‌دهد که کتاب‌های محبوب‌شان را بشنوند، بتوانند شخصیت‌ها و فضاهای داستان‌ها را در ذهن خود تجسم کنند و از مطالعه لذت ببرند. 

دسته‌ی دیگر از افرادی که از کتاب‌های صوتی استقبال می‌کنند سفربروها و افراد سرشلوغی هستند که نمی‌توانند کتاب فیزیکی در دست کار انجام بدهند، کتاب صوتی به این افراد کمک می‌کند که بتوانند لحظات معدودی که برای مطالعه دارند را با کتاب صوتی بگذرانند. 

یکی دیگر از فواید گوش دادن به پادکست و کتاب‌های صوتی بهبود توانمندی شنیدن فعال یا شنیدن موثر است. افراد بسیاری هستند که در هنگام گوش دادن به یک فایل صوتی، چه پادکست و چه کتاب صوتی، دائما جا می‌مانند، باید بارها آن را به عقب برگردانند تا متوجه شوند چه چیزهایی گفته شده است. شنیدن پادکست‌هایی کوتاه و در ارتباط با موضوعات موردعلاقه می‌تواند به افزایش این توانمندی کمک شایانی کند. در ادامه پادکست‌های مشهور، ارزشمند و رایگان طاقچه را به شما معرفی می‌کنیم. 

پادکست‌های معروف و رایگان طاقچه 

طاقچه در تهیه و انتشار پادکست‌های معروف بسیاری نقش داشته و یکی از حامیان همیشگی تولیدکنندگان خلاق پادکست است. در این بخش پادکست‌های پرطرفدار و محبوب طاقچه را به شما معرفی می‌کنیم. 

پادکست کتابگرد

محسن پوررمضانی میزبان پادکست کتابگرد است و در هر اپیزود یک میهمان را دعوت می‌کند که تنها وجه مشترک این میهمان‌ها کتاب‌خوان بودن‌شان است. در هر اپیزود با این دو در دنیای کتاب‌ها قدم می‌زنیم، از داستان کتاب‌خوان شدن، عادت‌های جالب کتاب‌خوانی، کتاب‌های محبوب و کتاب‌های نصفه رهاشده‌ی میهمان می‌شنویم و یک ساعت را در فضایی صمیمانه می‌گذرانیم. 

پادکست رادیو راه

مجتبی شکوری با برنامه‌ی کتاب‌باز سروش صحت به کتاب‌خوان‌ها معرفی شد و طول نکشید که تبدیل به پای ثابت این برنامه شد. شکوری با همکاری طاقچه پادکست رادیو راه که پر از آگاهی و خِرد است را منتشر کرد که مخاطبان خیلی زود تبدیل به طرفدارهای پروپاقرص آن شدند. او در هر اپیزود از موضوعاتی مثل عشق، درونگرایی، روزمرگی، کافی بودن و… صحبت و کتاب‌های بی‌نظیری را معرفی می‌کند. 

پادکست رادیو نو 

نشر نو همراه با طاقچه به سراغ نویسندگان بی‌نظیری مثل شهریار مندنی‌پور، شاهرخ مسکوب و متفکرین تاثیرگذاری همچون واتسلا هاول، هانا آرنت و… رفته و در قالب پادکست‌ به موضوعاتی همچون وقایع تاریخی مهمی مثل انقلاب چکسلواکی سابق و مفاهیمی مثل میهن، هویت، مرگ و بیماری پرداخته است. هر اپیزود این پادکست سرشار از آگاهی و دانش دست اولی است که مخاطبان خاص خود را دارد. 

پادکست چوق الف

پادکست چوق الف محصول مشترک نشر چشمه، رادیو گوشه و طاقچه است. این پادکست محتوای سحرانگیزی برای علاقه‌مندان به ادبیات دارد و در هر اپیزود به آثاری مهم و ارزشمند از نویسندگان مهم معاصر جهان (از اورهان پاموک گرفته تا موراکامی و نویسندگان ایرانی مثل رضا زنگی‌آبادی) می‌پردازد. 

پادکست شنیدستان 

مجله‌ی محبوب ناداستان را که می‌شناسید؟! اگر از طرفدارهای ناداستان بوده‌اید، باخبرید که مخاطبان همیشه شکایت داشتند که نتوانسته‌اند شماره‌ی جدید را پیدا کنند و تمام آن شماره قبل از آنها به فروش رفته! ناداستان با همکاری طاقچه در اپیزودهای کوتاه روایت‌های زیبا و دلنشینی از این مجله را به شکل صوتی منتشر کرده و در سایت و اپلیکیشن طاقچه به صورت رایگان در اختیار مخاطبان و طرفداران دوآتشه‌ی این مجله قرار داده‌اند. جالب‌تر این که در هر اپیزود شنیدستان صدای نویسنده‌ را می‌شنوید که روایت را می‌خوانَد! 

پادکست رادیو ری‌را

در هر اپیزود از پادکست رادیو ری‌را یک مقاله با موضوعی جالب‌ به شکل صوتی درآمده و به مخاطبان ارائه می‌شود. رادیو ری‌را از نظر موضوع محدودیتی نمی‌پذیرد و تیم تولید آن از هر حوزه‌ای یک مقاله‌ی جالب و شنیدنی را به فارسی ترجمه و بعد به شکل صوتی منتشر می‌کنند. دامنه‌ی موضوعات آن از بررسی روان‌شناسی مثبت‌نگر تا رئالیسم جادویی در سینما، تاثیر نابودگر مدیریت زمان، نقد فیلم سرزمین خانه‌به‌دوشان یا Nomadland را دربرمی‌گیرد. 

پادکست رادیو تراژدی

پادکست رادیو تراژدی با همکاری انتشارات نگاه نو منتشر می‌شود و در هر اپیزود یک داستان زندگی را روایت می‌کند. این پادکست هر بار به سراغ یک شخصیت تاثیرگذار مثل شهید قهرمان حسین قجه‌ای یا روزنامه‌نگاری به نام محمد مسعود می‌رود و داستان‌شان را تعریف می‌کند. 

پادکست پنارت

پادکست پنارت یک پادکست طنز با محتوای فوتبالی است که در هر اپیزود با مهمان‌ها درباره‌ی وقایع جام جهانی قطر و تاریخچه‌ی تیم‌های ملی کشورهای مختلف در طول جام‌های جهانی گفتگویی صمیمانه می‌کند. این پادکست محصول دفتر طنز حوزه‌ی هنری است و به شکل رایگان از طاقچه منتشر شده است.

پادکست خواب‌گرد

پادکست خواب‌گرد در هر اپیزود یک نمایش صوتی زیبا و ارزشمند را برای مخاطبان خود اجرا می‌کند. این پادکست یک نمایش صوتی جذاب است که دل علاقه‌مندان به هنر و نمایش را به دست خواهد آورد. این پادکست حاصل کار گروه هنری رادیو خواب‌گرد و انتشارات صوتی عالم است.

پادکست‌ نهج‌البلاغه

داریوش ارجمند، به همراه دو گوینده‌ی دیگر در هر اپیزود از این پادکست خطبه‌ها، نامه‌ها و گفته‌های امام اول شیعیان را می‌خواند که علاقه‌مندان می‌توانند اپیزودهایی با گویندگی داریوش ارجمند را در طاقچه به صورت رایگان گوش بدهند. 

پادکست رادیو رو طاقچه

رادیو رو طاقچه نام پادکست کوتاه اما طنازانه و جالب توجهی است که با گویندگی مرضیه‌ صادقی و انتشارات طاقچه تهیه و تولید شده. در هر اپیزود از این پادکست بخشی از دنیای کتاب‌ها زیر ذره‌بین گذاشته می‌شود و نکات جذاب و به‌یاد ماندنی به مخاطب ارائه می‌شود. در چهار اپیزودی که از این پادکست تا به امروز منتشر شده به ممنوعه‌های جهان ادبیات، کتاب‌های کمدی، کتاب‌های صوتی و دنیای ترسناک شاه داستان‌های وحشت یعنی استیون کینگ پرداخته شده است.

معرفی اپیزودهایی از پادکست‌‌‌های پرمخاطب فارسی و برخی کتاب‌های صوتی 

در ادامه به چند اپیزود از محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی و چند کتاب‌های صوتی ارزشمند می‌پردازیم تا شما را حسابی دلباخته‌ی پادکست و کتاب‌های صوتی کنیم! 

‌‌

قسمت اول پادکست رادیو راه 

در ابتدای پادکست صدای مجتبی شکوری را می‌شنویم که در مورد هدف رادیو راه اینطور توضیح می‌دهد: 

اینجا سعی می‌کنیم راهی را جستجو کنیم که به ما کمک می‌کند که در مواجهه با رنج‌های جهان قوی‌تر باشیم. 

موضوع اولین قسمت این پادکست «عشق» است که به گفته‌ی شکوری هم می‌تواند منشا بهترین و ناخوشایندترین لحظات ما باشد و هم می‌تواند بیشترین عذاب‌های روحی ما را سبب شود. او در خلال این اپیزود کمی بیشتر از یک ساعت به مساله‌ی پیچیده‌ای به نام عشق می‌پردازد. 

در دقایق ابتدایی این پادکست، او پرده از یک آمار حیرت‌آور برمی‌دارد که در هر یک ساعت ۲۰ زوج در ایران از یکدیگر جدا می‌شوند. در حقیقت در هر یک ساعت ۲۰ عشق ویران و دچار فروپاشی می‌شود که آمار تکان‌دهنده‌ای است، اما شکوری می‌گوید که در این اپیزود تلاش می‌کنیم از چیزهایی صحبت کنیم که باعث بشود تعداد کمتری از این آدم‌ها درد و رنج ناشی از فروپاشی عشق را تحمل کنند.

پیشنهادش برای رسیدن به چنین درکی این است که به عقب برگردیم؛ آنقدر عقب که به دوران جنینی برسیم. او از دوران جنینی و رابطه‌ی بی‌نظیر مادر و جنین صحبت می‌کند. جنین در جای گرم و نرم، آسوده و راحت است، اما ناگهان پرتاب می‌شود به دنیایی که هیچی از آن نمی‌داند و تنها بو، صدا و گرمای مادرش را می‌شناسد. 

رابطه‌ی بی‌نظیر نوزاد با مادرش که همان درک ابتدایی نوزاد از عشق است، فروپاشیده و جایش را به نوع دیگری از رابطه داده که دیگر او و مادر در آن یک نفر نیستند، آنها دو نفرند! در واقع اگر این اولین عشق و احساس اولیه‌ی نوزاد درک نشود، فرد در تمام عمرش به دنبال تکرار رابطه‌ای است که در آن یک دیگری جادویی را بیابد و با او رابطه‌ای جدا نشدنی را تجربه کند! 

شکوری در این پادکست از ادبیات، فرهنگ، موسیقی و اسطوره‌ها کمک می‌گیرد تا این آگاهی را برای مخاطبانش به ارمغان بیاورد که مبادا تمام تصورات و توقعات‌شان از عشق زیر سر همان اولین تجربه و درک اولین زخم باشد. او با تیزبینی و همدلی خاص خود سری به دنیای کتاب‌های روانشناسی مثل محکم در آغوشم بگیر می‌زند، از قصه‌‌هایی مثل شازده کوچولو کمک می‌گیرد و دست به دامان علم -کتاب چرا عاشق می‌شویم از هلن فیشر- می‌شود، به ترانه، شعر و موسیقی گوش می‌دهد تا از یکی از ظریف‌ترین و پیچیده‌ترین موضوع هستی یعنی عشق سردربیاورد! 

در پایان بر اساس کتاب راس هریس ۹ لایه از مه‌های فلج‌کننده‌ی روابط را معرفی می‌کند و از مخاطب خود می‌پرسد: قصه‌ی شما چیه؟، تا شاید تعریف کردن این قصه باعث شود زوج‌های کمتری در پایان این یک ساعت دست یکدیگر را رها کنند. 

پادکست کتابگرد ۱۵ – جادی میرمیرانی

اگر از دنیای تکنولوژی و برنامه‌نویسی دور هستید، باز هم از پادکستی که مهمانش جادی است، لذت فراوانی خواهید برد و این گپ‌و‌گفت یک ساعته برای شما چیزی مثل چند دقیقه‌ی پر از صمیمیت، صداقت و کُمدی خواهد بود! 

جادی میرمیرانی یک برنامه نویس کنجکاو نسبت به انسان است که در دانشگاه جامعه‌شناسی خوانده و تند‌تند حرف می‌زند اما حرف‌هایش از نظر عمق و محتوا دست‌کمی از کتاب ندارد! دنبال‌کنندگان او در شبکه‌های اجتماعی می‌دانند که او یک برنامه‌نویس کتاب‌خوانِ پادکستر دوچرخه‌سوار است که سعی می‌کند هر چه که یاد می‌گیرد را با دیگران به اشتراک بگذارد. 

او در این برنامه از تفاوت‌های نِرد و گیک صحبت می‌کند و بیشتر از آن از کتاب‌هایی که خودش با عشق و علاقه ترجمه کرده، اما قصد انتشار آنها را ندارد! جملات جادی کوتاهند اما در عین سادگی و صداقت سرشار از آگاهی و خرد هستند و او بدون هیچ ادعایی آنها را به مخاطبان منتقل می‌کند.

جادی سرتاسر این اپیزود از کتاب‌های بسیاری صحبت می‌کند مثل بازی‌های جنگی، ادیسه‌ی فضایی ۲۰۰۱ و دنیای سوفی هستند و از ارباب حلقه‌هایی حرف می‌زند که حتی به خاطر جایزه هم نتوانست خواندنش را تمام کند!

‌ 

پادکست کتابگرد ۱۶ – مجتبی شکوری

مجتبی شکوری در اپیزود شانزدهم از کتابگرد، مهمان محسن پوررمضانی است و در این گپ صمیمانه از دنیای کتاب‌ها صحبت می‌کنند. مجتبی شکوری خودش را با تواضع تنها یک معلم معرفی می‌کند و می‌گوید هر کار دیگری که انجام داده، در واقع دست‌و‌پا زدنی برای شناختن خودش بوده. او با هوشمندی این سوال را مطرح می‌کند که ما فرای نقش حقوقی‌مان، واقعا ما که هستیم؟ 

در ادامه شکوری از تاثیر شهرت برنامه کتاب‌باز بر زندگی‌اش اینطور توضیح می‌دهد که چند سال قبل تصور می‌کرد که در کتاب‌باز چه کار پراهمیتی انجام می‌دهد، اما شهرت و محبوبیتی که این برنامه به او داد باعث شد تا با افراد محترم زیادی هم‌صحبت شود و در شبکه‌های اجتماعی داستان‌های غم‌باری از زندگی مردم بشنود. نتیجه‌ی این معاشرت‌ها او را زمین تا آسمان تغییر داد و دیدگاه تازه‌تری را نسبت به زندگی برای او به ارمغان آورد. 

او در این مورد از آدورنو (فیلسوف و جامعه‌شناس آلمانی قرن بیستم) نقل‌قول می‌کند که «در یک زمانه‌ی سخت کمتر می‌توان خوب زندگی کرد». او با این نقل‌قول از نقش پررنگ ساختارها در اجتماع صحبت می‌کند که پیش از کتاب‌باز و معاشرت‌هایی که برایش به ارمغان آورد، به آنها پی نبرده بود. در ارتباط با نقش و تاثیر ساختارها در زندگی فردی کتاب‌های بی‌نظیری مثل زندان‌هایی که برای زندگی انتخاب می‌کنیم از دوریس لسینگ و حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد از یانیس واروفاکیس را معرفی می‌کند. 

پادکست کتابگرد ۳۹ – عالیه عطایی

عالیه عطایی نویسنده‌ای است که می‌گوید نمی‌تواند بیرون از دایره‌ی آنچه هست و آنچه که تجربه کرده را بنویسد، بنابراین برای خلق داستان‌هایش دست به دامنِ هست و نیستِ خودش شد. عالیه در هرات افغانستان متولد شد و در بیرجند رشد کرد. او فارغ‌التحصیل رشته‌ی ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران است و حاصل کار نویسندگی او آثار شگفت‌آور فارسی به نام‌های کور سُرخی، چشم سگ، کافورپوش و مگر می‌شود قابیل هابیل را کشته باشد؟ هستند. 

او در قسمت ۳۹ از پادکست کتابگرد مهمان پوررمضانی است و از دوران کودکی در روستایی در منطقه‌ی مرزی بین ایران و افغانستان صحبت می‌کند؛ جایی که نه کاملا ایران است و نه به‌طور کامل افغانستان! به گفته‌ی عالیه عطایی «زندگی در منطقه‌ی مرزی و بحران هویتی که این منطقه با خودش به ساکنینش منتقل می‌کند، چیزی نیست که بشود به راحتی به کسی توضیح داد. باید چیزی را نداشت مثل عشق، تا فهمید که چه چیزی را ندارد؛ هویت چیزی است مثل همین! چیزی از این دست است که در غیابش معنا می‌گیرد!»

درست به همین دلیل است که مفهوم و عنصر هویت تا این حد در داستان‌هایش اهمیت دارند و پررنگ هستند. چیزی که وجود ندارد، هویت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عالیه از گذشته‌اش خاطرات جالبی تعریف می‌کند که داستان کتاب‌خوان شدن او، مهاجرتش به تهران، تولد فرزندش و عبور از بحران هویت را به خوبی توصیف می‌کنند و همین باعث می‌شود که این پادکست یک ساعته‌ حتی لحظه‌ای از تک‌و‌تا نیفتد و حوصله‌سربر نشود.

عنصر دیگری که زندگی او را دستخوش تغییراتی اساسی کرد و در داستان‌های او نمودی ویژه دارند، جنگ است. او در هر دو کشور ایران و افغانستان جنگ را تجربه کرده و به خوبی آشوب را درک می‌کند. او می‌گوید «آشوب از هر دو طرف مرز برای من قصه‌های زیادی با خودش داشت که اثرش را در نوجوانی به خوبی نشان داد.»

عالیه از عشقش به زبان فارسی و تهران می‌گوید. او تهران را یگانه‌شهری می‌داند که با همه‌ی آدم‌های آن می‌توان به فارسی صحبت کرد. علاوه‌بر زبان، عالیه از اهمیت رویا داشتن می‌گوید و از کتابخانه‌ای می‌گوید که در بیرجند می‌سازد. او می‌گوید «کتابخانه می‌سازم که آدم‌ها رویا برای خودشان بسازند، همانطور که کتاب‌ها برای من تبدیل شدند به رویا و من را تبدیل کردند به زنی که امروز هستم!» 

صحبت‌های عالیه عطایی در این قسمت از کتابگرد آنقدر شیرین و دلنشین از کار درآمده که مخاطب هرگز متوجه گذر زمان نمی‌شود و می‌ارزد که چندبار دیگر هم شنیده شود. 

پادکست رادیو رو طاقچه – ممنوعه

دنیای کتاب‌ها همیشه به یک پادکست با ریتم تند‌و‌تیز و لحنی کُمدی که از موضوعات مهم صحبت کند، نیاز دارد! رادیو رو طاقچه علاوه‌بر یک اسم جالب و خلاقانه، محتوای سرگرم‌کننده و پرمغزی هم دارد. در یک بازه‌ی زمانی کوتاه کتاب‌ها را به مخاطب می‌شناسانَد. در اپیزود چهارم به سراغ کتاب‌های پیشرو و جریان ساز ممنوعه‌ در ایران و جهان رفته که از تیغ تیز سانسور در امان نمانده‌اند، اما توانسته‌اند در میان مخاطبان جا پای محکمی برای خود دست‌وپا کنند. مرضیه‌ صادقی گوینده‌ی این پادکست است که از عهده‌ی وظیفه‌ی خود برآمده، به خوبی قصه‌ی کتاب‌ها را تعریف می‌کند، به موقع مخاطب را می‌خنداند و به موقع او را با مطلبی جدی ضربه‌فنی می‌کند! 

در نهایت، رادیو رو طاقچه پادکست کوتاه و شُسته رُفته‌ی از آب درآمده‌ای است که ارزش شنیده شدن را دارد. 

کتاب صوتی مغازه خودکشی

مغازه‌‌ی خودکشی یک کمدی سیاه است که داستان آن در دنیایی آخرالزمانی جریان دارد. انسان‌ها طبیعت و محیط زیست را نابود کرده‌اند، همه جا را مهی خاکستری فراگرفته و چون شور زندگی از همه‌‌جا رخت بربسته، میل به خودکشی بین مردم افزایش پیدا کرده. ماجرای داستان در یک مغازه‌ی عجیب‌و‌غریب شکل می‌گیرد که با روش‌های حیرت‌آور وسایل خودکشی به افراد می‌فروشد. نکته‌ی خنده‌دار و البته تراژیک قصه این جا شکل می‌گیرد که تمام فروشندگان این مغازه شبیه به اشخاص مشهوری‌اند که خودکشی موفق داشته‌اند و اعضای یک خانواده به نام تواچ‌ها هستند.

این داستان تاریک و کمدی‌ و صدای جادویی و توانایی خارق‌العاده‌ی هوتن شکیبا در بازی با صدا و خلق شخصیت، ترکیب سحرآمیز و حیرت‌آوری خلق کرده و باعث شده مخاطبان کتاب صوتی از شنیدن آن سیر نشوند. 

بخشی از کتاب صوتی مغازه خودکشی را بشنوید.

مغازه خودکشی ژان تولی

گوینده: هوتن شکیبا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی اثر مرکب

اثر مرکب اثری پرفروش در میان کتاب‌های خودپروری است. دارن هاردی در این کتاب تلاش کرده تا موفقیت‌ها و شکست‌های عظیم زندگی را از زاویه‌ای دیگر بررسی کند. او با روایت داستان‌های مرتبط و واقعی چشم مخاطبان را به تصمیم‌ها و اقدام‌های ریز و درشت‌ باز می‌کند و با استفاده از تکنیک‌هایی مثل ثبت‌ جزئیات و ارزیابی آنها را به بررسی عاداتشان دعوت می‌کند. 

بخشی از کتاب صوتی اثر مرکب (خلاصه کتاب) را بشنوید.

اثر مرکب (خلاصه کتاب) دارن هاردی

گوینده: گروه گردآوری و ترجمه سبکتو
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کتاب صوتی خسرو و شیرین

منظومه‌ی خسرو و شیرین در قرن ششم هجری به دستور شاه ارسلان سلجوقی به رشته‌ی تحریر درآمد. داستان خسرو و شیرین راویان مختلفی داشته، اما مشهورترین راوی آن نظامی گنجوی است. گنجوی برای خلق این اثر ماندگار شانزده سال از عمرش را صرف کرد و در نهایت یک منظومه‌ی عاشقانه، زیبا و جاودان با بیش از شش هزار بیت را پدید آورد. به این منظومه‌ی دلنشین و فریبا باید صدای مسحور کننده و جذاب رضا عمرانی را اضافه کرد که عمرش را روی صحنه‌ی نمایش سپری کرده است.

769 بازدید
برچسب ها

Avatar

شقایق ابراهیم‌زاده


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه