لوگو طاقچه
معرفی بهترین داستان‌های شاهنامه

معرفی زیباترین داستان‌های شاهنامه

38,818 بازدید

می‌شود با اطمینان گفت حتی یک ایرانی هم پیدا نمی‌شود که آشنایی حداقلی با شاهنامه نداشته باشد. شاهنامه گنج ملی ما و یکی از مهم‌ترین ثروت‌های فرهنگی ایران است. اثری که از سال‌ها و قرن‌ها و سد قدرتمند زمان عبور کرده و حتی مرزهای جغرافیایی را هم درنوردیده است و می‌توان آن را شاهکاری جهانی دانست؛ شاهکاری که در کنار کتاب‌هایی مثل ایلیاد و اودیسه ایستاده و منتقدان سرتاسر جهان را به تحسین و ستایش واداشته است. در مورد دلیل اهمیت و شکوه شاهنامه می‌توان موارد زیادی را ذکر کرد؛ حفظ و زنده نگه داشتن تاریخ ایران و آن‌چه در زمان‌های دور بر این سرزمین گذشته، روایت حماسه‌ای تمام و کمال که خواننده را در خود غرق می‌کند، شاعرانگی بی‌بدیل فردوسی و قصه‌پردازی. قصه‌پردازی را شاید بتوان مهم‌ترین دلیل جهانی شدن شاهنامه دانست. شاهنامه پر از داستان‌های بی‌بدیل است، داستان‌هایی که فارغ از اهمیت تاریخی و ملی‌شان، شخصیت‌پردازی، زاویه‌دید و درون‌مایه‌های بی‌نظیری دارند و هر خواننده‌ای را مسحور می‌کنند. در این یادداشت می‌خواهیم از زیباترین داستان‌های شاهنامه بگوییم؛ داستان‌هایی جذاب و خواندنی.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان» را هم بخوانید.

مجموعه‌ی «داستان‌های شاهنامه»

مجموعه‌ی داستان‌های شاهنامه شامل ده کتاب است که هر کدام به یکی از داستان‌های شاهنامه پرداخته‌اند. عناوین این کتاب‌ها به‌ترتیب عبارت‌اند از: «هفت خان رستم»، «رستم و سهراب»، «زال و رودابه»، «قیام کاوه، سرنگونی ضحاک»، «پسران فریدون»، «روزگار رنج، کین ایرج»، «بامداد افراسیاب»، »ایران بدون شاه»، «از کی قباد تا کی کاووس» و «شاهنامه از آغاز تا جمشید». محسن دامادی، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی، در این کتاب‌ها سعی کرده ضمن انتقال تمام مفاهیم و شکوه داستان‌های شاهنامه، آن‌ها را با زبانی ساده‌تر و ملموس‌تر بازنویسی کند. در ادامه جلدهای این مجموعه‌ی مهم و ارزشمند را مرور می‌کنیم.

هفت خان رستم

هفت خان رستم

نویسنده:

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

هفت‌خان رستم یکی از مشهورترین و زیباترین داستان‌های شاهنامه است. داستانی که همه‌ی ما در موردش شنیده و احتمالاً خوانده‌ایم. روایتی نفس‌گیر از نبردهای رستم برای نجات کیکاووس، شاه ایران از چنگ دیو سپید. هر خان جزئیات و ماجراهای خودش را دارد و مسیر سخت رستم را نشان می‌دهد. خان اول نبرد رخش با شیر، خان دوم گذر از بیابان سخت، خان سوم نبرد با اژدها، خان چهارم کشتن جادوگر، خان پنجم جنگ با اولاد مرزبان، خان ششم جنگ با ارژنگ دیو و خان هفتم جنگ با دیو سپید است. این هفت خان سرشار از جزئیات و وقایع ریز و درست هستند و هیجان زیادی به خواننده‌شان تزریق می‌کنند. در ضمن می‌توان تصویری روشن از فرهنگ و باورهای ایرانی را در این داستان مشاهده کرد.

کتاب هفت خان رستم انتشارات کتاب‌سرای نیک روایتی ساده و امروزی از این داستان جذاب و پرکشش است. 

رستم و سهراب

رستم و سهراب

نویسنده: محسن دامادی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

رستم و سهراب از دیگر داستان‌های زیبا و مشهور شاهنامه است؛ داستانی آشنا که براساسش قصه‌ها و نمایش‌های بسیاری خلق شده و یکی از رایج‌ترین ضرب‌المثل‌ها، «نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب» هم از آن ریشه می‌گیرد. این داستان روایت نبرد سهراب و پدرش رستم است؛ نبردی که در آن پسر به دست پدر کشته می‌شود. این داستان بسیار غم‌انگیز و در عین حال زیباست و روایت پرکششی دارد.

کتاب رستم و سهراب انتشارات کتاب‌سرای نیک این داستان را با نثری امروزی روایت می‌کند. 

زال و رودابه

زال و رودابه

نویسنده: محسن دامادی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

زال و رودابه داستانی عاشقانه و سرشار از جذابیت است. زال تنها فرزند سام نریمان بود؛ فرزندی که به جرم سپید بودن تمام موهای تنش در کوه رها شد و به کمک یک سیمرغ از مرگ نجات پیدا کرد. زال سال‌ها بعد دوباره به نزد پدرش برگشت و رودابه را ملاقات کرد. عشق بین زال و رودابه از زیباترین و پرسوزترین و شاعرانه‌ترین بخش‌های شاهنامه است. فردوسی عشق این دو را به بهترین شکل ممکن به شعر درآورده و خواننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کتاب زال و رودابه یکی دیگر از کتاب‌های مجموعه داستان‌های شاهنامه است که به نثر امروزی درآمده است. 

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

قیام کاوه، سرنگونی ضحاک

قیام کاوه، سرنگونی ضحاک

نویسنده: محسن دامادی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

ضحاک از مشهورترین و نمادین‌ترین شخصیت‌های شاهنامه است؛ پادشاهی ظالم با دو مار روی دوشش. دو ماری که غذایشان مغز انسان بود. کسی جرات نداشت در مقابل این پادشاه ظالم بایستد، تا این‌که یک نفر به جور پادشاه اعتراض کرد و او کسی نبود جز کاوه‌ی آهنگر. کاوه دیگر نمی‌توانست جور ضحاک را تاب بیاورد؛ از این رو قیام کرد و جهان را به عدالت و ایستادن جلوی ظلم فرا خواند.

کتاب قیام کاوه، سرنگونی ضحاک از مجموعه داستان‌های شاهنامه، این داستان زیبا و نامیرا را با جزئیات و زبانی امروزی بیان کرده است.

پسران فریدون

پسران فریدون

نویسنده: محسن دامادی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

پسران فریدون از دیگر داستان‌های زیبای شاهنامه است. فریدون سه پسر داشت و با کمک ستاره‌شناسان قلمروی پادشاهی‌اش را بین سه پسرش تقسیم کرد. ابتدا هر سه پسر خوشحال بودند و بر سهم خود فرمانروایی می‌کردند، اما با پیری و ناتوان شدن فریدون همه‌چیز تغییر کرد و دو پسر بزرگ‌تر به پسر کوچکتر حسادت کردند. این حسادت تا جایی پیش رفت که سر برادر کوچکتر را بریدند و برای پدر فرستادند.

روزگار رنج، کین ایرج

روزگار رنج، کین ایرج

نویسنده: محسن دامادی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب روزگار رنج، کین ایرج به سال‌های پایانی حکومت فریدون و وقایع بعد از قتل ایرج به دست برادرانش می‌پردازد. منوچهر، پسر دختر ایرج که درس‌آموخته‌ی پهلوانانی مثل فریدون و سام بود، تصمیم گرفت کین پدربزرگش را پی بگیرد. این کین‌خواهی سرنوشت ایران را تغییر داد و حوادث زیادی را پدید آورد.

محسن دامادی در کتاب روزگار رنج، کین ایرج که توسط انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر شده، این داستان را با زبانی روان و در عین حال با حفظ اصالت داستان، روایت کرده است.

بامداد افراسیاب

بامداد افراسیاب

نویسنده: محسن دامادی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

پس از فریدون، منوچهر ۱۲۰ سال پادشاه بود و مانند فریدون با نیک‌نامی مرد. نوذر پس از منوچهر پادشاه شد. او جوانی خام و نابخرد بود. بیداد کرد و مال اندوخت. کار ستمگری نوذر و سپاهیان و نوکران دیوان به جایی رسید که فریاد خشم و خروش مردم بالا گرفت و خبر به پشنگ، شاه توران، رسید. پشنگ کهپیش از این کینهای از ایرانیان به دل داشت، فرماندهان لشکر را فراخواند و آغازگر جنگی علیه ایران شد. جنگی سخت بین لشکریان بی‌شمار تورانی و سربازان اندک شمار ایرانی درگرفت. در این حال، مردم کوی و برزن چه باید می‌کردند جز آنکه در انتظار فداکاری فرزندان خود و نتیجه‌ی جنگ بمانند. اما در این جنگ دشوار چه گذشت؟ پس از جنگ چه پیش آمد؟

کتاب بامداد افراسیاب، روایت این جنگ و داستان زیبای شاهنامه به زبان امروزی است.

ایران بدون شاه

ایران بدون شاه

نویسنده: محسن دامادی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب «ایران بدون شاه» یکی دیگر از جلدهای مجموعه داستان‌های شاهنامه است که توسط انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر شده است. این کتاب، روایت سرزمین ایران در دوران پس از جنگ ایران و توران است. سپاه ایران در آن جنگ شکست خورد و نوذر در بند افراسیاب گرفتار و به دست او کشته شد. گروهی از مردم با شاه تازه و لشکر بیگانه کنار آمدند، از آنان جایگاه و مقام گرفتند لابد کسانی نیز مبارزه کردند و زندانی یا کشته شدند. لشکر توران و چین بر شهرهای ایران‌زمین و جان و مال مردم چیره شد و بسیار ستم کرد…

از کی قباد تا کی کاوس

از کی قباد تا کی کاوس

نویسنده: محسن دامادی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

همانطور که گفته شد، تورانیان بعد از خشک‌سالی بلندمدت از غفلت نوذر استفاده کردند و به ایران یورش بردند. افراسیاب تورانی نوذر را کشت و بر تخت پادشاهی ایران نشست. مردم ایران مستاصل از این وضعیت بغرنج به زال پناه بردند و زال پیشنهاد داد کی‌قباد پادشاه ایران شود. این پیشنهاد، مسیر ایران را تغییر داد. این کتاب جنگ‌های ایران و توران و دلاوری پهلوانان ایرانی را روایت می‌کند و سرشار از صحنه‌های مهم و تکان‌دهنده است. در این کتاب می‌خوانیم که پهلوانان چطور از میهن دفاع کردند؛ می‌بینیم که رستم چطور توانست نامش را ابدی کند و عاقبت جنگ‌ها به کجا رسید؟ بخش پادشاهی کی‌قباد تا کی‌کاوس، یکی از پرتلاطم‌ترین، زیباترین و مهم‌ترین بخش‌های شاهنامه است و بسیاری از داستان‌های مشهور در همین بخش اتفاق افتاده‌اند.

کتاب از کی‌قباد تا کی‌کاوس از انتشارات کتاب‌سرای نیک، وقایع این بخش از شاهنامه را در عین وفاداری، به زبانی ساده و قابل‌لمس درآورده است. 

شاهنامه از آغاز تا جمشید

شاهنامه از آغاز تا جمشید

نویسنده:

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

مجموعه داستان‌های شاهنامه از انتشارات کتاب‌سرای نیک، با داستان نام‌آشنای هفت خان آغاز و تا داستان پادشاهی کی‌کاوس پیش می‌رود. در این مجموعه کتاب، بنا بر بازگویی داستان‌های شاهنامه بوده، اما خوانندگانی دوست داشتند دیباچه نیز در این کتاب‌ها آورده شود. دیباچه‌ی شاهنامه نیز ویژگی داستانی دارد. بارزترین ویژگی داستان این است که خواننده بخواهد بداند پس از آنچه خوانده، چه پیش می‌آید؟ در جلد دهم از این مجموعه، دیباچه‌ی شاهنامه را به روایت و بازنویسی محسن دامادی می‌خوانید.

جایگاه شاهنامه بین ایرانیان

شاهنامه در بین ایرانیان اهمیت بسیاری دارد. این اثر اساطیر، شخصیت‌ها و وقایع بی‌بدیلی دارد که در طول سالیان سال همواره بین مردم محبوب و مشهور بوده‌اند. حالا سال‌ها از ظهور شاهنامه گذشته است ولی این اثر نه‌تنها اهمیتش را از دست نداده، بلکه هنوز قصه‌ها، نمایش‌ها، فیلم‌ها و برداشت‌های زیادی بر اساس آن نوشته می‌شود. شاهنامه با هویت ایرانی پیوند خورده و زبان فارسی را از بین کوران حوادث عبور داده و به دست ما رسانده است؛ اگر امروز فارسی حرف می‌زنیم، فارسی می‌نویسیم و فارسی می‌خوانیم، به دلیل سی سال رنج فردوسی برای نوشتن این کتاب است. همان‌طور که کیا خجسته، نویسنده‌ی کتاب شاهنامه فردوسی و تراژدی آتنی در اثرش نوشته: 

رویای ایرانی بودن و ایرانی اندیشیدن را کامل‌تر از شاهنامه -با همه رمز و معنی- شاید در هیچ اثر یگانه دیگری به زبان فارسی نتوان یافت.

این کتاب با بسیاری از آثار بزرگ حماسی دنیا مقایسه شده است و پژوهشگران از سرتاسر دنیا کوشیده‌اند تا از اثر فردوسی رمزگشایی کنند. 

و در نهایت فارغ از تمام این دلایل، شاهنامه به‌خودی‌خود اثری بسیار داستان‌محور و زیباست؛ اثری با اوج و فرودهای بی‌نظیر و وقایع تکان‌دهنده. بی‌شک هر خواننده‌ای از خواندن این کتاب لذت می‌برد و مسحور می‌شود. 

چرا مجموعه داستان‌های شاهنامه را بخوانیم؟

مجموعه داستان‌های شاهنامه در واقع بازنویسی و برداشتی از داستان‌های مهم این اثر جاودان است. محسن دامادی در این کتاب کاملاً به داستان‌ها وفادار است ولی آن‌ها را با زبان ساده‌تری ارائه داده است. خواندن نسخه‌ی اصلی شاهنامه به دلیل نثر سنگین و خاص فردوسی برای همه ساده نیست، ازاین‌رو بسیاری از افراد از خواندن این شاهکار محروم مانده‌اند. درک این داستان با تمام حوادث، تشبیه‌ها، توصیف‌ها و شخصیت‌هایش برای بسیاری سخت و غیرممکن است، به همین دلیل مجموعه‌ی داستان‌های شاهنامه اثری کاربردی به شمار می‌رود که به مخاطبان کمک می‌کند با نثری روان داستان‌ها را بخوانند و لذت ببرند. در ضمن خواننده با مطالعه‌ی این آثار در جریان کل داستان قرار می‌گیرد و ارزش‌های شاهنامه را از دست نمی‌دهد. 

مجموعه داستان‌های شاهنامه برای چه سنی مناسب است؟

این مجموعه می‌تواند برای هر کسی که شاهنامه را به دلیل نثر خاص و واژگان ناآشنا برای امروز از دست داده، فرصتی طلایی و شگفت‌انگیز باشد. حتی کسانی که شاهنامه را خوانده‌اند، با مطالعه‌ی این مجموعه می‌توانند داستان‌ها را ساده و کامل مرور کنند و از مطالعه‌شان لذت ببرند.

بااین‌حال مجموعه‌ی داستان‌های شاهنامه بیشتر مناسب گروه سنی نوجوان و حتی کودک است؛ برای این گروه سنی مطالعه‌ی شاهنامه ساده نیست در حالی که می‌توانند از آن درس‌های بسیاری بگیرند و از داستان‌های زیبایش لذت ببرند. 

تفاوت مجموعه داستان‌های شاهنامه با مجموعه‌های مشابه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجموعه داستان‌های شاهنامه اثر انتشارات کتاب‌سرای نیک، استفاده از زبان ساده، در عین انتقال پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های اثر فردوسی است. محسن دامادی روی مرز باریکی از زبان حرکت کرده؛ مرزی که به او امکان داده تا هم زبان را ساده‌تر کند و هم حس‌وحال کهنگی و اصالت شاهنامه برای خواننده تداعی شود. در ضمن این مجموعه به خواننده امکان می‌دهد داستان‌ها را به تفکیک بخواند و بتواند در جریان جزئیات قرار بگیرد؛ جزئیاتی که شاید زبان ثقیل شاهنامه مانع دریافت کاملشان بوده است. 

و در پایان می‌توانید کتاب‌های این مجموعه را به‌صورت کتاب صوتی و متنی در طاقچه بخوانید. کتاب‌هایی که جزو معدود آثار تاریخی و باستانی هستند که در عین داشتن اهمیت تاریخی و ملی، می‌توانند به خواننده‌ی امروزی هم لذت مطالعه‌ی داستانی تمام‌عیار را بچشانند.

38,819 بازدید
برچسب ها

Avatar

سپیده بیگدلی


اشتراک گذاری یادداشت
4 5 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه